تولید محتوا 405 بازدید

اگر به سایت‌های کاریابی و استخدام ایرانی سری زده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که تعداد آگهی‌های شغلی مبنی بر جذب «کارشناس تولید محتوا» چقدر زیاد شده است! شاید بعد از این اتفاق از خود پرسیده‌اید که:

  • کارشناس تولید محتوا یعنی چه؟
  • کارشناس تولید محتوا باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟
  • یک کارشناس تولید محتوا چه وظایفی دارد؟
  • چرا قریب‌به‌اتفاق سازمان‌ها، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها دنبال کارشناس تولید محتوا می‌گردند؟

اگر به‌دنبال پاسخ این سؤالات می‌گردید یا قصد دارید در زمینه تولید محتوا به کسب درآمد بپردازید و یا به یک «کارشناس تولید محتوا» تبدیل شوید، پس تا انتها با این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا همراه باشید.

محتوا چیست؟

بهتر است پیش از ورود به هر مبحثی با کلیدواژه‌های بنیادین آن مبحث آشنا شد؛ اما قضیه برای مبحثِ موردنظرِ این مقاله اندکی پیچیده است؛ زیرا هیچ تعریف آکادمیک و دانشگاهی برای معرفی «محتوا» وجود ندارد! اما اگر بخواهیم که تعریفی آکادمیک از محتوا داشته باشیم، می‌توانیم به کتاب The Content Management Bible نوشته‌ی Bob Boiko ارجاعی مناسب دهیم. بویکو در این کتاب، اصطلاحات داده (Data)، اطلاعات (Information)، محتوا (Content) و دانش (Knowledge) را از یکدیگر جدا نموده و سعی کرده حد و مرز مشخصی برای هر یک از آن‌ها تعریف کند. بر این اساس می‌توان گفت که محتوا، شکلی از اطلاعات است که ساختاری مشخص دارد و برای انسان‌ها قابل درک، قابل استفاده و قابل مصرف است و پروسه ویرایش و ممیزی آن (چه پیش و چه پس از انتشار) امکان‌پذیر است.

با این حال اگر بخواهیم به‌صورت ساده و روان به تعریف محتوا (به‌ویژه محتوای دیجیتال) بپردازیم، می‌توان گفت که: تمامی متون، تصاویر، پادکست‌ها، ویدئوها، انیمیشن‌ها، محصولات آموزشی، اینفوگرافی‌ها، پیام‌ها، پست‌ها، مقالات، تبلیغات و… که در سطح وب و در بستر شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی و ایمیل‌ها قابل مشاهده بوده و هر کدام از آن‌ها نیازی از کاربران را مرتفع کند یا به کاربران در خصوص موضوعی خاص جهت‌دهی کند، «محتوا» نامیده می‌شود.

محتوای خوب؟ محتوای بد؟

چه محتوایی خوب است و چه محتوای بد؟ پاسخ به این سؤال چندان مشکل نیست اما ممکن است برای برخی از افراد دردناک باشد! دلیل دردناک بودن پاسخ این سؤال این است که متأسفانه بسیاری از کاربران دنیای دیجیتال، برای محتواهای ارزشمند و غنی احترامِ خاصی قائل نیستند.

در پاسخ به این سؤال نیز باید گفت که «محتوا»، دقیقاً مانند یک محصول است که در ابتدا تولید و در نهایت مصرف می‌شود. یک کارخانه یا کارگاه تولیدی را در نظر بگیرید که محصولی برای عرضه به بازار دارد؛ اگر این محصول، مورد تقاضای بازار باشد، به‌راحتی به فروش و نهایتاً به مصرف می‌رسد و سود خوبی هم برای تولیدکنندگان آن خواهد داشت؛ اما اگر همین محصول، بهترین کیفیت را داشته باشد ولی مورد تقاضای بازار نباشد؛ تولید آن امری بیهوده است؛ هم برای تولیدکنندگانِ محصول و هم برای مصرف‌کنندگانش.

با این تفاسیر، نمی‌توان گفت که چه محتوایی خوب است و چه محتوایی بد؟ این کاربرانِ آن محتوا هستند که برچسب خوب یا بد را به آن می‌زنند. البته این برچسب، در گذر زمان ممکن است از خوب به بد یا از بد به خوب تبدیل شود! درست مانند یک محصول که در یک زمان کاربرد خاصی ندارد و مورد تقاضای بازار نیست اما در زمانی دیگر، ممکن است به‌شدت کاربرد پیدا کند و بازار به آن نیاز شدیدی پیدا نماید و بالعکس.

چرا تولید محتوا مهم است؟

عصر امروز، عصر دیجیتال است. اینترنت و شبکه‌های اجتماعی آن‌چنان در تاروپود زندگی ما تنیده‌اند که دیگر یارای جدا شدن از آن‌ها نیست. بر این اساس، بیشتر مردم وقت خود را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند. از این رهگذر، بسیاری از کسب‌وکارها برای معرفی برند خود و محصولات و خدماتشان، مجبورند مارکت خود را در دنیای مجازی پیدا کنند. همین امر، دلیلی شده است که مشاغلی مانند: دیجیتال مارکتینگ، کارشناس تولید محتوا، برنامه‌نویسی وب و… بسیار زیاد شوند و کارفرمایان به کسانی که در این حوزه‌ها مهارت داشته باشند، به‌شدت نیاز پیدا کنند. این خود، پاسخی بدیهی است به این سؤال که چرا قریب‌به‌اتفاق سازمان‌ها، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها دنبال کارشناس تولید محتوا می‌گردند؟

پیشنهاد آموزشی درباره نرم‌افزارهای تولید محتوا:

چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟

امروزه، در عصر ویدیوهای ویروسی یوتیوب، پخش‌کننده‌های توییچ و وبلاگ‌نویسان وب، فضای اینترنت بیش از هر زمان دیگری از محتوا اشباع شده است. در این فضای دیجیتال، کمپانی‌ها و برندها روش‌های مختلفی برای تولید محتوا دارند، اما نکته اینجا است که این روش می‌بایست تا حد امکان منحصربه‌فرد، چشم‌نواز و تأثیرگذار باشد؛ اینجاست که نقش حیاتیِ یک تولیدکننده محتوای خبره مشخص می‌شود. بهترین تولیدکنندگانِ محتوا به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا:

  • به‌طور خلاقانه پیام‌ها را به اطلاع عموم برسانند.
  • اعتبار، شهرت و اعتماد برند را ایجاد نموده و توسعه دهند.
  • مخاطبان را با اطلاعات و سرگرمی‌های ارزشمند درگیر کنند.
  • از ترافیک سرنخ ایجاد شود. (کاربران به مشتری تبدیل شوند.)

اما سازنده محتوا دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد و شما چگونه می‌توانید در این فیلد به یکی از بهترین‌ها تبدیل شوید؟ در ادامه به پاسخ این سؤال می‌پردازیم.

چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟
کارشناس تولید محتوا

آشنایی بیشتر با شغل کارشناس تولید محتوا

تا اینجا دریافتیم که نقش یک تولیدکننده محتوا، ایجاد و توسعه رسانه‌های دیجیتال برای یک کسب‌وکار – با هدف ارائه اطلاعات ارزشمند و یا سرگرمی به کاربران – به‌منظور افزایش ترافیک، تقویت برند یا فروش محصول و خدمات است. بسته به نوع کسب‌وکار، یک تولیدکننده محتوای دیجیتال، مسئولِ تولیدِ یک یا چند مورد از موارد زیر است:

  • پست‌های وبلاگ
  • پست‌های شبکه‌های اجتماعی
  • ایمیل‌ها
  • خبرنامه‌ها
  • ویدئوها
  • تصاویر یا المان‌های گرافیکی
  • اینفوگرافی
  • متون وب

یک کارشناس تولید محتوا، در هرکدام از موارد بالا که فعالیت می‌کند، می‌بایست با رویکرد متقاعدکننده، متفکرانه و استراتژیکی که دارد، کمپین‌های بازاریابی دیجیتال را هدایت نموده و مشتریان بالقوه را به محصولات و خدمات یک کسب‌وکار علاقه‌مند نماید.

پیشنهادات آموزشی مرتبط:

8 نکته برای تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوای حرفه‌ای

اگر به این فکر می‌کنید که چگونه یک کارشناس تولید محتوای حرفه‌ای شوید؟، در ادامه 8 نکته را معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا در این زمینه موفق شده و به یکی از حرفه‌ای‌ها تبدیل شوید.

  1. مخاطبان هدف خود را بشناسید.

شرکت‌های مختلف غالباً برای ارتباط با مخاطبان هدف و علاقه‌مند کردن آن‌ها به خدمات یا محصولاتشان، یک کارشناس تولید محتوای آنلاین را استخدام می‌کنند. این کارشناس تولید محتوا نیز در اولین قدم، می‌بایست زمان قابل توجهی را به تحقیق درباره شناخت مخاطبان هدف (مشتریان بالقوه) آن شرکت، صرف کند؛ سپس بر اساس شناختی که از مشتریان بالقوه به‌دست آورده، به تولید محتوا برای آن‌ها بپردازد. زیرا اگر یک کارشناس تولید محتوا، از ویژگی‌های مخاطبان هدف خود آگاهی نداشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که پیام (محتوای تولیدشده‌ی) خود را به‌خوبی منتقل کند.

موارد و ویژگی‌هایی که باید در مورد مخاطبان هدف خود در نظر داشته باشید، عبارت‌اند از:

  • میانه‌ی سن یا محدوده سنی
  • علایق
  • میانگین حقوق یا درآمد خانوار
  • جنسیت
  • موقعیت جغرافیایی
  • شرایط یا موقعیت خانوادگی
  • نیازهای مادی
  • و…

تجزیه و تحلیلِ مخاطبانتان به شما درک عمیق‌تری – از آنچه دوست دارند و به آن بیشتر علاقه‌مند هستند و همچنین نوع محتوای دیجیتالی که بیشتر مصرف می‌کنند – می‌دهد. این جزئیات، به شما به‌عنوان یک کارشناس تولید محتوا کمک می‌کند تا محتوای متقاعدکننده و اثرگذاری را ارائه دهید که مطمئناً بر سلایق و نیازهای مخاطبانِ هدفتان منطبق و برای آنان جذاب است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  1. پیش از تولید محتوا، در مورد کلیدواژه ها تحقیق کنید. (Keyword Research)

حال که مخاطبان هدف خود را شناختید و با ویژگی‌ها، سلایق، نیازها و علایق آن‌ها آشنا شدید، می‌بایست بر اساس شناخت خود، در مورد موضوعاتی که قرار است درباره‌ی آن‌ها محتوا بسازید و انتشار دهید، به تحقیق و پژوهش بپردازید. این تحقیق و پژوهش، باید شما را به جایی برساند که لیستی از کلمات کلیدی محبوب و پرطرفدار را پیدا کنید. این لیست از کلمات کلیدی محبوب و پرطرفدار در واقع، به چراغ راه شما برای تولید محتوا تبدیل خواهد شد. شما – به‌عنوان یک کارشناس تولید محتوا – با داشتن این لیست می‌توانید به تدوین استراتژی‌هایی برای تولید محتوای خود پرداخته و حتی یک تقویم محتوایی درست‌وحسابی داشته باشید. همچنین، با مطالعه و تحقیق بر روی کلمات کلیدی محبوب و پرطرفدار، می‌توانید استراتژی محتوایی خود را بهینه کنید و رتبه بالاتری در صفحات نتایج موتورهای جستجو داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی: اینجا را کلیک کنید (+).

نکته بسیار مهمی که در خصوص تحقیق درباره کلمات کلیدی وجود دارد، این است که پلتفرم‌های مختلف، از الگوریتم‌ها و معیارهای متفاوتی برای رتبه‌بندی محتواها استفاده می‌کنند؛ مثلاً پلتفرمِ گوگل، محتوای شما را متفاوت از پلتفرمِ اینستاگرام ارزیابی می‌کند. این، به آن معنی است که برخی موضوعاتِ محتوایی در یک پلتفرم، بسیار محبوب و پرطرفدار هستند، حال آنکه، همان موضوعات در پلتفرم(های) دیگر از محبوبیت خاصی برخوردار نبوده و یا دامنه‌ی جستجوی پایینی دارند. بر این اساس، شما – به‌عنوان یک کارشناس تولید محتوا – باید تحقیق کلمات کلیدی خود را برای پلتفرم‌های مختلف انجام دهید و انتظار نداشته باشید که چون یک موضوع (کلیدواژه) در گوگل بسیار سرچ می‌شود، پس همان موضوع باید در اینستاگرام یا تیک‌تاک نیز باید طرفداران و خواهان بسیاری داشته باشد.

توصیه می‌شود که هنگام تحقیق در مورد کلمات کلیدی پرطرفدار یا محبوب، این تفاوت‌ها را در نظر بگیرید:

تفاوت در پرس و جو های جستجو:

بسیاری از دیجیتال مارکترها، سئوکارها و کارشناسان تولید محتوا از گوگل ترندز (Google Trends) به‌عنوان رویکرد اصلی خود برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده می‌کنند؛ اما گوگل ترندز تنها در هنگام تحقیق در مورد کلمات کلیدی برای وبلاگ‌ها یا کپی تبلیغات بسیار مفید است و کلمات کلیدی استخراج‌شده از آن، به‌احتمال‌زیاد در توییتر یا اینستاگرام ترند نیستند. لذا، برای هر پلتفرمی که قصد تولید محتوا در آن را دارید، باید به‌طور جداگانه و خاص برای پرطرفدارترین کلمات کلیدی جستجو کنید.

شناخت مخاطبان هر پلتفرم:

ناگفته نماند که مخاطبان از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر متفاوت هستند و ویژگی‌ها، سلایق و علایق متفاوتی دارند. بر این اساس، رفتار مخاطبان هدف خود را در هر پلتفرم با استفاده از تست A/B یا سنجه‌های مشابه، مطالعه کنید تا بهترین کلمات را برای محتوای خود کشف نمایید.

نتیجه نهایی اینکه، نتیجه‌ی همه تحقیقات در خصوص کلمات کلیدی یکسان نیستند و شما باید برای یافتن بهترین رویکرد به‌منظور تحقیق کلمات کلیدی در پلتفرم‌های انتخابی – بر اساس اهداف تجاری خود و در حوزه کسب‌وکارتان – وقت بگذارید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  1. محتوا را بر اساس قصد کاربر از جستجو تولید کنید. (User Intent)

حال که مخاطبان هدف خود را شناختید و بر اساس شناختی که از آن‌ها به‌دست آورده‌اید، با تحقیق، لیستی از کلمات کلیدی محبوب و پرطرفدار را کشف کردید، نوبت به تولید محتوا بر اساسِ آن کلمات کلیدی می‌رسد. اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که وقتی می‌خواهید بر اساس هر کلمه کلیدی، محتوا تولید کنید، باید – به‌عنوان یک کارشناس تولید محتوا – تشخیص دهید که قصد و نیت کاربران از جستجوی آن کلمه کلیدی چیست؟

  • آیا آن‌ها با جستجوی یک کلمه کلیدی قصد دارند صرفاً در مورد آن اطلاعاتی کسب کنند؟
  • آیا آنان صرفاً به‌دنبال پیدا کردن یک سایت خاص هستند؟
  • آیا کاربران از جستجوی یک کلمه کلیدی قصد دارند، چیزی را بخرند یا تراکنش مالی انجام دهند؟

بگذارید، این مورد را با چند مثال خدمت شما عزیزان توضیح دهیم.

فرض کنید که یک کاربر عبارت «وکیل دادگستری» را در گوگل سرچ می‌کند،‌ حال اگر شما در محتوای تولیدشده‌تان بیایید در مورد اینکه چگونه یک وکیل دادگستری شویم؟ یا بهترین وکلای دادگستری چه ویژگی‌هایی دارند؟ محتوا تولید کنید، آن کاربر سریعاً صفحه‌ی شما می‌بندد و این می‌تواند بزرگ‌ترین ضربه به وب‌سایت‌تان باشد و اگر این موضوع بارها و بارها تکرار شود، می‌تواند ضربه مهلکی را به برند کسب‌وکار شما نیز وارد نماید. اما اگر شما – به‌عنوان یک کارشناس تولید محتوا – از قصد و نیت آن کاربر از سرچ کلمه‌ی «وکیل دادگستری» آگاهی داشته باشید، متوجه می‌شوید او به‌دنبال یک وکیل دادگستری خوب برای پیش بردن امور قضایی خود هست؛ پس بهتر است در محتوایتان، مستقیماً یک یا چند وکیل دادگستری خوب و معتبر را به او معرفی نمایید.

یا اگر در شبکه‌های اجتماعی تولید محتوا می‌کنید، اگر در کاور ویدئو (Thumbnail) خود یک عنوان جذاب را قرار دهید اما کاربر جوابِ آن عنوان را در محتوای شما پیدا نکند، شما – به‌تدریج – اعتبار خود را نزد او از دست می‌دهید و او دیگر شما را دنبال نمی‌کند و اگر این موضوع بارها و بارها اتفاق بیفتد، شما مخاطبان هدف (مشتریان بالقوه) خود را از دست می‌دهید.

اهمیت موضوع User Intent وقتی بیشتر می‌شود که اگر مخاطبان هدفتان از محتوای تولیدشده توسط شما راضی نباشند و پاسخ موردنظرشان را از جستجویشان نگیرند، این امر سبب می‌شود که چه گوگل و چه سایر پلتفرم‌ها – پس از مدتی – دیگر محتواهای شما را به کاربرانشان نشان ندهند و باعث می‌گردد که دیگر کسی از وب‌سایت و پیج یا کانال شما بازدید نکند. اینجا است که تمامی زحمات شما به‌عنوان یک کارشناس تولید محتوا هدر خواهد رفت و به‌احتمال‌زیاد در شرکتی که با این عنوان شغلی استخدام شده‌اید، دیگر جایی نداشته باشید؛ پس اکیداً توصیه می‌کنیم که پیش از تولید محتوا برای یک موضوع (کلمه کلیدی)، خودتان را جای کاربران بگذارید و قصد و نیت آن‌ها را از جستجوی آن کلمه کلیدی پیدا کنید و بر اساس آن، محتوای باکیفیت تولید نمایید.

پیشنهادات آموزشی مرتبط:
  1. اغلب بنویسید و به طور مداوم محتوا ایجاد کنید.

دیگر بر کسی پوشیده نیست که کسب‌وکارهایی که محتوای ثابت، قابل اعتماد و سرگرم‌کننده تولید می‌کنند، نسبت به کسب‌وکارهایی که بر تولید محتوای خود ثبات‌قدم نیستند، نرخ فروش بالاتری دارند. مک‌کینزی و کمپانی‌های همکارش ادعا می‌کنند که: «سه نکته رضایت مشتری»، «ثبات، ثبات و ثبات» است. اگر بخواهیم برای اثبات این ادعا، مثال‌هایی بیاوریم، باید گفت که: مردم پست‌های بلاگ تصادفی یا ویدیوهای پراکنده یوتیوب را برنمی‌تابند؛ آنها خواهان یک جریان مداوم از محتوای تازه هستند که بتوانند اوقات فراغت خود را با آن پر کنند. مثال دیگری که می‌توان برای اثبات ادعای مک‌کینزی و کمپانی‌های همکارش بیان کرد، چرخه‌ی رشد یک وب‌سایت در گوگل است. الگوریتم‌های گوگل به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا برای سایت‌هایی که به‌صورت مداوم محتوا تولید می‌کنند، امتیاز بیشتری قائل باشند، به‌این‌ترتیب، این سایت‌ها در تعداد کوئری‌های بیشتری به صفحه نخست صفحه نتایج این موتور جستجو راه می‌یابند و ترافیک بیشتری را جذب می‌کنند.

درست است که محتوا پادشاه است و کیفیت محتوا بسیار مهم است؛ اما حجم کار را دست‌کم نگیرید. تحقیقات نشان می‌دهد که 60 درصد از کسب‌وکارها و افراد، برای تولید محتوا به‌طور مداوم با مشکل مواجه هستند. به همین دلیل، تعیین اهداف و ایجاد برنامه زمانی برای تولید و خروجی محتوا برای مخاطبان هدف بسیار حائز اهمیت است.

پیشنهادات آموزشی مرتبط:
  1. شبکه سازی کنید.

بخش مهمی از فرآیند تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا – به‌خصوص اگر مسیر آزادکاری (فریلنسری) را دنبال می‌کنید – شبکه‌سازی و تبلیغ خودتان است. موفق‌ترین تولیدکنندگان محتوا نمی‌ترسند که خودشان را به‌صورت حضوری یا آنلاین مطرح کنند. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، در شبکه‌های اجتماعی مختلف: مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین یک حساب کاربری ایجاد کنید. این پلتفرم‌ها به شما امکان می‌دهند تا سایر متخصصانِ «صنعت تولید محتوا» را بشناسید، با آنها ارتباط برقرار کنید، پرتفوی کارهای خود را در زمینه تولید محتوا را به آن‌ها نشان دهید و حتی از آن‌ها دانش تخصصی بیاموزید. شایان ذکر است که استفاده از این قبیل حساب‌های کاربری صرفاً برای اهداف حرفه‌ای و ایجاد محتوا، خوب و مناسب هستند؛ پس لازم نیست حساب‌های کاربری حرفه‌ای خود را با حساب‌های کاربری شخصی‌تان مخلوط کنید. به‌عبارت بهتر، در شبکه‌های اجتماعی همیشه مرزی را بین زندگی شخصی‌تان با زندگی کاریتان حفظ نمایید.

با این حال، توصیه می‌کنیم که صرفاً به حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی یا ابزارهای دیجیتال برای شبکه‌سازی متکی نباشید، بلکه با شرکت در جلسات محلی، کارگاه‌های تخصصی، کنفرانس‌ها، وبینارها و… امر شبکه‌سازی خود را شروع کنید و سپس به آرامی با افراد خبره در صنعت خود آشنا و با آن‌ها لینک شوید. هرچه بیشتر خودتان و کارتان را در معرض دید دیگران قرار دهید، شانس شما برای یافتن کار ثابت، پروژ‌های بزرگ‌تر در زمینه تولید محتوا و یا حتی به‌دست آوردنِ همکاران مفید، بیشتر است.

پیشنهادات آموزشی مرتبط:
  1. جایگاه تخصصی خود در صنعت تولید محتوا را پیدا کنید.

صنعت تولید محتوا گستره‌ای بسیار وسیع دارد و تعداد مشاغلی که در آن وجود دارند، بسیار زیاد است. به‌جرئت می‌توان گفت که همه‌کاره بودن در این صنعت، هیچ فرقی با هیچ‌کاره بودن ندارد! از انواع محتواهایی که تولید می‌شوند تا پلتفرم‌های مختلف به اشتراک‌گذاری این محتواها گرفته همگی رو به تخصصی شدن رشد و نمو می‌کنند. دیگر کمتر کارشناس تولید محتوایی پیدا می‌شود که ادعا کند قادر است انواع محتواها را در تمامی پلتفرم‌ها به بهترین شکل در معرضِ مصرفِ کاربران قرار دهد و یک‌تنه یک سازمان را – در فضای مجازی – به سود و فروش بالا برساند. پس شما نیز اگر قصد دارید به یک کارشناس تولید محتوای حرفه‌ای تبدیل شوید، می‌بایست جایگاه مناسب خود را در این صنعت عظیم پیدا کنید و در آن به تخصص برسید؛ و آنگاه که در یک جایگاه به تخصص دست‌یافتید، به سراغ جایگاه‌ّهای دیگر بروید.

برای این منظور، در مورد آنچه که بیشتر به آن علاقه دارید، آنچه که از قبل می‌دانید و آن چیزی که در آن – به‌زعم خودتان – بهترین هستید فکر کنید؛ اگر به‌تازگی به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا شروع‌به‌کار کرده‌اید، تنها بر تولید یک نوع محتوا و چند پلتفرم خاص تمرکز کرده و در آن‌ها به مهارت بالا برسید؛ زیرا،‌ انتخاب یک حوزه خاص برای متخصص شدن به شما کمک می‌کند تا محتوایی که تولید می‌کنید، برای مخاطبانتان اصیل، معنادار و ارزشمند باشد.

پس در مورد آنچه که بیشتر به ایجاد آن علاقه دارید، فکر کنید. برای این منظور کافی است از خود بپرسید:

  • آیا خودم را در حال نوشتن می‌بینم؟ اگر چنین است، نوشتن برای وبلاگ‌ها، کپی‌رایتنیگ یا حتی تولید کتاب‌های الکترونیکی را به‌عنوان جایگاه تخصصی خود در نظر بگیرید.
  • آیا من بیشتر طراحی‌گرا هستم؟ پس در این صورت بهتر است که به دنبال تولید محتوا در زمینه اینفوگرافیک یا انیمیشن باشید.
  • آیا دوست دارم محتوای ویدیویی ضبط کنم؟ اگر این‌گونه است پس همیشه در یوتیوب برای شما جا هست.
  • آیا قصد دارم به یک ادمین در سوشال مدیاهای مختلف تبدیل شوم؟ در این صورت بهتر است به کار با توییتر، اینستاگرام، تیک‌تاک و… روی بیاورید.

هر رسانه‌ای که برای شما جذابیت بیشتری دارد، جایی است که باید مهارت‌های خود را در آن استارت زده و این مهارت‌ها را در آن رسانه توسعه دهید. پس از تصمیم‌گیری نهایی در مورد انتخاب یک جایگاه خاص در صنعت تولید محتوا، کافی است با ابزارهای مرتبط آن جایگاه شروع به تمرین کنید و با به‌دست آوردن اطلاعات، خود را در آن به‌روز نمایید؛ فراموش نکنید که صرف‌نظر از اینکه چقدر در زمینه تولید محتوا برای یک رسانه‌ی خاص مهارت دارید، برای تولید هر محتوای اساسی و ارزشمندی برای مخاطبان هدف خود، به اطلاعاتی گسترده و بینشی عمیق نیاز دارید.

پیشنهادات آموزشی مرتبط:
  1. مهارت های خود را به کمال برسانید.

چه یک کهنه‌سرباز باشید و چه یک تازه‌کار، برای پیروزی در یک نبرد یا زنده ماندن در آن، باید مهارت‌های خود را به‌روز نگه‌دارید! خبر خوب این است که منابع بسیار زیادی برای به‌روز شدن/ماندن در زمینه تولید محتوا وجود دارد که بسیاری از آن‌ها نیز رایگان هستند! اما صرف‌نظر همه‌ی این‌ها، لازم است بر روی مهارت‌های زیر تمرکز کرده و توانایی خود را در هر یک از آن‌ها ارتقاء دهید:

  • نوشتن محتوا
  • سئو
  • استراتژی محتوا
  • دیجیتال مارکتینگ

اینها تنها چند نمونه از موارد عمومی است که بر یک کارشناس تولید محتوا لازم است در آن‌ها به مهارت دست یابد. جدای از این مهارت‌های عمومی، یک کارشناس تولید محتوا می‌بایست – پس از انتخاب جایگاه خود در صنعت تولید محتوا – با تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات، به مهارت‌های آن جایگاه نیز دست یابد.

اگر شما به‌عنوان یک کارشناس تولید محتوا در زمینه تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات در جایگاه انتخابی خود مشکل دارید، پیشنهاد می‌شود با وبلاگ‌ها، پادکست‌ها یا ویدیوهای یوتیوبِ متخصصان این حوزه شروع کنید. اینترنت را برای یافتن دوره‌ها، کارگاه‌ها و سایر منابع اطلاعاتی جستجو کنید. خیل عظیمی از منابع اطلاعاتی در اینترنت، رایگان هستند و بسیاری از آنها – در عین رایگان بودن – به‌عنوان معدن طلا عمل می‌کنند. پس به لطف قدرت اینترنت، می‌توانید یاد بگیرید که چگونه از همان اتاق نشیمن خود، به یک کارشناس تولید محتوای حرفه‌ای تبدیل شوید.

پیشنهادات آموزشی مرتبط:
  1. میزان مطالعه خود را افزایش دهید.

بهترین بودن در هر کاری نیازمند صرفِ زمان، فداکاری و تلاش قابل توجهی است. این، به همان اندازه برای ورزشکاران المپیک صدق می‌کند که برای کارشناسان تولید محتوای حرفه‌ای و سطح بالا! لذا برای تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوای موفق، باید بر زیروبم نکات مربوط به نقش یک سازنده‌ی محتوا و  همچنین، بر بالا و پایین صنعت تولید محتوا اشراف داشته باشید. به‌عبارت بهتر، شما باید یک کارشناس تولید محتوا را زندگی کنید و با آن نفس بکشید.

اگر در مورد آخرین پیشرفت‌ها در این زمینه مطالعه نکنید و یا تا آنجا که می‌توانید درباره‌ی این صنعت یا پلتفرم‌های مربوط به آن یاد نگیرید، قادر نخواهید بود رقبایتان را شکست دهید یا – به‌قول‌معروف – سری در سرها دربیاورید. اگرچه وقت شما با نوشتن یک پست وبلاگ، فیلم‌برداریِ یک ویدیوی جدید، یا قرار دادن آخرین نکات در یک اینفوگرافیک کاملاً پر شده است، اما مطالعه پیوسته منابع و به‌روز ماندن در زمینه کاریتان از ضروریات است.

هر تولیدکننده محتوایی که برای شغل و حرفه‌اش ارزش خاصی قائل است، باید هر هفته، زمانی را برای مطالعه و به‌روز ماندن اختصاص دهد. چه بخواهید در مورد آخرین به‌روزرسانی پلتفرم‌های هر شبکه اجتماعی، روش‌های بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) یا تحقیق کلمات کلیدی یاد بگیرید و چه بخواهید ریزه‌کاری‌های مربوط به تولید محتوا در هر پلتفرم را بیاموزید، باید به‌صورت پیوسته و مستمر مطالعه کنید. شاید اوایل مسیر، نتیجه چندانی نگیرید اما بالأخره روزی کار سخت شما، بالأخره نتیجه خواهد داد.

اگر مطمئن نیستید که برای مطالعه از کجا شروع کنید؟ توصیه می‌کنیم با چرخیدن در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های برترِ صنعت تولید محتوا، برخی از بهترین نکات و رازها را برای چگونگی تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا کشف کنید. همچنین در ادامه لیستی از کتاب‌های مفید در زمینه تولید محتوا ارائه شده است که با مطالعه آن‌ها می‌توانید علم خود را در این فیلد زیاد کنید.

معرفی بهترین کتاب ها در زمینه تولید محتوا

  • قوانین محتوا (Content Rules) نوشته‌ی: Ann و Chapman Handley
  • محتوا – ذره اتمی بازاریابی (Content – The atomic particle of marketing) نوشته‌ی: Rebecca Lieb
  • محتوایی که تبدیل می‌کند (Content that Converts) نوشته‌ی: Laura Hanly
  • سازمان محتوا مدار (.Content Inc) نوشته‌ی: Joe Pulizzi
  • همه نویسنده‌ایم! (Everybody Writes) نوشته‌ی : Ann Handley
  • ماشین محتوا (Content Machine) نوشته‌ی: Dan Norris
  • محتوای درون‌گرا (Inbound Content) نوشته‌ی Justin Champion
  • آن‌ها می‌پرسند، شما پاسخ دهید! (They ask, You answer) نوشته‌ی: Marcus Sheridan
  • استراتژی محتوا برای وب (Content Strategy for the Web) نوشته‌ی: Kristina Halvorson و Melissa Rach
  • بازاریابی محتوایی حماسی (Epic Content Marketing) نوشته‌ی: Joe Pulizzi
  • کد محتوا (The Content Code) نوشته‌ی: Mark W.Schaefer
  • استاد استراتژی محتوا (Master Content Strategy) نوشته‌ی: Pamela Wilson
  • دستیابی به هویت برند (Brand Identity Breakthrough) نوشته‌ی: Gregory V. Diehl
  • بازاریابی گفت‌وگو (Conversation Marketing) نوشته‌ی: Kevin Lund
  • عناصر سبک (The Elements of Style) نوشته‌ی: William Strunk Jr و B. White
  • صد چیزی که هر طراح باید درباره مردم بداند (100 Things Every Designer Needs to Know about People) نوشته‌ی: Susan Weinschenk
  • مرا مجبور نکن فکر کنم (Don’t Make Me Think) نوشته‌ی: Steve Krug
  • درباره خوب نوشتن (On Writing Well) نوشته‌ی: William Zinsser
  • راهنمای سبک یاهو (The Yahoo! Style Guide) نوشته‌ی: Chris Barr
  • رها کردن کلمات (Letting Go of the Words) نوشته‌ی: Janice Redish
  • درباره نوشتن (On Writing) نوشته‌ی: Janice Redish

لینک مقالات تکمیلی یا مشابه

پرسش و پاسخ متداول در خصوص کارشناس تولید محتوا

کارشناس تولید محتوا یعنی چه؟

نقش یک تولیدکننده محتوا، ایجاد و توسعه رسانه‌های دیجیتال برای یک کسب‌وکار – با هدف ارائه اطلاعات ارزشمند و یا سرگرمی به کاربران – به‌منظور افزایش ترافیک، تقویت برند یا فروش محصول و خدمات است. بسته به نوع کسب‌وکار، یک تولیدکننده محتوای دیجیتال، مسئولِ تولیدِ یک یا چند مورد از موارد زیر است:

  • پست‌های وبلاگ
  • پست‌های شبکه‌های اجتماعی
  • ایمیل‌ها
  • خبرنامه‌ها
  • ویدئوها
  • تصاویر یا المان‌های گرافیکی
  • اینفوگرافی
  • متون وب

یک کارشناس تولید محتوا، در هرکدام از موارد بالا که فعالیت می‌کند، می‌بایست با رویکرد متقاعدکننده، متفکرانه و استراتژیکی که دارد، کمپین‌های بازاریابی دیجیتال را هدایت نموده و مشتریان بالقوه را به محصولات و خدمات یک کسب‌وکار علاقه‌مند نماید.

✅ چگونه یک کارشناس تولید محتوای حرفه‌ای شوم؟

برای این منظور باید مخاطبان هدف (مشتریان بالقوه) تان را بشناسید. به کیورد ریسرچ (Keyword Research) و نیت کاربر (User Intent) مسلط باشید. موارد دیگری نیز برای تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوای حرفه‌ای وجود دارد که در این مقاله می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید.

 

سخن پایانی در مورد اینکه چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟

یک «کارشناس تولید محتوای موفق» مانند یک «هنرمند موفق» است؛ اما هنرمندی که برای تمرین هنرِ خود و مطالعه درباره‌ی آن وقت می‌گذارد. در واقع، کسانی که در زمینه تولید محتوا به یک کارشناس موفق و خبره تبدیل شده‌اند، ساعت‌ها وقت گذاشته‌اند تا هر چیزی را که می‌توانند درباره جایگاه خود و راه‌های تولید و انتشار محتوا در آن جایگاه بیاموزند. آنها در مفاهیم گسترده‌ای مانند: سئو و نوشتن محتوا به‌خوبی مهارت دارند و مجموعه مهارت‌های خاص‌تر و ظریف‌تر این صنعت را نیز درک می‌کنند. اما در اصل، یک تولیدکننده محتوا، شخصی مشتاق است؛ مشتاق به خلق، نوشتن، یادگیری و داستان گفتن. فراموش نکنید که این راه، راهِ آسانی نیست، اما راهی است که ارزش سفر را دارد.

اگر نظر و دیدگاهی در خصوص تولید محتوا دارید، یا نکات دیگری – علاوه بر نکاتی که در این مقاله اشاره شد – را می‌دانید که به یک شخص در خصوص تبدیل شدن به یک کارشناس حرفه‌ای تولید محتوا کمک می‌کند، خواهشمند است دیدگاه‌ها و نکات ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید.

همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این مقاله را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا به آن‌ها نیز در خصوص چگونگی تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوای موفق کمکی کرده باشید. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها