تولید محتوا 125 بازدید

از بازاریابی محتوایی داده محور یا مبتنی بر داده چه می‌دانید؟ این روزها، کارشناسان بازاریابی به ابزارهای قدرتمندی برای تحقیقات بازار و رقبا دسترسی دارند که همه‌چیز درباره‌ی شگردهای بازاریابی رقبا را نمایان می‌کنند: کلمات کلیدی که در سئو بر آن متمرکز هستند، استراتژی لینک‌سازی آنها‌ و حتی میزان ترافیک وبسایت که رقبایشان ایجاد می‌کنند.

خبر بد اینکه روی دیگری برای سکه‌ی این ابزارها وجود دارد: رقبای شما نیز به‌همین میزان از اطلاعات رقابتی در مورد شما دسترسی دارند. به‌عبارت‌دیگر، شما و رقبایتان براساس داده‌هایی که به‌صورت عمومی در دسترس همه هستند، عمل می‌کنید که این امر، دستیابی به موفقیت در این موضوع را سخت‌تر می‌کند.

رویکرد هوشمندانه‌ی بازاریابی محتوایی، رویکردی مبتنی بر داده است. اما در عین حال، هوشمندانه‌ترین رویکرد برای بازاریابی، اولویت‌بندی داده‌های خودتان می‌باشد؛ دارایی ارزشمندی که رقبا آن را در اختیار ندارند.

به‌جای پیروی از رقبا و تلاش برای تقلید از موفقیت‌شان، از داده‌های خودتان استفاده کنید و اجازه دهید که آنها از گام‌های شما پیروی کنند.

در این مقاله، پنج نوع از داده‌های داخلی که در استراتژی بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) و استراتژی بازاریابی محتوایی به شما کمک می‌کند، ارائه شده‌است. همچنین این داده‌ها شما را در رقابتتان پیشتاز خواهد کرد. پس تا انتها با کاپریلا همراه باشید.

برای یکپارچه‌سازی نقاط داده‌ی مختلف، یک داشبورد کارآمد ایجاد کنید.

«همیشه اولین گام در تنظیم استراتژی، سازماندهی است».

اگر شما به‌عنوان یک کارشناس بازاریابی، با وب‌سایت‌های بزرگ و یا تبلیغات نمایشی و شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ منابع محتوایی خود مانند وبسایت، وبلاگ، حساب اینستاگرام و … و نقاطی که مشتری هدف در معرض خرید از شما قرار دارد، سروکار دارید، یکپارچه‌سازی منابع مختلف داده برای جمع‌آوری الگوهای عملکرد و اطلاعات دست اول، مهم است. با این‌حال، هر چه داده‌ی بیشتری داشته باشید، درک و استفاده‌ از آن دشوارتر می‌شود. در چنین مواردی، راهکارهای هوش تجاری مانند وبسایت سایسنس، که بر پایه هوش مصنوعی طراحی شده‌اند، وارد میدان شده و امکان یکپارچه‌سازی، بصری‌سازی، تحلیل و تهیه‌ی گزارش از داده‌های بدست‌آمده از منابع گوناگون را برای شما فراهم می‌کند.

داشبورد بازاریابی محتوایی داده محور
نمایش داده ها و گزارشات محتوا در وبسایت سایسنس

وبسایت سایسنس امکان ایجاد گزارش‌های داده‌های خود به شکل‌ها و ساختار دلخواه را برای شما فراهم می‌کند و می‌توانید این گزارش‌ها را به‌عنوان داشبوردهای تحلیلی و گزارشی برای استفاده‌ی پرسنل شرکت – یا حتی به‌عنوان بخشی از گزارش به سرمایه‌گذاران خارج از شرکت – به‌کار بگیرید. هنگامی‌که داشبورد خود را ایجاد کردید، تصمیم بگیرید که برای طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی داده محور کارآمد، نیاز است چه داده‌هایی را رصد و استفاده کنید. می‌توانید بازاریابی محتوایی داده محور خود را از اینجا شروع کنید:

محتوای با بیشترین تبدیل را به‌روزرسانی کنید.

در اغلب موارد، «حدود 20درصد تا 30 درصد از محتوای هر وب‌سایت، باعث 70 درصد تا 80 درصد از کل ترافیک آن سایت است». به‌طور کلی، بهتر است به‌جای اینکه به‌شکل بی‌فایده‌ای برای کسب نتیجه از محتواهای ضعیف‌تان تلاش کنید و وقت و انرژی زیادی برای اصلاح و تبلیغ آنها بگذارید، کاری کنید که محتوایی که بهترین کارایی را دارد، نتیجه‌ای به مراتب بهتر به‌دست آورد. حداقل، بهینه‌سازی محتوای با بهترین عملکرد، فرصتی دست‌یافتنی است که نباید آن را از دست بدهید؛ به‌جای آنکه روی محتوایی که مطمئن نیستید بازدهی دارد یا خیر، سرمایه‌گذاری کنید.

فینتزا وبسایت تحلیلگر ترافیک وبسایت با تمرکزی بالا بر ردیابی (پایش) تبدیل (تبدیل کاربر به سرنخ فروش: Conversion) است. فینتزا در شناسایی محتوایی که بازدیدکنندگان شما را تبدیل به خریدار یا عضو سایت می‌کند، به شما کمک می‌کند. برای شناسایی این محتواها، باید دو گام زیر را در وبسایت فینتزا طی کنید:

  • رویداد (event) اولیه‌ای را که می‌خواهید روی صفحه‌تان رهگیری شود، انتخاب کنید (مثلاً پر کردن فرم درون صفحه یا ثبت‌نام در خبرنامه ایمیلی)
  • روی گزارش “Pages” (صفحات)، که براساس تعداد تبدیل بازدیدکنندگان سایت‌، مرتب شده کلیک کنید.
تحلیل بازاریابی محتوایی داده محور
مشاهده آمار بازدهی محتوا در فینتزا

جستجوی داخلی سایت خود را رصد کنید.

درحالی‌که رتبه شما در گوگل به‌طور علنی و توسط همه مشاهده می‌شود، جستجوی داخلی سایت شما، منبع داده‌ی اختصاصی شما است که هیچ شخص دیگری به آن دسترسی ندارد (منظور، کلماتی است که کاربران در بخش جستجوی سایت شما تایپ کرده و به‌دنبال آن هستند). با وجود اینکه این جستجوها از بهترین منابع داده قابل استفاده برای شما هستند اما تعداد کمی از تولیدکنندگان محتوا به آنچه که مخاطبان در وبسایت‌شان جستجو می کنند، توجه دارند.

جستجوی داخلی سایت شما مانند نقشه‌ای از تمام چیزهایی است که مخاطبان هدف، خواهان آن هستند، همچنین نشان می‌دهد که آیا سایت شما نیازهای آنها را برطرف می‌کند یا خیر (آیا در مورد موضوع مورد نیاز مخاطبان، مطلبی وجود دارد یا خیر)، مخصوصاً اگر از ابزارهای مناسبی برای رصد این جستجوها استفاده می‌کنید.

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک نرم‌افزار رایگان تحلیل درون‌سایتی، تحلیل‌هایی دقیق از جستجوی درون‌سایتی ارائه می‌کند. همچنین، افزونه‌های وردپرس (نوعی سیستم مدیریت محتوا برای ساخت سایت: WordPress) گوناگونی نیز وجود دارد که کارآمدی جستجوی سایت وردپرسی شما، عباراتی که در وبسایت شما جستجو می‌شود و حتی میزان رضایت‌مندی کاربران از نتایج جستجوی سایت را به شما نشان می‌دهد.

نتایج جستجو در بازاریابی محتوایی داده محور
استفاده از گوگل آنالیتیکس برای مشاهده نتایج جستجو

برای کلمات کلیدی‌ با بیشترین تعداد کلیک، بهینه‌سازی مجدد انجام دهید.

حداقل نصف نتایج صفحه اول گوگل به‌میزان مورد نیاز کاربر، جامع و مفید هستند تا کاربران به کلیک روی لینک‌های دیگر نیاز نداشته‌باشند. به‌عبارت دیگر، نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) کلیک‌های کمتری برای اکثریت تولیدکنندگان محتوا ارسال می‌کنند. با این‌حال، گوگل همچنان به‌عنوان کارآمدترین منبع ترافیکی در نظر گرفته‌می‌شود. براساس چندین مطالعه موردی، بهینه‌سازی جستجوی ارگانیک گوگل می‌تواند افزایش چشمگیری در نرخ بازگشت سرمایه‌ (ROI) شما داشته باشد.

ClickMatix یک سازمان بازاریابی اینترنتی‌ست که در ملبورن استرالیا تاسیس شده‌است. این شرکت بعد از اجرای استراتژی سئو، به افزایشی 30 درصدی در درآمدها و تا 150 درصد افزایش در تبدیل‌های سایت در دوره‌ای حدوداً 6 ماهه، دست پیدا کرد. از عملکرد این شرکت می‌توان نتیجه گرفت که استراتژی سئوی شما باید برای صفحات دارای رتبه‌ای باشد که کلیک‌های بیشتری را جذب می‌کنند و نرخ کلیک بالایی در گوگل دارند. این استراتژی یعنی همه‌ی صفحات سایت و دارای رتبه در گوگل، ارزش تلاش و صرف هزینه را ندارند، اما تا زمانی‌که سایت خود را برای رتبه مطلوب در گوگل بهینه‌سازی نکردیم، چگونه مطمئن باشیم که کلمه کلیدی مد نظر ما از گوگل به سایت ما ترافیک می‌آورد؟

اولین گام این است که از داده‌های در دسترس عموم استفاده کنیم (مانند میزان جستجوی هر کلمه در گوگل). گام بعد، بررسی نتایج صفحه اول گوگل برای بهینه‌کردن صفحات خود در رقابت با آنها است. در بسیاری از موارد، به‌عنوان یک جستجوگر می‌توانید بگویید که آیا کاربر، برای کشیدن صفحه گوگل به‌سمت پایین و مشاهده سایر نتایج و کلیک روی آنها تمایلی دارد یا خیر. برای مثال، در تصویر زیر، نیاز به اسکرول بیشتر بسیار کم خواهد بود چون کسانی‌که آن عبارت را جستجو می‌کنند، نیازشان با همان تصاویر اولیه برطرف می‌شود.اما مجدداً باید گفت که معتبرترین منبع داده‌ی شما، داده‌های خودتان است و با استفاده از داده‌های عمومی می‌توانید سرنخ‌های اولیه را پیدا کنید.

بهینه سازی مجدد محتوا
بررسی نتایج گوگل برای بهینه‌سازی محتوا

کنسول جستجوی گوگل، امکان شناسایی کلماتی را که کاربران در گوگل جستجو می‌کنند و روی صفحات شما کلیک می‌کنند، فراهم می‌کند، حتی اگر صفحه‌ی شما در رتبه‌ی اول گوگل قرار نداشته باشد و همین نتایج، صفحاتی هستند که می‌خواهید در آنها رتبه‌ی بالاتری داشته‌باشید. اگر زمانی‌که در صفحه شما در رتبه‌ی سوم یا پایین‌تر قرار دارد، کلیک‌ دریافت می‌کنید، اطمینان داشته‌باشید که هنگام قرارگیری در رتبه‌ی 1 یا 2 گوگل، ترافیک بسیار بیشتری کسب می‌کنید.

ارتقای سئو در بازاریابی محتوایی داده محور
استفاده از داده‌های کنسول گوگل برای بهینه‌سازی محتوا

برای جذب  کلمات جستجوشده مرتبط با نام برند، محتوا تولید کنید.

چگونگی جستجوی نام برندتان در گوگل توسط کاربران را بررسی کنید. این بررسی، اطلاعات زیادی درباره‌ی اینکه آنها برند شما را چگونه درک می‌کنند و شناختند، ارائه خواهد کرد.

  • آیا کاربران در پیدا کردن صفحات یا اطلاعات خاصی در سایت شما مشکل دارند (مثلاً در گوگل جستجو می‌کنند «لینک ثبت‌نام در دیجیکالا»)؟
  • آیا آنها به‌دنبال نظرات سایر مشتریان در مورد شما هستند (مثلاً در گوگل جستجو می‌کنند «نظرات مشتریان در مورد دیجیکالا»)؟
  • آیا هنگام جستجو در گوگل، در کنار برند شما از اصطلاحات منفی (کلاه‌برداری، پشتیبانی ضعیف و …) استفاده می‌شود؟

دوباره تاکید می‌کنیم که کنسول جستجوی گوگل، امکان دسترسی به چنین داده‌هایی را برای شما فراهم می‌کند. اطمینان پیدا کنید که از فیلتر «query» برای محدودکردن عبارات جستجو، به آنهایی که دربردارنده‌ی نام برند شما هستند، استفاده می‌کنید.

جستجوی نام برند در سئو محتوا
استفاده از کنسول گوگل برای کلمات کلیدی نام برند

نتیجه‌گیری

این روزها، بازاریابان محتوا به داده‌های بسیار بیشتری نسبت به آنچه باید قدرشان را دانسته و از آنها استفاده کنند، دسترسی دارند و این موضوعی تاسف‌برانگیز است؛ چون دانستن اینکه از چه داده‌ای و چگونه از آن استفاده کنید، شما را در رقابت محتوایی و سئو جلو می‌اندازد. امیدواریم که ابزارها و ایده‌های این مقاله، شما را برای شروع بازاریابی محتوایی داده محور تشویق کنند.

 

شما از داده‌های خود در تحلیل و بهینه‌سازی بازاریابی محتوایی خود چه استفاده می‌کنید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها