سئو 441 بازدید

شاید برایتان سوال شده باشد که چرا با اینکه سئوی سایت شما خوب است، باز هم رتبه سایت‌تان در جایگاه خوبی در گوگل قرار ندارد. در این مواقع باید به اسپم اسکور (Spam Score) یا امتیاز اسپم سایت خود به عنوان یکی از دلایل احتمالی نتیجه نگرفتن سئوی خود شک کرده و بررسی آن را آغاز کنید. اسپم اسکور از عواملی است که در سئو و اعتبار سایت‌تان از دید گوگل، تاثیرگذار بوده و می‌تواند باعث بهبود یا افت وضعیت سئوی سایتتان شود. در ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره اسپم اسکور به دست آورید.

اسپم اسکور (Spam Score) چیست؟

اسپم اسکور یا spam score، معیاری است که توسط سایت موز (Moz) به وجود آمده است و با توجه به فاکتورهایی که برای اندازه‌گیری آن در نظر می‌گیرد، به سایت شما از 0 تا 100 یک امتیاز می‌دهد و این نمره، درصد اسپم بودن سایت شما را مشخص می‌کند. درصد اسپم سایت، هر چه که به عدد صفر نزدیکتر باشد، برای سایت شما بهتر است و از طرف گوگل هیچ پنالتی و یا جریمه‌ای برایتان در نظر گرفته نمی‌شود. اما در مقابل، هرچه که این عدد به صد نزدیک‌تر باشد، احتمال اعمال پنالتی برای سایت بیشتر می‌شود و تلاش‌های سئوی شما بی‌نتیجه خواهد ماند.

تعداد فاکتورهایی که اسپم اسکور سایت Moz آن‌ها را بررسی می‌کند، 27 فاکتور بوده که در نظر گرفتن آن‌ها باعث می‌شود شما از دید گوگل به یک سایت معتبر باشید. یادتان باشد که اسپم اسکور به طور مستقیم در بهبود سئو سایت شما تاثیری ندارد و صرفاً شاخصی تحلیلی برای بررسی وضعیت سایت در برخی فاکتورهای موثر گوگل در سئو می‌باشد. 

چگونه می‌توان اسپم اسکور سایت را مشاهده کرد؟

سایت Moz، اسپم اسکور را به وجود آورده و ابزار اندازه‌گیری آن را نیز به رایگان ارائه کرده و با مراجعه به سایت Moz، قادر به مشاهده اسپم اسکور سایت خود و هر سایت دیگر هستید. در زمان استفاده از این ابزار، بهتر است که یک حساب کاربری داشته باشید تا اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار بگیرد اما در کل، برای مشاهده امتیاز اسپم، نیاز به عضویت در سایت موز نیست.

استفاده ابزار مشاهده اسپم اسکور رایگان بوده و نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارد. شما با مراجعه به بخش Link Explorer، می‌توانید لینک سایت مورد نظر را وارد کرده و گزارش کاملی از وضعیت سایت خود و رقبا دریافت کنید. این گزارش شامل اسپم اسکور، اعتبار دامنه، وضعیت لینک‌بیلدینگ و دیگر اطلاعات می‌شود که سئو کارها، از این آمار به عنوان یک سرنخ برای حل مشکلات سایت استفاده می‌کنند. 

مشاهده اسپم اسکور سایت
مشاهده اسپم اسکور سایت‌ها در سایت Moz

سایت Moz، یک افزونه مرورگر برای ابزار تشخیص اسپم اسکور ساخته است که قابل نصب بر روی اکثر مرورگرها از جمله گوگل کروم بوده و استفاده از آن نیز بسیار راحت است.

نصب افزونه موزبار اسپم اسکور
نصب افزونه اسپم اسکور

البته با جستجویی ساده در گوگل، می‌توان سایت‌های دیگری را نیز پیدا کرد که از موز، قابلیت نمایش اسپم اسکور را دریافت کرده‌اند. شما می‌توانید عبارت اسپم اسکور چکر یا spam score checker را جستجو کنید.

اهمیت اسپم اسکور در رتبه سئو سایت چیست؟

در ابتدا باید به شما بگوییم که برای کسانی که سایتشان را به تازگی راه‌اندازی کرده‌اند، spam score اهمیت بیشتری دارد (چون بیشتر از سایت‌های قدیمی زیر ذره‌بین گوگل هستند) تا کسانی که سایتشان در رتبه‌های اول گوگل است. اسپم اسکور زمانی روند افزایش به خود می‌گیرد که دامنه سایت به مشکل بر بخورد و یا بک‌لینک‌هایی که برای سایت ثبت شده، به صورت اسپم یا لینک‌های مخرب شناسایی شوند. در این مواقع باید گفت که دریافت لینک در این نوع سایت‌ها، هیچ منفعتی برای سایت شما نخواهد داشت و ممکن است اسپم اسکور سایتتان را نیز افزایش دهد.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که برخی از سایت‌های برتر و باسابقه که دارای اسپم اسکور بالایی نیز هستند، رتبه خوبی را در گوگل دارند چون با توجه به سابقه آنها، گوگل نسبت به عملکرد صحیح‌شان اعتماد بیشتری دارد. یکی از عمده دلایل جریمه‌های گوگل، با توجه به بک‌لینک‌های اسپم یک سایت، اعمال می‌شوند و هرچه این بک لینک‌ها بیشتر باشد، احتمال جریمه شدن سایت، بیشتر خواهد شد. مثلاً در تصویر بالا از اسپم اسکور دیجیکالا، عمده بک‌لینک‌های دیجیکالا از سایت‌هایی با اسپم اسکور زیر 30 درصد است که نشان از سالم بودن آن‌هاست.

عدد اسپم اسکور را چطور تحلیل کنیم؟

اگر از ابزار تشخیص اسپم اسکور سایت Moz استفاده کرده باشید، اعداد و ارقامی به شما نمایش داده شده که در ادامه می‌توانید معنی و تحلیل آن‌ها را بیابید. نتیجه‌ای که در استفاده از این ابزار به دست می‌آورید، بدین معنی است:

  • از 1 تا 30 درصد: اسپم اسکور پایین است و گوگل جریمه‌ای برای شما در نظر نخواهد گرفت. 
  • از 31 تا 60 درصد: اسپم اسکور متوسط است و احتمالاً گوگل برای شما جریمه در نظر می‌گیرد.
  • از 61 درصد تا 100 درصد: اسپم اسکور بسیار بالایی بوده و قطعا گوگل شما را جریمه کرده است.  

در نظر داشته باشید که اگر اسپم اسکور سایت شما پایین باشد و باز هم از سمت گوگل به عنوان اسپم تشخیص داده شوید، این موضوع، یک امر بسیار طبیعی است. معیار اسپم اسکور، تنها اشتراکاتی است که سایت شما با سایت‌هایی‌ست که اسپم هستند و توسط گوگل جریمه شده‌اند؛ سپس فاکتورهای مورد نظر را بررسی کرده و درصد شباهت را به شما می‌گوید. اگر گوگل شما را به عنوان اسپم شناسایی کرد، بهتر است که از راه‌ها معمول برای رفع آن استفاده کنید.   

فاکتورهای تشخیص اسپم اسکور چیست؟

همانطور که گفتیم، سایت Moz در ابزار spam score از 27 فاکتور برای تعیین درصد اسپم اسکور استفاده می‌کند. در ادامه می‌توانید این فاکتورها را مشاهده کنید: 

  • تعداد صفحات یک وب (هر چه صفحات سالم سایت بیشتر باشد، بهتر است)
  • پسوندهای متفرقه و دامنه‌های نامفهوم 
  • طول کاراکتر دامنه
  • وجود عدد در دامنه 
  • عدم استفاده از ابزار Google Font API 
  • عدم استفاده از ابزار Google tag Manager 
  • عدم استفاده از ابزار Google Double Click ad tag 
  • عدم قرار دادن صفحه تماس با ما و اطلاعات تعاملی با کاربر 
  • متصل نبودن حساب لینکدین با وبسایت 
  • استفاده از پروتکل Http به جای Https 
  • قرار ندادن آدرس ایمیل یا قرار دادن یک آدرس ایمیل اسپم در سایت 
  • استفاده از تگ‌های کلمات کلیدی در متا 
  • بازدید پایین از سایت یا بازدید تکراری 
  • استفاده از راه ارتباطی کنونیکال (Canonical) به مقصدی غیر از وبسایت 
  • بالا بودن طول عنوان سایت 
  • زیاد و یا کم بودن طول توضیحات متا 
  • عدم استفاده از فاو آیکون (Favicon) 
  • قرار ندادن کد پیکسل فیسبوک در سایت 
  • قرار دادن لینک‌های خارجی کم یا بیش از حد در سایت 
  • کم بودن و یا زیاد بودن دامین‌هایی که سایت به آن لینک شده است.
  • قرار دادن لینک‌هایی که به محتوا ربطی ندارد.
  • وجود حروف صامت در نام دامنه 
  • وجود هایفن (Hyphen) در دامنه (خط پیوند یا هایفن برای اتصال بخش‌های مختلف یک کلمه چند بخشی به کار می‌رود
  • قرار دادن URLهای بسیار طولانی یا بسیار کوتاه 
  • استفاده از کلمات کلیدی که سایت‌های اسپم از آن استفاده می‌کنند.
  • استفاده از کلمات کلیک‌خور ناسالم (مثلاً در موضوعاتی مانند محتوای جنسی، مواد مخدر و …) با در انکر تکست‌ها (Anchor text) 
  • استفاده از تگ‌هایی که بسیار طولانی هستند.

امتیاز نهایی اسپم سایت شما، برآیندی از تمام فاکتورهای بالا است و اگر یک یا چند مورد از فاکتورهای بالا را نداشته باشید، دلیلی بر افزایش اسپم اسکور شما نخواهد بود؛ زیرا نمی‌دانیم وزن نمره‌دهی هر فاکتور در سیستم محاسباتی Moz چقدر است.

چگونه اسپم اسکور سایت را کاهش دهیم؟

برای اینکه اسپم اسکور سایت شما کاهش یابد، باید علاوه بر رعایت نکات بخش قبل، به راهکارهایی که در ادامه به شما خواهیم گفت، دقت کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. توجه داشته باشید که با استفاده از یک یا دو مورد از این راهکارها، تاثیر چشمگیری را مشاهده نخواهید کرد و باید اکثر آن‌ها را بر روی سایت خود پیاده سازی کنید. همچنین سایت موز، امتیاز اسپم سایت‌ها را در بازه‌های زمانی نسبتاً بلند محاسبه می‌کند و برای مشاهده تغییر ملموس در کاهش اسپم اسکور، باید صبور باشید.

نام دامنه بسیار مهم است.

در ابتدا باید به شما بگوییم که نام دامنه در فاکتورهای سئو قرار نداشته و می‌تواند به دلخواه انتخاب شود. اما ابزار سایت Moz، نام سایت شما را در درصد اسپم سایت تاثیر می‌دهد. به طور کلی بهتر است که نام سایت شما بهینه شده باشد و باید بدانید که مفهوم نام سایت و تعداد حروف نام سایت است که می‌تواند در بهینه شدن دامنه، تاثیرگذار باشد. شما قادر هستید تا 253 کارکتر را به دامنه خود اختصاص دهید، اما بهتر است که یک نام کوتاه و با مفهوم را در نظر داشته باشید. 

صفحات سایت خود را به مرور افزایش دهید.

با توجه به تجربه به دست آمده در این زمینه، باید گفت که سایت‌های اسپم، اغلب به صورت تکی یا به تعداد کمی محدود می‌شوند و معمولاً به تعداد صفحات آن‌ها افزوده نمی‌شود. نکته‌ای که درباره سایت‌های اسپمی وجود دارد، تعامل بسیار کم آن با کاربر است که از این موارد می‌توان به نداشتن صفحه تماس با ما اشاره کرد. سایت‌هایی که قصد اسپم ندارند، معمولاً اکثر اطلاعات خود را مانند اطلاعات تماس، آدرس و ایمیل را در بخش تماس با ما و دیگر بخش‌های سایت قرار می‌دهند تا تعامل با مشتری حفظ شود. 

سایت خود را به لینکدین متصل کنید.

اگر با لینکدین آشنایی ندارید، باید بگوییم که  لینکدین یک شبکه اجتماعی بوده و برای متخصص‌ها، شرکت‌ها و افرادی که به دنبال کار هستند، طراحی شده و می‌توان در آن تجربیات و اطلاعات کاری خود را قرار داد. شما با درج اطلاعات خود در لینکدین و اتصال آن به سایت خود، می‌توانید اسپم اسکور سایت را کاهش دهید. لینکدین اعتبار زیادی را به سایت شما می‌افزاید و باعث می‌شود که گوگل، سایت‌تان را به عنوان یک سایت رسمی بشناسد. 

روش کاهش اسپم اسکور
کاهش اسپم اسکور با لینکدین

از فاویکون استفاده کنید.

فاویکون، نوعی لوگوی کوچک از سایت است که در مرورگر کاربران نمایش داده خواهد شد. برخی از افراد استفاده از فاویکون را بی‌تاثیر می‌دانند، اما spam score سایت Moz، از آن به عنوان یکی از فاکتورهای تعیین اسپم اسکور استفاده می‌کند. این نماد کوچک، معمولاً در صفحه لودینگ سایت، در زبانه سایت و آیکون‌های سایت شما نمایش داده می‌شود و قرار دادن آن، یکی از عوامل کاهش اسپم اسکور سایت است. 

راهکارهای کاهش spam score
استفاده از فاوآیکون برای کاهش اسپم اسکور

بهتر است که از این دامنه‌ها استفاده نکنید.

در زمان خرید دامنه، به این موضوع توجه کنید که پسوندهای متفرقه را خریداری نکنید. پسوندهای متفرقه می‌توانند برای شما دردسرساز شده و امکان تشخیص سایت به عنوان اسپم، بیشتر از قبل خواهد بود. رایج‌ترین پسوندهایی که معتبر بوده و بسیار از کاربران اینترنت، آن‌ها را می‌شناسد، com، org و ir هستند و بهتر است آن‌ها را خریداری کنید. در ادامه، پسوندهایی را به شما معرفی می‌کنیم که اشخاص کمی آن‌ها را شناخته و در اکثر موارد، به عنوان سایت‌های اسپمی تشخص داده می‌شوند.

  • rest 
  • buzz 
  • gq 
  • tk 
  • fit 
  • cf 
  • top 
  • ml 
  • work 
  • ga 

لینک‌سازی سالم انجام دهید.

لینک‌سازی سالم، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که با استفاده از آن می‌توانید سئوی سایت خود را بهبود داده و اعتبار بیشتری را نزد گوگل به دست آورید. هر چه محتوا و اعتبار سایت شما افزایش یابد، سایر سایتها به طور رایگان و ارگانیک، به شما لینک می‌دهند. راه دیگر لینک‌سازی، استفاده از رپورتاژ آگهی و پست مهمان می‌باشد.

تاثیر لینک بیلدینگ در افزایش اسپم اسکور
مشاهده اسپم اسکور سایت‌های لینک‌دهنده

در نظر داشته باشید که سایت خود را به یک مزرعه لینک تبدیل نکنید و در هر سایتی که ممکن باشد، لینک‌سازی نکنید و هزینه‌های زیادی را برای خرید لینک هم صرف نکنید، زیرا گوگل سایت‌هایی را که برای خرید لینک هزینه می‌کنند و یا لینک‌سازی انبوه دارند را شناسایی کرده و جریمه سنگینی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرد.

از گوگل تگ منیجر استفاده کنید.

یکی از ساده‌ترین کارهای کاهش اسپم اسکور سایت، استفاده از گوگل تگ منیجر است، زیرا تقریباً اکثر سایت‌های اسپم از گوگل تگ منیجر استفاده نمی‌کنند. استفاده از این ابزار رایگان بوده و از بخش نرم‌افزارهای گوگل قابل دسترس خواهد بود. یکی از مزایای استفاده از این ابزار، افزایش اعتبار سایت نزد گوگل است.

در صورت نیاز به یادگیری کار با تگ منیجر گوگل، دوره آموزشی زیر از سایت فرادرس، اطلاعات خوبی برای شروع کار در اختیار شما قرار می‌دهد.

کاهش اسپم اسکور با تگ منیجر

سخن پایانی در اسپم اسکور

در این مطلب از آکادمی کاپریلا سعی کردیم که شما عزیزان را با اسپم اسکور آشنا کنیم و اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیارتان قرار دهیم. اگر سایتی دارید که اسپم اسکور بالایی دارد، با راهکارهایی که گفتیم، به سادگی می‌توانید اسپم اسکور سایت‌تان را به مرور زمان کاهش داده و سئوی سایت را نیز بهبود دهید. حال به ما بگویید که شما چه کارهایی را برای بهبود سئوی سایت و کاهش اسپم اسکور انجام داده‌اید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.