حوزه‌های کاری زیادی وجود دارند که می‌توانید از طریق آنها به کسب درآمد بپردازید. یکی از این حوزه‌ها فروشندگی می‌باشد و یکی از شاخه‌های آن، شغل فروشندگی کالای خواب است. اگر می‌خواهید در این زمینه مشغول به کار شوید و نیاز به کسب اطلاعات دارید، نگران نباشید. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا ، قصد داریم به منظور آموزش فروشندگی کالای خواب، مهارت‌ها و اطلاعات لازم جهت کسب موفقیت در این شغل را مورد بررسی قرار دهیم؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تعریف فروشندگی کالای خواب

در حوزه‌های کاری مختلف، شاهد سِمتِ شغلی «فروشنده» هستیم و تقریباً می‌توان گفت که این شغل در همه‌ی بازارها اصول یکسانی دارد. در حوزه‌ی کالای خواب نیز، شغلی به نام فروشندگی کالای خواب داریم که ممکن است وظایفش توسط صاحب یک فروشگاه یا از طریق استخدام پرسنل انجام گردد.

شایان ذکر است، همان‌طور که از عنوان این شغل پیداست، شما باید تمامی وسایل مرتبط با خواب و اتاق خواب را به مشتریان و بازار هدف خود عرضه نمایید. در این راستا، در ادامه مقاله به معرفی انواع محصولات و مهارت‌های لازم به منظور آموزش هر چه بهتر فروشندگی کالای خواب خواهیم پرداخت.

فروشندگی کالای خواب
فروشندگی کالای خواب
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع کالای خواب

وقتی سخن از کالای خواب به میان می‌آید، اکثر افراد در وهله‌ی اول «تخت» و «تشک» را به خاطر می‌آورند؛ اما این کالاها و محصولات، فقط بخش کوچکی از انواع کالای خواب می‌باشند. اگر بخواهید به صورت تخصصی به فروشندگی کالای خواب روی بیاورید، باید انواع کالای خواب موجود در بازار را بشناسید. به همین منظور در این قسمت قصد داریم انواع کالای خواب را باهم بررسی نماییم که عبارت‌اند از:

  • تخت
  • تشک‌
  • بالش
  • پتو و لحاف
  • رو تختی

در ادامه محصولات گفته شده را باهم بررسی می‌کنیم.

انواع کالای خواب
انواع کالای خواب

تخت

تخت جزو اولین کالاهایی است که با شنیدن عنوان کالای خواب در ذهن مردم نقش می‌بندد. انواع مختلفی از تخت وجود دارد که مخاطبان بازار، علاوه بر فروشگاه‌های کالای خواب، آنها را از مبل فروشی‌ها و تولیدی‌های مبل و تخت نیز خریداری می‌نمایند. تخت‌هایی که در فروشگاه‌های کالای خواب به فروش می‌رسند از لحاظ ابعادی کاملاً متناسب با تشک‌هایی هستند که در فروشگاه وجود دارند. همچنین با پیشرفت تکنولوژی ما شاهد تخت‌هایی هستیم که با علم و دانش مربوطه برای تجربه‌ی خوابی با کیفیتِ بالاتر، طراحی و ساخته شده‌اند و این حد از کیفیت در اجناس را فقط می‌توانید در فروشگاه‌های کالای خواب که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارند، پیدا نمایید.

اگر قصد دارید به عنوان یک فروشنده موفق فعالیت کنید، باید بتوانید ضرورت خرید از فروشگاهتان را به مشتریان ثابت کنید. در این راستا، شناخت انواع تخت‌ها و ویژگی‌های مختلف طراحی و ساخت آنها، برای فعالیت به عنوان فروشنده‌ی کالای خواب لازم می‌باشد. توجه کنید که این محصول در کشور ما بیشتر در تولیدی‌های تخت و مبل فروشی‌ها فروخته می‌شود؛ لذا ممکن است فروش این محصول در فروشگاه‌های کالای خواب کمی برای عموم مردم غریب باشد.

تشک‌

یکی از مهم‌ترین و پرفروش‌ترین محصولاتی که در فروشگاه‌های کالای خواب پیدا می‌شود، «تشک خواب» می‌باشد. شرکت‌ها و برندهای مختلفی وجود دارند که با سابقه بسیار زیاد در زمینه‌ی تولید انواع تشک خواب فعالیت می‌کنند و هر ساله برندهای تازه‌ای نیز وارد این صنعت می‌شوند. شناخت انواع محصولات موجود در بازار برای فروشنده کالای خواب ضروری است.

شناخت انواع تشک
شناخت انواع تشک

در این راستا، بهتر است بدانید که تشک‌ها از لحاظ ابعادی، فناوری ساخت، جنس مواد استفاده شده برای ساخت و طبی یا معمولی بودن انواع مختلفی دارند. برخی از آنها یک نفرِ و برخی دو نفرِ هستند، از طرفی برخی از مدل‌های گران قیمت، طوری تهیه شده‌اند که هوای درون تشک دائما در حال تبادل باشد تا افراد از بیماری‌های پوستی و انواع قارچ‌ها در امان بمانند. علاوه بر موارد گفته شده، درون تشک‌ها نیز دارای طراحی‌های مختلفی است و برخی از آنها متناسب با آناتومی بدن انسان‌ها طراحی و ساخته شده‌اند که آنها را به طور عامیانه به اسم «تشک‌های طبی» می‌شناسیم.

بالش

همانند تشک، ما شاهد انواع مختلفی از بالش در بازار هستیم که آنها را می‌توان بر اساس «جنس پارچه خارجی»، «جنس پارچه داخلی»، «نوع موادی که درون بالش استفاده شده» و موارد دیگر از هم جدا نمود. بالش‌ها همچنین طراحی‌های متفاوتی دارند. اگر یکبار به فروشگاه کالای خواب رفته باشید، حتماً بالش‌هایی را مشاهده نموده‌اید که با شکل و طراحی سنتی بالش‌های معمولی بسیار تفاوت دارند. این نوع از محصولات برای افرادی که دارای بیماری‌های ستون مهره و گردن می‌باشند طراحی و ساخته شده‌اند.

شایان ذکر است، فروش انواع خاص و طبی بالش در ایران علاوه بر فروشگاه‌های کالای خواب، در مراکز فروش تجهیزات پزشکی نیز رایج است.

بالش
بالش

پتو و لحاف

پتو و لحاف نیز جزو انواع کالای خواب محسوب می‌شوند و همانند موارد قبلی دارای مدل‌های مختلفی هستند که می‌توان آنها را بر اساس ابعاد، طرح، جنس پارچه، جنس مواد به کار رفته درون آنها و… طبقه‌بندی کرد. پتو و لحاف از محصولاتی هستند که بر خلاف تشک، با بدن انسان ارتباط نزدیک‌تری دارند؛ بنابراین جنس آنها باید به گونه‌ای باشد که هم به راحتی قابل شستشو باشند و هم آلرژی و عوارض پوستی برای افرادی که از آنها استفاده می‌نمایند به وجود نیاورد. به همین منظور ما انواع مختلفی از پتو و لحاف‌های ضد حساسیت را در بازار مشاهده می‌کنیم که در طرح‌ها، رنگ‌ها و ابعاد مختلفی به فروش می‌رسند.

رو تختی

همان‌طور که در موارد قبلی مشاهده کردیم، انواع مختلفی از هر کدام از کالاهای خواب وجود دارد و رو تختی هم از همین قاعده پیروی می‌کند و در بازار کالای خواب انواع رو تختی تولید شده است که برخی از آنها دارای ویژگی‌هایی مانند ضد حساسیت بودن، ضد آب بودن (برای کودکان، سالمندان یا بیمارانی که کنترل ادرار ندارند) و… که شرکت‌های مختلفی در طرح‌ها، ابعاد و جنس‌های گوناگونی آنها را طراحی و تولید کرده‌اند.

مهارت‌ های لازم برای فروشندگی کالای خواب

فروشنده کالای خواب همانند فروشنده‌های سایر حوزه‌ها نیازمند مهارت‌های لازم به منظور عرضه کالا می‌باشد. این مهارت‌ها در اصول یکسان هستند؛ اما با توجه به نوع محصولات و مخاطبان هدف، تفاوت‌های جزئی در برخی از قسمت‌ها دارند. در این بخش از مقاله قصد داریم تا مهارت‌های لازم برای فروشندگی کالای خواب را باهم بررسی کنیم. مهارت‌های لازم برای فروشندگی کالای خواب عبارت‌اند از:

  • فن بیان
  • شناخت انواع محصولات
  • برقراری ارتباط با مشتری
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • توانایی ارائه محصولات
  • مشاوره به مشتری
  • گوش دادن فعال
  • انعطاف پذیری

حال بیایید هر کدام از موارد گفته شده را بررسی نماییم.

مهارت‌ های لازم برای فروشندگی کالای خواب
مهارت‌ های لازم برای فروشندگی کالای خواب

فن بیان

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای فروشندگی کالای خواب – و هر نوع فروشندگی دیگری – مهارت فن بیان می‌باشد. در این مهارت که در زندگی شخصی هم بسیار سودمند است؛ شما یاد می‌گیرید که چگونه یک مکالمه را پیش ببرید و آن را به سمتی که خودتان می‌خواهید هدایت کنید. فن بیان در فروشندگی به شما کمک می‌کند تا در وهله‌ی اول خواسته‌ی مشتری را به درستی درک نمایید و پس از آن به شما در رفع نیاز و مشکل مشتری کمک شایانی می‌نماید؛ به عنوان مثال یک مشتری ناراضی وارد به شما مراجعه می‌نماید و شما به کمک این مهارت می‌تواند در نهایت رضایت وی را به طور کامل جلب نمایید.

شایان ذکر است، مهارت فن بیان صرفاً چگونه صحبت کردن نیست بلکه چگونه گوش دادن و حتی زبان بدن را هم شامل می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این مهارت به شما توصیه می‌کنیم که حتماً مقاله‌ی «فن بیان با مشتری – آموزش تکنیک های فن بیان برای افزایش فروش» را مطالعه بفرمایید.

شناخت انواع محصولات

مهارت یا دانش دیگری که برای شغل فروشندگی کالای خواب، به آن نیاز پیدا می‌کنید، «شناخت کامل انواع محصولات» می‌باشد. وقتی می‌گوییم شناخت کامل، یعنی شما باید مشخصات هر کدام از محصولات که شامل «قیمت»، «شرکت تولید کننده»، «مواد اولیه‌ی مورد استفاده»، «طول عمر مفید»، «ویژگی‌های طراحی» و… هستند را کامل و دقیق بلد باشید تا هم بتوانید مشتریان را بهتر راهنمایی کنید و هم محصولات را به درستی باهم مقایسه نمایید.

شایان ذکر است، شما باید علاوه بر اجناسی که در فروشگاه دارید، محصولات رقبا را نیز به خوبی بشناسید. این موضوع به شما کمک می‌کند، قادر باشید، مقایسه‌ی درستی بین محصولات خودتان و فروشندگان رقیب انجام دهید و مشتری را قانع کنید که محصولات شما جهت خرید و استفاده بهتر هستند.

برقراری ارتباط با مشتری

هنرِ برقراری ارتباط با مشتری، یکی دیگر از مهارت‌های لازم برای فروشندگی می‌باشد. این مهارت – در کنار فن بیان – شما را قادر می‌سازد تا اعتماد مشتریان را جلب نمایید و آنها را از یک مشتری بالقوه به مشتری وفادار تبدیل نمایید. برقراری ارتباط با مشتری شامل برخورد مناسب، توجه به خواسته‌های مشتری، صبر و گذاشتن وقت کافی برای مشتری و… می‌باشد. کسب این توانایی با مطالعه‌ی کتاب‌های مختلف در این زمینه و همچنین با کسب تجربه در عمل و ارتباط با مشتریان به دست می‌آید.

برقراری ارتباط با مشتری
برقراری ارتباط با مشتری

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

امروزه تمامی برندهای بزرگ و فروشگاه‌های موفق، از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات، معرفی و فروش محصولات خود استفاده می‌کنند. شما نیز جهت کسب موفقیت در حوزه فروشندگی کالای خواب (چه به عنوان فروشنده ساده و چه به عنوان صاحب کسب و کار) باید در شبکه‌های اجتماعی فعالیت مستمر و مداومی داشته باشید. در این راستا، اولین قدم برای شروع فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، ساخت یک اکانت برای فروشگاه در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام می‌باشد. در قدم بعدی باید به تولید محتوای مناسب و نشر آن در اکانت خود بپردازید. سعی کنید محتوایی که تولید می‌کنید علاوه بر معرفی محصولات مختلف، مزایای خرید از شما را به اطلاع مخاطبان برساند.

 شایان ذکر است، تکنیک‌های مختلفی برای جذب فالوور (دنبال کننده) در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • برگزاری مسابقه
  • ارائه‌ی تخفیف به فالوورها
  • تبلیغات در اکانت های پربازدید
  • و…

 به کمک این قبیل روش‌ها شما می‌توانید علاوه بر جذب دنبال‌ کننده‌های بیشتر به اکانت خود، احتمال فروش محصولات فروشگاه و در نهایت درآمدتان را نیز افزایش دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

فعالیت در شبکه های اجتماعی
فعالیت در شبکه های اجتماعی

توانایی ارائه محصولات

اگر شما دانش و شناخت کافی در رابطه با محصولات داشته باشید؛ اما نتوانید محصولات را به خوبی برای مشتری ارائه نمایید، دچار مشکل خواهید شد. به همین منظور «توانایی ارائه محصولات» یکی دیگر از مهارت‌هایی است که برای فروشندگی کالای خواب به آن نیاز دارید.

این مهارت در شغل فروشندگی حوزه‌های دیگر هم کاربرد دارد و مهم است؛ اما در این شغل از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد. می‌توان گفت پنجره‌ی زمانی شما به عنوان فروشنده کالای خواب – برای فروش محصولات به مشتری – مدت زمان بیشتری باز است. درواقع شما زمان بیشتری برای متقاعد کردن مشتری جهت خرید محصولات در اختیار دارید؛ در حالی که در حوزه‌های دیگرِ فروش زمان بسیار کمتری برای ارائه محصولات به مشتری در اختیارتان گذاشته می‌شود.

مشاوره به مشتری

یکی از مهم‌ترین وظایف فروشنده، ارائه‌ی مشاوره به مشتری می‌باشد. قطعاً در شغل فروشندگی کالای خواب با مشتریانی برخورد خواهید داشت که بدون هیچ دانشی از کالای خواب و یا حتی با دانش قبلی که دارند به شما مراجعه کرده و قصد دارند تا از محصولاتتان دیدن کنند. در این شرایط شما در ابتدا به کمک مهارت‌هایی همچون برقراری ارتباط با مشتری و فن بیان، باید نیاز مشتری را شناسایی نمایید؛ سپس با ارائه‌ی یک مشاوره‌ی درست کالایی که برای وی مناسب است به او ارائه کنید.

شایان ذکر است، چه از نظر اخلاق حرفه‌ای و چه از جهت ایجاد مشتریان ثابت و دائمی، شما باید سعی کنید مشاوره‌ی درستی به خریدار بدهید و صرفاً به فکر سود و افزایش فروش نباشید.

گوش دادن فعال

این مهارت همانند یک چرخ‌دنده در کنار مهارت‌های دیگر مانند: «فن بیان»، «برقراری ارتباط با مشتری» و «ارائه مشاوره به مشتری» کار می‌کند. برخورداری از «مهارت گوش دادن فعال» به شما کمک می‌کند تا با شنیدن و توجه دقیق به صحبت‌های مشتری وی را در مکالمه همراهی نمایید. با این شیوه برخورد، علاوه بر ایجاد احساس اعتماد، قادر خواهید بود خواسته‌های مشتری را به درستی متوجه شوید.

ذکر این نکته ضروری است که فروش در تجارت به معنی رفع نیاز مشتری می‌باشد. هر مشتری که به دنبال کالایی است در واقع آن کالا را برای رفع نیازی که در او شکل گرفته است خریداری می‌نماید؛ به همین منظور، مهارت گوش دادن فعال به شما کمک می‌کند تا نیازی که مشتری دارد را کامل و دقیق شناسایی کنید تا قادر باشید آن را به درستی رفع نمایید.

گوش دادن فعال
گوش دادن فعال

انعطاف پذیری

مهارت انعطاف‌پذیری یعنی اینکه در صورت تغییر ناگهانی شرایط، بتوانید در کمترین زمان – به بهترین شکل – شرایط را طوری کنترل نمایید که متوجه ضرر نشوید و در نهایت به هدف خود برسید. این مهارت در برخی از افراد به صورت ذاتی وجود دارد و می‌توانند با تغییر شرایط، سریع خودشان را وفق بدهند؛ اما دسته‌ی دیگری که این مهارت را در خودشان ندارند، باید آن را کسب نمایند و پرورش دهند. در شغل فروشندگی ممکن است نظر مشتری، بنا به دلایلی ناگهانی تغییر کند و از خرید منصرف شود تا محصولی دیگر را انتخاب نماید. در چنین حالتی شما به کمک مهارت انعطاف پذیری، باید قادر باشید تا نظر مثبت مشتری برای خرید کالا را دوباره جذب نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه معرفی مشاغل و چگونگی موفق شدن در آنها

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی در رابطه با شغل فروشندگی کالای خواب

شغل فروشندگی کالای خواب یکی از مشاغلی است که در آن شما باید مهارت زیادی در فروش داشته باشید تا به موفقیت دست پیدا کنید. در واقع قیمت بالای محصولات و کاهش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه، باعث می‌شود که مشتریان در خرید کالاهای گران بسیار محافظه‌کارانه عمل کنند. بر همین اساس، شما باید به کمک مهارت‌هایی که بیان کردیم، نظر مثبت مشتریان را برای خرید کالا جذب کنید.

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل فروشندگی کالای خواب در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 12 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.