تولید محتوا 356 بازدید

امروزه بازاریابی محتوا به یکی از مؤثرترین انواع بازاریابی تبدیل‌ شده است؛ بنابراین لازم است که بدانید چگونه می‌توانید مهارت‌ها و استراتژی‌های خود را در زمینه تولید، مدیریت و انتشار محتوا تقویت کنید؛ زیرا این کار به شما کمک می‌کند تا با همین منابع فعلی، بازدهی بیشتری بدست آورده و مشتریان بیشتری را جذب کنید. در ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا می‌خواهیم درباره مهارت‌هایی که برای بازاریابی محتوایی مهم هستند و شما باید بعنوان یک کارشناس یا مدیر تولید محتوا، آنها را بهبود ببخشید صحبت کنیم.

مهارت اول: تولید محتوا

مهارت تولید محتوا (Content creation) مهارت بسیار مهمی در بازاریابی محتوایی است اما متأسفانه تعداد کمی از بازاریابان محتوا با اصول درست و حرفه‌ای تولید محتوا آشنا هستند و می‌توانند محتوای مناسبی برای کسب‌وکارشان تولید کنند. اگر شما برای مشاغل آزاد و صنایع مختلف، تولید محتوا می‌کنید ممکن است این کار دشوارتر شود؛ اما مهم است که شما به مهارت نوشتن سبک‌های مختلف محتوا، بسته به نیاز کسب و کار تسلط کافی داشته باشید. برای مثال، بعضی از مشاغل نیاز دارند تا شما محتوای مختصر و کوتاهی را به آنها ارائه دهید بنابراین شما باید با خلاقیت خود، متنی واضح و شفاف و در عین حال کوتاه‌تر بنویسید. همچنین لازم است بدانید که تفاوت نوشتن محتوای مناسب برای وبلاگ، صفحات مهم وبسایت و یا محصولات فروشگاه چیست؛ بنابراین قبل از اینکه شروع به نوشتن محتوای خود کنید باید با دستور زبان و اصول نگارش آشنا شوید. شما می‌توانید برای حذف اشتباهات خود هنگام نوشتن و بهبود مهارت‌های خودتان از ابزاری به نام Grammarly برای متون انگلیسی و ویراست‌لایو برای متون فارسی استفاده کنید، این ابزارها می‌توانند به شما کمک کنند تا اشتباهات محتوای خود را تصحیح کنید. سایر ابزارهای بررسی و اصلاح متن فارسی، عبارت است از وبسایت فرامتن و نرم‌افزار رایگان ویراستار.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

همچنین بازاریابان محتوا به جزء مهارت‌های نوشتاری باید مهارت‌های تولید محتوای چندرسانه‌ای خود را که شامل محتوای بصری مانند عکس و فیلم است را نیز تقویت کنند. برای تقویت این مهارت، می‌توانید از ابزارهایی مانند Canva استفاده کنید، این ابزار به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را آسان‌تر ایجاد کنید. با سایر ابزارهای تولید محتوای بصری در مقاله معرفی ۲۰ برنامه ادیت عکس حرفه‌ای آشنا شوید و یا از نرم‌افزار فتوشاپ استفاده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش فوتوشاپ: اینجا را کلیک کنید (+).

مهارت دوم: ویرایش

هر نوشته‌ یا محتوایی که تولید می‌کنید برای اینکه بدون نقص و عالی به نظر برسد باید ویرایش شود و نواقص تایپی و دستور زبانی آن برطرف شود. حتی نویسندگان بزرگی که امروزه از نوشته‌های آنها لذت می‌بریم، در ابتدای کار خود نوشته‌های بی‌نقصی نداشتند، بنابراین بازاریابان محتوا باید بیاموزند که چگونه محتوای خود را ویرایش کنند. هنگامی‌که بازاریابان، محتوای خود را ویرایش می‌کنند متوجه می‌شوند که اشکالات دستوری آنها چیست و آیا محتوای آنها پیام مورد نظر را به مخاطب می‌رساند و به اندازه کافی شفاف است یا خیر. اگر شما سرمایه کافی دارید، می‌توانید یک ویرایشگر استخدام کنید تا محتوای شما را ویرایش کند. همچنین شما می‌توانید بازاریابان مورد نظر خود را برای ویرایش محتوا آموزش دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش نگارش مقاله، پایان نامه و نشریه علمی: اینجا را کلیک کنید (+).

مهارت سوم: درک عمیق از قیف فروش

هدف نهایی بازاریابی محتوایی این است که مخاطبان را به بازدید از وبسایت شما جذب کند و در نهایت، آنها را به مشتریان شما تبدیل کند. بازاریابان محتوا برای رسیدن به این هدف، از قیف فروش استفاده می‌کنند. قیف فروش شامل مراحل مختلفی است که یک مشتری احتمالی طی می‌کند تا به مشتری واقعی تبدیل شود. این مراحل شامل:

  • بالای قیف فروش (TOFU)
  • وسط قیف فروش (MOFU)
  • پایین قیف فروش (BOFU)

در هر مرحله از قیف فروش، نیاز مخاطبان می‌تواند متفاوت باشد. یک بازاریاب محتوا لازم است که درباره تمام مراحل قیف فروش و نحوه عملکرد آنها، آموزش ببیند. یادگیری مراحل قیف فروش به ابن دلیل مهم است که بازاریابان محتوا می‌توانند با استفاده از آن، محتوای مفیدی برای هر مرحله از قیف ایجاد کنند و مخاطبان بیشتری را به مشتریان خود تبدیل کنند.

4 مرحله قیف فروش
قیف فروش

مهارت چهارم: برنامه‌ریزی

برای اینکه در بازاریابی محتوایی نتیجه قابل قبولی کسب کنید و به موفقیت برسید، باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشید؛ زیرا بازاریابی محتوایی نیازمند زمان و ثبات در عملکرد است؛ یعنی یک بازاریاب محتوا باید محتوای خود را با استفاده از استراتژی محتوا ایجاد کند؛ بنابراین برای اینکه بتوانید استراتژی منحصر به‌ فرد خود را ایجاد کنید، باید ابتدا نیازهای مخاطبان خود را بشناسید و آنها را درک کنید. علاوه‌بر این، شما باید یک تقویم محتوا ایجاد کنید، چون این تقویم به انتشار مداوم و منظم محتوای شما کمک می‌کند. برای دستیابی به این هدف می‌توانید از ابزارهای مدیریت پروژه مانند Trello استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا به هدف برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کارها دست پیدا کنید و با اعضای تیم خود همکاری هماهنگ‌تری داشته باشید. هنگامی‌که مهارت‌های برنامه‌ریزی را آموختید، می‌توانید متوجه شوید که چه محتوایی را برای چه کسانی تهیه کرده و در چه زمانی و در کجا منتشر کنید و چگونه از این انتشار، به اهداف تجاری خود دست پیدا کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مهارت پنجم: تحقیق

تحقیق در مراحل مختلف بازاریابی محتوایی بسیار مهم است. یک بازاریاب محتوا ابتدا باید تحقیقات لازم را درباره مخاطبان خود انجام دهد و نیازهای آنها و نوع محتوایی که می‌پسندند را درک کند تا بتواند پرسونای مخاطبان را طراحی کند. همچنین بازاریابان محتوا حین ایجاد محتوای خود باید تحقیقات کافی انجام دهند تا با روندهای روز محتوایی بازار، فعالیت‌های محتوایی رقبا، منابع و ایده‌های تولید محتوا و … آشنا شوند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مهارت ششم: سئو

موتورهای جستجو یکی از ارزشمندترین منابع ترافیک رایگان و باکیفیت برای وبسایت‌ها هستند. بازاریابان برای اینکه ترافیک ارگانیک بیشتری به سمت وبسایت خود جذب کنند، باید سعی کنند تا محتوای خود را طوری ایجاد کنند که علاوه‌بر کاربر، برای موتورهای جستجو هم مناسب باشد و همچنین باید در محتوای خود از کلماتی استفاده کنند که مشتریان، آنها را جستجو می‌کنند. برای رسیدن به این اهداف، بازاریابان نیاز دارند تا با مهارت‌های سئو آشنا شوند. این مهارت‌ها شامل توانایی انجام وظایف زیر است:

برای استفاده از اصول و قوانین سئو، کسب‌وکارها می‌توانند از مشاوران سئو کمک بگیرند یا آنها را استخدام کنند. همچنین می‌توانند از دوره‌های آموزشی سئو استفاده کنند و بازاریاب‌های خود را برای این کار آموزش دهند. شما می‌توانید با استفاده از منابع آموزشی موجود، مهارت‌های تیم خود را ارتقاء دهید و کارهایی را که باعث رشد کسب‌وکار شما می‌شوند را در اولویت محتوایی خود قرار دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مهارت هفتم: ترویج محتوا

همان‌طور که گفته شد، تولید محتوا بخشی مهم و پیش‌شرط در بازاریابی محتوایی است اما در کنار آن، توزیع و ترویج محتوا نیز موضوع بسیار مهمی است‌. شما ممکن است ساعت‌ها وقت بگذارید و محتوای خود را تولید کنید اما اگر کسی آن را مشاهده نکند، فایده‌ای برای کسب و کار شما نخواهد داشت؛ بنابراین باید تا حد امکان محتوایی که برای آن زحمت کشیده‌اید را تبلیغ و ترویج کنید. شما می‌توانید از پلتفرم‌های مختلفی مانند شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های گوناگون و خبرنامه ایمیلی برای تبلیغ محتوای خود استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید با افراد تأثیرگذار (اینفلوئنسر) در ارتباط باشید و از روش‌های اینفلوئنسرمارکتینگ برای ترویج هر چه بیشتر محتوای خود استفاده کنید. در این زمینه می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید:

مهارت هشتم: تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها

بازاریابان محتوا باید عملکرد خود را بطور مستمر تجزیه‌ و تحلیل کنند؛ بنابراین باید شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) و نحوه ردیابی آنها را بدانند و از آن، اطلاعات کافی داشته باشند. شاخص‌های کلیدی عملکرد از این جهت مهم هستند که برای محاسبات آگاه‌سازی از برند، نرخ جذب مشتری و نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی محتوایی استفاده می‌شوند. اکثر کسب‌وکارها برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌های وبسایت خود، از ابزاری به نام Google Analytics (گوگل آنالیتیکس) استفاده می‌کنند، زیرا این ابزار به بازاریابان کمک می‌کند تا اطلاعات دقیقی درباره رفتار مخاطبان و مشتریان خود بدست آورند. به‌ غیر از اینکه بازاریابان باید نحوه استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد را بدانند، نیاز به دانستن مهارت‌هایی برای ردیابی نرخ بازگشت سرمایه (ROI) نیز دارند. با استفاده از این مهارت، بازاریابان می‌توانند درک بهتری نسبت به عملکرد محتوایی کسب‌وکار خود پیدا ‌کنند و در نتیجه، نحوه فعالیت خود را ارتقاء دهند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای تحلیل آمار وب سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

مهارت نهم: دانش فنی

با پیشرفت تکنولوژی، بازاریابان محتوایی نیاز دارند تا با مهارت‌های فنی مرتبط هم آشنایی داشته باشند؛ زیرا تولید محتوای مناسب به استفاده از ابزارها هم نیاز دارد. بعنوان مثال یک بازاریاب محتوا باید محتوای تولید شده خود را در وردپرس آپلود و منتشر کند؛ بنابراین باید مهارت کافی در این زمینه را داشته باشد. همچنین بازاریابان باید اطلاعاتی درباره ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس، تست A/B، نقشه حرارتی و یا سایر ابزارهای مورد نیاز در حرفه خود را داشته باشند. بنابراین نحوه استفاده از هر ابزار می‌تواند مهم باشد و بعنوان یک مهارت مورد نیاز در بازاریابی محتوایی در نظر گرفته شود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مهارت دهم: مصاحبه کردن

شما بعنوان یک بازاریاب محتوایی، ممکن است لازم باشد درباره مطالب پیچیده و موضوعاتی که اطلاعات زیادی درباره آنها در دسترس نیست تولید محتوا کنید. برای اینکه بتوانید محتوایی مفید و آموزنده به مخاطبان ارائه دهید، می‌توانید از مصاحبه کردن استفاده کنید، به این صورت که شما با افرادی که در حوزه موضوع محتوای شما فعالیت می‌کنند مصاحبه می‌کنید، درباره کار آنها تحقیق می‌کنید و در نهایت، می‌توانید سؤالات متداولی که ممکن است در ذهن مخاطب ایجاد شود را از آنها بپرسید؛ بنابراین نیاز است که مهارت مصاحبه کردن خود را بالا ببرید و از پرسیدن سؤالات مختلف هراس نداشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مهارت یازدهم: کپی‌رایتینگ

یک کارشناس تولید محتوا باید بتواند هدف تبدیل بازدیدکننده به مشتری را با استفاده از تکنیک‌های کپی‌رایتینگ محقق کند. در اینجا انتظار نمی‌رود که یک کارشناس تولید محتوا، صفر تا صد Copywriting را بشناسد اما مهم است که بتواند با خلاقیت، متن خود را تحریک‌کننده و تشویق‌کننده طراحی کند تا بتواند محتوای خود را به وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف تجاری کسب و کار تبدیل کند. مثلاً برای تهیه یک مطلب وبلاگ، باید از جملاتی کوتاه، تاثیرگذار و با ادبیاتی جلب توجه‌کننده استفاده کرد تا بتوان به سوالات مخاطبان در کمترین زمان و به بهترین شکل، پاسخ داد. در این زمینه می‌توانید مقالات زیر را بخوانید و یا از دوره آموزشی معرفی شده کمک بگیرید:

سخن پایانی

بازاریابی محتوا یک شبکه در حال گسترش برای جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری است. به همین دلیل، بازاریابان محتوا باید مهارت‌های خود را در زمینه‌های گفته‌ شده تقویت کنند تا بتوانند در بازاریابی محتوایی موفق‌تر عمل کنند. در نظر داشته باشید که صرف تولید و انتشار محتوای مرتبط با کسب و کار در وبلاگ و اینستاگرام، بازاریابی محتوایی نیست و نمی‌تواند تضمین‌کننده موفقیت شما باشد. اگر فکر می‌کنید باید مهارت دیگری به لیست این مقاله اضافه شود، حتماً در بخش نظرات، به ما اطلاع بدهید.

بر اساس رای 13 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

خاطره محمدی هستم، اول خاکشناسی خوندم و بعد ادبیات. هیچ چیز مثل دنیای کلمات، من رو به وجد نمیاره و نوشتن، روحم رو صیقل میده.

یک نظر ثبت شده در “۱۱ مهارت ضروری بازاریابی محتوایی برای کارشناس تولید و مدیریت محتوا

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.