لینکدین یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان است که امروزه به‌ عنوان یک ابزار اثربخش و متمایز برای بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر، درک عمیق بازاریابی در لینکدین یا لینکدین مارکتینگ (Linkedin Marketing) به عنوان یکی از وظایف مدیران بازاریابی تلقی می‌شود. بازاریابی به کمک لینکدین هر چند که بسته به نوع کسب و کار و بازار آن و حتی نوع محصول متفاوت است، اما نکته مهم اینجاست که لینکدین به عنوان یک شبکه تخصصی، پایگاهی برای تعامل با مخاطب متخصصی است که از صحبت کردن در مورد ایده‌ها، کار کردن، محصولات و فعالیت‌ها لذت می‌برد.

از طرفی هم همان‌طور که در بحث توزیع محتوا صحبت کردیم، سوای تمامی فواید و اهمیت لینکدین در بازاریابی، این شبکه اجتماعی می‌تواند در فرایند توزیع محتوا به ما کمک کند. به همین خاطر تصمیم داریم در این مقاله از آکادمی کاپریلا، به صورت جامع به بحث بازاریابی در لینکدین بپردازیم و نکات کاملی که لازم است در این مورد بدانید را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

لینکدین چیست؟

به زبان ساده، لینکدین (Linkedin) یک شبکه اجتماعی تخصصی با هدف تعامل و ارتباط متخصصین حوزه کسب و کار با یکدیگر است. برندها نیز می‌توانند در این شبکه اجتماعی با هدف توسعه و تقویت ارتباطات خود فعالیت کنند.

بازاریابی در لینکدین

در واقع اساس شکل‌گیری لینکدین بر روی شبکه‌سازی و خلق ارتباطات کاری مؤثر بوده است. رید هافمن، بنیان‌گذار لینکدین در کتاب «نوپای خود را به دنیا بیاور» چنین استدلال می‌کند: «شبکه‌سازی، رهیافتی است که به رشد سریع کسب و کارها و افراد متخصص کمک می‌کند. این مسئله باعث شده در لینکدین، بازاریابی و شبکه‌سازی با هم برای توسعه شرکت‌ها و رشد آن‌ها بتوانند ترکیب طلایی به شما بدهند».

لینکدین: بازار B2C یا B2B؟

سؤالی که باید همین ابتدای کار به آن جواب بدهیم این است که بازاریابی در لینکدین برای برندهای بازار مصرفی (B2C) مناسب است یا برندهایی که مخاطبان و مشتریان آن، شرکت‌ها (B2B) هستند؟ جواب ساده است؛ لینکدین هم برای کسب و کاری مانند دیجیکالا مناسب است و هم برای کسب و کاری مانند کاپریلا که مشتریان آن‌ها، کسب و کارها و شرکت‌ها هستند. تفاوت این حضور دو نوع کسب و کار، در نحوه استفاده و هدف استفاده از لینکدین است. کسب و کارهای بازار مصرفی (مانند دیجیکالا) برای دستیابی به اهدافی مانند:

  • جذب و استخدام نیروی انسانی حرفه‌ای
  • تعامل با مدیران برای کشف فرصت‌های همکاری مشترک
  • ترسیم و به نمایش گذاشتن فرهنگ سازمانی و رشد برند کارفرما

از لینکدین استفاده می‌کنند و لینکدین مارکتینگ (Linkedin Marketing) به این شکل به کمک آن‌ها می‌آید. بعید به نظر می‌رسد کسب و کارهای بازار مصرفی برای فروش و اهداف نظیر آن، از لینکدین استفاده کنند. به عنوان نمونه، اسنپ در لینکدین به دنبال جذب نیروی متخصص است.

آموزش لینکدین مارکتینگ
استفاده از فرصت استخدام در لینکدین

در نظر داشته باشید که صرف نظر از B2B یا B2C بودن کسب و کار، ماهیت مخاطبان و مشتریان هدف، عامل اصلی و تعیین‌کننده حضور یا عدم حضور در لینکدین است. مثلاً وبسایت فرادرس، یک کسب و کار B2C است اما به دلیل آنکه عمده مشتریان هدف آن، دانشجویان، اساتید، فعالین کسب و کارها و متخصصان هستند، با توجه به حضور این قشر مخاطب در لینکدین، استفاده از این شبکه اجتماعی برای فرادرس، ضروری است.

بازاریابی و فروش در لینکدین
بازاریابی در لینکدین بر اساس نوع مخاطب

لینکدین برای بازارهای شرکتی جایی برای تعامل و ارتباط با برندها و افراد متخصص است. علاوه بر موارد ذکر شده، با استفاده از لینکدین می‌توانید برای فروش محصولات و جذب مشتری جدید نیز برنامه‌ریزی کنید.

انواع حساب کاربری در لینکدین

نوع حساب کاربری برای بازاریابی در لینکدین مهم است. زمانی که می‌خواهیم برای کسب و کاری در شبکه اجتماعی لینکدین بازاریابی کنیم، باید امکانات بیشتری در دست داشته باشیم. به همین خاطر دو نوع کلی حساب کاربری در لینکدین داریم که بسته به نوع هدف خود می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

صفحه شخصی در لینکدین

صفحه شخصی، مناسب افراد حقیقی است که می‌توانند به صورت مستقل و بدون نیاز به اجازه برند برای توسعه برند شخصی و افزایش شبکه ارتباطی خود، اقدام به ایجاد حساب کاربری کنند. این نوع اکانت برای همه افراد قابل ایجاد کردن است و می‌توانند نسبت به باز کردن حساب کاربری اقدام کنند. حساب شخصی امکانات مختلفی مانند ایجاد رزومه، انتشار محتوا، درج مشخصات کاری و تحصیلی و…. دارد و کاربر می‌تواند از آن استفاده کند.

راهنمای بازاریابی در لینکدین
حساب کاربری شخصی در لینکدین

صفحه شرکتی در لینکدین

صفحه شرکتی ویژه برندها و کسب و کارهایی است که علاوه بر امکانات صفحه شخصی، قابلیت‌هایی مانند آنالیز رفتار کاربران، امکان معرفی و درج اطلاعات کامل شرکت را به برندها می‌دهد.

حساب کاربری شرکتی در لینکدین
حساب کاربری شرکتی در لینکدین

برای استفاده بهتر از لینکدین و بازاریابی حرفه‌ای، شرکت‌های نیاز دارند که از صفحه شرکتی استفاده کنند تا بتوانند استراتژی بازاریابی در لینکدین را به درستی پیاده‌سازی کنند. علاوه بر این، درک این مسئله مهم است که بعد از ساخت حساب کاربری شرکتی، باید فعالیت‌های بازاریابی خود را در لینکدین شروع کنید و نکات کلیدی آن را رعایت کنید. در ادامه مهم‌ترین نکات استفاده از لینکدین را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

نکات مهم استفاده از لینکدین مارکتینگ

لینکدین به عنوان یک شبکه اجتماعی، نیازمند درک درست از کارکرد و نحوه تعامل با آن است. به همین خاطر کسب و کارها اگر می‌خواهند در لینکدین، بازاریابی خوبی داشته باشند، باید به نکات زیر توجه داشته باشند:

  • ارتباطات کاری و خلق فرصت‌های همکاری بیشتر، چه در سطح سازمان و چه در سطح منابع انسانی، یکی از مهم‌ترین اهداف حضور در این شبکه اجتماعی است.
  • کمیت در لینکدین بر خلاف اینستاگرام یا حتی تلگرام به تنهایی ارزش محسوب نمی‌شود و اساساً ساختار لینکدین برای خلق محتوا و مخاطب زیاد طراحی نشده است. در لینکدین، شبکه ارتباطی قدرتمند و با کیفیت، مهم‌ترین مسئله‌ای است که کسب و کارها باید به آن مواجه شوند.
  • ساختار و نوع محتوا باید متناسب با لحن لینکدین و شرایط پلتفرم آن باشد. در لینکدین انتشار محتواهای زرد، بدون منبع، غیر حرفه‌ای و عمومی طرفداران چندانی ندارد و نمی‌توان خیلی بر روی اثربخشی آن حساب کرد. باید تلاش کنید تا ایده‌های محتوایی متناسب با محیط لینکدین را کشف، تولید و منتشر کنید.
  • از تمامی امکانات و ابزارهای لینکدین برای بازاریابی استفاده کنید. برای مثال در لینکدین گروه داشته باشید، از آن برای سئو وبسایت استفاده کنید و بخشی از فرایند استخدام نیروی انسانی خود را از طریق لینکدین اجرا کنید.
  • داده‌های آنالیزگر لینکدین را به صورت منظم رصد کنید و تصمیمات و تغییرات اجرایی خود را بر مبنای داده‌ها اخذ کنید. سعی کنید برای سؤالاتی مانند چه محتوایی خوب است؟ بهترین زمان انتشار محتوا چه زمانی است؟ و… به جای نظرات شخصی، به داده‌ها اعتماد کنید.
  • تعامل داشته باشید و نخبه‌های صنعت خود را شناسایی کنید، با آن‌ها در ارتباط باشید و سعی کنید آینده‌نگر باشید. افرادی که در حال حاضر با شما تعامل دارند، می‌توانند مشتریان یا کارمندان آینده شما باشند.

رعایت این نکات علاوه بر اینکه باعث می‌شود برنامه لینکدین مارکتینگ شما موفقیت‌آمیز باشد؛ در ساخت وجه مناسب برند در لینکدین مناسب است.

نکات حرفه‌ای Linkedin Marketing

برای موفقیت در لینکدین و اجرای برنامه بازاریابی موفق، باید هوشمندانه و مبتنی بر تحلیل، تصمیمات اثربخش و اقدامات خلاقانه را پیش برد. در واقع باید محتوایی تولید کرد که علاوه بر تطابق با ساختار لینکدین، مخاطبان را به هیجان، تعامل و ارتباط وادار کند. در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که باعث موفقیت بازاریابی در لینکدین می‌شود:

  • رقبای خود را در سطح صنعت تحلیل کنید، نقاط ضعف یا قوت آن‌ها را شناسایی کنید و دلیل موفقیت یا شکست آن‌ها را پیدا کنید. بدون درک درست از چگونگی فعالیت رقبا وارد میدان رقابت در لینکدین نشوید.
  • اصول حرفه‌ای‌گری را رعایت کنید، به این معنی که پروفایل خود را حرفه‌ای بسازید، از کلمات واضح و شفاف در توصیف خود و محصولاتتان استفاده کنید.
  • تقویم محتوایی داشته باشید. نظم و استمرار در تولید یا توزیع محتوا به شدت مهم است و باید به این موارد دقت کنید.
  • لحن محتوا و ظاهر بصری باید با محیط لینکدین، هویت بصری و برندینگ مجموعه شما هم‌راستا و منطبق باشد. رعایت یکپارچگی بسیار مهم و حیاتی است.
  • هم در لینکدین گروه بسازید و هم در گروه‌های تخصصی فعالیت کنید. این فعالیت در میان‌مدت و بلندمدت باعث ایجاد شبکه ارتباطی و فرصت‌های کاری می‌شود.
  • سنجه‌های درست برای ارزیابی خود پیدا کنید. در لینکدین میزان آگاهی از برند، میزان توجه مخاطبان به برند و میزان رشد شبکه ارتباطی، می‌تواند به عنوان سنجه‌های خوب مورد استفاده قرار گیرند.
  • بودجه بازاریابی در لینکدین خود را بهینه کنید و برای بخش‌های مختلفی مانند بخش تبلیغات لینکدین، تولید، انتشار و توزیع محتوای خود بودجه مشخص داشته باشید.
  • از سایر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و حتی وبسایت خود برای رشد لینکدین خود استفاده کنید و در کانال‌های مختلف، حساب کاربری خود را تبلیغ کنید.
  • پروفایل خود را برای موتورهای جست و جو بهینه کنید و از کلیدواژه‌های اصلی در پروفایل خود استفاده کنید.
  • با اینفلوئنسرها و افراد برند صنعت خود ارتباط داشته باشید و تعامل کنید. حتی اگر لازم بود محصولات و خدمات خود را به رایگان در اختیار این افراد قرار دهید.
  • با پست‌های سایر حساب‌های حوزه کاریتان تعامل داشته باشید، مطالب آنها را دنبال کنید و برایشان نظر ارسال کنید.

نکات بالا در رشد بازاریابی برندها در لینکدین می‌تواند مؤثر باشد و توجه به آنها تقریباً در میان تمامی برندهای موفق رایج است.

ایده‌های تولید محتوا در لینکدین

اگر شما ایده‌های تولید محتوا نداشته باشید، به احتمال زیاد نمی‌توانید استمرار، نظم و حرفه‌ای بودن خود را در لینکدین به نمایش بگذارید. تولید محتوا برای این شبکه اجتماعی، بخش مهمی از فرایند لینکدین مارکتینگ است که داشتن ایده برای آن بسیار مهم است. در لیست زیر تعدادی ایده برای تولید محتوا در لینکدین معرفی می‌شود که برای شروع می‌تواند به شما کمک کند:

تولید محتوا در لینکدین مارکتینگ
تولید محتوا در لینکدین مارکتینگ
  • توزیع و بازنشر خلاصه مقالات بلاگ
  • معرفی فرصت‌های شغلی و فعالیت‌های هر رسته شغلی
  • به نمایش گذاشتن فرهنگ سازمانی و فرایند استخدام متخصصین به کمک ویدئو
  • گذاشتن آمار و ارقام‌های خود، حوزه کاری خود و دستاوردهای شرکت
  • اطلاع‌رسانی رویدادهای مهم سطح صنعت، کنفرانس‌ها و معرفی مجامع تخصصی مرتبط
  • معرفی امکانات و مزایای همکاری با برند شما
  • معرفی محصولات و خدمات جدید شرکت
  • نمایش لحظات و جشن‌های شرکت یا تولد کارمندان

این موارد فقط تعداد انگشت‌شماری ایده هستند که برای تولید محتوا و بازاریابی در لینکدین می‌تواند مفید باشد. اگر دنبال ایده‌های بیشتر هستید، به کمک طوفان فکری در تیم و بررسی رقبای داخلی و خارجی، می‌توانید این لیست را بهتر و بیشتر کنید.

سخن پایانی

لینکدین مارکتینگ یا بازاریابی در لینکدین، روشی مهم و کاربردی برای کسب و کارها به شمار می‌رود. با کمک این شبکه اجتماعی می‌توان فرصت‌ها و شبکه‌های ارتباطی خوبی به دست آورد.

در این مقاله تلاش شد علاوه بر بررسی کامل مفاهیم لینکدین، به نحوه بازاریابی درست در این شبکه اجتماعی پرداختیم و با ارائه نکات عملی و راهنمایی، سعی کردیم به این سؤال پاسخ دهیم که چرا بازاریابی در لینکدین مهم است؟ و در این مسیر به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اگر شما در مورد لینکدین مارکتینگ سؤال دارید، از طریق کامنت‌ها با ما در ارتباط باشید. قطعاً می‌توانیم بحث خوبی باهم در این مورد داشته باشیم.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها