آیا برای شما هم سوال است که چطور برخی افراد همیشه در حال ساختن ایده‌های جدید هستند؟ چطور برخی افراد همیشه راه حل و اندیشه‌ای خلاقانه دارند؟ این در حالی است که بسیاری از مردم، بر عکس این افراد هستند؛ یعنی خیلی خوب نمی‌توانند خلاقانه فکر کنند؛ اما چرا برخی می‌توانند و برخی نمی‌توانند؟ پاسخ این سوال در توانایی آن‌ها در استفاده از تفکر خلاق یا Creative Thinking نهفته است.

تفکر خلاق توانایی در نظر گرفتن چیزی به شیوه‌ای جدید است. حال این موضوع ممکن است یک رویکرد جدید برای یک مشکل، حل یک درگیری بین کارکنان یا یک نتیجه جدید از مجموعه داده‌ها باشد. در دنیای کسب و کار، کارفرمایان در هر حوزه‌ای همیشه به دنبال کارمندانی هستند که بتوانند خلاقانه فکر کنند و چشم‌اندازهای جدیدی را به محل کار بیاورند. ما در این مقاله آکادمی کاپریلا درباره تفکر خلاق، مزایای استفاده از این تفکر و انواع آن صحبت کردیم. پس با ما همراه باشید.

تفکر خلاق چیست؟

 تفکر خلاق یعنی توانایی تفکر متفاوت برای دیدن مسئله یا مشاهده آن از یک زاویه دید دیگر و جدید. هنگامی که فرد از زاویه دید جدیدی به مسائل و مشکلات نگاه می‌کند، باعث می‌شود فرد این توانایی را داشته باشد که برای حل مشکلات، راه حل جدیدی پیدا کند. در تفکر خلاقانه ممکن است فرد از یک شیوه غیر معمول، مشکل و یا مسئله‌ای را حل کند که براساس چهارچوب فکری افراد معمول نباشد.

به طور خیلی خلاصه تفکر خلاق یعنی:

شیوه‌ای جدید جهت بررسی و حل مسئله‌ها با استفاده از زاویه دید متفاوت. در تفکر خلاق از راه‌حل‌های مرسوم نباید استفاده کرد و در حالت کلی تفکر خلاق، یک تفکر خارج از چهارچوب و اصطلاحاً Out of box است.

تفکر خلاق
تفکر Out of box

تفکر خلاق چگونه عمل می‌کند؟

تفکر خلاق در فضای کاری می‌تواند تخصص‌ها و مشاغل زیادی را در بر بگیرد. در ادامه و با چند مثال، چگونگی نمایش تفکر خلاق در مشاغل مختلف را بررسی می کنیم.

خلاقیت هنری

برای یک کار هنری در شرکت، نیازی نیست حتماً هنرمند باشید. شاید پیشنهادات شما در مورد ظاهر بسته‌بندی محصولات بتواند تغییرات جذابی به آن اضافه کند. موارد دیگر مثل طراحی لوگو، نوشتن متن تبلیغاتی، نوآوری برای ارتقای ظاهری محصول و …. جلوه هنری تفکر خلاق به شمار می‌رود.

حل مسئله خلاق

حل مسئله خلاق، به عنوان یک نوع خلاقیت و نوآوری شناخته می شود. یک فرد دارای تفکر خلاق حل مسئله، می‌تواند راهکارهای جدیدی برای حل مسائل پیدا کند که نسبت به راهکارهای قبلی، خلاقانه‌تر و موثرترند. با قابلیت خلاق حل مسئله ممکن است با طوفان فکری راه‌های جدیدی برای کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های شرکت یا راه حل عبور از یک بحران پیدا کنید.

خلاقیت در حوزه فنی و مهندسی

بعضی از مردم، مهندسی و علوم فنی را مخالف هنر و خلاقیت می‌دانند که باوری اشتباه است. زمینه‌های علمی، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی هم به شدت خلاق هستند. طراحی هر چه موثرتر خط تولید، برنامه‌نویسی نرم‌افزارها یا طراحی فرضیه‌های آزمایشی می‌تواند از خلاقانه‌ترین اندیشه‌های حوزه مهندسی و علوم فنی باشد.

انواع تفکر خلاق چیست؟

تفکر خلاق به شیوه های مختلفی بروز پیدا می‌کند. در ادامه، برخی از رایج‌ترین انواع تفکر خلاق را که در محیط کار مشاهده می‌کنید، بیان کردیم.

تفکر خلاق با ذهن باز

برای خلاقانه فکر کردن، هرگونه پیش‌داوری و تعصب احتمالی خود را کنار گذاشته و به چیزها به شکلی جدید نگاه کنید. وقتی با ذهن باز به سراغ یک مسئله می‌روید، به خودتان اجازه می‌دهید تا خلاقانه فکر کنید.

تفکر خلاق در موسیقی

تفکر خلاق را می‌توانید در نوای زیبای ساز یک موسیقیدان به راحتی مشاهده کنید. افرادی که موسیقیدان هستند و یا آهنگ‌سازی می‌کنند، دارای تفکری خلاق هستند. چرا که آن‌ها با تفکری عمیق چندین نت را با هم ترکیب می‌کنند و صدای زیبای جدیدی را تولید می‌کنند. آمارها نشان می‌دهند که در کل دنیا تا به امروز، بیش از چندین میلیون آهنگ ساخته شده است. این چندین میلیون آهنگ ساخته شده هیچ یک شبیه به هم نبوده‌اند و کاملاً با هم فرق دارند. پس ساخته شدن یک آهنگ نشات گرفته از تفکر خلاق است.

تفکر خلاق در سازماندهی

گرچه افراد خلاق، افرادی غیر قابل سازماندهی شدن شناخته می‌شوند، اما سازمان‌دهی کردن بخشی ضروری از خلاقیت است. زمانی که به دنبال ایده‌های جدید هستید و اوضاع به هم می‌ریزد، نیاز دارید ایده‌های خود را سازماندهی کرده تا دیگران قادر به درک آنها و انجام ایده‌ها باشند. همچنین می‌توانید شیوه‌های خلاقانه برای سازماندهی امور پیدا کنید.

تفکر خلاق در تجسم

تفکر خلاق را می‌توان در هنر، تصویر و نما نیز مشاهده کرد. افرادی که قصد دارند در رشته‌هایی مانند نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی و… موفق شوند باید دارای تفکر خلاق باشند. در این صورت آن‌ها می‌توانند آثار زیبای متفاوتی را خلق کنند.

تفکر خلاق مکانیکی

تفکر خلاق در فعالیت‌های مکانیکی نیز قابل مشاهده است. به عبارتی خلاقیت مکانیکی به تولید اشیا و محصولاتی می‌پردازد که به انسان‌ها در طول زندگی کمک می‌کند. برای مثال اختراع برق، تلفن، اتومبیل‌های خورشیدی و … همه محصولات تفکر خلاق مکانیکی هستند. ادیسون، گراهامبل، ایلان ماسک و… افرادی دارای تفکر خلاق مکانیکی هستند.

تفکر خلاق کلام

این تفکر را می‌توان در اشعار حافظ، مولانا، فردوسی و… دید. در واقع نوشتن شعر و یا هر کلامی که پیش از آن از قبل وجود نداشته باشد را تفکر خلاق کلامی می‌گویند. در واقع شاعرین و نویسندگان دارای قدرت تخیل بسیار بالایی هستند که می‌توانند کلامی جدید خلق کنند. آن‌ها توانایی دارند با کمک از ذهن خلاق خود داستان‌هایی زیبا و شعرهایی ماندگار بنویسند و خلق کنند.

تفکر خلاق حرکتی

تفکر خلاق حرکتی را می‌توانید در حرکات بدن یک بازیگر تئاتر و یا یک مربی حرفه‌ای ورزشی ببینید. در حقیقت، تفکر خلاق حرکتی با بدن و حرکات فیزیکی در ارتباط است. هنگامی که شما یک پیام را از طریق حرکات بدن (زبان بدن) به افراد دیگر منتقل می‎‌کنید، این کار نشات گرفته از یک تفکر خلاق است.

تفکر حلاق و خلاقیت

تفکر خلاق حل مسئله

مدیران، کارمندانی خلاق که به آنها در حل مسائل کاری کمک کنند نیاز دارند. زمانی که تحت فشار یک مشکل قرار می‌گیرید، قبل از آنکه از دیگران کمک بخواهید، راه‌هایی را که به حل آن کمک می‌کند پیدا کنید. اگر نیاز به مراجعه به مافوق است، به جای صرف بیان مشکل، راه حل‌هایتان را هم پیشنهاد دهید.

تفکر خلاق در ارتباطات

اگر نتوانید به خوبی ایده‌ها و راهکارهای خلاقانه خود را به دیگران انتقال دهید، از تفکر خلاق شما تقدیر نخواهد شد. نیاز است تا بتوانید به شیوه‌ای گیرا به صورت مکتوب یا شفاهی، توانایی ارتباط خود را ارتقا دهید. همچنین باید قبل از آنکه سراغ ایده‌پردازی بروید، شنونده خوبی باشید و به کل ابعاد مشکل واقف شوید تا بتوانید ایده‌ی مورد نیاز برای مشکل اصلی را پیدا کنید.

تفکر خلاق تحلیلی

قبل از خلاق فکر کردن در مورد مسئله‌ای، باید در ابتدا قادر باشید که آن مسئله را به خوبی درک کنید. این امر به توانایی آزمودن و بررسی دقیق آن برای درک معنای چالش نیاز دارد.چه به یک جمله نگاه کنید یا مجموعه از داده‌های آماری، سرفصل درس یا حتی یک معادله، نیاز دارید قبل از استفاده از تفکر خلاق، آن را تحلیل کنید.

اهمیت داشتن تفکر خلاق چیست؟

افرادی که دارای طرز تفکر خلاقانه هستند در طول زندگی بسیار موفق‌تر عمل خواهند کرد؛ چرا که آن‌ها با روحیه‌ای که دارند می‌توانند چالش‌ها و هیجانات بیشتری را به زندگی خود راه دهند. از این رو افرادی که تفکر خلاق دارند، بیشتر به دنبال فرصت‌ها می‌روند و در نتیجه بیشتر از افراد دیگر می‌توانند رویاهای خود را دنبال کنند. این افراد از زندگی لذت بیشتری خواهند برد چرا که همیشه انتقادپذیر هستند و به دنبال ماجراجویی‌اند.

تفکر خلاق به افکار تخیلی و تحلیلی افراد جهت می‌دهد در نتیجه افکار او را منظم‌تر کرده و باعث می‌شود او در مسیر درست‌تری تصمیم‌گیری کند. این افراد در حل مسائل زندگی شخصی و کاری خود بهتر از سایرین عمل می‌کنند چون شاید صدها مسیر را برای حل مشکلات امتحان کنند و خسته نشوند.

از آنجاییکه دنیا و جامعه با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است و همه ما نیاز داریم که خودمان را با تغییرات دنیا سازگار کنیم و تسلیم نشویم، در این صورت نیاز داریم همیشه خلاقانه عمل کنیم. با وجود تفکر خلاقانه است که در مقابل مواجه شدن با مشکلات و چالش‌های زندگی می‌توانیم پاسخ درستی بدهیم. امروزه با توجه به چالش‌های فراوانی که در دنیای کار و زندگی وجود دارد، توانایی کاربرد تفکر مبتکرانه و خلاقانه در محیط‌های دیجیتال و غیر دیجیتال، به یک ویژگی در افراد موفق تبدیل شده است.

اما آیا می‌توان تفکر خلاق را در خود پرورش دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله. ما در ادامه به شما راهکارهای تقویت این مهارت را آموزش خواهیم داد.

مزایای تفکر خلاق در کسب و کار

مدیران، کارمندان خلاق را برای پیشرفت بیشتر و گذر از مشکلات شرکت می‌خواهند. شرکت‌هایی که خلاقیت کارمندان خود را پرورش می‌دهند احتمال کسب درآمد بیشتر آنها افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل، افراد دارای تفکر خلاق، ارزشمندی بیشتری نسبت به سایر کارکنان دارند. خلاقیت در کسب و کار سبب می‌شود تا برای پیدا کردن مسیر پیشرفت، یک مزیت رقابتی داشته باشید و بتوانید فرصت‌های جدید را پیدا کرده و یا آنها را بسازید.

  • خلاقیت کمک می‌کند تا یک گام جلوتر باشید.

خلاقیت برای موفقیت کسب و کار ضروری است چون کمک می‌کند با ایده‌های خلاق و متفاوت، یک گام از راه حل‌های بدیهی رقبا جلوتر باشید.

  • تفکر خلاق، قدرت حل مساله را ترویج می‌دهد.

به جز ایده و ایده‌پردازی، شرکت‌ها به حل اثربخش مشکلاتشان هم نیاز دارند. چه مسئله‌ای مالی باشد، چه در بخش مشتریان یا حتی بیزینس مدل، با استفاده از مهارت‌های تفکر خلاق، می‌توان ساده‌ترین و ارزشمندترین راهکارها را برای حل مسائل پیدا کرد.

  • تفکر خلاق، بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

یکی از مهمترین جنبه‌های هر کسب کار، بهره‌وری آن است. خلاقیت می‌تواند کارکنان را به قلمروهای جدیدتری هدایت کند و این امر، به افزایش بهره‌وری آنها کمک کند. با تشویق پرسنل به تفکر خارج از چارچوب، راه حل‌های اثربخش و نوآورانه در همه بخش‌های سازمان را دریافت کرده و به بهره‌وری شرکت کمک می‌کنید.

افراد دارای تفکر خلاق ویژگی‌هایی دارند؟

توماس ادیسون، اسحاق نیوتون، آلبرت اینشتین، ماری کوری، چارلی چاپلین، استیو جابز و … همگی افرادی هستند که دارای تفکر خلاق‌اند. اما شاید با خواندن نام این بزرگان تصور کنید که خلاق بودن و داشتن تفکر خلاق همیشه به معنی انجام کارهای بزرگ است. این تفکر اشتباهی است چرا که تفکر خلاق می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات کوچک زندگی و شغلی نیز تاثیرگذار باشد. به طور کلی افرادی که دارای تفکر خلاق هستند همگی دارای ویژگی‌های مشترکی هستند که در زیر بیان شده:

  • آن‌ها با افراد زیادی ارتباط موثر برقرار می‌کنند:

همه افرادی که دارای تفکر خلاقانه هستند اعتماد بنفس بالایی دارند. به همین دلیل آن‌ها با توجه به اعتماد به نفس بالایی که دارند به خوبی با دیگران ارتباط موثر برقرار می‌کنند.

  • افراد با تفکر خلاق معمولاً ذهنی باز دارند:

ذهن باز به ذهنی گفته می‌شود که همیشه از انتقاد دیگران استقبال می‌کند و از آن‌ها در جهت بهبود نقاط ضعف خود استفاده می‌کند. ذهن باز همیشه آماده پذیرش ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید است. افرادی که دارای ذهن باز هستند، ایده‌هایشان را به راحتی بیان می‌کنند و از ارزیابی ایده‌های خود ترسی ندارند. فرد با ذهن باز از شکست‌های خود در جهت موفقیت‌هایش استفاده می‌کند. به همین دلیل او همیشه در حال رشد و توسعه است. افراد با تفکر خلاق دقیقاً دارای ذهنی باز دارند.

  • ریسک‌پذیری بالایی دارند:

افرادی که دارای تفکر خلاق هستند، قدرت ریسک‌پذیری بالایی دارند. آن‌ها همیشه از شیوه‌ها و راه‌حل‌های جدید بهره می‌گیرند و ریسک تمامی ایده‌های خود را می‌پذیرند. این افراد تمایل دارند با چالش‌های خود در مسیر روبرو شوند. آنها تغییر را می‌پذیرند. افراد با تفکر خلاق بسیار صبورند و هیچ‌ وقت از خطر کردن نمی‌ترسند. این افراد خوب می‌دانند برای موفق شدن و ایجاد یک ایده جدید، گاهی باید نقطه امن زندگی را رها کنند.

  • این افراد انعطاف‌پذیری بالایی دارند:

توانایی سازگاری با تغییرات و تفکر خارج از الگوهای معمولی، بخش‌های یک تفکر خلاق هستند. از این‌رو افراد با تفکر خلاق باید بتوانند از الگوهای خارج از چهارچوب برای حل مسائل و مشکلات استفاده کنند، به همین دلیل این افراد باید دارای انعطاف‌پذیری بالایی باشند. آن‌ها همیشه پذیرای تغییر هستند. به همین دلیل هنگام حل مسائل از تغییر شیوه‌ی خود هراسی ندارند.

ویژگی افراد دارای تفکر خلاق
ویژگی‌ها و کلمات مرتبط با تفکر خلاق

۶ راه برای تقویت تفکر خلاق

تفکر خلاق مانند یک عضله در بدن شما است. این بدان معناست که شما می‌توانید با تمرین، این مهارت را در خود پرورش دهید و آن را تقویت کنید. فرقی نمی‌کند افراد، شما را خلاق می‌بینند یا نه، شما در هر صورت می‌توانید بر روی این مهارت خود کار کنید. ما در ادامه شش راهکار برای تقویت تفکر خلاق را بیان کرده‌ایم:

فراتر از حاشیه امن‌تان مطالعه کنید.

همه افراد همیشه به دنبال مطالعه مطالبی هستند که با زندگی و کسب و کارشان مرتبط است. بسیاری بر این باورند که مطالعات حوزه کسب و کاری می‌توانند تفکر خلاق را در کسب و کارشان تقویت کنند؛ اما در واقع مطالعه این موضوعات تفکر خلاق را در شما تقویت نمی‌کنند. برخی از این مطالب فقط انگیزه شما را برای ادامه بیشتر می‌کنند. برای تقویت تفکر خلاق باید کمی پیش‌تر بروید. باید هر روزه وبلاگ‌هایی را که موضوعات جدید را منتشر می‌کنند نیز مورد مطالعه قرار دهید. کتاب‌هایی خارج از کسب و کارتان یا مسائل فعلی زندگی خود مطالعه کنید.

شروع به نوشتن یک مقاله 500 کلمه‌‎ای کنید که موضوع مشخصی ندارد.

بسیاری از ما انسان‌ها با این چالش روبرو هستیم که نمی‌توانیم افکار خود را برای ایجاد یک ایده جدید و خلاق متمرکز کنیم. نوشتن، یک تمرین بسیار عالی است. یک صفحه خالی برای خود باز کنید و فقط شروع به نوشتن کنید. نوشته شما نباید دارای هیچ تیتر و موضوع خاصی باشد. پس از نوشتن نیاز نیست آن را ویرایش کنید و اصلاً در این نوشته از خود انتقاد نکنید. اجازه دهید هر آن چیزی که از ذهن شما عبور می‌کند، توسط دستانتان نوشته شود. شما بعد از نوشتن، وقتی متن را بخوانید کمی تعجب کنید چرا که این افکار کمی عجیب و غریب خواهند بود اما بعد از نوشتن آن‌ها، احساسی که به شما دست خواهد داد این است که خلاقیت و انرژی شما افزایش پیدا کرده است.

فیلم زیاد ببینید و به سینما بروید.

فیلم دیدن یکی از ابزارهایی است که تفکر خلاق را در شما تقویت می‌کند. دیدن فیلم در یک پرده بزرگ مانند نمایشگر سینما برای شما لذت بیشتری خواهد داشت. این بزرگی و هیجان باعث می‎‌شود شما تمام حرکت‌ها و گفتارهای در فیلم را بیشتر احساس کنید. در نتیجه ذهن شما به صورت ناخودآگاه تمام آن‌ها را می‌بیند و آنالیز می‌کند و این پردازش، تفکر خلاقانه شما را فعال می‌کند. این بار به یک سینما بروید و پس از خارج شدن، به ذهن خود بیندیشید که چقدر از ایده‌ها و افکار جدید پر شده است.

با افراد خلاق معاشرت کنید.

برخی افراد همیشه بر این باورند که باید همه چیز را در ابتدا خودشان تجربه کنند. اما آیا فکر کردید طول عمر شما در زندگی چقدر است؟ ما فرصت کافی برای اینکه همه‌ چیز را تجربه کنیم را نداریم. به همین دلیل باید از تجربیات افراد دیگر که تجربیات بیشتری دارند استفاده کنیم. برای اینکه بتوانید تفکر خلاق را در خود پرورش دهید، لازم است که با افراد خلاق معاشرت کنید و از تجربیات آن‌ها بهره ببرید. افراد خلاق قطعاً منبع بسیار خوبی برای تقویت تفکر خلاق هستند.

ورزش کنید.

بسیاری از افراد ورزش می‌کنند تا ماهیچه‌های بدن خود را تقویت کنند اما ورزش علاوه بر تقویت ماهیچه بدن، گردش خون را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش تمرکز و بهتر شدن فرآیند تفکر می‌شود. ورزش اضطراب و استرس را از شما دور می‌کند و همین مسئله باعث بر پرورش تفکر خلاق بسیار موثر خواهد بود.

تفکر خلاق با رهیافت تفکر جانبی

به جز 6 مرحله قبلی، رویکردهای دیگری برای پرورش تفکر خلاق وجود دارد که رویکرد تفکر جانبی یکی از آنهاست. تفکر جانبی اصطلاحی‌ست که توسط فردی به نام Edward de Bono ایجاد شد و به معنی فکر کردن در مورد مسائل به شکلی متفاوت از آن زاویه دیدی که معمولاً استفاده می‌شود، می‌باشد.

تفکر جانبی تفاوت بسیار زیادی با تفکر منطقی که امروزه استفاده می‌شود دارد. این نوع تفکر، مرزهای فکری را گسترش می‌دهد، شما را از مرزبندی‌ها رها می‌کند تا شانس کاوش در چیزهایی را که از وجود آنها خبر نداشتید به شما بدهد. در ادامه، 5 گام استفاده از تفکر جانبی بیان شده است.

  1. تمرکز روی تفکرتان را تغییر دهید، به ذهنتان اجازه دهید که گزینه‌های جدیدی کشف کند. از امتحان کردن چیزهای جدید نترسید.
  2. از محدودیت‌های تفکر سنتی منطق‌محور که فقط به دنبال دلیل است، رها شوید. درهم و برهم فکر کنید، به کوچکترین جزئیات و احتمالات و گزینه‌ها فکر کنید.
  3. ایده‌های جدید بسازید و آنها را برای مشکل مربوطه متناسب کنید. ایده‌پردازی به تنهایی کافی نیست، اجرای ایده مطابق با آن چیزی که برای موفقیت نیاز دارید، مهم است.
  4. از داده‌های غیر مرتبط و متنوع استفاده کنید تا با مفاهیم جدید مواجه شوید. داده‌ها رو تفکیک کنید، گروه‌بندی کنید و یا حتی سعی کنید داده‌هایی که به هیچ وجه فکر نمی‌کنید به درد بخورند را به کار بگیرید. با امتحان کردن بدون پیش قضاوت، می‌توانید راهکارهای غیر منتظره‌ای پیدا کنید.
  5. فراتر از گزینه‌های موجود و بدیهی را ببینید. گاهی وقت‌ها فرصت‌ها مخفی هستند و فقط با تفکر خارج از جعبه کشف می‌شوند.

موانع بروز تفکر خلاق

تفکر خلاق فرصت زندگی کردن ورای محدودیت‌ها را به شما می دهد. اما گاهی محدودیت‌هایی برای این آزادی عمل و اندیشه رخ می‌دهد که می‌توان با دوری از آنها، موانع تفکر خلاق را از بین برد تا خلاقیت شما فرصت بروز پیدا کند.

  • شکایت کردن در مورد یک مشکل

به جای گله کردن از مشکلات، به دنبال کشف فرصتها و راهکارهایی که ممکن است در دل مشکل نهفته باشد، باشید.

  • نگرانی در مورد فکر دیگران

وقت خود را برای نگرانی در مورد قضاوت دیگران به هدر ندهید. با کسانی که در حضور آنها از ابراز کردن خودتان نمی‌ترسید، ارتباط داشته باشید.

  • ماندن در ناحیه امن

بروز پتانسیل‌های شما ساده نیست و به تلاش و گاهاً ریسک نیاز دارد. همانطور که نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود، گاهی باید از ناحیه امن زندگی خارج شده و شروع به کاوش فرصت‌های جدید کنیم.

  • محدود شدن خلاقیت توسط جامعه

جامعه و سیستم آموزشی به ربات نیاز دارد، کسانی که کارها را طبق قانون و عرف به پیش ببرند. مدارس و دانشگاه‌ها عامل حذف خلاقیت هستند و نباید در این تله گرفتار شوید. به دنبال مکان‌ها و فضاهایی باشید که شانس بروز خلاقیت، امتحان کردن چیزهای جدید و … را به شما می‌دهد.

  • عقب‌نشینی بعد از پیدا کردن ایده خوب

به جای پذیرش ایده خلاقانه‌ای که قبلاً وجود نداشته، ترس از خوب نبودن ایده سبب می‌شود تا عطای آن را به لقایش ببخشید و ایده را کنار بگذارید.

  • تکبر

روی چیزی که درست است تمرکز کنید، نه اینکه چه کسی درست می‌گوید. تکبر خود را از بین ببرید تا فرصت تفکر منعطف و با ذهن باز را به دست آورید.

  • توقف یادگیری

باهوش بودن به معنی توانایی ایده‌پردازی نیست اما می‌تواند به شما در فهم ارزش یک ایده و تحقق آن کمک کند. به دنبال پاسخ‌ها باشید.

  • قطعی فرض کردن واقعیات

در زندگی همه، همیشه محدودیت‌ها و مرزهایی وجود دارد اما نباید آنها را همیشگی فرض کرد. به جای آنکه تسلیم قطعیت واقعیات زندگی شوید، شانس خود را برای پیدا کردن و ساختن دنیایی بهتر از دست ندهید.

جمع‌بندی مقاله

داشتن  تفکر خلاق، امری غیر ممکن نیست. تفکر خلاق همانند عضله‌های بدن هستند و با برخی تکنیک‌ها به راحتی می‌توانید آن را در خود پرورش داده و تقویت کنید. قبل از اینکه بخواهید مسئله‌ای را به خوبی حل کنید، بهتر است آن مسئله را به خوبی درک کنید. برای اینکه تفکری خلاقانه داشته باشید فقط کافیست پیش‌داوری‌های قبلی خود را کنار بگذارید و با یک دید جدیدی به مسائل نگاه کنید.

منابع آموزش متعددی در زمینه یادگیری تفکر خلاق وجود دارد که شما را در این زمینه کمک می‌کند. می‌توانید از کتابهای چاپی استفاده کرده و یا به عنوان راهکار بهتر، دوره‌های آموزشی ویدئویی زیر از وبسایت فرادرس را مشاهده کنید.

آموزش تفکر خلاق

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 7 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.