تولید محتوا 1752 بازدید

امروزه و در عصر دنیای دیجیتال، بلاگری به یکی از پرطرفدارترین و جذابترین شغل‌های پردرآمد دنیا تبدیل شده است. کار اصلی بلاگرها تولید محتواست؛ حال این محتوا می‌تواند متنی، صوتی، تصویری و یا به هر شکل دیگری باشد. در این مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم در مورد انواع ایده تولید محتوای متنی بپردازیم. کار اصلی بلاگرانی که در حوزه تولید محتوای متنی فعالیت می‌کنند، همان نویسندگی است و معمولاً در زمینه‌های مختلفی تجربه، نظر و پیشنهادات خودشان را به اشتراک می‌گذارند.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

مشکلی به نام ایده محتوا

اگر تجربه نویسندگی برای وبلاگ را داشته باشید، حتماً روزهایی را تجربه کرده‌اید که توانایی نوشتن ندارید و هر چه بیشتر تلاش می‌کنید، نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آید. این تجربه برای محتوانویسان می‌تواند تجربه ترسناکی باشد. شاید مشکل اصلی در زمینه تولید محتوا برای وبلاگ‌نویسان این باشد که آنها به دنبال ایده جدیدی برای تولید محتوا هستند و اصطلاحاً ایده‌ای ندارند. این مشکل در مورد دیگر هم می‌تواند بروز کند و آن زمانی‌ست که شما مدت زمان زیادی در زمینه به خصوصی مشغول تولید محتوا هستید و پس از مدتی متوجه خواهید شد که در همه ابعاد و موضوعات مختلف در آن زمینه، مطلب نوشته‌اید و فکر می‌کنید که موضوع جدیدی برای نوشتن باقی نمانده است.

باید بدانیم که همواره می‌توان مطالب جدید و مفیدی نوشت که خوانندگان به آن نیاز دارند و از طرفی برای سئو سایت هم مفید است؛ فقط کافیست کمی هوشمندانه به موضوعات نگاه کنید و راه‌های جدید ایده‌یابی تولید محتوای تازه را پیدا کنید. در ادامه مقاله قصد داریم موضوعاتی را مطرح کنیم که به شما کمک کند در نوشتن مقالات و محتوای متنی، ایده‌های بیشتری داشته باشید و موفق‌تر عمل کنید.

روش‌های پیدا کردن ایده محتوا

براساس آمار دقیق جهانی، نزدیک 90 درصد صاحبان صنایع و کسب و کار اذعان می‌کنند که تولید محتوای قوی و با کیفیت، تاثیر مستقیم و به سزایی در افزایش مشتریان و افزایش سود و رونق کسب و کارشان دارد. بنابراین تقریباً همه آنها به دنبال تولید محتوای خوب و با کیفیت هستند. در نظر داشته باشید که تولید محتوای با کیفیت نه تنها منجر به افزایش فروش شما خواهد شد، بلکه برند شما را ارتقا خواهد داد، دنبال‌کنندگان شما را در فضای مجازی افزایش می‌دهد، میزان مشاهده ایمیل‌هایتان را بیشتر می‌کند و بسیاری از اتفاقات مثبت دیگر را در زمینه کاریتان رقم خواهد زد.

برای دست یافتن به همه اهداف بالا، نیاز است که شما محتوای با کیفیتی تولید کنید که گروه هدف شما را درگیر خود کند. تا اینجای کار عالیست، اما چالش زمانی شروع می‌شود که مدتی از تولید محتوا می‌گذرد و ایده‌ها و نظرات شما به اتمام می‌رسد؛ در نتیجه نیاز است که مواردی را در نظر بگیرید که به شما کمک کند بتوانید حتی با گذشت مدت زمان طولانی، محتوای با کیفیت و جذاب تولید کنید. این یعنی باید یاد بگیرید که چطور ایده تولید محتوا پیدا کرده و آن ایده‌ها را به محتوای متنی یا حتی پست‌های شبکه‌های اجتماعی تبدیل کنید.

در سایت‌های Quora و انجمن‌های گفتگو جستجو کنید.

سایت کوئرا از برترین سایت‌های آموزشی پرسش و پاسخ در دنیا است که در آن می‌توانید چیزهای جدید در هر زمینه‌ای را یاد گرفته و همچنین دانش خود را با دیگران در میان بگذارید. گرچه این سایت به زبان انگلیسی و بین المللی است اما می‌توانید سوالات مهم و پرتکرار در زمینه کسب و کاری خود را ببینید و از دل آن سوالات، ایده‌های محتوایی خود را پیدا کنید. تنها کافیست چند کلمه کلیدی را در این سایت جستجو کنید و سوالات مربوط به آن را ببینید، سعی کنید که پاسخی برای این سوالات بیابید و آن را در وبلاگ خود بنویسید.

انجمن‌های گفتگو هم محل خوبی برای پیدا کردن ایده محتواست، کاربران در انجمن‌های گفتگو سوالات و مشکلات خود را مطرح می‌کنند و این یعنی می‌توان به راحتی مشکلات مخاطبان را شناسایی و آنها را به محتوا تبدیل کرد. مثلاً سایتی در زمینه کودک و نوجوان، بارداری و سلامت زنان می‌تواند از انجمن گفتگوی نی‌نی سایت برای پیدا کردن ایده محتوا استفاده کند.

پیدا کردن ایده محتوا
وبسایت نی نی سایت، مرجع شناسایی مشکلات کاربران خانم

در شبکه‌های اجتماعی به دنبال ایده باشید.

هر جایی که کاربران حضور داشته و فعالیت می‌کنند، ایده محتوا وجود خواهد داشت. اینستاگرام و توییتر، پلتفرم‌های مناسبی هستند تا بتوانید در آن نظرات، سوالات، پیشنهادات و بطور کلی دغدغه‌ افراد را در زمینه کاری خودتان پیدا کنید. این برنامه‌ها پتانسیل بالایی برای شناسایی این اطلاعات محسوب می‌شوند. برای این منظور، می‌توانید به صفحاتی سر بزنید که مرتبط با کسب و کار شما هستند و حتی ممکن است رقبایتان باشند.

مطالب قدیمی را آپدیت کنید.

محتواهای قدیمی خود را بررسی کنید، چیزهای جدیدی به آن اضافه کرده و مطالبی را از آن حذف کنید. دوباره‌نویسی کنید و آن را مجدداً منتشر کنید. وقتی اطلاعاتی خوب و به درد بخور را در آرشیو پست‌هایتان دارید، چرا از آنها مجدداً استفاده نکنید؟

به آنچه که مخاطبان از شما می‌خواهند توجه کنید.

دنبال ایده پست جدید هستید؟ به سراغ پست‌های قدیمی خود بروید و نظارت کاربران را زیر آنها بخوانید. ببینید آنها چه چیزی را از شما می‌پرسند. سوالاتشان را با دقت آنالیز و یادداشت کنید. پست‌های بعدیتان را براساس این یادداشت‌ها آماده کنید. هیچ چیز بیشتر از تامین خواسته‌ها و پاسخ به سوالات کاربران، آنها را مشتاق به ارتباط بیشتر با شما نخواهد کرد. از این طریق می‌توانید از مخاطبانتان بخواهید که سوالات بیشتری نیز از شما بپرسند و بیشتر با دغدغه‌های آنان آشنا شوید.

یادتان باشد کامنت‌ کاربران تنها برای ایجاد تعاملی بین شما و آنها نیست. در صورتی که با دقت آنها را بررسی کنید می‌توانند منبع بسیار خوبی برای ایده محتوای وبلاگ شما باشند. مخصوصاً به نظراتی توجه کنید که در آنها سوالات مشترکی بارها و بارها پرسیده می‌شود. همچنین می‌توانید گامی فراتر بردارید و مخاطبان خود را نیز در جریان تصمیم خود بگذارید. بجای جواب دادن به کامنت تک تک آنها، آنها را با خبر کنید که قرار است به زودی پستی در آن زمینه منتشر کنید و جواب سوالات آنها را بدهید. زمانی که مخاطبین شما حس کنند از طرف شما شنیده خواهند شد، به شما اعتماد کرده و ارتباط بهتری را با شما برقرار می‌کنند.

فهرست کتاب‌ها را جستجو کنید.

به دنبال ایده‌های بیشتر برای تولید محتوا در حوزه خود هستید؟ به فهرست کتاب‌هایی که در زمینه کاری شما منتشر شدند نگاهی بیاندازید و آنها را بررسی کنید. موضوعات آمده در فهرست کتاب، هر کدام می‌تواند عنوانی برای پست جدید شما باشد.

از داشته‌های خود نهایت بهره را ببرید.

اگر در سایت‌های دیگر پست مهمان منتشر کرده‌اید، می‌توانید از آن محتوا در سایت خود نیز استفاده کنید. کافیست در آن کمی تغییر ایجاد کنید. البته حواستان باشد که اگر تعهد داده‌اید که محتوایی که برای آن سایت نوشته‌اید تنها مختص به آن سایت باشد و آن را در جای دیگری استفاده نکنید، سر قولتان بمانید. همچنین توجه داشته باشید که محتوای شما از نظر گوگل، تکراری و سرقتی محسوب نشود.

رقبایتان را زیر نظر بگیرید.

شما می‌توانید از رقبایتان نکات بسیار مهمی را بیاموزید. هر دو شما در یک زمینه در حال کار هستید و مخاطبان شما نیز گروهی مشترک هستند. پس حتماً حواستان به آنها باشد و از ایده‌های محتوایی آنها، ایده بگیرید. در این راستا می‌توانید از سایت‌هایی مانند  Google Alerts و BuzzSumo کمک بگیرید.

تنها به بازدید از سایت رقبایتان بسنده نکنید. آنها را در پلتفرم‌های مختلف مانند توییتر، کانال آپارات، تلگرام و صفحه اینستاگرام‌شان دنبال کنید. ممکن است ضعف‌هایی را در کار آنان پیدا کنید و با پوشش دادن این نقاط در مطالب خودتان، از آنها متمایز شوید. جلو رفتن در کسب و کار خودتان، بدون اینکه رقبا را زیر نظر بگیرید مانند این است که کورکورانه و دست به عصا این مسیر را بپیمایید. از تمام جنبه‌های ممکن و لازم از سوی رقبایتان استفاده کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن خود را ارتقا دهید.

خبرنامه‌های ایمیلی خود را بررسی کنید.

آمار کلیک بر روی لینکهای درون ایمیل‌هایتان را که چک کنید، متوجه خواهید شد که بعضی از لینک‌ها، میزان بیشتری کلیک را نسبت به دیگر ایمیل‌ها داشته‌اند. موضوعات این ایمیل‌ها را چک کنید و درباره آنها پست تهیه کنید. این یکی از هوشمندانه‌ترین راه‌های تشخیص نیاز و سلیقه مخاطب شما است.

از مجلات، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری ایده بگیرید.

مجلات، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری از منابع مهمی هستند که شما می‌توانید از آنها ایده بگیرید. با مروری بر این رسانه‌ها می‌توانید ایده‌های خوبی برای مطالب بعدیتان پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که ایده گرفتن به معنای کپی کردن ایده نیست، بلکه به این معناست که تصویری، تیتری و یا مسئله‌ای در این مجلات توجه شما را به خودش جلب کند و شما را ترغیب کند که راجع به آن بنویسید.

فیدبک بگیرید.

از خوانندگان و دنبال‌کنندگان خود بخواهید که درمورد پست‌های شما نظرات خود را بیان کنند. در صورتی که از آنها درخواست کمک کنید، تعدادی از آنها با شما همکاری خواهند کرد. مثلاً می‌توانید مستقیماً از فالوورهای خود بپرسید که چه نوع محتوای دیگری نیاز دارند که برایشان منتشر کنید.

بهترین ایده های محتوا
نمونه نظرسنجی از مخاطب برای پیدا کردن بهترین ایده‌های محتوا

جستجوها و کلمات کلیدی مشابه را بررسی کنید.

حتماً این قابلیت گوگل به چشمتان خورده که وقتی کلمه‌ای را در آن جستجو می‌کنید، چندین کلمه یا عبارت مشابه نیز برایتان ظاهر می‌شود (البته به شرطی که این گزینه را در تنظیمات مرورگرتان غیر فعال نکرده باشید). این قابلیت گوگل در زمینه تهیه پست وبلاگ به کارتان می‌آید. کلمه‌هایی که در ادامه می‌بینید، همگی عباراتی هستند که سایر کاربران گوگل آنها را جستجو کرده‌اند، با بررسی این عبارات می‌توانید پی ببرید که افراد به دنبال چه مطالبی می‌گردند، برای پیدا کردن چه چیزی اقدام به جستجو در گوگل می‌کنند و یا حتی اینکه به دنبال چه سوالاتی هستند که ممکن است شما جواب آن را بدانید.به عبارت دیگر، از تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید و از موضوع کلمات و عبارات جدید، ایده محتوا پیدا کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی تحقیق کلمات کلیدی سئو سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

از هشتگ‌های اینستاگرام کمک بگیرید.

افراد برای پیدا کردن مطالب مورد نظرشان، معمولاً کلمات کلیدی را در گوگل و هشتگ‌ها را در اینستاگرام (و سایر شبکه‌های اجتماعی) جستجو می‌کنند. استفاده از هشتگ‌ها به جستجوگران کمک می‌کند که مستقیماً به مطالب شما دسترسی پیدا کنند. پس با توجه به موضوعی که درباره آن می‌نویسید از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید تا دستیابی به مطالب مرتبط و نزدیک به موضوع بحث شما راحتتر شود. اما برای پیدا کردن ایده‌های محتوا با کمک هشتگ‌ها می‌توانید چند هشتگ را در اینستاگرام جستجو کنید تا اینستاگرام، هشتگ‌های مرتبط را به شما نشان دهد. سپس می‌توانید از بین این هشتگ‌های مرتبط، ایده‌هایی برای محتوای خود پیدا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقالات زیر را بخوانید:

آمار وبسایت خود را تجزیه و تحلیل کنید.

راه دیگری که می‌توانید به کمک آن، ذائقه مخاطبان خود را پیدا کنید این است که آمار پست‌هایی را بررسی کنید که بیشترین میزان بازدید را داشته‌اند. آن پست‌ها در چه زمینه‌ای بوده‌اند؟ سعی کنید پست‌های بیشتری را در آن زمینه تولید کنید. برای این منظور کافی‌ست با مراجعه به گوگل آنالیتیکس، به بخش Behavior رفته و در قسمت Site Contents و سپس All Pages، آمار بازدید مقالات خود را به تفکیک بررسی کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای تحلیل آمار وب سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

از وبسایت‌های خارجی ایده بگیرید.

رقابت محتوایی و سئو در بازار بین المللی بسیار شدیدتر از بازار ایران است؛ این یعنی کسب و کارهای خارجی بسیار بیشتر از ما روی محتوا سرمایه‌گذاری می‌کنند. در نتیجه می‌توان با بررسی سایت‌های تجاری و محتوایی غیر ایرانی، از استراتژی محتوایی آنها برای پیدا کردن ایده محتوا استفاده کرد.

چارچوب ایده‌های تولید محتوا

به جز تمام راهکارهای پیدا کردن ایده محتوا، همیشه می‌توان از طوفان فکری هم برای ایده‌پردازی استفاده کرد؛ اما در این قسمت می‌خواهیم شما را با ایده‌های محتوایی موثر و مفید آشنا کنیم. اینکه از کدام ایده‌ها و به چه شکل از آنها استفاده کنید، به استراتژی محتوایی کسب و کار شما بستگی دارد.

پست‌های مصاحبه

خوبی مصاحبه به این است که محتوایی زنده و غیر تکراری منتشر می‌کنید. این کار باعث کسب اعتبار شما در نگاه مخاطب می‌شود. مصاحبه با افراد سرشناس از ایده‌های ناب برای نوشتن پست وبلاگتان است. در این زمینه اطمینان حاصل کنید که فرد مصاحبه‌شونده نیز این مصاحبه را با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک می‌گذارد تا میزان بازدید شما چند برابر شود. برای مصاحبه می‌توانید با متخصصان صنایع، بلاگرها، اینفلوئنسرها، فروشندگان باتجربه، مردم عادی، خوانندگان، مشتریان و یا هر کس دیگری که به واسطه شهرت، مهارت یا محبوبیت خود، حرفهایی برای گفتن دارد، مصاحبه کنید و راجع به دغدغه هر کدام از این دسته اشخاص بنویسید.

پست‌های چطور …. را انجام دهیم.

این گونه پست‌ها همیشه و در هر موضوعی، جذاب و پرمخاطب هستند. با انتشار اینگونه پست‌ها، راه حلی برای مشکلات پیش روی کاربرانتان ارائه می‌دهید. به این فکر کنید که در چه زمینه‌ای دارای دانش و تخصص هستید که می‌توانید به دیگران در انجام درست یک کار کمک کنید که از طرفی، با اهداف تجاری شما هم همسو باشد. همچنین در این زمینه می‌توانید از تجارب خودتان بنویسید؛ راجع به این بنویسید که برای حل آن مشکل، چه کردید و چه نتیجه‌ای گرفتید. به عبارت بهتر، چطور آن کار را انجام دادید. این گونه پستها را می‌توانید در قالب راهنمای گام به گام و بایدها و نبایدها هم بنویسید.

پست‌های لیستی

لیست‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای ارائه مطالب در حجمی کم هستند چون اطلاعات را بطور کوتاه و مختصر به خواننده می‌رسانند. در صورت نوشتن یک لیست، حتماً تعداد موارد لیست را در عنوان خود نیز بیاورید. یکی از بهترین راه‌های جذب مخاطب، لیست‌های جذاب است و استفاده از اعداد در لیست نیز از جمله مواردیست که عنوان را گیراتر و جذاب می‌کند. به عنوان مثال:

  • لیستی از 100 کتاب برتر سال
  • 10 فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان
  • لیست نکاتی که از یک سمینار یا همایش یاد گرفته‌اید.
  • لیست‌ کارهایی که برای خبره شدن در یک زمینه باید انجام دهید.
  • لیستی از سوالات مهم و پرتکرار خوانندگان و مشتریان.

ایده‌ها و پیش‌بینی‌های فردی

اگر در حوزه‌ای تخصصی کار می‌کنید، صاحب ایده و نظر در آن زمینه هستید. این یعنی می‌توانید بر اساس تجربه و بینش خود، راهکارها، پیش‌بینی آینده آن حوزه و … را به رشته تحریر درآوردید. پیش از نوشتن، حتماً مطالعه کافی داشته باشید و با دانش کافی و اطلاعات درست و آمار دقیق بنویسید تا نوشته‌های شما معتبر باشند. برای تهیه این‌گونه پست‌ها می‌توانید تحلیل خود را از وقایع بنویسید، در مورد اخبار حوزه کاریتان بنویسید و به طور کلی، دیدگاه خود را بیان کنید.

گزارش رویداد

اگر در رویدادی شرکت می‌کنید، راجع به آن بنویسید و بگذارید که خوانندگان نیز از چند و چون آن رویداد آگاه شوند. زمانیکه آنها را در تجاربی که خودتان کسب می‌کنید شریک کنید، توجه و اعتماد آنان را جلب خواهید کرد. همچنین می‌توانید سایر تجربه‌های غیر آموزشی خود را هم بنویسید، مثل گزارش حضور شما در جشنواره فیلم فجر و رویدادهایی عمومی از این دست که در حوزه تخصصی شما نیست اما به دلیل سراسری بودن رویداد، مورد توجه همه قرار می‌گیرد.

نقد و بررسی

اگر اخیراً کتابی خوانده‌اید، کالایی خریداری کرده‌اید و یا از خدمات شرکت خاصی استفاده کرده‌اید، در همه این زمینه‌ها می‌توانید نظرات و تجربه خود را با خوانندگان خود در میان بگذارید. مطالب نقد و بررسی همیشه از ایده‌های محبوب محتوا بوده و می‌تواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند. باید سعی کنید نقد و بررسی‌های شما بدون پیشداوری و منصفانه بوده و بتواند نقاط ضعف و قوت را از همه زوایا تشریح کند. در این حالت است که تجربه شخصی شما مورد قبول واقع خواهد شد.

پستهای نقد و بررسی یک مزیت کوتاه‌مدت و یک مزیت بلندمدت دارد. مزیت کوتاه‌مدت آن در این است که به دلیل تازگی محصول، فیلم و … بازدیدتان افزایش پیدا می‌کند اما پس از مدتی، آن مطلب از دغدغه‌های کاربران خارج می‌شود؛ اما مزیت بلندمدت آن در این است که مخاطبان به واسطه همان نقد و بررسی‌های خوب و مقطعی، به سایت شما اعتماد کرده و جذب آن می‌شوند. این یعنی دنبال‌کنندگانی همیشگی خواهید داشت.

بهترین‌های وب

این ایده، یکی از روش‌هایی است که علاوه بر کمک به انتشار پست‌های جدید، به کیفیت بازدیدهای سایت خود و حتی بحث درآمدی آن نیز کمک خواهید کرد. در این ایده، شما با معرفی بهترین سایت‌ها، بهترین اپلیکیشن‌ها، بهترین نرم‌افزارهای آنلاین، بهترین حساب‌های اینستاگرامی برای فالو کردن، بهترین سایت‌های آموزش آنلاین و … علاوه بر اینکه دیگر سایت‌ها را نیز به مخاطبان خود نشان خواهید داد، تعامل کاربران با سایت خود را نیز ارتقا خواهید داد.

ایده‌های موردی تولید محتوا

در این بخش تصمیم داریم که به طور موردی و جزئی‌تر، ایده‌های تولید محتوا را با هم بررسی کنیم.

ایده نقد کتاب

تا به حال شده که کتابی را خوانده باشید و دلتان بخواهد از تجربه جدیدی که از مطالعه آن کتاب داشته‌اید با کسی صحبت کنید؟ اگر اهل کتاب و کتابخوانی باشید، پاسختان به این سوال حتماً مثبت است. شما می‌توانید نظرات، دیدگاه و نقد خود را راجع به کتاب‌هایی که خوانده‌اید با دنبال‌کنندگانتان درمیان بگذارید. مطمئن باشید که جمعیت قابل قبولی مشتاق این نوع پست‌ها هستند و آنرا دنبال خواهند کرد. علاوه بر همه این‌ها، شما با این کار به گسترش کتاب و کتابخوانی کمک کرده‌اید؛ نویسندگان را به مردم معرفی کرده‌اید و گام موثری را در راستای پیشرفت فرهنگ جامعه برداشته‌اید. می‌توانید کتابهای مرتبط با کسب و کارتان را معرفی کنید و یا آنکه کتابهایی که برای پرسونای مشتریان شما مهم است را نقد و بررسی کنید.

معرفی فیلم

این مورد می‌تواند چندین پست را برای بلاگ شما به ارمغان آورد. شما می‌توانید فیلم‌های مختلف را در ژانرهای مختلف دسته‌بندی کنید و آن را به دنبال‌کنندگانتان معرفی کنید. سینما، بدون شک طرفداران بیشماری دارد و از این پست شما نیز استقبال خوبی به عمل خواهد آمد. شما می‌توانید پست‌هایی با عناوین زیر در این زمینه بنویسید: فیلم‌های کمدی سینمای جهان، ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما، فیلم‌های روانشناسی، 250 فیلم برتر تاریخ سینما، معرفی سریال و انیمیشن و یا مثل سایت فرادرس، فیلم‌هایی که برای بخشی از مشتریان شما مهم است را معرفی کنید (تصویر زیر).

ایده تولید محتوا
ایده معرفی فیلمهای مورد نیاز مخاطبان هدف

بررسی یک واقعه تاریخی

کلمات کلیدی مرتبط با وقایع تلخ و شیرین تاریخی، معمولاً جستجوهایی همیشگی دارند و می‌توانند ترافیکی ثابت و دائمی را برای شما داشته باشند. افراد زیادی هستند که کنجکاوی بالایی دارند و به مباحث تاریخی نیز علاقمندند. شما می‌توانید با مطالعه در این زمینه، روایت‌های جدید و تازه‌ای را از زبان خودتان برای خواننده خلق کنید. هزاران داستان و مطلب در این زمینه‌ها نوشته شده است و جالب اینکه همچنان می‌توان هزاران داستان و مطلب دیگر در این باره نوشت. خواندن وقایع واقعی تاریخ و آگاهی از سرگذشت انسان‌ها در ادوار مختلف، در بیماری‌ها، جنگ‌ها، بلایای طبیعی و … تجربه پر از لطفی است. همچنین می‌توانید این ایده را با ایده معرفی کتاب (یا حتی فیلم) ترکیب کنید و از دل یک کتاب تاریخی، یک واقعه تاریخی را بررسی کنید.

زیبایی و تناسب اندام

آمارها نشان می‌دهد که درصد بیشتر خوانندگان پست‌ها و وبلاگ‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. اگر می‌خواهید مطالبی بنویسید که تاریخ مصرف نداشته باشد و همواره خوانندگان را به خود جذب کند، پیشنهاد ما به شما این است که در زمینه زیبایی و تناسب اندام بانوان و مراقبت از پوست و مو بنویسید. به یاد داشته باشید که اگر درصدد تولید محتوا در این زمینه هستید، دست شما برای نوشتن حسابی باز است. راه‌های زیر را برای نوشتن در این زمینه پیش رو خواهید داشت.

مصاحبه با متخصص زیبایی

زمینه‌های زیبایی بسیار گسترده هستند. از تزریق ژل و بوتاکس گرفته تا عمل بینی که همگی حوزه‌های زیبایی حساب می‌شوند. گستردگی این زمینه باعث می‌شود که خوانندگان سردرگم شوند و به دنبال جوابی برای سوالاتشان باشند. شما می‌توانید با مصاحبه با یک متخصص زیبایی در زمینه تخصصی‌اش، به بسیاری از سوالات خوانندگان خود در این زمینه پاسخ دهید (ایده مصاحبه را به یاد بیاورید). برای اینکه بازدید مطلب شما بیشتر شود می‌توانید قبل از انجام مصاحبه، از خوانندگان خود نظرسنجی کنید که مایلند در کدام زمینه اطلاعات بیشتری بدانند. برای مثال در زمینه معرفی لیزر، شما می‌توانید بهترین دستگاه لیزر موجود در جهان را به خوانندگان معرفی کنید؛ از مزایا و معایب لیزر پوست بگویید و در مورد آمارها و آزمایشات انجام شده در این زمینه، به مخاطبان خود اطلاعاتی دست اول و به درد بخور دهید.

معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی

امروزه یکی از راه‌هایی که بلاگرها از آن پول درمی‌آورند، تبلیغات است. شما با معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی برندهای مختلف می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم کسب درآمد کنید و هم پست‌های پربازدیدی برای وبلاگتان بنویسید. اگر دنبال کنندگان قابل توجهی داشته باشید، برندهای زیادی حاضرند با شما همکاری تبلیغاتی کنند. بخاطر داشته باشید که در این زمینه، هرگز پول را فدای اعتماد و صداقت نکنید. ابتدا از کیفیت و مرغوبیت کالای مورد نظر اطمینان حاصل کنید و سپس اقدام به تبلیغ در آن زمینه کنید. بخاطر داشته باشید که اعتماد مخاطبانتان را خدشه‌دار نکنید. آنها برای اینکه حرف‌های شما را باور کنند و به شما اعتماد کنند، باید صداقت شما را در معرفی محصولات ببینند.

نکات آرایشی

آرایش، یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش زیبایی بانوان است. در این زمینه نیز می‌توانید با مطالعه در این زمینه و مشورت با آرایشگران حرفه‌ای، نکات مهم و تاثیرگذاری را برای خوانندگان خود تهیه کنید. مطالبی با عناوین زیر توجه کاربر را می‌دزدند و آن‌ها را به صفحه شما می‌کشاند: «چطور بدون آرایش زیبا باشیم؟»، «راز جذابیت فلان بازیگر معروف هالیوود» و از این نوع عناوین. حتی می‌توانید سالن‌های زیبایی و استایلیست‌های معروف را معرفی کنید و از این طریق برای آن فرد هم تبلیغ کرده‌اید و احتمال آنکه آن فرد از مطلب شما در صفحه خود یاد کند، بالا خواهد بود.

یادتان باشد اینکه چطور یک مطلب آموزش زیبایی بانوان را به کسب و کار خود ربط دهید، به هنر شما بستگی دارد. مثلاً اگر وبسایت فروش بلیط و رزرو هتل هستید می‌توانید توصیه‌هایی برای مراقبت از پوست و مو در سفر به شهرهای دارای آب و هوای شرجی منتشر کنید.

طب سنتی

در سرزمین‌های شرقی از جمله چین و ژاپن و هند و همچنین کشور ما، طب سنتی قدمتی چندین هزار ساله دارد و هنوز هم افراد زیادی برای درمان دردها و بیماری‌ها، به طب سنتی  روی می‌آورند. شما می‌توانید در این زمینه مطالب خوبی برای طرفداران طب سنتی و کسانی که به دنبال درمان‌های خانگی می‌گردند بنویسید. طب سنتی زمینه‌های زیادی را دربرمی‌گیرد: طب سوزنی، حجامت، مزاج‌شناسی، زالو‌درمانی و انواع دیگر درمان‌ها که هر کدام می‌تواند ایده یک یا چند مطلب شما باشد.

تست‌های روانشناسی

تست‌های آنلاین یکی دیگر از مطالب پرطرفدار هستند که افراد زیادی مشتاق آن هستند. تست‌های روانشناسی زیادی در زمینه تیپ شخصیتی، ویژگی‌های شخصیتی، خودشناسی، روابط و … وجود دارد که علاوه بر علمی بودن آن، جنبه سرگرمی نیز دارد. افراد زیادی به مطالب روانشناسی و خودشناسی علاقه دارند؛ پس اگر خودتان نیز طرفدار این نوع تست‌ها و مطالب روانشناسی هستید، می‌توانید از این ایده، پستهای جذابی تولید کنید. تست‌ها را طوری طراحی کنید که امکان پاسخ‌گویی آنلاین و جواب‌دهی سریع وجود داشته باشد، افرادی که این تست‌ها را بصورت آنلاین انجام می‌دهند، بیشتر طرفدار جوابدهی آنلاین آن هستند تا مجبور نباشند خودشان امتیازات را جمع بزنند و نتیجه نهایی را تحلیل کنند.

ایده های تولید محتوای وبلاگ
استفاده از ایده تست خودشناسی مرتبط با کسب و کار (خدمات مسافرتی)

مطالب انگیزشی

امروزه افراد زیادی برای انگیزه گرفتن به دنبال محرک هستند. فضای مجازی نیز سرشار از کلیپ‌ها، مطالب و عکس‌های انگیزشی است. این قبیل پست‌ها به خوانندگان حس خوب و مثبتی را انتقال می‌دهد که باعث می‌شود دوپامین در مغز آنان ترشح شود. اگر دوست دارید که خوانندگان را به دنبال خود بکشانید، حتماً به تولید محتوای انگیزشی اقدام کنید. مطالبی مانند سرگذشت افراد موفق در طول تاریخ مانند ادیسون و دکتر حسابی، مثال‌های خوبی در این زمینه هستند.

همچنین نوشتن مطالب سخنرانان بزرگ انگیزشی دنیا مانند آنتونی رابینز، وین دایر، جک کنفیلد و ایمان سرورپور نیز می‌تواند در این دسته قرار بگیرد. سرگذشت افرادی که با وجود محدودیت‌های جسمی توانسته‌اند به موفقیت‌های چشمگیر دست یابند مانند خانم پریدخت زنگنه، استفان هاوکینگ و بسیاری دیگر از این نوع افراد می‌تواند موتور محرک قوی برای افرادی که دنبال انگیزه هستند، باشد.

ایده مراسم

افراد زیادی به دنبال راه‌های جدید برای برگزاری مراسم‌ها و مناسبت‌های خاص زندگیشان هستند. احتمالاً شما هم در گوگل چنین عباراتی را جستجو کرده‌اید: «ایده سوپرایز تولد»، «ایده کادو تولد»، «ایده مراسم سالگرد ازدواج» و از این قبیل عبارات. برای نوشتن این نوع مطالب، تمام آنچه که نیاز دارد خلاقیت است تا ایده‌های نو، هیجان‌انگیز و جذابی را برای خوانندگان خود بنویسید. مثلاً فرض کنید شما مشاور انتخاب رشته هستید و یا وبسایتی در زمینه کنکور دارید، از این ایده می‌توانید به شکل «ایده جشن قبولی در کنکور»، «ایده جشن فارغ‌التحصیلی» و … استفاده کنید.

حقایق علمی

  • صدای مورچه در ناحیه فراصوت قرار دارد و درواقع صدای این موجود بسیار کوچک، آنقدر بلند است که انسان‌ها قادر به شنیدن آن نیستند.
  • اسب آبی ، تنها حیوانی است که جنس نر آن باردار می‌شود.
  • ستاره‌ای که ما در آسمان شب می‌بینیم ممکن است که سالها پیش مرده باشد و به دلیل اینکه میلیون‌ها سال نوری با ما فاصله دارد، طول می‌کشد تا نور آن تمام شود.

فارغ از اینکه قبلاً مطالب فوق را می‌دانستید یا خیر، این نوع مطالب که حقیقت علمی هستند همیشه برای ما جذاب و شنیدنی‌اند. شما می‌توانید مجموعه‌ای از این حقایق علمی را که با موضوع کار و تحصیل و تخصص شما مرتبط است، جمع‌آوری کنید و تحت عنوان «حقایق علمی» منتشر کنید. حقایق کوتاه که بیان و درک آن نسبتاً ساده است و برای توضیح آن نیاز به شرح و بیان مفصل نیست، نه حوصله خواننده را سر می‌برد و نه اینکه وقت زیادی از او می‌گیرد.

داستانک

اگر به ادبیات و داستان‌نویسی علاقمندید، می‌توانید داستان‌های کوتاه را در وبلاگ خود منتشر کنید. این داستان‌ها می‌تواند داستان‌های طنز، ترسناک، آموزنده، انگیزشی و یا حتی اجتماعی باشد. داستان‌های دنباله‌دار هم بنویسید که باعث شد مخاطبان شما پیگیر مطالبتان و قسمت‌های جدید آن باشند. اگر به این موضوع علاقه دارید، مقاله داستان‌سرایی چیست؟ را بخوانید.

آموزش

حوزه آموزش بسیار وسیع است و به یک یا چند زمینه محدود نمی‌شود. از زبان انگلیسی گرفته تا چگونگی نگهداری از گیاه ماداگاسکار از جمله چیزهایی هستند که می‌توان آنها را به خوانندگان آموزش داد. وبلاگ‌های آموزشی نیز از میزان بازدید بالایی برخوردارند، مخصوصاً اگر آموزش‌های آنها رایگان باشد.

جمع‌بندی ایده‌های تولید محتوا برای سایت

در نظر داشته باشید که با توجه به محوریت بلاگ خودتان، می‌توانید از موضوعات متنوع استفاده کنید یا اینکه مجبورید در یک زمینه تخصصی بنویسید. برای مثال اگر شما دارای یک وبلاگ شخصی هستید یا اینکه وبلاگتان در زمینه سرگرمی است می‌توانید طیف وسیعی از موضوعات را پوشش دهید، اما اگر دارای یک وبلاگ تخصصی در زمینه‌ای مشخص هستید، امکان پراکنده‌نویسی و استفاده از موضوعات مختلف را ندارید. تولید محتوا به صبر، تلاش و پشتکار نیاز دارد چون فرآیندی همیشگی و پر زحمت است؛ اما با داشتن دانش و آگاهی در این زمینه می‌توانید روز به روز در آن پیشرفت کنید و تولید محتوا به کاری جذاب و سرگرم‌کننده برای شما تبدیل شود. پیدا کردن ایده محتوا تنها شروع ماجراست و پس از آن باید با تکنیک‌های تولید و انتشار محتوا، استراتژی محتوایی، سئو تولید محتوا و روش‌های پروموت وبلاگ آشنا شوید تا مطالب شما بهتر و سریع‌تر به دست مخاطب هدفتان برسد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 21 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.