ایجاد یک «ایده خلاقانه و جدید» بخش اساسی در طراحی یک کمپین بازاریابی دیجیتال است. بدون ایجاد یک پیام واضح و تأثیرگذار در کمپین، احتمال کمتری وجود دارد که کمپین شما مورد توجه مخاطبان واقع شود، بنابراین برای موفقیت کمپین خود به یک ایده بزرگ نیاز دارید. خلاقیت، می‌تواند مهم‌ترین دلیل موفقیت هر کمپین تجاری باشد؛ با این‌حال، رسیدن به یک ایده بزرگ نیز می‌تواند کمی پیچیده باشد و نیاز به ایده‌پردازی گروهی زیادی داشته باشد، بخصوص هنگامی‌ که کسب و کار شما با مشتریان زیادی در تعامل باشد، زیرا ممکن است برای هر پرسونای مشتری به یک ایده خاص نیاز باشد؛ بنابراین، در ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا ما قصد داریم به برخی از مراحل کلیدی برای کمک به پیدا کردن ایده خلاقانه برای کمپین بازاریابی نگاهی بیندازیم.

ایده اصلی کمپین به چه معناست؟

هر کمپین جدیدی که شروع به کار می‌کند، نیاز به موضوع یا طرحی دارد که بوسیله این موضوع، مردم را با کمپین خود آشنا کند. ایده بزرگ یک کمپین در واقع پیامی است که از ساختار یک کمپین تشکیل‌شده و سعی دارد تا با مخاطبان ارتباط برقرار کند؛ در نتیجه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که با اهداف کمپین مرتبط باشد. همچنین ایده اصلی باید مفهومی فراگیر باشد تا بتواند در همه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا کند و فقط محدود به یک رسانه نباشد؛ برای مثال ایده شما نباید فقط محدود به تلویزیون یا اینستاگرام باشد. در این زمینه، ایده اصلی گاهی اوقات می‌تواند «ایده تجربی» نیز نامیده شود. در واقع هدف از ایجاد ایده‌ اصلی، ایده‌ای است که بتواند با همه کانال‌های مرتبط دیگر ادغام شود، زیرا باعث می‌شود شما در موقعیت بهتر و قوی‌تری قرار بگیرید و مشتریانی که می‌توانند برای شما درآمدزا باشند را جذب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله کمپین بازاریابی چیست؟ | موفقیت آسان در فعالیت‌های یکپارچه تبلیغاتی را بخوانید.

تفاوت کمپین تبلیغاتی سنتی و مدرن
تفاوت رهیافت سنتی و مدرن در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی

مراحل پیدا کردن ایده اصلی و خلاقانه کمپین

برای نشان دادن مراحل و چگونگی طراحی و پیدا کردن یک ایده مناسب و خلاقانه برای کمپین‌های بازاریابی، قصد داریم از یک مطالعه موردی واقعی از برند جهانی belVita (حوزه مواد غذایی) برای نشان دادن هر یک از مراحل استفاده کنیم. belVita قصد داشت بیسکوییت صبحانه خود را در آمریکا وارد بازار کند، زمانی که این برند قصد انجام چنین کاری را داشت، رقبای زیادی این محصول را ارائه می‌کردند، بنابراین قرار گرفتن در این مسیر رقابتی در بازار بزرگ آمریکا دشوار بود. برای پیروزی در مسیر ورود به بازار، belVita به یک ایده بزرگ نیاز داشت تا بتواند به او کمک کند تا از دیگر رقبا متمایز شده و در بازار، مورد استقبال مشتریان قرار بگیرد. در ادامه، در جایگاه مدیران بازاریابی این برند، به دنبال پیدا کردن ایده اصلی کمپین تبلیغاتی آن خواهیم بود.

مثال ایده کمپین
حل چالش ورود به بازار رقابتی با ایده طلایی کمپین

با یک شرح کلی واضح شروع کنید.

ایده بزرگ و اصلی کمپین با تعریف و ایجاد یک خلاصه واضح (چکیده ایده) برای همه کسب و کارها آغاز می‌شود؛ بخش خلاصه یا چکیده، یک گام مهم در ایده کمپین است زیرا به شما کمک می‌کند تا اطمینان پیدا کنید درباره آنچه به دنبال رسیدن به آن هستید اطلاع کافی دارید. چالش belVita ایجاد آگاهی از برند و تعامل با مخاطب در بازاری بود که رقبای زیادی وجود داشت، بنابراین باید ایده‌ای پیدا می‌کرد که تا به حال هیچ برندی درباره آن صحبت نکرده بود و این ایده، باعث تمایز آن از دیگر برندهای رقیب شود. در این مرحله، دو موضوع اصلی وجود دارد:

  • به دنبال چه چیزی هستید؟ در مورد آنچه می‌خواهید پس از اجرای کمپین خود به دست آورید شناخت کافی داشته باشید تا بتوانید بر روی تعیین کردن اهداف کمپین تمرکز داشته باشید. برای مثال خود از belVita استفاده می‌کنیم، آنها قصد داشتند چیزی فراتر از معرفی این برند به مردم انجام دهند، در واقع آنها قصد داشتند به نوعی با مخاطبان تعامل کنند.
  • مخاطب شما کیست؟ مهم است که تصویر واضحی از مخاطبانی که می‌خواهید با کمپین شما ارتباط برقرار کنند ترسیم کنید. در واقع شما باید بدانید که مخاطبانتان چه کسانی هستند، چه چیزی را دوست دارند، چه چیزی را دوست ندارند و سبک زندگی آنها چگونه است. دانستن این موضوع شما را قادر می‌سازد تا ایده طلایی خود را بر این اساس بسازید (در این مورد، مقاله پرسونای مشتری چیست؟ را بخوانید).
طراحی کمپین تبلیغاتی
باید بتوان ایده کمپین را در یک صفحه، خلاصه کرد.

یک بینش قانع‌کننده پیدا کنید.

وظیفه بعدی شما پیدا کردن یک بینش و دیدگاه قانع‌کننده برای مخاطبان در مورد یک مشکل واقعی آنها و راه حل شما برای آن است که معمولاً از طریق تحقیق بازار درباره طیف گسترده‌ای از مخاطبان هدف و دسته‌بندی محصول مرتبط با کمپین شما به دست می‌آید. در واقع شما باید به مخاطبان خود دلیل قانع‌کننده‌ای ارائه دهید تا آنها بدانند به چه دلیل باید برند شما را انتخاب کرده و از محصولاتتان استفاده کنند. در مورد belVita، آنها متوجه شدند که هرساله مبلغ بسیار زیادی (نزدیک به یک میلیارد دلار) برای تبلیغ مزایای غذاهای صبحانه هزینه می‌شود، بنابراین مخاطبان با پیام‌های گوناگون و مشابه انبوهی از برندهای مختلف روبه‌رو می‌شوند. belVita سعی کرد به مخاطبان نشان دهد که صبحانه بسیار مهم است و از این فرصت برای جذب مخاطبان هدف خود استفاده کرد. این برند در تلاش بود تا به مردم بگوید که صبح، مشکلی نیست که بخواهیم آن را حل کنیم بلکه فرصتی تازه برای انجام کارها است.

ارتباط برند با بینش را پیدا کنید.

هنگامی‌که بینش خود را در مرحله قبل پیدا کردید، اکنون می‌توانید ایده‌ها و راه‌حل‌های خود را در راستای نیاز مشتریان ارائه دهید. با آگاهی از اینکه بسیاری از مصرف‌کنندگان می‌خواهند صبح خود را سرحال و با انرژی مثبت شروع کنند، belVita این ایده را انتخاب کرد که بیسکویت‌های صبحانه این برند به مردم انرژی می‌دهد تا بتوانند کارهای روزانه خود را به بهترین شکل انجام دهند. در واقع ایده آنها یک ایده منحصر به‌ فرد بود و باعث شد مخاطبان با وجود تبلیغات مشابهی که با آن مواجه بودند، با یک ایده خلاقانه روبرو شوند و به آن محصول تمایل پیدا کنند.

ایده را به‌طور واضح و مختصر بیان کنید.

برای اینکه بدانیم ایده بزرگی که ایجاد می‌کنیم چه قدر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند موفق عمل کند، باید ابتدا به این مفهوم دست پیدا کرد که آیا می‌توان ارتباط بین برند و طرح پیشنهادی را به‌طور واضح و مختصر در یک صفحه بیان کرد یا خیر.

ایده کمپین موفق
نمونه پوستر تبلیغاتی کمپین belVita

برای این کار از خود بپرسید که اگر این ایده در شبکه‌های اجتماعی با دوستان به اشتراک گذاشته شود، از نظر افراد جدیدی که با ایده مواجه می‌شوند، ایده‌ای جالب و منطقی به نظر خواهد رسید یا خیر. اگر از نظر دیگران این ایده متمایز و خاص نباشد ممکن است قدرت تأثیرگذاری خاصی در مخاطبان هدف نداشته باشد. برای مثال belVita با یک ایده بزرگ منحصر به‌ فرد به سمت اجرای کمپین خود حرکت کرد و کمپین را از طریق طیف وسیعی از کانال‌های تبلیغاتی از جمله تلویزیون، رادیو و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کرد و همچنین از برنامه‌های رادیویی اول صبح برای نمایش و تبلیغ محتوای خود استفاده کرد. این کمپین با هشتگ MorningWin# در رسانه‌ها بازتاب وسیعی پیدا کرد.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

پیدا کردن یک ایده طلایی و خلاقانه برای کمپین‌های بازاریابی کار ساده‌ای نیست و شامل مراحل متعددی می‌باشد؛ این کار نیاز به نظم و انضباط و همچنین تمرکز و ایده‌پردازی دارد. با این‌حال، شکل‌گیری یک ایده بزرگ باعث می‌شود یک برند، کمپینی خلاقانه و با ایده‌های خاص و متفاوت از رقبا اجرا کند و بتواند حداکثر تأثیر ممکن را بر مخاطبان ایجاد کرده و در نهایت، مخاطبان هدف بیشتری را جذب کند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 8 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

خاطره محمدی هستم، اول خاکشناسی خوندم و بعد ادبیات. هیچ چیز مثل دنیای کلمات، من رو به وجد نمیاره و نوشتن، روحم رو صیقل میده.

یک نظر ثبت شده در “پیدا کردن ایده کمپین بازاریابی در ۴ مرحله ساده و موثر

  • خیلی مفید بود من از روی این آموزش شما تونستم یه کمپین رو بسیار عالی بسازم و مدیریت کنم. اگر تو حوزه های آموزش دیجیتال مارکتینگ بیشتر بزارید ممنون میشم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.