یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های نسل جوان، مخصوصاً جوانانی که آینده‌نگر هستند و به فکر ساختن یک زندگی ایده‌آل برای خود و عزیزانشان می‌باشند، «پیدا کردن شغل مورد علاقه» یا «شغل متناسب با شخصیت و توانایی‌شان» است. شاید این سؤال که «چگونه شغل مورد علاقه و مناسب خود را پیدا کنیم؟» جزو بنیادی‌ترین سؤالات آدمی در قرن 21 نباشد، اما جزو مهم‌ترین سؤالاتی است که با پاسخ به آن، می‌توان هم آینده‌ی مطلوبی برای خود ساخت و هم تغییرات بزرگی در زندگی دیگران ایجاد کرد! لذا در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، ما قصد داریم تا در 6 گام ساده، شما را به پاسخ این سؤال و نحوه انتخاب یک شغل ایده آل برسانیم.

البته همان‌طور که می‌دانید، شغل مورد علاقه و مناسب هر شخص، با دیگری متفاوت است؛ بنابراین، در این مقاله سعی شده است این 6 گام، یک راهنمای عمومی برای هر شخص باشد تا شغل مورد علاقه‌ی خود را متناسب با مهارت‌ها، شخصیت و توانایی‌های خودش پیدا کند. پس لطفاً تا انتها با ما همراهی کنید.

چگونه شغل مورد علاقه و مناسب خود را پیدا کنیم؟

انتخاب شغل موضوع مهمی است؛ زیرا شما در هر شغلی که وارد شوید، در قبال دستمزدی که دریافت می‌کنید، وقت و انرژی خود را صرف خواهید نمود و چه بهتر است این وقت و انرژی را برای شغلی هزینه نمایید که هم درآمد خوبی داشته باشد و هم فرصت پیشرفت و کسب درآمد بیشتر در آن برای شما مهیا باشد. در این قسمت می‌خواهیم نکاتی را پیرامون انتخاب شغل باهم بررسی کنیم و ببینیم که چگونه و با چه فاکتورهایی می‌توانیم شغل مناسبی برای خود انتخاب نماییم. این فاکتورها عبارت‌اند از:

  • توجه به علایق
  • بررسی مهارت‌ها
  • مشخص کردن هدف از انتخاب شغل
  • تعیین میزان سرمایه اولیه
  • مطالعه‌ی بازار کار
  • بررسی بازار هدف

با ما همراه باشید تا در ادامه هر کدام از این فاکتورها و مراحل را باهم بررسی کنیم.

مراحل انتخاب یک شغل مناسب ایده آل
لیست مراحل انتخاب یک شغل مناسب ایده آل
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

توجه به علایق

اولین و مهم‌ترین فاکتوری که برای انتخاب شغل و قبل از ورود به آن باید بررسی نمایید، علاقه‌ی درونی شما می‌باشد. به دلیل فشارهای مالی و گاهاً خانوادگی، بسیاری از افراد به مشاغلی می‌پردازند که علاقه‌ای به آن ندارند و این عدم علاقه هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی به آنها فشار می‌آورد و حتی جلوی پیشرفت آنها را می‌گیرد؛ به همین دلیل است که «توجه به علایق و خواسته‌ها»، اولین و یکی از مهم‌ترین مواردی است که در انتخاب شغل باید آن را رعایت فرمایید.

بررسی مهارت ‌‌ها

پس از اینکه علایق و خواست خود را مشخص نمودید، نوبت آن فرا می‌رسد که مهارت‌هایتان را بررسی نمایید و بر اساس علاقه و خواست خود آن‌ها را مرتب کنید. به دلیل گستردگی حوزه‌های کاری و سمت‌های شغلی مختلف، شما می‌توانید مهارت‌هایی که دارید را به حوزه‌های کاری و سمت‌های شغلی تعمیم دهید و برای پیشرفت خود از آنها استفاده نمایید.

مشخص کردن هدف از انتخاب شغل

حال زمان آن رسیده است که هدف خود را از شاغل شدن مشخص نمایید؛ آیا می‌خواهید صرفاً درآمدی داشته باشید؟ یا می‌خواهید علاوه‌بر درآمد، در شغلی که وارد می‌شوید پیشرفت هم بکنید؟ برخی از افراد به شغلی موقت نیاز دارند تا مدتی درآمدشان تأمین بشود، اما افراد دیگری هم هستند که دوست دارند به شغلی با آینده‌ی بهتر و درآمد بیشتر مشغول باشند. فراموش نکنید تا زمانی که هدف خود از انتخاب یک شغل و ورود به آن را مشخص نکنید، نمی‌توانید انتخاب مناسبی در بازار کار داشته باشید.

اهمیت داشتن هدف در پیدا کردن شغل ایده آل
اهمیت داشتن هدف در پیدا کردن شغل ایده آل

تعیین میزان سرمایه اولیه

یکی دیگر از فاکتورهای دیگری که برای انتخاب شغل مهم است، تعیین سرمایه‌ی اولیه می‌باشد و قبل از این کار، باید مشخص کرده باشید که قصد کارآفرینی دارید یا می‌خواهید برای دیگران کار کنید؟ اگر می‌خواهید برای دیگران کار کنید که تقریباً سرمایه‌ی اولیه‌ای نیاز نخواهید داشت ولی اگر قصد کارآفرینی دارید، باید بر اساس سرمایه‌ی خود، حوزه‌ی کارآفرینی‌تان را مشخص نمایید. بهترین راه برای اینکه ببینید حوزه‌ی کاری شما با سرمایه‌تان همخوانی دارد یا خیر، ایجاد «طرح کسب و کار» و یا «بوم مدل کسب و کار» می‌باشد که به کمک آن قادر خواهید بود که تمامی قسمت‌های ایده‌ی کارآفرینی خود را مشخص نمایید و تمامی هزینه‌ها را بر اساس سرمایه‌ی خود مشخص کنید؛ تا ببینید ایده‌ی شما با آن مقدار سرمایه موفقیت‌آمیز و پر سود خواهد بود یا خیر؟ جهت آشنایی با بوم مدل کسب و کار شما را به مطالعه‌ی مقاله « بوم کسب و کار چیست؟ + راهنمای جامع اجزای مختلف بوم مدل کسب و کار» دعوت می‌کنیم.

مطالعه بازار کار

شناخت بازار کار، مشاغلی که وجود دارند، مهارت مورد نیاز برای ورود به هر کدام از آنها و همچنین درآمدی که برای شما خواهند داشت، فاکتور مهم دیگری است که برای انتخاب یک شغل باید آن‌ها را بررسی کنید. شایان ذکر است که هرچه بازار کار منطقه‌ی خود و حتی بازار کار آنلاین را بیشتر مطالعه کنید، فرصت‌های شغلی بیشتری پیدا خواهید کرد و با ذهن و دید بازتری می‌توانید به انتخاب شغل بپردازید.

بررسی بازار هدف

آخرین فاکتور از فاکتورهای انتخاب یک شغل مناسب و سپس ورود به آن، «بررسی بازار هدف» است؛ که این امر به شما کمک بزرگی در راستای شناخت مشتریان و راه‌های رسیدن به آنها و جذبشان خواهد کرد. موفقیت در هر کسب و کاری به شناخت مشتریان و جذب آنها بستگی دارد که برای این کار باید بازار هدف (مشتریان بالقوه و هدف) را به‌دقت بررسی کنید و بشناسید و ببینید که آیا می‌توانید آن‌ها را جذب نمایید یا خیر؟

چگونه شغل ایده آل خود را پیدا کنیم؟
چگونه شغل ایده آل خود را پیدا کنیم؟

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه مشاغل و کسب و کارها

سخن پایانی درباره نحوه پیدا کردن شغل ایده آل

در این مقاله، ما به یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که می‌تواند ذهن بسیاری از اشخاصی که آینده‌نگر هستند را به خود درگیر کند، پاسخ دادیم. چیزی که در این باره اهمیت دارد این است که انتخاب یک شغل، پایه و اساسِ تشکیل زندگی است؛ زیرا در بسیاری از اوقات، شما بیشترین زمان شبانه‌روز خود را در دفتر کاری و با همکاران خود می‌گذرانید تا با دوستان، عزیزان و خانواده! و این شاید یک تلنگر باشد تا همان‌قدر که برای «انتخاب شغل یک ایده آل» دغدغه دارید، به همان اندازه نیز بر روی «انتخاب یک شرکت مناسب برای کار کردن» حساس باشید.

فراموش نکنید که یک شغل را صرفاً برای کسب درآمد بالا انتخاب نکنید؛ زیرا این شخصیت و توانایی شما است که در دراز مدت تعیین می‌کند که آن شغلی که درآمدش بالاست، برایتان مناسب است یا نه؟ پس اکیداً توصیه می‌گردد که در انتخاب شغل مناسب، به هر یک از 6 مرحله‌ی فوق، به یک اندازه اهمیت بدهید (یکی از این 6 نکته را بر دیگر نکات برتری ندهید).

در پایان از شما تشکر می‌کنیم که این مقاله را مطالعه نمودید و امیدواریم اطلاعاتی که در این مقاله به نظر شما رسید، مفید واقع شده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «چگونه شغل مورد علاقه خود را پیدا کنیم؟» دارید، یا مراحل دیگری در انتخاب یک شغل ایده آل می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که شغل مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.