بسیاری از افراد، «نویسندگی» را به چشم یک شغل حرفه‌ای نگاه نمی‌کنند و یا تصور می‌کنند نویسنده به کسی گفته می‌شود که آثار ادبی یا علمی بزرگی خلق کرده باشد؛ اما این‌گونه نیست! نویسندگی شغلی است که حوزه‌های مختلفی دارد و برخی از این حوزه‌ها تخصصی و برخی دیگر عمومی می‌باشند. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا می‌خواهیم «شغل نویسندگی» را به‌صورت کامل باهم بررسی کنیم و ببینیم که برای تبدیل شدن به یک نویسنده چه مراحلی را باید طی نماییم؟ و چه ویژگی‌هایی داشته باشیم؟ لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

نویسندگی یعنی چه؟

همه ما می‌دانیم که معنی عبارت «نویسندگی» چیست؛ اما شغل نویسندگی یعنی چه؟ به هر شغلی که شما با نوشتن مطالب و یا متونی خاص، بتوانید به کسب درآمد بپردازید، «شغل نویسندگی» می‌گویند. شایان ذکر است که «نویسندگی» را نمی‌توان را به یک عنوان شغلی خاص محدود کرد؛ زیرا نویسنده‌ها در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و به نوشتن مطالب مختلف مشغول هستند. نویسندگی در حوزه‌ی تجارت، ادبیات، آموزش‌های تحصیلی، سرگرمی و بسیاری دیگر از حوزه‌ها حضور دارد و نویسنده‌های بسیار زیادی در هر کدام از حوزه‌های گفته‌شده، فعالیت می‌کنند؛ اما با ظهور اینترنت و شبکه‌های مجازی، حوزه‌های جدیدی از نویسندگی به‌وجود آمد که فرصت‌های شغلی جدید را برای نویسندگان به ایجاد نمود و روح جدیدی در کالبد نویسندگی دمید که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد؛ اما بیایید قبل از معرفی فرصت های شغلی جدید برای نویسندگان، به معرفی و بررسی مهارت‌های لازم برای شغل نویسندگی و مراحل تبدیل شدن به یک نویسنده بپردازیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مهارت های مورد نیاز برای شغل نویسندگی

برای کسب موفقیت در ساده‌ترین شغل‌ها، باید مهارت‌های لازم در آن شغل و کسب‌وکار را بلد باشید؛ شغل نویسندگی نیز مانند بسیاری دیگر از مشاغل نیازمند مهارت‌های مورد نیاز خود می‌باشد. در این قسمت می‌خواهیم به بررسی مهارت‌ها و فاکتور‌های مورد نیاز برای کسب درآمد به‌عنوان یک نویسنده بپردازیم؛ مهارت‌های لازم برای شغل نویسندگی عبارت‌اند از:

  • خلاقیت
  • دانش کافی
  • رعایت اصول نگارش
  • دایره‌ی لغات بالا
  • مهارت جستجو
  • مدیریت درست زمان
  • پشتکار و اراده

در ادامه‌ می‌خواهیم موارد گفته‌شده را به‌دقت بررسی نماییم.

لیست مهارت های مورد نیاز برای شغل نویسندگی
لیست مهارت های مورد نیاز برای شغل نویسندگی

خلاقیت

شاید یکی از مهم‌ترین فاکتورهای لازم برای شغل نویسندگی، داشتن خلاقیت باشد؛ منظور ما این نیست که حتماً باید به ایده‌های ناب و بکر نیاز داشته باشید، بلکه داشتن ذهن باز و اندکی خلاقیت، مسیر ورود به شغل نویسندگی را برای شما هموار می‌کند؛ شما در هر شاخه و هر حوزه‌ای از شغل نویسندگی که بخواهید فعالیت داشته باشید، حداقل به کمی خلاقیت نیاز دارید تا بتوانید متنی بدون کپی و جدید را بنویسید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دانش کافی

چه بخواهید یک رمان بنویسید و چه یک مقاله برای وب‌سایت، باید دانش کافی در حوزه‌ای که می‌خواهید به‌عنوان نویسنده در آن فعالیت نمایید را کسب کنید؛ این دانش می‌تواند جنبه‌ی فنی، اجتماعی، سیاسی، روانشناسی و… داشته باشد! اما شاید برایتان سؤال پیش بیاید که چرا باید دانش خود را در این حوزه‌ها بالا ببریم؟ در پاسخ باید بگوییم که خوانندگان با مطالعه‌ی هر متنی (حتی رمان‌های عاشقانه و کودکانه) خودآگاه یا ناخودآگاه، مطالبی و دانشی را کسب می‌کنند که اگر آن مطالب درست نباشد، هم به آنها دانش اشتباهی را منتقل کرده‌اید و هم ارزش کار و نوشته‌ی خود را پایین آورده‌اید.

رعایت اصول نگارش

یادگیری اصول نگارشی، یکی از مواردی است که در شغل نویسندگی بسیار اهمیت دارد. بد نیست این را نیز بدانید که در حوزه‌ی نویسندگی، شغلی به نام «ویراستاری» وجود دارد که در آن یک فرد با برخورداریِ کامل از دانشِ اصول نگارشی و محتوایی، به ویرایش متن نوشته‌‌شده‌ی شما می‌پردازد؛ اما یک نویسنده‌ی حرفه‌ای باید بتواند بدون کمک از ویراستارها، متنی کامل و بدون ایراد نگارشی تهیه نماید تا به این ترتیب، هم در زمان انتشار نوشته‌ی خود صرفه‌جویی کرده باشد و هم در هزینه‌های جاری برای نوشتن و انتشار یک متن؛ از طرفی، هرچه متنی که می‌نویسید قوی‌تر و درست‌تر نوشته شده باشد، ارزش شما به‌عنوان یک نویسنده بیشتر خواهد شد و به همین ترتیب خوانندگان بیشتری را به خود جذب خواهید کرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دایره‌ لغات بالا

حتماً برای شما هم پیش آمده که از خواندن کتابی یا مقاله‌ای، به دلیل استفاده از کلمات تکراری خسته شده‌اید یا حتی در جمله‌ای احساس کرده‌اید که از کلمات درستی استفاده نشده است و حق مطلب به‌درستی ادا نشده؛ این مشکل، به دلیل دایره‌ی لغات پایینِ نویسنده به‌وجود می‌آید و نویسندگانی که دایره‌ی لغات بالایی دارند، قادرند تا متن‌هایی با صفت‌های متنوع، افعال گوناگون و… بنویسند که از خستگی خواننده جلوگیری می‌کند. یکی از راه‌های افزایش دایره‌ی لغات، «مطالعه‌ی بیشتر» می‌باشد؛ لذا هرچه شما متون مختلفی از نویسندگانِ گوناگون را مطالعه کنید، دایره‌ی لغات شما افزایش می‌یابد و قادر خواهید بود که یک جمله را با کلمات مختلف و شکل‌های گوناگونی بیان نمایید تا مانع از خسته شدنِ خواننده هنگام مطالعه متن‌تان شوید.

مهارت جستجو

از دیگر مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک نویسنده‌ی خوب، داشتن «مهارت جستجو» می‌باشد. یک نویسنده‌ی خوب باید بتواند به منابع اطلاعاتیِ درستی دست پیدا کند و از دانش و اطلاعات درست و به‌روزی در متون خود استفاده نماید. شایان ذکر است که «مهارت جستجو» بیشتر از آنچه که انتظار دارید، حائز اهمیت می‌باشد و برای اینکه متنی کامل و اصولی، جهت مطالعه برای خوانندگان ارائه نمایید، باید در آن حوزه تحقیقات و مطالعات درستی انجام داده باشید که لازمه‌ی این امر، دسترسی به منابع اطلاعاتی موثق و مورد اعتماد می‌باشد که با کمک مهارت جستجو می‌توانید این منابع اطلاعاتی را پیدا کنید و از آن‌ها استفاده نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت جستجو
مهارت جستجو

مدیریت درست زمان

تواناییِ مدیریتِ درستِ زمان، در هر حوزه‌ی شغلی یک فاکتور مهم به شمار می‌آید؛ اما مدیریت زمان در شغل نویسندگی اندکی پیچیده‌تر است؛ چرا که یک نویسنده از ذهن، خلاقیت و دانش خود استفاده می‌نماید تا یک متن را بنویسد و بسیار پیش آمده که نویسنده‌ای – بنابر دلایل مختلف – نمی‌تواند متنی را خلق نماید و زمان را از دست می‌دهد؛ اگر قصد دارید به یک نویسنده‌ی خوب تبدیل شوید، باید علاوه بر مهارت‌های ذکرشده، توانایی مدیریت زمان را نیز در خود پرورش دهید تا بتوانید کتاب‌ها یا مقالات خود را در زمان تعیین‌شده و با کیفیت بالا به دست خوانندگان برسانید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پشتکار و اراده

در شغل نویسندگی، شما اکثر زمان خود در طول روز را پشت میز نشسته‌اید و یا به صفحه‌ی کامپیوتر چشم می‌دوزید و تایپ می‌کنید یا از روش‌های قدیمی مانند نوشتن دستی استفاده می‌نمایید؛ لذا در این شغل، در هر صورت شما پشت میزتان هستید و احتمالاً دارد فعالیت‌های اجتماعی مختلفی را از دست بدهید (به فردی منزوی تبدیل شوید)؛ یا در برخی از روزها با مشکلات ذهنی دست‌وپنجه نرم کنید که توان کار را از شما می‌گیرد! اما با وجودِ همه‌ی این‌ها، باید کار کنید و متن مورد نظر را کامل نمایید. این مشکلات و مشکلات دیگری که در شغل نویسندگی وجود دارد آن را به شغلی تقریباً سخت تبدیل می‌کند. از این رو، برای اینکه یک نویسنده‌ی موفق باشید، باید پشتکار و اراده‌ی بالایی در این راه از خود نشان دهید و قادر باشید موانع درونی یا بیرونی که سد راه موفقیت شما می‌شوند را در هم بشکنید.

مراحل تبدیل شدن به یک نویسنده موفق

برای شروع هر کاری و رسیدن به موفقیت، در آن کار باید مراحل مختلفی را پشت سر گذاشت و شغل نویسندگی هم از همین قاعده پیروی می‌کند؛ برای اینکه به نویسنده‌ای خوب تبدیل شوید باید مراحلی را پشت سر بگذارید که عبارت‌اند از:

  • انتخاب حوزه‌ی کاری
  • مطالعه‌ی بیشتر
  • آشنایی با قواعد نگارشی
  • تمرین نوشتن
  • گذراندن دوره‌های نویسندگی

حال بیایید موارد نام‌برده را با هم بررسی کنیم.

مراحل تبدیل شدن به یک نویسنده موفق
مراحل تبدیل شدن به یک نویسنده موفق

انتخاب حوزه‌ کاری

اولین قدم برای ورود به شغل نویسندگی «انتخاب حوزه‌ی کاری» می‌باشد؛ همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفتیم، شغل نویسندگی در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد و دارای شاخه‌های متفاوتی می‌باشد. در این راستا، شما قبل از هر چیزی باید شاخه‌ی مورد نظر خود و همچنین حوزه‌ای که می‌خواهید در آن شاخه به‌عنوان یک نویسنده فعالیت کنید را مشخص نمایید. به‌عنوان مثال، شما تصمیم می‌گیرید که در شاخه‌ی نوشتن کتاب فعالیت داشته باشید؛ حال باید مشخص کنید در چه حوزه‌ای می‌خواهید کتاب بنویسید؟ رمان، کودکان، آموزشی، تاریخی، مصور یا حوزه‌های دیگر؟ زمانی که شاخه و حوزه‌ی کاری خود را به‌عنوان نویسنده مشخص نمودید، می‌توانید به مرحله‌ی بعد بروید.

مطالعه‌ بیشتر

مهم‌ترین راه برای رسیدن به موفقیت، شناخت رقبای موفق و بررسی محصولات آنها می‌باشد؛ که در شغل نویسندگی رقبای شما، نویسندگان دیگر و محصولات آن‌ها هم نوشته‌هایشان (کتاب، مقاله و…) می‌باشد. به بیان دیگر برای اینکه یک نویسنده‌ی خوب باشید، باید پس از مشخص کردن شاخه و حوزه‌ی نویسندگیِ مد نظرتان، آثار موفقی که در آن حوزه وجود دارد را مطالعه کنید. شایان ذکر است که هرچه مطالعه‌ی شما بیشتر باشد، تجربه و آشنایی بیشتر و کامل‌تری به‌دست می‌آورید که شما را در نوشتن متن‌هایتان کمک می‌نماید.

آشنایی با قواعد نگارشی

به‌عنوان یک نویسنده، شما باید در هنگام مطالعه‌ی متون مختلف به علائم نگارشی آن‌ها توجه کنید تا بهتر بتوانید طریقه‌ی استفاده از علائم نگارشی را بیاموزید. همچنین در کنار مطالعه‌ی کتاب‌های مختلف در حوزه‌ی مد نظرتان، سعی کنید حتماً کتاب‌های آموزش قوانین نگارشی را نیز مطالعه فرمایید تا دقیق‌تر و اصولی‌تر با قواعد نگارشی آشنا شوید. شایان ذکر است که رعایت قوانین نگارشی یکی از عواملی است که هم ارزش شما را به‌عنوان نویسنده افزایش می‌دهد و هم موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های ویراستاری متن شما می‌گردد.

تمرین نوشتن

کار نیکو کردن از پر کردن است! تا جایی که می‌توانید بنویسید و از نوشتن هراسی نداشته باشید؛ در قدم اول، هرچه به ذهنتان می‌آید را بدون هیچ چارچوبی بنویسید و زمانی که نوشتن تمام شد، آن‌ را بخوانید و به ویرایش قسمت‌های مختلفی از آن بپردازید و سپس دوباره بخوانید. هر چند باری که احساس می‌کنید نیاز است متن خود را مطالعه کنید و ویرایش نمایید تا به بهترین نسخه از متنی که نوشته‌اید دست پیدا کنید! هرچه بیشتر این تمرین را انجام دهید، قادر خواهید بود متون بهتر و کامل‌تری بنویسید تا علاوه بر پیشرفت شخصی، خوانندگان بیشتری هم جذب خود کنید. برای موفق شدن در این مرحله، پیشنهاد می‌شود که هر روز حداقل یک متن بنویسید و با روشی که گفتیم آن را صیقل دهید.

تمرین نوشتن
تمرین نوشتن

گذراندن دوره‌ های نویسندگی

یکی از تأثیرگذارترین مراحلی که برای تبدیل شدن به یک نویسنده‌ی خوب می‌توانید آن را انجام دهید، «گذراندن دوره‌های نویسندگی» می‌باشد؛ در دوره‌های نویسندگی، شما با سبک‌های مختلف نویسندگی، قوانین نگارشی، انواع ترکیبات ادبی آشنا خواهید شد و هر آنچه که برای تبدیل شدن به یک نویسنده‌ی خوب نیاز دارید را خواهید آموخت. از طرفی، قرار گرفتن در محیط آموزشی شما را به رقابت با دیگران وا می‌دارد و به این ترتیب تلاش خواهید کرد تا بیش از پیش پیشرفت کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

انواع فرصت های شغلی در زمینه نویسندگی

در قسمت‌های قبل آموختیم که شغل نویسندگی چیست؟ و یک نویسنده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ و همچنین دیدیم که برای نویسنده شدن چه مراحلی را باید طی نمود؟ در این قسمت می‌خواهیم لیستی از انواع فرصتهای شغلی در زمینه نویسندگی را باهم بررسی کنیم. این فرصت‌ها عبارت‌اند از:

  • نویسنده کتاب
  • نویسنده مجله
  • روزنامه‌نگاری
  • تبلیغ‌نویسی
  • دستیار مجازی
  • مدیر شبکه‌های اجتماعی
  • وبلاگ‌نویس
  • نویسنده شبح
  • مقاله‌نویسی
  • محتوانویسی
  • نویسنده فنی
  • نویسنده بازی‌های ویدیویی
  • مترجمی
  • ویراستاری

در ادامه، مواردی که در بالا گفته شد را باهم بررسی خواهیم کرد.

انواع موقعیت‌ها و فرصت‌های شغلی در حوزه نویسندگی
انواع موقعیت‌ها و فرصت‌های شغلی در حوزه نویسندگی

نویسندگی کتاب

اولین فرصت شغلی که با شنیدن نام «نویسنده» یا «شغل نویسندگی» به ذهن ما خطور می‌کند، «نویسنده‌ی کتاب» می‌باشد؛ در واقع، نویسندگی کتاب یکی از شاخه‌های شغل نویسندگی است که خود دارای حوزه‌های متفاوتی می‌باشد. شاخه‌ی نویسندگیِ کتاب یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌هایی است که برای شغل نویسندگی وجود داشته و به همین دلیل، ما شاهد حوزه‌های مختلفی از نویسندگی کتاب هستیم؛ حوزه‌هایی مانند: رمان، کودکان، نوجوانان، آموزشی، فنی، داستان، تاریخی، شعر، روایات، دینی و… که هر کدام از این موارد گفته‌شده، خودشان دارای انواع مختلفی می‌باشند. در این راستا، اگر بخواهید به‌عنوان یک نویسنده‌ی کتاب فعالیت خود را آغاز نمایید، ابتدای ساکن باید مشخص کنید که در کدام شاخه و کدام حوزه از کتاب‌ها می‌خواهید به نویسندگی بپردازید، سپس آثار مهم موجود در آن شاخه و حوزه را مطالعه نمایید تا بتوانید درک درستی از کتابی که قصد نوشتن آن‌ را دارید، پیدا کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نویسندگی مجله

آیا تا به حال به این اندیشیده‌اید مطالبی که در مجله‌ها می‌خوانیم توسط چه کسی یا چه کسانی نوشته شده است؟ آیا آن‌ها را از جایی کپی کرده‌اند یا خودشان نوشته‌اند؟ باید بگوییم که نویسندگی برای مجله‌ها یکی از مشاغلی است که بسیار طرفدار دارد و نویسندگان معروفی که در این حوزه فعالیت می‌کنند با مجله‌های مختلفی همکاری می‌نمایند تا هم متن‌هایشان بیشتر منتشر شوند و هم درآمد بیشتری کسب نمایند! شایان ذکر است هر مجله با توجه به محتوا و تم کلی که دارد، از بخش‌های مختلفی نیز برخوردار است که هر کدام از آن‌ها به‌صورت تخصصی نوشته می‌شوند؛ به‌عنوان مثال، «مجله دانستنیها» که سالیان درازی است فعالیت خود را ادامه داده، دارای تم کلی مجله علمی می‌باشد؛ اما بخش‌های مختلفی در آن نظیر تکنولوژی، ستاره‌شناسی، برنامه‌نویسی، علوم پزشکی و… وجود دارد که هر کدام از این بخش‌ها دارای نویسندگانِ مخصوص خود می‌باشند. از این رو، شما هم برای اینکه وارد این شاخه از نویسندگی بشوید، باید قبل از هر چیزی مشخص نمایید که پیرامون چه موضوعی قصد فعالیت دارید؟

روزنامه‌ نگاری

یکی دیگر از فرصت‌های شغلی که به‌عنوان نویسنده برای شما وجود دارد، «شغل روزنامه‌نگاری» می‌باشد. در این شغل، شما باید با مراجعات حضوری و غیرحضوری از اتفاقات خوب یا بدی که در جامعه‌ی ما و حتی جامعه‌ی خارج از کشور رخ می‌دهد، مقاله یا همان گزارشی تهیه نمایید، با افراد مختلفی مصاحبه کنید و سرنخ‌های کوچک را دنبال نمایید تا به داستان بزرگ خود برسید. روزنامه‌نگاران زیادی را داشته‌ایم که با پیگیری سرنخ‌های کوچک، پرده از اتفاقات بزرگی برداشته‌اند و تحولی در جامعه ایجاد نموده‌اند. شایان ذکر است که مهم‌ترین اصل در روزنامه‌نگاری، پیگیری سرنخ‌ها و انتشار حقیقت برای خوانندگان و افراد جامعه می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

 

روزنامه نگاری
روزنامه نگاری

تبلیغ ‌نویسی

تبلیغ نویسی که در گذشته برای مجلات، روزنامه‌ها و یا پوسترهای سطح شهر مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه در فضای مجازی شکل جدیدی پیدا کرده و شاخه‌های مختلفی از آن به‌وجود آمده است که یکی از پرکاربردترین آنها در فضای مجازی، «ریپورتاژ» می‌باشد؛ ریپورتاژ، نوعی تبلیغ است که در قالب یک مقاله ارائه می‌شود و علاوه بر جذب کاربران از طریق محتوایی که در آن وجود دارد، خوانندگان را به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم هدفِ تبلیغات قرار می‌دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است سرویس‌های مختلفی در فضای مجازی وجود دارند که خدمات ریپورتاژ و تبلیغ‌نویسی را برای کسب و کارهای مختلف انجام می‌دهند که یکی از آن‌ها سرویس نشریلا [+] می‌باشد؛ این سرویس با داشتن تیم نویسندگان قوی و باتجربه، بهترین متون تبلیغاتی و ریپورتاژ را برای کسب و کارهای مختلف می‌نویسد و امور مربوط به انتشار آن ها را انجام می‌دهد.

رپیورتاژ آگهی با نشریلا
رپیورتاژ آگهی با نشریلا

دستیار مجازی

دستیار مجازی شغلی است که در مقاله‌ی «دستیار مجازی یعنی چه؟ + وظایف، ‌مهارت ها و مزایای شغل دستیار مجازی» آن را به‌صورت کامل توضیح داده‌ایم. یک دستیار مجازی (virtual Assistant) وظایف مختلفی دارد که «مهارت نویسندگی» به شدت در بین آن‌ها سودمند و مفید می‌باشد؛ به‌عنوان مثال، یک دستیار مجازی باید نامه‌های مختلف (اداری و غیر اداری)، ایمیل‌های گوناگون، گزارش کارها و… را بنویسید و مهارت نویسندگی کمک بزرگی به او خواهد کرد! پس به‌عنوان یک نویسنده می‌توانید در جایگاهِ یک دستیار مجازی هم فعالیت داشته باشید و درآمد کسب نمایید.

مدیر شبکه های اجتماعی

یکی از وظایف مدیر شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای مناسب، پاسخ به پیام‌ها و نظرات کاربران می‌باشد؛ حال اگر از مهارت نویسندگی برخوردار هستید، می‌توانید این مهارت را با دیگر وظایف یک ادمین شبکه‌های اجتماعی ادغام نمایید و با تولید محتوای متنی بسیار مناسب، کاربران بیشتری به خود جذب کنید و به‌عنوان یک ادمین درآمد بالایی داشته باشید. برای آشنای بیشتر با شغل مدیر شبکه‌های اجتماعی شما را به مطالعه‌ی مقاله «ادمین شبکه های اجتماعی کیست؟ – وظایف و مهارت های مدیر شبکه‌ های اجتماعی» دعوت می‌کنیم. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

وبلاگ ‌نویسی

وبلاگ‌ها طرفداران زیادی دارند و بسیاری از بلاگرهای معروف و محبوبی که در فضای مجازی آن‌ها را مشاهده می‌کنید، فعالیت خود را از وبلاگ‌نویسی آغاز نموده‌اند و با انتشار محتوای متنی و تصویری خوانندگان زیادی را به خود جذب نموده‌اند و توانسته‌اند به‌عنوان یک بلاگر به کسب درآمد بپردازند. نکته‌ی مهمی که برای وبلاگ‌نویسی باید به آن توجه کنید، این است که وبلاگ شما باید حول موضوع و حوزه‌ی خاصی در گردش باشد؛ به‌عنوان مثال، می‌توانید یک وبلاگ آشپزی داشته باشید یا وبلاگ ورزشی و نباید موضوعات مختلفی که نسبت به هم بی‌ربط هستند را در یک وبلاگ منتشر کنید؛ زیرا ممکن است خواننده را گیج کند و مانع برقراری ارتباط خواننده با وبلاگ شما شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نویسنده شبح

شاید یکی از جالب‌ترین حوزه‌های کاری شغل نویسندگی همین مورد، یعنی «نویسندگی شبح» باشد؛ اما نویسنده‌ی شبح کیست؟ نویسنده‌ی شبح به کسی می‌گویند که به جای شخص دیگری یک متن را می‌نویسد اما در نهایت آن متن به اسم آن فرد دیگر منتشر می‌شود و افراد جامعه گمان می‌کنند که آن فرد، متن را خودش نوشته است، در حالی‌که متن مورد نظر توسط «نویسنده‌ی شبح» به نگارش درآمده است. شایان ذکر است که نویسنده‌های شبح بیشتر برای سیاست‌مداران، رهبران، مدیران شرکت‌های بزرگ، سخنران‌ها و به طور کلی کسانی که حرف‌هایشان به گوش افراد بسیار زیادی می‌رسد، متن تهیه می‌کنند و در خدمتشان قرار می‌دهند؛ به‌عنوان مثال، یک رئیس جمهور از نویسنده‌ی شبحِ خود درخواست می‌کند تا یک متن سخنرانی پیرامون قدردانی از مردم خود بنویسد و سپس آن متن را در سخنرانی قرائت می‌کند.

مقاله ‌نویسی

در دنیای مجلات و روزنامه‌نگاری، ما با سِمَتِ شغلی تحت عنوان «مقاله‌نویس» رو به رو هستیم که این مقاله‌نویس‌ها با پیگیری سرنخ‌ها و شنیدن داستان افرادِ مختلف، به موضوعاتی می‌رسند و تا انتها آن‌ها را دنبال می‌نمایند تا نتیجه‌ی مطلوب را به‌دست آورند؛ پس از کسب نتیجه‌ی مورد نظر، داستان و ماجرا را از دید خودشان تعریف می‌کنند، مقاله‌ای در مورد آن می‌نویسند و این مقاله را به مجلات، وبلاگ‌ها، روزنامه‌ها و نشریات مختلف می‌فروشند.

بد نیست بدانید که تفاوت مقاله‌نویس‌ها با روزنامه‌نگاران در این است که مقاله‌نویس‌ها، داستان‌ها و سرنخ‌هایی را دنبال می‌کنند که کمتر کسی به آنها توجه می‌کند و از همین سرنخ‌های کوچک و به ظاهر بی‌اهمیت، داستانی فوق‌العاده و جذاب برای شما خلق و روایت می‌نمایند. به‌عنوان مثال، اگر پادکست چنل‌بی را گوش کرده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که داستان‌ها و روایاتی که در این پادکست می‌شنوید، همه مقالاتی هستند که توسط مقاله‌نویسان حرفه‌ای خارجی در مجله‌های معروف منتشر شده‌اند.

مقاله نویسی
مقاله نویسی

محتوا‌ نویسی

محتوانویسی یکی از مشاغلی است که با ظهور و گسترش شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها شکل گرفت. محتوا نویسی یکی از شاخه‌های تولید محتوا می‌باشد و جزو محتوای متنی محسوب می‌گردد. شما در شغل محتوا نویسی به‌عنوان یک نویسنده، باید بر اساس کلمات کلیدی و عناوینی که به شما داده می‌شود به دنبال منابع اطلاعاتی موثق بگردید و دانش خود را پیرامون حوزه‌ای که کلمات کلیدی داده شده در آن هستند را افزایش دهید و سپس بر اساس دانشی که کسب کرده‌اید به تولید محتوای متنی (مقالات برای وب‌سایت، توضیحات زیر یک پست در شبکه‌های اجتماعی، توضیحات معرفی محصولات در فروشگا‌ه‌های آنلاین و…) بپردازید. اگر به حوزه‌ی محتوا نویسی علاقه پیدا کرده‌اید توصیه می‌کنیم مقاله‌ی «اصول محتوا نویسی و نگارش مقاله برای سایت ها» را مطالعه بفرمایید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

یک پیشنهاد خاص برای شغل نویسندگی در حوزه محتوا نویسی

فرادرس، یکی از بزرگترین پلتفرم‌های ایرانی در حوزه آموزش الکترونیک است که مجله‌ای با بازدید میلیونی دارد. شما می‌توانید شانس خود را برای استخدام در تیم تحریریه این پلتفرم امتحان کنید. پلتفرمِ فرادرس، قصد دارد تیم تولید محتوای متنی خود را در زمینه‌های تخصصی: هوش مصنوعی و داده‌کاوی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، مهندسی برق، مکانیک، برنامه‌نویسی، متون اقتصادی (بورس، حسابداری و علم اقتصاد) و مباحث عمومی رایانه و موبایل (متون آموزشی در زمینه نرم‌افزارها، سیستم‌عامل‌ها و…) توسعه دهد. لذا اگر به تولید محتوا و نویسندگی در هر یک این حوزه‌ها علاقه دارید، سطح زبان انگلیسی شما خوب است، منابع تخصصی حوزه موردنظر خود را به‌خوبی می‌شناسید و توانایی ترجمه و تألیف مطالب حوزه موردنظرتان را دارید، می‌توانید درخواست شغل نویسندگی خود را به این پلتفرم ارائه دهید. برای آگاهی بیشتر از شرایط همکاری با فرادرس در زمینه نویسندگی سایت، به این لینک [+] مراجعه کنید.

درخواست نویسندگی سایت به فرادرس

درخواست نویسندگی سایت به فرادرس

نویسنده فنی

حتماً به همراه وسایلی که خریداری می‌نمایید، شاهد دفترچه‌ی راهنمایی بوده‌اید که توضیحات مربوط به نحوه‌ی کار و مشخصات ساخت وسیله‌ی مورد نظر در آن نوشته شده است؛ این دفترچه‌ها و کتابچه‌های راهنما، توسط «نویسندگان فنی» نوشته می‌شوند و دارای اطلاعاتی دقیق از نحوه‌ی عملکردِ وسیله‌ی خریداری‌شده و همچنین آموزش طرز کار با آن وسیله می‌باشند. شایان ذکر است که نویسندگان فنی علاوه بر مهارت و دانش نویسندگی، باید دانش فنی کاملی در مورد دستگاه یا وسیله‌ی مورد نظر داشته باشند تا بتوانند به‌صورت کامل و دقیق، نحوه‌ی استفاده از آن‌ را به کمک دفترچه‌ی راهنما به مشتریان منتقل کنند.

نویسنده بازی ‌های ویدیویی

هر بازی ویدیویی، دارای داستان و همچنین دیالوگ‌های خود می‌باشد که این داستان و دیالوگ‌ها توسط نویسندگان نوشته خواهد شد؛ نویسندگان این حوزه، باید با خلاقیت خود برای شخصیت‌های موجود در بازی داستان‌پردازی کنند و دنیایی برای آنها خلق نمایند؛ علاوه بر این‌ها، دیالوگ‌هایی هم که در طول بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید توسط نویسندگان بازی‌های ویدیویی نوشته شود. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مترجمی

مترجمی صرفاً برگردان کلمات یک زبان خارجی به زبان مقصد نیست؛ بلکه باید آرایه‌های ادبی و قواعد نگارشی هم مطابق با زبان خوانندگان ترجمه و نوشته شود؛ به همین دلیل، برای ترجمه‌ی متون مختلف (مخصوصاً متون ادبی) بهتر است از مترجمانی کمک گرفته شود که دارای مهارت نویسندگی نیز باشند و بتوانند علاوه بر ترجمه‌ی دقیق، متنی سلیس و روان برای خوانندگان فراهم آورند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ویراستاری

در قسمت‌های قبل، از شغل «ویراستاری» سخن به میان آمده بود و حال در این قسمت می‌خواهیم آن را به‌صورت اختصاصی بررسی کنیم. ویراستار به نویسنده‌ای گفته می‌شود که به‌صورت حرفه‌ای تمامیِ قوانینِ نگارشی و قواعد و دستور زبان را فراگرفته است، متونی از نویسنده‌های دیگر را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و بر اساس دانشی که کسب نموده، آن‌ها را ویرایش یا به عبارتی ویراستاری می‌نماید تا متنی روان و بدون غلط املایی یا نگارشی در اختیار خوانندگان قرار دهد.

لینک مقالات تکمیلی یا مشابه در حوزه نویسندگی و تولید محتوا

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه مشاغل و کسب و کارها

سخن پایانی در مورد شغل نویسندگی

همان‌طور که در مقاله‌ی بالا مطالعه کردیم، شغل نویسندگی دارای حوزه‌ها و شاخه‌های متفاوتی است که هر کدام از آن‌ها دارای زیرشاخه‌های خودشان می‌باشند؛ لذا شما با توجه به علاقه و مهارت‌هایی که در نویسندگی دارید، می‌توانید یکی از حوزه‌های گفته‌شده را انتخاب نمایید و سپس با کسب مهارت‌های تکمیلی، به نویسندگی در آن حوزه و نهایتاً کسب درآمد بپردازید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و توانسته باشیم اطلاعات مفیدی به شما منتقل نماییم.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «شغل نویسندگی» دارید، یا فرصت‌های دیگری در حوزه نویسندگی می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که  به‌عنوان یک نویسنده به کسب درآمد بپردازند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 14 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.