این روزها دیگر همه افراد یا یک اکانت در اینستاگرام دارند یا می‌خواهند یک اکانت در آن بسازند. آن‌قدر آوازه این پلتفرم به گوش همه رسیده که افراد از پیر و جوان، برای سرگرمی و کار، دسته‌دسته در اینستاگرام ثبت‌نام می‌کنند. اگر شما هم در اینستاگرام اکانتی دارید یا می‌خواهید که در آن صفحه‌ای باز کنید، احتمالا متوجه شده‌اید که در قدم اول باید برای خودتان اسم انتخاب کنید. هر چقدر از اهمیت انتخاب اسم اینستا بگوییم، کم گفته‌ایم.

شاید فکر کنید نامی که انتخاب می‌کنید خیلی اهمیت ندارد. اما وابسته به هدفی که از ساختن پیج اینستاگرام دارید، باید اسم مناسب برای اینستا انتخاب کنید. برای مثال، اگر قرار است که یک پیج شخصی داشته باشید که فقط دوستان و آشنایان را با آن فالو کنید و کمی هم سرگرم شوید، شاید خیلی وسواس و دقت به خرج دادن ضروری نباشد.

اما اگر هدف‌تان چیزی فراتر از سرگرم شدن و ارتباط داشتن با دوستان و آشنایان است، برای انتخاب اسم اینستا باید حوصله و خلاقیت داشته باشید. مثلاً اگر می‌خواهید برند خود را داشته باشید و یک کسب‌وکار موفق راه بیاندازید، یا اگر می‌خواهید یک بلاگر یا اینفلوئنسر معروف شوید، باید در انتخاب اسم اینستا کمی سخت‌گیرانه‌تر عمل کنید.

اگر شما هم علاقه دارید که با داشتن اسم خاص متفاوت باشید، باید یک سری نکات ریز ولی مهم را بدانید؛ چون به کارتان می‌آید. با ما در ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا همراه باشید تا نکات کلیدی که برای انتخاب اسم خوب برای اینستا لازم است بدانید را یاد بگیرید.

نام کاربری چه تفاوتی با اسم پیج دارد؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که در اینستاگرام دو نوع اسم وجود دارد: user name (نام کاربری) و account name (نام پیج). شاید برایتان سوال باشد که این اسم‌ها چه فرقی با هم دارند؟ یا اینکه هرکدام از این اسم‌ها چه اهمیتی دارند؟ در ادامه درباره هر کدام از آنها خیلی مختصر و مفید توضیح می‌دهیم.

انتخاب اسم خوب
اسم یا نام کاربری در اینستا

User name چیست؟

نام کاربری همان اسمی است که کاربران به کمک آن می‌توانند صفحه شما را پیدا کنند. یعنی اگر در قسمت سرچ اینستاگرام، نام کاربری شما را وارد کنند، صفحه‌تان برایشان بالا می‌آید. این نکته را به خاطر داشته باشید که نام کاربری، به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند تکراری باشد.

Account name چیست؟

نام پیج، همان اسمی است که در پروفایل شما نمایش داده می‌شود و می‌تواند تکراری باشد. جالب است بدانید، وقتی که دیگران در اینستاگرام به شما پیام یا به‌اصطلاح دایرکت می‌دهند، نام پیج در لیست دایرکت‌ها نشان داده می‌شود، نه نام کاربری. برای همین، اگر هدف بیزینسی دارید، بهتر است که نام پیج و نام کاربری‌تان را یکسان انتخاب کنید.

نام کاربری مهم‌تر است یا نام پیج؟

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، نام پیج در پروفایل و لیست دایرکت‌ها نشان داده می‌شود و در زیبایی پیج شما نقش تاثیرگزاری دارد. از طرفی نام کاربری هم خیلی اهمیت دارد؛ زیرا افراد برای پیدا کردن صفحه شما، آن را سرچ می‌کنند. پس به شما توصیه می‌کنیم که نام کاربری و نام پیج خود را همانند هم انتخاب کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • لغات و اصطلاحات اینستاگرام در فرهنگ لغات اینستا — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

چرا داشتن یک اسم خوب در اینستاگرام اهمیت دارد؟

انتخاب اسم خوب برای اینستا به دلایل زیادی اهمیت دارد. همان‌طور که اسم‌تان در دنیای واقعی، بر روی دیدگاه بقیه نسبت به شما تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای دارد، نباید اهمیت اسم مناسب در اینستاگرام را دست‌کم بگیرید.

یک سری از دلایلی که می‌تواند به‌راحتی اهمیت انتخاب اسم خوب برای اینستا را برایتان روشن کند، موارد زیر است:

  • اسمی که انتخاب می‌کنید، هویت شما در فضای مجازی است. این اسم اگر مناسب نباشد، هویت‌تان را زیر سوال می‌برد و کاربران را به این فکر می‌اندازد که در پشت اکانت شما یک انسان واقعی وجود دارد یا یک ربات؟
  • اسمی که انتخاب می‌کنید، نشان می‌دهد که شما پیج فیک هستید یا یک پیج واقعی؟ اگر اسم‌تان عجیب‌وغریب باشد، خیلی از کاربران به واقعی یا اصل بودن اکانت‌تان شک می‌کنند.
  • اسمی که انتخاب می‌کنید، بر میزان اعتماد کاربران به شما تاثیر چشمگیری دارد. پس اگر مثلاً اسم خوب و مناسبی برای پیج کاری‌تان انتخاب کنید، احتمال اینکه افراد به شما اعتماد کنند و برای خرید محصولات موجود در پیجتان پول بدهند، بیشتر می‌شود.
  • اسمی که انتخاب می‌کنید، بر روی رسیدن به هدف‌تان تاثیر زیادی دارد. مثلاً اگر پیج کاری دارید و می‌خواهید اسم‌تان در ذهن کاربران جا خوش کند، باید با دقت زیاد بهترین اسم ممکن را انتخاب کنید.

حالا که از اهمیت انتخاب اسم خوب برای اینستا صحبت کرده‌ایم، لازم است درباره سختی‌های آن هم به شما هشدار بدهیم.

سختی‌های انتخاب یک اسم خوب برای اینستاگرام چیست؟

شاید انتخاب اسم مناسب ساده به نظر برسد؛ اما اصلاً این‌طور نیست. چند مورد از مشکلاتی که ممکن است سر راهتان سبز بشود، مواردی است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ممکن است نام کاربری که مدنظرتان است را کاربر دیگری قبل از شما انتخاب کرده باشد. در نتیجه اینستاگرام اجازه استفاده از آن را به شما نمی‌دهد. این اتفاق اصلاً دور از ذهن نیست. با توجه به تعداد بالای کاربرانی که از اینستاگرام استفاده می‌کنند، چنین چیزی کاملاً طبیعی است و ممکن است برای هر کسی بارها اتفاق بیفتد.
  • مشکل دیگری که خیلی اوقات پیش می‌آید، برای رفع‌ و رجوع کردن مشکل قبلی است. یعنی خیلی از افراد برای اینکه بتوانند از یک نام کاربری خاص که قبلاً توسط شخص دیگری انتخاب شده است استفاده کنند، مجبور می‌شوند که به آن اعداد و نمادهای غیرمعمول اضافه کنند. این کار باعث می‌شود که نام کاربری خیلی عجیب‌ و غریب و سخت به نظر برسد. و خب این مدل نام کاربری‌ها اصلا در خاطر کسی نمی‌مانند و در نتیجه پیدا کردن پیج موردنظر با کمک آن نام کاربری بعید و غیرممکن است.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که باید در هنگام انتخاب اسم اینستاگرام در نظر داشته باشید، این است که نام‌های زیادی در این پلتفرم وجود دارند، که ممکن است شباهت چشمگیری به نام انتخابی شما داشته باشند. این شباهت‌ها ممکن است مخاطبان شما را تا حدی گیج و گمراه کند و در نتیجه آن‌ها نتوانند صفحه شما را از میان پیج‌های زیادی که نام مشابه با نام پیج‌تان دارند، تشخیص بدهند و پیدا کنند.

با توجه به سختی‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، لازم است ترفندهایی برای راحت‌تر شدن این پروسه به شما آموزش بدهیم.

چگونه یک اسم خوب برای اینستاگرام بسازیم؟

انتخاب اسم برای اینستا
نحوه انتخاب اسم خوب برای اینستاگرام

برای اینکه بتوانید یک اسم خوب برای صفحه اینستاگرام خود بسازید، توصیه می‌کنیم که از این روش‌ها استفاده کنید:

  • از نام و نام خانوادگی خود بدون هیچ تغییری استفاده کنید. بدون اضافه کردن هیچ‌گونه حرف اضافه‌ای، خیلی ساده و راحت، از نام و نام خانوادگی خود استفاده کنید.
  • از یک اسم مستعار که همه شما را با آن نام می‌شناسند استفاده کنید.
  • از اسم‌هایی استفاده کنید که ریتم خاصی داشته باشد. یاد گرفتن و به خاطر سپردن اسم‌هایی که ریتم دارد، خیلی راحت‌تر از اسم‌هایی است که ریتم ندارند.
  • از اسامی استفاده کنید که ظاهر متقارن دارند. مثلاً اسم‌ AzitA متقارن است و شیوه نگارش آن به گونه ایست که بهتر در ذهن باقی می‌ماند.
  • اگر قرار است که یک نام خوب برای پیج کاری‌تان انتخاب کنید، بهتر است نام برند یا نوع خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهید را به عنوان اسم پیج استفاده کنید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش کسب و کار در اینستاگرام — برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • ریلز اینستاگرام چیست؟ — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)

بایدهای انتخاب اسم خوب برای اینستا

هر نوع پیجی که داشته باشید، شخصی، کاری یا اکانت عمومی، و هر هدفی که داشته باشید، معروف شدن، کسب درآمد و… لازم است نکات مهم و ساده‌ای را برای انتخاب اسم خوب و مناسب بدانید.

  • خاص و منحصر به‌‌فرد باشد

از اسم خاص و منحصر به‌فرد استفاده کنید. اینکه نام بقیه پیج‌ها را کپی کنید، حتی اگر محتوای پیج‌تان مشابه آن‌ها باشد، اصلاً ایده جالبی نیست. خاص بودن نام‌تان، شما را از بقیه متفاوت می‌کند و همین باعث می‌شود تا کسی پیج‌تان را گم نکند، یا اگر هم گم کرد، به خاطر منحصر به فرد بودن اسم آن دوباره خیلی سریع صفحه‌تان را پیدا کند.

  • خلاقانه باشد

در هنگام انتخاب اسم مناسب برای پیج‌تان، خلاق باشید. خلاقیت همیشه زیبا است. ایده‌های تکراری طرفدار ندارند و افراد، از کلیشه‌ها فراری هستند. پس اگر می‌خواهید نام پیج‌تان را کسی تا سال‌ها فراموش نکند، کمی چاشنی خلاقیت به آن اضافه کنید. با این کار، فراموش‌نشدنی و ماندگار می‌شوید.

  • ساده باشد

بهتر است اسمی که انتخاب می‌کنید ساده باشد. اسم‌های خلاقانه و خاص، صرفاً نباید سخت و دشوار باشند. اتفاقاً ساده بودن است که باعث می‌شود، کاربران نام شما را به‌راحتی و با یک‌بار دیدن، یاد بگیرند و فراموش نکنند. اسم‌های دشوار و بیش‌ازحد عجیب‌وغریب، در ذهن کسی فرو نمی‌رود، چه برسد به اینکه بخواهد به‌یادماندنی باشد.

  • بیانگر شخصیت و اهدافتان باشد

اسمی که انتخاب می‌کنید، باید بیانگر هویت شما باشد. اینکه به چه رنگی علاقه دارید، طرفدار کدام ورزش هستید، چه ویژگی اخلاقی خاصی دارید؟ و خیلی موارد دیگر. مثلاً اگر به رنگ صورتی علاقه‌مند هستید و زبان انگلیسی را هم دوست دارید، می‌توانید از کلمه pinky در نام خود استفاده کنید. یا اگر عاشق شعر هستید و هدفتان از ساختن پیج، به اشتراک گذاشتن شعرهای موردعلاقه‌تان است، می‌توانید در نام صفحه خود، از کلماتی مانند شعر یا شاعرانه استفاده کنید.

  • کوتاه باشد

قبول دارید که به خاطر سپردن و سرچ کردن اسم‌های کوتاه راحت‌تر است؟ پس اگر می‌خواهید که مخاطبانتان شما را فراموش نکنند یا در میان هزاران پیج با محتوای مشابه صفحه‌تان را گم نکنند، از اسم‌های کوتاه استفاده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش تولید محتوای گرافیکی برای اینستاگرام با کمک پاورپوینت — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

نبایدهای انتخاب اسم اینستاگرام

حالا که بایدهای انتخاب اسم خوب برای اینستا را می‌دانید، وقت آن رسیده که نبایدها را هم یاد بگیرید. نبایدهایی که رعایت آنها به شما کمک می‌کند تا یک اسم خوب و مناسب برای پیجتان انتخاب کنید.

  • طولانی نباشد

همان‌طور که بالاتر هم به آن اشاره کردیم، اسم خوب باید کوتاه باشد تا در حافظه بماند. هیچ‌کسی نمی‌خواهد و نمی‌تواند که اسم‌های طولانی را به خاطر بسپارد. اینکه مخاطبان بتوانند یک اسم طولانی را حفظ کنند، یا در مواقعی که صفحه‌تان را گم کرده‌اند، آن را به یاد بیاورند و سرچ کنند، تا صفحه‌تان را دوباره پیدا کنند، کمی بعید و دور از ذهن به نظر می‌رسید.

  • غلط املایی نداشته باشد

اگر در انتخاب اسم خود، عمداً یا سهواً غلط املایی داشته باشید، احتمال اینکه خیلی از مخاطبان شما را گم کنند زیاد است. مثلاً تصور کنید که به‌جای اینکه بنویسید “ثریا الهی”، بنویسید “سریا الهی”،  در این صورت اگر مخاطبان بخواهند نام شما را جستجو کنند، شکل درست کلمه را سرچ می‌کنند، نه شکل غلط. چون انتظار ندارند شما در نام پیج خود غلط املایی داشته باشید. در نتیجه امکان اینکه مخاطبان پیجتان را گم کنند و نتوانند دیگر آن را پیدا کنند زیاد است. از طرفی این کار اعتبار شما را به‌عنوان یک فرد تحصیل‌کرده هم زیر سوال می‌برد.

  • تلفظ کردن آن سخت نباشد

بهتر است اسمی که انتخاب می‌کنید، تلفظ روان و راحتی داشته باشد؛ وگرنه خیلی از مخاطبان نمی‌توانند آن را یاد بگیرند و به خاطر بسپارند. همچنین وقتی نتوانند نام پیجتان را به‌درستی تلفظ کنند، قطعاً نمی‌توانند آن را تایپ کنند. پس اگر روزی یکی از مخاطبان‌تان پیج شما را گم کند، پیدا کردن دوباره آن برایش سخت و غیرممکن خواهد بود.

  • جنسیت، قومیت و مذهب را وارد اسم خود نکنید

زمانی که جنسیت، قومیت و مذهب خود را در نام خود به‌کار می‌برید، ممکن است به دیگران این حس را القا کنید که بر روی این موضوعات تعصب خاصی دارید و فقط می‌خواهید با افرادی که جنسیت، قومیت و مذهب مشابهی با شما دارند، ارتباط داشته باشید و علاقه‌ای به تعامل با سایر افراد از سایر قومیت‌ها و مذهب‌ها نیستید. با این کار تا حد زیادی مخاطبان خود را محدود می‌کنید و ممکن است نتوانید فالوورهای زیادی را جذب کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اگر می‌خواهید فالوور واقعی جذب کنید و هیچ ایده‌ای ندارید که چطور این کار را انجام بدهید، مطالب آموزشی زیر را بخوانید:

  • 12 فرمول افزایش فالوور واقعی در اینستاگرام — برای مشاهده این مطلب برروی لینک کلیک کنید(+)
  • چگونه هزار فالوور واقعی در ابتدای راه‌اندازی پیج جذب کنیم؟ — برای مشاهده این مطلب برروی لینک کلیک کنید(+)
  • تا جای ممکن از نقطه و underline در انتخاب اسم خود استفاده نکنید

شاید استفاده از نقطه و underline بتواند ظاهر زیبایی به اسم پیجتان بدهد، اما حفظ کردن و به خاطر سپردن آن‌ها خیلی سخت است و درصد خطای بالایی دارد. در یک کلام، احتمال اینکه مخاطبان بتوانند به‌درستی جای نقطه و آندرلاین را در اسم‌تان یاد بگیرند و آن را درست سرچ کنند تا پیجتان را پیدا کنند، خیلی کم است.

  • از اعداد و نمادها و تکرار حروف در اسم خود استفاده نکنید

استفاده از اعداد، نمادها و حروف تکراری پشت سرهم در اسم اینستاگرام، علاوه بر اینکه باعث می‌شود پیجتان فیک به نظر برسد، پیدا کردن یپجتان را برای مخاطبان سخت و دشوار می‌کند. اینکه کاربران بتوانند اعدادی که در اسمتان از آنها استفاده کرده‌اید را حفظ کنند، انتظار زیادی است.

  • اطلاعات مهم خود را در اسم اینستاگرام به‌کار نبرید

از به کار بردن اطلاعات شخصی در نام اینستاگرام، جداً خودداری کنید. اطلاعاتی مانند شماره شناسنامه، کد ملی، شماره تلفن همراه، تاریخ تولد، ایمیل و… کار برای افرادی که قصد سوءاستفاده از آن‌ها را دارند راحت می‌کند. همچنین این اطلاعات راه را برای هکرها باز می‌کند تا به حریم خصوصی شما نفوذ کنند.

انتخاب اسم خوب برای پیج‌های کاری

اگر صاحب یک پیج کاری هستید و برای گسترش کسب‌وکارتان، از اینستاگرام استفاده می‌کنید، User name و account name مناسب و خوب می‌تواند برای رسیدن به هدفتان که پیشرفت و موفقیت در کار است، تاثیر زیادی داشته باشد.

  • متناسب و مرتبط با محتوای پیج باشد

اگر صاحب یک کسب‌وکار اینستاگرامی هستید، باید بدانید که هماهنگ بودن محتوا و نام پیج اهمیت زیادی دارد. اگر یک اسم بی‌ربط برای پیج خود انتخاب کنید، هم پیدا کردن‌تان توسط مخاطبان سخت خواهد بود و هم غیرقابل‌اعتماد و فیک به نظر می‌آیید.

البته این را هم یادتان باشد که کسب‌و‌کار دیجی‌کالا در ابتدا فقط لوازم دیجیتال می‌فروخت و بعد از مدتی گسترش یافت. حالا از مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توان در این کسب و کار پیدا کرد! اگر شما هم قصد دارید بعد از مدتی کسب‌و‌کارتان را گسترش بدهید، شاید بهتر باشد مضمون نام برندتان را محدود به محصولات فعلی‌تان نکنید.

  • اگر سایت دارید، بهتر است اسم اینستاگرام و سایت مشابه باشند

اگر برای معرفی کسب‌وکارتان، و یا فروش محصولات و ارائه خدماتتان، علاوه بر پیج اینستاگرام، یک سایت هم طراحی کرده‌اید، بهتر است که نام سایت با نام پیج اینستاگرامتان مشابه و یکسان باشد تا مخاطبان بتوانند راحت‌تر آنها را به خاطر بسپارند.

  • اگر در سایر شبکه‌های مجازی هم اکانت دارید، برای همه آنها نام مشابه یا یکسان انتخاب کنید

برای اینکه مخاطبانتان بتوانند شما را راحت‌تر پیدا کنند، بهتر است از یک اسم مشابه برای اکانت‌هایی که در شبکه‌های مجازی مختلف دارید، استفاده کنید. با این کار لازم نیست که کاربران چند اسم مختلف برای پیدا کردن شما را حفظ کنند. در ضمن داشتن اسم‌های مختلف تا حد زیادی می‌تواند گیج‌کننده باشد و مخاطبان را گمراه کند. مثلاً نامی که شما از آن در توییتر استفاده می‌کنید را با نام شما در اینستاگرام اشتباه بگیرند و در نتیجه به‌جای سرچ کردن نام اینستاگرام‌تان اسم تویییترتان را سرچ کنند و  موفق به پیدا کردن صفحه‌تان نشوند.

اگر نام مورد نظرتان را کسی دیگر قبل از شما انتخاب کرده بود، باید چه‌کار کنید؟

همان‌طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، ممکن است نامی را که مدنظر دارید، کاربر دیگری قبل از شما انتخاب کرده باشد و در نتیجه اینستاگرام به شما اجازه استفاده از آن را ندهد. حال چاره چیست؟

برای حل این مشکل می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • می‌توانید در ابتدای اسم مورد نظرتان از عبارت “I am” یا “This is” یا “It is” استفاده کنید؛ مثلا، IamAli.
  • می‌توانید در انتهای نام موردنظرتان از عبارت “Original” با “Official” استفاده کنید؛ مثلاً AliSabooriofficial.
  • اگر برای کسب‌وکار خود، نام خاصی در نظر گرفته‌اید که قبل از شما در یک کشور دیگر و با یک زبان دیگر آن نام را انتخاب کرده‌اند، می‌توانید در انتهای آن اسم، اسم کشور یا اسم زبان خود رابنویسید. مثلاً Unique shop US.

البته از موارد بالا می‌توانید در حالت عادی و برای انتخاب اسم‌هایی که قبلا انتخاب نشده‌اند هم استفاده کنید.

ابزار کمکی برای انتخاب اسم خوب برای اینستا

علاوه بر مواردی که تا اینجای کار برای ساخت اسم خوب برای اینستا به شما آموزش داده‌ایم، می‌توانید از برنامه‌های Jimpix و Insta Username هم برای ساختن یک اسم مناسب کمک بگیرید. کار کردن با این دو اپلیکیشن خیلی آسان است و می‌توانند با استفاده از علایق شما، هدف پیجتان و نوع محتوایی که در اینستاگرام منتشر می‌کنید، به شما ایده‌های خوب و جذابی برای انتخاب اسم پیشنهاد کنند.

علاوه بر این دو اپلیکیشن، می‌توانید از سایت‌های زیر هم برای انتخاب اسم خوب برای اینستا کمک بگیرید:

  • BestUserNameGenerator.com
  • LingoJam.com
  • SpinXO.com
  • UsernameBuddy.com

کلام آخر

تابحال برایتان پیش آمده که صفحه اینستاگرامی کسی را ببینید و متوجه لینکی در بیو اینستاگرام‌شان شوید که چندین لینک دیگر در آن قرار دارد؟ ابزارهای رایگانی هستند که شما هم می‌توانید به کمک آن‌ها چندین لینک در بیو اینستاگرام‌تان قرار دهید. بهلینک یکی از این ابزارهای رایگان است که کار کردن با آن بسیار آسان است.

اگر می‌خواهید یک پیج در اینستاگرام بسازید و نمی%8

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 38 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.