تولید محتوا 410 بازدید

آنچه از بازاریابی محتوایی می‌دانیم، تنها بخشی از دنیای اطلاعات لازمی‌ست که باید در مورد محتوا دانست. از آنجاییکه اصلی‌ترین گام در این زمینه، تولید محتوای اینترنتی است، لازمه تولید محتوا، آشنایی با ماهیت و انواع محتوا، نکات ضروری برای تولید انواع محتوا و آنچه باید در نظر بگیرید، می‌باشد. این مقاله از آکادمی کاپریلا به آموزش تولید محتوای آنلاین اختصاص دارد.

مروری بر محتوا و تولید محتوا

بحث محتوا و بازاریابی محتوایی آنچنان گسترده است که برای آن می‌توان چندین ساعت کلاس و دوره آموزشی تهیه کرد. محتوا، صرف نظر از اینکه متن باشد، یا عکس و فیلم و صوت و ….، هدفی جز انتقال پیام به مخاطب ندارد. ما با تولید محتوای اینترنتی می‌خواهیم به گونه‌ای مخاطبان هدف خود را جذب کرده و آنها را به مشتریان خود تبدیل کنیم. اما در این بین، نباید فراموش شود که محتوا، فقط وسیله‌ای برای تحقق اهداف شرکت نیست و باید به نیاز مخاطب هم توجه کند.

بازاریابی محتوایی از مجموعه تاکتیک‌هایی بهره می‌برد تا بتواند به طور ساختارمند، محتوای مورد نیاز مخاطبان را تولید کرده، محتوا را به دست آنان برساند، نظر و رضایت مخاطب را جلب کرده و در نهایت، آنها را به مشتریان خود تبدیل کند. اما تا زمانی که محتوایی در کار نباشد، هیچ‌کدام از اهداف بالا محقق نخواهد شد؛ به همین دلیل در این مقاله به موضوع تولید محتوای اینترنتی می‌پردازیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مبانی بازاریابی محتوا (Content Marketing): اینجا را کلیک کنید (+).

چرا به تولید محتوا نیاز داریم؟

امروزه 80 درصد کاربران اینترنت در جستجوی اطلاعاتی در رابطه با یک محصول، آگاهی از اخبار و یا دانش مورد نیاز خود هستند و محتواهایی که به دستشان می‌رسد در افکار، دیدگاه، سبک زندگی و تصمیمات خرید آنها تاثیر می‌گذارد. یک فروشگاه در سطح شهر را در نظر بگیرید. فروشنده در مورد محصول به شما توضیح می‌دهد که تولید چه کشوری است، کیفیت آن چطور است، نحوه استفاده از آن و … که درنهایت، با توجه به این توضیحات (توضیحات فروشنده، همان محتوای مد نظر ماست) و تطابق آن با محصول (از نگاه شما)، تصمیم می‌گیرد که خرید کنید یا خیر.

در کسب و کارهای اینترنتی هم تولید محتوا در سایت، وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی، صفحه محصولات و … انجام می‌شود و هدف آن، چیزی جز دسترسی به مخاطب هدف و جذب او و در نهایت، تبدیل کردن آن به مشتری است. تولید محتوای اینترنتی باکیفیت می‌تواند جای شما را در فضای آنلاین باز کرده و در شبکه‌های اجتماعی، مورد انتخاب مخاطب هدف قرار بگیرید، در جستجوهای کاربران در گوگل در دسترس آنها قرار بگیرید و به طور کلی، هر زمان و هر جا که مشتری بالقوه شما به دنبال محتواهایی مرتبط با محصولات و برند شما است، حرفی برای گفتن به او داشته باشید.

تقسیم‌بندی محتوا از نظر ماهیت

در زمینه تولید محتوای اینترنتی برای وبسایت و وبلاگ خود، 3 نوع محتوا از نظر ماهیت وجود دارد که شامل محتوای ثابت، محتوای یونیک یا اختصاصی و محتوای در حال ارتقاء می‌باشد که در ادامه، برای شما توضیح خواهیم داد.

محتوای ثابت چیست؟

محتوای ثابت یا استاتیک همان محتوایی است که در اوایل راه‌اندازی سایت تولید می‌شوند و نیازی به بروزرسانی آن نداریم. محتواهای استاتیک، یک محتوا با اطلاعات ثابت است مانند اطلاعات موجود در صفحه تماس با ما، صفحه درباره ما، قوانین و راهنمای سایت و …. . قطعاً در مواقعی ممکن است نیاز به اصلاح این محتواها احساس شود اما به طور کلی، به برنامه‌ریزی برای بروزرسانی مستمر آنها نیازی نیست. در حوزه شبکه‌های اجتماعی، متن بیو را می‌توان جز محتوای استاتیک در نظر گرفت.

محتوای یونیک یا اختصاصی چیست؟

محتوای اختصاصی، همان محتوای اصلی شما در استراتژی بازاریابی محتوایی برند شما می‌باشد. این محتوا به طور اختصاصی توسط تیم شما و برای شما تولید و منتشر می‌شود. پست‌های شبکه‌های اجتماعی، مقالات وبلاگ و … از جمله محتوای اختصاصی هستند.

محتوای در حال ارتقاء چیست؟

محتوای در حال ارتقاء شامل محتوایی است که دائماً به صورت روزانه، هفتگی و یا ماهانه بروزرسانی می‌شود و محتوای یکسانی ندارد. لیست قیمت محصولات، نرخ ارز، شاخص بورس، چکیده اخبار روزانه و … جز محتوای در حال ارتقا و نیازمند بروزرسانی مستمر دانست. در صورتی که بروزرسانی این محتواها متوقف شده یا با تاخیر انجام شود، محتوای شما ارزش خود را از دست خواهد داد.

تولید محتوا اینترنتی
مراحل کلی تولید و انتشار محتوا

ساختار محتوای مناسب

هر محتوا بر حسب نوع فرمتی که دارد (متن، فیلم و …) دارای ساختاری مشخص است که انسجام آن بتواند به اثربخشی محتوا کمک کند. از آنجاییکه محتوای متنی (مقاله) کاربرد بیشتری دارد، در ادامه مقاله سعی می‌کنیم محوریت آموزش را روی محتوای متنی متمرکز کنیم.

  • پیشینه و سرگذشت موضوع: در محتوای که تولید می‌کنید باید به صورت کوتاه و البته مختصر سرگذشت پروژه، محصول و یا موضوعی که درباره آن تولید محتوای اینترنتی انجام می‌دهید را شرح دهید.
  • تعیین مخاطب هدف: در محتوایی که تولید می‌کنید باید مخاطب هدف خود را مشخص کنید و گفتار محتوای خود باید مناسب آن مخاطب باشد، این امر می‌تواند باعث افزایش بازدهی محتوای تولید شده شود. در این باره مقاله پرسونای مخاطب را بخوانید.
  • شرح کامل ویژگی‌های محصول: اگر درباره یک محصول خاصی تولید محتوا انجام می‌دهید، باید درباره آن محصول توضیحی کامل و البته کوتاه بنویسید و تمامی ویژگی های آن را به گونه‌ای شرح دهید که مخاطب متوجه تبلیغاتی بودن آن محتوا نشود و در سوی دیگر، نسبت به خرید آن محصول ترغیب شود.
  • برای مخاطب جای سوالی باقی نگذارید: مخاطبی که در حال مطالعه مقاله شما است دوست دارد که همه چیز را درباره مطلب مورد نظر خود بداند و بعد از مطالعه، دیگر سوالی در ذهنش باقی نماند تا مجبور شود برای دریافت جواب آن سوال به جستجوی خود ادامه دهد؛  این کار می‌تواند به افزایش نرخ تبدیل و جلب رضایت مشتری منجر شود.
  • جمع‌بندی کنید: بعد از خواندن محتوا، مخاطب را رها نکنید. نتیجه‌گیری محتوا می‌تواند دیدگاه مثبت و منسجمی از هدف محتوا در ذهن مخاطب بر جا گذاشته و او را با یک گزینه کال تو اکشن (CTA)، به انجام اقدام مورد نظر شما تشویق کرد.

کاربرد مهم‌ترین انواع محتوا

تولید محتوای اینترنتی را می‌توان به شیوه‌های مختلفی و در فرمت‌های متفاوت انجام داد. در ایران، برخی فرمت‌های محتوایی مانند اینفوگرافیک و پادکست در کسب و کارها به ندرت استفاده می‌شود. در این قسمت می‌خواهیم به طور متخصر، بهترین کاربردهای انواع محتوا را با هم مرور کنیم. برای درک بهتر، فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی حوزه مد و پوشاک دارید و می‌خواهید تولید محتوای آنلاین خود را با انواع محتوا آغاز کنید:

محتوای متنی

همچنان محتوای متنی برای گوگل، جذابتر است و با وجود اینکه کاربران به محتوای تصویری تمایل بیشتری دارند، می‌توان از تولید محتوای متنی برای موارد زیر (مثال فروشگاه لباس) استفاده کرد:

  • متن توضیحی و تبلیغی محصولات فروشگاه
  • راهنمای خرید و قوانین ارسال
  • راهنمای سایزبندی
  • مقالات آموزشی در حوزه مد و لباس (با هدف سئو سایت و تبلیغ محصولات)
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تولید محتوای متنی: اینجا را کلیک کنید (+).

محتوای تصویری و اینفوگرافیک

تصاویر محصولات، راهنمای ست کردن لباس به صورت عکسنوشته، تصاویر استایل هنرمندان، اطلاعات عمومی مرتبط با نگهداری پوشاک و ده‌ها ایده دیگر که می‌تواند در قالب محتوای تصویری تولید و منتشر شود.

محتوای صوتی (پادکست)

تهیه کتاب صوتی تاریخچه برندهای پوشاک یکی از ایده‌های مناسب برای فروشگاه اینترنتی پوشاک است.

محتوای ویدئویی

می‌توان برای مثال فروشگاه لباس، از محتوای ویدئویی برای نمایش استایل‌های مختلف تن مانکن به صورت ویدئویی استفاده کرد. همچنین تیزرهای تبلیغاتی محصولات و فروشگاه، تاثیرگذاری بالایی برای مخاطب خواهد داشت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش بازاریابی ویدئویی (Video Marketing): اینجا را کلیک کنید (+).

چگونه باید محتوا را به مخاطب هدف برسانیم؟

صرف تولید محتوای اینترنتی کافی نیست و باید بتوانید محتوا و مخاطب آن را به هم برسانید. در این مورد در مقاله توزیع محتوا چیست؟ کاملتر توضیح دادیم اما به طور خلاصه می‌توان گفت که در ابتدا باید بدانید مخاطب هدف شما در کجا به دنبال محتوای مورد نیاز خود می‌گردد. اگر در شبکه‌های اجتماعی (کدام شبکه باید تعیین شود) یا در گوگل جستجو می‌کند و یا آنکه در سایت‌هایی خاص مثل انجمن‌های گفتگو هستند، باید مشخص شود.

شما می‌توانید با انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از هشتگ مناسب، رعایت سئو تولید محتوا، انتشار پست مهمان و معرفی وبلاگ و اکانت اینستاگرام خود یا حتی تبلیغ کلیکی برای محتوای وبلاگ خود می‌تواند از راه‌های توزیع محتوای شما باشد. استفاده از خبرنامه ایمیلی و خبرنامه پوش نوتیفیکیشن هم در این زمینه کمک زیادی می‌کند.

6 نکته طلایی در تولید محتوای اینترنتی

شما با تولید یک محتوای اینترنتی جذاب می‌توانید مخاطبین زیادی را به سمت خود هدایت کنید و اگر محصول یا خدمتی ارائه می‌کنید می‌توانید به واسطه محتوای طلایی خود، مخاطبین را به مشتری خود تبدیل کنید. برای تولید یک محتوای با کیفیت و جذاب، نکات زیادی وجود دارد که در ادامه به 6 مورد از نکات اصلی تولید محتوای اینترنتی اشاره خواهیم کرد.

مخاطب خود را بشناسید.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تولید محتوا کار ساده‌ای است و به همین دلیل، خیلی سریع شروع به نوشتن (یا طراحی گرافیکی) می‌کنند بدون اینکه بدانند محتوایی که در حال تولید آن هستند، برای کدام دسته از افراد است. فرض کنید مدیر فروشگاه اینترنتی پوشاک از شما می‌خواهید محتوایی برای وبلاگ فروشگاه بنویسید که جذاب باشد؛ مخاطب محتوای شما چه کسی خواهد بود؟ خانم، آقا، نوجوان، میانسال؟ چه نیازمندی‌ها و دغدغه‌هایی دارند؟ به دنبال چه مطالبی در اینترنت هستند؟

اولین مرحله در تولید محتوای اینترنتی، شناخت مناسب از مخاطب محتوا است، یعنی اینکه بدانید خوانندگان اصلی مطلب شما کدام دسته از جامعه هدف هستند و چه ویژگی‌هایی دارند. با شناخت آنها می‌توانید انتظارات و نیازهای مخاطب هدف را پیش‌بینی کرده و محتوایی متناسب با آن بنویسید. یک محتوای عالی و موفق، محتوایی است که بتواند لبخندی بر روی لب مخاطب بیاورد، چیزی به او بیاموزد، دغدغه و سوال او را برطرف کند و رسیدن به چنین اهدافی، تنها با شناخت مخاطب هدف امکان‌پذیر خواهد بود.

حجم مطلب و ادبیات مناسب را رعایت کنید.

کوتاهی و بلندی یک مقاله، طولانی بودن کپشن پست اینستاگرام و به طر کلی، حجم محتوا باید متناسب با موضوع محتوا و نوع مخاطب شما تعیین شود. اگر مخاطب شما افراد میانسالی هستند که حوصله خواندن متن‌های طولانی، احتمالاً تصمیمی اشتباه است. همچنین ادبیات و لحن محتوای شما و کم و کیف استفاده از لغات تخصصی، باید به نوعی انتخاب شود که برای مخاطب محتوا جذابیت بیشتری ایجاد کند.

از مثال، داستان و مطالعه موردی استفاده کنید.

سعی کنید در محتوای خود از مثالهای متعدد استفاده کنید تا درک مطلب برای مخاطب ساده‌تر شود. استفاده از تکنیک داستان‌سرایی، مطالعه موردی گزینه‌های ملموس و مواردی از این دست، برای مخاطب جذابتر بوده و پیام محتوا را بهتر و سریع‌تر منتقل می‌کند.

فقط برای گوگل یا فروش ننویسید.

محتوا وسیله‌ای برای تامین اهداف شما نیست، بلکه ابزاری برای تامین اهداف مشترک شما و مشتریان است. نوشتن برای گوگل، تمرکز بر تبلیغاتی بودن محتوا و فروش می‌تواند پتانسیل بالای تولید محتوای اینترنتی برای کسب و کار شما را از بین ببرد. باید به گونه‌ای بنویسید که مخاطب پس از دیدن یا خواندن محتوای شما، دست خالی از شما جدا نشود و احساس کند چیزی از شما دریافت کرده است.

انواع تولید محتوا

با انتشار محتوا، کار محتوا تمام نمی‌شود.

بازاریابی محتوایی، به تولید و انتشار محتوا گفته نمی‌شود بلکه باید برای اطمینان از اثربخشی استراتژی محتوایی خود، محتواهای منتشر شده را زیر نظر بگیرید، آمار بازدید آنها را تحلیل کنید، ایرادات را شناسایی و مقاله را به روز کنید تا به حداکثر کارایی خود نزدیک شود. همچنین باید سعی کنید محتواهای خود را در شبکه‌های اجتماعی، خبرنامه ایمیلی و … بازنشر کنید تا مخاطبان بیشتری به آن دسترسی پیدا کنند.

آموزش ببینید.

دیجیتال مارکتینگ هیچ انتهایی ندارد و تمام زیرشاخه‌های آن نیز همینطور هستند؛ یعنی باید مرتباً دانش خود را در زمینه تولید محتوای اینترنتی ارتقا داده، رقبا و نمونه‌های برتر را بررسی کرده و از آنها ایده بگیرید، تکنیک‌های جدید بازاریابی محتوایی را امتحان کنید، از افراد صاحب نظر یا دوره‌های آموزشی کمک بگیرید تا بتوانید از رقبای خود عقب نمانید.

جمع‌بندی تولید محتوای اینترنتی

اهمیت بالای محتوا در بازاریابی اینترنتی سبب شده تا همه به دنبال افزایش تعداد محتوای خود باشند، نه افزایش کیفیت و اثربخشی آن. تولید محتوای اینترنتی نیازمند مراحل تحقیقی و برنامه‌ریزی قبل از تولید و بازنگری و تحلیل پس از انتشار است که سعی کردیم در این مقاله، سرنخ‌هایی از آن را برای شما بیان کنیم.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 16 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.