تولید محتوا 652 بازدید

بسیاری از ما نام «وبلاگ» را شنیده‌ایم و حتی خیلی از ما، اطلاعات و مطالب مورد نیاز خود را از طریق وبلاگ‌های شخصی و غیرشخصی کسب کرده‌ایم؛ اما کسانی که وبلاگ دارند، چگونه از طریق آن کسب درآمد می‌کنند؟ آیا وبلاگ شخصی درآمد دارد؟ راه های کسب درآمد از طریق وبلاگ شخصی چیست؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات، شما را به ادامه‌ی مطالعه‌ی این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا دعوت می‌کنیم.

آیا وبلاگ شخصی درآمد دارد؟

شاید در نگاه اول، ساخت یک وبلاگ شخصی و کسب درآمد از آن، ایده‌ای بیهوده و نشدنی به نظر برسد، اما افراد بسیار زیادی از طریق ساخت وبلاگ شخصی و انتشار محتواهای گوناگون در آن، به مخاطبان زیادی دست یافتند و سپس توانستند به کسب درآمد از وبلاگ خود بپردازند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اهمیت وبلاگ شخصی

در دنیای امروز که اینترنت و فضای مجازی به تمام جنبه‌های زندگی ما نفوذ کرده‌اند، برای کسب درآمد و محبوب شدن در هر حوزه‌ای از کسب‌وکار، باید در این فضا حضور و فعالیت داشته باشید؛ یکی از راه‌های حضور و فعالیت در فضای مجازی – برای معرفی کسب‌وکار خود یا کسب درآمد شخصی – وبلاگ‌ها هستند. وبلاگ‌های مختلفی در تمامی زمینه‌ها وجود دارد: وبلاگ‌های شخصی، آموزشی، معرفی کسب‌وکار، سفر، ورزش و… . از طریق ساخت یک وبلاگ و تولید محتوای مناسب، شما مخاطبان زیادی را می‌توانید جذب کنید و از طریق آن‌ها و بازدیدی که از وبلاگ شما انجام می‌دهند، درآمد مناسبی کسب کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پیش نیازهای لازم برای کسب درآمد از وبلاگ شخصی

برای انجام هر کاری، شما به یک‌سری ابزار برای کار خود نیاز دارید؛ برای کسب درآمد از طریق وبلاگ شخصی نیز شما اول از همه به یک وبلاگ نیاز دارید. پس از تهیه‌ی وبلاگ، برای کسب درآمد از آن، باید تعداد کاربران خود و میزان بازدید از آن را افزایش دهید؛ به همین منظور، پیش‌نیازها و نکاتی وجود دارد که قبل از شروع کار باید در نظر داشته باشید. این پیش‌نیازها و نکات عبارت‌اند از:

  • انتخاب یک موضوع خوب برای تولید محتوا
  • انتخاب یک تمِ مناسب برای وبلاگ
  • تولید محتوای جذاب و با کیفیت
  • به‌کارگیری تکنیک‌های جذب مخاطب برای افزایش بازدید
  • تبلیغات وبلاگ خود

در ادامه هر یک از موارد فوق را به خوبی تشریح می‌کنیم.

پیشنیازهای کسب درآمد از وبلاگ شخصی
پیشنیازهای کسب درآمد از وبلاگ شخصی

انتخاب یک موضوع خوب برای تولید محتوا

برای کسب درآمد از وبلاگ شخصی، در اولین قدم، باید برای خود مشخص کنید که در وبلاگتان می‌خواهید در چه زمینه‌ای به تولید و انتشار محتوا بپردازید؟ برای تعیین موضوع وبلاگ، باید علایق خود، مهارت‌هایی که دارید و موضوعاتی که کاربران بیشتر به آن‌ها علاقه دارند را لیست کنید؛ سپس از بین آن‌ها یکی را که در آن اطلاعات و مهارت بیشتری دارید و به آن علاقه‌مندتر هستید را انتخاب نمایید. در نهایت، با توجه به موضوع و حوزه‌ای که برای تولید محتوا در وبلاگ شخصی خود انتخاب کرده‌اید، به نکات زیر نیز عمل کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انتخاب یک تم مناسب برای وبلاگ

ظاهر و تم وبلاگ شما، اولین چیزی است که کاربر مشاهده می‌کند. ظاهر صفحه‌ی اول وبلاگ شما، همان تأثیری را بر روی کاربران می‌گذارد که پوشیدن یک لباس مناسب در اولین قرار بر روی طرف مقابل می‌گذارد. داشتن یک ظاهر ساده و جذاب که باعث ایجاد حسِ راحتی در کاربر شود، یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت وبلاگ شما به شمار می‌رود؛ به همین منظور وبلاگ خود را طوری طراحی کنید در نگاه اول شلوغ به نظر نرسد، همچنین به‌گونه‌ای باشد که کاربران به‌راحتی بتوانند مطالب مورد نیاز خود را در آن پیدا کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تولید محتوای جذاب و با کیفیت

در حال حاضر تعداد بی‌شماری محتوای نوشتاری، دیداری و شنیداری در فضای مجازی و وبلاگ‌های مختلف وجود دارد، اما یک محتوای مناسب و باکیفیت همیشه نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کند؛ حتی اگر محتواهای مشابهی قبل از آن منتشر شده باشند! برای تولید یک محتوای مناسب، شما باید انواع تکنیک‌های تولید محتوا، روش‌های جست‌وجوی مطالب و محتواهای مرتبط، ساخت بنر جذاب و مرتبط با موضوع محتوای وبلاگ، بررسی محتوای مشابه تولیدشده توسط رقبا، سلیقه و علایق کاربران و… را بلد باشید و بر اساس این فاکتورها، به تولید محتوای جذاب بپردازید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

به کارگیری تکنیک های جذب مخاطب برای افزایش بازدید

جذب مخاطب و افزایش کلیک کاربران بر روی لینک وبلاگ و مقالات شما، مهم‌ترین هدفی است که باید به آن برسید. برای جذب کاربران و افزایش بازدید از وبلاگ و مقالات خود، باید مواردی ساده اما در عین حال بسیار تأثیرگذار را رعایت کنید. موارد تأثیرگذار بر روی جذب مخاطب و افزایش بازدید برای یک وبلاگ شخصی عبارت‌اند از:

  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب
  • استفاده از تگ‌های مرتبط
  • به اندازه نویسی
  • عدم استفاده از محتوای کپی
  • برقرار ارتباط با مخاطبان
  • استمرار در تولید محتوا

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح می‌کنیم.

تکنیک‌های جذب مخاطب برای افزایش بازدید وبلاگ
تکنیک‌های جذب مخاطب برای افزایش بازدید وبلاگ

استفاده از کلمات کلیدی مناسب

استفاده از کلمات کلیدی تأثیر بسزایی در بازدید بیشتر از وبلاگ، مقالات و محتوای تولید شده‌ی شما می‌گذارد. به‌عنوان مثال شما باید کلمات کلیدی اصلی و مرتبط با موضوع مقاله‌ی خود را، به‌صورت درست و مناسب در متن آن به کار ببرید، تا موتورهای جست‌وجو به‌راحتی و درستی بتوانند مقالات وبلاگ شما را پیدا کنند و به کاربرانی که موضوعات مختلف را جستجو می‌کنند، در لیست نتایج جست‌وجو نشان دهند. نکته‌ای که برای استفاده از کلمات کلیدی اصلی و مرتبط باید به آن توجه کنید، این است که نباید به‌صورت بی‌رویه از آن‌ها در متن مقاله خود استفاده کنید؛ اگر بیش از حد طبیعی و بی‌ربط از آن‌ها استفاده کنید، موتورهای جستجو مانند گوگل، آن‌ها را هرز و بی‌ارزش قلمداد می‌کنند که این امر موجب پایین‌تر آمدن رتبه و ارزش وبلاگ و محتوای شما خواهد شد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

استفاده از تگ های مرتبط

از دیگر عوامل مؤثر در جذب کاربران به وبلاگ شما و افزایش بازدید آن، استفاده از تگ‌های درست و مرتبط با موضوعی است که در مورد آن محتوا تولید می‌کنید؛ استفاده از تگ‌های مناسب همچنین موجب افزایش رتبه‌ی وبلاگ و مقالات شما در صفحه نتایج و «رنکینگ گوگل» می‌شود. گفتنی است که رنکینگ گوگل یکی از موضوعاتی است که در کسب درآمد از وبلاگ شخصی حتماً باید به آن توجه کنید؛ زیرا هر چه رنکینگ شما در گوگل بالاتر باشد، وبلاگ معتبرتری برای موتور جست‌وجوی گوگل محسوب می‌شوید؛ شایان ذکر است که افزایش اعتبار و بالاتر آمدن رتبه‌ی شما در رنکینگ گوگل، باعث می‌شود وقتی کاربران موضوعی مرتبط با مقالات شما را جستجو می‌کنند، لینک وبلاگ و مقاله‌ی شما زودتر از سایر لینک‌ها نمایش داده شود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

به اندازه نویسی

برای اینکه یک مقاله برای خوانندگان مفید واقع گردد، باید به‌اندازه نوشته شود؛ اما به‌اندازه نوشتن یعنی چه؟ به‌اندازه نوشتن یعنی اینکه تعداد کلمات مقاله‌ای که در وبلاگ خود می‌گذارید، نباید خیلی کم و یا خیلی زیاد باشد. همین مقاله را در نظر بگیرید، اگر سعی کنیم خیلی کم بنویسیم، خواننده، اطلاعات کافی در خصوص کسب درآمد از وبلاگ شخصی به‌دست نخواهد آورد و رضایت وی را نمی‌توانیم جلب کنیم؛ از طرفی اگر بخواهیم تعداد زیادی از کلمات را در مقاله بگنجانیم و آن را طولانی کنیم، خواننده و کاربر از آن خسته خواهد شد. پس برای نوشتن یک مقاله، با توجه به موضوع آن و حجم اطلاعاتی که نیاز است، باید تعادل در نوشتن و حجم مقاله را رعایت کنیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

عدم استفاده از محتوای کپی

به هیچ عنوان، حتی یک جمله را هم از منابع دیگر کپی نکنید! لطفاً توجه داشته باشید که کپی کردن مطالب و محتوای موجود در وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و مقالات دیگر، معایب و زیان‌های زیادی دارد. اگر مقالات و محتوای شما کپی باشد، تأثیرات منفی بر روی دید کاربران و همچنین موتورهای جست‌وجو می‌گذارد که عبارت‌اند از:

  • عدم اعتماد کاربران به شما
  • عدم جذابیت برای مخاطبان شما (حتی مخاطبان وفادار به شما)
  • از دست دادن کاربران
  • قرار گرفتن مقاله‌ی شما در لیست مقالات هرز موتورهای جست‌وجو
  • پایین‌تر آمدن ارزش وبلاگ شما در رنکینگ گوگل

همه‌ی این عوامل موجب پایین‌تر قرار گرفتن لینک مقاله‌ی شما در نتایج موتورهای جست‌وجو، از دست دادن مخاطبان و در نتیجه کاهش بازدید و کلیک بر روی لینک وبلاگ و محتواهای شما خواهد شد. البته توجه داشته باشید که تولید محتوا و نوشتن مقاله در مورد موضوعات تکراری و مشابه مشکلی ندارد، بلکه فقط نباید مطلب و محتوایی را از منابع دیگر کپی کنید؛ مگر اینکه لینک منبع را نیز در مقاله خود اعلام نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

برقراری ارتباط با مخاطبان

با مخاطبان خود ارتباط برقرار نمایید، نظرات آن‌ها را بپرسید و برای جلب نظر و رضایت آن‌ها، محتواهای آینده‌ی خود را بهینه‌سازی کنید. برای این کار می‌توانید از آن‌ها بخواهید که در بخش نظرات، نظر و پیشنهاد خود را بنویسند (حتماً به نظرات و پیشنهادات آن‌ها توجه کنید و پاسخشان را بدهید)، و همچنین با قرار دادن راه‌های ارتباطی (مانند ایمیل، چت اختصاصی در وبلاگ و…) ارتباط خود را با آن‌ها حفظ کنید؛ زیرا کسانی که موجب موفقیت شما خواهند شد، کاربران هستند و وظیفه‌ی شما برطرف کردن نیاز آن‌ها و توجه به خواست و علایقشان است.

استمرار در تولید محتوا

برای نهادینه شدن در ذهن کاربران و افزایش بازدید، باید به‌صورت مستمر و مداوم در وبلاگ خود فعالیت داشته باشید؛ سعی کنید روزانه مقالات مرتبط و محتوای مناسبی را در وبلاگ خود منتشر کنید، تا کاربران اشتیاق بیشتری برای دنبال کردن شما داشته باشند. نکته‌ی مهم در این بخش این است که نباید بیش از اندازه در روز مطلب و محتوا بارگذاری کنید، چرا که ممکن است برای مخاطب آزاردهنده و خسته‌کننده باشد؛ به‌طور مثال کسانی را دیده‌ایم که روزانه در اینستاگرام، استوری و پست‌های فراوانی می‌گذارند که برای بسیاری از ما خسته‌کننده و آزاردهنده است و بدون دیدن تمام استوری‌ها و پست‌ها، آن‌ها را صرفاً رد می‌کنیم. از طرفی باید به مقالات و محتوای خود فرصت دیده شدن بدهید، چه بسا انتشار تعداد زیادی از مقاله و محتوا در روز، ممکن است باعث نادیده گرفته شدن و هدف رفتن برخی از آن‌ها شود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تبلیغ وبلاگ خود

یکی از روش‌های مؤثر در جذب مخاطب و کاربران و افزایش بازدید و تعداد کلیک، «تبلیغات آنلاین» است. شما با درج تبلیغات آنلاین از وبلاگ خود در وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های پر بازدید و همچنین فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید وبلاگ و محتواهای خود را به افراد بیشتری معرفی کنید که باعث افزایش کلیک، بازدید و تعداد کاربران شما خواهد شد. برای تبلیغ وبلاگ می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • درج تبلیغات کلیکی در وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های پر بازدید
  • تبلیغ از طریق بلاگرهای معروف و محبوب
  • همکاری با پادکسترهای مختلف
  • انتشار و بازنشر مقالات و محتواهای خود در شبکه‌های اجتماعی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

راه های کسب درآمد از طریق وبلاگ شخصی

پس از اینکه – با رعایت اصولی که در بالا گفته شد – تعداد کاربران و کلیک‌های وبلاگ شما بالا رفت، می‌توانید به کسب درآمد از وبلاگ شخصی خود بپردازید. راه‌های مختلفی برای کسب درآمد از طریق وبلاگ‌های شخصی وجود دارد که کاربردی‌ترین آن‌ها را در ادامه برای شما لیست کرده‌ایم:

  • انتشار ریپورتاژ آگهی یا محتوای تبلیغاتی
  • نوشتن مقاله برای اسپانسرهای مالی
  • همکاری با وبلاگ‌نویسان دیگر
  • همکاری با کسب‌وکارهای مختلف
  • برگزاری دوره‌های آموزشی
  • همکاری در فروش محصولات
  • فروش وبلاگ خود

در ادامه به تشریح هر یک از موارد فوق می‌پردازیم.

راه‌های کسب درآمد از وبلاگ شخصی
راه‌های کسب درآمد از وبلاگ شخصی

انتشار ریپورتاژ آگهی یا محتوای تبلیغاتی

ریپورتاژ به معنای ساده یعنی مقاله‌ای که به‌منظور تبلیغ یک محصول یا کسب‌وکار نوشته می‌شود، ولی به‌طور مستقیم به آن اشاره نمی‌کند. به‌عنوان مثال شما مقاله‌ای در‌باره‌ی بررسی و معرفی انواع سس می‌نویسید و در لا به لای متن خود، از کیفیت بالا و طعم خوبِ سس‌های یک برند و شرکت تعریف می‌کنید.

نوشتن مقاله برای اسپانسر‌های مالی

در این مورد شما به‌طور مستقیم برای موضوعی که اسپانسر مالی‌تان از شما درخواست کرده، به تولید محتوا و نوشتن مقاله می‌پردازید. اسپانسرهای مالی حتی ممکن است از شما بخواهند در وبلاگ خود نیز مقاله و محتوای تولید شده را منتشر کنید، این اسپانسرها ممکن هم هست که برای وب‌سایت خودشان و انتشار توسط خودشان، نیازمند یک مقاله یا محتوای تولیدی باشند.

همکاری با وبلاگ نویس های دیگر

از طریق همکاری با وبلاگ‌نویس‌های دیگر و استفاده از لینک مقالات آن‌ها در وبلاگ خود، می‌توانید برایشان تبلیغ کنید و در ازای این کار، مبلغی را از آن‌ها دریافت نمایید.

همکاری با کسب و کارهای مختلف

مانند نوشتن مقاله برای اسپانسرها و انجام ریپورتاژ، در این مورد هم می‌توانید با معرفی و یا بررسی محصولات کسب‌وکارهای مختلف، به تبلیغ برای آن‌ها بپردازید و با دریافت هزینه‌ی تبلیغ، کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید از آن‌ها بخواهید برای شما در وب‌سایتشان تبلیغ کنند تا علاوه‌بر سود مالی، تعداد کاربران بیشتری هم به دست آورید.

برگزاری دوره های آموزشی

اگر در وبلاگ خود، مقالات و محتوای آموزشی منتشر می‌کنید، می‌توانید برای کاربرانِ وبلاگتان دوره‌های آموزشی آنلاین بگذارید تا در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید، اطلاعات بیشتری کسب کنند و در آن حوزه آموزش‌های لازم را ببینند. پر واضح است که در ازای شرکت کاربرانتان در این دوره‌های آموزشی، هزینه‌ای را از آن‌ها دریافت خواهید کرد.

همکاری در فروش محصولات

اگر موضوع وبلاگ شما به‌گونه‌ای باشد که افراد و کاربران شما در آن، نیازمند خرید محصولاتی باشند، می‌توانید از طریق بازاریابی رابطه‌ای (معرفی و قراردادن محصولات دیگر کسب‌وکارها برای فروش) و همچنین ایجاد یک آنلاین‌شاپ (Online Shop) در شبکه‌های اجتماعی، به‌صورت مستقیم محصولات مورد نیاز آن‌ها را تهیه کنید و به فروش برسانید. تصور کنید شما وبلاگی در مورد تراش چوب و محصولات دست‌ساز چوبی دارید و همچنین خودتان محصولات دست‌ساز چوبی و مصنوعات مرتبط را تولید می‌کنید؛ با ساخت یک آنلاین‌شاپ در شبکه‌های اجتماعی و لینک کردن آن به مقالات خود، می‌توانید محصولات ساخته شده‌ی خود را به فروش برسانید. به‌عبارتی، خودتان تبلیغات کسب‌وکارتان را از طریق وبلاگتان انجام می‌دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فروش وبلاگ خود

افراد زیادی هستند که مایل به وارد شدن در حوزه‌ی وبلاگ شخصی هستند اما زمان کافی و یا دانش لازم برای ساخت وبلاگ و جذب مخاطب را ندارند؛ شما که دارای تجربه‌ی بالایی در این زمینه هستند، پس از به ثمر رسیدن وبلاگ خود، می‌توانید آن را به دیگران بفروشید و از این طریق کسب درآمد کنید. شایان ذکر است که مشابه این کار را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌ایم؛ مانند فروش اکانت اینستاگرام و یا کانال تلگرام.

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی درباره کسب درآمد از وبلاگ شخصی

در پایان باید بگوییم که شما برای رسیدن به هدف، موفقیت و کسب درآمد در هر کاری، نیاز به اطلاعات درست، صبر، پشتکار و تلاش دارید. در این مقاله سعی شد تا اطلاعات شما در خصوص کسب درآمد از وبلاگ شخصی، افزایش داده شود. باقی کار، بر عهده‌ی خودتان است؛ اینکه چقدر زمان بگذارید و محتوای جذاب تولید کنید، برای وبلاگ خود وقت بگذارید و در نهایت به کسب درآمد از روش‌هایی که گفته شد، بپردازید.

فراموش نکنید که کسب درآمد از وبلاگ شخصی اگرچه در وب فارسی هم امکان‌پذیر است، اما اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید و یا صرفاً مهارت خوبی در Writing انگلیسی دارید، برای اینکه درآمد بالاتری کسب کنید، اکیداً پیشنهاد می‌کنیم که به وبلاگ‌نویسی بر روی پلتفرم‌های انگلیسی‌زبان روی آورید. از جمله این پلتفرم‌ها می‌توان به: Blogspot، Medium و… اشاره کرد. همچنین می‌توانید با راه‌اندازی یک وب‌سایت مجله‌ای به زبان انگلیسی به این هدف مهم برسید.

امیدواریم که مطالعه‌ی این مقاله برای شما مفید واقع گشته باشد و شاهد موفقیت شما در زمینه‌ی وبلاگ شخصی باشیم. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «راه های کسب درآمد از وبلاگ شخصی» دارید، یا روش‌های دیگری را می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند به کسب درآمد از طریق وبلاگ‌نویسی بپردازند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدفشان دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها