برند سازی، گرافیک 7308 بازدید

عموم افراد وقتی پروژه‌ای را شروع می‌کنند، ساخت برند‌بوک (Brand book) حتی بین ده اولویت‌ اصلی آنها نیست. ساخت برند‌ بوک در وهله اول خسته‌کننده، زمان‌بر و حتی غیر ضروری به نظر می‌آید. در این مقاله از آکادمی کاپریلا به شما آموزش می‌دهیم که چگونه راحت و در زمان کمتری برند‌بوک خود را بسازید. علاوه بر این توضیح می‌دهیم که چرا طراحی کتابچه برند برای کسب‌و‌کارها ضروری است و نکات مهم در ساخت آن را بررسی می‌کنیم؛ اما قبل از آن بهتر است با مفهوم برند‌بوک آشنا شویم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

برند‌بوک چیست؟

برای بهبود هر کسب‌و‌کاری هر چند کوچک، باید هویت و ارزش‌های برند آن را به مشتریان خود معرفی کنید. برند‌بوک (Brand Book) داستان کسب‌و‌کار شما را برای مشتریان تعریف می‌کند. برند‌ بوک و یا کتابچه راهنمای برند، شامل مجموعه قوانینی است که نحوه کار، عناصر و هدف اصلی برند شما را توضیح می‌دهد. برند‌بوک راهنمای استراتژیکی است که همه جنبه‌های برند شما را پوشش می‌دهد. این راهنمای استراتژیک در کمپین بازاریابی، روابط عمومی، محتوا تبلیغ خدمات و محصولات شما نیز تاثیرگذار و کاربردی است. برند‌بوک در مجموع اهداف زیر را دنبال می‌کند:

  • جایگاه برند شما در بازار را ارتقا می‌دهد.
  • همه افراد تیم را در جریان عناصر کلیدی برند می‌گذارد.
  • جایگاه برند را با استراتژی کسب‌و‌کار شما سازگار می‌کند و به آن عمق می‌دهد.

چرا برند‌ بوک برای هر کسب‌و‌کاری ضروری است؟

هر برندی به یک برند‌بوک نیاز دارد تا از یکپارچه بودن همه عناصر بصری با یکدیگر اطمینان حاصل کند. برندبوک حتی برای کسب‌و‌کار‌های کوچک نیز مهم و موثر است. فرض کنید که شما تنها گرافیست یک شرکت هستید و همه عناصر بصری مانند لوگو، وب‌سایت، کارت ویزیت و سایر موارد را طراحی کردید. طبیعی است که شما از همه عناصر و قوانین مرتبط با برند اطلاع دارید، اما شرکت شما بعد از چند سال یک دستیار یا کارآموز استخدام می‌کند تا به بخشی از بار‌ کاری شما رسیدگی کند. مسئولیت آموزش همه دستورالعمل‌ها و معرفی هویت برند به این شخص بر‌ عهده شما خواهد بود. در چنین شرایطی می‌توانید برند‌ بوک شرکت را در اختیار او بگذارید که شامل رنگ‌ها، اندازه و محل لوگو، فونت و هر چیز دیگری است که یک گرافیست باید بداند.

کتابچه برند مک دونالد
کتابچه برند مک دونالد

به عنوان مثال دوم، فریلنسری را فرض کنید که با مشتری‌های مختلفی کار می‌کند. در این شرایط برند‌بوک بهترین راه برای پیدا کردن جزئیاتی است که در پروژه چند ماه قبل آن شرکت استفاده کرده و دیگر نیازی به جستجو بین فایل‌های قدیمی نیست. این فریلنسر می‌تواند برند‌ بوک را باز کند و تمام موارد مورد نیاز خود را فوراً پیدا کند چون تمام جزئیات و نکاتی که باید رعایت کند، در آن گنجانده شده است. ساخت برند‌بوک نه تنها وقت شما را نمی‌گیرد بلکه باعث صرفه‌جویی در زمان اجرای پروژه می‌شود. برند‌بوک همچنین فعالیت‌های کسب‌و‌کار را ساده و یکپارچه می‌کند. داشتن برندبوک به شما کمک می‌کند تا همه پرسنل، تیم‌ها و اعضای کسب و کار بدانند هویت برند شما چیست و چطور باید آن هویت را متناسب با وظایف خود، به مشتری منتقل کنند؛ این یعنی برند شما در همه جنبه‌ها یکپارچه عمل کرده است.

عناصر اصلی برند‌بوک

عناصر اصلی برند‌بوک با توجه به حوزه کسب‌و‌کار و اندازه آن متفاوت است اما در ادامه، چند مورد از عناصر ضروری هر برند‌بوکی را با هم بررسی می‌کنیم.

معرفی برند

در این بخش باید داستان برند و چگونگی توسعه هویت بصری آن طی زمان را تعریف کنید. بدون توجه به نقطه شروع و شرایط فعلی کسب و کار خود، درک مسیر پیش‌ رو برای شما و کارمندان جدید شرکت دشوار است.

اجزای برندبوک
معرفی برند لندو در برندبوک آن

راهنمای لوگو‌

لوگو مهم‌ترین بخش هویت بصری برند و مانند امضای شرکت شما است. اغلب برند‌ها لوگو‌های مختلف رنگی، سیاه و سفید، لوگوی مخصوص وبسایت، نسخه چاپی لوگو، تگ‌لاین (شعار تبلیغاتی)و نسخه عمودی و افقی لوگو را دارند که هر کدام برای هدف متفاوتی استفاده می‌شود. اما بدون برند‌بوک و راهنمای دقیق در مورد رنگ، سایز، فرمت لوگو‌ها، یادآوری هر کدام آنها برای طراحان شما دشوار است. همچنین گاهی به علت در دسترس نبودن راهنمای دقیق، لوگو با رنگ و سایز متفاوتی به کار می‌رود.

کتابچه برند
ساختار لوگوی برند لندو در برندبوک آن

پالت رنگ برند

هر برند با پالت رنگ خاصی تداعی می‌شود، بنابراین رنگ‌هایی که یک برند استفاده می‌کند باید برای حفظ هویت برند در کتابچه برند ذکر شود. به عنوان مثال کوکاکولا با رنگ قرمز، اسکایپ و فیس‌بوک با آبی و اپل با مشکی، سفید و خاکستری شناخته می‌شوند. در ایران هم دیجیکالا با رنگ قرمز، ایرانسل با رنگ زرد و اسنپ با رنگ سبز فسفری آن شناخته می‌شود.

ساختار برندبوک
پالت رنگی برند لندو در برندبوک آن

فونت

هر برند مجموعه فونت‌ها و سبک‌های نوشتاری خاص خود را دارد که در لوگوی چاپی و وب‌سایت استفاده می‌شود. بنابراین مجموعه فونت‌های اختصاصی برند شما همراه با توضیحاتی در مورد چگونگی و زمان کاربرد آنها در برند‌ بوک ذکر می‌شوند.

تگ‌لاین (تیترها و شعار تبلیغاتی)

بعضی شرکت‌ها برای بیان داستان برند، بازار هدف و معرفی خدمات و محصولات خود از ترکیب لوگو‌ها و تگ‌لاین با یکدیگر استفاده می‌کنند. همچنین تگ‌لاین‌ها در کمپین‌ها، تبلیغات و ضمیمه امضای ایمیل به کار می‌روند. بنابراین به علت کاربرد متنوعی که تگ‌لاین‌ها دارند باید در برند‌بوک چگونگی و زمان استفاده از آنها برای کارمندان توضیح داده شود.

کپی‌رایتینگ

این مورد برای کسب‌و‌کار‌هایی مهم است که چند کپی‌رایتر و یا نویسنده تبلیغاتی دارند که برای کمپین‌های مختلف تولید محتوا می‌کنند. لحن یا صدا و استایل همه محتواهایی که نوشته می‌شوند باید یکسان باشد. کتابچه برند به نویسندگان برند کمک می‌کند تا استایل نوشتن یکپارچه‌ای ایجاد کنند و همه نویسندگان از کلمات، ساختار جملات، گرامر و علائم نگارشی در یک چارچوب مشخص استفاده کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تبلیغ‌ نویسی: اینجا را کلیک کنید (+).

تصاویر و اینفوگرافیک

در این بخش از برند‌بوک باید چارچوب محتواهای تصویری را مشخص کنید که برای استفاده در طراحی‌های گرافیکی کسب‌و‌کار شما قابل قبول است. به عنوان مثال ممکن است برند شما از تصاویری با رنگ‌های ملایم و یا با پس‌زمینه سفید استفاده کند و یا استفاده از تصاویر عکاسی شده را ممنوع کند و یا منابعی در اختیار طراحان بگذارد تا عکس‌های خود را از آنجا انتخاب کنند. این کار در محتوای شبکه‌های اجتماعی، بنرها و اسلایدرهای سایت و محتوای درون مقالات تاثیر خواهد داشت.

ساختار صفحه

ساختار صفحه فقط به وب‌سایت کسب‌و‌کار‌ها محدود نمی‌شود و کاربرد آن فراتر از صفحه سایت است. برای مثال بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها به بروشور لایه باز و یا سه لت شامل یک صفحه متن و دو صفحه تصویر نیاز دارند. بنابراین باید اطلاعات مربوط به ساختار صفحه را در کتابچه برند مطرح کنید.

روابط عمومی (Public Relation)

در این بخش از برند‌بوک باید مشخص کنید که چه کسی به عنوان نماینده شرکت، مسئولیت برقراری ارتباط را بر‌ عهده دارد. کانال‌ها و ابزار ارتباطی نیز در این قسمت مشخص می‌شوند. به عنوان مثال سیاست‌های شما در شبکه‌های اجتماعی تعیین می‌کند که چگونه باید به سوالات و شکایات کاربران پاسخ دهید و در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید.

باید‌ها و نباید‌های برند

در این بخش از برند‌بوک باید‌ها و نبایدهای استفاده از عناصر اصلی برند بیان می‌شود و یکی از بهترین بخش‌های برند‌ بوک است. به عنوان مثال، برند‌بوک قدیمی اسکایپ، بخشی تحت عنوان «کلماتی که دوست داریم و کلماتی که دوست نداریم» ارائه می‌کرد. همچنین برند‌بوک اپل نیز در یک صفحه قوانین استفاده از لوگو را توضیح می‌دهد. مثال زیر هم بخشی از باید و نبایدهای برند کافه بازار است که در برند بوک آنها درج شده است.

باید و نبایدهای برندبوک
باید و نبایدهای برند کافه بازار

چگونه یک کتابچه برند موثر برای کسب‌و‌کار خود بسازید؟

ماموریت برند خود را تعریف کنید.

شما نمی‌توانید بدون اطلاع از ماموریت برند خود، برند‌ بوک بسازید. اما تعریف ماموریت برند و مشخص کردن آن کار ساده‌ای نیست، بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها هدف واضحی ندارند؛ بنابراین بهتر است در مورد هدف برند خود فکر کنید و آن را با کلمات ساده و بدون ابهام تعریف کنید. به عنوان مثال می‌توانید برای تعریف ماموریت برند، از خودتان بپرسید که برند شما چه خدماتی ارائه می‌دهد؟ و یا چه تفاوتی با سایر برند‌ها در زمینه مشابه دارد؟

چشم‌انداز برند خود را تعریف کنید.

چشم‌انداز برند مانند یک راهنما مسیر پیش‌ روی شرکت شما را نشان می‌دهد. چشم‌انداز واضح، اهداف استراتژیک اصلی و همچنین اهداف میان‌مدت و بلندمدت کسب‌و‌کارها را مشخص می‌کند. این چشم‌انداز برای هر کسب‌و‌کاری ضروری است و سه عامل اساسی امور اجرایی، بازاریابی و امور مالی را یکپارچه می‌کند. در چشم‌انداز خود باید بگویید که قصد دارید به کجا برسید و بهترین جایگاه و ایده‌آل‌ترین هدف برند شما چیست.

پرسونای برند خود را تعریف کنید.

پرسونای برند، لحن همه کانال‌های ارتباطی برند با مخاطبان خود از جمله ایمیل، وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی را تنظیم می‌کند و همان شخصیت برند شما است. اگر برای برند خود پرسونا تعریف نکنید، پیام‌های متناقضی برای مشتریان ارسال خواهید کرد. مفهوم پرسونا یا شخصیت برند ممکن است برای شما عجیب به نظر برسد، اما هر برند، خود را به صورت یک انسان در نظر بگیرید. بهترین روش برای تعریف پرسونای برند انتخاب ۵ صفتی است که به بهترین شکل آن برند را توصیف می‌کند. حتی می‌توانید به کلماتی فکر کنید که برند شما را توصیف نمی‌کنند. به عنوان مثال برای شرکتی در زمینه سئو ممکن است از صفات توانمند‌سازی، هوشمند و کاربردی استفاده کنیم. برای تعریف شخصیت برند و صفات آن از تیم خلاق و طوفان فکری برای خلق ایده‌های جدید استفاده کنید. این صفات، تصمیمات برند‌سازی شما در آینده را هدایت می‌کنند.

مخاطبان هدف خود را تعیین کنید.

پیش از اینکه سراغ ساخت برند‌بوک بروید بهتر است مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. مخاطبان هدف شما افرادی هستند که از ممکن است محصولات برند شما استفاده کرده، از وب‌سایت شما بازدید و از محتوای آن استفاده می‌کنند. در فرایند بازاریابی، جذب مشتری جدید هزینه زیادی دارد، بنابراین باید مخاطبان هدف خود را به دقت شناسایی کنید. در‌ واقع زمانی فرایند بازاریابی موثرتر است که افرادی را شناسایی کنید که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند و فقط به آنها خدمات خود را پیشنهاد کنید.

شما می‌توانید برای اینکه گروه هدف فعالیت‌های بازاریابی خود را تعریف کنید، بازدیدکنندگان وب‌سایت و واکنش آنها به خدمات پیشنهادی خود را ارزیابی کنید. با این روش متوجه نیاز بازدید‌کنندگان تصادفی و مشتریان بالقوه برند خود می‌شوید. قبل از طراحی برند‌ بوک باید بدانید که چه افرادی در معرض برند شما و آنچه در کتابچه برند ذکر شده قرار می‌گیرند. شناسایی مخاطبان هدف بسیار مهم است و به شما کمک می‌کند تا محتوای متناسب آنها تولید کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید کتابچه برند کسب‌و‌کارتان را برای مخاطبان هدف و خارج از تیم خود منتشر کنید، دقت کنید که از عبارات تخصصی استفاده نکنید که درک آن برای دیگران سخت است، بلکه آن را با زبان دوستانه بنویسید تا مخاطبان بیشتری جذب کند.

کاربرد لوگو برند را مشخص کنید.

معمولاً کسب‌و‌کار‌ها برای طراحی لوگو با یک طراح همکاری می‌کنند، اما باید بدانید که از این لوگو کجا استفاده می‌کنید. لوگو برند در تمام صفحات وب‌سایت، کانال‌ها و سایر پلتفرم‌ها یکسان نیست. لوگو برند در پالت رنگ و سایز‌های متفاوتی به کار می‌رود. گاهی لوگو برند با پالت رنگی مشخصی سازگاری ندارد، مثلاً لوگوی سفید و صورتی را با بروشور خیلی تیره‌تر در نظر بگیرید. در چنین شرایطی باید به سراغ برند‌بوک برویم و نسخه تیره‌تر لوگو را انتخاب کنیم.

طراحی برندبوک
تعیین کاربردهای لوگوی برند لندو در برندبوک آن

پالت رنگی انتخاب کنید.

پالت رنگ در یکپارچه‌سازی ظاهر برند تاثیر زیادی دارد؛ اما بهتر است که انتخاب‌های خود را محدود کنید و همچنین از چند رنگ اصلی استفاده کنید. در ادامه چند قانون کلی برای انتخاب پالت رنگ برند را با هم مرور می‌کنیم:

  • یک رنگ روشن برای بک‌گراند (پس‌زمینه)
  • یک رنگ تیره‌تر برای متن
  • فام (hue) خنثی
  • یک رنگ برای کالر‌پاپ

دقت کنید که همه اطلاعات ضروری را در کتابچه برند بیان کنید، حتی به کاربرد هر رنگ و محل و زمان استفاده از آن نیز اشاره کنید. به این ترتیب، همه کارمندان شما می‌توانند با مراجعه به برند‌بوک از پالت رنگ برند مطلع شوند.

تایپو‌گرافی برند را تعریف کنید.

پس از اینکه فونت انتخابی خود را در برند‌بوک تعیین کردید، باید مشخص کنید که چه زمانی باید از چه فونتی و چگونه استفاده شود. تایپو‌گرافی شامل راهنمای رنگ، سایز و طرح حروف مورد تایید برند شما است. اغلب برند‌ها از یک تایپوگرافی اصلی و یک تایپوگرافی مکمل استفاده می‌کنند. بعضی از آنها تایپوگرافی جایگزین نیز دارند. بنابراین ما توصیه می‌کنیم از یک فونت برای لوگو و از سایر فونت‌ها برای کاربرد‌های دیگر استفاده کنید تا در ظاهر برند شما یک کنتراست یا تضاد ایجاد شود. همچنین در تایپو‌گرافی کتابچه برند باید تنظیمات تراز‌بندی متن را نیز تعیین کنید.

لحن برند (Tone of voice) را تعیین کنید.

برای انتخاب لحن برند باید فهرست کلماتی را انتخاب کنید که تمایل دارید برند شما با آنها شناخته شود، همچنین باید لیستی از کلماتی را تهیه کنید که نمی‌خواهید برند شما با آنها تداعی شوند. به پرسونای برند و مخاطبان هدف خود نگاه کنید، چه لحنی مناسب هر دوی آنها است؟ پیام‌های ارسالی به مشتریان را بررسی و موثر‌ترین آنها را انتخاب کرده و از همان لحن استفاده کنید.

چارچوب تصاویر برند را انتخاب کنید.

برای تعریف چارچوب تصاویر در برند‌بوک باید به چند نکته توجه داشته باشید. قبل از هر‌ چیز باید مشخص کنید که برند شما باید از چه تصاویری استفاده ‌کند. به عنوان مثال ممکن است از ترکیب تصاویر، اینفوگرافیک، نمودار و غیره در برند‌سازی خود استفاده کنید. برند‌بوک باید شامل اطلاعاتی در مورد زمان و چگونگی کاربرد تصاویر، نحوه ویرایش و رنگ‌های هماهنگ با آنها باشد. مثلاً اگر تصاویر شما حاشیه رنگی دارد باید آن را در برند‌بوک توضیح دهید. شما می‌توانید با ارزیابی رقبا و تحلیل بازخورد دریافتی از تصاویری که قبلاً استفاده کردید در این مورد تصمیم بگیرید. همچنین یک مود بورد (Mood board) یا جزئیات همخوانی تصاویر با موقعیت‌های مختلف از تصاویر بسازید و ببینید چه تصاویری سبک پروژه شما را نشان می‌دهد.

نکات کلیدی در طراحی برند‌ بوک

طراحی برند‌بوک کاربردی برای برندها چالش بزرگی است. اما در ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا نکات مهمی را برای ساخت برند‌بوک کاربردی بررسی می‌کنیم:

به زبان ساده بنویسید.

محتوای برند‌بوک باید برای مخاطبان آن قابل درک باشد، بنابراین باید آن را به زبانی ساده بنویسید تا کارمندان، شرکای تجاری، مشتریان و حتی رقبای شما با آن ارتباط برقرار کنند. نوشتن برند‌ بوک به زبان ساده ممکن است کمی زمان‌بر باشد اما قطعاً باعث صرفه‌جویی زمان شما در آینده می‌شود.

خلاق باشید.

هیچ قانون مشخصی برای نوشتن کتابچه برند وجود ندارد و شما می‌توانید از خلاقیت خود در طراحی آن استفاده کنید. مثلاً هیچ قانونی در مورد فرمت برند‌بوک وجود ندارد، شما می‌توانید آن را به صورت پی‌دی‌اف و یا در قالب دیگری منتشر کنید. برند‌بوک را به شیوه خلاقانه طراحی کنید اما دقت کنید که همچنان ساده و به دور از پیچیدگی باشد.

استایل کسب‌و‌کار خود را داشته باشید.

برند‌بوک باید نشان‌دهنده کسب‌و‌کار شما، فرهنگ و سبک خاص آن باشد. مثلاً اگر فعالیت شما در زمینه ورزش است و محیط کاری شاد و پر‌انرژی دارید، نباید از برند‌بوک خسته‌کننده و غیر‌ منعطف استفاده کنید. برند‌بوک یک سریال گروه کودک و نوجوان باید شاد، رنگی و مثبت و برندبوک شرکت مدیریت مالی باید کاملاً شفاف و سر‌راست باشد.

محتوای کاربردی بنویسید.

اطلاعات برند‌بوک باید مفید، کاربردی و در زمینه مشخصی باشد. همچنین اگر موضوع مبهمی وجود دارد باید در صفحات مجزایی آن را توضیح دهید. ختم کلام آنکه هر چه که لازم است را بنویسید، نه آنچه دوست دارید در برندبوک باشد یا آنچه فکر می‌کنید در آینده برای شما مناسب خواهد بود.

به کاربرد برند‌بوک خود توجه کنید.

کسب‌و‌کار شما همواره در حال توسعه و تغییر است، بنابراین نمی‌توانید از یک برند‌بوک ثابت استفاده کنید. ممکن است بخواهید برند‌بوک جدیدی بسازید و تغییراتی در لوگو، فونت، پالت رنگ خود ایجاد کنید. اما قبل از ساخت کتابچه برند جدید باید بررسی کنید که نسخه قبلی کجا استفاده شده و نسخه به‌روز‌رسانی شده را جایگزین موارد قبلی کنید. مثلاً اگر لوگو جدیدی طراحی کردید باید لوگو برند را در همه صفحات وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، پاورقی ایمیل، اسناد و غیره تغییر دهید.

اطلاعات برند‌بوک را در دسترس قرار دهید.

برای اینکه همه مشتریان و بازدیدکنندگان وب‌سایت به محتوای به‌روز‌ شما دسترسی داشته باشند و از نسخه قدیمی عناصر بصری استفاده نکنند، امکان دسترسی آزاد به فایل‌های جدید را فراهم کنید. یک لینک دانلود در صفحه وب‌سایت قرار دهید، که دانلود همه لوگو‌ها، تصاویر و سایر موارد از آنجا امکان‌پذیر باشد. به‌روزرسانی یک مجموعه لوگو و فونت به صورت آنلاین بسیار ساده‌ است و می‌توانید برای امنیت دسترسی به آن، از پسورد هم ایجاد کنید.

دانلود برندبوک
امکان دانلود برندبوک لندو

کارمندان خود را درگیر کنید.

کارمندان باید خود را عضوی از برند شما بدانند و همه عناصر موجود در برند‌بوک را درک کنند. بنابراین یک تیم پروژه از کارمندان سطوح مختلف سازمان تشکیل دهید و در فرایند توسعه برند‌بوک از آنها بازخورد دریافت کنید. از آنها در مورد نقاط قوت و ضعف برند‌بوک و موارد مبهم آن سوال کنید.

سوالات کاربران را پیش‌بینی کنید.

بعضی کاربران ممکن است پس از مطالعه برند‌بوک، سوالاتی در این مورد داشته باشند. بنابراین بهتر است در آخر کتابچه برند اطلاعات تماس و آدرس ایمیل بعضی از پرسنل خود را درج کنید. در این شرایط مخاطبان سوالات خود را با تیم پشتیبانی در میان می‌گذارند. علاوه بر این یک بخش تحت عنوان سوالات متداول در نظر بگیرید و به چند سوال احتمالی مشتریان پاسخ دهید.

برند‌بوک خود را بازبینی کنید.

هدف اصلی طراحی برند‌بوک، تعریف، توصیه و راهنمایی مشتریان و بازدید‌کنندگان برای استفاده از خدمات برند شما است. برند شما به مرور زمان تغییر می‌کند و توسعه می‌یابد، بنابراین برند‌ بوک شما باید بازبینی و به‌روز‌رسانی شود. دقت کنید که پس از به‌روز‌رسانی، شماره نسخه آن را در هر صفحه ذکر کنید.

از ابزارهای ضروری طراحی کتابچه برند استفاده کنید.

یکی از ابزار‌های آنلاین برند‌سازی، رندر‌فارست (RenderForest) است که امکاناتی از جمله ساخت ویدیو با کیفیت بالا، طراحی لوگو، ساخت موک‌آپ (mock-up) و یا فایل پیش‌نمایش و قالب وب‌سایت فراهم می‌کند. اما می‌توانید از سایر ابزارهای موجود نظیر فوتوشاپ هم استفاده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش فوتوشاپ: اینجا را کلیک کنید (+).

برای انتشار برند‌بوک خود برنامه‌ریزی کنید.

پس از اینکه برند‌بوک جامع خود را ساختید باید آن را در دسترس مخاطبان قرار دهید و منتشر کنید؛ اما پیش از هر چیز همه کارمندان مخصوصاً طراحان و پرسنل بخش بازاریابی و ارتباطات باید به برند‌بوک دسترسی داشته باشند و محتوای آن را درک کنند. اکنون که هویت بصری برند شما تعریف شده، با کارمندان خود جلسه بگذارید و جایگاه برند را توضیح دهید و از آنها بخواهید تا برند‌بوک را منتشر کنند. همچنین با در نظر گرفتن پاداش، برای ارائه بازخورد و انتشار آن انگیزه ایجاد کنید.

آموزش کتابچه برند
بیان داستان تغییر برند در کتابچه برند لندو

تعداد صفحات برند‌ بوک را بهینه کنید.

تعداد صفحات برند‌بوک با توجه به پیچیدگی کسب‌و‌کار شما، تعداد عناصر بصری و مواد تبلیغاتی از یک صفحه تا تعداد بیشتری می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال برای یک وب‌سایت ساده، درج لوگو، تایپو‌گرافی و رنگ‌های مشخص در برند‌بوک یک صفحه‌ای کافی است. اما یک شرکت بزرگ و گسترده به یک برند‌بوک جامع و چند‌صفحه‌ای نیاز دارد تا راهنمای استفاده از تمام عناصر موجود در آن به طور کامل توضیح داده شود. در واقع تعداد صفحات برند‌ بوک باید به اندازه‌ای باشد که به طور موثر همه اطلاعات مهم درباره استایل بصری برند را یکپارچه کند و از طرفی هم نباید طولانی‌تر از حد لازم باشد.

نکات بسیار زیادی در طراحی و ساخت برند‌بوک وجود دارد، اما موارد بالا مهم‌ترین نکاتی هستند که باید در نوشتن کتابچه برند به آنها توجه کنید.

نمونه‌های عالی برند‌بوک

اسکایپ (Skype)، ادوبی (Adobe)، موزیلا (Mozilla)، فور‌اسکوئر (Foursquare)، سازمان یونیسف و چند نمونه‌ از برند‌بوک‌های موفق و جذاب هستند. همچنین نمونه‌های بسیار بیشتری در اینترنت وجود دارد که هر‌ کدام جایگاه، استایل و هدف خاص خود را دارند. برای مشاهده هر کتابچه برند، روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

برند‌بوک دفترچه راهنمایی است که هویت کسب‌وکار شما را معرفی می‌کند و همه تیم‌های بازاریابی، فروش، طراحی و پشتیبانی را شامل می‌شود. برند‌بوک مزایای زیادی در بلند‌مدت برای کسب‌و‌کارها دارد و بدون آن شما نمی‌توانید انتظار برند‌سازی یکپارچه و منسجمی داشته باشید. همانطور که می‌دانید یکپارچگی در برند‌سازی اهمیت زیادی برای مشتریان دارد. مهم‌ترین عناصر برند‌بوک موارد زیر است:

  • پالت رنگ برند
  • لحن محتوا و یا صدای برند (Tone of voice)
  • پیام برند
  • تصاویر
  • لوگو‌
  • تایپو‌گرافی
پالت رنگی برند نت‌فیلیکس
پالت رنگی برند نت‌فیلیکس

برند‌بوک ارزش منحصر‌به‌فرد و شخصیت برند را تقویت می‌کند و باعث یکپارچگی عناصر بخش‌های مختلف می‌شود. بنابراین همه تیم‌های فروش، بازاریابی، و طراحی از عناصر یکپارچه استفاده می‌کنند. با ساخت کتابچه برند علاوه بر اینکه در زمان صرفه‌جویی می‌کنید، اعتماد بین کارمندان را نیز ارتقا می‌دهید. همچنین به کمک آن داستانی را برای مشتریان خود تعریف می‌کنید که تمایل دارید آنها بشنوند. بنابراین با ساخت برند‌ بوک دیگر نیازی نیست مجدداً داستان برند خود را برای مشتریان و کارمندان جدید تعریف کنید.

برای طراحی و ساخت برند‌بوک باید انرژی و زمان صرف کنید، اما در نهایت موجب یکپارچگی برند شما می‌شود. مشتریان شما اغلب به دنبال هماهنگی و یکپارچگی یک برند هستند، بنابراین برند‌ بوک ارزش صرف این زمان و انرژی را دارد. برند‌بوک می‌تواند مبنایی برای ایجاد یک سیستم بازاریابی اومنی‌چنل موثر باشد، کارمندان شما با مطالعه آن از عناصر اصلی برند مطلع و در زمان صرفه‌جویی می‌شود. علاوه بر این کتابچه برند ارزش کسب‌و‌کار شما را افزایش می‌دهد و همچنین پیوند میان کارمندان را تقویت می‌کند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 27 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.