تولید محتوا 3577 بازدید

«استخدام نویسنده سایت در خانه (غیر حضوری و دورکار) با حقوق بالا»، «استخدام نویسنده با حقوق بالا، بیمه، ترافیک کاری مداوم»، «استخدام نویسنده مجله اینترنتی»، «جذب نویسنده‌ی فعال، توانا و علاقه‌مند به نویسندگی»؛ این‌ها تنها برخی از  عناوین جذاب و جنجالی هستند که در سایت‌های مختلف استخدام و کاریابی برای شغل «نویسندگی سایت» وجود دارد. شاید شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که به کرّات و به مرّات با این قبیل عناوین استخدامی برخورد داشته‌اید و در ذهنتان، خود را پای کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپتان دیده‌اید که به‌سادگی در حال تولید محتوا برای سایت‌ها هستید و از این راه به حقوق بالایی دست یافته‌اید. در نگاه اول، باور کردن چنین عناوینی ممکن است برایتان سخت و غیرممکن باشد اما حقیقت چیز دیگری است!

اگر قصد دارید تا به واقعی یا دروغ بودن این قبیل عناوین جذاب پی ببرید یا درخواست نویسندگی برای سایت‌ها را دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، پس تا انتها با این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

آیا با نویسندگی برای سایت ها می‌توان به حقوق بالایی دست یافت؟

شاید این بهترین سؤالی باشد که پیش از پرداختن به بحث اصلی – یعنی «چگونگی درخواست نویسندگی برای سایت‌ها» – باید به آن پاسخ داده شود. قدیمی‌ها گفته‌اند که «اگر همه چیز، از اول به شما خوب نشان داده می‌شود، باید شک کنید!» لذا در پاسخ به این سؤال نیز باید گفت که دستیابی به حقوق بالا از طریق نویسندگی برای سایت‌ها امکان‌پذیر است اما نه به راحتی! دستیابی به چنین هدفی، نیازمندِ گذار از پروسه‌ای زمان‌بَر است و شما نمی‌توانید از همان ابتدا، بدون هیچ تجربه یا نمونه‌کار موفقی – از این طریق – به دستمزد بالایی برسید.

اگر بتوانید مدت‌زمان زیادی را برای سایت‌های مختلف، نویسندگی کنید و یا بتوانید پروژه‌های تولید محتوا را به‌صورت موفقیت‌آمیز و با بهترین کیفیت به کارفرمایانتان – در زمان تعیین‌شده – تحویل دهید، نصف بیشتر راه را رفته‌اید! شما چه یک نویسنده‌ی سایت باشید، چه یک کارخانه‌دار، چه یک مشاور و چه یک مغازه‌دار، قدم اول برای موفق شدن در بیزینستان، کسب رضایت مشتریان است. به‌این‌ترتیب، اگر بتوانید رضایت مشتریان خود (مدیران وب‌سایت‌ها) را به‌دست آورید، کسب‌وکار شما رونق خواهد گرفت و به آن حقوق بالا دست خواهید یافت.

البته اگر به زبان انگلیسی یا دیگر زبان‌های زنده‌ی دنیا – مخصوصاً در بخش Writing یا نوشتار – تسلط داشته باشید، پس می‌توانید چشم‌انداز خود برای کسب درآمد بالا از نویسندگی سایت را وسیع‌تر کنید و به‌صورت دلاری یا یورویی نیز پول درآورید.

خلاصه اینکه، می‌توان با نویسندگی برای سایت‌ها حقوق بالایی به‌دست آورد، اما این امر مستلزم سخت کار کردن، گذر زمان و مشتری‌مداری است.

آیا نویسندگان سایت می توانند حقوق ثابتی داشته باشند؟

برای پاسخ به این سؤال شما باید خود را جای مدیران سایت‌ها بگذارید و ببینید که آن‌ها چگونه فکر می‌کنند؟ بیشترِ مدیران سایت‌های بزرگ و حرفه‌ای، اغلب به اجرای طرح‌های بازاریابی خود به‌صورت موفقیت‌آمیز می‌اندیشند اما همه نویسندگان، مهارت‌های لازم برای کمک به اجرای موفقیت‌آمیز طرح‌های بازاریابی آن‌ها را ندارند؛ لذا مدیران وب‌سایت‌ها، اگر نویسنده‌ای را استخدام کنند که نتواند آنچه که نیاز دارند را به آن‌ها ارائه کند، به‌احتمال‌زیاد تمایلی به ادامه همکاری با آن نویسنده نخواهند داشت. اما اگر شما بتوانید نیازهای مدیران وب‌سایت‌ها در زمینه بازاریابی محتوایی را برطرف کنید، آن‌ها واقعاً نمی‌خواهند به‌راحتی شما را از دست بدهند. با این تفاسیر، شما می‌توانید – با برطرف کردن نیاز مدیران سایت‌ها در زمینه طرح‌های بازاریابی‌شان – به یک نویسنده سایت با حقوق ثابت تبدیل شوید.

البته نکات دیگری نیز وجود دارد که شما – با رعایت آن‌ها – می‌توانید این پروسه‌ی زمان‌بَر را به مدت‌زمان کوتاه‌تری تقلیل دهید و در مدت‌زمان کمتری به یک نویسنده خوب تبدیل شده و به درآمد ثابت و بالا برسید. در ادامه به معرفی این نکات و توضیحی برای هر نکته خواهیم پرداخت.

چگونه به یک نویسنده سایت با حقوق ثابت و بالا تبدیل شویم؟

اگر می‌خواهید به یک نویسنده سایت با حقوق ثابت و بالا تبدیل شوید و یک صاحبِ یک بیزینس حرفه‌ای در زمینه تولید محتوا برای سایت‌ها گردید، باید بتوانید نیازهای مشتریان خود (مدیران سایت‌ها) را برطرف نمایید. با همین رویکرد، شما می‌بایست لیستی از ویژگی‌ها و مهارت‌هایی را در خود نهادینه کنید تا در مصاحبه‌های استخدامی خود موفق شده و پس از استخدام نیز قادر باشید بهترین سرویس را به مشتریان خود (مدیران وب‌سایت‌ها) ارائه دهید تا هم شما بتوانید رضایتشان را جلب کنید و هم آن‌ها بتوانند به شما اعتماد کنند. در ادامه لیستی – با 15 آیتم – از این ویژگی‌ها و مهارت‌ها خدمت شما عزیزان ارائه شده است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

15 ویژگی و مهارتی که هر نویسنده محتوای بازاریابی باید داشته باشد!

توانایی داستان سرایی

بسیاری از مدیران سایت‌ها، پس از مدتی از نویسندگان خود انتظار دارند، علاوه بر نوشتن مقاله و تولید محتوای متنی برای سایت خود، بتوانند محتواهای روایی را تولید کنند. مدیران سایت‌ها همچنین، از نویسندگان خود انتظار دارند که بتوانند یک داستان‌نویس پرانرژی باشند. لذا مهارت داستان‌سرایی، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترینِ مهارت‌ها برای نویسندگانی است که قصد دارند در زمینه تولید محتوا برای سایت‌ها، به‌صورت حرفه‌ای به کسب درآمد بپردازند.

شایان ذکر است که منظور از داستان‌سرایی، نوشتن داستان نیست؛ بلکه منظور، تبدیل یک متن خشک یا صرفاً علمی به متنی روایی است که انواع مخاطبان – با سطح دانش و طرز فکر متفاوت – بتوانند با آن متن به‌خوبی ارتباط برقرار نمایند. همان‌گونه که یک داستان شاکله‌ای خاص دارد، یک متن – که برای انتشار در سایت‌ها نوشته می‌شود – نیز باید یک شاکله و ساختار خاص داشته باشد و مخاطب را به نتیجه‌ای ارزشمند – در موضوع موردنظر – برساند.

داشتن پشتکار و اراده

ازآنجایی‌که رقابت در سئو بسیار بالا است، بسیاری از مدیران سایت‌ها – برای پیروزی در این رقابت – نیاز دارند که به‌صورت مکرر نوشته‌ها و مقالاتی را بر روی سایت خود منتشر کنند. لذا آن‌ها، از هر یک از نویسندگان خود انتظار دارند تا در هر ماه، تعداد حداقلیِ کلمه را – برای انتشار – به آن‌ها تحویل دهند. در بسیاری از کمپانی‌ها، این، یکی از شاخص‌های کلیدی برای ارزیابی عملکرد (KPI) نویسندگانِ وب‌سایت‌ها است. برخی دیگر از کمپانی‌ها، از نویسندگان انتظار دارند تا حداقل تعداد مقاله را – با کیفیت خاصی – به آن‌ها برای انتشار تحویل دهند. در این حالت، تعداد مقالات و کیفیت هر یک از آن‌ها، به‌عنوان KPI در نظر گرفته می‌شود.

درهرصورت و به‌هرروی، KPI هرچه که باشد، شما به‌عنوان یک نویسنده سایت، باید آن شاخص‌های کلیدی را در هر ماه پاس کنید تا کارفرما مایل باشد برای ماه‌های آتی با شما قراردادش را تمدید نماید؛ در غیر این صورت، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که یک حقوق ثابت از شغل نویسندگی سایت را همواره در لیست عایدی‌های ماهیانه خود داشته باشید. بنابراین، داشتن پشتکار و اراده بسیار بالا برای تولید محتوای باکیفیت، یکی از لازمه‌های یک نویسنده‌ی سایت حرفه‌ای به‌شمار می‌آید.

داشتن تجربه در زمینه بازاریابی و تبلیغات

چه بد و چه خوب، بسیاری از مدیران سایت‌ها، انتظاراتی فراتر از یک نویسنده‌ی صرفاً متنی از نویسندگانِ سایت خود دارند! آن‌ها گاهی اوقات از نویسندگانِ خود می‌خواهند در مورد موضوعی خاص، متنی را نگارش کنند که ویژگی‌های خاصی داشته باشد؛ ویژگی‌هایی که بتواند نیازهای آن‌ها در زمینه بازاریابی را تا حد زیادی برطرف کند. لذا، اکثر مدیران سایت‌ها و کسانی که مسئولیت سئوی سایت‌ها را برعهده دارند، به دنبال نویسندگانی می‌گردند که قبلاً در زمینه بازاریابی و تبلیغات، تولید محتوا کرده‌اند و از شاخص‌ها و ویژگی‌های اصولی جهت «نوشتن یک متن تبلیغاتی» یا «لندینگ پیج برای بازاریابی»، به‌خوبی آگاهی داشته باشند.

بگذارید این مورد را با مثالی خدمت شما عزیزان شرح دهیم تا به‌خوبی این مورد را درک کنید. فرض کنید شما برای یک سایتی محتوا تولید می‌کنید که آن سایت، در زمینه فروش موبایل و انواع کالای دیجیتال فعالیت می‌کند. بعد از گذشت یک مدت از فعالیتتان بر روی این وب‌سایت، مدیر یا مسئول سئوی آن سایت، از شما – به‌عنوان نویسنده – می‌خواهد که برای یک لندینگ پیج (Landing Page) یا صفحه فرود، در خصوص فروش یک نوع موبایل یا کالای دیجیتال خاص، محتوایی 3000 کلمه‌ای تولید کنید. حال اگر شما هیچ پیش‌زمینه‌ای در زمینه بازاریابی و تبلیغات نداشته باشید یا از اصول قیف فروش (Sales Funnel) و راهکارهای رایج جهت افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری هیچ اطلاعات یا تجربه‌ای نداشته باشید، در انجام این مسئولیت با شکست روبه‌رو خواهید شد؛ اما اگر بر تکنیک‌ها و نکات اصولی در خصوص نوشتن یک لندینگ پیج اشراف داشته باشید، به‌خوبی می‌توانید این مسئولیت را با موفقیت انجام دهید. پر واضح است که موفقیت در نوشتن انواع لندینگ پیج یا متون تبلیغاتی، باعث افزایش رضایت مدیر سایت یا مسئول سئو، از شما خواهد شد. بر این اساس، شما می‌توانید روی یک حقوق بالا و ثابت در این زمینه حساب باز کنید.

داشتن درکی درست از روانشناسی (شناخت روان انسان ها)

نویسندگان حرفه‌ای سایت‌ها، پیش از دست به تایپ شدن، ابتدا مدت‌زمان قابل‌توجهی را برای شناخت مخاطبان یک متن صرف می‌کنند و با استفاده از شناختی که از مخاطبان آن به‌دست آورده‌اند، دست به تایپ می‌شوند. پر واضح است که سبک نوشتن یک مقاله علمی (مثلاً در موضوع سلامتِ روان) با سبک نوشتن یک مقاله عمومی (مثلاً در موضوع سلبریتی‌ها) متفاوت است؛ مخاطبانِ این دو نوع مقاله، نیز روانی متفاوت دارند و از سبک خاصی از نوشتار خوششان می‌آید؛ لذا اگر خود را یک نویسنده حرفه‌ای سایت می‌دانید، می‌بایست پیش از شروع نوشتن یک متن، باید مخاطبان آن متن را شناسایی کنید و بر اساس علایق، ارزش‌ها، روان، ادراک، محرک‌های احساسی و انگیزه‌ی آن‌ها شروع به تولید محتوا نمایید تا آن‌ها پیام شما را با قوت بیشتری درک نموده و از آن استفاده کنند.

شایان ذکر است که مدیران سایت‌ها و متخصصین سئو به این مقوله، User Intent یا «قصد و نیت کاربر از سرچ یک موضوع» می‌گویند. اگر مدیر یا مسئول سئوی سایت به شما یک موضوع (کلمه کلیدی) برای نگارش اعلام کرد، شما به‌عنوان یک نویسنده حرفه‌ای سایت، باید خود را به‌جای کاربرانی که آن موضوع یا کلمه کلیدی را در گوگل سرچ می‌کنند، بگذارید و دقت کنید که آن کاربران دقیقاً به دنبال چه هستند؟ آیا آن‌ها صرفاً به‌دنبال اطلاعاتی خاص می‌گردند؟ آن اطلاعات خاص چه می‌تواند باشد؟ آیا به‌دنبال خرید یا تهیه محصول، کالا یا خدمتی هستند؟ آیا آن‌ها می‌خواهند یک یا چند شخص را به آن‌ها معرفی کنید؟ آیا می‌خواهند به یک نقشه راه (Road Map) دست یابند؟ جواب این سؤالات هرچه که باشد، شما دقیقاً باید در جهت پاسخ به این جواب‌ها، متن خود را بنویسید.

ازآنجایی‌که بهترین راه برای یادگیریِ یک مفهوم، مثال زدن است، پس بهتر است مفهوم User Intent را نیز با ارائه یک مثال خدمت شما تشریح کنیم. فرض کنید یک کاربر در گوگل عبارت «معلم خصوصی برای یادگیری زبان» را سرچ می‌کند. به نظر شما، قصد آن کاربر از سرچ این عبارت در گوگل چیست؟ آیا دنبال اطلاعات خاصی است؟ آیا نقشه راه یادگیری زبان را می‌خواهد؟ آیا از مزایای داشتن یک معلم خصوصی یادگیری زبان باخبر نیست؟ اگر پاسخ شما به این سؤالات «بله» است، پس به‌احتمال‌زیاد نمی‌توانید یک مقاله خوب – منطبق بر اصول User Intent – برای این موضوع بنویسید؛ زیرا شخصی که موضوع «معلم خصوصی برای یادگیری زبان» را در گوگل سرچ می‌کند به دنبال محتوایی می‌گردد که بتواند چند معلم خصوصی خوب را به او معرفی نماید، نه محتوایی که در آن صرفاً به مزایای داشتن معلم خصوصی برای یادگیری زبان پرداخته شده است یا محتوایی که در آن صرفاً به نقشه راه یادگیری زبان اشاره شده است.

لذا توصیه‌ی اکید ما به شمایی که قصد دارید به یک نویسنده حرفه‌ای سایت با حقوق بالا و درآمد ثابت تبدیل شوید، این است که درکی درست از روانشناسی افراد را به‌دست آورید و بر اساس قصد و نیت کاربر از جستجوی یک کلمه کلیدی، محتوای متنی تولید کنید.

آشنایی با سبک های مختلف نویسندگی سایت

بسیاری از مدیران یا مسئولان سئوی یک سایت، حین استخدام یک نویسنده، از او نمونه‌کار می‌خواهند و از بین کاندیداهای استخدامی‌شان، آن دسته از نویسندگان را در اولویت جذب قرار می‌دهند که نمونه‌کارهای با سبک نوشتاری مختلف را به آن‌ها ارائه داده باشند. پس حین استخدام شدن به‌عنوان یک نویسنده سایت، بهتر است نمونه‌کارهایی را به مدیران و مسئولان سئوی آن سایت ارائه دهید که در آن نمونه‌کارها، شما هنرتان را در زمینه‌ی:

  • نوشتن متونی که متقاعدکننده باشد
  • نوشتن متونی که خواننده را در مورد چگونگی تکمیل یک کار آموزش می‌دهد
  • نوشتن متونی که نقطه‌نظری جامع در مورد یک موضوع ارائه می‌دهد
  • نوشتن متون تبلیغاتی که مبتنی بر اصول دیجیتال مارکتینگ باشد
  • و نوشتن متون با سبک‌های مختلف

را به‌خوبی نشان داده باشید.

سبک‌های مختلفی برای نوشتن محتوای سایت وجود دارد. به‌عبارت بهتر، یک پست وبلاگ می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. چند الگوی مفید پست وبلاگ شامل: پست‌های مقایسه‌ای و متقاعدکننده، پست‌های پیلار (Pillar) و تاپیک کلاستر (Topic Cluster)، پست‌های آسمان‌خراش (Skyscraper) و روش‌های آموزنده است که هر کدام ساختار و سبک متفاوتی دارند؛ لذا، اگر می‌خواهید به‌عنوان یک نویسنده حرفه‌ای برای سایت‌ها فعالیت کنید، بهتر است با انواع پست‌ها و سبک‌های مختلف نویسندگی سایت آشنا باشید و نمونه‌کارهای مختلف خود را حین استخدام شدن به کارفرما نشان دهید تا شانستان برای جذب و استخدام بالاتر برود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آشنایی با مفهوم صدای برند و توانایی تطبیق لحن نوشتن با آن

بدون اغراق می‌توان گفت که نویسندگان سایتی که با مفهوم «صدای برند» آشنایی دارند، سوگلیِ نویسندگان یک وب‌سایت و کمپانیِ آن وب‌سایت هستند! درست است که لحن و صدای یک نویسنده برای مخاطبانش مجهول است، اما بسیاری از مخاطبان و کاربران موتورهای جستجو، لحن یک نویسنده را به‌خوبی درک می‌کنند! مخاطبان و کاربران اینترنتی بسیار باهوش هستند و اگر نوشته‌ای، لحنی تَحَکُمی داشته باشد، آن را برنمی‌تابند؛ لذا شما – به‌عنوان یک نویسنده سایت – برای هر سایتی که مطلب می‌نویسید، مراقب باشید لحن نوشتنتان به‌گونه‌ای نباشد که مخاطبان از آن، یک دیدِ از بالا به پایین برداشت کنند.

هر صنعت در بازار، یک صدای خاص دارد و به طبعِ آن، هر برندی، نیز همین‌طور. آیا به نظرتان صدای برند رونیکس با صدای برند دیجیکالا یکی است؟ صدای برند هاکوپیان با برند کاله چطور؟ اگر با تأمل درباره این پرسش‌ها به درک جدیدی از نوشتن رسیدید، به شما تبریک می‌گوییم!

یک نویسنده خوب و حرفه‌ای، باید بداند که در چه صنعتی مشغول تولید محتوا است و برای چه برندی دارد محتوای متنی تولید می‌کند و صدای آن برند چیست؟ به‌عبارت بهتر، یک نویسنده حرفه‌ای باید صدای برند کمپانی یا کسب‌وکاری که برایش تولید محتوا می‌کند را بشناسد و لحن نوشته‌های خود را با صدای آن برند تطبیق دهد و این یعنی، با آن لحن و صدا بتواند مشتریان را متقاعد نماید. شایان ذکر است که مقاله‌ای تحت عنوان «سهم صدای برند (SOV) و فرمول آن چیست؟ | تفاوت SOV با سهم بازار» می‌تواند اطلاعات جامع‌تری در این خصوص به شما ارائه دهد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تسلط به تحقیق و پژوهش

مدیران سایت‌ها و مسئولان سئو، نویسندگانی را می‌خواهند که با تکیه بر منابع معتبر، مطالب را بنویسند و به منابع مرتبط و قابل‌اعتماد لینک دهند؛ حتی یک آمار نادرست یا یک لینک غیرمعتبر به یک وب‌سایتِ اسپم یا مشکوک می‌تواند منجر به از دست دادن اعتماد خوانندگان آن‌ها شود! لذا نویسندگان سایت‌ها باید منابع اصلی و معتبر در حوزه محتوایی که تولید می‌کنند را شناسایی نموده و از آن منابع، برای نگارش محتوای خود استفاده کنند.

علاوه بر این، در برخی از صنایع و زمینه‌ها، نیاز است تا مدیر یک وب‌سایت با نویسندگان خود در طول هفته جلساتی را برگزار کند که در آن جلسات، موضوعات و نکات خاصی را به نویسندگان آموزش دهد. طبعاً هر نویسنده‌ای به جایگاه یک کمپانی – یا کسب‌وکار – در بازار اشراف ندارد و نمی‌داند که دقیقاً چگونه باید برای آن سایت محتوا تولید کند تا نیازهای مدیران آن کمپانی و وب‌سایت را برطرف سازد؟ بر این اساس، در جلساتی که از طرف مدیران یک کسب‌وکار با نویسندگان سایتِ آن کسب‌وکار برگزار می‌شود، موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. از جمله‌ی این موضوعات می‌توان به:

  • منابع تحقیقاتی
  • مسائل مربوط به فروش
  • آمار و حقایقی در مورد آن کسب‌وکار
  • تحلیل رقبا

و…

اشاره کرد. شایان ذکر است که انجام این نوع تجزیه‌وتحلیل‌ها، نیاز به ذهنی تحلیلی و توانایی اسکن سریع از طریق موتورهای جستجو، انجمن‌ها، فیدهای اجتماعی و موارد دیگر دارد که نویسندگان حرفه‌ای باید از این ویژگی‌ها برخوردار باشند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش شیوه های ارجاع، استناد یا رفرنس دهی به منابع علمی: اینجا را کلیک کنید (+).

تسلط به بومی نویسی

درست است که تسلط به تحقیق و پژوهش، یکی از شاخصه‌های یک نویسنده حرفه‌ای برای سایت‌ها است؛ اما اگر همان نویسنده، صرفاً به ترجمه‌ی منابع پژوهشی خود بپردازد و قادر نباشد تا متن پژوهش شده‌ی خود را برای مخاطبانش، بومی کند، بازهم یکی از شاخصه‌های حرفه‌ای بودن را نخواهد داشت!

محتواهایی که منابع اصلی تولید می‌کنند، برای مخاطبان آن منابع ارزشمند هستند؛ زیرا مطابق زبان، فرهنگ و نیاز آن مخاطبان نگارش شده‌اند. این شمایید که به‌عنوان یک نویسنده حرفه‌ای باید قادر باشید تا محتواهایی که منابع اصلی تولید می‌کنند را برای مخاطبان فارسی‌زبان و مطابق فرهنگ، نیاز و چارچوب ذهنی آنان بومی کنید تا به درک بهتری از متنی که نوشته‌اید، دست یابند.

به‌عبارت بهتر، شما یک نویسنده هستید نه مترجم! پس باید متنی که ترجمه کرده‌اید را ابتدا در ذهن خود هضم نموده و آن را برای مخاطبانِ خودتان تألیف و تدوین کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

برخورداری از دایره واژگان قوی و تلسط بر اصول قواعد زبانی و علائم نگارشی

یک نویسنده‌ی سایت حرفه‌ای، علاوه بر اینکه باید منطبق بر صدای برندِ کمپانی موردنظرش محتوا تولید کند، باید از دایره واژگانی برخوردار باشد که با مخاطبان آن کمپانی مطابقت داشته باشد. نویسنده‌ای که دایره لغات محدود یا ضعیفی دارد، معمولاً نمی‌تواند مفهوم موردنظرش را به مخاطبان انتقال دهد. همچنین، تجربه نشان داده است که نویسندگان با دایره واژگان محدود، قادر نیستند به‌خوبی محتوایی خوانا، سلیس و قابل‌درک را به مخاطبان ارائه نمایند یا از اینکه، جدیت محتوای یک بخش از مقاله را نسبت به بخش‌های دیگر آن، به‌وضوح به مخاطبان نشان دهند، عاجز هستند.

علاوه بر دایره واژگان قوی، نکته بسیار مهم، تسلط بر اصول قواعد زبان فارسی و رعایت علائم نگارشی در مقاله است که متأسفانه توسط بسیاری از کسانی که سال‌ها است در حیطه نویسندگی سایت فعالیت دارند، جدی گرفته نمی‌شود! عدم رعایت اصول قواعد زبان و علائم نگارشی باعث می‌شود، مخاطبان حین مطالعه یک متن، ذهن خود را بیشتر درگیر تجزیه‌وتحلیل آن متن نمایند تا اینکه مستقیماً مفهوم نویسنده را درک کنند! و این برای آنان آزاردهنده خواهد بود.

برای درک اهمیت این موضوع شما را دعوت می‌کنیم تا به مثال زیر – که شاید برای خیلی‌ها کلیشه‌ای هم باشد – توجه کنید:

  • بخشش لازم نیست، اعدامش کنید.
  • بخشش، لازم نیست اعدامش کنید.

در مثال بالا می‌توانید به‌خوبی دریابید که تنها یک علامت نگارشی (کاما)، چگونه محتوای تمام جمله را زیر و رو کرده است؟

بنابراین، توصیه می‌شود به‌عنوان یک نویسنده سایت، علاوه بر اینکه بر روی هرچه قوی‌تر شدن دایره واژگانی خود کار می‌کنید، رعایت اصول قواعد زبان و علائم نگارشی را نیز جدی بگیرید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آشنایی با سئو یا داشتن تجربه در آن

درست است که شما یک سئوکار نیستید و مدیران سایت‌ها نیز نباید از شما انتظار داشته باشند که در سئو متخصص باشید؛ اما داشتن مهارت‌های قابل‌توجه در سئو، یک توانایی بسیار مهم برای نویسندگان سایت به‌شمار می‌رود. شما – به‌عنوان یک نویسنده حرفه‌ای با حقوق بالا و ثابت – نیازی ندارید تا تمامی مهارت‌های یک سئوکار را داشته باشید، اما باید قادر باشید یک مقاله‌ی سئو شده را به کارفرمای خود تحویل دهید. زیرا، آن‌ها خوب می‌دانند که اگر محتوای سئو نشده را روی سایت خود منتشر کنند، به نتیجه‌ی موردنظرشان دست پیدا نخواهند کرد.

به‌همین خاطر، مدیر سایت‌ها یا مسئولان سئوی سایت‌ها، حین استخدام نویسندگان خود، آن دسته از نویسندگان را در اولویت جذب قرار می‌دهند که با اصول اولیه سئو برای نگارش مقاله آشنا باشند؛ نویسندگانی که بتوانند یک مقاله سئو شده را به آن‌ها تحویل دهند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

داشتن ذهن تحلیلی

نویسندگان سایت‌ها و کپی‌رایترها باید یک ذهن تحلیلی داشته باشند؛ زیرا آن‌ها باید یک موضوع را از دو یا چند نقطه‌نظر ببینند و – بر این اساس – برای آن موضوع، محتوا تولید کنند. همچنین آن دسته از نویسندگان و کپی‌رایترهایی که از یک ذهن تحلیلی برخوردار هستند، قادرند تا در مورد موضوعاتی که با آنها آشنایی ندارند راحت‌تر تحقیق کنند. آن‌ها همچنین ارزش بالایی برای داده‌ها و منطق قائل می‌شوند. بنابراین، مدیران سایت‌ها بیشتر به‌دنبال نویسندگانی هستند که از یک ذهن تحلیلی برخوردار باشند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

توانایی نوشتن متون بلند و کوتاه

عده‌ای هنوز بر این باورند که دیگر کسی متن‌ها یا مقالات طولانی را در سطح وب نمی‌خواند یا کاربران وسطِ خوانش یک متن طولانی، از آن خسته می‌شوند و صفحه را می‌بندند؛ اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد و کماکان هستند کاربرانی که حاضرند برای موضوعات خاص، ساعت‌ها مطالعه کنند، چه برسد به اینکه بخواهند یک مقاله 4000 کلمه‌ای را بخوانند.

بسیاری از سئوکارها، دیجیتال‌مارکترها و مدیران سایت‌ها در شیت مربوط به تحقیق کلمات کلیدی‌شان، در یک ستون، موضوعات و کلیدواژه‌های مختلفی وجود دارد و در ستون دیگر، تعداد کلمات موردنیاز برای نوشتن هر موضوع! لذا، شما به‌عنوان یک نویسنده حرفه‌ای باید قادر باشید مطابق خواسته‌ی آن‌ها و به‌قدری که نیاز هست، در موردِ یک موضوع، محتوا تولید کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انعطاف پذیری و پذیرایی از نقدهای سازنده

شما ممکن است به نوشته‌هایتان و حرفه‌ای بودنتان در زمینه نوشتن ایمان داشته باشید یا حتی در مورد کارِ خود حساسیت زیادی به‌خرج دهید اما این امکان وجود دارد که پس از ورود به یک موقعیت شغلی، متوجه شوید که نوشته‌هایتان و کارتان توسط کارفرما مدام مورد سؤال قرار بگیرد و او ارزش کار شما را با انتقادهایش پایین بیاورد. گاهی اوقات نیز ممکن است کارفرما از شما انتظاراتی داشته باشد که باعث عصبانیتان شود؛ مثلاً از شما بخواهد که مدام سبک نوشته‌هایتان را تغییر دهید یا از نوشته‌هایتان اشکالاتی بگیرد که از نظر شما غیرقابل‌قبول است و این امر باعث شود که از کار کردن با او منصرف شوید. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، سعی کنید سعه‌صدر خود را بالا ببرید و تلاش کنید که انعطاف‌پذیر باشید.

بسیاری از کارفرماها و مدیران وب‌سایت‌ها معمولاً تمایل دارند که سلیقه و چارچوب خود را در نوشته‌های شما دخیل کنند؛ برخی دیگر نیز منطق و اصول خاصی در تولید محتوا دارند و از این طریق در تلاشند تا شما را متوجه کنند که بر اساس منطق و اصول موردنظرشان به تولید محتوا بپردازید. درهرصورت، شما هم می‌توانید از کار خود دفاع کنید و هم می‌توانید از انتقاداتی که از نوشته‌هایتان می‌شود چیزهای بیشتری یاد بگیرید و با کار کردن با کارفرماهای مختلف و حتی سخت‌گیر، خود را حرفه‌ای‌تر نموده و در گذر زمان، فیِ کار خود را بالا ببرید.

ناگفته نماند، اگر حین کار کردن برای یک مدیر وب‌سایت متوجه شدید که – درهرصورت – کارتان زیر سؤال می‌رود و از انتقادات و ایراداتی که به کارتان وارد می‌شود، هیچ چیز خاصی یاد نمی‌گیرید، پس بهتر است دیگر با آن مدیر وب‌سایت یا آن تیم، کار نکنید. به‌عبارت بهتر، هر دو طرف باید ارتباط برقرار کنند و بتوانند مصالحه کنند.

قابل اعتماد بودن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نویسنده سایت قابل اعتماد بودنِ او است. یک نویسنده سایت حرفه‌ای، وظایفش را به‌خوبی – و دقیقاً مطابق خواسته مدیر وب‌سایت – انجام می‌دهد و در موعد مقرر، مقالاتی که به او محول شده‌اند را تحویل می‌دهد. مدیران سایت‌ها به‌دنبال نویسندگانی هستند که روزانه تعداد خاصی کلمه را با کیفیت مطلوب تحویل دهند؛ لذا اگر می‌خواهید به یک درآمد پایدار و بالا از نویسندگی سایت دست‌یابید، حتماً این مورد را در نظر داشته باشید.

نویسندگانی که قابل اعتماد هستند، برای کار خود ارزش قائلند و مانند یک کارمند، هر روزه امور محوله و وظایف خود را انجام می‌دهند. آنان به قول‌هایی که به مدیران وب‌سایت‌ها می‌دهند، عمل می‌کنند و کمتر موردی پیش می‌آید که زیر قول خود – در زمینه تحویل محتوا در زمان خاص و با کیفیت موردنظر – بزنند.

داشتن رزومه قوی در زمینه نویسندگی

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که باعث افزایش شانسِ جذب و استخدامِ نویسندگان سایت می‌شود، داشتن یک رزومه قوی در این زمینه است. داشتن یک رزومه قوی باعث می‌شود تا شما با شانس بیشتری، در مصاحبه‌های استخدامی خود قبول شوید. رزومه شما باید شامل محتواهایی با سبک نوشتاری خاص و در زمینه‌های نزدیک به موقعیت کاری جدیدتان باشد. لذا بر شماست تا می‌توانید برای خود رزومه جمع کنید و خود را در زمره نویسندگان حرفه‌ای و باتجربه قرار دهید.

چگونه به سایت ها درخواست نویسندگی دهیم؟

اگر قصد دارید تا در زمینه نویسندگی سایت به درآمد بالا برسید، می‌توانید به 2 روش به هدف خود نزدیک شوید:

  • روش اول: نویسندگی برای سایت‌های مختلف به‌صورت فریلنسری یا دورکاری (پروژه‌محور)
  • روش دوم: نویسندگی برای یک مجله اینترنتی به‌صورت حضوری (کارمندی)

در ادامه، ابتدا لیستی از بهترین سایت‌های داخلی و خارجی برای نویسندگان دورکار، خدمت شما معرفی شده‌اند و در نهایت روش‌هایی را بیان نموده‌ایم که به شما کمک کند تا در حوزه نویسندگی یک شغل کارمندی پیدا کنید.

اعلام درخواست نویسندگی در سایت‌های دورکاری ایرانی

اگر قصد دارید تا به‌تازگی در حوزه نویسندگی برای سایت‌ها فعالیت کنید، بهترین گزینه برای شما، مراجعه به سایت‌هایی است که پروژه‌های تولید محتوا را ارائه می‌دهند. شما با مراجعه به این سایت‌ها و ثبت‌نام در آن‌ها، به‌عنوان «نویسنده سایت» یا «مقاله‌نویس» می‌توانید اولین پروژه‌های تولید محتوای خود را بگیرید و پس از انجام، آن را به رزومه‌ی خود ضمیمه کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که این دسته از سایت‌ها، خود، به‌عنوان واسطه بین کارفرمایان (کسانی که به‌دنبال نویسنده سایت به‌صورت دورکاری و پروژه‌ای هستند) و شما (نویسنده سایت) عمل می‌کنند؛ شما هیچ محتوایی برای آنان تولید نمی‌کنید، آن‌ها فقط کارفرمایان را به شما و شما را به کارفرمایان معرفی می‌کنند و درصدی از درآمد پروژه‌ای که انجام شده است را برای خود برمی‌دارند.

شایان ذکر است ثبت‌نام در این نوع سایت‌ها برای انجام پروژه‌های دورکاری تولید محتوا، یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که هیچ رزومه‌ای ندارند یا کسانی که قصد دارند تا از این طریق رزومه‌ی تولید محتوای خود را قوی‌تر نمایند. لیست این سایت‌ها در ادامه خدمت شما عزیزان ارائه شده است:

لیست بهترین سایت‌های ایرانی برای گرفتن پروژه‌های نویسندگی و تولید محتوا
نویسن https://www.noosin.ir/
پونیشا https://ponisha.ir/
کارلنسر https://www.karlancer.com/
پارس کدرز https://parscoders.com/
حامی ورکس https://hamiworks.com/
انجام میدم https://www.anjammidam.com/
دورکاری https://doorkaari.ir/
دورکار https://doorkaar.com/
تایپیران http://typeiran.com/
پارس فریلنس https://parsfl.ir/
سان تایپ http://suntype.ir/
DoIt https://doit.express/

اعلام درخواست نویسندگی در سایت های دورکاری خارجی

همان‌طور که گفته شد، کسب درآمد از نویسندگی سایت محدود به درآمدهای ریالی نمی‌شود و شما می‌توانید به‌صورت دلاری یا یورویی نیز از این شغل، درآمد کسب کنید. لذا درصورتی‌که در مهارت Writing تبحر دارید، می‌توانید شانس خود را برای کسب درآمد دلاری و یورویی از نویسندگی سایت نیز امتحان کنید. البته بسیاری از این وب‌سایت‌ها، ایرانیان را تحریم کرده‌اند اما شما می‌توانید با راهکارهایی این تحریم را دور بزنید و با افتتاح حساب پی‌پال، درآمدهایی که از این وب‌سایت‌ها به‌دست می‌آورید را به وجه رایج پولی ایران یا هر واحد پولی دیگر تبدیل نمایید.

لیست بهترین سایت‌های خارجی برای گرفتن پروژه‌های نویسندگی و تولید محتوا
Constant Content https://www.constant-content.com/
Contentmart https://contentmart.com/
Craigslist https://www.craigslist.org/
iWrite https://www.iwriter.com/
The Writer Finder https://www.thewriterfinder.com/
Text Broker https://www.textbroker.com/
Writer Access https://www.writeraccess.com/
The Write Life https://thewritelife.com/
Smart Blogger https://smartblogger.com/
Dream Of Travel Writing https://www.dreamoftravelwriting.com/
Copy Blogger https://copyblogger.com/
Flex Jobs https://www.flexjobs.com/
Indeed https://www.indeed.com
We Work Remotely https://weworkremotely.com/
ClearVoice https://www.clearvoice.com/
Contently https://contently.com/
Skyword https://www.skyword.com/freelance-for-skyword/
Online Writing Jobs https://www.onlinewritingjobs.com/
FreelanceWriting https://www.freelancewriting.com/jobs/
Freelance Writing Jobs https://freelancewritinggigs.com/category/writing-gigs/
Guru https://www.guru.com/d/jobs/skill/writing/
Freelancer https://www.freelancer.com/jobs/
Contena https://www.contena.co/
Writers Work https://writers.work/
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اعلام درخواست نویسندگی سایت به صورت حضوری

روش‌های متعددی برای پیدا کردن یک شغل کارمندی در حوزه نویسندگی وجود دارد. بهترین روش برای انجام این کار، ساختن یک پروفایل حرفه‌ای در شبکه اجتماعی لینکدین (LinkedIn) است. بسیاری از کارفرمایان در حوزه‌های مختلف، نیروی انسانی موردنیاز خود برای انجام امور کمپانی‌شان را در لینکدین پیدا می‌کنند. لذا شما نیز می‌توانید با ثبت‌نام در لینکدین، یک پروفایل حرفه‌ای بسازید و با فعالیت اصولی در این شبکه اجتماعی، نظر کارفرماهای متعدد را – برای جذب خود به‌عنوان یک نویسنده سایت – جلب کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

روش دیگری که برای پیدا کردن یک شغل کارمندی در حوزه نویسندگی سایت، مناسب است؛ ثبت‌نام در سایت‌های کاریابی و استخدامی مثل: کاربوم، جاب‌اینجا و ای‌استخدام و… است. پس از ثبت‌نام در این سایت‌ها می‌توانید در منوی تنظیمات پنل شخصی خود، گزینه‌ای را فعال نمایید که موقعیت‌های شغلی «نویسندگی سایت» یا «کارشناس تولید محتوا» را برای شما ایمیل شود. به‌این‌ترتیب، می‌توانید همواره از آگهی‌های استخدامی در این حوزه اطلاع یابید و رزومه خود را برای هرکدام از صاحبان آن آگهی‌ها ارسال کنید، به این امید که محیط کاری و کارفرمای موردنظر خود را بیابید.

همچنین، پلتفرمی ایرانی به نام سندباد (https://sandbadd.com) وجود دارد که یک موتور جستجوی متخصصین و مهارت‌ها است. شما با ثبت‌نام در این وب‌سایت می‌توانید خود و مهارت‌هایتان را در معرض دید دیگران قرار دهید تا آن‌ها در صورت تمایل، با شما ارتباط برقرار کرده و به شما یک پوزیشن شغلی نویسندگی سایت به‌صورت حضوری پیشنهاد دهند.

درخواست نویسندگی سایت در فرادرس

فرادرس، یکی از بزرگترین پلتفرم‌های ایرانی در حوزه آموزش الکترونیک است که مجله‌ای با بازدید میلیونی دارد. شما می‌توانید شانس خود را برای استخدام در تیم تحریریه این پلتفرم امتحان کنید. پلتفرمِ فرادرس، قصد دارد تیم تولید محتوای متنی خود را در زمینه‌های تخصصی: هوش مصنوعی و داده‌کاوی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، مهندسی برق، مکانیک، برنامه‌نویسی، متون اقتصادی (بورس، حسابداری و علم اقتصاد) و مباحث عمومی رایانه و موبایل (متون آموزشی در زمینه نرم‌افزارها، سیستم‌عامل‌ها و…) توسعه دهد. لذا اگر به تولید محتوا و نویسندگی در هر یک این حوزه‌ها علاقه دارید، سطح زبان انگلیسی شما خوب است، منابع تخصصی حوزه موردنظر خود را به‌خوبی می‌شناسید و توانایی ترجمه و تألیف مطالب حوزه موردنظرتان را دارید، می‌توانید درخواست نویسندگی سایت خود را به این پلتفرم ارائه دهید. برای آگاهی بیشتر از شرایط همکاری با فرادرس در زمینه نویسندگی سایت، به این لینک [+] مراجعه کنید.

درخواست نویسندگی سایت به فرادرس
درخواست نویسندگی سایت به فرادرس

لینک مقالات تکمیلی یا مشابه

سخن پایانی درمورد درخواست نویسندگی سایت

شاید به‌زعم بسیاری از افراد، نویسندگی و تولید محتوا برای سایت‌ها – در ایران – یک شغل تخصصی به‌حساب نیاید؛ اما این شغل در خارج از کشور، یکی از شغل‌های تخصصی است و بسیاری از افراد درآمد خوبی از تولید محتوا و نویسندگی برای سایت‌ها به‌دست می‌آورند. تحقیقات نشان می‌دهد که نرخ حقوق نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا در خارج از کشور از 35 هزار تا 92 هزار دلار در سال می‌باشد. البته می‌توان این امید را داشت که در آینده‌ای نه‌چندان دور نیز در ایران، «نویسندگی برای سایت‌ها» به شغلی تخصصی تبدیل شود و شاغلین در این حوزه نیز درآمد شایان توجهی به‌دست آورند.

در نظر داشته باشید که نویسندگی و سایر مشاغلی که افراد را در طولانی‌مدت به کار با کامپیوتر و خیره شدن در صفحه‌نمایشگر وا می‌دارند، مشاغل آسانی نیستند و در گذر زمان ممکن است لایف‌استایل‌تان را تغییر داده یا شما را منزوی کنند. اگر قصد ورودِ حرفه‌ای به این شغل را دارید، توصیه می‌کنیم همواره مراقب باشید که تعادل بین شغل و زندگیتان از بین نرود.

نکته آخر اینکه، فراموش نکنید که هر کسی نمی‌تواند به یک نویسنده حرفه‌ای برای سایت‌ها تبدیل شود؛ زیرا این شغل، افرادی را می‌طلبد که درونگرا و پژوهشگر هستند. در تست رفتارشناسی DISC، افرادی با تیپ رفتاری S و C می‌توانند برای مدت‌زمان طولانی در این شغل دوام بیاورند و به موفقیت مطلوب خود در آن دست یابند. بنابراین، توصیه می‌کنیم اگر شخصیتی برونگرا و سلطه‌جو دارید، خیلی انرژی و وقت خود را در شغل نویسندگی برای سایت‌ها و موفقیت در این شغل صرف نکنید؛ زیرا با آن اصطکاک زیادی پیدا خواهید کرد اما می‌توانید به‌عنوان شغل دوم روی آن حساب کنید.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «درخواست نویسندگی سایت» دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که به یک نویسنده سایت حرفه‌ای تبدیل شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 15 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

2 نظر در “درخواست نویسندگی سایت با حقوق بالا و ثابت – هم حضوری هم دورکاری

  • میلاد اسدی مفرد — says: ۱۴۰۱-۰۶-۲۰ در ۰۹:۵۶

    باسلام.بنده رمان مینویسم فصل اول رو تموم کردم.شهرها -شخصیت ها-وغیره………..مانند هابیت .ارباب حلقه ها یا حلقه های قدرت هم علمی تخیلی بک رمزبهتون میدم.سمت رو میشه تغییرداد ولی جهت نه(غرب روبه وشرق روبه غرب)تشکرمیلاداسدی هستم .رمانمو تضمین میکنم.چون ماها فقط روی اسامی کارکردم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها