تولید محتوا 2449 بازدید

سوالات متداول (Frequently asked question) و یا مخفف آن FAQ صفحاتی هستند که همه اطلاعات مورد نیاز مشتری و موتور‌های جستجو را در مورد وبسایت فراهم می‌کنند. یکی از قوانین مهم بازاریابی که در مورد سئو وبسایت نیز صدق می‌کند این است که هرگز نباید مشتری یا مخاطب خود را بدون اطلاعات رها کنید؛ در غیر این صورت مشتری شما با جستجو در گوگل، اطلاعات مورد نیاز خود را از جای دیگری پیدا می‌کند، جذب وبسایت رقیب می‌شود و به این ترتیب، شما او را از دست خواهید داد. اما با طراحی و ساخت صفحه سوالات متداول یا همان سوالات پرتکرار مناسب، می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کرده و نیاز مشتریان خود را بسیار سریع‌تر برطرف کنید. در ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا به بررسی ضرورت و نحوه طراحی صفحات سوالات متداول و کاربرد آنها در وبسایت شما می‌پردازیم.

صفحه سوالات متداول (FAQ) چیست؟

سوالات متداول در‌ واقع پاسخ شما به سوالات احتمالی مشتری و موتور‌های جستجو درباره برند شما است. شما می‌توانید با طراحی سوالات متداول، اطلاعات مورد نیاز درباره محصولات و برندتان را برای مشتری فراهم کنید و آنها را به سمت نتیجه نهایی دلخواه خود راهنمایی کنید. به این ترتیب مخاطب شما به‌سرعت و بدون هیچ مانعی به اطلاعات مورد نیاز درباره خدمات شما دسترسی پیدا می‌کند. در‌ واقع سوالات متداول (FAQ) یکی از صفحات ضروری است که باید در وبسایت کسب‌ و‌ کار خود در نظر بگیرید. یکی دیگر از مزایای صفحه سوالات متداول این است که از طریق آن می‌توانید مخاطب بیشتری را جذب کنید؛ به این صورت که پاسخ‌های شما به عنوان نتیجه جستجو مخاطب در گوگل نشان داده می‌شود و آنها برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظر خود به صفحه وبسایت شما سر می‌زنند. ختم کلام آنکه سوالات متداول (FAQ) یکی از بهترین روش‌های جذب مخاطب و مخصوصاً تبدیل بازدیدکننده به مشتری و کاربر وبسایت شما است.

کاربرد سوالات متداول (FAQ) در وبسایت

صفحات سوالات متداول علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و جلب اعتماد مشتری، برای تبلیغ و معرفی محصولات و برند نیز به کار می‌روند. بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها و وبسایت‌های تجارت الکترونیک برای معرفی محصولات جدید و اطلاع‌رسانی از تغییرات کسب و کار، همواره صفحات سوالات متداول خود را بروز‌رسانی می‌کنند. بعنوان‌ مثال شما می‌توانید از سوالات رایج برای بهبود سئو وبسایت خود استفاده کنید؛ این صفحات می‌توانند رتبه وبسایت شما را در نتایج جستجوی گوگل ارتقاء دهد اما اکثر کسب‌ و‌ کار‌های تجارت الکترونیک از صفحات سوالات متداول برای مقایسه محصول یا برند خود با رقیبان استفاده می‌کنند، وجه تمایز خود را بیان می‌کنند و با این روش، خدمات خود را تبلیغ می‌کنند. با کمی خلاقیت می‌توانید صفحات سوالات متداول مختص وبسایت خود را بسازید و ضمن تبلیغ خود، ابهامات و نگرانی‌های احتمالی مشتریان بالقوه را نیز برطرف کنید.

نمایش سوالات متداول وبسایت در نتایج گوگل
نمایش سوالات متداول وبسایت در نتایج گوگل

دلایل اهمیت و مزایای صفحه سوالات متداول (FAQ)

صفحات سوالات متداول یکی از مهم‌ترین عوامل در زمینه بازاریابی و سئو وبسایت هستند. شما با طراحی این صفحات به سادگی و تنها با پاسخ به چند سوال احتمالی، مهم و پرکاربرد در استفاده از وبسایتتان می‌توانید عملکرد و کارایی وبسایت خود را ارتقاء دهید و اعتماد مخاطبان خود را جلب کنید. حتی با وجود پیشرفت روش‌های طراحی UI/UX و اصول بازاریابی، نه تنها از اهمیت سوالات متداول (FAQ) در وبسایت کسب‌ و‌ کار‌های کوچک و بزرگ کم نشده، بلکه با اضافه شدن امکاناتی مانند جستجوی صوتی، جستجوی موبایلی و دستیارهای شخصی/خانگی پیشرفته که مبتنی بر ابزار‌های اسنیپت‌ و باکس پاسخ گوگل (Google Answers and Featured Snippets) هستند؛ هماهنگ با صفحات سوالات متداول نتیجه بهتری ارائه می‌دهند.

  • یکی از مزایای ساخت صفحه سوالات متداول این است که در زمان شما صرفه‌جویی می‌شود. در و‌اقع مشتری بالقوه، پاسخ بسیاری از سوالات خود را بدون ارتباط مستقیم با شما دریافت می‌کند، بنابراین از بار کاری تیم خدمات پشتیبانی شما نیز کم می‌شود؛ در‌ نتیجه شما دیگر مجبور نیستید زمان زیادی را صرف پاسخ‌گویی به سوالات کاربران از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی یا چت آنلاین کنید.
  • فرایند خرید مشتری با استفاده از سوالات متداول کوتاه‌تر می‌شود، زیرا با مطالعه سوالات متداول اطلاعات مورد نیاز خود را فوراً به‌دست می‌آورد.
  • شما می‌توانید در صفحه سوالات متداول (FAQ) درباره سیاست‌های مالی، شرایط حمل و باربری و سایر قوانین خود نیز توضیح دهید. در‌ صورتی‌که خدمات و نحوه کار شما شفاف باشد، خیلی سریع‌تر می‌توانید اعتماد مشتری را به خود جلب کنید.
  • همچنین می‌توانید خدماتی را که در مقایسه با رقبای خود ارائه می‌دهید در این بخش مطرح کنید و به این ترتیب، یک قیف فروش ایجاد کنید.
  • صفحه سوالات متداول لینک‌دهی داخلی وبسایت شما را ارتقاء می‌دهد.
  • سوالات متداول (FAQ) موجب ترافیک بیشتر وبسایت شما و جذب مشتریان جدید می‌شوند. با استفاده از این قابلیت، وبسایت شما به دفعات بیشتری در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شود. هدف گوگل، پاسخ‌گویی سریع به سوالات بازدید‌کنندگان است؛ پس اگر شما پاسخ مناسبی برای سوالات کاربران در وبسایت خود درج کنید، ممکن است صفحه شما در باکس سوالات گوگل و یا اسنیپت‌ها قرار بگیرد و بدین وسیله، ترافیک ارگانیک وبسایت شما را افزایش دهد.
طراحی صفحه faq جشنواره وب
بروزرسانی نشدن سوالات متداول وبسایت جشنواره وب (اطلاعات مربوط به سال 1399)

ویژگی‌های صفحه سوالات متداول (FAQ) موثر چیست؟

  • صفحه سوالات متداول باید پاسخ‌گوی نیاز‌های مخاطبان شما باشد.
  • طیف وسیعی از انواع سوالات مربوط به هزینه، اطلاعات شرکت، نحوه خرید و غیره را پوشش دهد.
  • سوالات متداول و پاسخ‌های شما باید به صورت مداوم بر اساس اطلاعات جدید بروز‌رسانی شوند.
  • صفحه سوالات متداول زمانی کاربردی است که کاربران جدید را با پاسخ‌گویی به مشکلات احتمالی‌شان جذب کند.
  • باید به صفحات مهم دیگر وبسایت لینک‌دهی کند (مثلاً در مورد راهنمای عودت وجه، توضیحات مختصر را ارائه دهد اما برای توضیحات کامل‌تر، به صفحه مربوط به قوانین عودت وجه لینک بدهد).
  • تخصص، اعتبار و توانایی شما در حیطه مربوطه را نشان دهد.
  • اگر تعداد سوالات شما زیاد است و یا اینکه وبسایت شما از بخش‌های مختلفی تشکیل شده، بهتر است برای هر موضوع، دسته‌بندی مجزایی انتخاب کنید و سوالات هر دسته را در آن قرار دهید تا مخاطب، با راحتی بیشتری بتواند به سوال خود دسترسی داشته باشد.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تولید محتوای متنی: اینجا را کلیک کنید (+).

محل قرار‌گیری صفحات سوالات پرتکرار در وبسایت

اینکه سوالات متداول در کدام بخش وبسایت شما قرار بگیرد نیز به اندازه ساخت این صفحه اهمیت دارد. برخلاف افرادی که از دنیای وب و طراحی وبسایت اطلاعات دارند و می‌دانند که باید در بخش انتهایی صفحات وبسایت به دنبال سوالات متداول باشند، اما اکثر کاربران عادی، هیچ اطلاعاتی درباره سوالات متداول و نحوه دسترسی به آن ندارند. بنابراین باید سوالات متداول (FAQ) را جایی قرار دهید که مخاطبان شما بسادگی آن را پیدا کنند. بعنوان‌ مثال، صفحاتی که در مورد قیمت محصولات شما صحبت شده، یکی از بهترین بخش‌های وبسایت برای لینک به صفحه سوالات متداول است. اغلب مشتریان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی محصولات، قیمت خدمات و غیره از این صفحه وبسایت شروع می‌کنند. بنابراین سوالات متداول را می‌توانید پایین جدول قیمت‌ها قرار دهید یا آن را به صفحه سوالات متداول لینک بدهید. همچنین می‌توانید سوالات متداول (FAQ) را در بیش از یکی از این صفحات قرار دهید. صفحه فرود کمپین، صفحه توضیحات محصول یا خدمات، صفحه تماس با ما و حتی صفحه اصلی نیز محل خوبی برای ارجاع کاربران به صفحه سوالات متداول هستند.

درج لینک به سوالات متداول در فوتر تمام صفحات وبسایت
درج لینک به سوالات متداول در فوتر تمام صفحات وبسایت

سوالات متداولی که باید پاسخ داده شوند.

پیش از هر چیزی بهتر است سوالات مشتریان را بدانید، بنابراین به ایمیل، پنل گفتگوی آنلاین و صفحات اجتماعی خود سری بزنید و سوالاتی که از شما پرسیده شده را بررسی کنید. مواردی را که موجب شک و تردید مشتری در‌ مورد محصول و یا خدمات شما شده را پیدا کنید و با پاسخ به این نوع سوالات، اعتماد آنها را جلب کنید. علاوه‌بر این بهتر است به صفحات رقیبان خود نیز سر بزنید، به‌ویژه زمانی که تعداد مشتری کمتری دارید می‌توانید از صفحه سوالات متداول (FAQ) وبسایت رقیب خود نیز ایده بگیرید.

گوگل نیز می‌تواند به شما در پیدا کردن سوالات متداول کمک کند؛ در مورد خدمات و محصول خود در نوار جستجوی گوگل سرچ کنید و سوالات متداولی که اغلب افراد می‌پرسند را مطالعه کنید؛ اما فراموش نکنید که سوالات متداول باید به اطلاعات کلی در مورد محصول شما و هر نکته‌ای که به آن مربوط است اشاره کند. به این ترتیب توجه مشتری‌های جدید به برند شما جلب می‌شود و ممکن است به‌عنوان یک منبع اطلاعات قابل اعتماد در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل و یا اسنیپت گوگل ارتقاء پیدا کنید. روش دیگر و مکمل این است که از تیم مدیریت محصول و بازاریابی خود بخواهید تا نکات و چالش‌هایی که ممکن است در استفاده از محصول شما برای کاربر رخ بدهد را پیش‌بینی کرده و نحوه عملکرد محصول، نحوه استفاده و … آن را در بخش سوالات متداول خود بنویسید.

اطلاعاتی که باید در صفحه سوالات متداول (FAQ) درج شود.

در ادامه به چند نمونه از موضوعاتی می‌پردازیم که می‌توانید در صفحه سوالات متداول وبسایت خود مطرح کنید:

  • سیاست‌های فروشگاه شما بعنوان مثال، اینکه شامل ضمانت بازد‌پرداخت وجه می‌شود یا خیر.
  • اطلاعاتی در‌ مورد حمل‌ و‌ نقل و باربری محصولات
  • مدت زمان تکمیل و ثبت سفارشات
  • اطلاعات مورد نیاز مشتری برای انتخاب محصول و خدمات، مانند سایز، جنس و غیره
  • هر اطلاعاتی در‌ مورد محصول و خدماتی که ارائه می‌دهید.
  • شفاف‌سازی عقاید غلطی که در‌ مورد صنعت و یا محصولات شما وجود دارد.
  • تفاوت‌های بین محصولات خود را کاملاً توضیح دهید تا مشتریان شما سردرگم نشوند.

نکاتی برای نوشتن یک صفحه سوالات متداول حرفه‌ای

صفحه سوالات متداول (FAQ) وبسایت شما علاوه‌بر نکاتی که مطرح کردیم، باید برای مخاطبان قابل درک و کاملاً واضح باشد. در ادامه به چند مورد از نکاتی می‌پردازیم که کمک می‌کنند صفحه سوالات متداول شما جذاب و مناسب نیاز مخاطبان باشد.

  • افرادی که از وبسایت شما بازدید می‌کنند باید به‌راحتی صفحه سوالات متداول را پیدا کنند. بنابراین «سوالات متداول» را در عنوان صفحه قرار دهید، لزومی ندارد از عناوینی مانند «اطلاعات بیشتر» یا «آنچه باید بدانید» استفاده کنید. شما می‌توانید این بخش را در صفحه اطلاعات تماس قرار دهید و یا صفحه مخصوص خود سوالات متداول را بسازید و آن را در منو سایت درج کنید.
  • سوالات را از دید و زبان مشتریان خود بنویسید. بهتر است سوالات را از زبان اول شخص مفرد «من» بنویسید تا مخاطب شما ارتباط بیشتری با برند شما برقرار کند. بعنوان مثال می‌توانید از «چگونه می‌توانم سفارش ثبت کنم؟» به‌جای سوالاتی مانند «چگونه باید سفارش ثبت کنید؟» و یا «چگونه مشتریان سفارش ثبت کنند؟» استفاده کنید.
  • این صفحه را با فرمت سوال‌ و پاسخ بنویسید تا مشتری دقیقاً پاسخ سوال خود را دریافت کند. همچنین توجه کنید که هر سوالی را با پاسخ دقیق همان جواب بدهید.
  • سعی کنید سوالات را با پاسخ‌های کوتاه جواب دهید. مشتری شما باید براحتی و خیلی سریع، جواب سوال خود را پیدا کند، بنابراین سعی کنید پاسخ‌ها حدود یک پاراگراف و کمتر از ۱۰۰ کلمه باشند.
پاسخ‌های کوتاه نت‌برگ به سوالات متداول
پاسخ‌های کوتاه نت‌برگ به سوالات متداول
  • به هر سوالی پاسخ کامل و دقیق دهید، و مشتری را برای پیدا کردن پاسخ هر سوال به صفحات مختلف ارجاع ندهید. بسیاری از صفحات سوالات متداول (FAQ) پاسخ واضحی به سوال شما نمی‌دهند و شما را به صفحات دیگر ارجاع می‌دهند. تا جایی که ممکن است بدون لینک‌دهی به صفحات دیگر، جواب سوالات را بدهید. البته می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به لینک صفحات مرتبط اشاره کنید اما مشتری باید پاسخ سوال خود را در همان صفحه سوالات متداول (FAQ) دریافت کند. به مثال زیر توجه کنید:

سوال: شرایط مرجوع‌ کردن کالا در وبسایت شما چگونه است؟

  • پاسخ مناسب: مرجوعی تمامی اجناس ما تا ۳۰ روز پس از ثبت سفارش امکان‌پذیر است. کافی است یک ایمیل در این رابطه برای ما ارسال کنید و ما لینک مربوطه را برای شما ارسال می‌کنیم.
  • پاسخ نامناسب: شرایط بازگشت و تعویض کالا ما را می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

پاسخ سوالات بله/ خیر را با بله و یا خیر شروع کنید. این کلمات، پاسخی قطعی و متقاعد‌کننده به سوال مشتری هستند و علاوه‌بر این، در زمان آنها نیز صرفه‌جویی می‌کنند. به‌ مثال‌ زیر توجه کنید:

سوال: آیا محصولات شما تست حیوانی دارند؟

  • پاسخ مناسب: خیر، شرکت ما هرگز تست حیوانی ندارد (و لینک مجوز‌های خود را قرار دهید).
  • پاسخ نامناسب: تست حیوانی یکی از موضوعات و دغدغه‌هایی است که ما همواره در زمینه تولید محصولات به آن توجه داشته‌ایم. محصولات ما دوستدار طبیعت و حیوانات هستند و مجوز‌های مربوطه را دارند.

پاسخ دومی بیش از حد طولانی بوده و واضح نیست.

صفحه سوالات متداول را با زبان ساده بنویسید. سعی کنید از کلمات و عباراتی استفاده کنید که مشتری شما تا حد امکان با آنها آشنایی داشته باشد. به یاد داشته باشید که مشتری شما باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پاسخ سوالاتی که در ذهن دارد را دریافت کند. بعنوان مثال:

  • سوال مناسب: آیا از کارت‌های هدیه پشتیبانی می‌کنید؟
  • سوال نامناسب: آیا شما از کارت‌های اعتباری آماده که به‌عنوان جایگزین پول نقد برای خرید بکار می‌روند، پشتیبانی می‌کنید؟

سوالات متداول (FAQ) را با لحن برند خودتان بنویسید. شما می‌توانید در این صفحه نیز پالت رنگی، تایپو‌گرافی و طراحی برندتان را رعایت کنید تا جذابیت بیشتری برای مخاطب داشته باشد.

سوالات متداول باید واضح، خلاصه و کاربردی باشند.

همانطور که پیش از این گفتیم بهتر است پاسخ هر سوال، دو یا سه پاراگراف کوتاه باشد، بیشتر از این ممکن است از حوصله مخاطب خارج باشد؛ اما اگر به توضیح بیشتری نیاز است می‌توانید در یک مقاله جداگانه و یا در قالب یک ویدیو به موضوع مربوطه بپردازید. محتوای بصری برای اکثر افراد قابل درک است و در ذهن می‌ماند، بنابراین نرخ تعامل را نیز افزایش می‌دهد. شما می‌توانید یک ویدیو بسازید و در آن به همه سوالات احتمالی پاسخ دهید و از طریق آپارات و یوتیوب و حتی شبکه‌های اجتماعی، مخاطب بیشتری جذب کنید. در حال حاضر ابزار‌های زیادی برای ساخت ویدیو وجود دارند که به هزینه بالا و تخصص نیازی ندارند. یکی از این ابزار‌ها رندر‌فارست (Renderforest) است که قابلیت‌های بسیاری را برای ساخت ویدیو و پاسخ به سوالات متداول مشتریان دارد. همچنین توصیه می‌کنیم که از پاسخ‌های آماده و موجود در سایر صفحات سایت خود استفاده نکنید. در‌ واقع از نظر محتوای تکراری و کپی مشکلی ایجاد نمی‌شود اما بهتر است برای جلوگیری از تکرار محتوا (Duplicate content)، پاسخ‌های جدید و مختص وبسایت خود را بنویسید. شما می‌توانید با توجه به پاسخ و اندازه آن از یک یا چندین صفحه برای سوالات متداول (FAQ) استفاده کنید. سایر روش‌هایی که می‌توانید برای پاسخ مختصر و مفید استفاده کنید عبارتند از:

  • استفاده از گیف‌های کاربردی
  • چک‌لیست و فلو‌چارت‌‌های آماده

ساختار صفحه سوالات متداول (FAQ)

ساختار صفحه سوالات متداول به مشتری کمک می‌کند خیلی سریع‌تر به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند. این صفحه باید یک بخش جستجو داشته باشد تا زمانی که مشتری سوال خود را تایپ می‌کند با پیشنهادات شما مواجه شود. همچنین می‌توانید از یک دسته‌بندی کنار این صفحه استفاده کنید تا مشتری در یک لحظه با مطالب صفحه شما آشنایی پیدا کند. به این ترتیب مشتری که در حال جستجو و تحقیق درباره یک محصول است، راحت‌تر می‌تواند برای خرید آن تصمیم بگیرد. بعنوان مثال وبسایت دیجیکالا این دو مورد را به‌خوبی رعایت کرده است.

استفاده از جستجو و دسته‌بندی در صفحه FAQ دیجیکالا
استفاده از جستجو و دسته‌بندی در صفحه FAQ دیجیکالا

یکی از ابزار‌هایی که برای طراحی ساختار صفحه به‌کار می‌رود تکست اپتیمایزر (Text Optimizer) است. این ابزار، سوالات متداول مشتریان را با توجه به کلمات کلیدی مرتبط مشخص می‌کند. شما می‌توانید لینک اطلاعات تکمیلی و مرتبط با سوال را در پاسخ درج کنید تا مشتری به بخش مورد نظر خود مراجعه کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

راهنمای استفاده از FAQ
از ساختار FAQ می‌توان در همه صفحات وبسایت استفاده کرد.

یکپارچه‌سازی، تحلیل و ارزیابی صفحه سوالات متداول (FAQ)

صفحه سوالات متداولی که به انواع مختلفی از اهداف کاربران و روش‌های موثر در ایجاد قیف فروش می‌پردازد به نظارت و ارزیابی دقیق هم نیاز دارد. در ادامه به چند روش ارزیابی و نظارت بر اثربخشی صفحه سوالات متداول می‌پردازیم:

  • نظارت و ارزیابی بخش جستجوی صفحه سوالات متداول را فراموش نکنید. افزونه‌های زیادی در این زمینه برای وردپرس وجود دارد که امکانات جستجو پیشرفته‌ای فراهم می‌کند. این امکانات، کلماتی که بیشترین تعداد جستجو را داشتند، بخشی از وبسایت که موجب سردرگمی کاربران شده، سوالاتی که کاربران جستجو کردند اما پاسخ آنها در وبسایت شما موجود نبوده و مواردی از این دست را نمایش می‌دهد. اما اگر از افزونه خاصی استفاده نمی‌کنید، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) گزینه خوبی برای ارزیابی الگوی جستجوی کاربران در وبسایت شما است.
  • راه‌هایی که موجب جذب مشتری به صفحه سوالات متداول وبسایت شما می‌شوند را بررسی کنید؛ شما باید بدانید که مشتریان از چه طریقی با صفحه سوالات متداول (FAQ) شما هدایت می‌شوند و پس از مشاهده این صفحه، به کدام بخش وبسایت مراجعه می‌کنند. به این ترتیب متوجه نقش صفحه سوالات متداول در قیف فروش برند خود خواهید شد. یکی از ابزار‌هایی که در این زمینه کاربرد دارد فینتزا (Finteza) است که می‌توانید در آن تعداد نامحدودی قیف فروش ایجاد کنید و مسیر‌های کاربری متفاوت را از طریق سایت پیگیری کنید.
  • صفحات موجود در بخش «افراد این موارد را هم پرسیده‌اند» (People aslo ask) در گوگل را بررسی کنید. در این بخش نیز سوالات مشتریان پاسخ داده می‌شود، بنابراین در‌ صورتی که سوالات متداول شما در این بخش مشاهده شود نشان‌دهنده عملکرد مناسب شما است. ابزار SE Ranking جستجو‌های گوگل را ردیابی می‌کند و گزارشی از عملکرد وبسایت شما ارائه می‌دهد.
  • بازخورد مشتریان را ارزیابی کنید؛ پس از اینکه صفحه سوالات متداول (FAQ) وبسایت را آماده کردید، بازخورد مشتریان در مورد هر پاسخ را ارزیابی کنید و متناسب با نیازشان، پاسخ نوشته شده را تغییر دهید. افزونه‌های متنوعی برای وردپرس وجود دارند که بازخورد مشتریان به صفحه سوالات متداول را ارزیابی می‌کنند که می‌توانید از آنها استفاده کنید (مثلاً امتیازدهی به هر پاسخ).

اسکیمای سوالات متداول (FAQ)

اسکیمای صفحه سوالات متداول یکی از قابلیت‌هایی است که گوگل برای ارائه پاسخ‌های شفاف به کاربران فراهم کرده است. استفاده از این قابلیت باعث می‌شود سوالات شما با احتمال بیشتری در صفحه جستجوی گوگل مشاهده شوند. افزونه وردپرس آن نیز برای کاربرانی که از وردپرس استفاده می‌کنند موجود است. اگر در پاسخ خود از یک لینک داخلی استفاده کنید، این لینک در نتایج جستجوی گوگل نیز نمایش داده خواهد شد.

لینک‌دهی داخلی؛ استفاده از صفحه سوالات متداول به‌عنوان نقشه سایت

صفحه سوالات متداول (FAQ) وبسایت در جلب اعتماد مشتری تاثیر زیادی دارد و هر پاسخ، نقش مهمی در استراتژی قیف فروش برند شما دارد؛ بنابراین لینک‌دهی داخلی علاوه‌بر اینکه در نتایج جستجو گوگل ظاهر می‌شود، مشتری شما را نیز به بهترین شکل راهنمایی می‌کند. اما هدف لینک‌دهی داخلی فقط بهبود و ارتقاء سئو وبسایت و ایجاد لینک بهینه با کلمه کلیدی نیست، بلکه در هدف کاربر از جستجو (User intent) اهمیت ویژه‌ای دارد. هدف کاربر از جستجو به این معنی است که مشتری شما بعد از اینکه به پاسخ سوال خود رسید، چه کار می‌کند؟ بعنوان مثال، اگر مشتری شما در مورد هزینه ارسال محصولات سوال داشته باشد احتمالاً قصد خرید محصول را دارد و به اطلاعات بیشتری در مورد هزینه نهایی آن محصول نیاز دارد. بنابراین شما باید در‌ مورد شرایط ویژه و منحصر‌ به‌ فرد باربری و حمل خود توضیح دهید و آنها را به صفحه محصول و پرداخت نهایی هدایت کنید. اگر در مورد مدت زمان ارسال سفارشات سوال کنند، به این معنی است که احتمال زیادی برای ثبت سفارش وجود دارد، بنابراین باید به صفحه اطلاعات باربری لینک دهید. ارزیابی صفحه سوالات متداول و قصد کاربر به شما کمک می‌کند تا لینک‌دهی بهتری به صفحات دیگر ایجاد کنید. در وبسایت معروف شاپیفای (Shopify)، نمونه‌های بیشتری از لینک‌دهی داخلی و هدف کاربر وجود دارد که می‌توانید از آنها ایده بگیرید.

چند مثال از صفحه سوالات متداول (FAQ) کاربردی

در ادامه به چند مورد از صفحات سوالات متداولی می‌پردازیم که عملکرد نسبتاً خوبی در پاسخ‌گویی به سوالات مشتریان دارند:

صفحه سوالات متداول سایت مایکروسافت (Microsoft) یکی از بهترین نمونه‌ها است. طراحی ساده و رابط کاربری دوستانه‌ای دارد که جستجو را برای شما ساده‌تر می‌کند.

شما می‌توانید از صفحه سوالات متداول سامسونگ نیز ایده‌های خوبی بگیرید. این صفحه علاوه‌بر طراحی خوب، سیستم جستجوی سوال و پاسخ دارد.

یکی دیگر از صفحات سوالات متداول (FAQ) جذاب مربوط به فروشگاه آنلاین تسکو است که فهرست طبقه‌بندی شده خوبی دارد.

صفحه سوالات متداول بافر (Buffer) نیز طراحی منحصر‌ به‌ فردی دارد که از سوالات طبقه‌بندی شده و پاسخ‌های دقیق استفاده کرده است.

Nintendo یکی از وبسایت‌هایی است که صفحه سوالات متداول (FAQ) آن طراحی کلاسیکی دارد تا همه مشتریان با هر سن و اطلاعاتی بتوانند از آن استفاده کنند.

جمع‌بندی  و نکات پایانی

صفحه FAQ شما بخش و مرحله مهمی از سفر خرید مشتری و نیز دارایی ارزشمندی برای جستجوی ارگانیک و تبدیل آن بازدید به مشتری می‌باشد. پس باید تلاش کنید کلیه سوالات کاربران را پیش‌بینی کرده و پاسخ‌هایی کوتاه، قابل فهم و ساده را به آنها ارائه دهید. برای این منظور می‌توانید از تصاویر متحرک گیف (مثل نمایش مراحل ثبت سفارش) و یا ویدیو هم استفاده کنید.

صفحه سوالات پرتکرار خود را در بخش‌هایی از سایت قرار دهید که کاربران با سهولت و سرعت بیشتری به آن دسترسی داشته باشند. همچنین باید ساختار صفحه را متناسب با بخش‌های خدمات و محصولات خود، دسته‌بندی کنید و اگر تعداد سوالات زیاد است، حتماً امکان جستجو را به صفحه اضافه کنید. در نهایت آنکه این صفحه هم باید مشابه تمام صفحات وبسایت، تحت نظارت بوده و داده‌های آن، تحلیل و عملکرد آن، بهینه‌سازی شود.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 17 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نویسنده و مترجم در زمینه مدیریت کسب‌و‌کار، دیجیتال مارکتینگ، بازار‌های مالی و روانشناسی.

2 نظر در “طراحی صفحه سوالات متداول (FAQ) برای کاربر و سئو – راهنمای جامع

  • محسن تاجیک — says: ۱۴۰۰-۱۰-۰۷ در ۱۴:۵۴

    به نظرم این مقاله شایسته عنوان راهنمای جامع طراحی صفحه سوالات متداول هست چون کمتر سایتی رو دیدم که انقدر کامل به موضوع اسکیما مارک آپ و انواع اون پرداخته باشه…

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.