امروزه بسیاری از نوجوانان و جوانان، با مشکل بیکاری و همچنین نداشتن هدف شغلی دست و پنجه نرم می‌کنند و بیشتر زمان خود را در طول روز با بیکاری و گردش در دنیای مجازی می‌گذرانند؛ اگر شما هم مانند بسیاری از نوجوانان و جوانان از بیکاری، نداشتن هدف و گردش بیهوده در دنیای مجازی خسته شده‌اید و به دنبال شغلی هستید که از آن درآمد کسب نمایید، باید بگوییم که جای درستی آمده‌اید. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا می‌خواهیم بهترین شغل ها برای جوانان را با هم بررسی کنیم، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چگونه شغل خود را انتخاب کنیم؟

قبل از اینکه به معرفی بهترین شغل ها برای جوانان بپردازیم، باید در مورد سؤالی صحبت کنیم که با یافتن جواب آن، بهتر می‌توانید شغل مناسب خود را انتخاب نمایید. هدف شما از انتخاب و پیدا کردن شغل چیست؟ برخی از افراد (مخصوصاً نوجوانان و جوانان) فقط به دنبال شغلی هستند که در مدتِ کوتاهی و بدون گذراندن هیچ‌گونه آموزشی، درآمدی جزئی در حد کفاف مخارج پایه‌ی زندگی به دست بیاورند، اما برخی دیگر به دنبال شغل‌هایی هستند که در طولانی مدت بتوانند در آن‌ها پیشرفت کنند و درآمد بیشتری کسب نمایند؛ پس در اولین قدم، باید مشخص کنید که هدف شما از انتخاب یک شغل و ورود به آن چیست؟ و در قدم دوم، باید از خود بپرسید من به چه شغلی علاقه دارم؟ آیا کارهای فیزیکی و عملی را دوست دارید یا ترجیح می‌دهید شغلی را انتخاب نمایید که بیشتر با فعالیت‌های ذهنی سروکار داشته باشید؟ برای کارهای موقت، خیلی لازم نیست روی این موضوع متمرکز شوید ولی اگر قصد دارید شغلی را به‌صورت بلند مدت ادامه دهید و در آن حرفه‌ای شوید، حتماً باید علایق و خواست خود را مشخص کنید و سپس وارد حوزه‌ی کاری مورد نظر خود شوید. حال زمان آن رسیده که به معرفی لیستی از بهترین شغل ها برای جوانان بپردازیم.

چگونه شغل ایده آل خود را پیدا کنیم؟
چگونه شغل خود را انتخاب کنیم؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست بهترین شغل ها برای جوانان

در این قسمت، قصد داریم لیست شغل هایی در زمینه‌های دنیای دیجیتال و دنیای واقعی را برای جوانان با هم بررسی کنیم و ببینیم وظایف شما در هر کدام از این مشاغل چیست و برای موفقیت در هر یک آن‌ها به چه مهارت‌هایی نیاز دارید. این شغل‌ها عبارت‌اند از:

  • توسعه‌دهنده وب
  • تولید محتوا
  • بازاریابی آنلاین
  • مهندسی صدا
  • تدوین‌گر ویدئو
  • بلاگری
  • مترجمی
  • عکاسی
  • دستیار شبکه‌های اجتماعی
  • دستیار مجازی
  • تدریس آنلاین
  • مکانیک خودرو
  • باریستا
  • نجات غریق
  • فروشندگی
  • مراقبت از کودکان
  • نگهداری از حیوانات
لیست بهترین شغل ها برای جوانان
لیست بهترین شغل ها برای جوانان

توسعه دهنده وب (Web Developer)

یکی از مشاغلی که درآمد مناسب، جای پیشرفت و آینده‌ی شغلی بسیار خوبی دارد، «توسعه‌دهنده وب» می‌باشد؛ این شغل، در وهله‌ی اول نیاز به آموزش دارد و شما می‌توانید هم از طریق دوره‌های حضوری، آموزش برنامه‌نویسی وب را یاد بگیرید و هم با گذراندن کورس‌های آنلاین در اینترنت از مهارت برنامه‌نویسی وب برخوردار شوید. نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که در شغل توسعه‌دهنده وب، شما با حوزه‌های مختلفی روبه‌رو هستید و باید بنابر علاقه‌ای که دارید می‌بایست یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید و سپس مهارت‌های لازم برای فعالیت در آن حوزه را کسب نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است که یکی از محبوب‌ترین حوزه‌های شغل توسعه دهنده وب، «طراحی و ساخت وب‌سایت» می‌باشد که اگر بخواهید به‌صورت حرفه‌ای در آن مشغول به کار شوید، باید زبان‌های برنامه‌نویسی مربوط به طراحی وب را یاد بگیرید؛ جهت آشنایی بیشتر با این حوزه و مسیر یادگیری برنامه‌نویسی وب، شما را به مطالعه‌ی مقاله‌ی «مسیر یادگیری برنامه نویسی وب + نقشه راه جامع: فرانت اند Front-End و بک اند Back-End» دعوت می‌کنیم.

تولید محتوا (Content Creating)

تولید محتوا، یکی از مشاغلی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و وب‌سایت‌ها و اکانت‌های اجتماعیِ زیادی برای اینکه کاربران بیشتری جذب نمایند، نیازمند محتوای نو، جذاب و مطابق الگوریتم‌های دنیای مجازی هستند. شغل تولید محتوا به سه شاخه‌‌ی: «محتوای متنی»، «محتوای تصویری» و «محتوای صوتی» تقسیم می‌شود که برای ورود به هرکدام، شما باید مهارت‌های لازم در آن شاخه را یاد بگیرید و با نرم‌افزارهای مختلف، روش‌های تولید متنوع محتوا و همچنین الگوریتم‌های موتور‌های جستجو و شبکه‌های اجتماعی آشنا باشید تا محتوایی موفق تولید نمایید. حال بیایید این 3 شاخه از تولید محتوا را مورد بررسی قرار دهیم.

شاخه‌های تولید محتوا
شاخه‌های تولید محتوا

محتوای متنی

محتوای متنی، در عین سادگی و مهارتِ اندکی که برای یادگیری نیاز دارد، محتوای پایه و بسیار تأثیرگذاری محسوب می‌گردد. شاخه‌های دیگر تولید محتوا (تصویری و صوتی)، برای اینکه تأثیر بیشتری در بحث سئو و جذب مخاطب داشته باشند، نیازمند یک محتوای متنی مناسب می‌باشند تا کاربران با خواندن آن، بیشتر از قبل جذب محتوای صوتی یا تصویری منتشرشده بشوند؛ جدای از این مسئله باید بگوییم که خودِ محتوای متنی، به تنهایی یکی از تأثیرگذارترین و پر استفاده‌ترین شاخه‌ی محتوا در دنیای دیجیتال به حساب می‌آید و به شکل‌های مختلفی مانند: مقاله، ریپورتاژ، خبر، داستان، آموزشی و… تولید و منتشر می‌شود و پر استفاده‌ترین و محبوب‌ترین نوع محتوا نویسیِ متنی، «مقاله‌نویسی برای وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی» می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اگر به حوزه‌ی محتوانویسی علاقه‌مند شده‌اید، می‌توانید اطلاعات خود را با مطالعه‌ی مقاله «اصول محتوا نویسی و نگارش مقاله برای سایت ها» در این حوزه افزایش دهید.

محتوای تصویری

یکی دیگر از شاخه‌های تولید محتوا، «تولید محتوای تصویری» می‌باشد که این شاخه، خودش به چند زیرشاخه تبدیل می‌شود که هر کدام از آن‌ها دارای کاربردهای مخصوص به خودشان هستند و از تأثیرگذاری متفاوتی برخوردارند؛ زیرشاخه‌های این نوع از تولید محتوا عبارت‌اند از: ویدئو، انیمیشن، اینفوگرافیک، ویدئوهای آموزشی و هر نوع فایل رسان‌هایِ تصویری دیگری که در فضای مجازی با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید.

شایان ذکر است که تولید محتوای تصویری نسبت به 2 شاخه‌ی دیگرِ تولید محتوا، نیازمند داشتن مهارت‌های تخصصی بیشتری است و البته به همان میزان هم دارای دستمزد بیشتر و فرصت‌های شغلی فراوان‌تری می‌باشد که با یادگیری این مهارت‌ها می‌توانید در این زمینه پیشرفتِ بسیاری داشته باشید و آینده‌ی شغلی خوبی را برای خود رقم بزنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

محتوای صوتی

آخرین شاخه از انواع تولید محتوا، «تولید محتوای صوتی» است که مانند 2 شاخه‌ی قبلی نیازمند یادگیری مهارت‌های مختص به خود می‌باشد؛ برای ورود به شاخه‌ی تولید محتوای صوتی، شما نیازمند «دستگاهی برای ضبط باکیفیت صدا» و همچنین « مهارت ویرایش فایل‌های صوتی» می‌باشید که شاید در ظاهر مهارتی ساده به نظر برسد، اما در باطنِ امر، به این سادگی‌ها که نشان می‌دهد نیست؛ لذا شما باید برای یادگیری ویرایشِ اصولیِ فایل‌های صوتی، آموزش‌های تخصصی ببینید و تمرین داشته باشید؛ اما شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که محتوای صوتی در کجا کاربرد دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که محتوای صوتی، اَشکال مختلفی دارد که عبارت‌اند از: پادکست، کتاب صوتی، فایل‌های صوتیِ آموزشی، موزیک‌های مورد استفاده در تبلیغات و… . شایان ذکر است در بین اَشکال مختلف محتوای صوتی، «پادکست» یکی از محبوب‌ترین‌ها و پرطرفدارترین محتواهای صوتی در فضای مجازی به شمار می‌رود و می‌توان آن را از طریق پلتفرم‌هایی برای کاربران منتشر کرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پادکست چیست
پادکست

اگر به پادکست و تولید آن علاقه‌مند هستید، شما را به مطالعه‌ی مقاله «پادکست چیست؟ – معرفی پلتفرم های شنیدن پادکست + بهترین پادکست های ایرانی» دعوت می‌کنیم تا با چیستی پادکست و انواع پلتفرم‌های انتشار آن به خوبی آشنا شوید.

بازاریابی آنلاین (Digital Marketing)

بازاریابی آنلاین یکی از مشاغلی است که روز به روز گسترش پیدا می‌کند و کسب و کارهای بیشتری برای گسترش و توسعه‌ی خود، از روش‌های «دیجیتال مارکتینگ» یا «همان بازاریابی آنلاین» استفاده می‌کنند. عنوان شغلی بازاریابی آنلاین یک عنوان کلی می‌باشد و در بطن امر، به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر روز تخصصی‌تر می‌شوند و باید وقت بیشتری برای یادگیری آن‌ها صرف کنید. بازاریابی آنلاین به:

  • تبلیغات کلیکی
  • تولید محتوا
  • سئو
  • تبلیغات بنری
  • تبلیغات درون‌برنامه‌ای
  • ریپورتاژ
  • اینفلوئنسر مارکتینگ

و… تقسیم می‌گردد که شما با مطالعه و گذراندن کورس‌های آموزشی در هر کدام از این زمینه‌ها، می‌توانید آن‌ها را فرا بگیرید و به‌عنوان یک «بازاریاب آنلاین» یا «دیجیتال مارکتر» فعالیت خود را در فضای مجازی آغاز کنید. شایان ذکر است که این شغل به‌طور معمول به‌صورت دورکاری صورت می‌گیرد و شما می‌توانید در هرجایی که مایل هستید کار بازاریابی آنلاین یا همان دیجیتال مارکتینگِ خود را پیش ببرید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کسب و کار دیجیتال
دیجیتال مارکتینگ

مهندسی صدا (Sound Engineer)

شغل مهندسیِ صدا، بیشتر در سینما، تلویزیون و ضبط موسیقی کاربرد دارد و شما در این شغل، باید اموراتی همچون: تنظیم درست دستگاه‌های صدابرداری، ضبط صدا، ویرایش صداهای ضبط شده، تولید موسیقی، میکس و مسترینگِ موزیک‌ها و کارهایی از این قبیل را انجام دهید؛ برای انجام وظایفی که گفته شد، شما نیاز به یادگیری مهارت و دانش موسیقیایی و همچنین یادگیری کار با دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای مورد استفاده در این حوزه دارید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تدوین گر ویدئو (Video Editor)

این شغل هم مانند مهندسی صدا، در سینما و رسانه‌ها کاربرد دارد؛ اما می‌توانید به‌صورت آزادکار (فریلنسر) ویدئوهای تبلیغاتی یا حتی ویدئوهای بلاگرها و اینفلوئنسرها را هم تدوین کنید و در قبال آن به کسب درآمد بپردازید. برای ورود به حوزه‌ی تدوین ویدئو، فقط کافی است کار با نرم‌افزارهای حرفه‌ایِ ویرایش فایل‌های ویدئویی را آموزش ببینید و سپس با تمرین و کمی چاشنیِ خلاقیت به یک تدوینگر حرفه‌ای تبدیل شوید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بلاگری (Blogging)

یکی از بهترین شغل ها برای جوانان و همچنین نوجوانان، «بلاگری» می‌باشد. در همین لحظه که شما دارید این مقاله را مطالعه می‌کنید، جوانان و نوجوانان زیادی در اقصی نقاط این کره‌ی خاکی، به بلاگری در شبکه‌های اجتماعی مشغول هستند و از این شغل درآمد کسب می‌نمایند؛ برای اینکه شما هم به یک بلاگر یا اینفلوئنسر در فضای مجازی تبدیل شوید، باید در وهله‌ی اول یک موضوع را برای خود انتخاب کنید و سپس بررسی نمایید که در کدام شبکه اجتماعی، موضوعِ مورد نظرِ شما طرفداران بیشتری دارد و سپس فعالیت خود را در آن شبکه اجتماعی آغاز کنید.

اولین نکته‌ای که برای کسب موفقیت در زمینه‌ی بلاگری وجود دارد این است که هر شبکه اجتماعی، الگوریتم‌های خاصِ خود برای رتبه‌بندی و تعیین ارزش هر اکانت را دارا است و هر کاربری که قصد پیشرفت و جذب فالوور در آن شبکه اجتماعی را دارد، حتماً باید با الگوریتم‌های آن آشنا باشد.

نکته‌ی دومی که در این زمینه باید به آن توجه نمایید، تولید محتوای مناسب برای آن شبکه اجتماعی می‌باشد؛ زیرا هر شبکه اجتماعی با هدف و منظور خاصی، ساخته شده و توسعه داده شده است؛ در این راستا، بهترین کار این است که با توجه به الگوریتم‌های هر شبکه اجتماعی، در آن به تولید و انتشار محتوا مشغول شوید. برای آشنایی بیشتر با شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به مقاله‌ی «اهداف شبکه های اجتماعی و کارکرد آن‌ها» مراجعه کنید.

مترجمی (Translating)

اگر یکی از زبان‌های خارجی را بلد هستید و توانایی بالایی در ترجمه‌ دارید، «مترجمی» یکی از مشاغلی است که به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این شغل، شما قادر هستید به‌صورت پاره‌وقت، تمام‌وقت، آزادکار (فریلنسر) و یا به‌صورت همکاری با مراکز ترجمه به فعالیت بپردازید و به کسب درآمد مشغول شوید. مهارت‌های لازم برای ورود به حوزه‌ی ترجمه و کسب درآمد از آن، داشتن مهارت بالا در یکی از زبان‌های خارجه و همچنین دانش نگارش صحیح متن می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

عکاسی (Photography)

عکاسی یکی از مشاغلی است که جوانان زیادی به آن علاقه دارند و می‌توانند به‌صورت شخصی و یا همکاری با آتلیه‌ها و برندهای مختلف از آن درآمد کسب کنند. برای ورود به حوزه‌ی عکاسی، شما به یک دوربین حرفه‌ای، دانش و تکنیک‌های عکاسی و همچنین مهارت ویرایش عکس نیاز دارید. اگر می‌خواهید به‌صورت شخصی و آزادکار در این زمینه شاغل شوید، توصیه می‌کنیم حتماً اکانتی در پلتفرم‌های اجتماعیِ مخصوصِ عکس مانند: اینستاگرام یا پینترست ایجاد نموده و عکس‌هایی که می‌گیرید را در آن‌ها منتشر کنید و با افزایش فالوور، مشتریان بیشتری را جذب نمایید. شایان ذکر است فرصت‌های شغلی برای حوزه عکاسی عبارت‌اند از: عکاسی مدلینگ، برندینگ، شخصی، مهمانی و مجالس، تبلیغاتی و… . ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دستیار شبکه های اجتماعی (Social Media Assistant)

برخی از اینفلوئنسرها، اکانت‌های مختلف خود را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنند یا کسانی هستند که کانال‌های محبوبی در تلگرام دارند؛ این دسته از افراد به دلیل حجم بالای کاری نمی‌توانند از پسِ مدیریت همه‌ی این اکانت‌ها و کانال‌ها بر بیایند و از «دستیار شبکه‌های اجتماعی» برای انجام اموراتی مانند: افزایش دنبال‌کننده، انتشار پست‌ها در ساعات خاصی از روز، دریافت و انتشار تبلیغات، پاسخ‌گویی به نظرات و پیام‌های شخصی و این قبیل اموراتِ مربوط به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، کمک می‌گیرند. شایان ذکر است که یک دستیار شبکه اجتماعی باید:

  • با الگوریتم‌های آن شبکه‌ی اجتماعی آشنا باشد
  • از راه‌های جذب فالوور اگاهی داشته باشد
  • و همچنین به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مند باشد

چرا که شغل دستیار شبکه‌های اجتماعی – بر خلاف ظاهرش که کار فیزیکی سنگینی ندارد – از نظر ذهنی شما را خسته می‌کند. ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ادمین شبکه‌های اجتماعی – از بهترین مشاغل فریلنسری
دستیار شبکه های اجتماعی

دستیار مجازی (Virtual Assistant)

شغل دستیار مجازی برای آن دسته از جوانانی که علاقه‌ای زیادی به کارهای حضوری ندارند و ترجیح می‌دهند در محیط ساکتی به کار بپردازند، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های روی میز باشد. شما به‌عنوان یک دستیار مجازی باید تمامی مهارت‌ها و وظایف یک منشی را در خود داشته باشید؛ با این تفاوت که قرار است این مهارت‌ها و وظایف را در محیطی غیر از محیط شرکتی و به‌صورت دورکاری (آنلاین) انجام دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

همچنین، برای آشنایی کامل با شغل دستیار مجازی، شما را به مطالعه‌ی مقاله «دستیار مجازی یعنی چه؟ + وظایف، ‌مهارت ها و مزایای شغل دستیار مجازی» دعوت می‌کنیم تا به‌طور کامل و جامع با این سِمَتِ شغلی آشنایی پیدا کنید.

تدریس آنلاین (Online Teaching)

آیا از مهارت خاصی دارید؟ آیا از نظر درسی قوی هستید؟ آیا در نواختن یکی از آلات موسیقی حرفه‌ای هستید؟ پس چرا از آن درآمد کسب نمی‌کنید؟! تدریس آنلاین یکی از مشاغلی است که جوانانِ دارای مهارت و تخصص، می‌توانند با ورود به آن، مهارت‌ها و دانشی که دارند را به دیگران آموزش دهند و در ازای این کار به کسب درآمد بپردازند. برای ورود به حوزه‌ی تدریس آنلاین چند راه وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • ضبط محتوای آموزشی و انتشار و فروش آن در پلتفرم‌های مختلف
  • همکاری با مؤسساتی که کلاس‌های آنلاین برگزار می‌کنند
  • برگزاری وبینار
  • برگزاری کلاس‌های خصوصی در پلتفرم‌های آنلاینی نظیر (اسکایپ، زوم، گوگل میت و…)

و… . در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است که یکی از وب‌سایت‌های موفقی که در ایران به آموزش آنلاین می‌پردازد، «وب‌سایت فرادرس» می‌باشد؛ این وب‌سایت، با داشتن منابع علمی معتبر و تخصصی، به تولید و انتشار انواع دوره‌های آموزش آنلاین در حوزه‌های مختلف، می‌پردازد. شما با همکاری با این پلتفرمِ آموزشی می‌توانید تا حتی چند ده میلیون تومان در ماه از تدریس دوره‌های آموزشی درآمد داشته باشید. همچنین می‌توانید با برگزاری وبینارهای آموزشی در پلتفرم فرادرس – در حوزه تخصص خود – به درآمد برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط همکاری با این پلتفرم، پیشنهاد می‌شود به این لینک [+] مراجعه کنید.

همکاری با فرادرس – تدریس با فرادرس
همکاری با فرادرس – تدریس با فرادرس

مکانیک خودرو (Automotive Mechanic)

تبدیل شدن به مکانیک خودرو و کار در مراکز تعمیر خودرو می‌تواند هم کاری موقتی و صرفاً برای کسب درآمد باشد و هم با آموزش دیدنِ درست به کاری دائمی مبدل گردد. برای ورود موقتی به این حوزه، کافی است به مکانیک‌های حرفه‌ای مراجعه کنید و با صبحت، آن‌ها را قانع نمایید که به‌عنوان دستیار یا شاگرد برایشان کار کنید، اما اگر می‌خواهید به‌صورت حرفه‌ای و دائمی به این کار مشغول باشید، توصیه می‌کنیم حتماً دوره‌ها و آموزش‌های تخصصیِ تعمیرات خودروهای مختلف را بگذرانید تا هم درآمد بیشتری داشته باشید و هم کارتان را حرفه‌ای‌تر پیش ببرید.

باریستا (Barista)

باریستایی جزو کارهایی است که هم می‌توانید به‌صورت موقت به آن مشغول باشید و هم با آموزش‌های درست و حرفه‌ای آن را در دراز مدت دنبال کنید. برای تبدیل شدن به یک باریستای حرفه‌ای نیاز است تا دوره‌های تخصصی مختلفی (مانند: طرز تهیه‌ی انواع قهوه، نوشیدنی‌های سرد، نوشیدنی‌های گرم، دمنوش‌ها و…) را آموزش ببینید و با تمرین و تکرار مهارت‌های خود را افزایش دهید. ناگفته نماند که باریستایی فقط کار در کافه نیست و چه بسیارند باریستاهای حرفه‌ای که دیگر در کافه کار نمی‌کنند، بلکه از راه آموزشِ افرادِ علاقه‌مند و یا قبول پروژه‌های راه‌اندازی کافه به درآمدهای بالایی دست یافته‌اند.

باریستا
باریستا

نجات غریق (Lifeguard)

اگر به شنا علاقه دارید و یا در شهرهای ساحلی زندگی می‌کنید، «نجات غریقی» می‌تواند یک شغل مناسب برای شما باشد و آن را به‌صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت انجام دهید. نیازمندی‌های ورود به این شغل، داشتن مهارت شنا کردن و همچنین گذراندن دوره‌های آموزشی نجات غریقی می‌باشد. شایان ذکر است که محیط کاری این شغل، یا در استخرهای عمومی می‌باشد یا به‌صورت فصلی در مناطق ساحلیِ مخصوص شنا؛ همچنین با عضویت در سازمان حلال احمر می‌توانید فرصت شغلی خوبی به‌عنوان نجات غریق برای خود ایجاد نمایید.

فروشندگی (Sales)

فروشندگی جدای از اینکه می‌تواند یک شغل موقتی یا دائمی باشد، فرصت خوبی برای یادگیری مهارت‌های فروش و هنر فن بیان نیز هست و کار به‌عنوان فروشنده در فروشگاه‌های مختلف یا بوتیک‌ها می‌تواند زمینه‌سازیِ خوبی برای استخدام در شرکت‌های بزرگ و فعالیت به‌عنوان بازاریاب و فروشنده باشد؛ همچنین تجربه‌ی خوبی برای راه‌اندازی بوتیک یا فروشگاهِ خودتان محسوب می‌گردد. یادگیری هنر فن بیان، داشتن روابط عمومی بالا و شناخت کامل محصولاتِ خود و رقبا، مواردی هستند که به پیشرفت شما در این حوزه‌ی کاری بسیار کمک می‌کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مراقبت از کودکان (Child Care)

یکی از مشاغلی که بیشتر به‌صورت پاره‌وقت صورت می‌گیرد و تازه در کشور ما در حال جا افتادن است، شغل «مراقبت از کودکان» می‌باشد؛ در این شغل، خانواده‌ها و زوج‌هایی که بنا به دلایل مختلفی، فرصت و امکان نگهداری از کودکشان را ندارند از نوجوانان و جوانانی که مورد اعتماد هستند کمک می‌خواهند تا برای ساعاتی خاص از شبانه‌روز از فرزندشان نگهداری کنند و در ازای میزان ساعتی که کار مراقبت از فرزند صورت می‌گیرد، به آن‌ها مبلغی را به‌عنوان دستمزد می‌دهند. شایان ذکر است که این کار به‌صورت حرفه‌ای‌تر در مهدهای کودک صورت می‌گیرد و شما می‌توانید به‌عنوان مربی مهد کودک، فعالیتی دراز مدت داشته باشید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نگهداری از حیوانات (Pet Care)

همانند شغل نگهداری از کودکان، شغل نگهداری از حیوانات هم حوزه‌ی کاری جدیدی می‌باشد که به‌تدریج در حال جا افتادن در جامعه‌ی ایران است. در این شغل، مشتریانِ شما افرادی هستند که فرصت کافی برای نگهداری، رسیدگی و گردش حیوانات خانگی خود ندارند؛ به همین منظور از فرد دیگری کمک می‌گیرند تا در طول روز از حیوانات خانگی‌ها آن‌ها نگهداری نماید، آن‌ها را به دامپزشکی ببرد و در مکان‌های عمومی (بدون ایجاد مزاحمت برای همشهریان) آن‌ها را بگرداند. در ادامه یک مجموعه از آموزش‌ها را که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نگهداری از حیوانات
نگهداری از حیوانات
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه مشاغل و کسب و کارها

سخن پایانی درباره بهترین فرصت های شغلی برای جوانان و نوجوانان در ایران

مشاغل مختلفی برای جوانان و نوجوانان وجود دارد که آن‌ها می‌توانند هم به‌صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت و هم به‌صورت دائمی یا موقتی به آن مشغول شوند؛ اما همان‌طور که گفتیم نکته‌ی مهم در انتخاب شغل این است که شما به‌عنوان یک جوان، چه هدف و انتظاری از شغل خود دارید؟ و چرا می‌خواهید یک کار را شروع کنید؟ آیا در زمان کوتاهی فقط به درآمد نیاز دارید یا ترجیح می‌دهید کاری را شروع نمایید که در بلند مدت فرصت پیشرفت داشته باشد؟ به محض یافتن پاسخ این سؤالات و بررسی بهترین شغل ها برای جوانان می‌توانید شغل مورد نظر خود را انتخاب کنید و پس از یادگیری مهارت‌های لازم، فعالیت خود را در آن حوزه شروع نمایید.

امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «فرصت های شغلی برای جوانان و نوجوانان در ایران» دارید، یا فرصت‌های شغلی دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که فرصت‌های شغلی مورد نظر خود را پیدا کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 14 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.