ایجاد یک کسب‌وکار در منزل و کسب درآمد از فضاهای بدون استفاده، همواره یک راه مناسب و اقتصادی برای افرادی است که امکان اشتغال بیرون از خانه را ندارند؛ کسانی مثل زنان خانه‌دار یا صاحب فرزند یا کسانی که از پس هزینه خرید یا اجاره کارگاه یا مغازه برنمی‌آیند! یکی از فضاهای خانه که معمولاً استفاده زیادی از آن نمی‌شود و بیشتر مواقع بدون کاربرد خاصی باقی می‌ماند «حیاط خانه» است. استفاده از این فضا علاوه بر این‌که شما را از صرف هزینه‌های اضافی بی‌نیاز می‌کند، این فرصت را به شما می‌دهد که در منزل کسب درآمد کنید و نگران زمان‌های خروج از خانه برای کار نباشید.

هرچند انجام یک سری از کارها در فضای خانه به دلیل محدودیت‌های مناطق مسکونی – سروصدا، آلودگی، ناامنی محیط کار برای کودکان و… – شدنی نیست؛ اما هستند کارهایی که بتوان در فضای محدود و با حداقل امکانات، آن‌ها را انجام داد. در این مقاله قصد داریم شما را با روش ها و ایده های کارآفرینی در حیاط منزل آشنا کنیم و به شما چند مورد از کسب‌وکارهای کم‌هزینه و خانگی را معرفی نماییم. البته پیش از پرداختنمان به گزینه‌های مختلف، از شما می‌خواهیم چند موضوع اساسی را در خصوص کارآفرینی در حیاط منزل موردتوجه قرار دهید؛ که در انتخاب مسیر درست به شما کمک می‌کند. پس لطفاً تا انتهای این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا با ما همراه باشید و با یک انتخاب درست، شغل خود را از حیاط منزلتان استارت بزنید!

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست
2 بهترین ایده های کارآفرینی در حیاط منزل

اقدامات مهم پیش از شروع کارآفرینی در حیاط خانه

همان‌طور که گفته شد، پیش از معرفی بهترین ایده های کارآفرینی در حیاط منزل، لازم است پیش‌نیازها و اقدامات ابتدایی در این خصوص را در مورد توجه قرار دهید. این اقدامات و نکات بنیادین در ادامه خدمت شما عزیزان معرفی شده است.

کارآفرینی در حیاط منزل
کارآفرینی در حیاط منزل
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

قدم اول: امکانات و شرایط محیط را در نظر بگیرید.

پیش از اینکه دست به اقدام عملی بزنید؛ باید شرایط محیط را برای شروع یک کسب و کار در حیاط خانه بررسی کنید. یعنی آن دسته از ویژگی‌هایی که می‌تواند برای امکان‌پذیر بودن یک کسب‌وکار، یا بر میزان موفقیت آن تأثیرگذار باشد، مدنظر قرار دهید. در ادامه برخی از ویژگی‌هایی که بهتر است بررسی کنید را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. مشترک بودن فضای حیاط: اگر در یک مجتمع مسکونی زندگی می‌کنید و به‌صورت مشترک از فضای حیاط استفاده می‌نمایید، باید رفت‌وآمد سایر ساکنین را در نظر بگیرید و در صورت نیاز، رضایت سایر ساکنین را برای شروع کار جلب کنید. شایان ذکر است انتخاب کارهایی که تولید سروصدا یا آلودگی به دنبال دارند برای این شرایط مناسب نیست.
  2. دسترسی به آب و انرژی: تعداد زیادی از شغل‌هایی که می‌خواهید از طریق آن‌ها در حیاط منزل خود درآمد کسب کنید، نیاز مستقیم به آب، گاز یا برق دارند؛ پس در انتخاب شغل مورد نظر در خصوص هزینه‌های مربوط به آن دقت کنید. از طرفی در مواردی که به‌صورت مشترک از آب و برق منزل استفاده می‌کنید، بهتر است با سایر استفاده‌کنندگان در این زمینه به توافق برسید.
  3. امکان پرورش گیاه: یک دسته مهم از کارهایی که می‌توانید در حیاط منزل انجام دهید، پرورش گیاهان – خوراکی و زینتی – است. در این راستا، باید دسترسی به خاک و نورگیر بودن محیط را برای این قبیل کارها در نظر بگیرید. هرچند همیشه امکان ایجاد باغچه بر روی سطوح سخت و استفاده از نور مصنوعی و گلخانه وجود دارد اما این امور طبیعتاً هزینه‌هایی هم به دنبال خواهد داشت؛ و ازآنجاکه یکی از اهداف اصلی کارآفرینی در خانه، کاهش هزینه‌های مالی است قطعاً نمی‌خواهیم هزینه اضافی به شما تحمیل شود.
  4. تأمین امنیت: بسیاری از ایده های کارآفرینی در حیاط منزل نیاز به استفاده از ابزارهای بُرَنده یا مواد شیمیایی دارند که می‌تواند خصوصاً برای کودکان خطرآفرین باشد! پس در نظر بگیرید آیا امکان تأمین شرایط کاری ایمن در حیاط منزل شما وجود دارد یا خیر؟ همچنین در صورت نیاز ایمن‌سازی هزینه‌های لازم را بررسی کنید. به این نکته هم توجه داشته باشید که در مورد کارهایی که نیاز به مصرف آب دارد، باید امکان نشت آب به خانه‌های اطراف یا حتی سایر قسمت‌های منزل خودتان را در نظر بگیرید.

قدم دوم: امکانات و توانایی ها و میزان سرمایه خود را مشخص کنید.

علاوه بر شرایط محیط – حیاط، خانه و محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید –  توانایی‌های شخصی شما و امکاناتی که در دسترس دارید، بر انتخاب و راه‌اندازی یک بیزینس خانگی تأثیرگذار است. در این راستا پیش از انتخاب بیزینس، لیستی از مهارت‌هایی که دارید را تهیه کنید و بر اساس آن‌ها، بیزینس موردنظرتان را انتخاب نمایید؛ البته همیشه این امکان وجود دارد که برای شروع یک بیزینس جدید از دوره‌های آموزشی مختلف بهره بگیرید و توانایی‌های جدیدی را در خود شکوفا کنید.

شایان ذکر است مقدار پولی که برای کارآفرینی در حیاط منزل می‌خواهید هزینه کنید؛ یک عامل بسیار تأثیرگذار است؛ چراکه هر کاری نیاز به تأمین سرمایه اولیه دارد و درصورتی‌که تأمین هزینه اولیه، برای شما مشکل است؛ به سراغ کارهایی که نیاز به سرمایه اندک دارند، بروید. ما نیز در این مقاله سعی کرده‌ایم به این قبیل کارها – با نیاز به سرمایه کم – توجه بیشتری داشته باشیم.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید مقدار زمانی است که می‌توانید صرف بیزینس خود نمایید؛ (چه از نظر ساعات کاری روزانه و چه مدت‌زمانی که برای به سود رساندن بیزینس خود باید صبر کنید.) البته در حالتی که شما به‌عنوان کارآفرین، بیزینس خودتان را شروع می‌کنید؛ کسی شما را وادار به کار کردن در ساعات خاصی نمی‌کند؛ اما به هر صورت برای رسیدن به یک حد درآمد خاص یا برآورده کردن خواسته‌های مشتریانتان باید به‌تناسب کاری که انتخاب کرده‌اید، وقت صرف کنید.

لازم به ذکر است که توجه به تمام این پارامترها می‌تواند به شما در انتخاب درست یک بیزینس، برای کارآفرینی در حیاط منزلتان کمک کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

قدم سوم: با توجه به شرایط محیط و توانایی های خودتان یک کسب و کار انتخاب کنید.

حال که امکانات محیط و توانایی‌ها و شرایط خودتان را برای راه‌اندازی یک بیزینس در حیاط منزل به‌خوبی در نظر گرفتید، نیاز به بررسی کسب‌وکارهای مختلفی دارید؛ که می‌توانید در حیاط خانه‌ی خود شروع کنید. پس توصیه می‌کنیم که دست‌به‌کار شوید و یک ایده را برای شروع انتخاب کنید که شانس بیشتری برای موفقیت به دنبال داشته باشد. در این راستا یک سری از گزینه‌های مناسب کارآفرینی را به شما معرفی و هرکدام را از جهات مختلف بررسی می‌کنیم.

شایان ذکر است بعد از خواندن این مقاله، مشورت با افرادی که تجربه کارآفرینی در حیاط منزل را دارند، می‌تواند برای شما یک راهنمایی عالی باشد؛ تا با بررسی شرایط هر کار، برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و امکان موفقیت خود را افزایش دهید.

بهترین ایده های کارآفرینی در حیاط منزل

در ادامه برای راحتی کار ایده های مختلف کارآفرینی در حیاط منزل را – در قالب چند دسته – به شما معرفی می‌کنیم. هر روحیه‌ای که دارید و با علاقه به هر نوع بیزینسی – هنری، صنعتی، تولیدی و… – می‌توانید از میان موارد زیر بهترین بیزینس را – با توجه به شرایط خود و امکانات حیاط منزلتان – انتخاب کنید و از میان گزینه‌های پیشنهادی، ایده‌ای که متعلق به شماست را شروع نمایید. این دسته‌های عبارت‌اند از:

زمینه‌های کارآفرینی در حیاط منزل
زمینه‌های کارآفرینی در حیاط منزل

پرورش گیاهان

بدون شک وقتی صحبت از راه‌اندازی یک کسب‌وکار در فضای آزاد – مثل حیاط منزل – به میان بیاید پرورش گیاهان – خوراکی و زینتی – دور از ذهن نیست. در این دسته از روش‌های کارآفرینی، شما هم می‌توانید، از باغچه‌ی آماده‌ای که در حیاط دارید استفاده کنید و هم با ساخت یک گلخانه کوچک یا احداث اتاقک از نور مصنوعی بهره بگیرید. شایان ذکر است که این قبیل کارها علاوه بر درآمدزا بودن، از نظر روحی هم مناسب سنین و شخصیت‌های مختلف است و در مواردی، بازدهی بسیار خوبی هم دارد.

ایده‌های کارآفرینی در حیاط منزل در زمینه پرورش گیاهان
ایده‌های کارآفرینی در حیاط منزل در زمینه پرورش گیاهان

کاشت و پرورش گل های زینتی

بدون شک مشتریانِ گل‌های زینتی و خاص کم نیستند و بسیاری از افراد حاضرند برای خرید گونه‌های سالم و شاداب مبالغ بالایی بپردازند. در این راستا، شما می‌توانید با کاشت گیاهانی مانند انواع ارکیده، نخل‌های زینتی، برگ انجیری و… در حیاط منزل خود درآمد کسب کنید و با سرمایه کم، بیزینس خودتان را راه‌اندازی نمایید. شایان ذکر است که این ایده، از طرفی می‌تواند درآمد بسیار بالایی برای شما داشته باشد و از طرف دیگر، نیاز به توجه زیاد و دانش کافی در رابطه با پرورش گل و گیاهان دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

قلمه گیری از گیاهان زینتی و درختان میوه

در این ایده‌ی درآمدزایی در حیاط منزل، نیاز نیست شما گیاه را تا مدت زیادی پرورش دهید. گیاهانی مانند «سانسوریا»، «دیفن باخیا»، «برگ عبایی» و همچنین درختانی مانند «گیلاس»، «زیتون» و… به‌واسطه زادآوری خوبی که دارند به‌راحتی از طریق یک تکه از شاخه یا برگ تکثیر می‌شوند. در این راستا، شما می‌توانید با استفاده از قلمه و پرورش نهال تا حد ریشه‌زایی آن‌ها را به‌صورت شخصی یا به‌واسطه نهالستان‌ها به فروش برسانید. شایان ذکر است که استفاده از هورمون‌های ریشه‌زایی و گرفتن صحیح قلمه با داشتن جوانه‌های سالم می‌تواند سریع‌تر شما را به نتیجه برساند و درآمدتان را افزایش دهد.

کاشت و پرورش گیاهان در حیاط منزل
کاشت و پرورش گیاهان در حیاط منزل
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پرورش قارچ

قارچ‌ها معمولاً برای پرورش به یک فضای تاریک و بسته نیاز دارند اگر در محوطه حیاط خود امکان احداث چنین فضایی دارید، پرورش قارچ می‌تواند یک گزینه‌ی کارآفرینی مناسب برای شما در حیاط منزل باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کاشت سبزیجات ارگانیک

اگر حیاط شما یک باغچه بزرگ داشته باشد، می‌توانید سبزیجات ارگانیک تولید کنید. این روزها افرادی که به‌سلامت خود اهمیت می‌دهند و به دنبال محصولات طبیعی – حتی با قیمت‌های بالا – هستند، کم نیست. بد نیست بدانید که در این شیوه‌ی کارآفرینی، شما در طول سال چندین برداشت خواهید داشت؛ در نتیجه می‌توانید درآمد خوبی از این طریق کسب کنید.

کاشت سبزیجات ارگانیک در حیاط منزل
کاشت سبزیجات ارگانیک در حیاط منزل
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کشت زعفران

بسته به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، می‌توانید زعفران را در قفسه‌های روی‌هم و در مساحت کم کشت کنید. معمولاً این محصولِ کشاورزیِ پربازده در هوای «سرد و خشک» بهتر محصول می‌دهد؛ اما گستره‌ی شرایط آب‌وهوایی که می‌تواند در آن محصول بدهد، نسبتاً زیاد است!!! این محصول با بازدهی زیادی که دارد یک گزینه مناسب اقتصادی برای کارآفرینی و کسب درآمد در حیاط منزل به حساب بیاید. بد نیست بدانید که اگر آب‌وهوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید مناسب کشت زعفران نیست؛ می‌توانید با ایجاد یک گلخانه و فراهم کردن شرایط دمایی مناسب بازهم نسبت به راه‌اندازی یک بیزینس در این زمینه اقدام کنید، هرچند در شروع کار نیاز به صرف هزینه برای ساخت گلخانه خواهید داشت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پرورش گیاهان دارویی

اگر در زمینه‌ی گیاهان دارویی اطلاعات دارید، می‌توانید با پرورش این دسته از گیاهان درآمد خوبی کسب کنید. شایان ذکر است که در این کسب‌وکار شما می‌توانید محصولات خود را بسته‌بندی کنید و شخصاً به فروش برسانید یا اینکه تولیدات خود را به‌صورت کلی به عطاری‌ها و فروشندگان گیاهان دارویی بفروشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نگهداری و پرورش حیوانات

هرچند پرورش حیوانات اهلی بزرگ – گاو، گوسفند،بز و… – در شهرها ممکن نیست اما مشاغل مربوط به پرورش برخی پرندگان یا نگهداری از حیوانات خانگی می‌تواند گزینه‌های مناسب و کم دردسری برای کارآفرینی در حیاط منزل در شهرها باشد.

ایده‌های کارآفرینی در حیاط منزل در زمینه نگهداری و پرورش حیوانات
ایده‌های کارآفرینی در حیاط منزل در زمینه نگهداری و پرورش حیوانات
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نگهداری از حیوانات خانگی

کم نیستند افرادی که در خانه حیوان دست‌آموز دارند و به دلایلی مانند اشتغال یا مسافرت قادر نیستند آن‌ها را همراه داشته باشند؛ در این راستا، شما می‌توانید با تهیه یک فضای مناسب از این حیوانات نگهداری کنید. البته حفظ موارد بهداشتی و آشنایی با نحوه نگهداری حیوانات خانگی در این بیزینسِ کوچک از اهمیت زیادی برخوردار است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پرورش پرندگان

در سال‌های اخیر پرورش پرندگانی مثل بلدرچین در محیط خانه‌ها رایج شده است؛ چراکه در مقیاس‌های کوچک نیاز به فضای چندانی ندارد و پرورش این پرندگان در دودسته‌ی تخم‌گذار و گوشتی می‌تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

جوجه کشی

هرچند پرورش مرغ نیاز به فضا و امکانات زیاد دارد؛ اما جوجه‌کشی با استفاده از دستگاه‌های ساده و کوچک – نسبت به مقیاس صنعتی – در منزل می‌تواند ایده خوبی برای کارآفرینی باشد. حتی در این کار می‌توانید با خرید دستگاه جوجه‌کشی از شرکت فروشنده، علاوه بر آموزش رایگانِ کار، تضمین خرید دوره‌های اولیه را هم داشته باشید.

کارآفرینی از طریق پرورش جوجه در حیاط منزل
کارآفرینی از طریق پرورش جوجه در حیاط منزل

پرورش خرگوش

خرگوش‌ها به‌راحتی درون قفس و در فضای کوچک پرورش می‌یابند. میزان تولید مثل بالای این حیوان باعث می‌شود پرورش و فروش خرگوش، یک گزینه مناسب برای کارآفرینی در حیاط منزل باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پرورش ماهی های زینتی

برای ایجاد آکواریوم یا استخرهای کوچک، می‌توانید فضای مناسبی داخل حیاط خانه‌تان جهت پرورش ماهی‌های زینتی ایجاد کنید. معمولاً گونه‌هایی مثل «گلد فیش» و «گوپی» که به تغییرات معمول هوا چندان حساس نیستند، می‌تواند یک ایده امکان‌پذیر و درآمدزا در این زمینه باشد.

پرورش ماهی خوراکی

شاید به نظرتان عجیب برسد؛ اما در فضایِ کوچکِ حیاط منزلتان می‌توانید با پرورش ماهی‌های خوراکی – مثل قزل‌آلا – کارآفرینی کنید. البته این کار نسبت به پرورش ماهی‌های زینتی به فضا و کار فیزیکی بیشتری نیاز خواهد داشت؛ اما می‌تواند گزینه خوبی برای کارآفرینی در حیاط خانه باشد.

کارآفرینی با پرورش ماهی در منزل
کارآفرینی با پرورش ماهی در منزل
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کارهای صنعتی و تولیدی کوچک

علاوه بر ایده‌هایی که تا به حال گفته شد، شما می‌توانید در فضای کوچک حیاط منزلتان کسب‌وکارهای صنعتی کوچک را شروع کنید. این دسته از گزینه‌های کارآفرینی معمولاً نیاز به تجهیزات و مهارت صنعتی دارند و حتی ممکن است نیاز باشد محل کارتان را دور از دسترس کودکان قرار دهید. در این راستا می‌توانید کار خود را در فضای باز شروع کنید یا با امکانات اولیه یک کارگاه کوچک گوشه حیاط خود دست‌وپا کنید و صنعت شخصی خودتان را راه‌اندازی نمایید.

ایده‌های کارآفرینی در حیاط منزل در زمینه کارهای صنعتی و تولیدی کوچک
ایده‌های کارآفرینی در حیاط منزل در زمینه کارهای صنعتی و تولیدی کوچک

کار با چوب

در رابطه با مشاغل صنعتی ابتدا ببینید امکان ساخت یک کارگاه را دارید یا خیر؟ در این صورت می‌توانید به فکر راه‌اندازی صنایع تولیدی در مقیاس کوچک و خانگی باشید. یکی از شغل‌هایی که می‌توانید در فضای حیاط منزلتان به آن بپردازید، نجاری – ساخت یا مونتاژ وسایل چوبی – است. در این گزینه‌ی کارآفرینی شما نیاز به مهارت در زمینه‌ی کار با چوب و ابزار موردنیاز برای این کار دارید. شما می‌توانید از خلاقیت خودتان استفاده کنید و با ساخت انواع جعبه، کمدهای کوچک، وسایل چوبی زینتی و… و فروش آن‌ها کسب درآمد کنید یا اقدام به مونتاژ لوازم‌خانگی چوبی برش داده شده نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

جوراب بافی

دستگاه‌های جوراب‌بافی کوچک می‌توانند یک منبع درآمد خوب برای شما باشند. این کار به‌عنوان یک صنعت کوچک در کارگاه شما شروع می‌شود؛ و کالایی که تولید می‌کنید بر اساس کیفیت ساخت و جنس نخ در قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد. حتی می‌توانید با فروشندگان محلی قرارداد ببندید و اجناس خود را پیش‌فروش کنید. بدیهی است که با این کار هزینه‌های خرید مواد اولیه تأمین می‌شود.

تولید مواد شوینده

تولید مواد شوینده جامد و مایع روش‌ها و فرمولاسیون مختلفی دارد. معمولاً فروشندگان خط تولید مواد شوینده، فرمولاسیون و آموزش‌های لازم را در اختیارتان قرار می‌دهند. گفتنی است که در این روشِ کارآفرینی رعایت نکات ایمنی در نگهداری مواد اولیه – خصوصاً از دسترس کودکان – اهمیت زیادی دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ساخت فیلتر خودرو

بازار لوازم جانبی خودرو معمولاً از آن دست مواردی است؛ که هیچ‌گاه با کمبود مشتری مواجه نمی‌شود. یکی از لوازمی که برای خودروها ضروری است فیلتر هوای کاغذی است. برای تولید این محصولات، دستگاه‌های کوچک و خانگی، در بازار وجود دارند که معمولاً تا یک سال خرید فیلترهای تولیدی شما – توسط شرکت سازنده‌ی دستگاه – را تضمین می‌کنند. از طرفی می‌توانید شخصاً از طریق مراکز سرویس خودرو، برای اجناستان بازاریابی کنید و با دریافت سفارش از متقاضیان، اقدام به خرید مواد اولیه و تولید محصول نمایید.

بازسازی وسایل دست دوم

اگر کمی دست به آچار هستید یا در تعمیرات، رنگ‌آمیزی و تمیز کردن وسایل قدیمی و دست‌دوم مهارت دارید، می‌توانید برخی وسایل استفاده‌شده را باقیمت‌های ارزان یا حتی به‌رایگان تهیه کنید و پس از بازسازی آن‌ها را به فروش برسانید.

بازسازی و فروش وسایل دست‌دوم
بازسازی و فروش وسایل دست‌دوم

ساخت مجسمه های گچی و سیمانی

هرچند یادگیری هنر مجسمه‌سازی بسیار زمان‌بر است اما اگر در این زمینه هم تخصصی ندارید نگران نباشید؛ این روزها استفاده از قالب‌های آماده برای ساخت مجسمه‌ها و قطعات تزئینی گچی و سیمانی و رنگ‌آمیزی آن‌ها می‌تواند یک کسب‌وکار شخصی برای شما باشد. انجام این کار به دلیل استفاده از مصالح ساختمانی در میان مشاغل خانگی نمی‌آید اما فضای حیاط می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای راه‌اندازی این بیزینس باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ساخت آب نما و فواره

شما با ترکیب صنعت جوشکاری و قالب‌گیری می‌توانید آب‌نما و فواره‌های کوچک بسازید. معمولاً از این المان‌ها در طراحی باغچه استفاده می‌شود و می‌توانید با استفاده از طرح‌های آماده یا خلاقانه خودتان اقدام به ساخت و فروش تولیدات خود کنید.

ذوب فلزات!

یکی از موارد با درآمد بالا ذوب فلزاتی نظیر آلومینیم و مس و تبدیل آن‌ها به شمش برای فروش است! شاید این‌گونه به نظر نرسد اما شغل‌هایی ازاین‌دست که به بازیافت مواد دورریختنی ارتباط دارند درآمد نسبتاً خوبی خواهند داشت. شایان ذکر است استفاده از کوره‌های ذوب فلزات نیاز به رعایت ایمنی بالا و مهارت دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کار با دستگاه های خردکن و آسیاب

دستگاه‌های خردکن و آسیاب‌ها به دلیل سروصدایی که ایجاد می‌کنند معمولاً داخل خانه استفاده نمی‌شوند و حیاط بهترین جا برای کاربرد آن‌ها در منزل است. با این دستگاه‌ها می‌توانید با آسیاب کردن یا خرد کردن انواع غلات و سبزی‌ها کسب درآمد کنید.

تهیه سبزی ها و میوه های خشک شده

هرچند این روزها استفاده از خشک‌کن‌ها در مقیاس‌های مختلف رایج شده است اما شما با استفاده از فضای حیاط منزل و استفاده از نور خورشید، می‌توانید اقدام به خشک کردن و بسته‌بندی سبزی‌ها و میوه‌های مختلف کنید و آن‌ها را به فروش برسانید. سعی کنید در تهیه‌ی این‌گونه محصولات خانگی، حداکثر موارد بهداشتی را رعایت کنید؛ چراکه باعث ثابت ماندن مشتریان و تبلیغات مثبت از سوی آنان می‌شود. علاوه بر این‌ها، در این زمینه می‌توانید نسبت به محصولات محبوبی همچون لواشک‌های بهداشتی نیز اقدام کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

روغن گیری

این روزها خبرهایی که در مورد مضرات روغن‌های خوراکی وجود دارد؛ میل مردم برای روغن‌های تولیدی خانگی را بیشتر کرده است. در این راستا، شما می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های کوچک روغن‌گیری، بیزینس کوچک خود را در گوشه حیاط منزلتان راه‌اندازی کنید و از این راه درآمد داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تولید عرقیات گیاهی

استفاده از دستگاه‌های تقطیر همیشه به دلیل فشار بالایی که برای کار این وسایل ضروری است، خطرات خود را به همراه دارد؛ به همین دلیل، معمولاً این دستگاه‌ها در فضای باز – مانند حیاط – استفاده می‌شوند. در این راستا، شما می‌توانید تولیدات خود را با نام و برند خودتان به فروش برسانید و موفق به کارآفرینی در حیاط منزلتان بشوید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انجام کارهای خدماتی

علاوه بر کارهای تولیدی و فروش کالا، شما می‌توانید در زمینه‌ی ارائه خدمات، در حیاط منزل خود کارآفرینی کنید. در این دست کارها، شما بیشتر از مهارت‌های شخصی و  ارزشِ زمانی که به مشتریان اختصاص می‌دهید – در زمینهٔ آموزش، تعمیرات، نظافت و… – درآمدزایی می‌کنید. شایان ذکر است اقدام به این دست فعالیت‌ها، علاوه بر توانایی‌های علمی، فنی یا هنری، نیاز به یادگیری شیوه‌های برخورد با مشتری و روابط عمومی بالا نیز دارد.

ایده‌های کارآفرینی در حیاط منزل در زمینه کارهای خدماتی
ایده‌های کارآفرینی در حیاط منزل در زمینه کارهای خدماتی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

خدمات خودرویی

داشتن اطلاعات و مهارت در زمینهٔ تعمیرات و سرویسِ خودرو، می‌تواند یک فرصت خوب در خصوص کارآفرینی در حیاط منزل در اختیار شما قرار دهد. اگر فضای حیاط شما جای کافی برای ورود خودرو و ارائه خدماتی مثل تعمیرات و شستشو دارد فرصت را از دست ندهید؛ خصوصاً اگر جایی که زنگی می‌کنید با مراکز سرویس اتومبیل فاصله زیادی دارد. در این راستا می‌توانید با نصب آگهی در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید، اقدام به جذب مشتری کنید و کارهای خود را بدون نیاز به داشتن مغازه در حیاط خانه انجام دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

برگزاری کلاس های آموزشی

یکی از روش‌های کارآفرینی در حیاط منزل، برگزاری کلاس‌های آموزشی است. اگر این امکان را داشته باشید که گوشه‌ای از حیاط منزل را به‌صورت یک کلاس یا کارگاه کوچک جدا کنید؛ می‌توانید با آموزش در هر زمینه‌ای که مهارت دارید – آشپزی، خیاطی، هنر و … – کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کنید. شایان ذکر است در کنار آموزش هنر و مهارت‌های مختلف می‌توانید با فروش آثار و تولیدات خود درآمد دومی هم داشته باشید. مثلاً اگه به تدریس آشپزی مشغول هستید، می‌توانید محصولات و غذاهای دست‌ساز خود را نیز به فروش برسانید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

خدمات خشک شویی

خدمات شست‌وشو و اتوکشی لباس‌ها همیشه مشتریان خاص خود را دارد؛ اما برای اطمینان بررسی کنید که در محله شما چند خشک‌شویی وجود دارد؟ در نظر داشته باشید که تهیه لوازم حرفه‌ای و خودکار برای این کار ممکن است هزینه‌بر باشد. در این راستا، شما می‌توانید با استفاده از وسایل ارزان‌تر و دستی گوشه‌ای از حیاط منزلتان را به ارائه این دست خدمات و راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان اختصاص دهید.

استفاده از حیاط های زیبا

در بعضی خانه‌ها، حیاط فقط یک قسمت بلااستفاده از خانه نیست و دارای طراحی فضای سبز زیبا و محیطی دل‌نشین است. اگر حیاط منزل شما پر از درخت است و باغچه‌ای زیبا و نسبتاً بزرگ دارید می‌توانید از این فضا برای انجام یک سری کارها استفاده کنید.

ایده‌های کارآفرینی در حیاط منزل برای حیاط‌های زیبا و مصفا
ایده‌های کارآفرینی در حیاط منزل برای حیاط‌های زیبا و مصفا
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

عکاسی و فیلم برداری

افراد زیادی هستند که برای مراسم مختلف به دنبال عکس و فیلم در باغ و باغچه‌ها هستند؛ شما می‌توانید از محیط حیاطتان برای این منظور استفاده کنید. برای این کار بهتر است از ترکیب گیاهان زیبا استفاده کنید و به باغچه حیاط خود برسید. پس اگر در زمینهٔ عکاسی و فیلم‌برداری مهارت دارید؛ از این مهارت خود استفاده کنید و در حیاط منزلتان یک فضای جذاب برای کار ایجاد کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط با عکاسی:
پیشنهاد آموزشی مرتبط با فیلمبرداری:

اجاره دادن حیاط برای برگزاری جشن های کوچک

گاهی می‌تواند حیاط خانه را برای اجرای جشن‌های کوچک – مهمانی، دورهمی، جشن تولد و… – اجاره دهید و در کنار این کار، خود مسئولیت سایر قسمت‌های جشن مانند: تهیه غذا و کیک، نورپردازی، اجرای موسیقی و … را بر عهده بگیرید. شایان ذکر است این شیوه کارآفرینی در حیاط منزل برای فضاهای وسیع و باغ‌مانند امکان‌پذیر است. البته در حالت عادی و برای برگزاری مراسم‌ها شما نیاز به اخذ مجوزهای قانونی دارید اما برگزاری مهمانی‌های خصوصی می‌تواند بدون در نظر گرفتن این قبیل کارهای اداری و نسبتاً پردردسر انجام شود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی برای کارآفرینی در حیاط منزل

اگر با خواندن این مقاله ایده‌ای برای کارآفرینی پیدا کردید. توصیه می‌کنیم به فکر بازاریابی و یافتن بازار مصرف برای کالای تولیدی یا خدمات خود باشید. اگرچه برخی از کارهایی که معرفی کردیم مشتریان خاص خود را دارد و در واقع با خرید تجهیزات از یک شرکت تضمین خرید محصولات را نیز دارید؛ اما برای تعدادی زیادی از گزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار نیاز دارید بازاریابی کنید. برای این منظور توصیه می‌کنیم در مورد کسب‌وکارهای کوچک‌تر به تبلیغات محلی در سطح کم اکتفا کنید و هزینه بیش‌ازحدِ نیاز صرف تبلیغات ننمایید. اما در مواردی نیاز دارید از راه‌های مختلف، محصولات خود را به مخاطبان معرفی کنید. لذا اکیداً توصیه می‌شود که در این زمینه سعی کنید دانش خود را در مورد برند سازی و شیوه‌های بازاریابی آنلاین و غیر آنلاین بالا ببرید.

متن تبلیغاتی برای فروش
بازاریابی
پیشنهاد آموزشی مرتبط با فروش و بازاریابی:
پیشنهاد آموزشی مرتبط در زمینه تبلیغات آنلاین:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب و کار و کارآفرینی

نتیجه گیری و سخن پایانی درباره کارآفرینی در حیاط خانه

در این مقاله سعی کردیم شیوه‌های کارآفرینی در حیاط منزل را برای شما توضیح دهیم. همان‌طور که اشاره شد در انتخاب بیزینس، شرایط محل زندگی، توانایی‌ها و امکانات خود را در نظر بگیرید. با در اختیار داشتن حیاط خانه و استفاده از آن شما این امکان را دارید که در شرایط اقتصادی فعلی کسب‌وکار خودتان را بدون نگرانی در مورد اجاره‌بهای مغازه و کارگاه و همچنین دردسرهای ناشی از جابه‌جایی در سررسید قرارداد راه‌اندازی کنید. پس‌ازاین شرایط حداکثر استفاده را ببرید.

شایان ذکر است هرچند این مقاله در رابطه با شیوه‌های کارآفرینی در حیاط منزل، گزینه‌هایی به شما معرفی کرد؛ اما گاهی می‌توانید صرفاً با اجاره دادن یا واگذاری موقت بخشی از حیاط خود، درآمد داشته باشید. مثلاً همکاری با شرکت‌های مخابراتی برای قرار دادن دکل‌های BTS یا عقد قرارداد با بانک‌ها و اینکه اجازه بدهید در حیاط شما – که مجاور خیابان است – دستگاه عابر بانک نصب کنند. این را هم در نظر داشته باشید که امواج ناشی از آنتن‌های مخابراتی و خطرات امنیتی ناشی از وجود عابر بانک در حیاط خانه، نکات منفی این راه‌های کسب درآمد هستند.

 در پایان، امیدواریم خواندن این مقاله شما را در تصمیم‌گیری برای شروع یک کار مناسب راهنمایی کند. اگر از مطالب این مقاله راضی بودید، لطفاً لینک آن را در اختیار دوستان خود نیز قرار دهید. اگر تجربه‌ای در زمینهٔ کارآفرینی در حیاط منزل دارید آن را با سایر خوانندگان این مقاله در اشتراک بگذارید و نظرات و پیشنهاد‌های خود را برای بهبود مقاله حاضر کامنت کنید.

بر اساس رای 56 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “۳۵ ایده کارآفرینی در حیاط منزل + اقدامات و نیازمندیها

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.