کسب و کارهای کوچکِ مختلفی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را با سرمایه‌ای کم راه‌اندازی نمایید و یکی از این کسب و کارها، ساخت و فروش محصولات رزینی می‌باشد. شما می‌توانید، ساخت اکسسوری‌ها و سایر محصولات رزینی را به عنوان یک شغل در منزل یا کارگاه کوچک خودتان، شروع کنید و از این راه درآمد داشته باشید. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم، آموزش ساخت محصولات رزینی را از ابتدای کار تا انتها، با شما بررسی کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

چرا ساخت محصولات رزینی؟

به منظور ساخت محصولات رزینی، شما می‌توانید با هزینه‌ای بسیار کم – نسبت به سایر کسب و کارهای ساخت زیور آلات – مواد اولیه و ابزارهای لازم برای راه‌اندازی این کسب و کار را خریداری نمایید. فقط کافی است وسایلی مانند: قالب پلاستیکی مخصوص (سلیکونی)، ماسک، سشوار، دستکش، خلال دندان (برای ایجاد طرح‌های خاص)، چوب بستنی (جهت هم زدن مایه رزین)، ظرفی برای آماده‌سازی رزین، محلول رزین و مواد شیمیایی اولیه را تهیه نمایید. شایان ذکر است که این موارد به منظور راه اندازی کسب و کار ساخت محصولات رزینی در خانه می‌باشد و اگر قصد تولید محصولات رزینی، در اندازه های بزرگ و تعداد بالا را داشته باشید، باید کارگاهی مناسب جهت راه‌اندازی این کسب و کار فراهم نمایید.

لوازم ساخت محصولات رزینی
لوازم ساده ساخت محصولات رزینی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نحوه فروش محصولات رزینی

شاید برایتان سؤال پیش بیاید که چگونه محصولات رزینی خود را بفروشیم؟ باید بگوییم که شما این امکان را دارید که محصولات خود را از طریق ایجاد آنلاین شاپ در اینستاگرام یا از راه فروش حضوری به فروشگاه‌های اکسسوری، به دست مشتریان برسانید. در این راستا، استفاده از تکنیک‌های بازاریابی (آنلاین و آفلاین) قطعاً می‌تواند، منجر به افزایش فروش و سود بیشتر کسب و کارتان شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است، موضوعی که کسب و کار ساخت محصولات رزینی را جذاب و پر طرفدار می‌نماید، «تنوع بالا برای شخصی سازی سفارش‌ها و محصولات» می‌باشد؛ به طوری که هر مشتری می‌تواند محصولاتی کاملاً سفارشی از شما درخواست نماید. نا گفته پیداست که این میزان تنوع بالا، باعث جذابیتِ تبلیغات و افزایش فروش اکسسوری و سایر محصولات رزینی می‌گردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

انواع رزین چه هستند؟

در ادامه، قصد داریم انواع رزین را با هم بررسی کنیم و یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم محصولات رزینی را در خانه و با سرمایه‌ای کم تولید نماییم. با ما همراه باشید.

به طور کلی سه نوع رزین داریم که عبارت‌اند از: «رزین اپوکسی»، «رزین UV» و «رزین پلی‌استر». هر کدام از این رزین‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. تفاوت‌های موجود بین این سه دسته از رزین‌ها، آن‌ها را از هم متمایز می‌نماید و همچنین باعث می‌شود که هر کدام برای کار خاصی مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه قصد داریم، این سه دسته رزین را باهم بررسی کنیم.

انواع رزین
انواع رزین

رزین اپوکسی

در بین انواع رزینی که نام بردیم، زیور آلاتی از جنس «رزین اپوکسی»، شفاف‌ترین سطح را پس از ساخته شدن دارا هستند و به دلیل همین شفافیت و زیبایی، این نوع از مواد اولیه، بیشتر برای ساخت اکسسوری‌های رزینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد دیگر رزین اپوکسی برای حفظ و در امان نگه داشتن آثار هنری حساس و ظریف می‌باشد؛ به عنوان مثال اگر تابلوی نقاشی دارید یا اینکه بر روی چوب، طراحی و کنده‌کاری ظریفی انجام داده‌اید و نمی‌خواهید در گذر زمان دچار آسیب بشود، می‌توانید روی سطح آن را با لایه‌ای از رزین اپوکسی بپوشانید. گفتنی است که به دلیل شفاف بودن این نوع رزین، هیچ تغییری در ظاهر اثر هنری شما ایجاد نخواهد شد.

 شایان ذکر است، نکته‌ی منفی که این رزین نسبت به مدل‌های دیگر دارد، «سرعت پایین خشک شدن رزین و سفت شدن آن» است. همچنین برای آماده‌سازی این رزین جهت استفاده، شما به محلول‌های مخصوص سفت کننده نیاز دارید؛ پس اگر تمایل دارید که محصول رزینی شما سریع خشک شود و آماده استفاده قرار بگیرد، توصیه می‌کنیم انواع دیگر رزین را امتحان نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

رزین UV

«رزین UV» یکی دیگر از انواع رزین می‌باشد که برخلاف نوع اول، نیازی به محلول سفت‌کننده ندارد و در کمترین زمان – به کمک لامپ‌های فرابنفش (UV) – خشک شده و می‌توانید از محصول تولیدشده، استفاده نمایید. شاید با خواندن این جمله این سؤال را از خود بپرسید که چرا از رزین‌های دیگر – مانند اپوکسی – استفاده می‌کنند که به زمان بیشتری برای خشک شدن و ترکیب با محلول سفت کننده نیاز دارند؟  جواب این سؤال این است که به منظور استفاده از رزین UV، شما باید این رزین را به صورت لایه‌لایه استفاده کنید. یعنی شما باید یک لایه‌ی نازک از این رزین را در قالب بریزید و سپس با لامپ UV آن را خشک کنید و سپس لایه‌ی نازک بعدی را اضافه نمایید و این کار را تا انتها و تکمیل شدن محصول خود ادامه دهید؛ اما در مورد استفاده از رزین اپوکسی، شما این امکان را دارید که کل محلول رزین را داخل قالب بریزید و سپس منتظر خشک و سفت شدنش باشید. شایان ذکر است که رزین UV همانند رزین اپوکسی، شفاف است ولی به نسبت از شفافیت کمتری برخوردار می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

رزین پلی استر

از محاسن این نوع رزین می‌توانیم، به «سرعت خشک شدن بالا» و همچنین «قابلیت استفاده در حجم بالا» اشاره کنیم؛ اما وجود یک ویژگی منفی، این نوع رزین را برای استفاده در ساخت اکسسوری، بلا استفاده می‌کند و آن هم شفاف نبودن آن می‌باشد. شایان ذکر است که از رزین پلی استر، بیشتر در زمینه‌ی ساخت قایق‌ها یا صفحات پروفیلی و پلی استری استفاده می‌گردد؛ زیرا علاوه بر اینکه سریع خشک می‌شود، می‌توان از آن در حجم زیاد استفاده کرد و نیز از مقاومت و سختی بالایی برخوردار است. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

انواع محصولات رزینی چه هستند؟

رزین به دلیل ماهیت مایعی که دارد، در هر قالب و شکلی، قابل استفاده است و می‌توان آن را با موادی مانند چوب، فلز، پلاستیک و… ترکیب کرد تا با آن‌ها، محصولات رزینی زیبایی (مانند میزها و تابلوهایی از ترکیب چوب و رزین) تولید نمود. به همین دلیل، تنوع محصولات رزینی بسیار بالا بوده و شما می‌توانید بسته به خلاقیت و توانایی خود انواع مختلفی از این محصولات را در خانه یا کارگاه تولید نمایید. محصولات رزینی که بیشتر طرفدار دارند و شما می‌توانید با هزینه‌ای کم در خانه‌ی خود آنها را تولید کنید، عبارت‌اند از:

  • انگشتر
  • گردنبند
  • گوشواره
  • گیره‌ مو
  • النگو
  • بوکمارک
  • جا کلیدی
  • میز
  • تابلو
    ساخت انواع محصولات رزینی
    ساخت انواع محصولات رزینی

چگونه محصولات رزینی بسازیم؟

جهت ساخت محصولات رزینی، شما باید مراحل مختلفی را به ترتیب انجام دهید که در این قسمت، قصد داریم این مراحل را از ابتدای کار، با هم بررسی کنیم:

  • تهیه کردن مواد اولیه و ابزارهای مورد نیاز
  • آماده سازی محلول رزین
  • آماده سازی قالب مورد نظر
  • ریختن لایه اول رزین در قالب
  • اضافه کردن وسایل تزئینی
  • ریختن لایه دوم رزین در قالب
  • خشک شدن رزین
  • خارج کردن رزین از قالب
  • آماده سازی نهایی

حال بیایید موارد گفته شده را با هم بررسی کنیم.

مراحل ساخت محصولات رزینی
مراحل ساخت محصولات رزینی

تهیه‌ کردن مواد اولیه و ابزار های مورد نیاز

در اولین قدم، شما باید تمام وسایل و مواد مورد نیاز جهت ساخت محصول رزینی خود را تهیه کنید و آن‌ها را در کنار هم قرار دهید. به عنوان مثال، شما باید ظرف پلاستیکی (برای آماده سازی محلول رزینی)، چوب بستنی یا کاردک پلاستیکی (برای هم زدن محلول رزینی)، رنگ مناسب (برای تهیه‌ی محلول رزینی رنگی)، قالب و وسایل تزئینی مد نظر را تهیه و آماده نمایید.

شایان ذکر است، در کار با رزین، شما به دلیل خاصیت خشک شدنِ موادِ به کار رفته، زمان چندانی برای تلف کردن ندارید؛ پس بهتر است تمام مواد و وسایل مورد نیاز خود را از قبل آماده نمایید.

آماده سازی محلول رزین

اگر قصد دارید از رزین اپوکسی استفاده نمایید (برای ساخت زیورآلات توصیه می‌گردد از این نوع رزین استفاده نمایید) باید در این مرحله رزین را با سفت‌کننده (یا همان هاردنر) به نسبتی درست ترکیب نمایید. شایان ذکر است که برندهای مختلفی از رزین اپوکسی و همچنین سفت‌کننده وجود دارد و هر کدام از آنها دارای دستورالعمل مختص خود، برای ترکیب و استفاده می‌باشند. در این راستا، توصیه می‌کنیم، حتماً قبل از مخلوط کردن این دو ماده با یکدیگر، دستورالعمل‌ها و نسبت درست ترکیب آنها را مطالعه نمایید.

آماده ‌سازی قالب مورد نظر

محلول رزین مایع است و برای اینکه بتوانید به آن شکل دهید و محصولی تولید نمایید به قالب نیاز خواهید داشت. انتخابِ قالب مناسب، یکی از مراحل مهم در مسیر راه‌اندازی کسب و کار تولید محصولات رزینی و ساخت انواع محصولات رزینی می‌باشد. توصیه می‌شود که پس از تهیه‌ی قالب‌های مورد نظر آن‌ها را کامل بشویید، پاک کنید و خشک نمایید تا گرد و خاک یا رطوبتی در آنها باقی نماند.

آماده سازی قالب مورد نظر
آماده سازی قالب مورد نظر در ساخت محصولات رزینی

ریختن لایه اول رزین در قالب

برای ساخت وسایل کوچک – مانند آنهایی که در قسمت قبل نام بردیم – شما باید 2 الی 3 لایه رزین در قالب بریزید؛ چرا که ریختن لایه لایه‌ی رزین، از باقی ماندن حباب در درون قالب جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود، شما محصول رزینی شفاف و یک‌دستی داشته باشید. در این مرحله لایه‌ای نازک از رزین را به درون قالب اضافه می‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا خشک شود (اگر از رزین UV استفاده می‌نمایید باید با لامپ UV این لایه را خشک نمایید) و سپس به سراغ مرحله‌ی بعد می‌رویم.

اضافه کردن وسایل تزئینی

در این مرحله – یعنی پس از خشک شدن لایه‌ی اول رزین – می‌توانید وسایل تزئینی مورد نظر خود و همچنین لایه‌های رنگی رزین را اضافه نمایید و به کمک سوزن آن‌ها را شکل دهید. نکته‌ی مهمی که در این قسمت باید به آن توجه نمایید، این است که اگر قصد دارید وسیله‌ای تزئینی اضافه نمایید، بهتر است که آن را با کمی رزین محکم کرده و سپس لایه‌ی دوم رزین را اضافه کنید.

ریختن لایه‌ دوم رزین در قالب

برای ریختن لایه‌ی دوم، همین که لایه‌ی اول از حالت شل و مایع درآمده باشد، کافی است و می‌توانید لایه‌ی دوم رزین را به درون قالب اضافه کنید. پس از انجام این کارها منتظر بمانید تا رزین کاملاً خشک و سفت شود.

خشک شدن رزین

این مرحله با توجه به نوع رزینی که استفاده کرده‌اید و همچنین میزان سفت‌کننده (هاردنری) که به محلول رزین خود اضافه نموده‌اید، متفاوت است. علاوه بر این موارد، باید به حجم و ضخامت رزینی هم که در قالب ریخته‌اید، توجه داشته باشید. شایان ذکر است که این مرحله، ممکن است چند ساعت طول بکشد و در این زمان باید به آرامی محصول رزینی خود را تست نمایید تا وقتی که از خشک شدن آن مطمئن شوید.

خارج کردن رزین از قالب

پس از اینکه از خشک شدن رزین در قالب، اطمینان حاصل کردید، زمان آن رسیده تا محصول خود را از قالب خارج نمایید. برای انجام این کار بهتر است با خم کردن گوشه‌ای از قالب به آرامی محصول را از داخل آن خارج کنید.

آماده ‌سازی نهایی

پس از خارج کردن محصول از قالب، می‌توانید قسمت‌های مورد نیاز مانند: گیره برای آویزان کردن گردنبند یا گیره‌های گوشواره و… را به محصول رزینی خود اضافه کنید و اگر محصول رزینی شما دارای زائده باشد، می‌توانید با سمباده‌های مخصوص آن‌ها را بسابید و سطحی صاف و نرم برای محصولات ایجاد کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه مشاغل و کسب و کارها

سخن پایانی در رابطه به آموزش ساخت محصولات رزینی

در این مقاله، همان‌طور که مشاهده کردید، توضیحات کاملی در رابطه با رزین، محصولات رزینی و طریقه‌ی ساخت آنها بیان کردیم. امیدواریم مطالب ذکر شده جهت آموزش ساخت محصولات رزینی، برای شما مفید واقع شده باشد. حال با اطلاعاتی که کسب کرده‌اید، می‌توانید بهتر در مورد راه اندازی کسب و کار ساخت محصولات رزینی و فروش آنها از راه‌های مختلف، مانند شبکه‌های اجتماعی و فروش حضوری تصمیم بگیرید.

در پایان از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش کامنت به اشتراک بگذارید. همچنین بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستانتان موجب خرسندی و افزایش انرژی ما خواهد شد.

بر اساس رای 17 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.