پیدا کردن تیترهای جذاب تبلیغاتی به‌ آسانی امکان‌پذیر نیست. تیترهای تبلیغاتی به دانش نویسندگی، بازاریابی و البته خلاقیت نیاز دارد تا بتواند با چند کلمه ساده، ذهن مخاطب را به خود درگیر کند. یکی از روش‌های پیدا کردن تیترهای تبلیغاتی (Tagline)، استفاده از روش طوفان مغزی و جلسات ایده‌پردازی است؛ اما رعایت نکاتی می‌تواند به شما برای داشتن یک تیتر تبلیغاتی خوب کمک کند. پس سوال اصلی این است که «چگونه می‌توان یک تیتر تبلیغاتی جذاب انتخاب کنیم؟». برای پاسخ به این سؤال، با ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تیتر تبلیغاتی چیست؟

قبل از هر چیزی باید بدانیم که تیتر تبلیغاتی یا تگ لاین (Tagline) دقیقاً چه چیزی را نشان داده و بیان می‌کند. آلینا ویلر در کتاب خود با نام طراحی هویت برند، تیتر تبلیغاتی را این‌گونه تعریف می‌کند: «عبارت کوتاهی است که ماهیت برند، شخصیت و جایگاه شرکت را در بر می‌گیرد و شرکت را از رقبای خود متمایز می‌کند».

برخی افراد شعار تبلیغاتی (Slogan) را با تیتر تبلیغاتی (Tagline) یکسان می‌دانند، در صورتی که این دو کاملاً متفاوت هستند. تیتر تبلیغاتی نام تجاری و برند شما را توصیف است و شعار تبلیغاتی، توصیف‌کننده یک محصول یا کمپین تبلیغاتی خاص است. به‌عنوان‌مثال، همه تصور می‌کنند که تیتر تبلیغاتی اپل «متفاوت فکر کن (Think Different)» است، اما این جمله در واقع فقط یک شعار برای یک کمپین تبلیغاتی آن برند بود. امروزه اپل برای محصولات مختلف از شعارهای مختلفی استفاده می‌کند. برخی از شعارها شامل:

  • برای MacBook Pro: لمس نبوغ (A touch of genius)
  • برای AirPods: بی‌سیم، بدون دردسر، جادویی  (Wireless. Effortless. Magical)
  • برای iPad: مانند یک کامپیوتر، برخلاف هر رایانه‌ای  (Like a Computer. Unlike any computer)

اما هیچ‌کدام از این‌ها تیتر تبلیغاتی نیستند. همان‌طور که اشاره شد، تیتر تبلیغاتی نشان‌دهنده و بیانگر نام تجاری یک سازمان می‌باشد.

چه چیزی باعث ایجاد تیترهای جذاب تبلیغاتی می‌شود؟

نظریه‌های زیادی در مورد اینکه چه چیزی در طول زمان باعث به‌وجودآمدن یک تیتر عالی می‌شود، وجود دارد. برای مثال برخی می‌گویند یک تیتر تبلیغاتی باید جذاب، کوتاه، با قافیه (آهنگین) باشد و نام برند در آن ذکر شده باشد. اما در سال 2014، محققان دانشگاه تگزاس تک، کال استیت فولرتون و دانشگاه جورجیا هنگام مطالعه ویژگی‌هایی که یک تیتر تبلیغاتی را جذاب‌تر می‌کند، به یافته‌های جالبی دست یافتند. در این تحقیقات، هر دو شعار تبلیغاتی و تیتر تبلیغاتی مورد بررسی قرار گرفت؛ بنابراین یافته‌های آن‌ها برای هر دو مورد صدق می‌کند (منبع انگلیسی این پژوهش +). همان‌طور که می‌دانید برندها معمولاً برای ایجاد یک تیتر تبلیغاتی روی سه ویژگی زیر تمرکز می‌کنند:

  • به یاد ماندنی باشد.
  • دوست‌داشتنی باشد.
  • مرتبط با نام برند باشد.

و البته که ویژگی‌های خاص مطرح شده در موفقیت یک تیتر کمک می‌کند. در این مطالعه، محققان برای پی‌بردن به ویژگی تیتری که واقعاً از نگاه مردم، جذاب و تأثیرگذار است، 14 ویژگی را که عرف متعارف، آنها را مؤثر می‌داند، مانند قافیه، طول یا قرار گرفتن مکرر در رسانه‌ها، شناسایی کردند. برای یافتن این ویژگی‌ها، محققان محبوب‌ترین تیترهای تبلیغاتی را مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار دادند تا مشخص شود کدام ویژگی‌های مشترک را دارند. نتایج این تحقیقات نشان داد تفاوت قابل‌ توجهی در تیترهایی که به یاد مردم می‌ماند و تیترهایی که مردم دوست دارند، وجود دارد.

محبوب‌ترین تیترهای تبلیغاتی:

  • M&M’s: Melts in your mouth, not in your hand: در دهان شما آب می‌شود، نه در دستتان.
  • S. Marine Corps: The few, the proud, the marines: تعدادی اندک، مغرور، تفنگداران دریایی.
  • Las Vegas: What happens in Vegas, stays in Vegas: آنچه در وگاس رخ می‌دهد، در وگاس می‌ماند.
  • Disneyland: The happiest place on the earth: شادترین مکان روی زمین.
  • Subway: Eat fresh: تازه بخورید.
  • Red Bull: Red Bull gives you wings: ردبول به شما بال می‌دهد.
  • Taco Bell: Think outside the bun: بیرون از نان فکر کن.
  • California Milk Processor Board: Got milk: شیر گرفتی؟
  • AutoZone: Get in the Zone: بیا داخل منطقه.
بهترین تیترهای جذاب تبلیغاتی جهان
تیتر تبلیغاتی m&m: در دهان شما آب می‌شود، نه در دستتان.

تیترهایی که بیشتر از ذهن می‌مانند:

  • Nike: Just do it: فقط انجامش بده!
  • McDonald’s: I’m lovin’ it: من عاشقشم.
  • Burger King: Have it your way: طوری که می‌خواین داشته باشیدش.
  • M&M’s: Melts in your mouth, not in your hand: در دهان شما آب می‌شود، نه در دستتان.
  • California Milk Processor Board: Got milk: شیر گرفتی؟
  • Subway: Eat fresh: تازه بخورید.
  • Campbell’s Soup: Mmmm-mmm good: مییییییییم، خوبه!
  • Allstate: You’re in good hands with Allstate: با Allstate در دستان خوبی هستید.
  • Taco Bell: Think outside the bun: بیرون از نان فکر کن.
  • BMW: The ultimate driving machine: ماشین نهایی رانندگی.

شاید افرادی که بارها یک تیتر تبلیغاتی خاص را دیده‌اند بتوانند آن را به‌خاطر داشته باشند، اما این بدان معنا نیست که آن تیتر را بیشتر دوست دارند؛ بنابراین از بین همه مواردی که بازاریابان فکر می‌کنند در به‌ وجود آمدن تیترهای جذاب تبلیغاتی مؤثر است، فقط سه مورد واقعاً تأثیرگذار است:

  • وضوح پیام
  • خلاقیت عبارت‌سازی
  • گنجاندن یک مزیت

این موارد برای تمامی برندها صادق است و برای داشتن یک تیتر عالی نیازی نیست که همانند نایک یا اپل، یک شرکت یا برند برجسته باشید. مهم نیست چقدر برند بزرگ یا کوچکی دارید، اگر می‌توانید وضوح، خلاقیت و مزایای خود را در تیتر تبلیغاتی‌تان بیان کنید، می‌توانید با افرادی که به شما نیاز دارند، ارتباط برقرار کنید.

آموزش گام به گام نوشتن تیترهای جذاب تبلیغاتی

نوشتن تیتر تبلیغاتی یکی از چالش‌های بازاریابی موثر است، فعالیت جذاب و خلاقانه‌ای که مهارت ویژه خود را نیاز دارد. قبل از اینکه به سراغ نوشتن تیتر تبلیغاتی کسب و کار خود بروید، اجازه دهید دو نکته مهم در این فرایند را مرور کنیم.

  • زمان کافی برای نوشتن تیتر تبلیغاتی در نظر بگیرید: خلاقیت و ایده‌پردازی شما در جذابیت تیتر تبلیغاتی، اهمیت ویژه‌ای دارد، بنابراین باید زمان مناسبی را در نظر داشته باشید که فکر شما آزاد باشد و اصطلاحاً بتوانید سر فرصت و حوصله و با تمام تمرکز، روی ایده‌ها کار کنید.
  • قلب برند خود را بشناسید: تیتر تبلیغاتی هدف، دورنما، نقش و ارزش‌های برند شما را معرفی می کند. بنابراین تیتر تبلیغاتی شما برای بازاریابی موثرتر باید به وضوح به این موارد اشاره کند.

اکنون که آمادگی مورد نیاز را کسب کردید و با نکات مهم در نوشتن تیتر تبلیغاتی آشنا شدید، در ۴ مرحله چگونگی نوشتن آن را توضیح خواهیم داد.

مرحله ۱: کسب و کار خود و کاری که‌ انجام می دهید را در یک پاراگراف توضیح دهید.

این مرحله به منظور تخلیه ایده‌هایی که دارید طراحی شده است، بنابراین نیازی نیست بیش از حد محتاط باشید. به نمونه زیر توجه کنید:

«باور ما این است که محتوای شما داستانی را در مورد برندتان تعریف می‌کند؛ ما به شما کمک می‌کنیم تا بهترین داستان خود را نقل کنید. ما با طراحی برنامه‌ برای دسترسی به اهداف برند شما، داستانی خلق می‌کنیم که توجه مخاطب را جلب و او را درگیر کند و تحت تاثیر قرار دهد، داستانی که دیده و شنیده شود».

مرحله ۲: پاراگراف قبل را در یک خط خلاصه کنید.

کافی است به نکته اصلی محتوای خود اشاره کنید. اما در این مرحله توصیه می‌کنیم به چند نکته زیر توجه داشته باشید:

  • موضوع شباهت: تیتر تبلیغاتی شما نباید مشابه تیتری باشد که قبلاً کار شده است. برند شما ممکن است پول بیشتری برای تبلیغات گسترده‌تر خرج کند و به این صورت تیتر تبلیغاتی شما در ذهن افراد ثبت شود. اما باید مراقب باشید تیتر تبلیغاتی شما تکراری و مشابه برندهای دیگر نباشد.
  • لحن هیجان‌انگیز: یک تیتر تبلیغاتی متقاعدکننده بدون اشاره مستقیم به مزایا، هیجانات مخاطب را درگیر می‌کند. تیتر تبلیغاتی برند شما باید از یک تصویر ذهنی قوی و زبانی استفاده کند که با احساسات مخاطب ارتباط برقرار کند.
  • کمتر همیشه بیشتر نیست: آل رایس در کتاب AdAge خود می‌گوید «کمتر همواره بهتر نیست». وقتی پای احساسات به میان می‌آید نمی‌توانیم شفافیت، خلاقیت و مزایا را در سه کلمه خلاصه کنیم. البته بعضی تیتر‌های تبلیغاتی کوتاه محبوبیت زیادی دارند. برخی تیتر‌های تبلیغاتی کوتاه نیز به صورت مخفف و مبهم‌ هستند. به عنوان مثال M&M’s نیز به معنای شکلات بدون کثیفی است اما تیتر تبلیغاتی «در دهانتان آب می‌شود و نه در دستتان» مفهوم بیشتری دارد.

اما حالت خلاصه شده مثال قسمت اول، به این شکل خواهد بود: «ما به برندها کمک می‌کنیم بهترین داستان‌های خود را کشف و بازگو کنند؛ داستان‌هایی که می‌آموزد، درگیر می‌کند و به مردم برای ارتباط با برند شما الهام می‌بخشد».

بهترین تیترهای جذاب تبلیغاتی جهان
تیتر تبلیغاتی ساده و به یادماندنی برند نایکی: فقط انجامش بده.

مرحله ۳: تیتر تبلیغاتی خود را تا حد امکان خلاصه کنید.

اکنون باید تیتر تبلیغاتی خود را از آنچه در مرحله 2 شده، خلاصه‌تر کنید و جذابیت بیشتری به آن بدهید. این مرحله، پیچیده‌ترین بخش نوشتن تیترهای جذاب تبلیغاتی است. اگر به یک نتیجه نهایی خوب نرسیدید می‌توانید از سه ویژگی گفته شده برای تیترها استفاده کنید. نسخه خلاصه و فشرده شده مثال ما به این شکل خواهد بود:« بهترین داستان، برنده می‌شود».

مرحله ۴: تیتر تبلیغاتی خود را با مشتریان و کارمندان خود چک کنید.

تیتر تبلیغاتی خود را با کارمندان و مشتریان خود به اشتراک بگذارید تا بازخورد آنها را دریافت کنید و اگر احتمال واکنش غیر قابل انتظاری وجود دارد، از آن مطلع شوید. این فرایند را تا جایی ادامه دهید تا به نسخه‌ای از تیتر تبلیغاتی خود برسید که تمام افراد تیم شما حس خوبی نسبت به آن داشته باشند. اطمینان کسب کنید که تیتر تبلیغاتی نهایی با چارچوب برند بوک شما سازگار باشد. تیتر تبلیغاتی شما یکی از عناصر اصلی شبکه پیام‌رسانی برند شما و شاخه‌ای از استراتژی برند شما است. به همین دلیل باید در انتخاب و استفاده از آن، دقت کافی داشته باشد. برای یادگیری بیشتر در زمینه نوشتن متن‌های خلاقانه و موثر، مقاله کپی رایتینگ را مطالعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تبلیغ نویسی (Copywriting): اینجا را کلیک کنید (+).

نکات کلیدی طراحی تیترهای جذاب تبلیغاتی

در ادامه مقاله، نکاتی مهم که به شما در طراحی تیتر تبلیغاتی یا تگ لاین برندتان کمک می‌کند، گردآوری شده است.

کمی شوخی در تیتر تبلیغاتی بد نیست.

بعضی برندها در تیتر تبلیغاتی خود عنوان می‌کنند که بهترین هستند،  باکیفیت‌ترین خدمات را ارائه می‌دهند و به عبارتی، شماره یک بازار هستند. به عنوان مثال برند آدیداس با تیتر تبلیغاتی «غیر ممکن وجود ندارد (Impossible is nothing)» و یا هایدساین با تیتر تبلیغاتی «چرم واقعی به روش فراموش شده‌ای ساخته می‌شود (Real leather crafted the forgotten way)» چنین ادعایی دارند. اما بعضی برندها با این موضوع شوخی می‌کنند و یا حتی عنوان می‌کنند که بهترین شماره دو دنیا هستند.

سالها قبل کمپانی آویس (Avis) سهم بازار زیادی از بازار خودرو کرایه‌ای را به کمپانی هرتز (Hertz) باخت. در واقع همه قبول داشتند که هرتز شماره یک در دنیا است، بنابراین آویس قبول کرد که بهترین شماره دو دنیا است و این موضوع را به نفع خود تمام کرد. تیم آنها فکر کردند که اگر بهترین نیستند، باید بیشتر تلاش کنند و بنابراین تیتر تبلیغاتی «سخت‌تر تلاش می کنیم (We try harder)» را طراحی کردند. در مثالی دیگر، شرکت اسماکرز (Smuckers) که تولیدکننده کره آجیل، مربا و سیروپ بود صریحاً نپذیرفت که بهترین نیستند اما در تیتر تبلیغاتی خود با این موضوع شوخی کرد. تیتر تبلیغاتی ده کلمه‌ای آنها «اونی که اسمش اسماکرزه، بایدم خوب باشه (With a name like Smuckers, it has to be good)» با موفقیت زیادی روبرو شد. این تیتر قانونی را نقض کرد که پیش از این در مورد خلاصه بودن تیتر تبلیغاتی مطرح کردیم و نقطه پرش خوبی برای قوانین بعدی ما ایجاد کرد.

از دوگانه‌گویی و ایهام در تیتر تبلیغاتی استفاده کنید.

برخورد اول مخاطب با تیتر تبلیغاتی شما، مهم‌ترین لحظه برای اثرگذاری آن خواهد بود. به همین دلیل باید در همان لحظه اول، ذهن مخاطب را به خود درگیر کند. استفاده از ایهام و کلمات دوپهلو می‌تواند شما را به این هدف برساند. به عنوان مثال، یک شرکت خدمات تهویه، از یک تگلاین دوپهلو استفاده کرده است: «زن شما داغ (hot) است». در این شعار، کلمه hot هم به معنی احساس گرما بوده و هم صفتی شهوت‌انگیز است و همین امر باعث کنجکاوی مخاطب از ماهیت این تبلیغ و خدمات آن خواهد شد.

از هنجارشکنی وحشت نداشته باشید.

بعضی از برندها توانستند با عبور از خطوط قرمز و قانون‌شکنی در عرصه قوانین بازاریابی، شعارهای خلاقانه‌ای بنویسند و تیترهای تبلیغاتی جدیدی خلق کنند. مثلاً تیتر تبلیغاتی ده واژه‌ای طولانی ولی جالب برند مربای اسماکرز می‌تواند نمونه بارزی از این رویکرد و ابتکار عمل باشد. یک بار دیگر تیتر جذابش را مرور می‌کنیم: «اونی که اسمش اسماکرزه، بایدم خوب باشه». مهم نیست که این تیتر تبلیغاتی منطبق با اصول نیست چون توانسته با درگیر کردن ذهن مخاطب، باعث ایجاد حس خوبی در او شود. البته تجربه شیرین طعم مربا هم بی‌تأثیر نبوده! ویدیوی مربوط به این برند و تیتر تبلیغاتی‌اش را می‌توانید در این لینک (+) در یوتیوب مشاهده کنید.

اما در خصوص تیتر تبلیغاتی رایس کریسپی (Rice Krispies) که فقط از یک سری صداها بهره می‌برد.، اسنپ، کرکل و پاپ! (Snap! Crackle! Pop!) اما آیا به همان صداها ختم می‌شوند؟ هرگز! تک تک آنها یعنی Snap، Crackle، Pop تبدیل به شخصیت‌هایی می‌شوند که در هر قسمت از تیزرهای مربوط به کارهای تبلیغاتی رایس کریسپی، از بدو تولد برند تا به امروز حضوری فعال دارند. شخصیت‌هایی که در آغاز ایجاد تیترهای تبلیغاتی‌شان فقط یک صدا بودند و امروز همگام با این برند رشد کرده و بزرگ شدند. ویدیوی مربوط به این برند و تیتر تبلیغاتی‌اش را می‌توانید در این لینک (+) در یوتیوب مشاهده کنید.

مثالی بعد از برندی است که در دنیای تبلیغات، نمی‌توانیم آن را فراموش کنیم: Energizer. این برند تولیدکننده باتری، تیتر تبلیغاتی خود را با دو جمله تکرارشونده آغاز کرد: «این ادامه می‌دهد … و ادامه می‌دهد …(It keeps going… and going… and going)» ادامه می‌دهد. اما ماجرا چه بود؟

این تبلیغ، جالب‌ترین، صورتی‌ترین و پرانرژی‌ترین اسباب‌بازی خرگوشی است که جهان تا به حال دیده است. در سال 1989، باتری Energizer، شخصیت خرگوش Energizer را طراحی و عرضه کرد و از آن به بعد، دیگر دست از این کار برنداشته است. او (خرگوش Energizer) با ظاهری پوشیده از خز صورتی در تبلیغات ظاهر می‌شود، مجهز به طبل و نمودی از قدرت کافی برای ماندگاری بیش از 32 سال. تاکنون درخشان‌ترین جنبه کمپین، شعار در حال تغییر و توسعه آن بوده است: «ادامه دهید و ادامه دهید». در سال 1999، یک دهه پس از راه‌اندازی آن کمپین، Ad Age نام خرگوش Energizer را به عنوان یکی از برترین نمادهای برند قرن معرفی کرد. ویدیوی مربوط به این برند و تیتر تبلیغاتی‌اش را می‌توانید در این لینک (+) در یوتیوب مشاهده کنید.

وقتی در حال نوشتن یک تیتر تبلیغاتی جذاب هستید، مسلماً به اتفاقات جذاب‌تری خواهد انجامید که می‌تواند خیلی فراتر و تاثیرگذارتر از یک تیتر تبلیغاتی صرف باشد. باید پذیرفت قدم اول در این مسیر، عبور از خطوط قرمز و پا فراتر گذاشتن از همه قوانین دست و پا گیری است که شما را در عرصه خلق آثار بدیع، محدود می‌کند.

بهترین تیترهای جذاب تبلیغاتی جهان
تیتر تبلیغاتی پاناسونیک: ایده‌هایی برای زندگی.

زیبایی در سادگی است.

امروز دور و برمان پر شده از تیزهایی تبلیغاتی که می‌خواهند در چند کلمه به اندازه چند جمله حرف بزنند. اگر قادر به طراحی تیتری نیستید که بتواند کارهایی که برند شما انجام می‌دهد را در سه تا نهایتاً پنج کلمه بیان کند، باید بپذیرید که در این صورت، انتقال چشم‌انداز برندتان به کارکنان خودتان نیز دشوار خواهد بود. باید آگاه باشید که هدف از طراحی تیترهای جذاب تبلیغاتی، صرفاً دربارهٔ موفقیت در بازاریابی و بالا بردن فروش محصول نیست؛ بلکه تاکید روی این موضوع است که مشتریان و کارکنان داخلی با چشم‌انداز و ماموریتی که شرکت روی آن کار می‌کند آشنا شده، آن را به وضوح ببینند و به درستی درک کنند.

تحت تأثیر جلسات بازاریابی نباشید.

امروزه بسیاری از تیترهای تبلیغاتی چیزی را دنبال می‌کنند که گاهی به آن «سبک زندگی عمومی» گفته می‌شود؛ این مدل تیترهای تبلیغاتی، مبهم و به نوعی توخالی به نظر می‌رسند. مثلاً در مورد بازاریابی برند KFC فکر کنید که از تیترهای تبلیغاتی «خیلی خوب» یا «من این را می‌خواهم» استفاده می‌کند. با دیدن یا شنیدن این تیترهای تبلیغاتی، عملاً می‌توانید جلسه بازاریابی بی‌روح این برند را که در پشت صحنه برای برگزیدن این شعارها اتفاق افتاده است را مشاهده و درک کنید. در عوض، پیشنهاد می‌کنیم تیتر تبلیغاتی را به گونه‌ای انتخاب کنید که مستقیماً به یک مزیت شما اشاره کند؛ درست درک شود و صرفاً بی‌روح و سرد از جنس تیترهای شعارگونه و مبهم، ساخته نشود. جملاتی کلی که باعث برانگیختگی هیچ مخاطبی نخواهد شد و نمی‌توانند تیترهای تبلیغاتی مناسبی برای شما باشند.

از تیترهای دارای سناریو استفاده کنید.

هر چه تیتر تبلیغاتی شما مفهوم وسیع‌تری را بیان کند، مخاطبان شما با احتمال بیشتری محصول شما را فراموش می‌کنند. از طرفی هر چه تیتر شما متمرکزتر طراحی شود، می‌تواند توجه افراد بیشتری را به خود جلب کند چون فقط روی یک موضوع تمرکز شده است. بهتر است تیتر تبلیغاتی خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که اتفاقات زندگی روزمره، مخاطب را به یاد محصول و تیتر شما بیاندازد. این یعنی تیتر شما دارای یک سناریوی هدفمند بوده که روزانه برای مخاطبان به نمایش در می‌آید.

داستان‌سرایی کنید.

آیا کسب و کار شما هم داستان منحصر به فردی دارد که شنیدنش خالی از لطف نباشد؟ چرا برای کسب و کار و برند خود، یک داستان نمی‌گویید؟ وقت آن رسیده که بر اساس کارهایی که انجام داده‌اید، یک سناریوی داستانی طراحی کنید؛ داستانی که شما به آن فکر می‌کنید و احساسش می‌کنید. این موضوعات هر چیزی که باشند، دقیقاً همان مواردی هستند که می‌توانند تبدیل به لوگو و یا تیترهای جذاب تبلیغاتی شما شوند. وقتی به کارهایی که انجام می‌دهید فکر می‌کنید، چه چیزی باعث احساس شما می‌شود؟ هر چه باشد، ایده جایگاه‌یابی برند شما است. لوگو و تیتر تبلیغاتی شما باید دقیقاً همان احساس را منتقل کند و با سبک داستان‌سرایی بتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کرده و داستان برند شما را برایشان بازگو کند.

بهترین تیترهای جذاب تبلیغاتی جهان
تیتر تبلیغاتی برند ریبوک: من همان چیزی هستم که هستم.

پیشنهاد خود را توضیح دهید.

درست است که بهترین تیترهای تبلیغاتی، ساده و به یاد ماندنی هستند، اما ویژگی تاثیرگذار دیگری نیز وجود دارد: کاربردی بودن تیتر تبلیغاتی. یک تیتر جذاب تبلیغاتی باید محصول یا خدمات شما را برای مشتریان بالقوه توضیح داده یا نشان دهد که چه چیزی باعث می‌شود کسب و کار شما با مشاغل رقبای شما متفاوت باشد.

به مخاطبان خود بگویید که چه می‌کنید.

آژاکس (Ajax)، محصول تمیزکننده، دارای یک تیتر تبلیغاتی خارق‌العاده است که هم در جایگاه معرفی یک برند و هم به عنوان یک تبلیغ کوچک برای کارهایی که محصولشان انجام می‌دهد، یعنی «قوی‌تر از کثیفی» عمل می‌کند. تیتری شایسته، کوتاه ولی دارای نفوذ کلام و تأثیرگذار برای آنهایی که با شستشو در خانه سر و کار دارند. وقتی هم تیزر تلویزیونی‌اش را می‌بینیم، در کنار هم‌وزنی واژه‌ها متوجه می‌شویم که تیتر تبلیغاتی این محصول خیلی راحت در خاطر مخاطب ثبت می‌شود. ویدیوی مربوط به این برند و تیتر تبلیغاتی‌اش را می‌توانید در این لینک (+) در یوتیوب مشاهده کنید.

آلکا سلتزر (Alka Seltzer) یک تیتر تبلیغاتی شبیه به راه حل مشکلی که همه ما تجربه کرده‌ایم، ارائه می‌دهد، یعنی زیاده‌روی در خوردن و در نهایت، دل درد و دل پیچه. آنچه معمولاً هر کسی بعد از دل درد به خاطر زیاده‌روی در خوردن می‌گوید این جمله است: «من نمی‌توانم باور کنم که کل غذا را خوردم». جمله‌ای که آلکا سلترز توانسته از آن به عنوان یک تیتر تبلیغاتی، به بهترین شکل ممکن استفاده کند تا برای قرار گرفتن در ضمیر ناخودآگاه مخاطبانش با نیت همزادپنداری با مشکل آنها به هدف تبلیغاتی خود برسد. ویدیوی مربوط به این برند و تیتر تبلیغاتی‌اش را می‌توانید در این لینک (+) در یوتیوب مشاهده کنید.

تبلیغ اتوبوس‌های گری هاند (Grey Hound) هم مثال خوبی برای این قسمت است: «رانندگی را به ما بسپارید». پیامی که هنگام بیان و طرح تیتر تبلیغاتی آن به مخاطب منتقل می‌شد، در عین صمیمیت، حس خوب آرامش را در یک مسافرت به یادماندنی منتقل می‌کرد. هر چند این موضوع که داشتن یک عنوان خلاق می‌تواند بسیار مفید باشد، قابل انکار نیست اما گاهی اوقات به آسانی می‌توانیم به طور مختصر به مشتری بگوییم که برند ما چه کارهایی انجام می‌دهد. ویدیوی مربوط به این برند و تیتر تبلیغاتی‌اش را می‌توانید در این لینک (+) در یوتیوب مشاهده کنید.

بهترین تیترهای جذاب تبلیغاتی جهان
تیتر تبلیغاتی توییتر: آن چیزی که در حال وقوع است.

با شفافیت و صراحت صحبت کنید.

مطمئن شوید که تیتر تبلیغاتی شما تصویری از آنچه انجام می‌دهید ارائه می‌دهد. برندسازی فقط به وضوح و شفافیت عملکرد برند بستگی دارد. تیتر تبلیغاتی قدیمی برند خودروی لکسوس، «در جستجوی کمال (Pursuit of Perfection)»، با مخاطبان خود به گونه‌ای ارتباط برقرار می‌کرد که مشخص باشد آنها به معنای واقعی کلمه به دنبال کمال هستند. آنچه برند لکسوس با تیتر خود نشان می‌داد، تصویری بود مبنی بر اینکه خودروهای آنها مدرکی عینی از شما به عنوان راننده‌ای که به دنبال کمال هستید می‌باشد.

خودتان را آنگونه که هستید معرفی کنید.

تیتر تبلیغاتی شما باید بتواند در چند کلمه، بهترین نسخه از شرکت شما و بهترین ویژگی‌های آن را به تصویر کشیده و به مخاطب منتقل کند. هنر شما القاء توانایی‌های شرکت شماست و مدل بیان در این بین اصلاً مهم نیست. باید بدانید چه چیزی در محصول شما وجود دارد که می‌تواند زندگی مردم را بهتر کند؟ روی همین ویژگی تمرکز کنید و با توجه به شرایط بازار و جامعه و اقتصاد و …، تیتر خود را به بهترین شکل، به عنوان تعریفی از برندتان انتخاب کنید.

جمع‌بندی تیترهای جذاب تبلیغاتی

اهمیت استفاده از تگلاین یا تیتر تبلیغاتی به عنوان جلوه‌ای از ماهیت کلی برند، بر کسی پوشیده نیست. تیترهای جذاب تبلیغاتی می‌توانند فقط با چند کلمه به رشد برندینگ و فروش شما کمک کرده و یا نتیجه‌ای عکس داشته باشند. نکته مهم اینکه تیترهای تبلیغاتی نباید همیشه ثابت باشند، آنها هم باید همچون برند شما، بزرگ شده و تکامل پیدا کنند. این یعنی باید تیتری انتخاب کنید که در چند کلمه بگوید شما که هستید، چه می‌کنید، برای چه کسی این کار را انجام می‌دهید، به چه شکل انجام می‌دهید و از طرفی، جذاب، خلاقانه و آهنگین باشد اما در عین حال بتوان با رشد شرکت یا تغییرات در محصولات و خدمات، تیتر را هماهنگ با آن، تغییر داد. قطعاً کار ساده‌ای نیست و به همین دلیل است که همه برندها نتوانستند از قدرت تیترهای جذاب تبلیغاتی به خوبی استفاده کنند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 25 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.