امروزه اکثر انسان‌ها با تکنولوژی، ارتباطات آنلاین و فضای مجازی درگیر هستند و دنیای دیجیتال بر تمام بخش‌های زندگی بشر تأثیر شگرفی گذاشته است. از طرفی، ارتباط بین انسان و محیط‌های دیجیتال از طریق نرم‌افزارهای مختلف، برقرار می‌گردد و نیاز به کسانی که این نرم‌افزارها را طراحی کنند و بسازند روز به روز بیشتر می‌شود. به افرادی که در این حوزه (ساخت نرم‌افزارهای مختلف و اصلاح آن‌ها) فعالیت می‌کنند، توسعه دهنده (developer) می‌گویند. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا می‌خواهیم با هم بررسیِ کاملی پیرامون فرصت شغلی Developer یا همان توسعه‌دهنده داشته باشیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

دولوپر Developer کیست؟

تمامی برنامه‌هایی که در تلفن همراهِ هوشمند یا کامپیوتر خود دارید (از بازی‌های سرگرم‌کننده گرفته تا برنامه‌های کاربردی مانند برنامه‌های مدیریت مالی، برنامه‌ریزی و…) همه و همه، توسط توسعه‌دهندگان یا همان Developer ها ساخته شده‌اند. توسعه‌دهندگانِ نرم‌افزار، مغزهای متفکری هستند که با خلق ایده‌های نوین، برنامه‌های جدیدی را برای گوشی‌های همراه، کامپیوترها و هر دستگاه هوشمند و نیمه‌هوشمند دیگری می‌سازند و آن ایده‌ها (یا همان برنامه‌ها) را توسعه می‌دهند. البته باید بگوییم که حوزه‌ی کاری Developer ها فقط به طراحی و ساخت نرم‌افزارها و برنامه‌ها محدود نمی‌شود و برخی از آن‌ها در حوزه‌ی آماده‌سازیِ بستر یا پلتفرمی مناسب برای فعالیت برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف فعالیت می‌کنند که در ادامه هر دوی این حوزه‌ها را به دقت بررسی خواهیم کرد.

شغل پشتیبانی سایت
توسعه دهنده یا دولوپر (developer)

حوزه‌ های کاری توسعه نرم افزار (Software Development)

همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم، شغل Developer دارای دو حوزه یا شاخه‌ی کلی می‌باشد که توسعه‌دهندگان در آن‌ها فعالیت می‌کنند؛ برخی از توسعه‌دهندگان در حوزه‌ی «توسعه‌ی نرم‌افزارهای کاربردی» فعالیت دارند و برخی دیگر در حوزه‌ی «توسعه‌ی بستری (Platform) برای نرم‌افزارها و برنامه‌های مختلف» مشغول به کار هستند. حال بیایید بررسی مختصری بر روی این حوزه‌ها انجام دهیم:

توسعه‌ نرم ‌افزار های کاربردی

آن دسته از Developer هایی که در این شاخه مشغول به فعالیت هستند، در بخش‌های مختلفی مانند: طراحی، ساخت و توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی برای رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند مشغول به کارند؛ خروجیِ کارِ این دسته از توسعه‌دهندگان، یا به عبارتی بازار هدف آن‌ها، مردم عادی و افراد جامعه می‌باشند و به همین دلیل به مواردی همچون درک نیازهای کاربران، توسعه‌ی راه‌های بهبود تجربه‌ی کاربری، بهبود عملکرد نرم‌افزارها برای کاربران، اصلاح و تغییر در کاربردهای موجود در برنامه‌ها و هر موضوع دیگری که بر روی استفاده‌ی کاربران از آن برنامه تأثیر می‌گذارد، باید توجه نمایند و برای رفع مشکلات و ایرادات موجود در این قبیل موضوعات تلاش نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توسعه‌ بستر (Platform) مناسب برای فعالیت نرم ‌افزار ها

توسعه‌دهندگانِ این حوزه بر روی سیستم‌های عامل (سیستم‌های عامل تلفن همراه یا رایانه‌ها)، کامپایلرها و به طور کلی بر روی سیستم‌ها و فناوری‌های پایه برای استفاده از برنامه‌های کاربردی فعالیت می‌کنند. لازم به ذکر است که سیستم‌ها و پلتفرم‌هایی که در این حوزه تولید می‌شوند، بستر و پایه‌ای هستند که Developer های دیگر، بر اساس این سیستم‌ها و پلتفرم‌ها، نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی خود را طراحی می‌کنند و توسعه می‌دهند.

شغل developer

حال که با حوزه‌هایِ مختلفِ کاری توسعه‌دهندگان نرم‌افزار آشنا شدید، بهتر است به شرح وظایف یک توسعه دهنده (developer) بپردازیم.

وظایف دولوپر Developer ها

در بالا دو حوزه‌ی کاری کلی Developer ها را باهم بررسی کردیم و با توجه به تفاوت‌هایی که در آن دو حوزه وجود دارد، وظایف مختلفی هم بر دوش توسعه‌دهندگان می‌باشد؛ اما بیشتر این وظایف در هر دو حوزه با هم مشترک هستند؛ به طور کلی وظایف یک Developer عبارت‌اند از:

  • ساخت و توسعه‌ی نرم‌افزارهای مورد نیاز برای کاربران
  • آزمایش و تست نرم‌افزارهای جدید
  • ارتقا و توسعه‌ی نرم‌افزارهای موجود
  • ارائه‌ی مدل و نمودار برای نشان دادن کدها
  • نظارت بر روی عملکرد برنامه‌ها و نرم‌افزارها
  • نگهداری و پشتیبانی از نرم‌افزارها و برنامه‌ها

در ادامه به بررسی موارد گفته شده می‌پردازیم.

لیست وظایف یک Developer
لیست وظایف یک Developer

ساخت و توسعه نرم‌ افزار‌های جدید

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین وظایف یک توسعه‌دهنده، ساخت و توسعه‌ی نرم‌افزارهای جدید برای کاربران مختلف می‌باشد که این امر به خلاقیت، دانش بالا و همچنین قدرت تشخیص و درک نیازهای کاربران بستگی دارد. یک توسعه‌دهنده یا همان Developer باید بداند که کاربران چه نیازهایی دارند؟ و همچنین از یک برنامه چه می‌خواهند؟ تا برای رفع آن نیازها و برآورده کردن آن خواسته‌ها، دست به ساخت و توسعه‌ی نرم‌افزارهای مختلف بزنند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آزمایش و تست نرم‌ افزار های جدید

بسیاری از Developer ها در زمینه‌ی آزمایش و تست نرم‌افزارها و برنامه‌های جدید، تخصص و مهارت دارند؛ آن‌ها نرم‌افزارهای جدید را از جنبه‌های مختلف ظاهری، عملکردی، ویژگی‌هایی که دارد و فاکتورهای بسیارِ دیگری مورد آزمایش و بررسی قرار می‌دهند و باگ‌ها یا ایراداتی که در آن‌ها وجود دارد را یا به اطلاع سازنده‌ می‌رسانند یا خودشان آن‌ها را برطرف می‌نمایند؛ البته ناگفته نماند که برخی از توسعه‌دهندگانی که سازنده‌ی نرم‌افزار هستند، خودشان تست‌ها و آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهند اما بسیاری دیگر کار را به متخصصان این زمینه – یعنی آزمایش و تست نرم‌افزارهای جدید – واگذار می‌نمایند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ارتقا و توسعه‌ نرم ‌افزار های موجود

یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی Developer ها می‌باشد، ارتقا و توسعه‌ی نرم‌افزارهایی است که از قبل ساخته شده‌اند و در حال حاضر نیاز به بهبود و ارتقا دارند. توسعه‌دهندگان در این قسمت، پس از بررسی کدهای استفاده شده در ساخت برنامه، اصطلاحاتی در این کدها ایجاد می‌نمایند که این اصلاحات می‌تواند به بهبود عملکرد ویژگی‌های فعلی آن نرم‌افزار یا برنامه کمک کند یا اینکه به اضافه شدن ویژگی جدیدی ختم شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ارائه مدل و نمودار برای نشان دادن کدها

یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار، بسته به شرکتی که در آن کار می‌کند، نیازهای کاربر را تجزیه و تحلیل می‌نماید و سپس بر اساس این تجزیه و تحلیل، یک نرم‌افزار را ایجاد کرده و آن را آزمایش نموده و توسعه می‌دهد. شایان ذکر است که این نرم‌افزار، یا مشکلی را حل می‌نماید یا یک سرگرمی را ارائه می‌کند یا زندگی را برای کاربرانِ مورد نظرش آسان‌تر می‌سازد.

توسعه‌دهندگان پس از ترسیم نقشه طراحی، ایجاد فلوچارت‌ها و تهیه پیش‌نویسِ هر مرحله از فرآیند، نمودارها و مدل‌هایی را می‌سازند تا به برنامه‌نویسان آموزش دهند که چگونه کدهای یک برنامه را بنویسند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نظارت بر روی عملکرد برنامه ‌ها و نرم ‌افزار ها

توسعه‌دهندگان علاوه بر طراحی، ساخت، ارتقاء و آزمایش نرم‌افزارهای مختلف باید بر روی عملکردِ آن‌ها نیز نظارت داشته باشند تا در طول زمان و با افزایش کاربران یا استفاده از ویژگی‌های مختلف، برنامه یا نرم‌افزار مورد نظر دچار مشکل نشود؛ شایان ذکر است که سیستم‌های پایه و زیرساختی که برای فعالیت نرم افزارهای مختلف توسعه داده شده‌اند، نیز نیاز به نظارت دارند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نگهداری و پشتیبانی از نرم‌ افزار ها و برنامه ‌ها

از جمله وظایف مهمی که بر عهده‌ی یک Developer است، نگهداری و پشتیبانی از نرم‌افزارها و برنامه‌ها می‌باشد؛ مخصوصاً برنامه‌ها و سیستم‌هایی که به عنوان بستر فعالیت نرم‌افزارهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا با بروز مشکل در آنها برنامه‌ها و نرم‌افزارهای زیادی دچار مشکل خواهند شد.

سایر وظایف شغلی یک دولوپر، شامل:

  • تهیه نقشه نرم‌افزار برای به‌روزرسانی‌ها و پیشرفت‌های آینده
  • آزمایش نرم‌افزار
  • و همکاری با سایر متخصصان رایانه (برای اطمینان از اینکه نرم‌افزار به‌صورت درجه یک و به‌درستی کار می‌کند)

می‌باشد.

ویژگی‌ های مورد نیاز برای Developer شدن

در این قسمت می‌خواهیم برخی از ویژگی‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک Developer یا همان توسعه‌دهنده‌ی خوب را باهم مرور کنیم. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • داشتن خلاقیت و نوآوری
  • مهارت ایجاد ارتباط
  • مهارت‌های تحلیلی
  • تمرکز بالا
  • و قدرت تصمیم‌گیری سریع

حال بیایید موارد گفته شده را باهم بررسی کنیم.

لیست ویژگی های مورد نیاز برای Developer شدن
لیست ویژگی های مورد نیاز برای Developer شدن

داشتن خلاقیت و نوآوری

خلاقیت یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که به شما کمک می‌کند تا یک توسعه‌دهنده‌ی خوب باشید و بتوانید ایده‌های جدید برای طراحی، ساخت، ارتقا و توسعه‌ی یک نرم‌افزار یا برنامه ارائه نمایید و همچنین بتوانید روش‌های جدیدی را برای حل مشکلات و ایرادات موجود در پروژه‌های مختلف پیدا کنید.

مهارت برقراری ارتباط

توجه داشته باشید که توسعه‌ی یک نرم‌افزار یا برنامه، کاری انفرادی نیست و شما به عنوان یک Developer باید با افراد مختلفی همکاری داشته باشید و قدم‌ها و فعالیت‌های خود را با آنان هماهنگ سازید تا در قالب یک تیم بتوانید بهترین خروجی را تولید نمایید؛ لازمه‌ی این کار، داشتن مهارت ایجاد و برقراریِ ارتباط با سایر افراد و همکاران خود می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت ‌های تحلیلی

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم دیگری که به عنوان یک Developer باید در خود ایجاد کنید و آن را تقویت نمایید، مهارت تحلیل مسائل مختلف در کوتاه‌ترین زمان و به نحو احسن می‌باشد؛ شما باید نیازهای کاربران و مشتریان، موانع سد راه توسعه‌ی نرم‌افزار، ایرادات و مشکلات موجود در نرم‌افزارهای ساخته‌شده و همچنین عملکرد برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف را به‌درستی تحلیل نمایید و برای هر کدام از آنها راه‌حلی مطرح کنید تا در کمترین زمان و بهترین شکل، به خروجی مورد نظر خود برسید.

تمرکز بالا

توسعه‌ی یک نرم‌افزار کاری پیچیده و دارای مراحل دقیقی می‌باشد که برای انجام آن به بهترین شکل باید از تمرکز بالایی برخوردار باشید تا بتوانید قسمت‌های مختلف آن را به درستی و هماهنگ باهم در کنار یکدیگر قرار دهید تا نتیجه به صورت یک نرم‌افزار واحد و منسجم در بیاید؛ پس برای رسیدن به موفقیت در شغل Developer باید قدرت تمرکز خود را بالا ببرید.

تمرکز در شغل developer

قدرت تصمیم‌ گیری سریع

همیشه کارها آن طوری که ما می‌خواهیم پیش نمی‌روند و مشکلاتِ ناخواسته و غیرقابل پیش‌بینیِ مختلفی در حین انجام یک کار پیش می‌آید که این مشکلات به دلیل پیچیده بودن فرایند ساخت و توسعه‌ی نرم‌افزار، زیاد اتفاق می‌افتند؛ از این رو، شما به عنوان یک Developer یا همان توسعه‌دهنده باید از قدرت تصمیم‌گیری سریعی برخوردار باشید تا بتوانید بهترین گزینه را در کمترین زمان ممکن انتخاب کنید.

دانش و مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک Developer

حتماً تا اینجای مقاله متوجه شده‌اید که فعالیت به‌عنوان یک Developer، کاری پیچیده و نیازمند دقت بالا و دانش زیاد می‌باشد و شما برای اینکه به یک توسعه‌دهنده (Developer) خوب تبدیل شوید باید دانش و مهارت کافی در حوزه‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی را مانند موارد زیر کسب نمایید:

  • Java
  • JavaScript
  • Python
  • #Microsoft C
  • Linux
  • Git
  • Oracle
  • DevOps
  • SQL
  • Software Engineering (مهندسی نرم‌افزار)

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب و کار

سخن پایانی در مورد شغل دولوپر

هر شغلی دارای ویژگی‌ها و وظایف مختص خود می‌باشد که برای فعالیت در آن شغل، باید آن‌ها را کسب نمایید و انجام دهید؛ در مقاله‌ای که باهم خواندیم به معرفی و بررسی سِمَتِ شغلی Developer یا همان توسعه‌دهنده پرداختیم و آموختیم که مهارت‌ها و ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک Developer چیست؟ و همچنین یک توسعه‌دهنده چه وظایفی را بر عهده دارد؟ حال با شناختی که از شغل Developer پیدا کرده‌اید، می‌توانید تصمیم بگیرید که می‌خواهید وارد این حوزه‌ی کاری بشوید یا خیر؟

 در پایان، امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «شغل دولوپر» دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصددِ این هستند که به‌عنوان توسعه دهنده نرم‌افزار به کسب درآمد بپردازند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.