حتماً برای شما هم پیش آمده که مدتی پس از خرید یک کفش – در اثر بروز پارگی رویه یا خرابی کفه کفش – نیاز به تعمیر آن پیدا کنید. گاهی هم پیش می‌آید که بخواهید کفش‌های کهنه و قدیمی خود را سر و سامان دهید و دوباره استفاده کنید. این موضوع خصوصاً در مورد کفش‌های چرم با جنس به خصوصشان و طول عمر بالایی که دارند صادق است. در چنین مواردی شما به کفاش‌ها مراجعه می‌نمایید؛ اما کفاشی چیست؟ آیا فقط واکس زدن و ترمیم‌های ساده است یا خیر؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا می‌خواهیم شغل کفاشی را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که برای کفاش شدن به چه مهارت‌هایی نیاز است. لطفاً تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تعریف کفاشی

شغل کفاشی به معنی انجام تمام امورات مربوط به نگهداری، ترمیم و تعمیر انواع کفش است. این شغل شاید در ظاهر ساده به نظر برسد؛ اما کفاشی یک مهارت قدیمی و حرفه‌ای می‌باشد. مخصوصاً در مناطقی که افراد جامعه قدرت خرید بالایی – برای خرید کفش‌های نو و گران – ندارند. به همین دلیل اگر مشکلی برای کفش‌هایشان پیش بیاید، به کفاش‌ها مراجعه می‌نمایند تا مشکلات کفش‌هایشان را بر طرف کنند. جهت آگاهی بیشتر شما در رابطه با شغل کفاشی، در ادامه مقاله وظایف یک کفاش و مهارت‌های لازم برای انجام وظایفی که بر عهده دارد را باهم بررسی می‌کنیم.

شغل کفاشی
شغل کفاشی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

وظایف کفاش

یک کفاش وظایف مختلفی را بر عهده دارد که همه‌ی آنها در حوزه‌ی ترمیم، نگهداری و تعمیرات کفش و فروش لوازم مربوط به نگهداری کفش، قرار می‌گیرند. برای شناخت شغل کفاشی، بهترین راه آگاهی از وظایف یک کفاش می‌باشد که در این بخش قصد داریم آنها را باهم مرور کنیم. وظایف یک کفاش عبارت‌اند از:

  • ترمیم کف کفش‌
  • دوختن پارگی‌های موجود در کفش
  • واکس‌ زدن و چرب کردن کفش چرمی
  • فروش انواع بند کفش
  • فروش انواع واکس و روغن‌ مخصوص کفش

حال بیایید وظایفی که گفته شد را باهم بررسی کنیم.

لیست وظایف کفاش
لیست وظایف کفاش

ترمیم کف کفش‌

یکی از معضلاتی که برای کفش‌های چرمی به وجود می‌آید، این است که رویه‌ی کفش سالم است؛ اما کف آن دچار سابیدگی شدید و حتی سوراخ می‌شود. مشکل دیگر در مورد کفش‌های پاشنه‌دار رخ می‌دهد و بارها پیش آمده که پاشنه‌ی آنها دچار شکستگی شده و نیاز به تعمیر داشته باشند. موارد ذکر شده از جمله مشکلاتی است که به دست کفاشان قابل حل می‌باشند. کفاش بر اساس مهارتی که در زمینه‌ی ترمیم دارد، کف کفش و همچنین پاشنه‌ی کفش‌ها را جدا کرده و با یک کف یا پاشنه‌ی جدید تعویض می‌نماید تا دوباره بتوان از آن کفش استفاده نمود.

دوختن پارگی ‌های موجود در کفش

در برخی از موارد مانند افتادن یا گیر کردن کفش به جایی تیز و برنده، رویه‌ی آن دچار پارگی می‌شود؛ در حالی که بقیه‌ی قسمت‌های کفش سالم هستند. پارگی‌هایی که در رویه‌ی کفش‌ها به وجود می‌آید، به دست کفاشان و در کفاشی،‌ قابل ترمیم و دوختن است. دوخت پارگی رویه‌ی کفش و یا جدا شدن کف کفش از رویه و دوخت مجدد آن از دیگر وظایفی است که بر دوش یک کفاش قرار می‌گیرند.

واکس‌ زدن و چرب کردن کفش چرمی

کفش‌هایی که از جنس چرم طبیعی هستند، به طور مداوم نیاز به واکس‌های روغنی داشته و همچنین گاهی لازم است تا با روغن و واکس حیوانی پولیش (وارنیش) زده شوند. از آنجایی که این کار کمی ریخت و پاش دارد، معمولاً آن را به کفاشیان محول می‌کنند. وظیفه‌ی کفاش این است که چرم استفاده شده در کفش را به درستی روغن بزند تا نرم شود و طول عمر آن افزایش بیاید. شایان ذکر است، در پایان این فرآیند به کفش‌ها واکس می‌زنند تا دوباره به رنگ اصلی خود برگردد.

فروش انواع بند کفش

یکی دیگر از مواردی که معمولاً با خرید از کفاشان تهیه می‌گردد، بند کفش می‌باشد. کفاشان دارای انواع مختلفی از بند کفش در طرح‌ها، رنگ‌ها و جنس‌های مختلفی هستند که برای هر کفشی مناسب‌اند و شما با مراجعه به کفاشی می‌توانید بند کفش مناسب کفش خود را پیدا نموده و خریداری کنید.

شغل کفاشی
فروش انواع بند کفش

فروش انواع واکس و روغن‌ مخصوص کفش

بسیاری از افراد از واکس و وارنیش کفش‌های خود لذت می‌برند و ترجیح می‌دهند به جای کفاش، خودشان به کفش‌های چرمی رسیدگی کنند. اگر شما هم به انجام این کار علاقه دارید، به راحتی می‌توانید واکس و روغن مخصوصی را که در کفاشی استفاده می‌شود به همراه ابزار و وسایل مورد نیاز از آنها خریداری کنید. با خرید این لوازم، شما این امکان را دارید که خودتان در خانه کارهای ترمیم و نگهداری از کفش خود را انجام دهید.

مهارت های لازم برای کفاشی

تا این بخش از مقاله مشاهده کردیم که یک کفاش چه وظایفی دارد. حال زمان آن رسیده است تا ببینیم کفاش برای انجام وظایفی که بر دوش او است، به چه مهارت‌هایی نیاز دارد. مهارت‌های لازم جهت انجام وظایف شغل کفاشی عبارت‌اند از:

  • دوخت کفش
  • شناخت انواع چرم
  • ترمیم کفش

در ادامه موارد گفته شده را باهم بررسی خواهیم کرد.

دوخت کفش

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر کفاش به آن نیاز دارد، مهارت دوخت کفش می‌باشد. همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، یکی از وظایف کفاش این است که کف و پاشنه کفش‌ها را تعویض نمایند و همچنین رویه کفش را به کف آن بدوزد. به منظور انجام این کارها کفاش به مهارت و دانش دوخت کفش نیاز دارد.

شناخت انواع چرم

هر کفاشی باید توانایی شناخت و تشخیص انواع چرم را داشته باشد. شناخت انواع چرم، کفاش را قادر می‌سازد به درستی از واکس‌های لازم و روغن‌های مخصوص به منظور ترمیم و نگهداری از چرم استفاده کند. با این کار، عمر کفش بیشتر می‌گردد و ظاهر بهتری به خود می‌گیرد.

شناخت انواع چرم
شناخت انواع چرم

ترمیم کفش

همان‌طور که می‌دانید کفش‌ها را از جنس‌های مختلفی می‌سازند و هر کدام از آنها دارای خواص و ویژگی‌های مخصوص خود می‌باشند. یک کفاش برای اینکه قادر باشد هر کفشی را ترمیم نماید باید انواع جنس‌های مورد استفاده در کفش‌ها را بشناسد و قادر باشد آنها را ترمیم نماید.

شایان ذکر است، امروزه مواد مصنوعی بیشتر از مواد طبیعی مثل چرم و الیاف طبیعی، در ساخت کفش به کار می‌روند. بنابراین آشنایی با خصوصیات این مواد صنعتی – مثلاً حساسیت به حرارت یا استفاده از چسب – به کفاش در زمینه ترمیم این نوع کفش‌ها کمک زیادی می‌کند.

راه پیشرفت در شغل کفاشی

در شغل کفاشی، شما به دلیل آشنایی به انواع کفش و توانایی که در کار با دستان خود دارید، می‌توانید وارد حوزه طراحی کفش شوید. البته برداشتن این قدم، نیاز به داشتن خلاقیت و آشنایی با روشهای طراحی کفش دارد. وارد شدن به حوزه طراحی کفش علی رغم تمام سختی‌هایی که دارد می‌تواند گامی بلند به سمت موفقیت و کسب درآمد بیشتر باشد. در صورتی که قصد دارید با این شغل آشنا شوید توصیه می‌کنیم مقاله «شغل طراحی کفش – لیست مهارت ها و مراحل تبدیل شدن به یک طراح کفش» را مطالعه نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه معرفی مشاغل و چگونگی موفق شدن در آنها

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی در رابطه با شغل کفاشی

شغل شریف کفاشی و مهارتِ نگهداری، ترمیم و تعمیر کفش جزو مشاغل قدیمی و با سابقه‌ای محسوب می‌شود که در تمامی دنیا وجود داشته است. هنوز هم افراد زیادی در اقصی نقاط جهان از طریق این شغل کسب درآمد می‌کنند. در این مقاله سعی کردیم تا جای ممکن به جنبه‌های مختلف شغل کفاشی بپردازیم و مهارت‌های لازم برای انجام وظایف یک کفاش را مورد بررسی قرار دهیم.

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل کفاشی در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که به عنوان کفاش مشغول به کار شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.