بسیاری از کسب و کارهایی که به‌صورت روزانه و متداول با آن‌ها مواجه می‌شویم، جزو کسب و کارهای کوچک به‌حساب می‌آیند و در اکثر مواقع با سرمایه‌ای نسبتاً کم، یا حتی بدون نیاز به سرمایه‌ی اولیه می‌توانید آن‌ها را ایجاد کنید؛ اگر سؤال‌هایی از قبیل: «چگونه یک کسب و کار کوچک راه‌ اندازی کنیم؟» یا «برای راه‌ اندازی یک کسب و کار کوچک چه مراحلی را باید طی نماییم؟» در ذهن شما به وجود آمده است، در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا می‌خواهیم به این سؤالات پاسخ بدهیم و یاد بگیریم که چگونه یک کسب و کار کوچک را به شکل درست و اصولی راه اندازی کنیم؟ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت کسب و کارهای کوچک

هر کسب و کار بزرگی که در حال حاضر فعالیت می‌کند، کار خود را به‌عنوان یک بیزنس کوچک شروع کرده و در ادامه با گسترش دامنه‌ی کار، به برند و شرکتی بزرگ تبدیل شده است. شایان ذکر است همان‌طور که قبلاً گفتیم، بسیاری از کسب و کارهایی که در طول روز می‌بینیم جزو کسب و کارهای کوچک به شمار می‌آیند که در کنار «اشتغال‌زایی»، رشد و پیشرفت را اقتصادی در سطح محلی یا ملی به دنبال دارد؛ لذا وجودِ کسب و کارهای کوچک یک امر مهم برای هر جامعه و کشوری به‌حساب می‌آید.

اهمیت کسب و کارهای کوچک
اهمیت کسب و کارهای کوچک
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چگونه یک کسب و کار کوچک راه اندازی کنیم؟

برای انجام هر کاری، شما باید مراحل آن را به ترتیب و به‌درستی انجام دهید؛ تا بتوانید به‌راحتی اهداف خود را عملی کنید و کاری که در ذهن دارید را به سرانجام برسانید. گفتنی است که این مسئله، در مورد راه اندازی کسب و کار از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا شما دارید علاوه بر صرف هزینه، برای ایجاد آن کسب و کار، زمان زیادی را نیز صرف می‌کنید. در این راستا می‌خواهیم، مراحل راه اندازی یک کسب و کار کوچک را باهم بررسی کنیم و ببینیم که در هر مرحله – قبل از ورود به مرحله‌ی بعد – باید چه کارهایی انجام دهیم. مراحل راه اندازی کسب و کار کوچک عبارت است از:

  • بررسی بازار
  • پیدا کردن ایده، برای راه اندازی کسب و کار
  • تهیه بوم مدل کسب و کار
  • فراهم کردن سرمایه اولیه برای راه اندازی کسب و کار
  • مشخص کردن مکان کسب و کار
  • انتخاب نام برای کسب و کار خود
  • ثبت رسمی کسب و کار
مراحل راه اندازی کسب و کار کوچک
مراحل راه اندازی یک کسب و کار کوچک

در ادامه، به بررسیِ دقیقِ هرکدام از این مراحل می‌پردازیم؛ تا به‌راحتی به پاسخ این سؤال برسید که: چگونه یک کسب و کار کوچک راه اندازی کنیم؟

بررسی بازار کار

اولین مرحله و اولین قدم، برای راه اندازی هر کسب و کاری، بررسی بازار کار می‌باشد؛ در این مرحله شما باید مواردی را بررسی کنید که عبارت‌اند از:

  • چه مشاغلی در بازار کار، اشباع شده‌اند و چه کسب و کارهایی هنوز پتانسیل راه اندازی دارند؟
  • آیا بازار کار و جامعه، کشش لازم برای ورود یک کسب و کار دیگر در زمینه‌ی مشابه را دارد یا خیر؟
  • جامعه‌ی شما به چه کسب و کارهای جدیدی نیاز دارد؟
  • افراد جامعه تقاضای چه محصولات یا خدماتی را دارند که در حال حاضر کسب و کارهای ارائه‌دهنده آن‌ها کم هستند؟

 بررسی و شناخت بازارِ کار به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از نیازهای جامعه و همچنین پتانسیل‌های موجود برای راه اندازی یک کسب و کار داشته باشید. شایان ذکر است، بررسی نیازهای جامعه می‌تواند برای شروع یک بیزنس جدید و نوپا بسیار مفید باشد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پیدا کردن ایده ‌برای راه اندازی کسب و کار

پس از شناخت بازار، نیازها و تقاضای افراد جامعه، نوبت آن رسیده است که ایده‌های خود را برای راه اندازی کسب و کار یادداشت نمایید. راه‌های مختلفی برای پیدا کردن ایده وجود دارد که برخی از آن‌ها را می‌توانید به‌صورت انفرادی (بدون نیاز به مشورت) انجام دهید و به ایده‌های مختلفی برسید و برخی دیگر نیز نیازمند همکاری چند نفر هستند؛ لذا شما با مشورت و کمک از دیگران به ایده‌های مختلفی برای راه اندازی یک کسب و کار دست پیدا می‌کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پیدا کردن ایده ‌برای راه اندازی کسب و کار
پیدا کردن ایده ‌برای راه اندازی کسب و کار

همچنین، جهت آشنایی با روش‌های خلق ایده برای راه اندازی یک کسب و کارِ شما را به مطالعه‌ی مقاله «روش های خلق ایده در کارآفرینی – ۱۷ بهترین تکنیک های خلق ایده های کارآفرینی» دعوت می‌کنیم؛ اما اگر می‌خواهید از ایده‌هایی که قبلاً انجام شده‌اند و نتیجه‌بخش بوده‌اند استفاده نمایید، توصیه می‌کنیم که مقاله‌ی «کسب و کارهای کوچک زود بازده – لیست ۳۰ بیزینس کوچک و پرسود در ایران» را مطالعه نمایید.

تهیه بوم مدل کسب و کار

سومین مرحله برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک «تهیه بوم مدل کسب و کار» می‌باشد. یک بوم کسب و کارِ اصولی دارای بخش‌های مختلفی می‌باشد که تکمیل این بخش‌ها به شما کمک می‌کند تا هم شناخت بیشتری از کسب و کار مدنظر خود به‌دست بیاورید و هم بتوانید استراتژی بهتری، برای هرکدام از بخش‌های بیزینس نوپای خود، طرح نمایید. بوم مدل کسب و کار (Business Model Canvas) یک ابزار ساده می‌باشد اما تأثیرات بسیار مثبتی بر روی کسب و کار شما می‌گذارد و مانند یک نقشه، مسیر رسیدن به موفقیت در تجارت را برای شما نمایان می‌سازد.

شایان ذکر است که در بوم مدل کسب و کار، شما باید تمامی بخش‌هایِ 9 گانه‌ی یک کسب و کار را مورد بررسی قرار دهید؛ از نحوه‌ی تأمین مواد اولیه و محصولات گرفته، تا روش‌های فروش و راه‌های ارتباطی با مشتریان. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بوم مدل کسب و کار
بوم مدل کسب و کار

همچنین، برای آشنایی کامل با بوم مدل کسب و کار و تهیه‌ی آن برای بیزینس نوپای خود، می‌توانید مقاله‌ی «بوم کسب و کار چیست؟ + راهنمای جامع اجزای مختلف بوم مدل کسب و کار» را مطالعه بفرمایید.

فراهم کردن سرمایه اولیه برای راه اندازی کسب و کار

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که حتی در انتخاب ایده برای کسب و کار، تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد؛ سرمایه‌ی اولیه برای راه اندازی کسب و کار است. اگر مرحله‌ی قبل – یعنی تهیه‌ی بوم مدل کسب و کار – را کامل انجام داده باشید، می‌دانید که به چه مقدار سرمایه برای راه اندازی اولیه نیاز دارید و همچنین راه‌های تأمینِ سرمایه را، پیش از شروع کار برای خود مشخص نموده‌اید. در این مرحله، فقط باید به فراهم کردن سرمایه‌ی موردنظر بپردازید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مشخص کردن مکان کسب و کار

هر کسب و کاری برای فعالیت خود به یک مکان نیاز دارد که در کسب و کارهای سنتی این مکان تقریباً همیشه، فیزیکی بوده است مانند – مغازه، فروشگاه، واحد تجاری، شرکت و… – اما با ظهور مشاغل نوین و همچنین افزایش مشاغل خانگی، محل کسب و کار از یک مکان فیزیکی به یک پلتفرم مجازی تغییر پیدا کرد و در حال حاضر ما شاهد کسب و کارهایی هستیم که محل فعالیت آن‌ها یک وب‌سایت یا شبکه‌ی مجازی می‌باشد؛ با این تفاسیر، شما ضمن در نظر گرفتنِ هویت و ماهیت کسب و کارتان باید محلی (فیزیکی یا مجازی) برای راه اندازی کسب و کار کوچک خود آماده نمایید.

مشخص کردن مکان کسب و کار
مشخص کردن مکان کسب و کار

انتخاب نام برای کسب و کار خود

یکی از مهم‌ترین کارها و مراحلی که باید خوب به آن توجه کنید، انتخاب نام برای کسب و کارتان است؛ نامی که برای کسب و کارتان انتخاب می‌کنید، مانند زیربنای کسب و کار شما عمل می‌کند و تمامی فعالیت‌هایی که در جهت گسترش بیزینس نوپای خود انجام می‌دهید؛ بر اساس «نامِ برند» شما خواهد بود. تحقیقات و تجربه ثابت کرده که تغییر نام برند، پس از کسب موفقیت، تأثیر منفی بر روی محبوبیت و معروفیت آن برند می‌گذارد؛ به همین دلیل است که انتخاب نام مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است و شما باید نام کسب و کار خود را به‌گونه‌ای انتخاب نمایید که پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک برند بزرگ را داشته باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ثبت رسمی کسب و کار

پس انجام مراحل بالا، نوبت به آن رسیده است که مراحل قانونی ثبت و راه اندازی کسب و کارتان را انجام دهید. برای این کار باید به صنف مربوطه و همچنین مراجع ذیربط که مسئول رسیدگی به مجوزهای قانونی و بررسی جرائم کسب و کار هستند مراجعه کنید و مراحل قانونی برای راه اندازی بیزینس کوچکتان را پله به پله طی نمایید. هر کسب و کاری با توجه به نوع فعالیت و حوزه‌ای که در آن مشغول می‌شوید قوانین خاص خود را – برای راه اندازی – دارد. بهتر است این امکان را هم در نظر بگیرید که شما ممکن است در مواردی بستر مناسب جهت راه اندازی یک کسب و کار را نداشته باشید و مجبور به تعویض ایده‌ی کسب و کار خود باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه مشاغل و کسب و کارها

سخن پایانی درباره مراحل راه اندازی یک بیزینس نوپا

در این مقاله آموختیم که چگونه یک کسب و کار کوچک راه اندازی کنیم؟ و برای راه اندازی آن چه مراحلی را باید طی نماییم؟ اما اینجا آخر راه نیست و کارِ شما دقیقاً بعد از اتمام همین مراحل آغاز می‌شود. پس از راه اندازی کسب و کارتان، باید آن را زنده نگه‌دارید و گسترش دهید؛ تا زحماتی که برای راه اندازی کسب و کار خود کشیده‌اید، نتیجه‌بخش باشد و مزد زحمات خود را بگیرید. امیدواریم که مطالعه‌ی این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید هرچه زودتر راهکار مناسب برای راه اندازی کسب و کار کوچکتان را پیدا کنید و به‌سادگی آن را راه اندازی نمایید؛ تا به درآمدی مناسب برسید. در آخر از همراهی شما تا انتهای این مقاله سپاسگزاریم. لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید؛ همچنین باید خاطرنشان کنیم، که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستانتان، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما برای ادامه‌ی راه خواهد شد. پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.