تبلیغات آنلاین، سئو 222 بازدید

همه افرادی که برای خود و یا کسب و کارشان وبسایت طراحی می‌کنند، دلشان می‌خواهد هر چه سریع‎‌تر، صفحات سایت خود را در نتایج اولیه گوگل ببینند. به همین دلیل بر روی سئو سایت خود به طور ویژه کار می‌کنند؛ اما به دلیل زمانبر بودن فرآیند سئو، همیشه به دنبال یک راه میانبر دیگری هستند. برخی از کارشناسان سئو، تبلیغات کلیکی را به عنوان یکی از راه‌های کمکی به میانبر موفقیت در سئو معرفی می‌کنند. اما این راه میانبر یعنی تبلیغات کلیکی بر سئو تاثیری هم می‌گذارد؟ آیا تاثیر احتمالی تبلیغات کلیکی بر روی سئو، تاثیری مستقیم است یا غیر مستقیم؟ بسیاری از افراد در جواب این سوال، توقع دارند متخصصین سئو به آن‌ها جواب بله و یا خیر بدهند؛ اما پاسخ به این موضوع به همین راحتی نیست چون عوامل موثر بر سئو سایت بسیار زیاد هستند و یک یا چند عامل خاص را نمی‌توان عوامل اصلی موفقیت در سئو در نظر گرفت.

بحث تاثیرگذاری تبلیغات کلیکی بر روی سئو سایت، موضوعی چالشی است که هنوز هم مورد بحث کارشناسان است. هنوز به درستی نمی‌توان گفت که آیا سئو و تبلیغات کلیکی می‌توانند در کنار هم مفید باشند و رتبه سایت را بالا ببرند یا خیر؛ آیا ارزش دارد به جز هزینه‌های تولید محتوا و لینک‌سازی برای سئو، تبلیغات کلیکی هم انجام دهیم یا خیر. ما در این مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

قبل از اینکه به این سوال که آیا تبلیغات کلیکی بر سئو سایت تاثیر می‌گذارد یا خیر، پاسخ دهیم، بهتر است شما را با مفهوم کلی سئو و تبلیغات کلیکی آشنا کنیم.

سئو چیست؟

اگر هنوز با مبحث بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو و یا همان SEO آشنایی ندارید می‌توانید مقاله سئو چیست؟ را مطالعه کرده و یا دوره آموزش ویدئویی سئو وردپرس را مشاهده کنید.

به طور خلاصه می‌توان گفت که سئو، فرآیندی است که طی آن یک وبسایت برای کسب نتیجه بهتر در گوگل (و سایر موتورهای جستجو) بهبود می‌یابد. بهبود وبسایت به این منظور انجام می‌گیرد تا صفحات سایت در جستجوی کلمات کلیدی هدف، بهتر رتبه‌بندی شود و در نتایج اول گوگل قرار بگیرد. دو روش سئو برای سئو شدن وبسایت داریم: سئو داخلی و سئو خارجی که هرکدام از این روش‌ها به افزایش ترافیک وبسایت کمک می‌کنند.

تبلیغات کلیکی چیست؟

تبلیغات کلیکی یا پرداخت هزینه تبلیغات به ازای هر کلیک (PPC)، به تبلیغاتی گفته می‌شود که بنرها و پست‌های تبلیغاتی شما در سایت‌ها و یا تبلیغات متنی در گوگل ادز و … نمایش داده می‌شود و به ازای هر کلیک واقعی کاربر روی تبلیغ، مبلغی از شما کسر می‌شود. می‌توان گفت تبلیغات کلیکی در برخی شرایط، راهی مقرون به صرفه و سریع برای به دست آوردن مشتریان جدید است (در این مقاله، آن دسته از تبلیغات کلیکی که در موتورهای جستجو مثل تبلیغات گوگل انجام می‌شود، مورد بحث قرار گرفته اما تبلیغات کلیکی بنری که جز تبلیغات بنری یا تبلیغات نمایشی هستند نیز در موضوع این مقاله گنجانده شده است).

تبلیغات کلیکی و سئو

سئو یک فرآیند زمان‌بر است. از این‌رو اگر شما قصد داشته باشید تا از سئو به هدف و نتیجه‌گیری مطلوب از سایت خود برسید، باید تقریباً چند ماهی صبوری کنید چون سئو نیازمند ایجاد زیرساخت‌های فنی و محتوایی است. تمرکز بر سئو سایت یکی از روش‌هایی است که در بلندمدت باعث رشد کسب و کار می‌شود در حقیقت با یکبار سرمایه‌گذاری و پرداخت هزینه اصولی، ترافیک پایدار و مطمئنی برای سایت ایجاد می‌شود. اما زمانی که تمامی زیرساخت‌های محتوایی و فنی وبسایت شما به درستی انجام شود، تبلیغات کلیکی به عنوان یک ابزار مفید در سئو به شما کمک خواهد کرد. تبلیغات کلیکی روشی است که به ازای هر کلیک توسط کاربر از شما هزینه دریافت می‌کند و تنها در بازه زمانی مشخصی ترافیک ورودی برای وب‌سایت ایجاد می‌کند. ترافیک حاصل از تبلیغات کلیکی، پایدار و همیشگی نیست و بر خلاف ترافیک سئو، برای هر بار ترافیک باید هزینه‌ای را به اندازه تعداد کلیک‌هایی که مد نظر دارید پرداخت کنید. اما سوال اساسی که ذهن شما را درگیر می‌کند این است که آیا تبلیغات کلیکی با وجود سرازیر کردن بازدیدکننده به وبسایت ما باعث افزایش رتبه سئو سایت می‌شوند؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

مقایسه تبلیغات کلیکی و سئو

آیا تبلیغات PPC بر روی رتبه وبسایت تاثیرگذار است؟

خوب این سوال کاملا به جایی است که آیا افزایش بازدید سایت توسط تبلیغات کلیکی، بر روی رتبه سایت تاثیر دارد یا خیر؟ جان مولر (تحلیلگر ارشد گوگل) در یکی از ویدیوهای خود به سوال پاسخ خوبی داده است:

وبسایت شما می‌تواند از منابع مختلف و بسیار زیادی ترافیک جذب کند؛ اما داشتن ورودی از این منابع به معنای خوب بودن محتوای سایت شما نیست. به عبارت دیگر، شما می‌توانید هزینه بسیار زیادی را صرف تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی کنید و تعداد کاربران زیادی را به سمت وبسایت خود هدایت کنید اما دریافت این ترافیک به معنای افزایش رتبه سایت‌تان در گوگل نخواهد بود.

با توجه به نقل قول بالا می‌توان نتیجه گرفت که تبلیغات کلیکی می‌تواند ورودی‌های زیادی را به سمت سایت ما هدایت کنند اما تاثیر مثبت مستقیمی بر روی رتبه وبسایت ما نخواهد داشت. پس آیا تبلیغات کلیکی هیچ تاثیر ندارد؟

تبلیغات کلیکی زمانی تاثیر مثبت خود را در سئو به شما نشان می‌دهد که محتوایی با کیفیت در سایت خود قرار دهید و برای آن محتوا با استفاده از تبلیغات کلیکی، ترافیک هدفمند جذب کنید تا کاربران با محتوای شما وارد تعامل شده و ارزش صفحه بالا برود. همچنین سایت شما باید از تمامی جنبه‌های فنی و عملکردی نیز بتواند پاسخگوی نیاز مخاطبان و مطابق استانداردهای گوگل و سئو باشد.

در حقیقت سئو و تبلیغات کلیکی باید همراستا با یکدیگر کار کنند تا بر روی هم تاثیر مثبت بگذارند. اما چطور این اتفاق مثبت را برای سایت خود رقم بزنیم؟

تاثیر مثبت تبلیغات کلیکی بر روی سئو چگونه اتفاق خواهد افتاد؟

همانگونه که گفته شد در صورت داشتن محتوای با کیفیت بر روی سایت، تبلیغات کلیکی می‌تواند بر سئوی سایت شما تاثیر مثبت بگذارد اما این تاثیر مثبت چگونه اتفاق خواهد افتاد؟  هنگامی که تبلیغات کلیکی به درستی انجام بپذیرد، تاثیر مثبتی بر روی برندینگ سایت خواهد داشت. براساس آماری که در سایت MOZ منتشر شده، برندینگ رابطه مستقیم با رتبه‌ی سایت شما در گوگل خواهد داشت. البته این بدان مفهوم نیست که برندینگ فاکتور رتبه‌بندی گوگل محسوب می‌شود اما می‌تواند به صورت غیر مستقیم بر روی رتبه‎‌بندی سایت شما تاثیرگذار باشد. حال به این سوال می‌رسیم که چگونه برندینگ بر رتبه‌بندی وبسایت تاثیر خواهد گذاشت؟

برندینگ سایت، شانس گرفتن بک‌لینک را افزایش می‌دهد.

هنگامی که شما تبلیغات کلیکی انجام می‌دهید و بر روی برندینگ خود کار می‌کنید باعث می‌شود که مخاطبین بسیار زیادی از سایت شما بازدید کنند. حال تصور کنید از طریق تبلیغات کلیکی مخاطب به سمت وبسایت‌تان هدایت شده است، اگر در سایت‌تان محتوایی مناسب تولید کرده باشید که برای کاربر رضایت‌بخش باشد، احتمالاً مخاطب، محتوای وبسایت‌تان را به در شبکه‌های اجتماعی و یا بلاگ‌های خود به اشتراک خواهد گذاشت. اگر این اتفاق بیفتد، مخاطبین بیشتری سایت شما را مشاهده خواهند کرد و لینک سایت شما در سایت‌های بیشتری ثبت خواهد شد. در این صورت بک لینک‌های بیشتری به دست خواهید آورد و افزایش بک‌لینک‌های ارگانیک و باکیفیت هم رتبه بهتری در گوگل را به همراه خواهد داشت.

CTR سایت افزایش خواهد یافت.

اگر کاربرانی که از طریق تبلیغات کلیکی به سمت وبسایت شما آمده‌اند از کیفیت خدمات و یا محتوای سایت‌تان احساس رضایت کنند، احتمال کلیک روی لینک سایت شما در نتایج گوگل بیشتر خواهد بود. پس این موضوع می‌تواند تاثیر مثبت بر روی CTR سایت یا نرخ کلیک در نتایج گوگل داشته باشد و آن را افزایش خواهد داد. با توجه به الگوریتم‌های جدید گوگل، افزایش نرخ کلیک در نتایج SERP گوگل یکی از فاکتورهای بهبود جایگاه سایت در گوگل می‌باشد. مثلاً تصور کنید اسم کالایی را در گوگل جستجو می‌کنید و در کنار چندین فروشگاه اینترنتی که شناختی از آنها ندارید، نام دیجیکالا را هم مشاهده می‌کنید؛برند دیجیکالا باعث می‌شود روی آن لینک در نتایج گوگل کلیک کنید.

در صورتی که کیفیت محتوای ایجاد شده در وبسایت‌تان بالا باشد، مخاطب زمان بیشتری را صرف خواندن آن‌ها خواهد کرد. در نتیجه زمان بیشتری درون سایت وقت می‌گذراند و از خدمات و محتوای دیگر شما نیز بازدید خواهد کرد. همین امر تاثیر مثبت و چشمگیری در سئو سایت و رتبه گوگل دارد.

جمع‌بندی

همانگونه که در این مقاله مطالعه کردید، تبلیغات کلیکی نمی‌تواند به صورت مستقیم بر روی سئو تاثیرگذار باشد؛ اما تبلیغات کلیکی در صورتی می‌‎تواند نتایج مثبت سئویی داشته باشد که شما محتوایی باکیفیت و وبسایتی بهینه داشته باشید. گوگل تاثیر هرگونه عامل پولی و مالی را در رتبه‌بندی سئو حذف کرده و به همین دلیل مواردی مثل خرید بک‌لینک را غیر مجاز می‌داند. برای آنکه از تاثیر غیر مستقیم تبلیغات کلیکی بر سئو استفاده کنید، باید نیازی از مشتری را در وبسایت خود حل کنید؛ در این صورت است که تبلیغات کلیکی می‌تواند بر روی سئو تاثیر مثبت بگذارد. باید در نظر داشته باشید زمانی تبلیغات کلیکی می‌تواند برای بهبود سئو یا افزایش فروش و … مفید باشد که به طور هدفمند، برنامه‌ریزی شده و مستمر انجام شود. تنها در این صورت است که تبلیغات کلیکی می‌تواند بازویی کمکی برای سئو سایت شما باشد.

در صورتی که در مورد تبلیغات کلیکی به اطلاعات بیشتری نیاز دارید یا قصد انجام تبلیغات کلیکی هوشمند برای سایت خود را دارید، می‌توانید از تبلیغات کلیکی کاپریلا (پلتفرم تبلیغات با هوش مصنوعی) استفاده نمایید. برای ورود به سایت کاپریلا، اینجا (+) را کلیک کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.