برند سازی 545 بازدید

در جهان رقابتی امروز کمتر کسی پیدا می‌شود که نسبت به اهمیت و تاثیر برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) بر موفقیت آگاه نباشد. برندینگ شخصی با قدرت و توانایی که دارد می‌تواند جایگاه شما را از اقیانوس قرمز و مملو از رقابت، به اقیانوس آبی سرشار از فرصت‌ها و افق‌های نو ارتقاء دهد. اوضاع کنونی جهان در سال 2021 به شکلی است که مردم بر محور برند شخصی حاضر در پشت‌صحنه یک محصول یا خدمت، تصمیم به خرید یا استخدام شدن/کردن می‌گیرند. مردم به دنبال برند شخصی قابل‌اعتمادی هستند که در حرفه و صنعت‌اش خبره باشد. ختم کلام آنکه فارغ از اینکه کارآفرین یا مدیر ارشد و یا خویش‌فرما (Freelancer) باشید، چنانچه در سودای پیشرفت و ترقی هستید، وظیفه دارید برند شخصی توانمندی را پایه‌ریزی کنید. حال این شما و این جامع‌ترین راهنمای برندسازی شخصی و هر آنچه لازم است در این رابطه بدانید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست
4 31 استراتژی برندینگ شخصی آنلاین

برندسازی شخصی چیست؟

پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی یک استراتژی مؤثر بازاریابی است که به شما کمک می‌کند تا تجارب و مهارت‌هایتان را از دیگر متخصصان فعال در زمینه شغلی و صنعت خود متمایز کنید. به‌عبارت دیگر، برندینگ شخصی سیستمی است که شما را در بین سایر اعضای جامعه، برجسته و منحصر به فرد جلوه داده و توانایی‌های حرفه‌ای‌تان را در جایگاهی بالاتر از آنها قرار می‌دهد.

کلیدواژه مهم این قسمت، برجسته بودن و جلب توجه کردن است. وقتی در حرفه یا صنعتی برجسته و متمایز باشید، مردم به شما توجه خاصی خواهند داشت. آنها به شما به چشم رهبری پیشرو و تاثیرگذار نگاه می‌کنند. به‌عبارت دیگر، در جایگاهی قرار می‌گیرید که تقاضای زیادی برای شما و خدمات یا محصولات‌تان به وجود می‌آید و طبیعتاً مجازید مبالغی بیشتر را از مشتریان درخواست کنید. همچنین شبکه ارتباطات شما رفته‌رفته گسترده‌تر و قوی‌تر می‌شود. احتمالاً پرسشی که ذهن بسیاری از شما را درگیر کرده اینست که چگونه می‌توان در یک زمینه شغلی یا یک صنعت، برجسته شد و جلب توجه کرد؟ این مهم با یافتن درکی عمیق از جامعه هدف، نیازهای آن و تلاش برای یافتن بهترین راه‌حل، ممکن می‌شود. وقتی بتوانید نقاط درد این جامعه را به زبان خودشان شناسایی کنید و راهکاری استثنائی خلق کنید، بدون شک برجسته خواهید شد. مردم، افرادی که این همدلی و همدردی را از خود بروز می‌دهند چهره‌هایی به‌مراتب دوست‌داشتنی‌تر می‌دانند. جامعه هدف پیش خودش فکر می‌کند: «درسته، این طرف خیلی دقیق ما رو می‌فهمه». اینجاست که آنها به شما به چشم راهکار مشکلات و دردهای خود نگاه می‌کنند. در این مسیر، استراتژی‌ها و ابزارهای متعددی هستند که باعث تقویت برند شخصی شما می‌شوند (در ادامه به تفصیل به بررسی آنها خواهیم پرداخت)؛ اما کلّیت ماجرا این است که باید برای درک عمیق و دقیق مخاطب، راهی پیدا کرده و آن را به یگانه‌ترین و بهترین صورت ممکن به‌عنوان راهگشای مشکلات معرفی کنید.

دلیل اهمیت برندسازی شخصی چیست؟

پرسونال برندینگ یا برندینگ شخصی همواره مقوله‌ای مهم و اثرگذار بوده است؛ اما در عصر فراگیری اینترنت که فرصت کمی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب وجود دارد، اهمیت آن در بهبود جایگاه شما به‌عنوان کارآفرین یا مدیر اجرایی به اوج خود رسیده است.

8 مزیت مهم برندینگ شخصی

در اینجا لیستی از مزایای قابل‌توجه برندسازی شخصی در سال 2021 را آورده‌ایم:

پول

با ساخت برند شخصی‌تان، صدای شخص شما مترادف با صدای صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید خواهد بود. به‌عبارتی، به‌عنوان سمبل اعتماد، اقتدار، اصالت و کیفیت در زمینه شغلی و صنعت خود شناخته می‌شوید که این مهم به فرصت‌های کاری پردرآمدتر و قیمت‌های گزاف‌تر محصولاتتان می‌انجامد.

به رسمیت شناخته شدن

ایجاد برند شخصی موجب به رسمیت شناخته شدن شما و گشوده شدن درها و فرصت‌های بیشتر به روی شما خواهد شد. در این صورت از آغاز امر، یک سر و گردن بالاتر از سایر رقبای‌تان جلوه خواهید کرد.

فرصت‌های ارتباطی

پرسونال برندینگ به شما کمک می‌کند تا با اینفلوئنسرها و مدیر عامل‌های طراز اول کسب و کارها ارتباط پیدا کنید که این به معنای جهشی معجزه‌آسا در رشد کسب و کارتان خواهد بود. شما می‌توانید با برقراری ارتباط با این اشخاص صاحب نفوذ و برجسته، رشدی استثنائی را برای کسب و کارتان در کوتاه‌مدت رقم بزنید.

جایگاه

با ساخت برند شخصی خود، از جایگاه متفکری پیشرو در صنعت برخوردار می‌شوید و عقاید شما اهمیت بیشتری نزد افکار عمومی خواهد یافت. گرچه این مزیت موجب بروز غرور و تکبر در شما می‌شود ولی با این وجود، دستاوردی ضروری برای تحقق خودشکوفایی شماست. با همه این حرف‌ها، کیست که دوست نداشته باشد معروف و مشهور بوده و نزد دیگران عزت و احترام داشته باشد؟

حرفه‌ای سرشار از مزایا و پاداش

زمانی که در پرسونال برندینگ خود موفقیت کسب می‌کنید، از کنفرانس‌ها و همایش‌های متعددی برای حضور شما دعوت به عمل می‌آید. همچنین پرسونال برندینگ به افزایش حقوق، کار طاقت‌فرسای کمتر، جلب‌توجه و سفرهای هیجان‌انگیز بیشتر منجر می‌شود.

بهره‌وری بالاتر

با برندسازی شخصی موفق، شما به فردی کارآمدتر و متعهدتر تبدیل می‌شوید. وقتی نتایج کار و تلاش شبانه‌روزی‌تان را با افزایش نگاه‌هایی که به شما جلب می‌شوند ارزیابی می‌کنید، به‌تدریج احساس غرور و افتخار و قدرت بیشتری وجودتان را فرا می‌گیرد. تمام این موارد باعث می‌شود بیش از پیش به کارتان جذب و متعهد شوید.

اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس از دیگر ثمرات برندسازی شخصی است و موجب مثبت‌تر شدن شخصیت شما می‌شود. وقتی افکار و اعمال شما نزد جامعه هدف اهمیت و جایگاه پیدا می‌کند، به‌تدریج بسیاری از شک‌های ذهنی که نسبت به خود داشته‌اید را دور خواهید ریخت و این به بروز اعتماد به نفس و صراحت‌لهجه بیشتر منتهی می‌شود. در یک کلام می‌توان گفت برندسازی شخصی تأثیر شگرفی بر روی شادابی و سرحال‌تر شدن شما خواهد گذاشت.

شغل رؤیایی

هنگامی که به کمک ایجاد برند شخصی قدرتمند، به چهره‌ای سرشناس در بازی تبدیل شوید، دستیابی به شغل رویایی‌تان کاری بسیار ساده و در دسترس خواهد بود.

انواع استراتژی‌های برندسازی شخصی

در این بخش، پروسه گام به گام رشد پرسونال برندینگ را که تمایز و برجستگی شما در عرصه‌های آنلاین و آفلاین را به ارمغان می‌آورد شرح خواهیم داد. با استفاده از این 37 استراتژی اجرایی، نکات و هک رشد خواهید توانست تأثیری برق‌آسا بر صنعت خود ایجاد کنید. این بخش از 3 بخش مهم تشکیل شده است:

  1. استراتژ‌های برندسازی شخصی در فضای دیجیتال
  2. استراتژی‌های پرسونال برندینگ در عرصه آفلاین
  3. هک‌های رشد و نکات اثرگذار بر پرسونال برندینگ

31 استراتژی برندینگ شخصی آنلاین

زمانه‌ای که در آن بسر می‌بریم، عصر طلایی و شکوفایی اینترنت است. برندسازی شخصی هیچ‌گاه به آسانی امروز ممکن نبوده است. با این وجود افراد کمی حاضر هستند تا با استفاده از این فرصت بی‌نظیر، چهره‌ای اثرگذار و شاخص از خود در جهان به‌جای بگذارند. توصیه می‌کنیم که زمان را دریابید و هر طور شده نگذارید این فرصت گرانبها از دست برود. در 31 قدم زیر، استراتژی‌های برندینگ شخصی آنلاین را معرفی می‌کنیم که در آن‌ها اینترنت، نقش اصلی را در متمایز جلوه دادن شما از سایرین ایفا می‌کند.

جامعه هدف را تعریف کنید.

در وهله نخست سعی کنید درک روشنی نسبت به مخاطب هدف خود پیدا کنید. هدف اصلی مخاطبان شما در زندگی چیست؟ آرزوی بزرگ‌شان در زندگی چیست؟ شاخص‌ترین ترس و وحشت‌شان چیست؟ چه موانعی آنها را از چیره شدن بر آن ترس‌ها باز می‌دارند؟ این افراد بیش‌تر وقت خود را در کجا سپری می‌کنند؟ پس از تحقیق و بررسی جامع این پرسش‌ها سعی کنید بهترین پاسخی که بتواند جوابگوی نیازها و انتظارات جامعه هدف‌تان باشد را بیابید.

نیچ (Niche) خود را شناسایی و آن را محدودتر کنید.

الف) نیچ خود را شناسایی کنید.

اگر در بسیاری از زمینه‌ها تخصص دارید خیلی هم خوب و عالی است اما زمانی که پای برندینگ به میان می‌آید، کلید پیشرفت تمرکز بر یگانه قدرت استثنائی‌تان است. به این فکر کنید که بیش از همه، چه چیزی شما را سرشار از شور و هیجان می‌کند. با شناسایی قدرت استثنائی و اعجاب‌آورتان، آن را به نیچ یا گوشه بازار خود تبدیل کنید. به‌عنوان مثال ممکن است علائق زیادی داشته باشید ولی چیزی که بیش از هر چیز شما را سر شور و ذوق می‌آورد اصلاح و بهبود سبک زندگی (Lifestyle) باشد. در این صورت طراحی سبک زندگی را نیچ خود قرار دهید.

ب) نیچ خود را محدودتر نمائید.

در گام بعد لازم است با محدودتر کردن نیچ‌تان جامعه‌ای محدود و متمرکز را هدف خود قرار دهید. در مثال بالا پس از انتخاب طراحی سبک زندگی به‌عنوان نیچ اصلی‌تان، بهتر است با محدودتر کردن آن، جامعه‌ای به‌خصوص را شناسایی کنید و پیام برند خود را حول ویژگی‌های خاص این جامعه تعریف کنید. به‌عبارت دیگر، نیچ کلّی طراحی سبک زندگی را به طراحی سبک زندگی کارآفرینان یا طراحی سبک زندگی پدران مجرد تغییر دهید. به این ترتیب می‌توانید پیام مد نظرتان را به گوش مخاطبانی هدفمند برسانید و لذا جذابیت و محبوبیت بیشتری کسب کنید.

  • توصیه کاربردی: چنانچه از قابلیت‌های بیشتری برخوردارید می‌توانید تمام آنها را به‌صورت یکپارچه تحت پوشش قدرت برتر و استثنائی خود قرار دهید. برای مثال، اگر بجز طراحی سبک زندگی در امور مالی و سرمایه‌گذاری نیز تبحر خاصی دارید، می‌توانید به محتوایی که در حوزه طراحی سبک زندگی تولید کرده‌اید، نکات و بینش‌های مرتبط با امور مالی را نیز به‌عنوان استراتژی‌های عملی برای تحقق سبک زندگی ایده‌آل اضافه کنید.
راهنمای جامع برندسازی شخصی
در برندسازی شخصی، در معرض دید مخاطبان و رسانه‌ها خواهید بود.

در چیزی به‌خصوص به یک سمبل بدل شوید.

کلید اصلی برندسازی، تبدیل شدن به سمبل یک عرصه به‌خصوص است. با نمایش جنبه‌ای شاخص از شخصیت خود جنبشی به راه بیاندازید که کاملاً معرف شما باشد. سعی کنید همواره خودِ واقعی و اصیل‌تان باشید، حتی در صورتی که دیدگاه شما چندان پرطرفدار نباشد. پیشنهاد می‌کنیم برند شخصی‌تان را حول مجموعه‌ای از این ارزش‌ها و نظرات منحصر به فرد پیش ببرید.

  • توصیه کاربردی: با نسبت دادن عنوان و لقبی به مخاطبان، کاری کنید آنها با این جنبش و دیگر اعضای آن احساس همذات‌پنداری کنند و با آن همراه شوند.

یکی از بهترین الگوهای این مساله، راسل برانسون (Russell Brunson) و جنبش Funnel Hacker اوست. راسل برانسون مؤسس ClickFunnels، کمپانی نرم‌افزاری در حوزه قیف فروش (Sales funnel) است. در حقیقت او این جنبش را حول برند خود راه‌اندازی کرده و به مخاطبان این جنبش و کسب و کار لقب Funnel Hackers را نسبت داد. این موضوع موجب شده تا اعضای جنبش با آن، احساس همذات‌پنداری و هدفمند بودن کنند. علاوه بر آن، موجب وفاداری بیشتر آنها به برند شده و باعث شده حس کنند که به جامعه‌ای متشکل از کارآفرینانی با ارزش‌ها، ویژگی‌ها و اهداف مشترک تعلق دارند.

مانیفستی خُرد را حول برندتان ایجاد کنید.

خلق مینی‌مانیفست به شما کمک می‌کند تا فرهنگی را حول برندتان به وجود بیاورید. این مانیفست نمایانگر کلیه ارزش‌ها، مأموریت و چشم‌انداز جامعه مخاطب برند شماست. به این ترتیب مانیفست شما به منزله شعار همبستگی عمل می‌کند و در صورت بروز شک و تردید، ارزش‌هایتان را بار دیگر به شما یادآور می‌شود و به مأموریت برندتان استحکام خواهد بخشید. این مانیفست همچنین به بدنه صنعتی که در آن مشغول فعالیت هستید نشان می‌دهد که ارزش‌های بنیادین شما چیست. مخاطبان این صنعت نیز آسان‌تر خواهند توانست با ارزش‌های برند شخصی شما همذات‌پنداری کنند و بیش از پیش خود را به‌عنوان عضوی از آن بشناسند و به‌سوی آن گرایش پیدا کنند.

  • توصیه کاربردی: یکی از تاثیرگذارترین راهکارها برای معنا بخشیدن به این مانیفست، درخواست از جامعه مخاطب برندتان برای چاپ این مانیفست بر روی تیشرت یا سایر ابزار و وسائل و یا استفاده از آن به‌عنوان تصویر پس‌زمینه گوشی است.

بیانیه برند شخصی خود را تعریف کنید.

بیانیه پرسونال برندینگ، ارزش اساسی برند شماست که در قالب عبارتی منحصر به فرد و گیرا عرضه می‌شود. این بیانیه از نتایج و مزایای پرده بر می‌دارد که مخاطبان (مشتریان بالقوه) شما می‌توانند از توانایی‌های حرفه‌ای‌تان انتظار داشته باشند. به مثال زیر توجه فرمائید:

«من به شرکت‌های B2B (بازار هدف) کمک می‌کنم تا با تبلیغات لینکدین (مهارت و توانایی) تعداد مشتریان راغب بالقوه‌شان (Lead) را دو برابر کنند.»

از بیانیه برندینگ شخصی همچنین می‌توان به‌عنوان متن بیوی شبکه‌های اجتماعی و یا عبارت آغازین معارفه در جریان شبکه‌سازی در همایش‌ها و جلسات استفاده کرد.

شرحی استراتژیک و راهبردی از خود ارائه دهید.

گاهی اوقات ممکن است که مشتریان بالقوه به‌واسطه تولید محتوایی ارزشمند، به کسب و کاری متمایل و راغب شوند ولی به خاطر بیو (Bio)یی ضعیف و غیر حرفه‌ای، از آن رانده شوند. دقت داشته باشید که مخاطبانی که تحت تاثیر محتوایی مفید قرار می‌گیرند سری هم به بیوی شما می‌زنند تا با شما بیشتر آشنا شوند. از این رو سعی کنید با خلق بیویی استراتژیک، بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین مزیتی که می‌توانید به مشتریان خود ارائه کنید را شرح دهید. آنگاه این مزیت را به نحوی با قدرت شگرف یا مهارت خارق‌العاده‌تان پیوند دهید. بیو غالباً خلاصه و بین 50 تا 60 کلمه است. بهتر است در بیوی خود دستاوردهای قابل‌توجه‌تان را به نمایش بگذارید. از این بیو می‌توانید در وبلاگ و تمام رسانه‌های مختلف‌تان استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که بیو باید نشان‌دهنده ارزش‌ها و اهداف شما باشد.

برای عکس پروفایل‌تان از پرتره‌ای جذاب استفاده کنید.

به تصویری که از خود در اذهان مخاطبان به‌جای می‌گذارید بها بدهید. برای این منظور از پرتره‌ای برای پروفایل شبکه‌های اجتماعی و رزومه حرفه‌ای خود استفاده کنید (پرتره‌ای که صورت شما 60% از تصویر را تشکیل داده باشد).

لوگوی برندتان را طراحی کنید.

برندسازی شخصی فرایندی است که علاوه بر محتوای متنی، محتوای بصری را نیز شامل می‌شود؛ بنابراین از لوگویی استفاده کنید که از خصلت‌ها و ارزش‌هایی که بیش از همه به آنها بها می‌دهید الهام گرفته باشد. لوگویی طراحی کنید که بسیار شاخص و چشمگیر باشد و به بهترین صورت ممکن با مخاطبان، ارتباط بصری برقرار کند. توصیه ما این است که لوگوی خود را نه به چشم عنصری طراحی‌محور بلکه به‌عنوان هویت برندتان مورد ملاحظه قرار دهید؛ چرا که مشتریان شما این تصویر را هم‌ارز شما می‌دانند. بنابراین از لوگویی برای برندتان استفاده کنید که به وضوح پیغام اصلی برندتان را انتقال دهد.

زبان بصری یکپارچه‌ای را تعریف کنید.

علاوه بر لوگو، در استفاده از رنگ‌ها و فونت‌ها نیز از هویت بصری یکپارچه‌ای استفاده کنید. سعی کنید رنگ‌بندی و گرافیک بخصوصی برای رسانه‌های اجتماعی و ویدئوهایتان به کار ببرید. این زبان بصری یکپارچه موجب تمایز و درخشیدن شما در بین سایر رقبا و شناسایی راحت‌تر از سوی جامعه هدف می‌شود.

شروع به تولید محتوا کنید.

اکنون زمان آن فرا رسیده که شروع به تولید محتوا کنید. بسته به محصول و باز هدفی که دارید، وبلاگ یا ولاگی (ویدیو بلاگ) را راه‌اندازی کنید. سپس با شناسایی اصلی‌ترین کلیدواژه‌های صنعت خود، به‌صورت پیوسته اقدام به تولید محتوا حول آنها کنید. مهم‌ترین نقاط درد جامعه هدف چیست؟ سودمندترین استراتژی‌ها در صنعتی که در آن مشغول به کارید را شناسایی کنید. آیا از رایج‌ترین ترندها و گرایشات اخیر صنعت‌تان اطلاع دارید؟ از محبوب‌ترین ابزارهایی که موجب رشد کسب و کارها در حوزه کاری شما می‌شوند چطور؟

سعی کنید پس از شناسایی موارد مذکور راجع به آنها محتوای نوشتاری و ویدیویی تولید کنید. مقالات نوشتاری را در وبلاگ و ویدیوها را در کانال یوتیوب یا سایر رسانه‌های اجتماعی خود (در این باره در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد) منتشر کنید.روی‌هم‌رفته در حوزه نیچ انتخابی‌تان، تصویر مُبلّغی قدرتمند را از خود بر روی مخاطبان به‌جای بگذارید. به این فکر کنید که جهان بیرونی که با حوزه کاری شما بیگانه است به چه اطلاعاتی برای ورود به آن نیاز دارد و با تمام قوا در این زمینه اقدام به تولید محتوا کنید. هر چقدر انسجام و تداوم بیشتری در این مسیر به خرج دهید، برندتان سریع‌تر و با قدرت بیشتری رشد خواهد کرد. علاوه بر این موارد، از هدف اصلی تولید محتوا یعنی عرضه خود به‌عنوان سمبل شاخص و قابل‌توجه صنعت‌تان غافل نشوید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

محصولات یا خدمات مرتبط و ارزشمند را به رایگان در اختیار مشتریان قرار دهید.

پس از ارزیابی و مشاهده نیازهای حوزه کاری‌تان، محصولات یا خدماتی را خلق کنید که این نیازها را به‌درستی پاسخ دهند. از نرم‌افزاری کاربردی گرفته تا گزارشی رایگان که بتواند جوابگوی نیاز یا پرسشی مشخص باشد. سپس این محصول یا خدمت را در وبلاگ خود قرار دهید و آن را در ازای ایمیل افراد به رایگان در اختیارشان قرار دهید. این راهکار موجب می‌شود به‌عنوان متخصصی شناخته شوید که اولویتش خلق ارزش است و نه کسب پول. عرضه رایگان چنین خدماتی تاثیر شگفت‌آوری روی برند شخصی شما خواهند گذاشت.

سئو (SEO) را جدی بگیرید.

سئو یکی از کارآمدترین شیوه‌هایی است که برای افزایش بازدید‌های ارگانیک وبلاگ می‌توان از آن استفاده کرد. ترافیک و بازدید ارگانیک مخاطبانی را شامل می‌شود که از روی علاقه یا نیاز در جستجوی اطلاعاتی ارزشمند در حوزه کاری شما هستند و به همین دلیل، این قِسم از ترافیک تاثیر بسزایی بر افزایش آمار مشتریان راغب بالقوه دارد. اگر بتوانید آن کسی باشید که جوابگوی نیازهای افراد است، اطمینان داشته باشید که برای دریافت اطلاعات و محتوای ارزشمند بیشتر نیز به سراغ شما خواهند آمد. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید برند شخصی‌تان را به طرز موثری حول نیچ‌تان بنیان بگذارید. این موضوع نیازمند آن است که بتوانید برای 3 تا 5 کلیدواژه اصلی صنعت خود، به صفحه نخست گوگل (یا سایر موتورهای جستجو) راه پیدا کنید. البته انجام این مرحله نیازمند پشتکار و صبر و حوصله زیاد است. با این حال هک‌های رشدی وجود دارند که می‌توانند به ارتقای رتبه شما در مدتی کوتاه‌تر کمک کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش ویدیویی سئو در وردپرس (WordPress SEO): اینجا را کلیک کنید (+).

seo-wordpress.png (1073×275)

ایده اول هک رشد سئو

اول از همه، محتوایی درجه یک و عالی خلق کنید. تلاش‌تان را بکنید تا با افزودن نکات و اطلاعات بیشتر، اینفوگرافیک‌ها و الی آخر، محتوایی 10 برابر بهتر از اولین مقاله نتایج موتور جستجو تولید کنید. حداقل کلمات چنین محتوایی 2000 کلمه است.

ایده دوم هک رشد سئو

نکته مهم دیگری که باید مورد ملاحظه قرار داد، تولید محتوا حول کلیدواژه‌های دنباله‌دار (Long tail keywords) است. برای مثال فرض کنید کلیدواژه اصلی حوزه کاری شما «بازاریابی اینترنتی» است. در این صورت بهتر است تمرکز محتوای تولیدی خود را بر روی کلیدواژ‌ه‌های طولانی نظیر «بازاریابی اینترنتی برای فریلنسرها» یا «بازاریابی اینترنتی برای کسب و کارهای خانگی» قرار دهید. هدف شما در این مرحله بایستی تولید محتوا در زمینه کلیدواژه‌هایی پربازدید ولی کمتر رقابتی باشد.

  • نکته کاربردی: برای یافتن کلیدواژه‌های پربازدید ولی کمتر رقابتی می‌توان از ابزارهایی مانند Ahrefs و یا سایر ابزارهایی که در مقاله تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ معرفی شده استفاده کرد.
پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی با Ahrefs
پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی با Ahrefs

لیستی از ایمیل‌های مخاطبان خود تهیه کنید.

لیستی از ایمیل‌های بازار هدف خود را تهیه کنید. سعی کنید به‌طور مداوم ارزشی را به اعضای این لیست ایمیلی ارائه دهید. اینکه بتوانید در پوشه اینباکس کسی حضور داشته باشید یک موهبت اختصاصی بسیار بزرگ است. از این فرصت بزرگ به نحو احسن استفاده کرده و اعضای لیست را به تبلیغ‌کنندگان ارزشمند برند خود تبدیل کنید. وقتی به آپدیت‌های رسانه‌های اجتماعی مهمی مثل فیسبوک مبنی بر نابودی ارگانیک ریچ (Organic reach) یا دسترسی مستقیم مخاطب به پست‌ها فکر کنید، متوجه می‌شوید که هوشمندانه‌ترین اقدام ممکن دسترسی به پلتفرمی است که کاملاً تحت کنترل شما باشد: لیست ایمیل. در وهله نخست سعی کنید بازدیدهای وب سایت خود را افزایش دهید. در قدم بعد در ازای ایمیل بازدیدکنندگان محتوایی بسیار مفید و ارزشمند را به آنها پیشنهاد دهید (که اصطلاحاً به آن آهنربای لید یا Lead Magnet گفته می‌شود). پس از دریافت ایمیل مشتریان راغب و بالقوه، تمام تلاشتان را به کار ببندید تا محتوایی کاملاً انحصاری را در اختیار آنها قرار دهید که هیچ کجای دیگر نتوان به آن دسترسی یافت. بهبود برندینگ شخصی مستلزم آنست که به‌طور مستمر ارزشی را به مخاطبان علاقمند خود ارائه دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدیویی آموزش بازاریابی ایمیلی: اینجا را کلیک کنید (+).

آمار بازدیدکنندگان ارگانیک شبکه‌های اجتماعی خود را افزایش دهید.

با تلاش مستمر و روزانه می‌توان مخاطبان شبکه‌های اجتماعی خود را افزایش داد. اما پیش از آن سعی کنید پلتفرم‌های محبوب مخاطبان خود را شناسایی کرده و آنگاه با تولید محتوایی ارزشمند در این شبکه‌ها، نیازهای آنها را برطرف کنید. به کمک 4 قدم زیر می‌توانید این پروسه را با موفقیت طی کنید.

  • قدم 1: ابتدا به گروه‌های لینکدین، گروه تلگرام، انجمن‌های گفتگو و یا سایت‌های پرسش و پاسخ مرتبط با حوزه کاری‌تان بپیوندید.
  • قدم 2: با انتشار مستمر محتواهایی استثنائی، به اعضای گروه کمک کنید. دقت کنید که در این محتواها به دنبال تبلیغ یا مجاب کردن هیچ‌کس نباشید. به مرور که توجه اعضای این گروه‌ها به محتوای سودمند شما جلب شد، به پروفایل‌تان سر خواهند زد.
  • قدم 3: حتماً لینک گروه شخصی یا اکانت سایر شبکه‌های اجتماعی‌تان را در بیو یا تصویر کاور (Cover image) خود قرار دهید.
  • قدم 4: از اکانت شخصی اینستاگرام یا لینکدین خود برای ارتقای کیفیت روابط‌تان با اعضا استفاده کنید. به‌تدریج شاهد افزایش تعداد مخاطبین علاقمند یا نیازمند به بازار نیچ‌تان خواهید بود. این مرحله، سنگ‌ بنای ایجاد پرسونال برندینگی استوار و قدرتمند است.

در همه جا حضور داشته باشید.

علاوه بر فعالیت در وبلاگ، در شبکه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌های مربوط به حوزه کاری‌تان (آنلاین یا آفلاین) نیز حساب کاربری ایجاد و فعالیت کنید. هر چقدر حضورتان ملموس‌تر باشد، حرف و پیام اصلی برند شما بیشتر بر ذهن مخاطبان حک خواهد شد. به این ترتیب می‌توانید از اثر روانشناختی اصل آشنایی (Mere exposure effect) که در آن افراد به چیزهای آشنا بیشتر تمایل نشان می‌دهند، به سود خود بهره ببرید. پس با در اختیار داشتن محتوایی ارزشمند و حضور پیوسته در همه جا به برندی محبوب و دوست‌داشتنی بدل می‌شوید. از این رو با گرد هم آوردن هواداران علاقمند به نیچ خود، تبدیل به منبع همه‌چیزدان آنها حول موضوعات صنعت مربوطه خواهید شد.

پیش از همه به شبکه‌های اجتماعی جدید بپیوندید.

به محض آنکه از وجود شبکه اجتماعی جدیدی مطلع شدید، در آن عضو شوید و به فعالیت بپردازید. احتمال اینفلوئنسر شدن در فضایی جدید و کمتر رقابتی به‌مراتب آسان‌تر از دیگر پلتفرم‌های قدیمی است.

محتواهای خود را بازآفرینی (Repurpose) کنید.

محتواهای فعلی خود که در کانال‌هایی مانند Medium یا لینکدین منتشر ساخته‌اید را بازآفرینی کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید ویدیویی از خودتان در حال صحبت از مقاله‌ای قدیمی را ضبط کنید و فایل ویدیویی آن را در آپارات و نسخه صوتی آن را به‌عنوان پادکست منتشر کنید. یکی از بهترین راهکارهای متمایز جلوه کردن با محتوا در سال 2021، ساخت اینفوگرافیک است. از ابزار طراحی Visme.co می‌توان برای ساخت اینفوگرافیک‌هایی جذاب و حرفه‌ای از دل مقالات قدیمی استفاده کرد. گفتنی است که به‌دلیل قابلیت ساده‌سازی بالای اینفوگرافیک‌ها، موتورهای جستجو نیز به آنها علاقمندند. جذابیت بصری و سادگی اینفوگرافیک، زمان نگهداشت کاربران بر روی سایت شما و نیز احتمال به اشتراک‌گذاری مطالب را افزایش می‌دهد. در نتیجه، تمام این موارد شهرت و محبوبیت بیشتری را برای برند شما به ارمغان خواهند آورد. پس بی‌شک تغییر محتواهای فعلی به اشکال دیگر محتوایی را در دستور کار پرسونال برندینگ خود قرار دهید.

آدرس اختصاصی و یکتا (Vanity URL) داشته باشید.

برای تمام رسانه‌های اجتماعی‌تان آدرسی اختصاصی تهیه کنید. این آدرس می‌تواند نام شما/ نام شما+ نیچ شما/ نمایانگر نیچ شما باشد.

زیاد درگیر اسم‌های عجیب و غریب یا خیلی خلاقانه و نامرتبط با صنعت‌تان نشوید. سعی کنید به اصول کلّی پایبند بمانید و آن را در ارتباط مستقیم با کلیدواژ‌های مهم صنعت انتخاب کنید. به این ترتیب مخاطبان شما به آسانی به ارتباطی که میان شما و حوزه کاری‌تان وجود دارد پی می‌برند. آمار ارگانیک شبکه‌های اجتماعی نیز تا حد زیادی به این فاکتور بستگی دارند.

برای بهبود پرسونال برندینگ خود گروه تلگرام بسازید.

علاوه بر لیست ایمیلی، ساخت گروه تلگرام نیز یکی دیگر از راه‌های برقراری ارتباط مداوم با مخاطبین است. با ساخت گروهی تلگرامی در حوزه باز هدف خود شروع کرده و سعی کنید با محتوای بسیار سودمند و کاربردی ارزشی مستمر را در اختیار اعضای گروه قرار دهید. از حل مسائل و مشکلات گرفته تا پرداختن به جدیدترین ترندهای مهم و در میان گذاشتن بروزترین هک‌ها و ابزارهای کاربردی. دقت داشته باشید که هر چقدر ارزشمندتر جلوه کنید، مخاطبان هدف نیز بیشتر شما را به‌عنوان رهبری پیشرو در عرصه کاری‌تان شناسایی خواهند کرد. از آنجا که افراد وقت زیادی را در فضای فیسبوک می‌گذرانند، ساخت پرسونال برندینگ بر بستر تلگرام کمک بسزایی به شما خواهد کرد. یادتان باشد رمز اصلی موفقیت فعالیت در گروه‌های تلگرامی است و نه کانال تلگرامی.

سؤال مطرح کنید.

انسان‌ها به‌عنوان موجوداتی اجتماعی و علاقمند به قصه‌گویی و به اشتراک گذاشتن مطالب، نیازمند گوش‌هایی شنوا هستند. یکی از بنیادی‌ترین قدم‌ها برای ایجاد رابطه با اعضای لیست ایمیلی یا اعضای گروه تلگرام، سؤال و جواب است. به این ترتیب علاوه بر دریافت نگرش‌هایی بسیار مهم و حیاتی از سوی مخاطبان، با غریبه‌ها رابطه‌ای بسیار دوستانه ایجاد می‌کنید.

از امضای ایمیلی (Email signature) حرفه‌ای استفاده کنید.

در سال 2021، امضای پیش‌فرض ایمیلی عملاً جایگزین کارت‌های ویزیت شده است. از این رو بهتر است با طراحی امضایی جذاب و حرفه‌ای از رقبایتان پیشی بگیرید. علاوه بر عکس خودتان، آدرس پروفایل‌های اجتماعی‌تان را نیز قرار دهید. برای طراحی امضای ایمیل می‌توان از ابزار رایگانی همچون HubSpot Email Signature Template Generator‌ یا ابزار غیر رایگان Wisestamp استفاده کرد. این راهکار علیرغم ظاهر ساده آن تأثیری چشمگیر بر بهبود برندینگ شخصی شما خواهد داشت.

نمونه امضای ایمیل برای برندسازی شخصی
نمونه امضای ایمیل

حرفه‌ای‌ترین رقبایتان را سرمشق قرار دهید.

برای بهبود و ارتقای برندینگ شخصی‌تان بی‌شک به مواردی که رقبای اصلی‌تان انجام می‌دهند توجه کنید. با مهندسی معکوس، استراتژ‌ی‌های آنلاین رقبا و مطالعه تاریخچه کسب و کارشان از آنها الگوبرداری کنید و برنامه عملیاتی خود را بر آن اساس پیش ببرید.

با اینفلوئنسرها شبکه‌سازی کنید.

با برقراری ارتباط با اعضای فعال صنعت خود از طریق شبکه‌های اجتماعی، شبکه کاری و حرفه‌ای خود را گسترش دهید. همچنین با استفاده از کلیدواژ‌ه‌های مهم صنعتی که در آن مشغول فعالیت هستید، اصلی‌ترین گروه‌های لینکدین و تلگرام را یافته و در آنها عضو شوید. در این گروه‌ها به دنبال تولید محتوایی باشید که هدف عمده‌اش افزودن ارزش واقعی باشد و نه فروش محصولات و خدمات. به این ترتیب پس از مدتی برند شما به‌عنوان بازیگری مهم و ارزشمند در حوزه کاری‌تان مطرح خواهد شد.

با طرز فکر ارزش‌محور، با اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنید.

پس از برقراری ارتباط آنلاین با اینفلوئنسرها، سرویس اصلی برندتان را به رایگان در اختیار آنها قرار دهید. ممکن است برخی از شما با شنیدن واژه رایگان قدری معذب شوید ولی توجه داشته باشید که وقتی با این طرفداران وفادار و پر و پا قرص صنعت خود روابطی صمیمانه برقرار می‌کنید، آنگاه روزی تمام چیزهایی که به رایگان عرضه شده‌اند به بار خواهند نشست و باعث رشد چشمگیر و استثنائی شما خواهند شد. فقط تصور کنید که یکی از این بزرگترین اینفلوئنسرها ویدیوی معرفی برند شما را با مخاطبین گسترده‌اش به اشتراک بگذارد. آنجاست که بخوبی به ارزشمند بودن این قدم پی خواهید برد.

ابزارها و هک‌های شبکه‌سازی

به کمک ابزارهای شبکه‌سازی مانند Alfred یا Duxsoup می‌توانید به اعضای ویژه یک صنعت در لینکدین، به‌صورت خودکار درخواست کانکشن ارسال کنید. برای یافتن آدرس ایمیل اینفلوئنسرها نیز ابزاری مثل FindThatLead راهگشاست.

در مهم‌ترین پلتفرم‌های رسانه‌ای حضور پیدا کنید.

لیستی از مهم‌ترین مجلات، پادکست‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، کانال‌های یوتیوب و آپارات فعال در حوزه کاری خود تهیه کنید. از آنها درخواست کنید تا از شما به‌عنوان مهمان برنامه، نویسنده و مقاله‌نویس استفاده کنند یا به روایت داستان منحصر به فرد شما بپردازند.  اما پیش از هر چیز لازم است تا بر مبنای همان طرز فکر ارزش‌محور و عرضه سرویس یا محتوایی ارزشمند با آنها رابطه برقرار کنید. پس از شکل‌گیری رابطه‌ای دوستانه، درخواست خود مبنی بر همکاری با رسانه آنها را مطرح کنید. برای این منظور می‌توانید مدرکی دال بر نتایج مؤثر کار خود را ارائه کنید. از ابزاری نظیر Mediakito می‌توان برای ایجاد لیستی مبتنی بر قابلیت‌های امروز و دستاوردهای گذشته‌تان استفاده کرد. فراموش نکنید لوگوهای رسانه‌هایی که در آنها حضور داشته‌اید را در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت خود به نمایش بگذارید.

مفید و سودمند ظاهر شوید و با طرز فکری دانش‌محور پیش بروید.

عمر روزهایی که اطلاعات در انحصار افراد و شرکت‌هایی خاص بود بسر رسیده است. امروز وقت آن است که هر آنچه دانش و تخصص که در اختیار دارید را به رایگان در اختیار سایر افراد قرار دهید. اقتصاد امروز حول ارزش و دانش می‌چرخد. بی‌شک اگر شما حاضر به اشتراک‌گذاری دانش کاربردی و برقراری رابطه‌ای مستحکم با مخاطبین خود نباشید، دیگران این فرصت را از شما خواهند ربود. می‌توانید برای شروع از پلتفرم‌هایی مانند Quora یا انجمن‌های بحث و تبادل نظر تخصصی برای پاسخگویی به سؤالات و مشکلات کاربران و مخاطبان استفاده کنید.

نتایج کار را مستندسازی کرده و به نمایش بگذارید.

موثرترین عاملی که مشتریان را ترغیب به خرید می‌کند و برندینگ را با قدرت بهبود می‌دهد، نتایج کار شماست. خواه برای خودتان کار می‌کنید و خواه برای کارفرمایی دیگر، کلیه نتایج و قدم‌ها مانند سیر بهبود رتبه سئوی‌تان را به‌عنوان مدرک مستندسازی کنید. یکی دیگر از راهکارهای بسیار مؤثر ارتقای پرسونال برندینگ، ویدیوهای نظرات مشتریان قبلی (Testimonial video) است. به‌عنوان مثال یکی از پیشروترین مشاوران جهان، سم آونز، هزاران ویدیوی نظرات مشتریان قبلی را در سایت خود قرار داده است.

  • نکته کاربردی: می‌توانید برای جذب مشتریان بالقوه، تبلیغات پولی کمپین بازاریابی‌تان را بر روی این ویدیوهای testimonial اجرا کنید.

وبینار و سایر استریم‌های زنده برگزار کنید.

با استفاده از ابزارهایی که برای ویدیوی لایو وجود دارد (از جمله لایو اینستاگرام) می‌توان هیجان خاص و قدرت تعاملی بی‌نظیر پخش زنده را به کار گرفت. وبینار خود را با هدف تولید ارزش و نه فروش برگزار کنید. از روایت‌هایی شخصی و چشم‌انداز‌های منحصر به فرد خود در طول وبینار استفاده کنید. به این ترتیب اثری کاریزماتیک از برند شخصی خود بر روی مخاطب به‌جای خواهید گذاشت.

از ربات‌های پاسخگو (Chatbot) استفاده کنید.

چت‌بات‌ها ابزاری عالی برای تعامل با مخاطبان هستند که به‌منظور شخصی‌سازی برندینگ به کار می‌روند. به‌عنوان مثال می‌توان از ربات‌های FB messenger برای پیشبرد گفتگویی قابل‌قبول و کاملاً منطبق بر صدای منحصر به فرد برند بهره گرفت. مخاطب در هنگام مکالمه با این ابزار احساس می‌کند در حال گفتگویی واقعی با خود شماست. برای طراحی ربات‌های پاسخگوی شخصی‌سازی‌شده می‌توانید از ابزارهایی همچون manychat یا chatful استفاده کنید.

بخشی از بودجه خود را به تبلیغات پولی اختصاص دهید.

امروزه تأثیر بسیار مؤثر و سریع تبلیغات پولی برای همه اثبات شده است. البته در این میان نباید از هک‌های هدفگیری و هدفگیری مجدد غافل شد. سعی کنید جامعه هدفی را شناسایی کنید که به برندهای اصلی حوزه کاری‌تان علاقمند باشند. به علاوه، از تبلیغی استفاده کنید که ارزشی به جامعه مخاطب بیافزاید و نمایانگر دانش و تخصص گسترده شما در نیچ به‌خصوص شما باشد.

به سراغ آپارات بروید.

آپارات شبکه‌ای تصویری است که مخاطبان آن کسانی هستند که به دنبال راه‌حلی برای مسائل و مشکلات خود می‌گردند. از این رو هدف از ایجاد کانال آپارات (و حتی یوتیوب) را حل مؤثر مسائل، ایجاد اعتماد در بین مخاطبان و اثبات تخصص برندتان در زمینه کاری خود قرار دهید. از آنجا که شاید تولید محتوای ویدیویی صرف، تأثیری بر برندسازی شخصی شما در صنعت‌تان نداشته باشد، برای جذب ترافیک بیشتر نکاتی کلیدی را در زیر معرفی می‌کنیم.

بهینه‌سازی کلیدواژه‌ها (Keyword optimization)

  • کلیدواژه‌های موردنظر خود را در آپارات جستجو کرده و لیستی از پیشنهادهای آپارات را تهیه کنید.
  • از کانال‌های پرطرفدار فعال در حوزه نیچ‌تان و پربیننده‌ترین ویدیوهای آنها بازدید کنید. با کلیک کردن بر روی ویدیوها، تگ (tag)هایی که استفاده کرده‌اند را یادداشت کنید.
  • لیستی از تمام کلمات کلیدی و تگ‌های مرتبط درست کرده و سپس کار را با آنهایی شروع کنید که کمتر رقابتی هستند.
  • کلمات کلیدی اصلی‌تان را در ابتدای عنوان ویدیو و همچنین در تگ‌ها به کار ببرید.
  • توصیفی جامع و مفصل از محتوای ویدیو و نتایجی که دستگیر مخاطب خواهد شد بنویسید.

بهینه‌سازی محتوا

سعی کنید ویدئوهایی پر شور و هیجان و نیز توصیفی تولید کنید. در ابتدای ویدیو از قلّابی استفاده کنید که توجه مخاطب را به خود جلب کند. در ادامه از مابقی آنچه برای مخاطب فاش خواهید کرد بگویید. سعی کنید کلیدواژه‌های اصلی را در لابلای ویدیو به نحو مناسبی بگنجانید. همچنین از مخاطب درخواست کنید تا در کانال شما مشترک شده و بر روی ویدیوها کامنت‌گذاری کند. از قرار دادن لینک‌ها و عبارات فراخوانی به اقدام در توضیحات ویدیو نیز ابداً غافل نشوید.

بهینه‌سازی طراحی

تصویر جذابی از خود به همراه عنوان ویدیو را در آن قرار دهید.

بهینه‌سازی قیف آپارات

علاوه بر ویدئوهایی که بر روی یوتیوب بارگذاری می‌کنید، قیفی را به‌عنوان «قدم بعدی» بازدیدکننده پس از تماشای محتوا طراحی و ایجاد کنید. این قیف می‌تواند دریافت چک‌لیست یا گزارشی رایگان باشد. دسترسی به این چک‌لیست را می‌توان در صفحه فرود وب سایت تعبیه کرد.

ترویج و پروموشن (Promotion) ویدیو

پس از تولید و بهینه‌سازی‌های فوق، نوبت به انتشار آن بر روی آپارات، یوتیوب، وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های گفتگو می‌رسد. ویدیوی خود را به‌عنوان محتوایی ارزشمند و کاربردی برای مخاطبانی که در جستجوی پاسخی به مسائل و مشکلات خود هستند انتشار و ترویج دهید.

استمرار

سعی کنید برنامه‌ای منظم برای تولید و انتشار ویدئوهایتان داشته باشید و انتظار برای ویدیوهای جدید را به عادتی برای مخاطبان خود تبدیل کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید در قالب طراحی بنر آپارات به آنها اعلام کنید که ویدیوهای جدید هر دوشنبه و جمعه منتشر خواهند شد.

پادکست بسازید.

پیش از اشباع شدن فضای پادکست‌ها دست به کار شوید و از این پلتفرم کلیدی که بسیاری از کارآفرینان خلاق و بااستعداد نیز از آن برای انتشار محتوا استفاده می‌کنند به سود خود بهره بگیرید. اکثر صاحبان کسب و کار گوش دادن به پادکست را به تماشای ویدیو ترجیح می‌دهند. زبانزد شدن در محیط پادکست‌های موجود ممکن است به معنای شکل‌گیری ارتباطی مستقیم با رهبران صنعت و اینفلوئنسرها باشد. یکی از موضوعات پرطرفدار برای پادکست‌ها مصاحبه با رهبران و متخصصان حوزه‌های مختلف است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدیویی آموزش برندسازی شخصی در فضای دیجیتال: اینجا را کلیک کنید (+).

4 استراتژی پرسونال برندینگ آفلاین

استراتژی‌های آفلاین پرسونال برندینگ از اصول مشابهی با استراتژی‌های آنلاین تبعیت می‌کنند، با این تفاوت که کارایی‌شان در جهان فیزیکی پیرامون ماست. بنابراین اصولی که قبلاً ذکر شد مانند تعریف جامعه هدف، مشخص کردن نیچ، سمبل چیزی شدن و الی آخر در این بخش نیز صادق هستند. با این وجود لازم به ذکر است که ساخت برند شخصی آفلاین در اصل شامل حضور فیزیکی شما می‌شود. این مرحله در کنار شبکه‌سازی و ایجاد روابط تجاری نقشی بسیار حائز اهمیت در مسیر ساخت پرسونال برندینگی قدرتمند ایفا خواهد کرد. اکنون به معرفی سه استراتژی برندینگ شخصی آفلاین خواهیم پرداخت:

در جلسات و رویدادهای عمومی سخنرانی کنید.

شما باید علاوه بر حضور داشتن در کلیه پلتفرم‌های آنلاین در فضای آفلاین نیز حضوری مستمر داشته باشید. می‌توانید با جستجو در evand.com از رویدادهایی که در حوزه نیچ شما برگزار می‌شوند با خبر شوید. سعی کنید برای سخنرانی در حدود 30 الی 45 دقیقه در این دورهمی‌ها و رویدادها هماهنگی‌های لازم را به عمل آورید. پس از حضوری قدرتمند و اثرگذار در این فضا دیر یا زود از شما به‌عنوان سخنران مهمان دعوت به عمل خواهد آمد. می‌توانید در این جلسات از حضار درخواست کنید که به لیست ایمیلی یا گروه تلگرامی شما بپیوندند و به این ترتیب، افرادی کاملاً غریبه را به مشتریانی بالقوه تبدیل کنید.

کتاب بنویسید و به رایگان منتشر کنید.

کتاب یکی از عالی‌ترین ابزارهای برندینگ شخصی است که شما را به‌عنوان چهره‌ای متخصص در حوزه نیچ موردنظر مطرح می‌کند. بهتر است کتاب را زمانی منتشر کنید که از وبلاگی فعال و لیست ایمیلی قابل‌قبولی برخوردارید؛ چرا که انتشار کتاب نیازمند بازاریابی مناسبی است. اما مهم‌تر از انتشار کتاب، محتوای آن است که همین عامل هم بسیاری را سردرگم در قدم اول رها می‌کند. به هک‌های رشد زیر توجه کنید.

  • هک رشد 1: از دستیاری مجازی برای رونویسی سخنرانی‌تان در یکی از سمینارهایتان استفاده کنید. پس از اصلاح و ویرایش نهایی، محتوای کتاب شما آماده است، به همین سادگی!
  • هک رشد 2: با استفاده از سرویس‌هایی مانند Rev می‌توان متن صحبت شما در محتواهای ویدیویی‌تان را رونویسی کرده و آن را به کتاب تبدیل کرد.
  • هک رشد 3: نویسنده-سرمایه‌گذار معروف، جیمز آلتاچر ترفندی برای انتشار سریع‌تر کتاب ابداع کرد. بدین صورت که 20 تا 30 پست وبلاگ خود را یکجا جمع کرده و سپس آنها را به یک کتاب مفید و کاربردی تبدیل کنید.

امکانی برای ارسال نسخه فیزیکی کتاب و دانلود نسخه دیجیتال آن فراهم کنید.

پس از گردآوری مطالب مد نظرتان در کتاب می‌توانید آن را به نسخه دیجیتالی تبدیل کرده و در اپلیکیشن‌های فیدیبو، طاقچه و … قرار دهید. پس از اتمام نگارش و ویرایش کتاب آن را به رایگان منتشر کنید و تنها هزینه ارسال را از مخاطبان دریافت کنید. اما پیش از آنکه خود را نگران رایگان بودن کتاب کنید بیایید با هم چند مزیت استثنائی کتاب در ساخت برندینگ شخصی را مرور کنیم:

  • کتاب‌ها قدرت خارق‌العاده‌ای در اثرگذار کردن برند شما دارند.
  • همچنین به‌دلیل شخصی بودن این قالب محتوایی، نقشی کاملاً خصوصی در زندگی افراد ایفا می‌کنند.

به این ترتیب ارزش کتاب شما دهان به دهان خواهد چرخید و گروهی علاقمند به بازار هدف شما را گردتان جمع خواهد کرد. این کالای رایگان تأثیری باورنکردنی بر چند برابر کردن فروش شما در آینده نزدیک خواهد داشت.

اهدای رایگان تی‌شرت، ماگ و لوازم‌التحریر با لوگوی شما

توزیع رایگان تی‌شرت، ماگ و لوازم‌التحریرهایی منقش به لوگو و شعار برندتان در بین طرفداران پرو پا قرص، راهکاری بی‌نظیر برای پرسونال برندینگ آفلاین شماست. البته بهتر است زمانی از این استراتژی استفاده کنید که آمار مخاطبان شما از حدی بالاتر باشد و بتوانید به پروموشن خود توسط این هواداران اتکا کنید.

2 هک رشد و نکته کاربردی برای برندینگ شخصی اثرگذار

در این بخش از مقاله، به بررسی چند نکته کاربردی و هک رشد برای اثرگذارتر کردن استراتژی‌های پرسونال برندینگ شما خواهیم پرداخت.

1-به کمک تکنیک نردبانی (Ladder Method)، خود را در رسانه‌های ارتباط جمعی مطرح کنید.

با کسب دستاوردی ممتاز و باورنکردنی مانند نوشتن کتابی پرفروش، کسب درآمدی چند میلیونی در حوزه کاری‌تان و… توجه رسانه‌های اصلی را به‌سوی خود جلب کنید. این کار اگرچه در بدو امر دشوار به نظر می‌رسد ولی با راهنمای مرحله به مرحله زیر می‌توان این نردبان را با قدرت بیشتر و سریع‌تر پیمود:

قدم 1: ابتدا تمرکزتان را بر روی رسانه‌های محلی مانند مجلات، وبلاگ‌ها و کانال‌های یوتیوب قرار دهید. این رسانه‌ها تشنه محتوای ارزشمند و مفید هستند و شک نکنید که از پوشش دادن برند شما استقبال خواهند کرد.

قدم 2: از حضور در این رسانه‌های محلی به‌عنوان مدرکی برای کسب صلاحیت ورود به رسانه‌های سطح متوسط چاپی، تلویزیونی و آنلاین استفاده کنید. برای این مرحله تلاش کنید تا محتوایی که قرار است ارائه کنید را یک گام ارتقا دهید.

قدم 3: پس از حضور در هر دو سطح رسانه‌ای، با استفاده از تبلیغات گسترده در بین رسانه‌های اصلی کشور، توجه آنها را به‌سوی خود جلب کنید. هر چقدر این رسانه‌ها و مسئولان آنها بیشتر در معرض محتوای مرتبط با شما باشند (اصل آشنایی) احتمال مطرح کردن برند شخصی شما در رسانه‌شان بیشتر خواهد شد.

2-با اینفلوئنسرها مصاحبه کنید.

این هک رشد نقش مهمی در ساخت برندینگ شخصی تاثیرگذار ایفا می‌کند. تنها ابزاری که برای انجام آن نیاز دارید یک لپ‌تاپ و نرم‌افزاری رایگان گفتگوی آنلاین مانند Skype یا Zoom است. ابتدا لیستی از متخصصانی که در حوزه نیچ شما فعالیت می‌کنند تهیه کنید. اما در نظر داشته باشید که بنا نیست از ابتدا با اینفلوئنسرهای رده بالا مصاحبه کنید زیرا متقاعد کردن این افراد کار بسیار دشواری است. از این رو با جذب افراد متخصصی که صلاحیت کافی دارند کار را آغاز کنید. پس از مدتی که مخاطبان‌تان شما را در حال مصاحبه با متخصصان حرفه‌ای ببینند، خودتان نیز به مرور به‌عنوان متخصص زبانزد خواهید شد.

  • صاحبان کانال‌های آپارات که تعداد قابل‌توجهی مشترک یا بازدید ویدیو دارند.
  • صاحبان گروه‌های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی که تعداد مخاطب بالا دارند.
  • متخصصانی که در پادکست‌های مختلف حوزه کاری شما به‌عنوان مهمان حضور می‌یابند.

استفاده از ابزارهای برندینگ شخصی برای حداکثر کردن اثرگذاری و رشد

در این قسمت 20 ابزار مفید برندسازی شخصی را معرفی خواهیم کرد که توانایی 10 برابر کردن ارزش برند شما و نیز پیشی گرفتن‌تان از سایر رقبا را دارند.

  1. HARO: این ابزار روزنامه‌نگاران را به متخصصان هر صنعت ارتباط می‌دهد. چنانچه به دنبال مطرح شدن در مجلات و روزنامه‌های بین المللی هستید، از این ابزار برای ارتباط با ژورنالیست‌ها استفاده کنید.
  1. Find That Lead: این ابزار به شما کمک می‌کند تا ایمیل‌های اینفلوئنسرها، متخصصان و وبسایت‌های مهم صنعت خود را بیابید.
  1. Alfred: از این ابزار می‌توان برای برقراری ارتباط با متخصصان، ادیتورها، نویسندگان و مخاطبان در بستر لینکدین استفاده کرد.
  1. InShot: با استفاده از این ابزار آسان می‌توانید ویدیوهای وایرال خیره‌کننده بسازید.
  1. RelayThat: پس از بارگذاری لوگوی خود و انتخاب رنگ‌های مطلوب برندتان، RelayThat به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین ابزارهای پرسونال برندینگ، هزاران طراحی مختلف را در دسترس شما قرار می‌دهد.
  1. HubSpot Email Signature Template Generator: افزودن امضای ایمیلی در انتهای ایمیل‌هایتان باعث جلب توجه بیشتر برندتان خواهد شد. این ابزار رایگان HubSpot کار شما را برای طراحی و پیاده‌سازی چنین امضایی آسان خواهد کرد.
  1. TubeBuddy: بهینه‌سازی سئوی یوتیوب قابلیتی است که براحتی توسط TubeBuddy امکان‌پذیر می‌شود.
  1. Nusii: این سایت به فریلنسرها کمک می‌کند تا پروپوزال‌های سفارشی و حرفه‌ای خود را طراحی و برای کارفرمایان ارسال کنند.
  1. Wise Stamp: به کمک این ابزار نیز می‌توان امضای ایمیلی سفارشی خود را طراحی و برای بهبود برندینگ شخصی اجرا کرد.
  1. Restream: چنانچه تمایل داشتید تا به‌صورت همزمان در چند جا پخش زنده برگزار کنید می‌توانید از Restream برای انجام آن کمک بگیرید. این ابزار همچنین قابلیت‌های متنوع دیگر مانند تحلیل نتایج را نیز در خود جای داده است.
  1. Rebrandly: این ابزار برای ایجاد لینک‌های کوتاه و افزودن دامنه‌های سفارشی بسیار کاربردی است.
  1. ViralStat: به کمک ViralStat می‌توانید علل موفقیت کانال‌های مختلف یوتیوب را بررسی و با مهندسی معکوس آنها را به اجرا درآورید.
  1. Speaker Hub: بسیاری از کمپانی‌های موفق دنیا از Speaker Hub برای یافتن سخنرانان متخصص برای رویدادهای خود استفاده می‌کنند. از این رو اگر برای ارتقای برندینگ شخصی‌تان به دنبال ارائه سخنرانی هستید، از این ابزار بسیار کاربردی غافل نشوید.
  1. PeakMetrics: این ابزار مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی به شما در ارزیابی آنلاین برند خودتان یا رقبای شما کمک می‌کند.
  1. Canva: امروزه کمتر کسی وجود دارد که نام Canva به‌عنوان ابزاری قدرتمند در حوزه طراحی تصاویر شبکه‌های اجتماعی، بنرهای تماشایی، عکس‌های تبلیغاتی و… را نشنیده باشد.
  1. Spyfu: با وارد کردن آدرس دامنه رقبا و متخصصان صنعت خود در این ابزار، می‌توانید از سودآورترین کلمات کلیدی و تبلیغات آنها مطلع شوید.
  1. SimilarWeb: از SimilarWeb می‌توانید برای اطلاع یافتن از مشخصات جامعه مخاطب رقبا و وبسایت‌هایی که ترافیک بالایی از آنها کسب می‌کنند استفاده کنید.
  1. CoSchedule Headline Analyzer: اگر به دنبال ابزاری هستید که سرتیترهای جذاب و منحصربه‌فردی برای محتواهایتان پیشنهاد دهد، این ابزار بهترین گزینه ممکن است.
  1. Dubb: به کمک Dubb می‌توانید به‌جای ایمیل‌های نوشتاری صرف، ویدیوهای انحصاری را برای مخاطبان ارسال کرده و آنها را مستقیماً به‌سوی قیف فروش خود هدایت کنید.
  1. Brandquiz: چنانچه در فکر ایجاد آزمون‌ها، نظرسنجی‌ها یا سایر موارد مشابه مرتبط با برند شخصی‌تان هستید، بی‌شک استفاده از Brandquiz را در برنامه قرار دهید.

دو نمونه موفق برندسازی شخصی در سطح جهان

یکی از بهترین روش‌های درک استراتژی‌های پرسونال برندینگ، مراجعه به نمونه موردی‌های موفق این عرصه است.

Neil Patel

روش برندسازی شخصی نیل پتل
عرضه محصولات تخصصی رایگان برای بازار هدف

Neil Patel یکی از کسانی است که اگر با دیجیتال مارکتینگ سر و کار داشته باشید امکان ندارد نام او بگوش‌تان نخورد. او همه‌جا حضور دارد، و کم و بیش برای تمام کلمات کلیدی مربوط به مارکتینگ آنلاین و سئو جایگاه بالای موتورهای جستجو را در اختیار دارد. او عملاً به ویکیپدیای بازاریابی آنلاین تبدیل شده است زمان زیادی است که Neil Patel در حوزه بازاریابی به برندی موفق تبدیل شده است. نگرش ارزش‌محور او موجب شده تا افراد برای کسب اطلاعات در حوزه مارکتینگ آنلاین به او مراجعه کنند. Neil Patel به‌تازگی با سرمایه‌گذاری در کاربردی‌ترین ابزارهای صنعت، پرسونال برندینگ خود را به سطحی بسیار بالاتر ارتقا داده است. یکی از جدیدترین این سرمایه‌گذاری‌ها UberSuggest، ابزار سئو و ارزیابی کلمات کلیدی است. او پس از خریداری این ابزار سودمند حوزه کارش‌اش، آن را به‌صورت رایگان در وب سایت خود قرار داده است. همچنین با تمرکز بر رشد کانال یوتیوب خود، اقدام به ساخت ویدئوهایی بسیار با کیفیت در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ کرده است.

Tonny Robbins

آموزش برندسازی شخصی
اشتراک‌گذاری گسترده ویدیوهای آنتونی رابینز در رسانه‌ها

تونی رابینز مشهورترین مشاور در زمینه خودیاری (Self-help) است. او در طی سالیان متمادی کوشیده با برگزاری سمینارها و ورکشاپ‌ها زندگی بسیاری از افراد را متحول کند. حال و هوای جذاب سمینارها، رویکرد بعضاً پرخاشگرانه و آموزنده و آمادگی او برای به اشتراک گذاشتن زندگی شخصی‌اش از جمله عواملی هستند که او را به برندی شاخص در این زمینه تبدیل کرده است. تونی رابینز با تمرکز بر روی شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان بسیاری را از طریق محتواهای وایرال خود جذب کرده است. به علاوه، نگارش چندین کتاب پرفروش نیز تاثیر بسزایی بر رشد پرسونال برندینگ او داشته است.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

ساکن جهانی پر از کتاب و مقاله که آدمها برای ارتباط با هم، باید دست به قلم ببرند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.