سئو 329 بازدید

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و موتورهای جستجو، صفحات نتایج جستجوی گوگل بسیار تعاملی‌تر و کاربردی‌تر شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود که مطالعه کلیکی در این فضا نسبت به قبل کمتر قابل‌ اعتماد باشد، زیرا هیچ دو مجموعه‌ای نتایج جستجوی یکسانی ندارند، اما سؤالی که پیش می‌آید این است که نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا چقدر می‌توانند بر نحوه نمایش محتواهای خود کنترل داشته باشند؟ بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص‌شده است که متأسفانه آنها گزینه‌های بسیار کمی برای بهینه‌سازی قطعات جستجوی خود در اختیار دارند. بهینه‌سازی صفحات وب، برای دریافت ترافیک بیشتر، بهینه‌سازی عنوان مقالات و… بسیار مهم است؛ بنابراین توصیه می‌شود که برای جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو از پر کردن صفحه با کلمات کلیدی مختلف خودداری کنید و برای هر صفحه محتوای خود به یک کلمه کلیدی پایبند باشید. درست است که اضافه کردن کلمات کلیدی مرتبط با محتوا می‌تواند باعث دریافت ترافیک بیشتری برای سایت شما شود، اما باید مواظب باشید که در آن زیاده‌روی نکنید. در ادامه می‌خواهیم به شما تمام نکات و ویژگی‌هایی که می‌توانید با استفاده از آنها محتوا و سایت خود را بهینه‌سازی کنید و کلیک ارگانیک بیشتری بدست آورید را بگوییم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

CTR در سئو چیست و چرا مهم است؟

به‌طور خلاصه، شاخص کلیدی CTR به تعداد کلیک به ازای تعداد کل نمایش محاسبه می‌شود. مثلاً در حوزه تبلیغات نمایشی، اگر بنر ما 1000 بار توسط کاربران دیده شود و فقط 50 بار روی آن کلیک کرده باشند، نرخ کلیک این تبلیغ، عبارت خواهد بود از حاصل تقسیم تعداد کلیک (50) بر تعداد کل نمایش (1000) ضرب در 100 (برای تبدیل به درصد): 5 درصد (برای اطلاعات بیشتر، مقاله CTR چیست؟ را بخوانید). در سئو هم به همین شکل است، اگر لینک ما در گوگل به 1000 کاربر نمایش داده شود و فقط 50 نفر روی لینک ما کلیک کنند، نرخ کلیک آن لینک برابر خواهد بود با 5 درصد.

طبق الگوریتم‌های جدید گوگل، یکی از فاکتورهای اعتبار و کیفیت نتایج گوگل و محتوای معرفی شده به کاربر، واکنش کاربر به آن محتوا می‌باشد. اولین واکنش، کلیک کردن روی نتیجه و ورود به آن سایت است و بدین ترتیب، گوگل می‌فهمد که مشخصات کلی مطلب اعم از عنوان، لینک، توضیحات و … به احتمال زیاد، همان نتایج مد نظر کاربر است؛ در نتیجه رتبه سئوی لینک شما را ارتقاء می‌دهد. از سوی دیگر، هر چه رتبه بالاتری در نتایج گوگل داشته باشید، نرخ کلیک بالاتر و در نتیجه، بازدید ارگانیک بیشتری بدست خواهید آورد. تصویر زیر نشان می‌دهد که با کاهش رتبه سئوی صفحه در نتایج گوگل، نرخ کلیک در نتایج هم کاهش پیدا می‌کند.

کاهش نرخ کلیک با کاهش رتبه در صفحه اول گوگل
کاهش نرخ کلیک با کاهش رتبه در صفحه اول گوگل

عوامل موثر در تعیین CTR محتوا در نتایج گوگل

آنچه که مخاطب از لینک شما در نتایج گوگل مشاهده می‌کند، همچون ویترین یک فروشگاه است که باید در مرحله اول، نظر او را به خود جلب کند و سپس به او اعلام کند که آنچه می‌خواهد، در لینک شما موجود است. بدین ترتیب، مخاطب را به کلیک روی لینک خود تشویق خواهید کرد. راهکارهای مختلفی برای بهبود CTR در گوگل وجود دارند که در ادامه مقاله، آنها را معرفی خواهیم کرد اما ابتدا، مواردی که در تعیین نرخ کلیک موثر هستند را با هم مرور کنیم.

آناتومی نتایج گوگل که در CTR موثر هستند.
آناتومی نتایج گوگل که در CTR موثر هستند.

عنوان محتوا (صفحه) – Title Tag

سخت‌گیری‌های گوگل برای بهینه‌سازی عنوان محتوا در چندین سال گذشته به اندازه زمان حال نبود، زیرا اکنون گوگل تمرکز خود را روی عنوان محتوای شما می‌گذارد و آن را به شدت مورد آنالیز قرار می‌دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود که عنوان محتوای خود را حتماً بهینه‌سازی کنید و در آن، از کلمات کلیدی استفاده کنید تا عنوان محتوا توسط گوگل بازنویسی نشود (منظور از بازنویسی این است که اگر گوگل تشخیص دهد عنوان مناسبی برای صفحه خود در نظر نگرفتید، خودش یک عنوان را جایگزین آن خواهد کرد).

توضیح صفحه – Meta Description Tag

برای سالیان طولانی، گوگل بدون استفاده از توضیحات متا، توضیحات قطعه جستجو را ایجاد می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام‌ شده، مشخص‌ شده است که گوگل، حدود ۷۰ درصد مواقع توضیحات متا را نادیده می‌گیرد. ممکن است شما بخواهید برای اینکه گوگل به جزئیات بیشتری دست پیدا کند، توضیحات متا را برای صفحات سایتتان ایجاد کنید، اما نباید انتظار داشته باشید که گوگل بتواند تمام این توضیحات را بررسی کند و آن را در تحلیل‌های خود دخالت دهد. با این‌حال می‌توانید ضمن استفاده از تگ توضیحات صفحه، خلاصه مختصر و مفیدی از محتوای خود را در همان ابتدای مقاله بنویسید؛ این راهی است که می‌توانید به نوعی گوگل را تشویق کنید تا توضیحات صفحه شما را بررسی کند.

Rich snippets برای صفحات دارای محتوا

قطعه‌های غنی یا ریچ اسنیپت (Rich snippets)، به قطعه‌هایی گفته می‌شوند که به‌وسیله برخی از جزئیات محتوایی در نتایج گوگل تقویت‌ شده‌اند. این قطعه‌ها تحت کنترل صاحبان سایت هستند و می‌توانند به دلخواه، از آنها استفاده کنند. در ادامه، انواع مختلفی از Rich snippets رایج را که می‌توانید از آنها برای صفحات خود استفاده کنید، به شما معرفی خواهیم کرد. توجه داشته باشید که اکثر Rich snippets برای صفحات و نتایج فارسی قابل استفاده نیستند و در زیر، گزینه‌های قابل استفاده را معرفی کرده‌ایم.

پرسش و پاسخ (FAQ)

برای اینکه این قطعه غنی را برای صفحات خود بدست آورید، نیازی نیست که صفحه خود را پر از پرسش و پاسخ و سؤالات متداول کنید. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به یک یا دو سؤال در جایی از صفحه و محتوای خود پاسخ دهید و آنها را با کد مربوط به FAQ Snippets در صفحه خود قرار بدهید.

پرسش و پاسخ (FAQ)
نمونه اسنیپت پرسش و پاسخ (FAQ)

Video schema

بیشتر اوقات این نوع قطعه‌های غنی فقط در تلفن‌های همراه قابل‌ مشاهده هستند، اما به نظر می‌رسد که روش بسیار رایجی برای تقویت CTR در نتایج گوگل است. در واقع طرح‌واره ویدیویی، به شما کمک می‌کند که مطمئن شوید مخاطب از محتوای ویدیویی شما آگاه خواهد شد.

امتیاز به صفحه (Review)

امتیاز ستاره‌ای به صفحه، از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین نمونه‌های ریچ اسنیپت در وب فارسی است که در تصویر بالا، نمونه آن را مشاهده می‌کنید. البته گوگل برای جلوگیری از امتیازات جعلی، سخت‌گیری زیادی برای نمایش ستاره‌ها در نتایج خود اعمال می‌کند.

قطعه‌های ساختاریافته (Structured snippets)

قطعه‌های ساختاریافته نسبت به قطعه غنی از محبوبیت کمتری برخوردار هستند با اینکه در نتایج جستجو بسیار رایج‌اند. قطعه‌های ساختاریافته، نوعی داده‌های جدولی را می‌سازند که می‌توانند یک قطعه جستجوی خلاصه‌تر و آموزنده‌تر را ایجاد کنند. تنها کاری که برای ایجاد این قطعه‌ها باید انجام دهید این است که یک جدول HTML در صفحه خود ایجاد کنید. استفاده از جدول برای خلاصه‌نویسی، لیست‌ها، مقایسه ویژگی‌ها و… کاربردی است. این قطعات، در وب فارسی کمتر دیده می‌شوند چون گوگل هنوز نمی‌تواند تحلیل بسیار دقیق و کاملی از محتوای فارسی (در سطح محتوای انگلیسی) انجام بدهد.

ریز عکس‌ها (Image thumbnails)

ریز عکس‌ها، در جستجوهای تلفن‌های همراه قابل‌ مشاهده هستند و معمولاً در دسکتاپ نمایش داده نمی‌شوند. استفاده از این ریز عکس‌ها هیچ استراتژی و تکنیک بهینه‌سازی خاصی ندارد، اما روش‌هایی وجود دارند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • مطمئن شوید که حداقل از یک عکس در صفحه خود استفاده کرده‌اید.
  • برای اینکه تصاویر در سایت سریع‌تر بارگذاری شوند، می‌توانید سایز آنها را فشرده‌تر کنید (بخوانید: روش‌های کاهش حجم تصاویر)
  • تصاویر ریز عکس را با استفاده از متا تگ مشخص کنید.

تاریخ

به‌ احتمال‌ زیاد، تاریخ‌های نمایش داده شده در نتایج گوگل، تأثیر زیادی بر الگوی کلیک کاربر دارند. براساس تحقیقات صورت گرفته، مشخص‌ شده است که نیمی از جستجوگران می‌گویند که تاریخ‌ها عوامل بسیار مهمی در تصمیم‌گیری کلیک آنها رو نتایج هستند. به‌طورکلی تاریخ‌ها می‌توانند به دلیل عوامل زیر مهم باشند:

  • هنگامی‌که جستجوگران به دنبال مقاله یا مطلبی می‌گردند، معمولاً دوست دارند روی نتیجه‌ای کلیک کنند که تاریخ جدیدتری دارد.
  • صفحاتی که مطالب جدیدتری دارند می‌توانند از صفحاتی که مطالب قدیمی‌تر دارند، عبور کنند حتی اگر آن صفحات رتبه‌بندی بالاتری داشته باشند (این موضوع برای مطالب خبری و محدود به تاریخ مشخص، کاربرد بیشتری دارد).
نتیجه سوم، جدیدترین خبر منتشر شده بر اساس تاریخ انتشار آن است.

گوگل یک سری راهکارها و دستورالعمل‌هایی درباره اینکه تولیدکنندگان محتوا چگونه می‌توانند تاریخ انتشار یا بروزرسانی صفحات خود را جدید نگه‌دارند بیان می‌کند:

  • در نوشتن تاریخ‌ها کوتاهی نکنید، زیرا آنها برای مخاطبان مفید هستند.
  • هنگامی‌که محتوای خود را بروز می‌کنید یا آن را بازنویسی می‌کنید، تاریخ جدید را دوباره از نو منتشر کنید.
  • اگر مقاله خود را بازنویسی کردید و نکات جدید را به آن اضافه کردید‌، حتماً از عبارت «بروزرسانی در» در بالای مقاله (و حتی عنوان صفحه) خود استفاده کنید.

‌سایت‌لینک‌ها یا لینک‌های فرعی (sitelinks)

چیزی که درباره سایت‌لینک‌های صفحه وجود دارد این است که به‌شدت غیر قابل‌ پیش‌بینی هستند، زیرا گوگل ممکن است به طور کاملاً تصادفی، لینک‌هایی را از دسته‌بندی، برچسب و… انتخاب کند و متأسفانه هیچ راهی وجود ندارد که به گوگل ثابت کنید این لینک‌ها انتخاب درستی نیستند و ممکن است نتایج ضعیفی برای جستجوی کاربر داشته باشند. در واقع می‌توان گفت سایت‌لینک‌ها بر خلاف لینک‌های سایت هستند، زیرا لینک‌های سایت معمولاً رتبه‌بندی بالایی دارند و ملاک اصلی گوگل برای رتبه‌بندی صفحات خواهند بود، اما سایت‌لینک‌ها این‌گونه نیستند و در مجاورت و همراهی لینک‌های اصلی، در نتایج نمایش داده می‌شوند. مزیتی که سایت‌لینک‌ها می‌توانند برای شما داشته باشند این است که می‌توانند شانس شما را برای کلیک گرفتن از مخاطب افزایش دهند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید انجام دهید تا شانس خود را برای کلیک شدن افزایش دهید این است که از فهرست مطالب داخل صفحه (که توسط لینک‌های HTML ارائه می‌شود) استفاده کنید.

‌سایت‌لینک‌ها یا لینک‌های فرعی (sitelinks)
‌سایت‌لینک‌ها یا لینک‌های فرعی (sitelinks) در افزایش نرخ کلیک، موثر هستند.

قطعه‌های ویژه (Featured snippets)

از سال ۲۰۲۰ قطعه‌های ویژه به‌عنوان نتیجه ارگانیک شماره ۱ در نظر گرفته شدند. تحقیقات نشان داده است که قطعه‌های ویژه هنوز هم برای سئو اهمیت ویژه‌ای دارند؛ بنابراین اگر می‌خواهید صفحات خود را برای آنها بهینه‌سازی کنید، سعی کنید بر نرخ کلیک خود نظارت داشته باشید.

Featured snippets
هنوز این مدل Featured snippets در وب فارسی دیده نشده است.

لوگوی سایت

گوگل از لوگو و آیکون لوگو (favicon) سایت برای نمایش در نتایج خود استفاده می‌کند، مخصوصاً در نتایج جستجوهای موبایلی.

مسیر URL

گوگل تلاش می‌کند تا مسیر URL با معنی (چیزی شبیه عملکرد منوی خرده نانی) را به جای نمایش آدرس اصلی دامنه، در نتایج خود نمایش دهد. این یعنی حتی نام دامنه شما و اعتباری که در نزد مخاطب دارد، می‌تواند عامل تعیین‌کننده برای کلیک گرفتن در بین نتایج گوگل باشد. همچنین استفاده از عبارات با معنی در URL صفحه، می‌تواند به‌عنوان سیگنالی برای مخاطب باشد که محتوای شما، دقیقاً همان مطلب مورد نیاز آنها می‌باشد.

موثرترین راهکارهای افزایش CTR محتوا با بهینه‌سازی عنوان

حال که با عوامل موثر در نرخ کلیک نتایج سئو آشنا شدیم، وقت آن رسیده که راهکارهایی برای بهبود CTR را هم با همدیگر مرور کنیم. توجه داشته باشید که استفاده از داده‌های ساختاریافته، FAQها و مواردی که در لیست بالا گفته شد، همگی در افزایش CTR شما موثر هستند اما از آنجایی‌که نقش عنوان صفحه، اهمیت و تاثیر بیشتری در جلب توجه مخاطب و مجاب کردن او به کلیک دارد، در این بخش به بررسی نکات و راهکارهای افزایش CTR سئو با عنوان صفحه می‌پردازیم.

عنوان صفحه را کوتاه بنویسید.

برای شروع می‌توانید کلمات کلیدی جداگانه را در صفحات جداگانه، هدف قرار دهید و از چندین صفحه برای کلمات مرتبط استفاده کنید. توصیه می‌شود که عبارت‌های محتوای خود را در عنوان، مختصر و کوتاه بنویسید (معمولاً کمتر از ۷۰ کاراکتر باشد). همچنین حداکثر دو یا سه کلمه کلیدی که با محتوای شما بسیار مرتبط هستند را در عنوان محتوای خود هدف قرار دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تبلیغ‌ نویسی: اینجا را کلیک کنید (+).

از بمباران کلمات کلیدی خودداری کنید.

هشدارهای زیادی درباره استفاده بیش‌ از حد از کلمات کلیدی در عنوان و متن توضیحات صفحه وجود دارند، به این معنی که شما نباید بیش‌ از حد از کلمات کلیدی در توضیحات متن یا عنوان‌ها استفاده کنید، زیرا گوگل شما را جریمه خواهد کرد. هر چند استفاده از کلمات کلیدی برای جریمه کردن گوگل، تعداد مشخصی ندارد، اما ابزارهای مختلفی برای شمارش استفاده از کلمات کلیدی وجود دارند. کاری که این ابزارها انجام می‌دهند این است که تعداد کلمات کلیدی که استفاده می‌کنید را در یک صفحه مشخص می‌کنند و چگالی آنها را اندازه‌گیری می‌کنند. به‌طور معمول، چگالی کلمه کلیدی ایده‌آل نباید بیشتر از ۵/۵ درصد از کل متن باشد. درست است که استفاده از کلمات کلیدی می‌تواند به افزایش رتبه‌بندی صفحه شما کمک کند اما به خاطر داشته باشید که در استفاده از آنها زیاده‌روی نکنید. می‌توانید تراکم کلمات کلیدی خود را با تکرار آن در موارد زیر افزایش دهید:

  • برچسب عنوان
  • تگ هدر
  • تگ نظرات
  • تگ بدنه
  • تگ انکر
  • تگ تصویر
  • تگ Alt
  • تگ پاراگراف

نکته مهم دیگر این است که بیش از دو بار از یک کلمه کلیدی یکسان در عنوان‌های خود استفاده نکنید، زیرا گوگل و موتورهای جستجوی دیگر کلمات کلیدی را در عنوان و یا ترکیب شما ثبت و رتبه‌بندی می‌کنند و موقعیت‌های مختلف کلمات شما را بررسی می‌کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

کاهش وزن کلمات کلیدی در عنوان

معمولاً گوگل، عنوان‌های طولانی را به‌عنوان اسپم می‌داند. عنوان‌های طولانی‌تر ممکن است در ظاهر، پر از کلمات کلیدی به نظر برسند. طبق تحقیقات صورت گرفته مشخص‌ شده است که اولین کلمه کلیدی که در عنوان وجود دارد، دارای بیشترین وزن اعتبار و تاثیر است و کلمه کلیدی دوم تا حدودی وزن کمتری دارد و … . شما می‌توانید با افزودن کلمات بیشتر، وزن هر یک از کلمات کلیدی را کاهش دهید. برای اینکه جستجوها را هدف قرار دهید، می‌توانید کلمات کلیدی را نزدیک به یکدیگر بیاورید.

استفاده از کلمات کلیدی متعدد، ترافیک شما را چند برابر می‌کند.

اگر گوگل تمام‌ کلمات عنوان را رتبه‌بندی می‌کند، با اضافه کردن دو یا سه کلمه کلیدی می‌توانید ترافیک بیشتری بدست آورید، اما درک این نکته مهم است که اضافه کردن کلمات کلیدی چه زمانی می‌تواند مناسب باشد و چه زمانی مناسب نیست؛ این نکته، هدف اصلی بهینه‌سازی عناوین است. همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم، وزن یا ارزش کلمه کلیدی در اولین کلمه، زیاد است و هر چه به سمت کلمات بعدی می‌رود، وزن آن کمتر می‌شود. بنابراین هر چقدر از کلمات کلیدی بیشتری استفاده کنید، وزن کلمات اولیه را پایین می‌آورید، اما موضوع مهم، مرتبط بودن این کلمات با یکدیگر است. هنگامی‌که از کلماتی استفاده می‌کنید که با یکدیگر در ارتباط نیستند و با محتوای شما مرتبط نیستند، ممکن است گوگل صفحه شما را جریمه کند.

اگر رقابت زیاد است، فقط از یک کلمه کلیدی استفاده کنید.

اگر رقابت زیادی بر سر یک کلمه کلیدی وجود دارد، می‌توانید فقط از یک کلمه کلیدی استفاده کنید. هنگامی‌که یک کلمه کلیدی را با استفاده از Google Keyword Planner برای استفاده در عنوان خود پیدا کردید، بهتر است از همان کلمه کلیدی استفاده کنید. ابزارهای گوناگونی برای تخمین زدن میزان رقابت برای کلمات کلیدی وجود دارند. یکی از این ابزارها Keyword Research tool نام دارد که نشان می‌دهد چگونه تغییرات کوچک می‌توانند تأثیر بسیار زیادی بر میزان ترافیک و رقابت سئویی شما بگذارند‌. اگر رقابت بر سر کلمات کلیدی یا موضوعی خاص زیاد است، برای اینکه بتوانید در این رقابت پیروز شوید می‌توانید قدرت عناوین و صفحه خود را حفظ کنید. اضافه کردن کلمات و عبارت‌های اضافی می‌تواند وزن کلمات کلیدی را تا حد زیادی کاهش دهد. بی‌شک شما با صفحاتی رقابت خواهید کرد که حاوی کلمات کلیدی بسیاری خواهند بود؛ بنابراین اگر عنوان‌های منحصر به‌ فرد را برای کلمات کلیدی نداشته باشید، به‌طور حتم در این رقابت شکست خواهید خورد. برای پیروز شدن در این مسیر، راه‌های زیادی وجود دارند. به‌عنوان‌ مثال می‌توانید:

از دو یا چند توصیف‌کننده استفاده کنید.

برای اینکه از تکرار بیش‌ از حد کلمه کلیدی خودداری کنید، می‌توانید در کنار کلمه کلیدی، عمل آن کلمه را نیز اضافه کنید: (کلمه کلیدی اول و عمل کلمه) + (کلمه کلیدی دوم و عمل کلمه). به طور مثال شما می‌خواهید مقاله‌ای درباره چای سبز بنویسید و عنوان کلمه کلیدی مقاله شما «مزایای سلامتی چای سبز» است و می‌خواهید از یک کلمه کلیدی طولانی‌تر استفاده کنید؛ به‌طور مثال می‌توانید از عنوان زیر استفاده کنید:

  • فواید عصاره چای سبز برای سلامتی

هنگامی‌که این عنوان را برای متن خود انتخاب می‌کنید، در واقع چهار عبارت زیر را به دنبال دارد:

  • مزایای سبز
  • فواید چای سبز برای سلامتی
  • عصاره چای سبز
  • فواید عصاره چای سبز برای سلامتی

بیایید با مثال دیگر ادامه دهیم. فرض کنید می‌خواهید مقاله دیگری درباره میکاپ آرتیست‌های حرفه‌ای بنویسید: «نظرات میکاپ آرتیست‌های حرفه‌ای + نمونه کارهای میکاپ آرتیست = نقد و بررسی نمونه کارهای میکاپ آرتیست‌های حرفه‌ای» هنگامی‌که عنوان حاصل از ترکیب دو عنوان اول را برای مقاله خود انتخاب می‌کنید، چهار عبارت زیر را مورد هدف قرار می‌دهید:

  • نظرات میکاپ آرتیست‌های حرفه‌ای
  • نمونه کارهای میکاپ آرتیست
  • نمونه کارهای میکاپ آرتیست‌های حرفه‌ای
  • بررسی نمونه کارهای میکاپ آرتیست‌های حرفه‌ای

همان‌طور که مشاهده کردید، این یک تاکتیک بسیار ساده است که باعث می‌شود در عین کوتاه بودن عنوان و بهینه‌سازی آن، مطالب و موضوعات زیادی را در برگیرد و مقاله شما را غنی‌تر کند. گاهی اوقات ممکن است پیدا کردن کلمات کلیدی که بتواند تمام موضوع را هدف قرار دهد دشوار باشد، اما استفاده از این کلمات باعث می‌شود تا خریداران و مخاطبانی که محتوای مورد نظر خود را جستجو می‌کنند، سایت شما را مورد هدف خود قرار دهند.

عبارات کلیدی رقابتی را ترکیب کنید تا عنوان را غنی‌تر کنید.

ابزار Google Keyword Planner می‌تواند دو عبارت کلیدی که به یک موضوع مرتبط هستند را به شما نشان دهند. برای مثال شما می‌خواهید مطلبی درباره عصاره چای سبز با استفاده از مزایای آن برای سلامتی تولید کنید و در مقاله خود به افرادی که مشکلات کاهش وزن دارند کمک کنید. ابزار Google Keyword Planner سه عبارت زیر را به شما نشان می‌دهد:

  • فواید چای سبز برای سلامتی
  • عصاره چای سبز
  • مزایای سلامت چای سبز برای کاهش وزن

عبارت‌ها می‌توانند به‌گونه‌ای ترکیب شوند که ارتباط خود را با یکدیگر حفظ کنند. برای مثال، چای سبز در عبارت اول قرار می‌گیرد، اما به شما کمک می‌کند که همه این عبارت‌ها در عنوان شما بیایند. به‌طور مثال عنوان «عصاره چای سبز: فواید سلامتی برای کاهش وزن» را می‌توان با استفاده از ترکیب سه عبارت بالا ساخت. در واقع این عبارت برای هر سه عبارت گفته‌ شده در بالا بهینه‌سازی شده است.

جدا کردن دو عبارت از یکدیگر

برای جدا کردن دو عبارت کلیدی در هنگام نوشتن محتوا می‌توانید از خط عمودی (|)، دو نقطه (:) خط تیره (-) و یا کاما (،) استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که از زیرخط ( _ ) استفاده نکنید زیرا گوگل و موتورهای جستجوی دیگر، زیرخط را به عنوان جداکننده تشخیص نمی‌دهند. این جداکننده‌ها مزیتی برای رتبه‌بندی صفحات شما ندارند، اما می‌توانند به خوانایی بهتر عناوین شما کمک کنند.

استفاده از حالت‌های جمع و مترادف

گاهی اوقات ممکن است بخواهید کلمات کلیدی خود را گسترش دهید و از مترادف یا جمع و سایر عبارت‌هایی که با موضوع شما مرتبط هستند استفاده کنید. به‌طور مثال کلمات «تجهیزات معماری» و «تجهیزات نقشه‌کشی فنی» شامل یک موضوع می‌شوند و با یکدیگر ارتباط دارند؛ بنابراین می‌توانید عنوانی بنویسید که این کلمات را شامل شود. به‌عنوان‌ مثال: لوازم معماری: تجهیزات نقشه‌کشی فنی برای معماران. فقط مراقب باشید که از یک کلمه کلیدی، بیش‌ از حد استفاده نکنید زیرا قرار دادن یک عبارت یا کلمه کلیدی یکنواخت در عنوان شما باعث می‌شود که گوگل فکر کند شما بیش‌ از حد عنوان خود را بهینه‌سازی کرده‌اید؛ بنابراین می‌توانید آن کلمه کلیدی را در جاهای دیگری از محتوای خود استفاده کنید.

بیش از حد، بهینه‌سازی نکنید.

نباید در اضافه کردن کلمات کلیدی یا نکات بهینه‌سازی، زیاده‌روی کنید زیرا افزودن کلمات کلیدی زیاد به این معنی است که آنها تأثیر کمتری خواهند داشت، بنابراین هر چه بیشتر کلمات کلیدی وارد کنید، تأثیر کمتری از آنها خواهید گرفت. به‌طور مثال اگر از عنوان «قهوه ارزان – قهوه لذیذ – قهوه لذیذ آسیاب شده» استفاده کنید، مطمئناً گوگل آن را دوست نخواهد داشت زیرا این عنوان را پر کردن بیهوده کلمات کلیدی تفسیر می‌کند. همچنین مشتریان مطمئناً از این عنوان خوششان نمی‌آید، زیرا آن را غیر طبیعی می‌بینند و فکر می‌کنند مطلب شما صرفاً یک مطلب تبلیغاتی و بی‌ارزش است. بنابراین بهتر است به جای عنوان گفته‌شده در بالا از عنوان «تأمین‌کنندگان قهوه لذیذ و دانه‌های تازه بو داده با قیمت پایین» استفاده کنید زیرا مطمئناً نتیجه جستجوی بهتری را برای شما بدست خواهد آورد و صرفاً به عنوان یک محتوای تبلیغاتی دیده نمی‌شود.

بگذارید یک مثال دیگر برای شما بزنیم، به‌طور مثال فرض کنید می‌خواهید یک محتوا برای کلمه کلیدی «نکات بازیافت» بنویسید. می‌توانید از عنوانی مانند «اطلاعات بازیافت – نکات بازیافت – چرا بازیافت بهتر است» استفاده کنید، اما چیزی که کاملاً مشخص است این است که این کار، فقط پر کردن کلمات کلیدی است؛ در نتیجه گوگل احتمالاً شما را بابت نوشتن آن جریمه خواهد کرد؛ بنابراین بهتر است از این عنوان استفاده کنید: «اطلاعات بازیافت – نکات، ترفندها و نحوه بازیافت». همان‌طور که می‌بینید این عنوان پیشنهاد شده درباره بازیافت مناسب‌تر است، اما با توجه به اینکه کلمه کلیدی بازیافت در بین آن قرار گرفته است، احتمالاً بازخورد کار را کمی پایین‌تر می‌آورد، اما جای نگرانی نیست زیرا گوگل صفحه شما را برای کلمه کلیدی اطلاعات بازیافت ثبت می‌کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای تحلیل آمار وب سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

نظارت و اندازه‌گیری CTR

نظارت بر رتبه‌بندی صفحات در گوگل می‌تواند بسیار ساده باشد، اما نظارت و اندازه‌گیری تلاش‌های بهینه‌سازی، دشوار است، زیرا رتبه‌بندی شما ممکن است ثابت بماند، اما تاثیر تکنیک‌های بهینه‌سازی این‌طور نیست. در ادامه می‌خواهیم چند ابزار برای اندازه‌گیری و نظارت بر بهینه‌سازی به شما معرفی کنیم:

کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی گوگل، ابزاری است که می‌تواند داده‌های واضحی از نتایج صفحات شما در گوگل به شما ارائه دهد. به‌وسیله این داده‌ها، شما تأثیرات مثبت و منفی تلاش‌های خود در زمینه بهینه‌سازی CTR را خواهید دید. برای این کار ابتدا در برگ عملکرد روی فیلتر محدوده تاریخ کلیک کنید سپس به برگه مقایسه بروید و گزینه مقایسه سه ماه گذشته را انتخاب کنید، از این قسمت می‌توانید روی برگه «صفحات» یا «عبارات کلیدی» کلیک کنید. هنگامی‌که بر روی این برگه‌ها کلیک می‌کنید، می‌توانید صفحات جستجویی را که ترافیک ارگانیک سال گذشته را  از دست‌ داده‌اند مشاهده کنید و آنها را بررسی کنید.

رصد و تحلیل CTR در سرچ کنسول گوگل

ابزار WebCEO

WebCEO یک روش آسان برای بررسی و شناسایی آن دسته از کلمات کلیدی‌اند که در حال از دست دادن نرخ کلیک خود هستند. این ابزار، یک سیستم اعلان دارد که در صورت مشاهده هرگونه نرخ کاهش کلیک، آن را به شما هشدار می‌دهد.

ابزار Visualping

آخرین ابزار مفیدی که می‌توانیم به شما معرفی کنیم ابزاری به نام Visualping است. با استفاده از این ابزار می‌توانید قطعه جستجوی مورد نظر خود را تنظیم کنید تا ابزار، آن را بررسی کند و در صورت هرگونه تغییری، نتایج آن را به شما هشدار دهد. این راه، یک‌ راه بسیار آسان و مفید برای بهینه‌سازی CTR گوگل به حساب می‌آید. همچنین با استفاده از یک ابزار نظارت بر وبسایت به نام SiteChecker هم می‌توانید تغییرات صفحات و دیگر رقبای خود را به‌طور کامل بررسی کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش ویدیویی سئو در وردپرس (WordPress SEO): اینجا را کلیک کنید (+).

seo-wordpress.png (1073×275)

سخن پایانی

اگر تمام نکات گفته‌شده را همراه با تولید محتوای با کیفیت و جذاب که برای گوگل و موتورهای جستجو بهینه‌سازی شده‌اند را انجام دهید، به‌زودی متوجه خواهید شد که سایت شما نرخ کلیک و تبدیل بالایی دریافت خواهد کرد و رتبه‌بندی بهتری کسب می‌کند. حتی گاهی اوقات ممکن است در محتوای خود از یک کلمه کلیدی استفاده کنید که هدف اصلی شما نباشد اما همان کلمه کلیدی در رتبه‌بندی خوبی در نتایج SERP گوگل قرار بگیرد‌. پیشنهاد می‌شود که موارد گفته‌ شده را رعایت کنید و برای تولید محتوای خود وقت و انرژی کافی بگذارید تا بتوانید بیشترین بازخورد را دریافت کنید. اما در پایان، چند نکته دیگر را با هم مرور می‌کنیم.

  • درست است که ایجاد ترافیک برای سایت اهمیت ویژه‌ای دارد، اما نرخ تبدیل از آن مهم‌تر است.
  • سعی کنید تمرکز خود را روی کلمه کلیدی اصلی بگذارید و آن را در ابتدای عنوان خود بیاورید.
  • یادتان باشد که از ارتباط کلمات کلیدی با یکدیگر استفاده کنید و عبارت‌ها و کلمات کلیدی محبوب را رتبه‌بندی کنید.
  • این نکته را به یاد داشته باشید که هنگامی‌که خودتان کاری را انجام می‌دهید، نرخ تبدیل شما نسبت به زمانی که کار را به موتورهای جستجو واگذار می‌کنید بسیار بیشتر خواهد بود.
  • عنوان‌های محتوایی شما باید برای مخاطبان جذاب و خوانا باشند.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
بر اساس رای 7 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

خاطره محمدی هستم، اول خاکشناسی خوندم و بعد ادبیات. هیچ چیز مثل دنیای کلمات، من رو به وجد نمیاره و نوشتن، روحم رو صیقل میده.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها