در این سال‌ها کمتر کسی را پیدا می‌کنید که حداقل یک بار کارش به اینترنت گره نخورده باشد. این تکنولوژی، انسان‌ها را به هم نزدیک کرده و سطح رفاه آن‌ها را بسیار بالا برده است. چه کارهایی که قبل از اینترنت به ساعت‌ها وقت و تلاش نیاز داشت، اما اکنون آن‌ها را به‌سرعت انجام می‌دهیم. کسب و کارها نیز به دنبال استفاده از امکانات این تکنولوژی رفتند و در بستر اینترنت حضور پیدا کردند. به همین دلیل بازاریابی اینترنتی (Internet marketing) و یا بازاریابی آنلاین (Online marketing) با هدف کمک به کسب و کارها در بستر آنلاین شکل گرفت. با یادگیری بازاریابی آنلاین یا اینترنتی می‌توانید به کسب و کار خود یا دیگران کمک کنید تا از امکانات ویژه‌ای که این ابزار برای کمک به فروش و کسب درآمد در اختیار همه قرار می‌دهد؛ استفاده کنند و موفقیت بیشتری کسب کنند. در این مقاله از آکادمی کاپریلا به معرفی بازاریابی اینترنتی می‌پردازیم و به تفاوت آن با دیجیتال مارکتینگ اشاره می‌کنیم. سپس، بعد از معرفی مزیت‌های آن، به انواع روش‌ها و کانال‌های حضور کسب و کار در اینترنت و کسب درآمد از آن خواهیم رسید.

فیلم آموزشی بازاریابی اینترنتی

دانلود ویدیو

بازاریابی اینترنتی چیست؟

به استفاده از اینترنت برای رساندن پیام و فعالیت‌های بازاریابی کسب و کارها به مشتریان مورد نظر خود، بازاریابی اینترنتی می‌گویند. هدف بازاریابی انجام فعالیت‌های مشخص و هدفمندی است که درنهایت کسب و کار را به سوددهی برساند. اگر این فعالیت‌ها در بستر آنلاین انجام شوند و از امکانات اینترنت برای رسیدن به این هدف استفاده شود، بازاریابی اینترنتی اتفاق افتاده است.

برخلاف روش‌های بازاریابی آفلاین که دستیابی به مشتری‌ در آن گران و سخت است (مثل تبلیغات تلوزیونی، بیلبوردها و …)، در بازاریابی آنلاین می‌توان با فعالیت‌های هدفمندتر و البته هزینه کمتر به مشتری‌های بیشتری دسترسی داشت. این کار بدون وجود دهکده جهانی اینترنت، در گذشته هرگز قابل انجام نبود.

تفاوت بازاریابی اینترنتی با دیجیتال مارکتینگ چیست؟

میان بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی شباهت‌های زیادی وجود دارد و ممکن است عده‌ای این دو عنوان را به‌جای هم نیز استفاده کنند؛ اما در واقع بازاریابی اینترنتی یک زیرمجموعه از بازاریابی دیجیتال است.

در بازاریابی دیجیتال از هر ابزار الکترونیکی و دیجیتال که بتوان در رسیدن به اهداف بازاریابی کمک گرفت، استفاده می‌شود؛ اما بازاریابی اینترنتی تنها کانال‌ها و ابزارهای که از اینترنت استفاده می‌کنند را شامل می‌شود. در این حالت روش‌هایی مانند تبلیغات تلویزیون‌های هوشمند، بیلبوردهای الکترونیکی، ساعت‌های هوشمند، گجت‌های پوشیدنی و … که جزئی از دیجیتال مارکتینگ هستند، هیچ کدام در بازاریابی اینترنتی وجود ندارند و استفاده نمی‌شود.

مزایای استفاده از بازاریابی اینترنتی چیست؟

در این قسمت به مزایای استفاده از بازاریابی اینترنتی در کسب و کارها اشاره می‌شود:

  • پتانسیل رشد بالاتر در زمان کم، نسبت به بازاریابی آفلاین.
  • دسترسی به محدوده بزرگی از مشتریان در سراسر کشور یا حتی جهان.
  • کاهش هزینه‌های بازاریابی به دلیل هدفمند بودن اقدام‌ها.
  • ارتباط و تعامل نزدیک و دو طرفه با مشتری در بستر اینترنت و در نتیجه، افزایش اعتماد مشتری به برند.
  • توانایی کنترل کامل و دقیق بر روی فعالیت‌های بازاریابی با کمک ابزارهای محاسبه و تحلیل داده‌ها در اینترنت.
  • بهبود خدمت‌دهی به مشتریان با کمک گرفتن از اینترنت.
  • داشتن مزیت رقابتی خوب نسبت به رقبایی که هنوز کسب و کار خود را اینترنتی نکرده‌اند.
  • ارائه خدمات بازاریابی به‌صورت ۲۴ ساعته و هر هفت روز هفته

اجزای مورد نیاز در بازاریابی آنلاین چیست؟

در این قسمت به کسانی که کسب و کاری نداشته و به کسب درآمد از اینترنت علاقه دارند یا هنوز کسب و کار خود را وارد اینترنت نکردند، مهم‌ترین قسمت‌هایی که برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی و بازاریابی آن کسب و کار ضروری است، معرفی خواهد شد.

محصول

هر کسب و کار نیاز به یک محصول دارد که برای مشتری تولید ارزش کند. این محصول می‌تواند یک کالا یا خدمت باشد. در بازاریابی اینترنتی نیز وجود محصول ضروری است. شما می‌توانید یک کالای فیزیکی یا مجازی انتخاب کنید و در اینترنت آن را به فروش برسانید. در غیر این صورت باید یک خدمت را بسته به تخصص، مهارت خود و فرصت‌های موجود در اینترنت انتخاب کرده یا یاد بگیرید و خدمت‌دهی و کسب درآمد را شروع کنید.

فرآیند بازاریابی محصول
فرآیند بازاریابی محصول
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
دوره ویدئویی آموزش مدیریت محصول: اینجا را کلیک کنید (+).

بستر اینترنتی

در بازاریابی اینترنتی وجود یک بستر برای ارائه محصول به مشتری ضروری است. یکی از اصلی‌ترین بسترهای اینترنتی، وبسایت است که به تمامی کسب و کارها پیشنهاد می‌شود در صورت امکان، سایت خود را با روش‌های ساده مانند استفاده از وردپرس، راه‌اندازی کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

46 ساعت دوره‌های آموزشی طراحی سایت با وردپرس: اینجا را کلیک کنید (+).

اما این روزها کسب و کارهای زیادی هستند که با کمک شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و حتی پیام‌رسان‌‌هایی مثل تلگرام، مشغول به کسب درآمد از اینترنت هستند. هر کسب و کار بسته به امکانات و بودجه، باید بسترهای بازاریابی اینترنتی خودش را مشخص کند و اپلیکیشن‌های موبایل هم یکی از این بسترها به شمار می‌رود.

بازاریابی اینترنتی

بعد از اینکه محصول و بستری که قرار است در آن محصول به مشتری عرضه شود مشخص شد، نوبت انجام بازاریابی اینترنتی می‌رسد. کسب و کار باید با توجه به بستر انتخابی از روش‌های معرفی‌شده در ادامه مقاله، یک یا چند روش را انتخاب کند و در آن به فعالیت مشغول شود. با انجام درست روش‌های بازاریابی اینترنتی می‌توان به یک سود مناسب و همیشگی رسید.

انواع روش‌های بازاریابی اینترنتی چیست؟

به مهم‌ترین قسمت مقاله یعنی معرفی روش‌های بازاریابی در اینترنت رسیدیم. این روش‌ها مناسب یک یا چند بستر اینترنتی هستند و با توجه به نوع محصول، محدودیت‌ها و استراتژی‌های کسب و کار می‌توان از تعدادی از آن‌ها استفاده کرد. تلاش شده است که هر روش به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح داده شود.

به‌صورت کلی بازاریابی اینترنتی شامل چند مرحله است که به آن قیف بازاریابی می‌گویند. در مرحله اول قیف باید برای بستر اینترنتی کسب و کار ورودی یا همان مشتری بالقوه جذب شود. این ورودی‌ها با روش‌های مختلف به محصول علاقه‌مند شده و به مشتری تبدیل می‌شوند. در مرحله آخر این قیف تلاش می‌شود که مشتری‌ها با تکرار خرید به مشتری وفادار تبدیل شوند. روش‌های زیر هر کدام مربوط به یک قسمت از قیف بازاریابی هستند.

4 مرحله قیف فروش
4 مرحله قیف فروش

بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو یا سئو

یکی از بهترین روش‌های جذب بازدیدکننده برای سایت از طریق موتورهای جست‌وجو است. روزانه مقدار بسیار زیادی جست‌وجو در این موتورها مخصوصاً سایت گوگل انجام می‌شود و اگر یک سایت در نتایج جست‌وجوی گوگل رتبه‌های بالا را داشته باشد، ورودی‌های زیادی از این طریق به دست آورده و می‌تواند تا حدود زیادی نسبت به موفقیت خود مطمئن باشد. وظیفه اصلی سئو همین کار است. سئو به فعالیت‌هایی در سایت می‌پردازد که باعث بهبود رتبه صفحه‌های سایت در نتایج گوگل شود. پس کسب و کارهایی که سایت دارند هرگز نباید این روش ارزشمند افزایش بازدید سایت را نادیده بگیرند.

فعالیت‌های سئو به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

نکته مهم در سئو این است که مقدار زیادی از فعالیت‌های سئو در راستای بهبود تجربه بازدیدکننده سایت نیز است و همه کارها تنها برای موتور جست‌وجو انجام نمی‌شود. یعنی اگر شما برای سایت خود سئو انجام دهید، همزمان برای بازدیدکننده‌هایی که از روش‌های دیگر به سایت آمده‌اند هم تجربه بهتری ایجاد کرده و آن‌ها را راضی‌تر کرده‌اید. پس سئو یک روش دو سر برد است.

سئو چیست

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

در این سال‌ها شبکه‌های اجتماعی، بخش زیادی از وقت کاربران اینترنت را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین در بازاریابی اینترنتی باید اهمیت زیادی به شبکه‌های اجتماعی داده شود.

ویژگی متمایز شبکه‌های اجتماعی توانایی ایجاد تعامل و ارتباط نزدیک با مشتری است. به همین دلیل در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به ایجاد تعامل دو طرفه توجه ویژه‌ای می‌شود. برای این کار ابتدا باید هر کسب و کار شبکه‌های اجتماعی که مشتری خود در آن‌ها حضور دارد را پیدا کرده و در آن‌ها صفحه مخصوص بسازد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
دوره ویدئویی آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: اینجا را کلیک کنید (+).

سپس با تولید و انتشار محتوایی که توجه مخاطب را جلب کرده و آن را متمایل می‌کند تا با لایک، نظر و اشتراک محتوا، تعامل خود را نشان دهد؛ شروع به جذب دنبال کننده کند. کاربران در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام بیشتر به دنبال سرگرمی هستند؛ پس اگر پست‌های آموزشی تولید می‌شود باید تلاش شود که این آموزش‌ها با مقداری طنز، مطالب یا بیان جذاب و سرگرم‌کننده همراه باشد.

بازاریابی محتوایی

مفهوم محتوا بسیار گسترده بوده و مخصوص اینترنت نیست. محتوا در بازاریابی آفلاین نیز استفاده می‌شود مانند مجله‌ها و روزنامه‌ها؛ اما اهمیت دادن به محتوا و بازاریابی محتوایی با ظهور اینترنت گسترش یافت؛ چون ویژگی‌های اینترنت باعث می‌شد با ارائه محتوای باکیفیت بتوان مشتری‌های پایدار و وفادار زیادی پیدا کرد.

بازاریابی محتوایی به تولید محتوای باارزش و مورد نیاز مشتری (به‌جای محتوای تبلیغاتی که شاید اطلاعات زیادی به مخاطب ندهد) می‌پردازد. هدف اصلی تولید محتوا، افزایش علاقه و اعتماد کاربران به کسب و کار و درنتیجه بالا رفتن تعداد مشتری است.

مزایای بازاریابی محتوایی

محتوای اینترنتی انواع مختلفی دارد که هر کسب و کار می‌تواند از بین آن‌ها انتخاب و شروع به تولید کند. چند مثال از انواع محتوا را در زیر می‌بینید:

  • محتوای متنی که اغلب به‌صورت مقاله‌های سایت دیده می‌شود.
  • محتوای تصویری که بیشتر می‌توان در شبکه‌های اجتماعی از آن‌ها استفاده کرد.
  • اینفوگرافیک
  • محتوای صوتی به شکل پادکست.
  • محتوای ویدیویی که استفاده زیادی داشته و محبوبیت این نوع محتوا هر روز افزایش می‌یابد. این نوع محتوا با گسترش زیاد به قسمتی از بازاریابی اینترنتی با نام بازاریابی ویدیویی تبدیل شده است. استفاده از ویدیو در شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های ویدیویی مانند آپارات و یوتیوب و در خود سایت نیز ممکن است. گونه دیگری از محتوای ویدیویی وجود دارد که به برگزاری وبینار و رویدادهای آنلاین می‌پردازد. کسب و کارها می‌توانند از این روش‌ها نیز به جذب مخاطب و مشتری بپردازند.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
دوره ویدئویی آموزش بازاریابی محتوایی: اینجا را کلیک کنید (+).

تبلیغات آنلاین

در کنار سئو، تبلیغات آنلاین از مهم‌ترین روش‌های جذب ورودی برای سایت است. در این روش تبلیغ سایت به‌صورت‌های مختلف در اینترنت نمایش داده می‌شود و کسب و کار به روش‌های متفاوت هزینه این تبلیغات را پرداخت می‌کند. روش‌های مختلف تبلیغات اینترنتی را در زیر می‌بینید:

  • تبلیغ در موتورهای جست‌وجو مانند گوگل ادز
  • تبلیغ در پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی مانند کاپریلا
  • تبلیغ مستقیم در سایت‌های مرتبط به‌صورت قراردادی
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات درون اپلیکیشنی

انواع تبلیغات آنلاین

انواع روش‌های پرداخت هزینه تبلیغات را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • پرداخت به ازای تعداد نمایش تبلیغ (CPM)
  • پرداخت به ازای هر کلیک روی تبلیغ (CPC)
  • پرداخت به ازای اقدامات دیگر کاربر مانند ثبت‌نام در سایت یا تکمیل فرم (CPA)

هر کسب و کار می‌تواند با طراحی و اجرای یک کمپین هدفمند تبلیغات آنلاین، یک پلتفرم تبلیغاتی و یک روش پرداخت هزینه که مناسب شرایط آن کمپین است را انتخاب کرده و سپس با تحلیل نتایج، کمپین‌های بعدی خود را بهینه‌سازی کند.

بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)

ایمیل‌ها با ویژگی‌های خاص خود به بخش مهمی از اینترنت تبدیل شده‌اند. در بازاریابی اینترنتی نیز از ایمیل استفاده زیادی می‌شود. برای نگه داشتن و علاقه‌مند کردن ورودی‌هایی که از روش‌هایی مانند تبلیغات آنلاین یا سئو وارد سایت شده‌اند، باید اطلاعاتی از آن‌ها گرفته شود تا راه دسترسی به بازدیدکننده‌ها باز باشد.

یکی از روش‌های اصلی گرفتن اطلاعات از مشتری‌های بالقوه، گرفتن ایمیل آن‌ها در صفحات فرود یا هنگام ثبت‌نام در سایت است. بعد از جمع‌آوری ایمیل‌ها می‌توان به‌صورت دوره‌ای به این لیست، ایمیل‌های متفاوتی ارسال کرد تا آن‌ها با کسب و کار تعامل پیدا کرده و تبدیل به مشتری بشوند.

آموزش استفاده از صفحه فرود یا لندینگ پیج

بازاریابی ایمیلی به همین فعالیت می‌پردازد و تلاش می‌کند تا بهترین ایمیل‌ها را در زمان‌های مناسب با تیتر و محتوای جذاب ارسال کند و افراد لیست را دوباره به سایت بکشاند. هر چقدر که تعداد بیشتری از ورودی‌های قیف بازاریابی با این روش به مراحل بعدی بروند، شانس فروش و سودآوری بیشتر می‌شود.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO)

یکی از بخش‌ها روش‌های مهم بازاریابی اینترنتی که شاید کمتر به آن توجه شود، بهینه‌سازی نرخ تبدیل است. این روش برخلاف توجه کمتر به آن، اهمیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند با هزینه‌های کم میزان فروش را چند برابر کند.

همان‌طور که در قیف بازاریابی گفته شد، مسیر مشتری به چند قسمت تقسیم می‌شود. به درصدی از افراد که از یک مرحله به مرحله بعدی قیف می‌روند، نرخ تبدیل گفته می‌شود. به عنوان مثال اگر هزار کاربر از طریق تبلیغات آنلاین وارد سایت شوند و صد نفر از آن‌ها ایمیل خود را به سایت بدهند، نرخ تبدیل این مرحله ده درصد است. اگر با کمک بازاریابی ایمیلی و محتوایی، از این صد نفر بیست نفر به کمپین‌های فروش وارد شوند، نرخ تبدیل این مرحله بیست درصد می‌شود و این محاسبه برای مراحل بعدی نیز به همین شکل ادامه پیدا می‌کند.

در روش بهینه‌سازی نرخ تبدیل تلاش می‌شود تا این نرخ در هر مرحله افزایش یابد. این کار با کمک تست‌های مختلف مانند A/B و بهتر کردن مسیر بازدیدکننده در سایت انجام می‌شود. فرض کنید اگر بتوان نرخ تبدیل را دو برابر کرد بدون هیچ هزینه تبلیغاتی، فروش دو برابر می‌شود و این یک فرصت عالی در بازاریابی اینترنتی کسب و کار است.

افزایش نرخ تبدیل

بازاریابی ارجاعی

بازاریابی ارجاعی (Refferal Marketing) به معنی سپردن کارهای بازاریابی به شخص سوم بیرون از سازمان و پرداخت کارمزد به ازای هر فروش است. این کار در بازاریابی آفلاین هم به شکل ویزیتوری انجام می‌شود اما امکاناتی که اینترنت در اختیار کسب و کارها قرار داد است باعث شده تا این سیستم را به شکل بهینه‌تری در اینترنت انجام دهند.

در این حالت افراد بازاریاب متقاضی، در سایت ثبت‌نام کرده و لینک‌های مخصوصی برای تبلیغات یا فروش محصولات دریافت می‌کنند. سپس با تبلیغ کردن در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود، شروع به کسب درآمد می‌کنند.

مزیت اصلی این روش برای کسب و کار این است که تنها زمانی هزینه بازاریابی را پرداخت می‌کند که فروش انجام شده است. اما راه‌اندازی این سیستم و جذب بازاریاب کاری سخت و گران است و معمولاً تنها کسب و کارهای بزرگ قادر به اجرای آن هستند.

دعوت از دوستان به دیجیکالا - بازاریابی ارجاعی

بازاریابی عملکرد

بازاریابی عملکرد (Performance marketing) یکی دیگر از متدهای بازاریابی اینترنتی است که به فعالیت‌هایی می‌پردازد که قابل اندازه‌گیری و تحلیل هستند. هدف اصلی در این روش افزایش بازدهی بازاریابی با کمک رصد دقیق فعالیت‌های انجام شده است.

اینترنت با ابزارهای جمع‌آوری و آنالیز داده‌ها مثل گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول، کمک زیادی به اجرایی کردن این روش کرده است. در بازاریابی آفلاین کنترل میزان موفقیت بازاریابی کاری وقت‌گیر و پرهزینه است؛ اما با کمک بازاریابی عملکرد می‌توان متوجه شد که هزینه‌های بازاریابی در کجا خرج شده و چه نتیجه‌ای داشته است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

روابط عمومی آنلاین

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد هدف اصلی در بازاریابی اینترنتی حضور کسب و کار در بستر اینترنت و ارائه یک چهره فعال و پر قدرت در آن است. روابط عمومی آنلاین همین هدف را دنبال می‌کند. در این روش تلاش می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها، نام و برند کسب و کار به خوبی یاد شود. در مواقع بحران و پخش خبرهای بد در مورد برند به‌سرعت وارد عمل شده و پاسخ‌گو است. در کارهای خیریه و عام‌المنفعه شرکت کرده و خبر آن را اعلام می‌کند. به‌صورت خلاصه، این روش برای رسیدن به یک برندسازی آنلاین قوی و مشتریان وفادار به آن تلاش خود را انجام می‌دهد.

جمع‌بندی بازاریابی اینترنتی

در این مقاله به معرفی بازاریابی اینترنتی و مهم‌ترین روش‌های آن پرداختیم. کسب و کارهایی که هنوز وارد اینترنت نشده‌اند باید هر چه سریع‌تر کسب و کار اینترنتی خود را راه‌اندازی کرده و با کمک روش‌های گفته‌شده در مقاله، پیام اصلی خود را به کاربران اینترنتی ارائه کنند. لطفاً نظرتان را در مورد روش‌های معرفی‌شده و مزیت‌های آن‌ها در نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.