این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که عبارت «فریلنسر» یا معادل فارسی «آزادکار» را نشنیده باشد، اما فریلنسر چیست و فریلنسینگ (آزادکاری یا دورکاری) به چه نوع کاری گفته می‌شود؟ به بیان ساده، فریلنسینگ یعنی به‌جای اینکه به استخدام یک شرکت در بیاید، به‌صورت مستقل و در محیط خانه کار کنید. کار فریلنسرها از نوع خوداشتغالی یا اصطلاحاً خویش‌فرمایی است و اغلب از آنها به‌عنوان پیمانکارهای مستقل یاد می‌شود. فریلنسرها برای دوره‌های زمانی بلند مدت یا کوتاه مدت به استخدام پیمانکاری شرکت‌ها درمی‌آیند؛ اما سیستم پرداخت دستمزد و سطح تعهد آنها به شرکت‌ها نسبت به کارکنان تمام وقت تفاوت دارد و از مزایایی نظیر بیمه، پاداش و … برخوردار نیستند. دنیای امروزی در جهتی حرکت می‌کند که ما روز به روز شاهد افزایش تعداد فریلنسرها و مشاغل فریلنسری در ایران و جهان هستیم؛ به‌طوری که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ، فریلنسر وجود دارد. در ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا، به‌طور کامل به این دو سوال که فریلنسر چیست و فریلنسینگ به چه معنی است، می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تاریخچه شکل‌گیری عبارت فریلنسر

منشأ شکل‌گیری کلمه فریلنس (Free lance) به قرن ۱۹ برمی‌گردد. در آن زمان به مزدوران قرون وسطایی، فریلنس می‌گفتند. این مزدوران در واقع برای هر جبهه‌ای که دستمزد بیشتری می‌داد، حاضر بودند بجنگند. کلمه Lance به معنی نیزه‌هایی است که شوالیه‌ها هنگام جنگ، سوار بر اسب از آن استفاده می‌کردند، به این ترتیب کلمه فریلنس شکل گرفت. اگر به کتاب‌هایی که در قرون وسطی نوشته شده‌اند نگاهی بیندازید، حتماً به کلمه فریلنس برخواهید خورد. با گذشت زمان این کلمه همچنان به معنی «مستقل» به کار می‌رفت، اما دیگر فقط محدود به میدان‌های جنگ نمی‌شد و در سیاست و بازار کار نیز رواج یافت.

فریلنسر چیست و به چه کسی می‌گویند؟

فریلنسر به فردی می‌گویند که هر ساله روی قراردادهای جداگانه‌ای کار می‌کند. ممکن است این قراردادها یکی پس از دیگری عقد شوند یا اینکه همزمان در جریان باشند. این موضوع به نوع کار، توانایی اجرایی و نظر فریلنسر بستگی دارد. فریلنسرها معمولاً به خاطر تخصص‌هایی که دارند، برای به انجام رساندن کاری خاص در طول یک دوره زمانی مشخص استخدام می‌شوند. آنها برای انجام وظایف خود باید شخصاً منابع و نیازمندی‌های اولیه کار را پیدا کنند، برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده و دست به کار شوند؛ درست برعکس قراردادهای کاری دائم که در آنها کارفرما وظیفه دارد وظایف و کارهای کارمندان را به آنها محول کند و منابع لازم را در اختیار آنها بگذارد. در فارسی، عبارات دورکار یا آزادکار برای معادل فریلنسر به کار می‌رود.

فریلنسری به چه کاری گفته می‌شود؟

تا اینجا یاد گرفتیم فریلنسر چیست و به چه کسی می‌گویند. حال بهتر است به مفهوم فریلنسینگ اشاره کنیم. زمانی‌که فریلنسرها می‌پذیرند در قبال پرداخت دستمزد مشخص، خدماتی را به کارفرما ارائه دهند، مشغول به کار فریلنسینگ می‌شوند. در این بین معمولاً قراردادهایی بین کارفرما و فریلنسر بسته می‌شود که از نوع بلندمدت یا کوتاه‌مدت هستند. به‌عنوان مثال، فرض کنید یک عکاس را برای عکسبرداری از محصولات خود استخدام می‌کنید و در ازای یک جلسه عکاسی، به او دستمزد مشخص و توافق شده می‌دهید و قضیه به همین پروژه ختم می‌شود. در این صورت آن فرد به‌صورت فریلنسری کار می‌کند (کار خود را در مدتی موقت و مشخص، به ازای مبلغی مشخص انجام و تحویل می‌دهد).

گاهی کارفرماها فریلنسرها را استخدام می‌کنند تا در ساعات مشخصی از هفته یا ماه مشغول به کار شوند. معمولاً به این دسته از فریلنسرها، ریتینر (Retainer) می‌گویند (معادل دقیقی برای این واژه در فارسی نیست اما می‌توان از عباراتی نظیر فریلنسر نگهدارنده، اجیر شده و … استفاده کرد). این گروه از فریلنسرها تعهدی که به ارائه خدمات در زمان تعیین شده دارند را حفظ می‌کنند. بسیاری از افراد و متخصصان در حوزه‌های حقوقی و قانونی به‌عنوان فریلنسرهایی از این نوع، کار می‌کنند. آنها در هر ماه بر اساس مدت زمانی مشخص، صورت‌حساب و دستمزد خود را برای کارفرما ارسال می‌کنند؛ صرف نظر از اینکه همه آن زمان صرف انجام کار شده است یا خیر. در واقع فریلنسینگ یکی از ساده‌ترین انواع خوداشتغالی است؛ به‌دلیل اینکه در این مشاغل، فریلنسر خدمات خاصی را ارائه می‌دهد و کارفرما نیز در ازای دریافت آن خدمات، مستقیماً دستمزد فریلنسر را می‌پردازد.

مزایا و معایب فریلنسر چیست؟

این روزها بسیاری از افراد به فریلنسینگ روی آورده‌اند. افراد زیادی باور دارند فریلنسری زندگی آنها را عوض کرده است. در ادامه مهم‌ترین مزایا و معایب فریلنسری را توضیح می‌دهیم.

مزایای فریلنسری

مزایای فریلنسری
مزایای فریلنسری

مواردی را که مشاهده می‌کنید، از جمله مهم‌ترین مزایای فریلنسری به حساب می‌آیند:

ساعت‌های کاری منعطف

اولین مزیتی که فریلنسرها از آن بهره‌مند می‌شوند، ساعات کاری منعطف است. فریلنسرها می‌توانند هر زمان که خواستند مشغول به کار شوند. ساعت‌های کاری آنها دست خودشان است. اگر می‌خواهید تا ظهر بخوابید هیچ محدودیتی ندارید، اگر می‌خواهید آخر هفته کار کنید و در روزهای هفته به گردش به خارج از شهر بروید، حتماً این کار را انجام دهید. شما به‌عنوان یک فریلنسر، شانس کار کردن در ساعت‌هایی را دارید که دارای بیشترین بازدهی هستید. فریلنسرها مجبور نیستند فقط در ساعت‌های اداری کار کنند و بسیاری از آنها، عادت به شب بیداری و کار در ساعات پس از نیمه شب را دارند.

آزادی عمل در انتخاب مشتری‌ها

به محض اینکه کسب و کار شما به جریان بیفتند، شما این حق انتخاب را دارید که مشتری‌هایی که دوست دارید با آنها همکاری کنید را انتخاب کنید. چه امتیازی بهتر از این است؟ به محض اینکه احساس کردید از شخصیت و شرایط کارفرما خوشتان نمی‌آید یا طرز فکر او را دوست ندارید، به‌جای اینکه وقت و انرژی خود را صرف سر و کله زدن با آن مشتری کنید، به دنبال فرد جدیدی بگردید.

کنترل داشتن روی کار و مشتریان

زمانی‌که شما برای شخص دیگری کار می‌کنید، نمی‌توانید مشتری‌ها را به دلخواه خود انتخاب کنید، به همین دلیل ممکن است با مشتری‌های غیر حرفه‌ای که معمولاً پول کمی هم می‌دهند، درگیر شوید. اما هنگامی‌که تبدیل به یک فریلنسر می‌شوید، دست شما برای انتخاب مشتری باز است. اگر از پرستیژ کاری یا برند مشتری خوشتان نمی‌آید، طرز فکر مدیرانش را دوست ندارید یا فلسفه پرداخت دستمزد آنها با روش کاری شما سازگاری ندارد، اجباری برای پذیرفتن این مشتری وجود نخواهد داشت. به‌جای اینکه وقت و انرژی خود را صرف سر و کله زدن با آن مشتری کنید، به دنبال فرد جدیدی بگردید.

انعطاف در انتخاب محل کار

فریلنسینگ هم برای افرادی مناسب است که محیط کاری شلوغ را ترجیح می‌دهند و هم افرادی که به دنبال محیطی منظم و آرام هستند. فرقی ندارد در خانه کار می‌کنید یا کافی شاپ، شما این امکان را دارید که حتی در حین سفر هم به کار خود مشغول باشید. با آزادکاری، دیگر مجبور نیستید لزوماً در اداره و دفتر یا حتی منزل کار کنید. بنابراین شما آزاد هستید که بهترین محل را برای کار کردن انتخاب کنید، هیچ اهمیتی ندارد که آن مکان پارک، کتابخانه یا پذیرایی خانه شما باشد.

رئیس خود بودن

با تبدیل شدن به یک فریلنسر، دیگر نیازی نیست به کسی جزء مشتری و خودتان جواب پس بدهید. در مشاغل فریلنسینگ هیچ کسی بالای سر شما نمی‌ایستد و شما را مدیریت نمی‌کند. شما آزادی کامل دارید که کارتان را به روش منحصر به‌ فرد خود، در محل و ساعت مورد نظرتان انجام دهید. همه تصمیم‌گیری‌های کاری به عهده شخص شما است و شما مسئول همه چیز هستید. بنابراین نظارت بر همه چیز به عهده شما است.

دریافت تمام درآمد

در سیستم کاری فریلنسری دیگر نیازی نیست درآمد پروژه‌های کاری مشتریان را به حساب شرکت واریز کنید تا خرج همه اعضای تیم شود. شما می‌توانید سود همه پروژه‌های بزرگ و کوچک را به تنهایی دریافت کنید. در نتیجه شما این امکان را دارید که درآمد هر پروژه را در راه پیشرفت خود یا گسترش کسب و کارتان خرج کنید.

معایب فریلنسری

معایب فریلنسری
معایب فریلنسری

با اینکه فریلنسینگ دارای نکات مثبت بسیاری است، اما دلیل نمی‌شود که نکته منفی نیز نداشته باشد. معایب فریلنسینگ عبارتند از:

حجم کاری متغیر و غیر قابل اعتماد

متأسفانه فریلنسر شدن به این معنی است که باید قید درآمد و حجم کاری ثابت را بزنید. این 2 مورد در مشاغل فریلنسینگ، بی‌ثبات هستند. در بیشتر مواقع شما نمی‌توانید به یک پروژه، مشتری یا سود ثابت متکی باشید، در صورتی‌که در مشاغل عادی ماهانه درآمد ثابتی خواهید داشت. همچنین گاهی ممکن است یک پروژه وقت بسیار بیشتری از کار ثابت را از شما بگیرد.

عدم تمایز بین کار و اوقات شخصی

تبدیل شدن به رئیس خود و کار کردن در خانه، علاوه‌بر اینکه مزایایی دارد، به این معنی است که اغلب نمی‌توانید بین ساعت‌های کاری و زندگی شخصی تمایز ایجاد کنید. این مسئله گاهی باعث می‌شود ساعت‌های طولانی را مشغول به کار شوید و ساعت خالی برای پرداختن به کارهای شخصی خود نداشته باشید.

دوندگی زیاد

با تبدیل شدن به فریلنسر، مسئولیت پیدا کردن مشتری و پروژه‌ها به عهده شما است. سیستم کاری ادارات و شرکت‌ها به این صورت است که پروژه‌ها و وظایف کاری توسط شخص دیگری به کارمندان محول می‌شود، اما فریلنسری به این شکل نیست؛ در مشاغل فریلنسری مسئولیت همه این جزئیات با خود فریلنسر است. این مسئله دوندگی زیادی به همراه دارد و به این معنی است که شما باید در نقش‌های مختلفی ظاهر شوید از جمله بازاریابی، تبلیغات، پشتیبانی مشتری و غیره.

عدم دریافت دستمزد

یکی از معایب فریلنسر بودن این است که باید ریسک عدم دریافت دستمزد را هم بپذیرید. متاسفانه این مورد در دنیای فریلنسینگ بسیار رایج است. بنابراین یکی دیگر از مسئولیت‌های فریلنسر مربوط به وصول بدهی نیز می‌شود. روش‌های مختلفی برای اجتناب از مشتری‌هایی که از پرداخت دستمزد پرهیز می‌کنند وجود دارند، اما گاهی زمانی متوجه این قضیه می‌شوید که دیگر کار از کار گذشته است.

عدم بهره‌مندی از مزایای کارفرما

از آنجا که مزایای مربوط به بیمه کارفرما موقعیت‌های مناسبی را برای پوشش هزینه‌های تأمین سلامتی کارکنان فراهم می‌کند، بسته به اینکه سلامت شما در چه سطحی قرار دارد، شاید تبدیل شدن به یک فریلنسر ایده خوبی نباشد.

درآمد فریلنسری چقدر است؟

درآمد آزادکاری مانند هر نوع شغل دیگر، عددی ثابت و مشخص نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از ساعتی چند ده هزار تومان تا روزی چند میلیون تومان متغیر است. آنچه بر میزان درآمد یک فریلنسر تاثیر می‌گذارد، عبارت است از:

  • سابقه کار: هرچه در زمینه کاری خود، تجربه و سابقه بیشتری داشته باشید، می‌توانید پروژه‌هایی با رقم بالاتر و درآمدهای بیشتر داشته باشید.
  • تخصص: از دلایل اصلی استفاده شرکتها از فریلنسرها، تخصص آنها می‌باشد. قطعاً با افزایش مهارت و تخصص می‌توانید درآمد خود را بدون محدودیت، افزایش بدهید.
  • حوزه کاری: بر حسب نوع حوزه کاری فریلنسینگ که انتخاب می‌کنید، درآمد شما متغیر خواهد بود. مثلاً میزان درآمد حوزه تولید محتوا سقف مشخصی خواهد داشت اما در زمینه‌های مشاوره، طراحی سایت و … نمی‌توان سقفی برای درآمد ماهانه در نظر گرفت.

برای اینکه بتوانید تخمین بزنید از فریلنسری چقدر درآمد خواهید داشت، می‌توانید به این شکل عمل کنید. مثلاً شما به عنوان یک نویسنده محتوا، برای نوشتن 1000 کلمه، متوسط مدت زمان لازم شما 60 دقیقه است. اگر در هر روز 8 ساعت کار کنید می‌توانید حدود 8 هزار کلمه بنویسید. با تعرفه 75 تومان به ازای هر کلمه، درآمد روزانه شما 600 هزار تومان و درآمد ماهانه شما (با فرض 26 روز کار در ماه) بیش از 15 میلیون تومان خواهد شد (این عدد، سقف درآمد شما با توجه به پارامترهای مطرح شده در مثال و وجود پروژه کافی می‌باشد).

فریلنسری برای چه مشاغلی قابل اجرا است؟

این روزها کسب‌ و کارها بیشتر از گذشته تمایل دارند کارکنان خود را برای سِمت‌های مختلف از بین فریلنسرها انتخاب کنند. به همین دلیل فریلنسینگ برای تعداد زیادی از مشاغل جا افتاده است. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم حوزه‌های کاری یک فریلنسر چیست.

پشتیبانی، ادمین و مشاغل اجرایی

مشاغلی فریلنسری که به حوزه پشتیبانی، اجرا و ادمین‌ها مربوط هستند را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • دستیار مجازی
  • مدیر پروژه
  • دستیار اجرایی
  • ورود داده‌ها
  • پردازش سفارشات
  • جستجوی آنلاین
  • رونویسی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مشاغل خلاقانه و طراحی

افرادی که در حیطه طراحی و حرفه‌های خلاقانه مشغول هستند نیز می‌توانند به‌صورت فریلنسینگ کار خود را انجام دهند. مشاغل این حوزه عبارتند از:

  • انیمیشن‌سازی
  • برندسازی و ایجاد هویت برند (برندبوک)
  • طراحی ارائه (پاورپوینت)
  • تولید فایل‌های صوتی
  • تولید ویدیو
  • طراحی تصاویر متحرک
  • تولید و ویرایش محتوای صوتی
  • طراحی گرافیک
  • طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری
  • طراحی فیزیکی (مثلاً ساخت ماکت)
  • فعالیت‌های هنری
  • فیلمبرداری
  • عکاسی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فعالیت‌های نوشتاری

مشاغلی که با نوشتن همراه هستند و در دسته مشاغل فریلنسری قرار می‌گیرند، به‌ترتیب زیر هستند:

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

توسعه شبکه، نرم افزار و موبایل

مشاغل بسیار متنوعی در گروه توسعه شبکه، نرم افزار و موبایل قرار می‌گیرند که در ادامه آنها را خواهید دید:

  • توسعه زیرساخت فروشگاه‌های آنلاین
  • خودکارسازی و اتوماسیون
  • مدیریت محصول
  • اسکریپت‌نویسی
  • توسعه بازی
  • توسعه نرم‌افزارهای کامپیوتری
  • آزمون‌سازی و پرسش و پاسخ آنلاین
  • طراحی وب
  • طراحی اپلیکیشن‌های موبایل
  • توسعه شبکه
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

حسابداری و مشاوره

حتماً تا به حال حسابدار یا مشاور فریلنسر هم دیده‌اید. مشاغل این حیطه عبارتند از:

  • تجزیه و تحلیل کسب و کار
  • جذب نیرو
  • طراحی آموزشی
  • حسابداری
  • حسابرسی
  • دفترداری
  • تجزیه و تحلیل مالی
  • مدلسازی مالی
  • مشاور مدیریتی
  • آموزش و توسعه
  • مدیر مالی مجازی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مشاغل حقوقی و قانونی

مشاغل حقوقی یک فریلنسر چیست؟ فعالیت‌های زیر در دسته فعالیت‌های حقوقی و قانونی قرار دارند و به شکل فریلنسری هم قابل انجام هستند:

  • قانون تجاری
  • قانون شرکتی
  • قانون بین‌الملل
  • قانون مالیاتی
  • قانون اوراق بهادار و سرمایه
  • مشاوره کلی
  • قانون دارایی‌های معنوی
  • قانون نظارتی
  • قانون اشتغال و بیکاری
  • قانون مهاجرت
  • دستیار وکیل
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش حقوق: اینجا را کلیک کنید (+).

علم داده و مشاغل تحلیلی

مشاغل فریلنسینگ مربوط به علوم داده و مهارت‌های تجزیه و تحلیل عبارتند از:

  • داده‌کاوی
  • تجزیه و تحلیل داده
  • یادگیری ماشینی
  • یادگیری عمیق
  • تست A/B
  • مهندسی داده
  • پردازش داده
  • تجسم داده
  • بصری‌سازی دانش
  • آزمایش و تست فنی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی و فروش

مشاغل فریلنسری حوزه بازاریابی و فروش به‌ترتیب زیر هستند:

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

خدمات مشتریان

بسیاری از افرادی که در بخش‌های خدمات مشتریان فعال هستند می‌توانند به‌عنوان فریلنسر کار کنند، این مشاغل عبارتند از:

  • خدمات مشتری
  • پشتیبانی فنی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

IT و شبکه

مشاغل فریلنسینگ حوزه IT و شبکه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • امنیت شبکه
  • امنیت اطلاعات
  • معماری راهکارهای سیستمی
  • مهندسی سیستم
  • مهندسی اجرایی
  • انطباق با سیستم‌ها
  • معماری سیستم‌ها
  • مدیر اجرایی شبکه
  • مهندسی DevOps
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش امنیت شبکه (Network Security): اینجا را کلیک کنید (+).

مهندسی و معماری

مشاغل فریلنسینگی که در دسته مهندسی و معماری قرار می‌گیرند را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • مهندسی عمران
  • مهندسی سازه
  • معماری
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی الکترونیک
  • مهندسی منابع
  • مدلسازی سه بعدی
  • طراحی داخلی
  • طراحی شیمیایی
  • طراحی محصول
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مشاغل حوزه ترجمه

مترجم‌های فریلنسر می‌توانند در حوزه‌های زیر به‌صورت فریلنسینگ مشغول به کار شوند:

  • ترجمه حقوقی
  • تدریس زبان
  • بومی‌سازی ترجمه
  • ترجمه فنی
  • ترجمه نوشتاری
  • ترجمه پزشکی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

معرفی سایت‌های فریلنسری خارجی و ایرانی فریلنسینگ

از آنجایی‌که در مشاغل فریلنسری دسترسی به کارفرما، دریافت سفارشات و به‌طور کلی توسعه کسب و کار کاملاً بر عهده شخص فریلنسر است، سایت‌هایی طراحی شده‌اند که در این زمینه‌ها کمک حال فریلنسرها و البته کارفرماها باشند. فریلنسری نه تنها در تمام دنیا بلکه در ایران نیز پیشرفت قابل توجهی کرده است. در ادامه تعدادی از محبوب‌ترین و بزرگترین سایت‌های فریلنسینگ ایرانی و خارجی را به شما معرفی می‌کنیم.

سایت‌های فریلنسینگ ایرانی

سایت‌هایی که در ادامه مشاهده می‌کنید از جمله معتبرترین وبسایت‌های فریلنسینگ ایرانی به حساب می‌آیند. پس اگر تصمیم گرفته‌اید کار خود را به‌عنوان یک فریلنسر شروع کنید، حتماً سری به سایت‌های زیر بزنید:

  • پونیشا
  • پارس فریلنسر
  • منکارتو
  • سان تایپ
  • تایپ ایران
  • پارسکدرز
  • کاریشه
  • ترنسلیت (فریلنسری ترجمه)
  • انجام می‌دم
  • ترجمیک (فریلنسری تولید محتوا وترجمه)

سایت‌های فریلنسینگ خارجی

بسیاری از فریلنسرهای ایرانی برای توسعه کسب و کار خود، مطرح شدن در بازارهای جهانی و تبدیل کردن درآمد خود به درآمد ارزی، اقدام به ثبت نام در سایت‌های فریلنسینگ خارجی کرده و همکاری خود را با کارفرمایان خارجی شروع می‌کنند. برای این کار نیاز است ابتدا به یکی از سایت‌های فریلنسینگ خارجی زیر مراجعه کنید:

  • Upeork
  • Fiverr
  • com.Freelancer
  • Toptal
  • Guru
  • Flexjobs
  • Linkedin
  • Dribble
  • Behance
  • Servicescape
  • 99designs
  • Designhill
  • People per hour
  • Taskrabbit
کسب درآمد دلاری از وبسایت‌های فریلنسری
کسب درآمد دلاری از وبسایت‌های فریلنسری بین‌المللی، فرصتی قابل توجه در بازار کار ایران

کتاب‌های مفید در زمینه فریلنسری

اگر تازه با فریلنسینگ و اینکه فریلنسر چیست آشنا شده‌اید و علاقه دارید که اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های زیر را از دست ندهید:

کتاب فراگیری مهارت‌های فریلنسینگ

این کتاب به شما کمک می‌کند همه مهارت‌های لازم در فریلنسینگ را فرا بگیرید، مهارت‌هایی از جمله جذب و حفظ مشتری، مذاکره با کافرما، نحوه دریافت دستمزد، افزایش درآمدزایی و مقابله با انواع چالش‌هایی که پیش روی فریلنسرها قرار می‌گیرد. سرفصل‌های کتاب «فراگیری مهارت‌های فریلنسینگ» عبارتند از:

  • آشنایی با آزادکاری و فریلنسینگ
  • شروع آزادکاری و فریلنسینگ
  • ارتباط با مشتریان
  • مدیریت زمان
  • مدیریت مالی

با مطالعه این کتاب به‌عنوان یک فریلنسر حرفه‌ای در بازار کار فریلنسری قدم می‌گذارید و در بازار رقابت می‌درخشید.

کتاب آزادکار فوق ستاره

فریلنسرها از زمانی‌که اولین پروژه خود را می‌گیرند تا زمانی‌که دستمزد خود را دریافت کنند، نیاز به راهنمای جامعی دارند که آنها را از فراز و نشیب‌های این مسیر آگاه کند و توصیه‌های لازم را ارائه دهد. کتاب «آزادکار فوق ستاره» به شما می‌گوید چگونه مانند یک ارتش تک نفره عملکرد قدرتمندی داشته باشید و از آزادکاری شغل پردرآمدی بسازید. سرفصل‌های کتاب «آزادکار فوق ستاره» به‌ترتیب زیر است:

  • آغاز به کار
  • برند منحصر به‌ فرد شما
  • روز کار فرا می‌رسد.
  • اولین پروژه خود را در دست بگیرید.
  • برنامه و زمان‌بندی پروژه
  • تعیین نرخ و حق‌الزحمه‌ی کار شما
  • انجام پروژه
  • مشتری
  • پیش به‌سوی دریافت پول
  • بازاریابی برای خودتان
  • توسعه

این کتاب به شما کمک می‌کند سبک ویژه خود را در فریلنسینگ پیدا کنید و کسب و کار مستقلی داشته باشید.

راهنمای گام به گام تبدیل شدن به یک فریلنسر

فریلسنر شدن، کاملاً هم ساده نیست و چالش‌های خواهد داشت، اما می‌تواند به کاری پردرآمد و جذاب هم تبدیل شود. در این بخش قرار است به شما کمک کنیم تا مسیر تبدیل شدن به یک فریلنسر تمام عیار را برای خودتان پیدا کنید.

مرحله اول) شغل مورد نظرتان را انتخاب کنید.

به عنوان یک فریلنسر، می‌توانید مشتریان خود را در فضای مجازی، نمایشگاه‌ها، گفتگوهای روزمره و … پیدا کنید اما قطعاً استفاده از پلتفرم‌های فریلنسری، گزینه بهتری می‌باشد. در این پلتفرم‌ها می‌توانید لیست کامل تخصص‌ها و پروژه‌ها را مشاهده کنید تا بتوانید بر اساس علاقه و توانمندی خود، شغل دورکاری مد نظرتان را انتخاب کنید.

مرحله دوم) برای خود، یک رزومه یا پروفایل فریلنسری ایجاد کنید.

شما علاوه‌بر نیاز به داشتن رزومه قابل دانلود، باید در سایت‌های فریلنسری و لینکدین، پروفایل خود را به‌طور کامل و حرفه‌ای ایجاد کنید. گام اول انتخاب شدن شما توسط کارفرما، توجه به پروفایل کاری شما می‌باشد. با دیدن پروفایل فریلنسرهای موفق در سایت‌های فریلنسینگ، اطلاعات خود را درج کرده و رزومه و پروفایل خود را همیشه بروز نگه دارید.

مرحله سوم) قیمت خدمات خود را تعیین کنید.

اگر در بازار کار خود، سابقه فعالیت داشته باشید، با حدود قیمت خدمات آشنایی خواهید داشت و می‌توانید با توجه به کیفیت کار خود، قیمت مشخصی برای خودتان تعیین کنید. مشاهده تعرفه سایر پروژه‌ها، توجه به مدت زمانی‌که برای هر پروژه صرف می‌کنید و مواردی از این دست می‌توانند حدود قیمت خدمات شما را مشخص کنند.

مرحله چهارم) اولین پروژه را بگیرید.

اولین پروژه‌ها بسیار مهم هستند؛ چون باعث ورود رسمی شما به دنیای فریلنسری، افزایش مهارت و تجربه شما و نیز اعتماد سایر کارفرماها به شما خواهند شد. مثلاً در تصویر زیر در یک سایت فریلنسری، تعداد پروژه‌های موفق و ناموفق، معیاری برای کسب پروژه‌های بیشتر فرد خواهد شد. حتی اگر نیاز باشد سعی کنید پروژه‌های اول را با مبلغی کمتر قبول کنید تا پروفایل شما کاملتر شود.

از روی عملکرد خود در وبسایتهای فریلنسری، قضاوت خواهید شد.

مرحله پنجم) هنر ارتباطی را یاد بگیرید.

شاید همکاری شما با هر کارفرما محدود و مقطعی باشد اما هر کارفرمای راضی می‌تواند مشتریان جدیدی برای شما بیاورد. سعی کنید اصول ارتباط سازنده و مثبت با کارفرما را یاد بگیرید و روابطی صمیمانه اما حرفه‌ای با رعایت حقوق کارفرما را در کار خود اجرا نمایید.

مرحله ششم) مدیریت زمان را یاد بگیرید.

همانطور که گفتیم، از معایب کار در خانه، از دست دادن مدیریت زمان و عدم تعادل بین کار و امورات شخصی می‌باشد. سعی کنید اصول مدیریت زمان و مدیریت پروژه را در کار خود اجرا کنید تا بتوانید علاوه‌بر تحویل به موقع پروژه‌ها، در انبوهی از کارهای عقب افتاده و پروژه‌های زیاد، غرق نشوید.

مرحله هفتم) پیشرفت را فراموش نکنید.

کار فریلنسری امروز شما، یک کار موقت یک نفره است؛ باید تلاش کنید همواره دانش خود را افزایش بدهید تا بتوانید ضمن افزایش درآمد خود، تیم‌سازی کنید و کار خود را با نفرات بیشتری پیش ببرید.

اهمیت پرسونال برندینگ برای فریلنسرها

هر برند خوبی می‌تواند کسب و کار را در ذهن نگه دارد. فریلنسری هم یک نوع کسب و کار است که به برندسازی نیاز دارد تا در بازار فریلنسینگ، مشتریان خود را حفظ و تقویت کند. باید سعی کنید ضمن تمرکز بر یافتن پروژه‌های جدید و افزایش درآمد و مهارت، روی بهبود برند شخصی خودتان نیز کار کنید. در ادامه، چند راهکار برای برندسازی شخصی ارائه کرده‌ایم.

  • شخصیت شما، برند شما است: زمانی‌که کارفرما مستقیماً با شخص شما در ارتباط است، از اولین سلام و صحبت با شما تا آخرین خداحافظی، شخصیت شما را به‌عنوان برند شما در ذهن خود به‌خاطر می‌سپارد. باید تلاش کنید کارفرماها شما را بر اساس ویژگی‌های مدنظرتان، بشناسند و به‌خاطر بسپارند.
  • سابقه کاری شما، برند شما است: هر چه تعداد پروژه‌های بیشتر که با موفقیت انجام داده باشید بیشتر باشد، ناخودآگاه در نگاه کارفرماها به‌عنوان فردی واجد شرایط همکاری در نظر گرفته خواهید شد.
  • کیفیت انجام کار، برند شما است: زمانی‌که دقیقاً همان انتظارات مشتری را انجام داده باشید و حتی در مواردی هم، کارهایی بیشتر را اعمال کرده باشید، مشتری از کیفیت کار شما احساس رضایتی کامل خواهد داشت و قطعاً نام شما را به‌عنوان فردی معتبر و حرفه‌ای در حوزه کاریتان به‌خاطر می‌سپارد.
  • محتوای پروفایل شما، برند شماست: از نام و عکس پروفایل و متن بیوگرافی در سایت فریلنسری گرفته تا نمونه کارها، تخصص‌ها و …؛ همه این اطلاعات، در ترسیم برند شخصی شما موثر هستند.
  • بازار هدف شما، تعیین‌کننده کیفیت برند شما است: اگر مثلاً به‌جای فعالیت به‌عنوان فریلنسر تولید محتوا، خودتان را در بازار هدفی کوچکتر اما تخصصی مثل تولید محتوای حوزه فناوری IT معرفی کنید، می‌توانید برند خود را بهتر و سریع‌تر در حوزه تخصصی‌تان و سپس در حوزه تولید محتوا معرفی کنید.
هر آنچه در پروفایل شما درج شود، بر برند شخصی شما موثر خواهد بود.

فریلنسینگ؛ اولین قدم برای شروع کسب و کار مستقل

فریلنسری در یک کلام یعنی اینکه رئیس خود باشید، اما وظایف یک فریلنسر چیست؟ در مشاغل فریلنسری مسئولیت صفر تا صد کار به عهده خود فرد است. فریلنسرها باید بتوانند زمان خود را با ارائه خدمات در قبال دریافت دستمزد پر کنند. مشاغل بسیار متنوعی را می‌توان به شکل فریلنسینگ ادامه داد و بازار کار به سمتی پیش می‌رود که روز به روز تقاضا برای استخدام فریلنسرها بیشتر می‌شود (چون از نظر مالی برای شرکت‌ها هم مناسب است). فریلنسری مزایا و معایب مختلفی دارد، بنابراین در نهایت این شما هستید که بر اساس شرایطی که دارید باید تصمیم بگیرید که آیا این شغل مناسبتان است یا خیر. اگر تصمیم بر آن شد که فریلنسر شوید، با استفاده از سایت‌های ایرانی و خارجی فریلنسینگ برای بهبود کسب و کار خود قدم بردارید. در انتها، چند نکته کلیدی برای موفقیت در کار فریلنسری را برای شما بیان کرده‌ایم.

  • هر پروژه‌ای را قبول نکنید: فقط پروژه‌هایی را قبول کنید که با توانمندی شما سازگار هستند و می‌دانید با توجه به زمان و مهارتی که دارید، به خوبی از پس آنها بر خواهید آمد.
  • قیمتی بسیار پایین یا بسیار بالا اعلام نکنید: اگر قیمت شما متناسب با نوع پروژه یا سابقه کاریتان نباشد، نه تنها پروژه را از دست می‌دهید بلکه ممکن است در جذب مشتریان آینده هم ضرر کنید. همیشه سعی کنید قیمتی معقول و مناسب (هم برای شما و هم کارفرما) ارائه بدهید و امکان انعطاف در قیمت نهایی را در نظر بگیرید.
  • به زمانبندی پروژه پایبند باشید: برنامه کاری خود را طوری تعیین کنید که به موقع، پروژه را تحویل بدهید. وسوسه نشوید که تعداد پروژه‌ها را بالا ببرید، پروژه را به فردا موکول کنید یا در صورت تاخیر، سعی نکنید با یک عذرخواهی یا بهانه‌تراشی، نارضایتی کارفرما را فیصله دهید.
  • مشتری را در جریان بگذارید: ممکن است واقعیت پروژه با انتظارات مشتری همخوانی نداشته باشد. اگر بنا به صلاح‌دید خود، تغییراتی در کار ایجاد کردید، حتماً مشتری را از چرایی این کار آگاه کرده و توجیه کنید. قرار نیست شما حرف آخر را بزنید، قرار است در توافقی دو طرفه، یک پروژه ختم به خیر شود و دو طرف از آن راضی باشند. تخصص خود و رفتار حرفه‌ای‌تان را با این کار، به نمایش بگذارید.
  • تسلیم نشوید: فریلنسری، ورود به دنیایی نامحدود است و چالشهای زیادی در پی خواهد داشت. پیدا کردن اولین پروژه‌ها و افزایش تعرفه، کاری زمان‌بر خواهد بود که ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.
بر اساس رای 16 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

دانش آموخته شیمی آلی از دانشگاه بین المللی امام خمینی و علاقه‌مند به مباحث دیجیتال مارکتینگ و دنیای وب و فعال در زمینه تولید محتوا

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها