تولید محتوا 760 بازدید

در سالیان اخیر، نام «پادکست» را در رسانه‌های مجازی و غیرمجازی مختلفی زیاد شنیده‌ایم؛ اما پادکست چیست؟ آیا انواع مختلفی دارد؟ چگونه می‌توان به پادکست دسترسی پیدا کرد؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات، شما را به خواندن ادامه‌ی این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا دعوت می‌کنیم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

پادکست چیست؟

اگر بخواهیم تعریف عمومی و ساده‌ای از پادکست ارائه بدهیم، باید بگوییم که پادکست یک نوع «رادیوی اینترنتی» است؛ اما به همین سادگی‌ها هم نیست. پادکست مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی است که بر روی پلتفرم‌های آنلاین مختلفی به‌صورت قسمتی و یا فصلی دسته‌بندی‌شده و بارگذاری می‌شود.

شما می‌توانید به روش‌های مختلفی به پادکست‌ها دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را بشنوید. امکانات مختلفی برای پخش پادکست وجود دارد که در اپ‌های رادیوی آنلاین و سنتی، آن‌ها را نمی‌بینیم. امکاناتی که برای گوش دادن به پادکست دارید عبارت است از:

  • امکان جلو بردن و عقب آوردن زمان پخش پادکست
  • امکان ایجاد پلی‌لیست (Play List)
  • دانلود و ذخیره‌ی پادکست‌های مختلف
  • امکان گوش دادن به پادکست در موضوعات بسیار متنوع

در واقع می‌توان گفت پادکست، محتوایی شنیداری (رادیویی) دارد ولی با امکانات سرویس‌های استریم فیلم مانند: یوتیوب و نتفلیکس. پس تا اینجا متوجه شدیم که «پادکست» نوعی رادیوی آنلاین است که در آن امکان کنترل کردن فایل صوتی را همانند فایل‌های ویدئویی در یوتیوب و نتفلیکس داریم.

پادکست چیست
پادکست چیست
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع موضوع پادکست

پادکست‌ها در حوزه‌های مختلف کاری، علمی و سرگرمی و… تولید می‌شوند. هر سازنده‌ی پادکست بر اساس علاقه، علم یا مهارتی که دارد، در مورد حوزه‌ای که دوست دارد، دست به تولید پادکست می‌زند. بیایید برخی از موضوعات پادکست‌های حال حاضر را با هم بررسی کنیم:

  • پادکست‌های جنایی
  • پادکست‌های علمی
  • پادکست‌های سرگرمی
  • پادکست‌های تاریخی
  • پادکست‌های داستانی
  • پادکست‌های کتاب‌خوانی
  • پادکست‌های آموزشی
  • پادکست‌های نقد فیلم
  • پادکست‌های فناوری

در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد هر یک از موارد بالا می‌پردازیم.

انواع موضوع پادکست
انواع موضوع پادکست
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پادکست های جنایی

در این دسته از پادکست‌ها، در مورد یک پرونده و یا داستان جنایی صحبت می‌کنند؛ شما با گوینده‌ی پادکست همراه می‌شوید و او شما را به دل یک داستان جنایی می‌برد؛ سازندگان پادکست از داستان‌های جنایی واقعی (مطالعه‌ی زیاد در مورد آن پرونده‌ی جنایی) برای شما پادکست می‌سازند. در این پادکست‌ها شما می‌توانید تمام جوانب یک پرونده‌ی جنایی را بشنوید و از پایان آن آگاه گردید.

پادکست های علمی

موضوع این دسته از پادکست‌ها، علوم مختلف و موضوعات علمی است و در حوزه‌های مختلفی همچون: فیزیک، ستاره‌شناسی، پزشکی، محیط زیست، شیمی، ریاضی و… تهیه و منتشر می‌شوند. سازندگان این پادکست‌ها یا کسانی هستند که در حوزه‌ی خود از دانش کافی برخوردار هستند و یا کسانی هستند به این موضوعات علاقه دارند و پس از تحقیق و مطالعه، متنی را برای شما آماده می‌کنند و به ساخت پادکست می‌پردازند.

پادکست های سرگرمی

هدف این پادکست‌ها عموماً سرگرم کردن شما است و معمولاً جنبه‌ی آموزشی ندارند. این دسته از پادکست‌ها می‌توانند یک نمایش کمدی، عاشقانه، جنایی، معمایی و… و حتی استندآپ کمدی باشند. بستگی دارد که سازنده‌ی پادکست به چه موضوعی علاقه داشته باشد تا در آن موضوع به تولید پادکست بپردازد؛ و شما هم بنا به سلیقه‌ی خودتان می‌توانید هر کدام از آن‌ها را که خواستید دنبال کنید.

پادکست های تاریخی

پادکست‌های تاریخی به بیان سرگذشت افراد شناخته‌شده و کمتر شناخته‌شده، تاریخ ملل مختلف، زندگی‌نامه‌ی مشاهیر، پادشاهان و عملاً هر اتفاقی که در گذشته افتاده است، می‌پردازند. شایان ذکر است که سازندگان این پادکست‌ها اطلاعات خود را از طریق مقالاتی که نوشته شده، بیوگرافی افراد مشهور، کتاب‌های تاریخی و مستندهای تاریخی به‌دست می‌آورند.

پادکست های داستانی

پادکست‌های داستانی همانند پادکست‌های سرگرمی، موضوعات و ژانرهای مختلفی دارند. به‌طور کلی هر ژانری که در حوزه‌ی رمان‌ها وجود دارد، در پادکست‌های داستانی نیز موجود است؛ ژانرهایی از قبیل عاشقانه، ماجراجویانه، فانتزی، علمی-تخیلی، تاریخی، کودک و نوجوان، جنایی و… در ساخت پادکست‌های داستانی استفاده می‌شوند. بد نیست بدانید که حتی بسیاری از سازندگان پادکست، داستان‌های خود را تبدیل به پادکست می‌کنند که گاهاً طرفداران بیشتری نسبت به دیگر کانال‌های پادکست، پیدا می‌کنند.

پادکست های کتاب خوانی

موضوع اصلی این پادکست‌ها، خوانش کتاب است؛ کتاب‌هایی که در این دسته از پادکست‌ها خوانده می‌شوند در هر سبک و موضوعی می‌توانند باشند و فقط بستگی به سلیقه‌ی سازنده‌ی پادکست و مخاطبان او دارد. فرق پادکست‌های کتاب‌خوانی با پادکست‌های داستانی، در این است که پادکست داستانی نوعی تئاتر صوتی محسوب می‌شوند و شما شاهد شخصیت‌های مختلف در پادکست هستید؛ اما در پادکست‌های کتاب‌خوانی، فقط یک نفر کتاب را برای شما می‌خواند و نهایتاً برای شخصیت‌های مختلف، لحن متفاوتی را لحاظ می‌کند.

پادکست های آموزشی

در پادکست‌های آموزشی، هر کس بر اساس مهارت و دانشی که دارد موضوعاتی تخصصی یا عمومی را برای شما ضبط کرده و در قالب پادکست منتشر می‌کند. پادکست‌های آموزشی نیز می‌توانند هر موضوع آموزشی داشته باشند، موضوعاتی همچون آموزش برخی مباحث درسی، آموزش راه‌اندازی کسب‌وکار، آموزش آداب اجتماعی، آموزش زبان خارجه، آموزش فناوری‌های جدید و… .

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پادکست های نقد فیلم

علاقه‌مندان به فیلم و خوره‌های سینمایی و سریالی، عاشق این نوع از پادکست‌ها می‌شوند؛ گویندگان در پادکست‌های نقد فیلم، به معرفی، بررسی و نقد آثار سینمایی و سریالی در سراسر جهان می‌پردازند. برخی از این پادکست‌ها به‌صورت حرفه‌ای‌تری فقط سینمای یک کشور خاص یا ژانر خاصی را مورد بررسی قرار می‌دهند و برخی دیگر هیچ محدودیتی قائل نیستند و تمامی آثار سینمایی جهان را بر اساس علاقه‌شان به آن‌ها و کیفیت اثر، مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند.

پادکست های فناوری

در این دسته‌بندی، ما موضوعات مختلفی که در حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری قرار دارند را، خواهیم شنید. سازندگان این پادکست‌ها به‌روزترین فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی که در حوزه‌های مختلف معرفی شده‌اند را برای شما گردآوری کرده و بیان می‌کنند. حوزه‌هایی که در مورد تکنولوژی و فناوری‌های جدید آن‌ها صحبت می‌شود، عبارت‌اند از: کامپیوتر، دنیای مجازی، ربات‌ها، پزشکی، خودروسازی، ستاره‌شناسی، دارویی، هوش مصنوعی و… .

توجه کنید که موضوعات بسیار زیادی در حوزه‌ی ساخت پادکست وجود دارد که با وارد شدن به دنیای پادکست‌ها، به مرور با آن‌ها آشنا شده و می‌توانید بنا بر سلیقه‌ی خود کانال‌های مختلف پادکست را دنبال کنید و شنونده‌ی قسمت‌های منتشر شده‌ی آن باشید.

روش های دریافت پادکست

روش‌های مختلفی برای دریافت، ذخیره و شنیدن پادکست وجود دارد. پادکست‌ها را می‌توانید از طریق وب‌سایت‌ها، اپ‌های مخصوص پادکست و همچنین کانال‌های تلگرامی دریافت کنید. برخی از پلتفرم‌های دریافت و شنیدن پادکست عبارت‌اند از:

  • وب‌سایت پاد لینک (Link)
  • اپل پادکست (Apple Podcast)
  • گوگل پادکست (Google Podcasts)
  • کست باکس (CastBox)
  • اورکست (OverCast)
  • استیچر (Stitcher)
  • پادکست ادیکت (PodcastAddict)
  • ساندکلاد (SoundCloud)
  • فیدیبو (Fidibo)
  • ناملیک (Namlik)
  • گروور پادکست (Grover Podcast)

در ادامه امکانات و ویژگی‌های هر کدام از پلتفرم‌های فوق را بررسی می‌کنیم.

معرفی پلتفرم‌هایی برای شنیدن پادکست
معرفی پلتفرم‌هایی برای شنیدن پادکست
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

وب‌سایت پاد لینک (Pod.Link)

این وب‌سایت را می‌توان موتور جستجوی پادکست‌ها نامید. دیتابیس این موتور جستجو بر اساس پادکست‌هایی است که در سرویس پادکست اپل منتشر شده‌اند. از طریق این موتور جستجو می‌توانید به تمام پادکست‌های اپل پادکست دسترسی پیدا کنید و همچنین آن‌ها را در اپ‌ها و سرویس‌های دیگر گوش کنید.

اپل پادکست (Apple Podcast)

سرویس استریم و انتشار پادکست مخصوص اپل که از طریق گوشی‌ها و دیوایس‌های اپل قابل دسترسی و شنیدن است. این اپ به‌صورت پیش‌فرض بر روی تمام دیوایس‌های اپل که سیستم عامل IOS دارند نصب شده است و شمایی که از محصولات اپل استفاده می‌کنید، نیازی به نصب آن ندارید؛ فقط کافی است وارد آن شوید و پادکست‌های موردعلاقه‌ی خود را به لیستتان اضافه کنید و هر زمان که نیاز داشتید به آن‌ها گوش فرا دهید.

گوگل پادکست (Google Podcasts)

شرکت گوگل برای رقابت با شرکت اپل و عقب نماندن کاربران اندروید، سرویس استریم پادکست خود، یعنی Google Podcasts را راه‌اندازی کرده است. این سرویس پس از Apple Podcasts معرفی شده و به همین دلیل آرشیو کمتری نسبت به آن دارد، اما تمامی کاربران اندروید، با هر گوشی اندرویدی که دارند، می‌توانند از این سرویس به‌راحتی استفاده کنند.

کست باکس (CastBox)

به جرئت می‌توان گفت یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پادکست در ایران، اپلیکیشن کست‌باکس (CastBox) است که بسیاری از سازندگان پادکست‌های فارسی در آن فعالیت دارند (و همچنین آرشیو بسیار بزرگی از پادکست‌های خارجی هم در آن موجود است). از ویژگی‌های کست‌باکس، رایگان بودن آن، سابسکرایب (دنبال کردن) پادکست‌های دلخواه، ضبط پادکست و همچنین امکان ساخت پلی‌لیست‌های مختلف می‌باشد. از دیگر مزایای کست‌باکس می‌توانیم به دانلود پادکست‌های مختلف و گوش دادن آن‌ها به‌صورت آفلاین اشاره کنیم.

اورکست (OverCast)

این اپلیکیشن مخصوص سیستم عامل IOS است و آرشیو خود را به‌صورت مستقیم از اپل پادکست تأمین می‌کند؛ اما این اپلیکیشن ویژگی‌هایی که دارد که برخی کاربران، استفاده از آن را به اپل پادکست ترجیح می‌دهند. یکی از ویژگی‌های اورکست (Overcast) این است که شما می‌توانید قطعه‌ای از پادکستی که از آن خوشتان آمده را به‌صورت فایل ویدیوی درآورده و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

استیچر (Stitcher)

شما می‌توانید هم از طریق وب‌سایت و هم از طریق اپلیکیشن‌های اندروید و IOS به سرویس استریم پادکست استیچر (Stitcher) دسترسی پیدا کنید. این سرویس از سال 2013 فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون به آرشیو بزرگی از پادکست دست یافته است. از امکانات استیچر می‌توانیم به حالت‌های تنظیم صدا، کنترل سرعت پخش و همین‌طور Sleep Timer اشاره کنیم.

پادکست ادیکت (Podcast Addict)

این اپلیکیشن مخصوص سیستم عامل اندروید است. مانند بسیاری دیگر از اپ‌ها و سرویس‌های استریم پادکست، شما می‌توانید با جستجو کردن نام پادکست مورد نظر خود، به آن دسترسی پیدا کنید. از مزایای پادکست اتیکت می‌توانیم به محیط ساده و رابط کاربری آسان آن اشاره کنیم.

ساندکلاد (SoundCloud)

ساندکلاد از سرویس‌های قدیمی استریم موسیقی و پادکست است که از طریق وب و اپلیکیشن (اندروید و IOS) قابل دسترسی است. نکته‌ای که در مورد استریم پادکست بر روی ساندکلاد باید به آن توجه کنید این است که سازندگان پادکست برای انتشار پادکست خود بر روی سرویس ساندکلاد، باید اکانت ویژه (Premium) ساندکلاد را تهیه کنند؛ به همین دلیل خیلی از سازندگان پادکست در ساندکلاد فعالیت نمی‌کنند و برای همین ساندکلاد آرشیو کاملی در اختیار قرار ندارد.

فیدیبو (Fidibo)

یکی از سرویس‌های ایرانی است که علاوه بر کتاب‌های الکترونیک و صوتی، پادکست هم در آن یافت می‌شود. از مشکلات فیدیبو می‌توانیم به دارا بودن قوانینی اشاره کنیم که موجب محدود شدن انتشار پادکست‌های مختلف (حتی ایرانی) در آن می‌شود و شما نمی‌توانید تمام پادکست‌های فارسی را در آن پیدا کنید. شایان ذکر است که اپلیکیشن فیدیبو برای اندروید و IOS عرضه شده است.

ناملیک (Namlik)

وب‌سایت و اپلیکیشن ایرانی (مخصوص اندروید) ناملیک، یکی دیگر از سرویس‌های استریم پادکست است. شایان ذکر است که سرویس ناملیک هم مانند فیدیبو، قوانین و خط‌مشی خاصی دارد که بنابر آن‌ها، خیلی از پادکست‌های خارجی و ایرانی اجازه‌ی انتشار در سرویس ناملیک را ندارند.

گروور پادکست (Grover Podcast)

نرم‌افزاری برای سیستم عامل ویندوز است که توسط شرکت مایکروسافت ساخته و توسعه داده شده. با نصب نرم‌افزار گرور پادکست، می‌توانید به لیست کاملی از پادکست‌ها دست پیدا کنید. از ویژگی‌های گرور پادکست می‌توانیم به اضافه کردن پادکست‌ها به‌صورت دستی از طریق RSS و همچنین دریافت نوتیفیکیشن انتشار قسمت جدید، اشاره کنیم.

معرفی چند مورد از بهترین پادکست های ایرانی

در ادامه می‌خواهیم برای شما چند تا از پادکست‌های معروف ایرانی را معرفی کنیم:

  • پادکست چنل بی
  • پادکست آن
  • پادکست کتاب‌باز
  • پادکست احسانو
  • پادکست رادیو گیگ
  • پادکست رواق
  • پادکست مبل قرمز
  • پادکست طنز موزیکال کشور گرافی
  • پادکست استرینگ کست
  • پادکست ردرام
  • پادکست رادیو تراژدی
  • پادکست ساگا

در ادامه هر یک از موارد فوق را با جزئیات بیشتری معرفی می‌کنیم.

برخی از بهترین پادکست‌های فارسی زبان
برخی از بهترین پادکست‌های فارسی زبان

پادکست چنل ‌بی (Channel B)

 بررسی پرونده‌های جنایی و مقالات منتشر شده در مجلات و رسانه‌های معتبر انگلیسی زبان. سازنده‌ی این پادکست، داستان پرونده‌ها و مقالات را از دید افراد مختلفی که درگیر آن هستند بیان می‌کند؛ از دیگر ویژگی‌های این پادکست، می‌توان به معرفی کامل شخصیت‌ها اشاره کرد که به شما کمک می‌کند بهتر و عمیق‌تر درگیر روند داستانی پرونده بشوید.

پادکست آن (On Podcast)

هر قسمت از این پادکست، به بیان داستانی واقعی و عجیب در مورد افراد مختلف است. شیوه‌ی بیان داستان در این پادکست به‌گونه‌ای است که خواننده خود و شما را، جای نقش اصلی داستان می‌گذارد و از زاویه‌ی دید او، داستان را تعریف می‌کند.

پادکست کتاب باز

پادکست تهیه شده به کمک سروش صحت، که همان برنامه‌ی کتاب‌باز است اما به شکل پادکست. در این پادکست آقای سروش صحت به معرفی و بررسی کتاب‌های مختلف و همچنین مصاحبه با نویسندگان مختلف می‌پردازد.

پادکست احسانو

 سازنده‌ی این پادکست (احسان عبدی‌پور) در هر قسمت یکی از روایات و نوشته‌های خود را برای شما به‌صورت پادکست منتشر می‌کند؛ همچنین برخی از مصاحبه‌های خود با برنامه‌های مجازی و غیرمجازی را در پادکست احسانو منتشر می‌کند. شایان ذکر است که لهجه‌ی شیرین و قلم شیوا احسان عبدی‌پور، باعث شده تا در حوزه‌ی پادکست طرفداران زیادی پیدا کند.

پادکست رادیو گیگ

 به بررسی موضوعات مختلف در حوزه‌ی آی‌تی و تکنولوژی کامپیوتر و وب می‌پردازد.

پادکست رواق

 ژانر این پادکست، روان‌شاختی است و با عنوان کردن مسائل مختلف انسانی و وجودی، به تعریف و بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازد. آن طور که سازنده این پادکست می‌گوید، هدف این پادکست، کشف فردی مخاطبان از ابعاد زیست بشریت می‌باشد.

پادکست مبل قرمز

این پادکست به‌منظور آموزش روش‌های بهبود روابط زوجین، آرامش روان و فراگیری ارتباط مؤثر برای طرفین رابطه است. گفتنی است که در هر قسمت از این پادکست، کارشناسان خبره در این حوزه به بحث درباره‌ی خودشناسی، توسعه‌ی فردی و بهبود روابط فردی و زوج، می‌پردازند.

پادکست طنز موزیکال کشور گرافی

 در توضیحات این پادکست این‌طور نوشته‌شده است: حتماً داستانی‌های سریالی ما را راجع به کشورهای جهان بشنوید تا با چاشنی طنز و موسیقی، بدون هزینه‌ی دلاری با گوشتان به سفر بروید.

پادکست استرینگ کست

در هر قسمت از استرینگ کست، داستانی واقعی درباره‌ی اتفاقات علمی که جهان ما را به نحوی تغییر داده‌اند و مسیر جدیدی جلوی پای بشریت گذاشتند، صحبت می‌شود.

پادکست پاراگراف

 پادکست تاریخی که تاریخ را مانند یک قصه و داستان برای شما تعریف می‌کند. لحن به کار رفته در این پادکست، تاریخ را برای شما به مبحثی شیرین و جذاب تبدیل می‌کند.

پادکست ردرام (RedRum)

بررسی پرونده‌ی جنایات قاتلین سریالی در سراسر جهان. هر قسمت از این پادکست، شامل بررسی تمام جنبه‌های پرونده‌ی جنایاتی است که توسط قاتلین سریالی معروف، انجام شده.

پادکست رادیو تراژدی

 این پادکست به‌صورت ماهانه منتشر می‌شود و در هر قسمت آن، داستان و سرگذشت تراژدیک افرادی (عموماً ایرانی) بیان می‌شود. منابع اطلاعاتی این پادکست مقالات، روزنامه‌های قدیمی و کتاب‌های بیوگرافی و حتی مصاحبه با اقوام و آشنایان آن فرد است.

پادکست ساگا

در این پادکست شما شنونده‌ی داستان‌ها و افسانه‌هایی از کشورهای مختلف (آسیایی، اروپایی و آمریکایی) می‌شنوید که هر کدام از آن‌ها پس از مطالعه و تحقیق فراوان، به شکل پادکست در آمده‌اند.

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی درباره پادکست چیست؟

منابع معتبر از این امر حکایت می‌کنند که جهان آینده، در سیطره‌ی ارتباطات صوتی است؛ لذا پادکست‌ها در آینده‌ای نه چندان دور می‌توانند برای اکثریت مردم به یکی از محبوب‌ترین نوع محتوا تبدیل شوند. همان‌طور که خواندیم، پادکست‌ها موضوعات و حوزه‌های مختلفی دارند؛ هر کدام بر اساس موضوعی که دارند و طرز روایت سازنده‌ی پادکست، طرفداران خود را دارند. شما می‌توانید از پادکست برای اوقات فراغت خود، وقتی در سفر هستید، زمانی که در مترو نشسته‌اید تا به خانه برسید و حتی برای آموزش و یادگیری، استفاده کنید. شما همچنین، می‌توانید یک پادکست راه‌اندازی کنید و از این طریق طرفداران خاص خود را پیدا کنید و از این طریق به درآمد نیز برسید.

امیدواریم که مطالعه‌ی این مقاله، دید مناسبی از پادکست و کاربرد آن به شما داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «پادکست چیست؟» دارید، یا پادکست‌های خوب دیگری را می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که پادکست‌های خوبی گوش دهند یا پادکست خود را راه‌اندازی نمایند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدفشان دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها