تولید محتوا 578 بازدید

برای آنکه بتوانید محتوایی با کیفیت تولید کنید، باید بدانید فاکتورهای کیفیت محتوا چه هستند و چگونه باید بر عملکرد تیم تولید و انتشار محتوای خود نظارت داشته باشید. در این مقاله از آکادمی کاپریلا، شما را با چک لیست کیفیت محتوا و فرایند ممیزی محتوا آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

ممیزی محتوا (Content Audit) چیست؟

به تجزیه‌ و تحلیل و فهرست‌بندی محتوا بر اساس معیارها و ویژگی‌های مورد نظر و انتخاب‌ شده، ممیزی محتوا گفته می‌شود تا مشخص شود که بر اساس معیارهای مشخص شده، تولید و منتشر شده‌اند یا خیر. این کار شامل محتوایی که قصد تولید و انتشار دارید و نیز محتواهایی که در گذشته منتشر کرده‌اید، می‌شود. انواع مختلفی از محتواها وجود دارند که می‌توانید آنها را ممیزی کنید. به‌عنوان‌ مثال می‌توانید محتواهای زیر را ممیزی کنید:

  • صفحات مهم وبسایت
  • صفحه فرودها
  • پست‌های وبلاگ
  • مقالات
  • راهنماهای وبسایت
  • وبینارها
  • فیلم
  • پادکست
  • داستان‌های مشتریان
  • قالب‌های دانلودی
  • محصولات
  • و …

در واقع می‌توان گفت هر نوع محتوایی را که بخواهید در فضای وب منتشر کنید، می‌توانید ممیزی کنید؛ زیرا در ممیزی محتوا محدودیت خاصی وجود ندارد؛ بنابراین تعریف شما از ممیزی محتوا به میزان محتوا، ابزارهایی که در اختیار دارید و هدف ممیزی شما بستگی دارد که در ادامه قرار است تمام آنها را توضیح دهیم.

چرا باید ممیزی محتوا انجام بدهید؟

درست است که ممیزی محتوا می‌تواند کمی زمان‌بر و خسته‌کننده باشد، اما برای تولید محتوای با کیفیت و محبوبیت برند شما ضروری است. بیایید کمی عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم.

استراتژی بازاریابی محتوایی خود را بهبود می‌بخشید.

برای اینکه بتوانید در مسیر استراتژی‌های بازاریابی خود منسجم باشید، نیاز دارید تا به طور منظم از گزارش‌هی استفاده کنید، اما ممیزی محتوا به شما کمک می‌کند تا اطلاعات کاملتری بدست آورید یا مشکلات خاصی را در محتوای خود حل کنید. داده‌ها و راهکارهایی که در ممیزی محتوا جمع‌آوری می‌کنید، برای آشکار کردن نقاط ضعف و قوت شما، بهبود سئو، کشف موضوعات جدید و درک بهتر مخاطبان استفاده می‌شوند.

برند و اعتبار برند خود را می‌سازید.

با هر محتوایی که برای مخاطبان خود تولید می‌کنید، اطلاعات جدیدی به آنها منتقل می‌کنید؛ نام برند، محصولات و خدمات شما به‌طور دائم در ذهن مخاطب و رسانه‌ها تغییر پیدا می‌کنند؛ بنابراین لازم است که شما با کمک محتوای خود از دیگر رقبا جلو بزنید. ممیزی محتوا به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دقیقی از وضعیت برند خود بدست آورید و از آنها برای پیشرفت برندتان استفاده کنید.

خروجی فعالیت‌های واحدهای سازمان را بهبود می‌دهید.

عملیات ممیزی محتوا، کتابخانه جامعی از محتواهای شما ایجاد می‌کند که برای کسب‌ و کار شما استفاده می‌شوند. در واقع کتابخانه محتوایی، یک منبع ارزشمند برای هر کسب‌ و کار است زیرا بخش‌های دیگری از سازمان که به این محتوا دسترسی دارند، می‌توانند به‌راحتی از آنها استفاده کنند؛ در نتیجه باعث پیشرفت محتوای مربوط به هر بخش سازمان و صرفه‌جویی در زمان تولید و توزیع محتوا می‌شود. همچنین اگر اعضای تیم محتوا به محتوای اختصاصی واحد فروش، روابط عمومی، بازاریابی و … در سازمان دسترسی داشته باشند، به‌راحتی می‌توانند موضوعات مهم را پیدا کنند و از آنها در محتوای خود برای وبلاگ، محصولات، شبکه‌های اجتماعی و … استفاده کنند. یکی دیگر از مزیت‌های مهم کتابخانه محتوا این است که باعث سرعت عملکرد اعضای تیم به دلیل افزایش سرعت و بهینه‌سازی گردش اطلاعات و دارایی‌های محتوایی می‌شود.

استخدام کارشناس کنترل کیفی محتوا در دیجیکالا
نمونه آگهی استخدام کارشناس کنترل کیفی محتوا در دیجیکالا

در ممیزی محتوا چه مواردی را باید لحاظ کنید؟

می‌توان گفت هیچ فهرست جامع و کاملی برای ممیزی محتوا وجود ندارد، زیرا ممیزی محتوا می‌تواند اهداف بی‌شماری را در هر سازمان دنبال کند. در ادامه می‌خواهیم یک لیست جامع از اطلاعاتی که می‌توانید آنها را ممیزی کنید برای شما بیاوریم، اما به یاد داشته باشید که انجام بعضی از این موارد ضروری نیستند، بنابراین می‌توانید بر اساس اهدافی که دارید آنها را انتخاب کنید.

چک لیست اطلاعاتی ممیزی محتوا

داده‌های اطلاعاتی، تمام اطلاعات لازم را درباره محتوای ممیزی ارائه می‌دهند. بعضی از آنها باید به‌صورت دستی استخراج و یادداشت شوند، اما ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا داده‌ها را در فرمتی بصری و ساختارمند، خروجی بگیرید.

  • خلاصه مطلب: خلاصه مطلب در واقع یک توضیح مختصر و کوتاه از مطلب است. اگر شما توضیحات متا را می‌نویسید، ممکن است خلاصه‌نویسی، دیگر کاری ضروری نباشد، اما اگر توضیحات متا را درج نمی‌کنید می‌توانید از خلاصه مطلب استفاده کنید.
  • عناوین: عناوین صفحه ممکن است با عنوان SERP آنها متفاوت باشد. توجه به این ویژگی برای ایجاد تجربه‌ای یکسان بین عنوان صفحه و محتویات فراخوانی به اقدام‌ها و انکرتکست‌ها مناسب است.
  • تگ‌های عنوان یا عنوان متا: این عنوان در واقع عنوان URL شما است که در SERP ظاهر می‌شود و می‌تواند با CTR (نرخ کلیک) صفحه در گوگل مرتبط باشد.
  • توضیحات متا: توضیحات متا یک توضیح کوتاه از صفحه شما است که در نتایج گوگل (SERP) نشان داده می‌شود. حتماً لازم است که شما این توضیحات را در فرایند ممیزی سئو قرار دهید تا متوجه شوید که آیا توضیحات شما شامل کلمات کلیدی هدف می‌شود و با تعداد استاندارد کاراکترهای توضیحات گوگل مطابقت دارد یا خیر.
  • تاریخ انتشار: حتی اگر تاریخ انتشار مطلب را در URL صفحه قرار می‌دهید، حتماً لازم است که آن را در مشخصات مطلب درج کنید تا بتوانید داده‌های ترافیکی خود را بر اساس تاریخ مشاهده کنید و اگر نیاز باشد، مطالب را بر اساس تاریخ سازمان‌دهی کنید. همچنین تاریخ انتشار از این نظر مهم است که می‌تواند مطلب شما را نسبت به مطالب قدیمی‌تر در رتبه‌بندی بالاتری در نتایج گوگل قرار دهد.
  • تاریخ آخرین ویرایش: هنگامی‌که یکی از مطالب خود را ویرایش می‌کنید، تاریخ آخرین ویرایش را در آن درج کنید تا مخاطبان بدانند که مطالب شما ویرایش یا بروز شده‌اند و احتمالاً تغییر مهمی در آن به‌وجود آمده است. تاریخ آخرین انتشار، معمولاً برای محتوا‌های وبلاگ اهمیت کمتری دارند زیرا تغییرات آنها بسیار جزئی است، اما اگر در حال اجرای یک ممیزی محتوایی و سئویی هستید، شاید دوست داشته باشید که تاریخ دقیقی که پست‌های خود را تغییر داده‌اید در مطلب درج کنید.
  • محصولات و خدمات تبلیغ شده: کلیه محصولات و خدماتی که در مطالب وبلاگی معرفی و تبلیغ می‌شوند باید در کتابخانه‌ای مستند شوند تا از آنها برای خبرنامه ایمیلی، متن صفحه فرود و … استفاده شود.
  • URL: پیوند یا لینک محتوا، یک پیوند عمومی و قابل رویت برای همه و به محتواهایی مانند پست‌های وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی، صفحات وبسایت و… است.
  • موقعیت: لینک فایل‌های رسانه‌ای محتوا که بر روی سرور وبسایت شما قرار دارند.
  • کلمات کلیدی: کلمه کلیدی محتوا را می‌توان در قالب دو ستون مجزا بر اساس حجم جستجو و دشواری سئو هدفگذاری کرد. این کار، روشی برای پیدا کردن فرصت‌های بهینه‌سازی است که بتوانید به‌راحتی، اولویت‌بندی کلمات را انجام بدهید. مثلاً ممکن است ارزش نداشته باشد که وقت خود را برای بهینه‌سازی مطلبی که کلمه کلیدی آن، حجم جستجوی پایینی دارد صرف کنید؛ یا آنکه ممکن است مطلبی ترافیک کمی را با کلمات کلیدی با حجم بالای خود بدست نیاورد، پس باید تلاش کنید تا مطلب را برای کلمه کلیدی دیگری با حجم جستجوی پایین‌تر بهینه‌سازی مجدد و آزمایش کنید. بهتر است برای یک کلمه کلیدی با حجم 1000 جستجوی ماهانه در صفحه اول باشیم، تا آنکه برای کلمه کلیدی با حجم 10,000 جستجوی ماهانه در صفحه پنجم باشیم.
  • تعداد کلمات: ثبت تعداد کلمات مقاله، راهی مناسب برای پیدا کردن مطالب دارای حجم کم که باید با سایر مقالات موجود ادغام شوند و یا آنها را تکمیل کنیم تا شانس رتبه گرفتن‌شان افزایش پیدا کند، می‌باشد. از طرفی دیگر، می‌توان تعداد کلمات را برای تحلیل‌های عمیق‌تری هم بررسی کرد، مثل زمانی‌که تعداد کلمات مقاله، 2500 عدد می‌باشد اما متوسط زمان حضور کاربران در صفحه محتوا، فقط 30 ثانیه است و این، نشانگر وجود یک مشکل در محتوا است.
  • تعداد اشتراک‌گذاری: برای پیدا کردن و ثبت تعداد اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی، بهتر است از افزونه‌های اشتراک‌گذاری و شمارنده تعداد اشتراک در صفحه استفاده کنید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی مبانی بازاریابی محتوا: اینجا را کلیک کنید (+).

چک‌لیست کیفی ممیزی محتوا

جمع‌آوری داده‌های کیفی محتوا ممکن است کمی زمان‌بر باشد زیرا آنها به‌صورت دستی جمع‌آوری می‌شوند، اما برای ثبات برند خود در دنیایی که دائماً در حال تغییر و پیشرفت است و همچنین برای حفظ کیفیت محتوا، انجام ممیزی کیفی محتوا امری ضروری است.

  • تصاویر: به معنی این است که آیا محتوای شما دارای تصویر است یا خیر و اینکه کیفیت تصاویر چگونه‌اند؟ آیا تصاویری که در محتواها قرار داده شدند نیاز به بهبود و بروزرسانی دارند؟ زیرا بعضی از تصاویر ممکن است از نظر طراحی و یا اطلاعات، قدیمی باشند و در صورت نیاز باید آنها را بروزرسانی کنید.
  • تصاویر یا لینک‌های شکسته: همان‌طور که می‌دانید تصاویر و یا لینک‌های شکسته، یکی از مشکلات آزاردهنده در تجربه کاربری است و برای سئو سایت شما نیز بسیار مضر هستند.
  • لحن: آیا لحن و ادبیات محتوا با لحن برند شما هماهنگ است؟
  • زبان: اگر سبک بیان و ادبیات برند شما تغییر کرده و دیگر برخی محصولات و خدمات خود را عرضه نمی‌کنید، احتمالاً نیاز خواهد بود که زبان محتوای خود را اصلاح کنید.
  • فرم‌ها: برای انجام این کار لازم است که فرم‌ها را در صفحات فرود و یا بخش‌های دیگر وبسایت آزمایش کنید تا اطمینان حاصل کنید که کاربران به راحت‌ترین روش می‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند و اطلاعات به‌درستی به CRM و سایر پلتفرم‌های اتوماسیون شما منتقل می‌شوند.
  • نظرات: شما باید مطمئن شوید که همه نظرات مخاطبین خود، چه نظرات خوب باشند چه بد را پاسخ می‌دهید و هیچ نظر تبلیغاتی و اسپم در نظرات محتوا وجود ندارد. همچنین می‌توانید از نظرات مخاطبان خود برای پیدا کردن ایده‌های محتوا استفاده کنید.
  • پیشنهادات: باید مطمئن شوید که آیا پنجره‌های بازشو (پاپ آپ) و مدل‌های دیگر آن، نیاز به بررسی و بروزرسانی دارند یا خیر. همچنین اطمینان حاصل کنید که آنها فقط در مکان‌ها و شرایطی که لازم است مورد استفاده قرار بگیرند، ظاهر شوند.
  • خوانایی: ابزارهایی مانند Yoast در وردپرس می‌توانند اشتباهات متن شما را که به سهولت خوانایی محتوا آسیب می‌زنند، پیدا کنند، اما گاهی اوقات شما به یک انسان نیاز دارید تا بررسی کنید که آیا محتوایتان قانع‌کننده و خواندنی است یا خیر، زیرا ابزارها نمی‌توانند این کار را انجام دهند.
  • املا و دستور زبان: لازم است که حتماً تمام محتوای خود را از لحاظ دستور زبان و املاء بررسی کنید و در صورت هر گونه اشتباهی، حتماً آنها را اصلاح کنید.
  • دقت و تازگی: نکته دیگری که در محتواهای شما به‌شدت مهم است این است که آیا محتواهایتان بروز هستند؟ آیا آمارها را می‌توان آپدیت کرد؟ آیا ابزارهایی که در لیست خود قرار داده‌اید، هنوز در دسترس مخاطبان هستند؟ لازم است هر از گاهی به مطالب خود سر بزنید و در صورت نیاز آنها را اصلاح کنید یا مطالب جدیدتری به آنها اضافه کنید.
  • معادل رقیب: به محتواهایی که از سوی سایر برندها یا رقبای شما تولید شده و مشابه محتوای شما هستند، لینک بدهید تا بتوانید از آنها الهام بگیرید.
  • ایده‌هایی برای بهبود: هدف کلی از این کار این است که زمانی را برای خود بگذارید و کارهایی که در این مدت برای رسیدن به اهداف خود انجام داده‌اید را بررسی کنید، ایده‌هایی که می‌توانند باعث پیشرفت کار شما شوند را اضافه کنید و ایده‌هایی که پاسخگوی نیازهای شما نبودند را حذف کنید.

چک‌لیست عددی ممیزی محتوا

اعداد به شما امکان اندازه‌گیری اهدافتان را می‌دهند و می‌توانید با آنها، شاخص‌های کلیدی عملکرد یا (KPI) بازاریابی محتوایی را دنبال کنید. همچنین اعداد ممیزی محتوا برای عملکرد سایت هم بسیار اهمیت دارند. می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود را بسته به اینکه می‌خواهید چه مقدار محتوا را بررسی کنید و چه چیزی را اندازه‌گیری کنید از گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل دریافت کنید. البته برخی از این شاخص‌ها به ابزارهای ویژه ممیزی مانند ahrefs یا Screaming Frog نیاز دارند.

  • بازدیدهای ارگانیک صفحه: تعداد کاربرانی که از گوگل وارد صفحه می‌شوند.
  • نرخ پرش: تعداد کاربرانی که بدون رفتن به صفحه دیگری در سایت شما، آن صفحه را ترک کرده‌اند.
  • لینک‌های داخلی: تعداد پیوندهای داخلی سایت و بررسی آنها برای متوجه شدن اینکه لینک‌ها درست هستند یا می‌توانند جایگزین شوند.
  • لینک‌های ورودی: تعداد بک لینک‌های صفحه؛ تعداد زیاد بک‌لینک یک صفحه -که با تعداد بک‌لینک‌های سایر صفحات نامتناسب است- می‌تواند به معنی بروز مشکلی در لینک‌سازی صفحه‎ باشد؛ بنابراین بهتر است علت آن را بررسی کنید زیرا قطعاً نمی‌خواهید که گوگل به دلیل انتشار لینک‌های غیر طبیعی، شما را جریمه کند.
  • دشواری و حجم کلمه کلیدی: در این زمینه قبلاً توضیح داده‌ایم.
  • دامنه‌های لینک‌دهنده: بعضی از سایت‌ها ممکن است در محتوای خود چندین بار به سایت شما لینک دهند؛ بنابراین قطعاً تعداد دامنه‌های لینک‌دهنده از کل بک لینک‌ها کمتر هستند.
  • سرعت بارگذاری صفحه: این معیار، بیشتر شامل سئو فنی است، اما تنظیماتی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش سرعت نمایش محتوا انجام دهید. به‌طور مثال اگر تعداد صفحات شما کم است می‌توانید این صفحات را با ابزار Page Speed Insights بررسی کنید، اما اگر تعداد محتوای زیادی دارید، باید از ابزارهای ممیزی محتوا استفاده کنید.
  • میانگین جایگاه: می‌توانید میانگین جایگاه صفحه در گوگل را با استفاده از سرچ کنسول، استخراج کنید و آن را در فواصل زمانی مشخص، مورد بررسی قرار بدهید.
  • میانگین زمان در صفحه: این معیار به شما کمک می‌کند که تشخیص دهید چه چیزی در صفحه شما ممکن است نادرست باشد یا کار نکند؛ چون باید بین حجم محتوای صفحه و مدت زمان حضور در آن صفحه،
    تناسب معقولی وجود داشته باشد.
  • تبدیل: معیاری مناسب برای ممیزی محتوای صفحات فرود به منظور سنجش عملکرد محتوا در جذب مخاطبان هدف و تبدیل آنها به مشتریان بالقوه یا بالفعل (باید نرخ تبدیل را هم جداگانه حساب کنید).
  • نرخ پرش: این معیار برای بسیاری از انواع ممیزی‌های محتوا کاربردی است، اما این نکته را به یاد داشته باشید که نرخ پرش بالا همیشه بد نیست ولی می‌تواند نشان‌دهنده عدم جذابیت محتوا و حفظ مخاطب هم باشد.
  • نرخ خروج: نرخ خروج نشان‌دهنده این است که یک صفحه، در هر بار بازدید کاربر از سایت، چند بار به‌عنوان آخرین صفحه‌ای که از آن بازدید شده (از سایت خارج می‌شوند) بوده است.
  • حجم تصویر: اندازه تصویر شامل ابعاد تصویر و حجم فایل است.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش بازاریابی محتوایی: اینجا را کلیک کنید (+).

چطور ممیزی محتوا را انجام بدهیم؟

هیچ معیار درست، غلط یا محدودی برای ممیزی محتوا وجود ندارد، اما در این بخش، نکاتی برای انجام موفقیت‌آمیز این کار ارائه شده است.

هدف مشخصی داشته باشید.

در ممیزی محتوا، اطلاعات و معیارهای بسیار زیادی برای بررسی، جمع‌آوری و تحلیل وجود دارند. پس‌ از اینکه شروع به انجام کار می‌کنید، مطمئناً معیارهای بیشتری برای جمع‌آوری پیدا خواهید کرد؛ بنابراین لازم است قبل از اینکه ممیزی محتوا را شروع کنید، مطمئن شوید که هدف مشخصی برای خود ایجاد کرده‌اید تا فقط اطلاعاتی که نیاز دارید را جمع‌آوری کنید؛ زیرا جمع‌آوری بیش‌ از حد اطلاعات، کار شما را بسیار دشوار می‌کنند.

ساختارمند عمل کنید.

چند نکته مهم که برای منظم ماندن در اجرای ممیزی و داشتن ساختاری سازماندهی شده می‌توانید انجام دهید به شرح زیر است:

  • در فایل اکسل ممیزی، تعداد سلول‌ها را به حداقل برسانید، مخصوصاً اگر با حجم زیادی از محتوا برای ممیزی سر و کار خواهید داشت. این کار به سهولت سازماندهی محتوا و به تعیین نحوه چیدمان (Sort) به هر شکل دلخواه، کمک می‌کند.
  • بهتر است از منوهای بازشونده اکسل (drop down) با تنظیمات دلخواه و رنگ‌های مختلف استفاده کنید؛ مخصوصاً اگر قرار است چند نفر به‌طور هم‌زمان روی ممیزی محتوا در این فایل کار کنند.
  • برای پروژه‌های بزرگ، فایل اکسل را به‌صورت تب‌بندی ایجاد کنید (با ساختار محتوایی و ستون‌های مشابه) و در هر تب، یک نوع فرمت محتوا را درج کنید.
  • بهتر است تب اول را به درج چک‌لیست و دستورالعمل‌ها اختصاص بدهید.

فرمت سند ممیزی را مشخص کنید.

به چند شکل می‌توانید فایل اکسل ممیزی محتوای خود را شکل بدهید:

  • در فرمت اول، فایل شما هم برای مستندسازی محتواها و هم برنامه اجرایی بهبود محتوا می‌باشد.
  • در حالت دوم، فایل شما فقط برای مستندسازی محتوا و ثبت اطلاعات آنها به‌کار می‌رود و برای برنامه اجرایی، باید مراحل دیگری را با افراد دیگر تیم طی کنید.
  • حالت سوم، حالتی متغیر و بر اساس دلخواه و شرایط کسب و کار شما می‌باشد.

از ابزارهای ممیزی محتوا استفاده کنید.

ابزارهای گوناگونی برای ممیزی محتوا وجود دارند؛ بعضی از بهترین ابزارهای ممیزی محتوا عبارت‌اند از:

  • ابزارهای گوگل: سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس، Page Speed Insights
  • ابزارهای سئو: Semrush ،Ahrefs ،Screaming Frog
  • ابزار سازمان‌دهی محتوا: Airtable ،Google Sheets
  • ابزارهای کیفیت محتوا: افزونه Yoast SEO، سایت ویراستلایو، ویرایشگر Hemingway و جستجوگر تعداد کلمات کل صفحات سایت (Bulk web page word count checker).
  • استخراج‌کننده‌های تصویر: extract pics
  • ابزارهای بازگشت سرمایه: نرم‌افزارهای CRM

ممیزی محتوا را با گزارش منظم اشتباه نگیرید.

به این نکته توجه داشته باشید که نباید ممیزی محتوا را جایگزین گزارشات منظم کنید. ممیزی‌ها بیشتر به‌صورت سالانه یا فصلی انجام می‌شوند، البته به‌ جزء مواقعی که برای حل یک مشکل خاص به‌کار گرفته می‌شوند، اما گزارش منظم برای اطمینان از اینکه در محتوای خود طبق اصول شاخص کلیدی عملکرد یا KPIها پیش می‌روید یا خیر، استفاده می‌شوند و ضروری هستند.

نحوه اجرای ممیزی محتوای وبسایت

در این قسمت، ممیزی محتوای وبسایت برای بررسی صفحات کلیدی وبسایت بررسی می‌شود، اما می‌تواند شامل موارد دیگری مانند پست‌های وبلاگ یا صفحه‌های فرود و … باشد.

صفحات کلیدی سایت برای ممیزی محتوا

  • صفحه نخست
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • محصولات و خدمات
  • تعرفه خدمات
  • داستان‌ها/نظرات مشتریان
  • گالری تصاویر یا نمونه کارها
  • منابع و مستندات آموزشی
  • مشاغل مورد نیاز
  • آشنایی با اعضاء
  • مناسبت‌ها
  • صفحه سوالات متداول
  • صفحه اصلی وبلاگ
  • صفحه پست وبلاگ
  • صفحه فرود ثبت‌ نام خبرنامه ایمیلی
  • صفحه فرود دانلود محتوا
  • صفحه در رسانه‌ها
  • سیاست حفظ حریم خصوصی
  • شرایط و ضوابط
  • نتایج جستجو در سایت
  • منوی ناوبری

نمونه اهداف ممیزی محتوای وبسایت

  • کترل کیفیت پس از تغییر آدرس سایت یا تغییر برند
  • بروزرسانی ساختار نام‌گذاری محصولات
  • افزایش تعامل و تبدیل

چک‌لیست نمونه برای ممیزی محتوای وبسایت

  • عنوان صفحه
  • عنوان فرعی (زیرعنوان) صفحه
  • URL
  • عنوان متا
  • توضیحات متا
  • میزان ترافیک
  • درست کار کردن لینک‌ها
  • درست کار کردن CTAها
  • خوب بودن تصاویر
  • دقیق بودن اطلاعات
  • درست بودن نگارش و دستور زبان
  • وجود پاپ آپ
  • نرخ پرش
  • یادداشت‌ها
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تولید محتوای متنی: اینجا را کلیک کنید (+).

نمونه‌ نتایج حاصل از ممیزی محتوای وبسایت

  • صفحه اعضای تیم باید بروز شود و نفرات جدید اضافه شوند و افراد خارج شده از تیم، حذف شوند. همچنین متن توضیح سوابق و ردیف شغلی افراد هم باید اصلاح شود.
  • صفحه مستندات آموزشی، نرخ پرش بالایی دارد. باید به آن صفحه، منو اضافه شود، از تصاویر بیشتری برای هر مستند استفاده شود و …
  • صفحه درباره ما محتوایی بسیار رسمی و خشک دارد. متن صفحه درباره ما به صفحه تماس با ما منتقل شود و متنی جدید و مطابق با صدا و تاریخچه برند در صفحه درباره ما نوشته شود.
  • صفحه داستان موفقیت مشتریان، بازدید کمی دارد و باید در منوی اصلی سایت قرار بگیرد.

برای مشاهده و دانلود قالب ممیزی محتوای صفحات اصلی وبسایت در فایل گوگل شیت، اینجا را کلیک کنید (+).

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش های نرم افزار اکسل (Excel): اینجا را کلیک کنید (+).

نحوه اجرای ممیزی سئوی محتوا

ممیزی سئوی محتوا ابتدا به صفحاتی که در گوگل، ایندکس شده‌اند نگاه می‌کند. برای ممیزی سئوی محتوا از ابزارهای مختلفی می‌توانید استفاده کنید؛ دو مورد از این ابزارها ahrefs یا Screaming Frog نام دارند که به شما کمک می‌کنند ممیزی محتوای خود را بهتر و دقیق‌تر انجام دهید.

نمونه اهداف ممیزی‌ سئوی محتوا

  • افزایش ترافیک سایت
  • افزایش رتبه‌بندی صفحات در گوگل
  • پیدا کردن کلمات کلیدی جدید
  • بهبود Core Web Vitals
  • حذف محتواهایی با عملکرد و بازخورد پایین
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

نمونه چک‌لیست ممیزی سئوی محتوا

  • URL
  • عنوان
  • عنوان متا
  • تعداد کاراکتر عنوان متا
  • توضیحات متا
  • بازدید ارگانیک صفحه
  • کلمه کلیدی، حجم و دشواری کلمه
  • CTR
  • میانگین جایگاه
  • تعداد کلمات مقاله
  • لینک‌های داخلی
  • زمان بارگذاری صفحه
  • تعداد تصاویر

برای این منظور، مقاله سئو تولید محتوا را بخوانید.

نمونه بینش‌های حاصل از ممیزی سئوی محتوا

  • چندین محتوا در صفحه دوم گوگل قرار دارند و باید آنها را بهینه‌سازی مجدد کنیم تا به صفحه اول منتقل شوند.
  • سرعت بارگزاری کلی وبسایت پایین است؛ باید حجم و سایز تصاویر را در 30 صفحه پرترافیک کاهش داد (بخوانید: روش‌های کاهش حجم تصاویر).
  • معمولاً محتواهایی که کمتر از ۵۰۰ کلمه هستند، ترافیک ارگانیک کمتری دریافت می‌کنند بنابراین باید آنها را با مقالات مرتبط دیگر ترکیب کنید و محتوای طولانی‌تری بسازید (یا به‌طور کلی حذف شوند و URL آنها به صفحه دیگری ریدایرکت شود).

برای مشاهده و دانلود قالب ممیزی سئوی محتوا در فایل گوگل شیت، اینجا را کلیک کنید (+).

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش رپورتاژ آگهی: اینجا را کلیک کنید (+).

نحوه اجرای ممیزی محتوای وبلاگ

ممیزی محتوای وبلاگ، شباهت بسیار زیادی با ممیزی سئو دارد و هر دوی آنها بیشتر اوقات می‌توانند یکی باشند؛ اما تفاوتی که بین آنها وجود دارد این است که بسیاری از محتواهای وبلاگ‌ها برای سئو در نظر گرفته نشده‌اند و معمولاً اهداف دیگری برای جذب ترافیک سایت یا تبدیل ترافیک دارند.

نمونه اهداف ممیزی محتوای وبلاگ

  • تمرکز بر روی موضوعاتی که هدف اصلی هستند.
  • تقویت برندینگ
  • افزایش تعامل
  • افزایش نرخ تبدیل
  • بهبود دسترسی و فراگیری محتوا

نمونه چک‌لیست ممیزی محتوای وبلاگ

  • URL
  • بازدید ارگانیک صفحه
  • عنوان
  • عنوان متا
  • تعداد کاراکتر عنوان متا
  • توضیحات متا
  • CTR
  • دسته‌بندی
  • محصولات معرفی شده در محتوا
  • تصاویر (کیفیت، درج لوگو روی عکس و …)
  • متن جایگزین تصویر از جمله کلمه کلیدی
  • نظرات
  • کلمه کلیدی هدف، حجم و دشواری کلمه
  • تعداد کلمه
  • دقت اطلاعات
  • تعداد پیوندهای داخلی
  • پنجره بازشو

نمونه‌ بینش‌های حاصل از ممیزی محتوای وبلاگ

  • اگر اشتراک‌گذاری بیشتر پست‌ها و محتواهایتان صفر است، این مشکل را عیب‌یابی کرده و آن را رفع کنید.
  • برای بالا بردن نرخ تبدیل، پنجره بازشو را بروزرسانی کنید‌.
  • پست‌هایی که کلمات کلیدی رقابتی‌تری دارند را شناسایی کنید و آنها را برای کلمات کلیدی با حجم پایین‌تر بهینه‌سازی کنید‌.
  • پست‌های الف و ب را به شکل دیگر (مثل وبینار) و پست‌ ج را به شکل کتابچه الکترونیکی بازطراحی و استفاده کنید.
  • در مطالب دسته‌بندی الف، معرفی محصول ب دیده نمی‌شود. باید حداقل 3 مطلب در این دسته برای معرفی و تبلیغ محصول ب منتشر شود.

برای مشاهده و دانلود قالب ممیزی محتوای وبلاگ در فایل گوگل شیت، اینجا را کلیک کنید (+).

نمونه شرح وظایف کارشناس ممیزی محتوا
نمونه شرح وظایف کارشناس ممیزی محتوا

ممیزی محتوای دانلودی مانند کتاب الکترونیکی

باید عملیات ممیزی را برای هر نوع محتوا اعم از عکس، فیلم، متن و هر نوع فرمت خروجی محتوا مانند کتابچه، اینفوگرافیک و … انجام داد. در این بخش، راهنمای حسابرسی محتوای PDF را بررسی خواهیم کرد.

نمونه اهداف ممیزی محتوای PDF

  • افزایش نرخ تبدیل صفحه دانلود
  • اولویت داشتن اصلاح ریبرندینگ در فایل
  • بررسی کتابخانه محتوا و تطبیق با محتوای PDF
  • تبلیغ کتابچه در بخش‌های مرتبط سایت به شکل تبلیغات یا پاپ آپ

نمونه چک‌لیست ممیزی محتوای PDF

  • نام کتابچه
  • تاریخ ایجاد
  • تاریخ آخرین بروزرسانی
  • صفحه فرود
  • ترافیک صفحه فرود
  • نرخ تبدیل صفحه فرود
  • لینک‌های ارجاع‌دهنده از کتاب به سایت
  • تعداد کلمات فایل
  • تعداد صفحات
  • سطح کتاب در قیف فروش
  • پیشنهاد بازاریابی در پایان فایل
  • قالب

نمونه‌ بینش‌های حاصل از ممیزی محتوای PDF

  • بروزرسانی فصل سوم و چهارم و حذف فصل هفتم
  • اضافه کردن تکنیک‌های الف و ب به فصل ششم

برای مشاهده و دانلود قالب ممیزی محتوای PDF در فایل گوگل شیت، اینجا را کلیک کنید (+).

نحوه اجرای ممیزی محتوای صفحه فرود

بعضی از کسب‌ و کارها نیازی به ممیزی کردن تمام صفحات فرود خود ندارند. به این دلیل که ممکن است تعداد صفحات شما بسیار زیاد باشد یا ساختار URL شما باعث دشوار شدن این کار شود. همچنین اگر صفحات وبسایت شما در گوگل ایندکس نشده باشند، ممیزی محتوا نمی‌تواند بر سئوی شما تاثیر بگذارد؛ در نتیجه این کار بی‌فایده خواهد بود.

نمونه اهداف ممیزی محتوای صفحه فرود

  • افزایش ترافیک صفحه فرود
  • افزایش نرخ تبدیل
  • بررسی عملکرد فرم و یکپارچگی CRM

نمونه چک‌لیست ممیزی محتوای صفحه فرود

  • عنوان
  • وضعیت ایندکس شدن
  • عنوان متا
  • توضیحات متا
  • پیشنهاد بازاریابی
  • تعداد بازدید از صفحه
  • تبدیل و نرخ تبدیل
  • میانگین زمان در صفحه
  • نرخ پرش
  • تعداد کلمه
  • ایده‌هایی برای بهبود
  • عمل کردن فرم
  • ارسال صحیح ایمیل به اینباکس مخاطب
  • صفحه تشکر از ثبت نام

نمونه‌ بینش‌های حاصل از ممیزی محتوای صفحه فرود

  • صفحات فرود دارای تعداد کلمات بیشتر، نرخ تبدیل بالاتری دارند. متن صفحات فرود الف و ب افزایش پیدا کند.
  • نرخ پرش در صفحات الف و ج زیاد است و باید علت آن بررسی شود.
  • چت آنلاین باید در صفحات فرود غیر فعال شوند.
  • ایندکس صفحات فرود س و د باید غیر فعال شود.
  • فرم صفحه فرود ج به‌درستی کار نمی‌کند.
  • صفحه اصلی، بیشترین ترافیک را به صفحه فرود الف هدایت می‌کند؛ از آنجایی‌که صفحه فرود ب نرخ تبدیل خوبی دارد، بهتر است فرمت آن را برای صفحه فرود الف امتحان کنیم.

برای مشاهده و دانلود قالب ممیزی محتوای صفحه فرود در فایل گوگل شیت، اینجا را کلیک کنید (+).

سخن پایانی

همان‌طور که با خواندن این مطالب متوجه شدید، ممیزی محتوا برای اطمینان از رسیدن به اهداف خود در زمینه افزایش ترافیک سایت، تعامل و فروش، ضروری است. همچنین می‌توانید با تولید محتوای با کیفیت به‌صورت مداوم، بیشترین بازخورد را از محتوای خود بدست آورید و نام برند تجاری خود را قوی نگه‌ دارید. فراموش نکنید که هر اقدام بازاریابی، مخصوصاً بازاریابی اینترنتی باید مرتباً ارزیابی شده و ضمن شناسایی مشکلات، بهبود و بهینه‌سازی انجام شود. در پایان امیدواریم که این مقاله به شما اطلاعات کافی درباره انواع ممیزی محتوایی که می‌خواهید برای سایت خود انجام دهید را داده باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش ویدیویی سئو در وردپرس (WordPress SEO): اینجا را کلیک کنید (+).

بر اساس رای 7 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

خاطره محمدی هستم، اول خاکشناسی خوندم و بعد ادبیات. هیچ چیز مثل دنیای کلمات، من رو به وجد نمیاره و نوشتن، روحم رو صیقل میده.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها