گاهی پیش می‌آید که مالک، توانایی مالی ساخت‌وساز در زمین و احداث مغازه برای کسب‌وکار یا منزل برای اجاره دادن را نداشته باشد؛ یا به دلیل اختلافات حقوقی یا خانوادگی این قبیل استفاده‌ها ممکن نباشد. اینجاست که می‌توان به راه‌های دیگری برای استفاده از زمین فکر کرد. اگر صاحب چنین املاکی هستید و نمی‌خواهید یا نمی‌توانید در آن ساخت‌وساز کنید؛ قطعاً به فکر ایده‌هایی برای کسب درامد از زمین خالی افتاده‌اید. در این مقاله سعی داریم با در نظر گرفتن ویژگی‌های مختلف – کاربری زمین، مساحت زمین، موقعیت جغرافیایی آن و… – به این سؤال که «زمین دارم چیکار کنم؟» پاسخ دهیم و راه‌هایی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید از یک قطعه زمین بدون نیاز به ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری – یا با سرمایه اندک – و صرف کمترین هزینه‌ی ثابت، درآمد کسب کنید!

شایان ذکر است در برخی از این روش‌ها شما صرفاً از امکانات خودِ زمین بهره می‌گیرید؛ و گاهی به‌صورت شراکتی و به‌عنوان مالک، و گاهی نیز با انجام یک فعالیت تجاری به کسب درآمد می‌پردازید. پس درصورتی‌که به فکر استفاده از زمین خالی برای راه‌اندازی یک بیزینس یا صرفاً به‌دست آوردن پول هستید، با خواندن راهکارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، قطعاً این توانایی را به‌دست خواهید آورد. پس لطفاً تا انتهای این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست
2 دسته بندی راه های کسب درآمد از زمین خالی بر اساس موقعیت آن

عوامل مؤثر بر کسب درامد از زمین خالی

نوع استفاده از یک زمین خالی و میزان درآمد حاصل از آن، به عوامل زیادی بستگی دارد؛ از جمله: «جایی که زمین قرار گرفته»، «مساحت زمین»، «دسترسی به آب و انرژی» و «فاصله از شهرها و مناطق مسکونی». اما شاید مهم‌ترین عامل، «موقعیت قرارگیری زمین» است؛ چراکه در حالتی فرضی اگر خاکِ یک زمین در مرکز شهر برای کشاورزی مرغوب باشد، از لحاظ تأمین تجهیزات کشاورزی و از نظر بازده اقتصادی چنین کاری منطقی نیست یا مثلاً سروصدای حاصل از کارهای صنعتی، مناسبِ محله‌های مسکونی نخواهد بود. بنابراین سعی می‌کنیم در چند دسته، برای مناطق مختلف، روش‌هایی برای درآمدزایی و استفاده اقتصادی از یک زمین خالی را ارائه بدهیم.

کسب درامد از زمین خالی به‌عنوان سرمایه‌ای راکد
کسب درامد از زمین خالی به‌عنوان سرمایه‌ای راکد
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دسته بندی راه های کسب درآمد از زمین خالی بر اساس موقعیت آن

دسته‌بندی‌هایی که در ادامه بر اساس «موقعیت قرارگیری زمین» صورت گرفته است، کلی هستند و در هر دسته گزینه‌های متفاوتی برای شرایط مختلف وجود دارد. پس سعی کنید هرکدام از گزینه‌ها را با شرایط خود تطبیق دهید و بهترین مورد را انتخاب نمایید. درصورتی‌که احساس می‌کنید شرایطِ زمینِ شما در میان مواردی که بیان می‌شود نیست، در قسمت کامنت‌ها ما را مطلع کنید تا ضمن جوابگویی به شما در تکمیل این مقاله موفق باشیم.

دسته‌بندی راههای کسب درآمد از زمین خالی بر اساس موقعیت قرارگیری آن
دسته‌بندی راههای کسب درآمد از زمین خالی بر اساس موقعیت قرارگیری آن
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کسب درامد از زمین خالی در مناطق تجاری

ویژگی‌های مناطق تجاری – شلوغی، گرانیِ منابع انرژی، بازده اقتصادی بالا – باعث می‌شود؛ این محیط‌ها برای یک سری فعالیت‌های اقتصادی در یک زمین خالی مناسب باشند. هرچند که از لحاظ اقتصادی قطعاً می‌توان با ساخت‌وساز درآمد بیشتری در این مناطق کسب کرد؛ اما به هر ترتیب، اگر شما امکان بهره‌برداری از زمین به‌صورت ساخت املاک مختلف را ندارید، می‌توانید از راه‌های زیر برای کسب درامد از زمین خالی اقدام کنید:

  • راه‌اندازی پارکینگ روباز
  • اجاره دادن زمین برای تبلیغات
  • تأسیس بازارچه روباز
  • تأسیس غذاخوری سیار
  • تأسیس پارک نگهداری کودکان
  • اجاره زمین به بانک‌ها
  • راه‌اندازی کارواش

در ادامه به تشریح هر یک از ایده‌های فوق خواهیم پرداخت.

ایده های کسب درامد از زمین خالی در مناطق تجاری
ایده های کسب درامد از زمین خالی در مناطق تجاری

راه اندازی پارکینگ روباز

یکی از اولین ایده‌هایی که برای استفاده از زمین خالی به ذهن می‌رسد؛ راه‌اندازی پارکینگ است. خصوصاً در مناطق تجاری و شلوغ این ایده می‌تواند بسیار مفید باشد. در این راستا، شما با صرف کمترین هزینه می‌توانید با ارائه‌ی محلی امن برای پارک کردنِ ماشین‌ها کسب درآمد کنید. شایان ذکر است برخی از ایده‌هایی که در ادامه می‌آیند ممکن است به‌صورت هم‌زمان با این روش قابل‌اجرا باشند!

راه‌اندازی پارکینگ در زمین خالی؛ ایده‌ای کاربردی برای مناطق تجاری
راه‌اندازی پارکینگ در زمین خالی؛ ایده‌ای کاربردی برای مناطق تجاری

اجاره دادن زمین برای تبلیغات

ایده استفاده تبلیغاتی از زمین خالی در مناطق تجاری – خصوصاً در مورد زمین‌های کوچک – می‌تواند مفید باشد. در این ایده، با اجاره دادن زمین برای نصب تابلوها و سایر المان‌های تبلیغاتی می‌توانید درآمد داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تأسیس بازارچه روباز

معمولاً در مناطق تجاری اجاره مغازه بسیار بالاست و بسیاری از افراد از پسِ این مبالغ زیاد برنمی‌آیند؛ از این رو، اقدام به دست‌فروشی می‌کنند. گفتنی است که شهرداری‌ها معمولاً از کارِ این دسته از افراد – به‌ویژه در معابر پرتردد – جلوگیری می‌کنند. در این راستا، شما می‌توانید با ایجاد یک بازارچه‌ی روباز و اجاره دادن هر قسمت به یک فروشنده، بدون ساخت‌وساز و احداث مغازه، علاوه بر درآمدزایی خود برای افراد زیادی امکان اشتغال ایجاد کنید!

تأسیس غذاخوری سیار

یکی دیگر از ایده های کسب درامد از زمین خالی در مناطق تجاری این است که شما می‌توانید از یک زمین خالی و در حد و اندازه‌های کوچک برای راه‌اندازیِ یک فست‌فود یا غذاخوریِ سیار استفاده کنید. شایان ذکر است در مناطق تجاری و شلوغ، کم نیستند افرادی که به دنبال تهیه‌ی غذای سریع و ارزان باشند؛ لذا این ایده‌ی تأسیسِ یک فست‌فود یا غذاخوریِ سیار می‌تواند بازدهی و سود خوبی داشته باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تأسیس پارک نگهداری کودکان

هرچند که ایده‌ی تأسیس پارک‌های روباز برای نگهداری از کودکان، در ایران چندان رایج نیست؛ اما شما با امکانات محدود و قرار دادن تعدادی وسایل بازی و استفاده از کف‌پوش‌های نرم و ایمن می‌توانید محل مناسبی برای نگهداری کودکان فراهم کنید. والدینی که کودکانِ خود را همراه خود به بازار می‌آورند، می‌توانند از این امکانی که شما فراهم آورده‌اید، به‌صورت موقت برای رسیدگی به کارهای شخصی‌شان استفاده کنند.

زمین بازی کودکان، فضایی امن و سرگرم‌کننده
زمین بازی کودکان، فضایی امن و سرگرم‌کننده
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اجاره زمین به بانک ها

اگر بانک‌ها در مناطق شلوغ و داخل بازار، امکان تأسیس شعبه نداشته باشند؛ قطعاً به دنبال مستقر کردن دستگاه‌های خودپرداز و خود دریافت خواهند بود! در این راستا، قرار دادن سیستم‌ها و (ATM) های سیار بانکی می‌تواند یک روشِ خوب برای حل این مشکل باشد؛ لذا اگر بتوانید که با یکی از بانک‌ها در این خصوص قرارداد ببندید، زمین خالی شما می‌تواند برایتان درآمدزایی داشته باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

راه اندازی کارواش

شست‌وشوی ماشین می‌تواند در فضای باز و با حداقل امکانات انجام شود و این کار علاوه بر درآمدزایی می‌تواند منجر به اشتغال چندین نفر – بسته به مساحت زمین – گردد. همچنین، می‌توان در کنار خدمات شست‌وشو و نظافت خودرو، سرویس‌های جانبی و خدمات خودرویی دیگری نیز ارائه داد که طبیعتاً باعث بهبود کسب‌وکار و درآمد شما می‌شود.

کسب درامد از زمین خالی در مناطق مسکونی

مناطق مسکونی طبیعتاً امکانات مناطق تجاری را برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای مربوط به فروش محصولات، خدمات پارکینگ، تبلیغات و … ندارند؛ اما شرایط را برای شیوه‌های دیگری از درآمدزایی فراهم می‌کنند. این مناطق، معمولاً کمتر شلوغ هستند و هزینه‌های تأمین انرژی در آن‌ها کمتر است. از طرفی، مشکلاتی مثل: کوچک بودن راه‌های رفت‌وآمد، نیاز به جلوگیری از آلودگی محیط و مشکل تأمین امنیت (به دلیل کمتر بودن نظارت سازمان‌های انتظامی) را دارا هستند. با توجه به این ویژگی‌های مثبت و منفی، یک سری فعالیت‌های درآمدزا، مناسب مناطق مسکونی را بیان می‌کنیم تا بتوانید با انتخاب یک – یا چند – شیوه از زمین خالی خود در مناطق مسکونی درامد کسب کنید. این فعالیت‌های درآمدزا عبارت‌اند از:

  • تأسیس زمین بازی
  • راه‌اندازی بازارچه‌های محلی
  • نصب آنتن‌های مخابراتی
  • تأسیس کمپ چادر
  • ایجاد محوطه بازیافت
  • راه‌اندازی تعمیرگاه و کارگاه روباز
  • راه‌اندازی سفره‌خانه
  • راه‌اندازی کارگاه تیرچه‌بلوک
  • ساختن پاک خصوصی
  • ایجاد یک زمین چمن مصنوعی

در ادامه به تشریح هر یک از ایده‌های فوق خواهیم پرداخت.

ایده های کسب درامد از زمین خالی در مناطق مسکونی
ایده های کسب درامد از زمین خالی در مناطق مسکونی

تأسیس زمین بازی

شما می‌توانید با امکاناتی محدود، یک زمین بازی برای رشته‌های مختلف مانند: اسکیت، دوچرخه‌سواری، ورزش‌هایی مثل والیبال و تنیس تأسیس نمایید و با ایجاد یک محیط تفریحی–ورزشی و گرفتن ورودی از استفاده‌کنندگان درآمدزایی کنید.

راه اندازی بازارچه های محلی

ایده‌ی ایجاد بازارچه‌های محلی – حتی به‌صورت فصلی یا چند وقت یک‌بار – می‌تواند در مناطق مسکونی بازدهی خوبی داشته باشد؛ چراکه ساکنین این محلات ترجیح می‌دهند به‌جای رفتن به شلوغی بازار و تهیه مایحتاج خود، این کار را در یک فضای صمیمی‌تر و نزدیک خانه‌ی خود انجام دهند. از طرفی، فروشندگان در چنین فضایی به دلیل کاهش هزینه‌ها، توان ارائه کالاها باقیمت پایین‌تر را دارند. شایان ذکر است که این بازارچه‌ها می‌تواند محل عرضه تره‌بار، میوه، لبنیات تازه و … باشند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نصب آنتن های مخابراتی

یک از روش‌هایی که می‌توانید از طریق آن، زمینِ خالیِ خود را تبدیل به منبع کسب درآمد کنید، اجاره دادن آن به شرکت‌های مخابراتی برای نصب آنتن است؛ چراکه معمولاً منازل مسکونی این اجازه را به اپراتورهای تلفن همراه نمی‌دهند.

کسب درامد از طریق نصب آنتن‌های مخابراتی در زمین خالی
کسب درامد از طریق نصب آنتن‌های مخابراتی در زمین خالی

تأسیس کمپ چادر

در شهرهای توریستی می‌توان از یک زمین خالی، خصوصاً در فصول تعطیلات و گردشگری به‌عنوان محل دایر کردن کمپ استفاده کرد. در این راستا، شما با اجاره دادن هر قسمت به یک خانواده می‌توانید تنها با احداث سکو و ایجاد سرویس‌های بهداشتی، درآمد خوبی در ایام خاصی از سال داشته باشید.

برپایی کمپ چادر در شهرهای توریستی و فصل مسافرت
برپایی کمپ چادر در شهرهای توریستی و فصل مسافرت

ایجاد محوطه بازیافت زباله

یکی از راه‌های کسب درآمد در محلات مسکونی استفاده از پتانسیل‌های بازیافت زباله است. شما می‌توانید یک ایستگاه تفکیک زباله شخصی در زمین خالی خود برای محله راه‌اندازی کنید و از طریق آن درآمد داشته باشید با این کار هم ‌محله را پاک و تمیز نگه می‌دارید و هم با بازیافت زباله به محیط‌زیست کمک کرده‌اید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

راه اندازی تعمیرگاه و کارگاه روباز

شما می‌توانید در مناطق مسکونی، زمین خود را به آن دسته از افرادی که به‌صورت سیار، کار تعمیرات خودرو یا کارهایی مثل نجاری و جوشکاری انجام می‌دهند، اجاره بدهید. این را نیز در نظر داشته باشید که در بسیاری از مناطق مسکونی، صاحبان برخی مشاغل امکان اجاره مغازه و ایجاد یک کسب‌وکار در محل ثابت را ندارند و به‌صورت سیار در محل کار می‌کنند؛ اما برای تعمیرات اساسی یا مونتاژ وسایل بزرگ‌تر چوبی و فلزی به فضایی برای کار احتیاج دارند. بنابراین، شما از این طریق می‌توانید، موفق به کسب درامد از زمین خالی خود شوید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

راه اندازی سفره خانه

یک زمین خالی – خصوصاً در مناطق مسکونیِ خوش آب‌وهوا – با صرف حداقل هزینه می‌تواند بهترین جا برای برپایی بک سفره‌خانه سنتی باشد. در این کار، شما می‌توانید با قرار دادن چند آلاچیق و ارائه غذاهای سنتی مثل کباب یا دیزی، بدون نیاز به ساخت‌وساز درآمدزایی کنید.

استفاده از زمین خالی برای راه‌اندازی سفره‌خانه
استفاده از زمین خالی برای راه‌اندازی سفره‌خانه

راه اندازی کارگاه تیرچه بلوک

اگر زمین شما در منطقه‌ای مسکونی قرار دارد که در حال ساخت‌وساز است و به‌صورت مداوم کارهای ساختمانی در آنجا انجام می‌شود، می‌توانید با راه‌اندازی کارگاه ساخت تیرچه‌بلوک، کسب‌وکار خودتان را شروع کنید. شما حتی می‌توانید با اجاره دادن زمین به پیمانکاران ساختمانیِ منطقه – به‌عنوان کارگاه – بدون انجام کار درآمد کسب کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ساختن پارک خصوصی

محلاتی که با کمبود فضای سبز مواجه هستند، بهترین محل برای ایجاد پارک‌های خصوصی با طراحی فضای سبز، ساخت سایه‌بان، منقل کباب و وسایل بازی بچه‌ها هستند. در این ایده‌ی کسب درامد از زمین خالی، شما از کسانی که قصد استفاده از پارک را دارند، حق ورودی دریافت می‌کنید تا محلی امن و زیبا برای برپایی پیک‌نیک استراحت و بازی کودکان یا گرداندن حیوانات خانگی در اختیار مردم قرار دهید.

ایجاد یک زمین چمن مصنوعی

ورزش فوتبال از رشته‌های پرطرفدار بین همه سنین است؛ از این رو، شما با تبدیلِ زمینِ خالی خود به یک زمین چمن مصنوعی می‌توانید یک محوطه مناسب برای فوتبال تهیه کنید. بر اساس آنچه که گفته شد، قطعاً با تعداد زیاد طرفداران این ورزش مهیج درآمد خوبی از این راه به‌دست خواهید آورد.

ساخت چمن مصنوعی در زمین خالی
ساخت چمن مصنوعی در زمین خالی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کسب درامد از زمین خالی در حاشیه شهرها

حاشیه شهرها و انتهای مناطق مسکونی، معمولاً به مناطق صنعتی و مسیرهای خروجی ختم می‌شود. این قسمت از شهرها معمولاً نزدیک به راه‌های کمربندی شهر و دارای دسترسی خوبی هستند. از طرفی، استفاده از ماشین‌آلات سنگین و دستگاه‌های که تولید آلاینده دارند؛ در این مناطق – البته با اخذ مجوزهای قانونی – مشکلی ایجاد نمی‌کند. همان‌طور که در گزینه‌های زیر خواهید دید، می‌توانید در این نواحی، فعالیت‌هایی نظیر: انبارداری نگه‌داری و تعمیر تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین یا فعالیت‌های پرسروصدا انجام دهید. البته انتخاب ایده‌ی نهایی برای کسب درامد از زمین خالی در حاشیه شهرها، بستگی به شما و میزان وقت و انرژی که می‌خواهید مصرف کنید یا سرمایه‌ای که در دست دارید، دارد. این ایده‌ها عبارت‌اند از:

  • اجاره دادن زمین برای پارکینگ ماشین سنگین
  • راه‌اندازی پست کارتینگ
  • راه‌اندازی پیست موتورسواری
  • ایجاد یک زمین پینت بال
  • تأسیس کارگاه بلوک‌زنی
  • فروش مصالح ساختمانی
  • ایجاد گلخانه و نهالستان
  • ایجاد اسطبل و پیست اسب‌دوانی

در ادامه به تشریح هر یک از ایده‌های فوق خواهیم پرداخت.

ایده های کسب درامد از زمین خالی در حاشیه شهرها
ایده های کسب درامد از زمین خالی در حاشیه شهرها

اجاره دادن زمین برای پارکینگ ماشین سنگین

قانون راهنمایی و رانندگی از ورود خودروهای سنگین و ماشین‌آلات راه‌سازی بدون مجوز به شهرها جلوگیری می‌کند. بنابراین، اگر یک زمین خالی در حاشیه شهرها دارید، ایده‌ی راه‌اندازی پارکینگ برای خودروهای باری و راه‌سازی می‌تواند بسیار مفید بوده و درآمد نسبتاً خوبی برای شما داشته باشد. در این ایده، صرفاً با کشیدن حصار یا دیوار در اطراف زمین و تأمین امنیت محل می‌توانید کار خود را شروع کنید. شایان ذکر است که این ایده، خصوصاً برای زمین‌هایی که به جاده‌های اصلی خارج شهر یا کمربندی‌ها دسترسی دارند، می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

راه اندازی پیست کارتینگ

یکی از سرگرمی‌های پرطرفدار برای جوانان مسابقات کارتینگ است. اگر زمین خالی شما مساحت کافی را داشته باشد، می‌توانید با طراحی یک پیست مناسب و آسفالت کردن آن، یک محلِ جالب برای تفریح جوانان ایجاد کنید و از این طریق برای خود درآمدزایی نمایید. در این راستا، شما می‌توانید از ماشین‌های شخصی حق ورودی دریافت کنید؛ یا به‌صورت شراکتی، ماشین تهیه کنید و اجاره بدهید.

راه اندازی پیست موتور سواری

در این ایده شما حتی نیاز به صرف هزینه‌های طراحی جاده و آسفالت ندارید؛ و تنها با ماشین‌آلات خاک‌برداری می‌توانید مسیری مهیج برای موتورسواران آفرود طراحی کرده و با گرفتن ورودی درآمد کسب کنید.

ایجاد زمین پینت بال

معمولاً طراحی فضای بازی پینت بال و ایجاد موانع در زمین بازی، با استفاده از تیوب‌های بادی انجام می‌شود و هزینه‌ی زیادی به شما تحمیل نمی‌کند. هرچند هزینه‌های خرید سلاح‌های بازی و وسایل محافظتی تا حدودی زیاد است اما طرفداران این ورزش زیاد هستند و این ایده می‌تواند راه درآمدزایی خوبی برای شما از طریق زمین خالی‌تان باشد.

تأسیس کارگاه بلوک زنی

یک زمین خالی برای راه‌اندازی کارگاه بلوک‌زنی بسیار مناسب است. اجرای این ایده برای کسب درامد از زمین خالی، نیاز به سرمایه اولیه چندانی ندارد و شما تنها با تهیه‌ی دستگاه و استخدام چند کارگر – یا انجام کار توسط خودتان – می‌توانید با تولید بلوک‌های ساختمانی درآمد کسب کنید.

کارگاه بلوک‌زنی در زمین خالی
کارگاه بلوک‌زنی در زمین خالی

فروش مصالح ساختمانی

معمولاً مصالح ساختمانی نظیر آجر، بلوک، قیر، ماسه و … نیاز به فضای سرپوشیده برای انبار کردن و فروش ندارند و شما می‌توانید از زمین خالی برای فروش آن‌ها استفاده کنید. شایان ذکر است درصورتی‌که قصد فروش مصالح حساس به آب مانند سیمان و گچ را داشته باشید با ساخت سایه‌بان می‌توانید به‌راحتی این کار را انجام دهید.

ایجاد گلخانه و نهالستان

شما در حاشیه شهرها می‌توانید با استفاده از یک زمین خالی و با حداقل امکانات، گلخانه و نهالستان برپا کنید و برای گل‌فروشی‌های سطح شهر به‌صورت عمده گل‌های زینتی و گیاهان آپارتمانی تهیه نمایید. گفتنی است که این شیوه از کارآفرینی، بازدهی مالی بالایی دارد.

احداث گلخانه برای کسب درامد از زمین خالی
احداث گلخانه برای کسب درامد از زمین خالی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ایجاد اسطبل و پیست اسب دوانی

یکی از ورزش‌های نسبتاً گران و تا حدودی پرطرفدار اسب‌سواری است. در این راستا، راه‌اندازی محلی برای نگهداری اسب و اسب‌دوانی در فضای آزاد یکی دیگر از بهترین راه‌های کسب درامد از زمین خالی در حاشیه شهرها به شمار می‌رود. هرچند ساخت محوطه‌های سرپوشیده و پیست‌های اسب‌دوانی سرپوشیده در این مناطق هم رایج است اما محوطه‌هایِ بازِ پرورش و مسابقه اسب‌سواری طرفداران خاص خود را دارد. شایان ذکر است در مورد زمین‌های با مساحت کمتر که قابلیت ساخت مسیر طولانی در آن‌ها وجود ندارد، شما می‌توانید فقط به محل نگهداری یا محوطه‌ی سواری با مانع – که نیاز به سطح زمین کمتری دارد – اکتفا کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کسب درامد از زمین خالی در نواحی روستایی

ارزش زمین در نواحی روستایی معمولاً به صورتی است که نمی‌توان گفت ساخت‌وساز همیشه بهتر از استفاده اقتصادی و درآمدزایی در زمین خالی است. آب‌وهوای روستا شرایط را برای فعالیت‌های تفریحی و گردشگری، پرورش حیوانات و تولید محصولات کشاورزی مطلوب می‌کند. بنابراین، سعی می‌کنیم فعالیت‌های معرفی‌شده برای کسب درآمد از زمین خالی در نواحی روستایی، متناسب با ویژگی‌های محیط روستا و نواحی اطراف آن باشد. این فعالیت‌ها عبارت‌اند از:

  • کشاورزی
  • باغداری
  • پرورش حیوانات محلی و تولید لبنیات
  • پرورش ماهی
  • زنبورداری و تولید عسل
  • کاشت سبزیجات
  • احداث مراکز بوم‌گردی

در ادامه به تشریح هر یک از ایده‌های فوق خواهیم پرداخت.

ایده های کسب درامد از زمین خالی در مناطق روستایی
ایده های کسب درامد از زمین خالی در مناطق روستایی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کشاورزی

اگر زمینی با خاک مرغوب در نواحی روستایی دارید، می‌توانید از آن برای کشاورزی استفاده کنید. نوع خاک، میزان آب در دسترس و آب‌وهوای منطقه در تعیین محصولی که می‌کارید و میزان بازدهی اقتصادی کار بسیار تأثیرگذار است. در این راستا، سعی کنید در این زمینه از تجربیات محلی و دانش کشاورزی بومیان روستا بهره لازم را ببرید.

کشاورزی راهکاری رایج برای کسب درامد از زمین خالی
کشاورزی راهکاری رایج برای کسب درامد از زمین خالی

باغداری

در روستاهایی که دارای خاک مرغوب و سرانه آب برای باغداری هستند، کاشت درختان میوه و بهره‌برداری از آن‌ها می‌تواند گزینه خوبی برای استفاده از زمین باشد. در این راستا، شما می‌توانید تولیداتِ باغ خود را به‌صورت عمده بفروشید یا خودتان خورده فروشی انجام دهید – بسته به مساحت زمین و میزان محصول – یا حتی با تبدیل میوه‌ها به فرآورده‌های جانبی برای محصولات خود ارزش‌افزوده ایجاد کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پرورش حیوانات اهلی و فروش لبنیات

دامداری به شیوه‌های سنتی و صنعتی در روستاها یک کار رایج است. در این کار شما می‌توانید حیواناتی نظیر گاو گوسفند و بز پرورش دهید و از فروش فراورده‌های گوشتی و لبنی آن‌ها  درآمد داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط با دامداری:
پیشنهاد آموزشی مرتبط با تولید لبنیات:

پرورش ماهی

بخش‌هایی از روستا که در حاشیه رودخانه‌های دائمی قرار گرفته‌اند، می‌توانند به‌عنوان محلی برای ایجاد استخرهای پرورش ماهی استفاده شوند. در این روش، شما با هدایت آب رودخانه به داخل زمین خود و ایجاد حوضچه‌ها یا استخرهای پرورش ماهی می‌توانید درآمد داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

زنبورداری و تولید عسل

پرورش زنبور و تولید عسل یکی از بهترین راه‌های کسب درامد و استفاده از زمین خالی در نواحی است. از این رو، شما می‌توانید در زمین‌های خالی که در مناطق روستاییِ سرسبز وجود دارند، این ایده را به کار ببرید. لطفاً توجه داشته باشید زنبورداری یک شغل سخت است و به دانش و صبر زیادی نیاز دارد. اگر در این زمینه تجربه ندارید برای شروع از مقیاس کم و تعداد کندوی پایین شروع کنید و با افزایش تجربه این کار را گسترش دهید.

در زمین خالی خود عسل تولید کنید.
در زمین خالی خود عسل تولید کنید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کاشت سبزیجات

اغلب زمین‌های روستایی می‌توانند برای کاشت و پرورش سبزیجات (نعنا، جعفری، پیازچه، ترب، گشنیز و…) استفاده شوند. در این مورد حاصلخیزی خاک و تأمین آب موردنیاز را حتماً در نظر داشته باشید؛ چراکه این موارد از ملزومات اصلی پرورش سبزیجات مرغوب هستند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

احداث مراکز بوم گردی

برای کسب درامد از زمین خالی در نواحی روستایی، شما می‌توانید جاذبه‌های فرهنگی و هنریِ مناطق روستایی و شیوه‌ی زندگی مردمان روستا را برای ایجاد اشتغال به کار بگیرید. برای این منظور، شما می‌توانید از مردم روستا بخواهید هنرها و صنایع‌دستی، موسیقی محلی و غذاهای خاص منطقه را به گردشگران ارائه بدهند و از زمین خود برای برپایی اقامت گاه‌هایی نظیر سیاه‌چادر و کپر استفاده کنید. گردشگرانی که به دنبال یک محل اصیل و فضای روستایی برای گذراندن تعطیلات هستند، قطعاً از چنین امکاناتی استقبال می‌کنند.

شایان ذکر است چنین کارهایی به دلیل ایجاد اشتغال در روستاها و کمک به حفظ فرهنگ مناطق مختلف، از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حمایت مالی می‌شوند و شما می‌توانید از تسهیلات ارائه‌شده در این زمینه برای توسعه کار خود استفاده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کسب درامد از زمین خالی و بایر

خارج از منطقه روستاها بیشتر شاهد زمین‌های مرتعی و بایر هستیم که معمولاً خاک و شرایط لازم برای کشاورزی را ندارند؛ یا برای این کار نیاز به صرف هزینه‌های زیادی دارند. در این گونه زمین‌ها که معمولاً توسط سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی از ساخت‌وساز در آن‌ها جلوگیری می‌شود – حتی در صورت داشتن سند رسمی – معمولاً باید اکثر فعالیت‌ها را با اخذ مجوز از سازمان‌های ذکرشده انجام داد. از این رو، در ادامه سعی می‌کنیم راهکارهای قانونی کسب درآمد از زمین بایر را به شما نشان دهیم تا بتوانید از این دارایی‌های بلااستفاده کسب درآمد کنید. این راهکارها عبارت‌اند از:

  • جنگل‌کاری اقتصادی (زراعت چوب)
  • مرتع‌داری و کاشت گیاهان دارویی
  • مراغداری
  • ایجاد باشگاه تیراندازی
  • برپایی سایت نجوم
  • تأسیس کمپ‌های تفریحی

در ادامه به تشریح هر یک از این ایده های کسب درآمد از زمین بایر خواهیم پرداخت.

ایده های کسب درامد از زمین خالی و بایر
ایده های کسب درامد از زمین خالی و بایر

جنگل‌کاری اقتصادی (زراعت چوب)

لازم است بدانید که سازمان منابع طبیعی، به صاحبان عرفی یا قانونی زمین‌های ملی، مجوز و تسهیلات لازم برای کاشت و برداشت چوب می‌دهند. در این راستا، شما می‌توانید با کاشت درختانی مثل صنوبر، سپیدار و چنار که نسبتاً بازده سریعی دارند؛ از طریق فروش چوب و الوار درآمدزایی کنید! لطفاً در نظر داشته باشید که چنین فعالیتِ اقتصادی زمان‌بر است و در مورد مساحت‌های بالای زمین بازده مطلوبی خواهد داشت.

زراعت چوب و کسب درامد از زمین‌های بایر
زراعت چوب و کسب درامد از زمین‌های بایر
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مرتع‌داری و کاشت گیاهان دارویی

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید از زمین‌های بایر و غیر کشاورزی درآمد داشته باشید، همکاری با سازمان منابع طبیعی در زمینه‌ی مرتع‌داری است. در این شیوه از کسب درآمد از زمین بایر، شما زمین خود را از لحاظ پوشش گیاهی حفاظت می‌کنید و از طرفی، با کاشت گیاهان دارویی در این زمین‌ها درآمد خواهید داشت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مرغداری و پروش شترمرغ

یکی از راه‌های کسب درآمد از زمین خالی پرورش مرغ و شترمرغ است. در شیوه‌ی صنعتی، شما نیاز به صرف هزینه زیاد برای ساخت سیلو و نصب تجهیزات تهویه و کنترل دما دارید اما در روش‌های پرورش ارگانیک با حداقل امکانات قادر خواهید بود محصولات طبیعی به بازار عرضه کنید. اگرچه دوره بازدهی این محصولات از شیوه‌های صنعتی بیشتر است؛ اما قیمت بالاتر فراورده‌ها، زمان صرف‌شده را جبران می‌کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • دوره ویدئویی آموزش پرورش مرغ، احداث و مدیریت مرغداری – اصول علمی پرورش طیور و ماکیان: اینجا را کلیک کنید (+).

ایجاد باشگاه تیراندازی

اگر بتوانید از سازمان‌های نظامی و امنیتی مجوز بگیرید، می‌توانید زمین خود را به ساخت میدان تیر اهداف ثابت و پروازی اختصاص دهید. طرفداران این ورزش به‌شدت با کمبود محل‌های تمرین مواجه هستند و علی‌رغم سخت بودنِ اخذ مجوز، عملی کردنِ این ایده می‌تواند به‌شدت بازده بالایی داشته باشد.

برپایی سایت نجوم

زمین‌های بایرِ دور از روشنایی شهرها و روستاها – به دلیل نداشتن آلودگی‌های نوری – می‌توانند محل خوبی برای طرفداران نجوم باشند. در این راستا، شما می‌توانید با ایجاد یک فضای امن و تأمین امکانات اولیه‌ی رصد، یک سایت آماتوری نجوم راه‌اندازی کنید و از این راه درآمد داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تأسیس کمپ های تفریحی

علاوه بر تمامی مواردی که گفته شد، شما می‌توانید در زمین بایرِ خود، کمپ چادر برپا کنید و با برپایی کلاس‌های زندگی در شرایط سخت، جهت‌یابی و اجرای مسابقات گروهی و… یک محل تفریحی در فضای باز بسازید و از این طریق به درآمد برسید.

کمپینگ و برپایی اردوگاه تفریحی در زمین‌های جنگلی
کمپینگ و برپایی اردوگاه تفریحی در زمین‌های جنگلی

کسب درامد از زمین خالی در مناطق جنگلی

در مناطق جنگلی شما ممکن است به‌صورت موروثی صاحب زمینی باشید که در میان جنگل قرار دارد و از یک پوشش درختی مناسب برخوردار است. در این زمین‌ها، شما از نظر قانونی حق قطع درختان و پاک‌سازی کامل زمین را ندارید؛ اما بازهم شیوه‌های دیگری برای کسب درامد از زمین خالی در این نواحی وجود دارد که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. این شیوه‌ها عبارت‌اند از:

  • جنگلداری اقتصادی
  • برداشت محصولات غیرچوبی
  • ایجاد محوطه‌های شکار
  • تأسیس استراحتگاه‌های جنگلی

در ادامه به تشریح هر یک از این ایده های کسب درآمد از زمین خالی در نواحی جنگلی خواهیم پرداخت.

ایده های کسب درامد از زمین خالی در مناطق جنگلی
ایده های کسب درامد از زمین خالی در مناطق جنگلی

جنگلداری اقتصادی

اگر مالک یک زمین با پوشش جنگلی هستید، می‌توانید به‌صورت اصولی به برداشت و واکاری جنگل بپردازید و از فروش چوب درآمد داشته باشید! شایان ذکر است که با اجرای اصولی طرح‌های جنگلداری می‌توانید بدون کاهش تعداد درختان در بلندمدت از این راه درآمد خوبی داشته باشید. فراموش نکنید که این روش، فقط در شمال کشور که دارای درختان باارزشی – از نظر اقتصادی – هستند توجیه مالی دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

برداشت محصولات غیرچوبی

در مناطق جنگلی علاوه بر برداشت چوب، می‌توان از طریق جمع‌آوری میوه‌های جنگلی، قارچ، شیره درختان و … درآمد کسب کرد. توجه کنید که برداشت غیراصولیِ این محصولات می‌تواند منجر به از بین رفتن آن‌ها گردد؛ پس سعی کنید با استفاده‌ی منطقی از این قبیل منابع، به یک درآمد پایدار دست پیدا کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ایجاد محوطه های شکار

یکی از تفریحات پرطرفدار در طبیعت، شکار است. از این رو، ایجاد محوطه‌های شکار و تأمین امنیت و امکانات لازم می‌تواند افراد زیادی را به سمت شما بکشاند. لطفاً توجه داشته باشید که اجرای این کار فقط در فصول خاص و با اخذ مجوز از سازمان محیط‌زیست، قانونی و شدنی است.

ایجاد استراحتگاه جنگلی

اگر مسیرهای پرتردد جنگلی از کنار زمین خالی شما می‌گذرند، می‌توانید از این شرایط برای کسب درامد به‌خوبی استفاده کنید. در این راستا، شما می‌توانید با ایجاد استراحتگاه، ارائه نوشیدنی و فراهم کردن زمین‌های بازی دارت و تیراندازی برای خود یک کسب‌وکار پردرآمد ایجاد نمایید.

کسب درامد از زمین خالی در بعضی مناطق خاص!

دسته‌بندی‌هایی که عنوان کردیم حالت‌های معمولی هستند که با آن‌ها بیشتر مواجهیم؛ اما گاهی پیش می‌آید که شما صاحب یک قطعه زمین در مناطق ساحلیِ دریاچه‌ها یا دریا، مناطق کوهستانی یا نقاطی از کشور با امکان وجود مواد معدنی هستید. در هرکدام از این موارد قطعاً می‌توان با اجرای ایده‌های مختلفی، درآمد کسب کرد. به‌عنوان چند نمونه می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

  • ساخت مناطق توریستی ساحلی
  • پرورش آبزیان ساحلی
  • ایجاد استخرهای روباز
  • استخراج سنگ‌های ساختمانی
  • استخراج کانی‌های معدنی

و…

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب و کار

نتیجه‌گیری و سخن پایانی درباره زمین دارم چیکار کنم؟

در این مقاله، ایده‌هایی برای کسب درامد از زمین خالی به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید حتی به‌صورت هم‌زمان از چند روش مختلف کسب درآمد کنید. از طرفی، برخی از ایده‌هایی که در هرکدام از دسته‌ها آمده، ممکن است با توجه به شرایط در محیط‌های دیگر هم قابل‌استفاده باشد. پس توصیه می‌کنیم اگر فقط یکی از قسمت‌ها را مطالعه کردید و به نتیجه نرسیدید، سایر قسمت‌های مقاله را هم بخوانید. سعی کنید درصورتی‌که چند کاربری مناسب شرایط شماست بهترین مورد – بیشترین درآمد با کمترین هزینه – را انتخاب کنید.

در پایان از اینکه تا انتها همراه ما بودید سپاس‌گزاریم و از شما می‌خواهیم این مقاله را به سایر افرادی که می‌خواهند از زمین خود درامد کسب کنند، معرفی کنید و اگر نظر یا پیشنهادی برای تکمیل یا بهبود مطالب ارائه‌شده دارید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

بر اساس رای 74 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

3 نظر در “زمین دارم چیکار کنم؟ – ۴۵ ایده کسب درامد از زمین خالی

  • ابوالقاسم کاظمی هنر — says: ۱۴۰۲-۰۷-۰۵ در ۱۷:۰۳

    سلام بنده ۶۰۰ متر زمین خالی دارم داخل چهار دیواری ۱۰ هکتاری خالی لطفا راهنمایی کنید جهت کسب درامد تهران مرتضی گرد

  • سلام. مورد نظر شما در مقاله، زمینهای بزرگ و یا سرمایه بالا بوده است. کسب و کارهای کوچک مغفول واقع شده است.

  • سلام متن تون خوب بود ولی برای زمین های بزرگ.
    برای افرادی که زمین کوچیک مثلا ۲۰۰ متر هست یا باغ پرتقال و نارنگی این موارد کاربردی نداشت.
    مثلا یه باغ ۷۰۰ متری که کلی درخت توش کاشته شده و زیادم اصولی نبوده کاشتشون چه برنامه ای میشه پیاده کرد ؟؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.