نرخ تبدیل 574 بازدید

آهنربای لید (Lead Magnet) از تکنیک‌های موثر و کاربردی در بازاریابی دیجیتال است که به جذب مشتریان احتمالی یا همان سرنخ فروش، و تبدیل آنها به خریدار نهایی کمک زیادی می‌کند. در دنیای وب، جلب توجه کاربران به اندازه کافی کار سخت و دشواری است؛ حال اگر بخواهید این بازدیدکنندگان را به مشتری و یا کاربر دائمی خود تبدیل کنید، کار سخت‌تر هم خواهد شد.

شما برای جذب بازدیدکنندگان و افزایش ترافیک سایت خود، احتمالاً منابع مالی و انسانی زیادی را صرف کرده‌اید؛ اما اگر این جذب ترافیک را به روش اصولی و به شکل درست انجام ندهید، بخش زیادی از این هزینه‌ها به هدر خواهد رفت. بازدیدکنندگان سایت شما باید در نهایت به مشتری شما تبدیل شده و با خرید محصولات و خدماتتان، سودآوری را برایتان ایجاد نمایند. بنابراین این روزها جذب مشتری در اینترنت می‌تواند یک کار چالشی باشد و دقیقاً در اینجاست که مبحث آهنربای لید و یا همان آهنربای سرنخ فروش مطرح می‌شود؛ موضوعی جذاب و بسیار کاربردی که می‌تواند به هر کسب و کاری کمک کند تا از طریق بستر وب (و حتی دیگر بسترها)، مشتریان بالقوه را جذب کرده و آنها را به خریدار و یا مشتری دائمی تبدیل کند.

در ادامه این مقاله، اطلاعات کاملتری از Lead Magnet در اختیار شما قرار می‌دهیم، پس تا انتها با آکادمی کاپریلا همراه باشید.

آهنربای لید چیست؟

قبل از اینکه به مفهوم دقیق آهنربای جذب لید بپردازیم، این نکته را بدانید که شما باید بتوانید از کاربران و مشتریان خود، اطلاعات شخصی و کاری‌شان را دریافت کنید تا از این اطلاعات برای برقراری ارتباط با آنها و بازاریابی محصولات و خدماتتان استفاده نمایید. منظور از اطلاعات، مواردی مثل نام، آدرس ایمیل و یا شماره تلفن، جنسیت، استان محل سکونت، شغل و … خواهد بود.

شاید فکر کنید کاربران به سادگی آدرس ایمیل و شماره و اطلاعاتشان را در اختیار شما قرار می‌‌دهند، اما باید بگوییم سخت در اشتباهید! کاربران معمولاً به همین سادگی این کار را برای شما انجام نخواهند داد. اگر شما در سایت خود از آنها بخواهید آدرس ایمیلشان را در اختیار شما قرار دهند، بدون شک در ذهن آنها یک سوال واحد شکل می‌گیرد که «چرا من باید آدرس ایمیل خود را به شما بدهم؟ این کار چه فایده‌ای برای من خواهد داشت؟».

بنابراین در اینجا، مساله مهم این است که شما بتوانید به پرسش مطرح شده در ذهن کاربران پاسخ دهید. حال چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟

‫‫«ارائه ارزش و پیشنهاد رد نشدنی به کاربران که در ازای آن، آدرس ایمیل و یا دیگر اطلاعاتشان را در اختیار شما قرار دهند.‬‬
در حقیقت، شما به نوعی به بازدیدکننده سایت و یا حتی مراجعه‌کنندگان حضوری مجموعه خود، نوعی رشوه اما رشوه اخلاقی می‌دهید! بدین صورت آن‌ها را به انجام کاری تشویق کنید که می‌تواند دادن آدرس ایمیل و یا شماره تلفن خود به شما باشد تا در ازای آن، پاداشی دریافت کنند»

ارائه ارزش‌ها یا پیشنهادهای رد نشدنی، همان آهنربای لید (Lead Magnet) است که به شما امکان ایجاد یک لیست آدرس ایمیل کاربران و یا شماره تلفن آنها را می‌دهد و می‌توانید از آن اطلاعات در کمپین‌های ایمیل مارکتینگ و اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید.

ساخت یک لیست ایمیل آدرس، با استفاده از آهنربای سرنخ فروش، بسیار ارزشمند و کاربردی خواهد بود؛ زیرا این لیست، ‌آدرس ایمیل مخاطبانی است که با میل و اراده خود، آن را در اختیار شما قرار داده‌اند و به نوعی به کسب و کار و محصولات شما علاقه‌مند هستند. از این رو این احتمال، بسیار بالا خواهد بود که این دسته از مخاطبان به مشتری تبدیل شده و از محصولات و خدماتتان استفاده کنند.

آموزش Lead Magnets

اهمیت و فایده آهنربای لید (لید مگنت) چیست؟

اگر تا اینجای مطلب را با دقت مطالعه کرده باشید، به مفهوم آهنربای لید پی برده‌اید. حالا می خواهیم این مبحث را بیشتر باز کرده و در مورد فواید و اهمیتی که دارد، به طور کامل‌تر صحبت کنیم.

زمانی که شما آهنربای سرنخ فروش را به خوبی به کار ببرید و پیشنهاداتی جذاب و فوق‌العاده را به مخاطبان خود ارائه کنید، کاربران بیشتری اطلاعاتشان را در اختیار شما قرار می‌دهند و شما لیستی کاملتر و باکیفیت‌تر خواهید ساخت.

این لیست ایمیل و یا لیست شماره تلفنی که بدین شکل ایجاد کردید، در استراتژی‌های بازاریابی، دارایی بسیار ارزشمندی است. شما به کمک این دارایی، اطلاعات مخاطبانی را در اختیار دارید که می‌توانید در بازه‌های زمانی مختلف با آنها ارتباط برقرار کرده و به خرید تشویقشان کنید. این مزیت را می توان در قالب یک مثال بهتر درک کرد:

فرض کنید شما در زمینه فروش لباس مردانه فعالیت می‌کنید و با لید مگنت توانسته‌اید یک لیست ایمیل عالی بسازید. حالا می‌توانید در حراجی پایان فصل، برای مخاطبان خود ایمیلی را ارسال کنید و فروش ویژه لباس های آخر فصل را به آنها اطلاع دهید و در این پیام، لینک وبسایت، کد تخفیف و … را نیز قرار دهید.

وقتی مخاطبان چنین ایمیلی را از طرف شما دریافت می کنند چه اتفاقی می‌افتد؟

از آنجا که این مخاطب قبلا سایت شما را بازدید و آدرس ایمیلش را وارد کرده، به احتمال بسیار زیاد به سایت و یا محصولات شما علاقه داشته است. حالا این احتمال بسیار بالا خواهد بود که یک مخاطب علاقه‌مند با دریافت پیام حراجی پایان فصل، ترغیب شود از سایت شما خرید کند.

چگونه آهنربای لید بسازیم؟

ساخت آهنربای لید خود مقوله‌ای گسترده است که در قالب یک مقاله کوتاه نمی‌گنجد. اما در این بخش به طور خلاصه به نحوه ساختن لید مگنت اشاره کردیم تا با روش های ساخت آهنربای لید آشنا شوید.

برای ایجاد سرنخ فروش می‌توان بسترهای متعددی را انتخاب کرد. یکی از رایج‌ترین آنها، همان وبسایت اصلی شما خواهد بود. برای مثال، نمایش یک پاپ آپ به کاربر زمانی که وارد سایت می‌شود (در این پاپ آپ از کاربر می خواهید که آدرس ایمیل خود را وارد کند). روش دیگر این است که از طریق شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام اقدام به ساخت یک ‌آهنربای لید کنید. در بخش استوری می‌توانید از کاربران بخواهید برای شرکت یک دوره آموزشی رایگان شماره تلفن خود را دایرکت کنند.

حتی از روش‌های آفلاین و به صورت حضوری نیز می‌توانید اطلاعات مشتریان خود را دریافت کنید و یک آهنربای لید عالی بسازید. در کسب و کارهای مختلف می‌توان در ازای یک پیشنهاد رد نشدنی، مشتریان و یا مراجعه‌کنندگان را تشویق کرد که شماره تلفن و آدرس ایمیل خود را در اختیارتان قرار دهند.

چند مثال از آهنربای لید

همان‌طور که در بخش قبل اشاره کرده‌ایم، برای ساخت آهنربای سرنخ فروش، روش‌های متعددی وجود دارد. با توجه به هر نوع کسب و کار، هدف و مخاطبان آن، هزاران مورد و مثال را می‌توان بیان کرد. برای اینکه در این مورد ایده های بیشتری داشته باشید و بتوانید آهنربای سرنخ فروش خوبی را بسازید، چند نمونه را در ادامه مقاله ذکر کرده‌ایم.

فیلم‌های آموزشی

شما می‌توانید یک فیلم آموزشی کاربردی رایگان را به عنوان یک پیشنهاد رد نشدنی جذاب به کاربران خود ارائه دهید. این نمونه در خیلی از کسب و کارها می‌تواند به کار گرفته شود و شروع یک ارتباط بی‌نظیر را با مخاطبان هدف رقم بزند.

مثال: اگر شما در زمینه فروش مبلمان فعالیت می‌کنید، می‌توانید یک فیلم آموزشی کوتاه در مورد نحوه پاک کردن لکه‌های مبل تهیه کنید. یا اینکه در مورد چگونگی ست کردن مبلمان با دیگر آیتم‌های دکوراسیون، یک فیلم جذاب و خلاقانه تهیه کنید. این فیلم آموزشی رایگان را در ازای وارد کردن آدرس ایمیل، در اختیار کاربران قرار دهید.

نسخه‌های رایگان

بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار، یک نسخه دمو آزمایشی رایگان را در اختیار مخاطبانشان قرار می‌‌دهند.
این شرکت‌ها با دادن نوید به کاربران خود که آنها «می‌توانند قبل از خرید نرم‌افزار مورد نظر، نسخه آزمایشی رایگان آن را امتحان کنند» سرنخ فروش کسب و کار خود را جذب می‌کنند؛ یعنی با دادن این وعده، آنها را تشویق می‌کنند که آدرس ایمیل یا شماره تلفن خود را وارد کرده تا برای یک خرید مطمئن، نسخه آزمایشی آن را تست کنند.

مثال واقعی از آهنربای لید

مطالعه‌های موردی

مطالعه‌های موردی، از دیگر مثال‌ها است که به خوبی می‌تواند کاربر را تشویق کند و یک ایده عالی برای ساخت آهنربای سرنخ فروش باشد.
مطالعه موردی (Case Study) در حقیقت نمونه‌هایی از زندگی واقعی است. منظور از مطالعه موردی، اشخاص و مشتریانی هستند که از محصول و یا خدمات شرکت شما استفاده کرده‌اند و نتیجه برای آنها رضایت‌بخش بوده است.

مطالعه موردی مشتریان یا نظرات مثبت آنها، مستقیماً هدیه ملموسی مانند سایر روش‌ها در اختیار مخاطب قرار نمی‌دهد اما به کمک آن می‌توان نظر مخاطب را به محصول خود جلب کرده و برای مواردی مثل مشاوره و … اطلاعاتشان را دریافت کرد.

راهنمای آهنربای لید

آزمون و تست

انجام تست و آزمون برای بسیاری از مردم جذاب و جالب توجه است. به عنوان مثال، یک تست هوش که می‌‌تواند میزان آی‌کیو (IQ) فرد را بسنجد، یا تست‌‌های روانشناسی و خودشناسی که می‌‌تواند میزان استرس و اضطراب افراد را اندازه‌گیری کند. از این مدل تست‌ها، فراوان بوده و می توانید برای ترغیب کاربران سایت خود استفاده کنید تا آدرس ایمیلشان را در اختیار شما قرار دهند.

تنوع در تست و آزمون بسیار زیاد است. اینگونه تصور نکنید که تست‌‌‌ها فقط مربوط به هوش و روانشناسی است. شما با کمی خلاقیت می‌توانید در حوزه کاری خود نیز حتی تست‌های تخصصی و آموزشی را تالیف کنید.

کوپن‌های خرید

کوپن و کد تخفیف برای هر مشتری و خریداری جذاب است. بنابراین اگر محصول یا خدماتی را به صورت آنلاین عرضه می‌کنید، از این آهنربای جذب لید، غافل نشوید. می‌توانید برای دریافت تخفیف، از کاربران بخواهید شماره تلفن و یا آدرس ایمیلشان را وارد کنند.

وبینارها

شرکت در وبینار برای بسیاری از مخاطبان، به ویژه مخاطبان سایت‌‌های آموزشی فوق‌العاده جذاب است. وعده برگزاری یک وبینار رایگان در آینده نزدیک به کاربران خود، یک نمونه از آهنربای جذب سرنخ فروش خواهد بود. البته این مورد به غیر از سایت‌های آموزشی، برای بسیاری دیگر از کسب و کارها می تواند به کار گرفته شود. مثلاً کسب و کاری در حوزه خدمات حسابداری، وبیناری آموزشی برای توضیح قوانین جدید مالیاتی کشور برگزار می‌کند و بدین ترتیب، می‌توانید لیدهای زیادی را برای خود جذب کند.

آموزش کامل آهنربای لید

نکات مهم و پایانی Lead Magnet

برای اینکه بتوانید در زمینه ایجاد و بکارگیری آهنربای سرنخ فروش یا لید مگنت موفق عمل کرده و نتیجه آن را بر کسب و کار خود مشاهده کنید، لازم است که چند نکته مهم را مورد توجه قرار دهید. این نکات به شرح زیر است:

  • آهنربای شما باید برای کاربران به راحتی و به سرعت قابل استفاده باشد. برای نمونه، خواندن یک کتاب پی دی اف ۳۰ صفحه‌ای خیلی راحت‌تر از خواندن یک کتاب 300 صفحه‌ای است.
  • آهنربای لید باید ارزشی را برای کاربر ایجاد کند و فایده‌ای را برای آنها به دنبال داشته باشد.
  • پیشنهادات شما برای ترغیب کاربران، وسوسه‌کننده و خیلی خاص باشد.
  • رضایت فوری را برای کاربران ایجاد کنید. منظور این است که پیشنهاد شما طوری باشد که کاربر بتواند همان لحظه، از آن استفاده کند.
  • پیشنهادات شما در راستای نیازها و خواسته‌های کاربران باشد و بتواند از آنها مشکلی را حل کند و راه حلی را ارا‌ئه دهد.
  • برای پیدا کردن بهترین ایده آهنربای لید، از تست A/B کمک بگیرید.

با بکارگیری این نکات می‌توانید سرنخ‌های فروش عالی برای کسب و کار خود ایجاد کنید تا در نهایت، کاربران خود را به مشتری تبدیل کنید. اما با این حال، موارد گفته شده در این مقاله، تنها بخشی از اطلاعات لازم برای برای جذب لید با استفاده از استراتژی Lead Magnet می‌باشد و در آینده، در مقالات دیگر، آموزش‌های بیشتری منتشر خواهیم کرد. تا آن زمان، می‌توانید سوالات و مشکلات خود را در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

من فاطمه فرمانی هستم، عاشق سئو و دیجیتال مارکتینگ. هر روز یاد می‌گیرم و دانسته‌هامو با دیگران به اشتراک می‌ذارم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.