ایده‌های کارآفرینی مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید با سرمایه‌ای کم، راه‌اندازی نمایید و از آن‌ها کسب درآمد داشته باشید. یکی از این ایده‌ها راه‌اندازی کسب و کار تهیه غذای خانگی (کترینگ خانگی) می‌باشد. حتماً اسم «کترینگ» یا «تهیه غذای خانگی» را شنیده‌اید و شاید از آن‌ها غذا هم سفارش داده باشید؛ اما چگونه می‌توانیم از تهیه غذا در خانه درآمد داشته باشیم؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم مراحل راه اندازی شغلی با استفاده از آشپزی کردن در منزل را بررسی کنیم و ببینیم چگونه می‌توان با سرمایه‌ای کم یک تهیه غذای خانگی راه‌اندازی نمود. با ما همراه باشید.

کسب و کار تهیه غذای خانگی چیست؟

کسب و کار تهیه غذای خانگی شبیه به روش کار رستوران‌هایی است که فقط به صورت بیرون بر فعالیت دارند؛ با این تفاوت که این کسب و کار، در محیط خانه راه‌اندازی می‌شود و به سرمایه‌ای کمتر نسبت به رستوران‌های بیرون بر یا کترینگ‌ها قابل اجرا می‌باشد. کسب و کارهای تهیه غذای خانگی به دلیل «کیفیت بالای مواد اولیه به کار رفته»، «طعم خانگی غذاها» و «کیفیت بالای خود غذاها» (به دلیل پخت روزانه در حجم پایین) و همچنین «قیمت کم غذاها»، از طرفداران زیادی برخوردار هستند و خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که وعده‌ی غذای مورد نظر خود را از تهیه غذای خانگی خریداری نمایند.

کسب و کار تهیه غذای خانگی
کسب و کار تهیه غذای خانگی چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تفاوت کترینگ با تهیه غذا چیست؟

پیش از آنکه وارد بحث کسب و کار تهیه غذای خانگی شویم، بد نیست تفاوت دو دسته از تولید کنندگان غذا، یعنی «کترینگ» و «تهیه غذا» را مشخص کنیم. برخی از رسانه‌ها به جای عبارت «تهیه غذای خانگی»، از «کترینگ خانگی» نام برده‌اند و این دو را یکی دانسته‌اند؛ اما «کترینگ» و «تهیه غذا» یک تفاوت اساسی دارند و آن هم مقدار غذایی است که تولید می‌نمایند. کترینگ‌ها در تعداد بالایی غذا می‌پزند و به فروش می‌رسانند و برای مهمانی‌ها یا مجموعه‌ها و سازمان‌های بزرگ غذا آماده می‌نمایند؛ در حالی که صاحبان کسب و کار تهیه غذای خانگی در تعداد بسیار کمتری غذا آماده می‌کنند و به سمت سفارش‌های بزرگ نمی‌روند. با بیان این تفاوتِ اساسی، ما در این مقاله به کسب و کار تهیه غذای خانگی می‌پردازیم که با سرمایه‌ای کمتر و در فضای کوچک‌تر قابل اجرا می‌باشد.

کسب و کار تهیه غذای خانگی چه مزایایی دارد؟

هر کسب و کاری دارای مزایایی است و راه‌اندازی آن علاوه بر رفع نیازهای مخاطبان برای صاحبانش نیز مزیت‌هایی به دنبال دارد. کسب و کار تهیه غذای خانگی نیز از این قاعده مستثنا نیست. در این راستا، قصد داریم، برتری­های ایجاد چنین فرصت شغلی را نسبت به سایر روش­های کسب درآمد از طریق پخت و فروش غذا، بیان کنیم . مزایای کسب و کار تهیه غذای خانگی عبارت‌اند از:

  • راه‌اندازی آسان
  • امکان راه‌اندازی با سرمایه کم
  • قیمت پایین منوی غذایی
  • حاشیه سود بالا
  • طعم خوش غذای خانگی
  • کیفیت بالای مواد اولیه
  • اطمینان و اعتماد مشتریان

در ادامه جهت آگاهی بیشتر شما، هر کدام از موارد ذکر شده را دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

لیست مزایای کسب و کار تهیه غذای خانگی
لیست مزایای کسب و کار تهیه غذای خانگی

را‌ه ‌اندازی آسان

شاید مهم‌ترین مزیت کسب و کار تهیه غذای خانگی نسبت به سایر فعالیت‌ها در حوزه‌ی تهیه‌ی غذا، راه‌اندازی آسان آن باشد. اگر قصد دارید، یک کسب و کار تهیه غذای خانگی راه‌اندازی نمایید، نیازی به خرید وسایل گران (مانند گاز، یخچال، ظروف پخت و پز و…) ندارید و می‌توانید در خانه‌ی خود (بدون اجاره‌ی محل کار یا آشپزخانه) این کسب و کار را تأسیس نموده و مشغول به کار شوید.

شایان ذکر است، در صورتی که بخواهید در سطح محله فعالیت کنید و به فکر گسترش کسب و کار نباشید، نیاز به اخذ مجوزهای قانونی و درگیری با فرآیند طولانی و هزینه‌بر مربوط به آن نخواهید بود.

امکان راه اندازی با سرمایه کم

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، شما به منظور راه‌اندازی کسب و کار تهیه غذای خانگی، نیاز به خرید وسایل آشپزی و فراهم کردن مکانی جهت شروع کار ندارید. در واقع، این امکان را دارید که با وسایل موجود در خانه و استفاده از فضای آشپزخانه خودتان به تهیه غذای خانگی و عرضه‌ی آن به مشتریان بپردازید. در صورتی که امکان استفاده از آشپزخانه برای این منظور را ندارید، می‌توانید بخشی از محیط حیاط خانه را به این کار اختصاص دهید و همین امر موجب کاهش هزینه‌های لازم برای راه‌اندازی این کسب و کار می‌گردد.

شایان ذکر است، هزینه‌های مربوط به خرید وسایل و تأمین محل کار بسیار زیاد است و با کارآفرینی در منزل شما این امکان را دارید که سرمایه خود را صرف تأمین مواد اولیه مرغوب و تبلیغات محلی مناسب برای کسب و کار خود نمایید.

قیمت پایین منوی غذایی

در این دوره که هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم، افراد زیادی وجود دارند که قدرت خریدشان کمتر شده است. این افراد به دنبال محصولات و خدماتی هستند که با استفاده از آن‌ها قیمتی پایین‌تر و کیفیتی مناسب (چه در خرید محصولات و چه در دریافت خدمات) را تجربه نمایند. به همین دلیل، سفارش از تهیه غذاهای خانگی، یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای آن‌ها می‌باشد. در واقع، به دلیل پایین‌تر بودن قیمت تمام شده‌ی پخت غذا و همچنین هزینه‌های کمتری که کسب و کار تهیه غذای خانگی برای راه‌اندازی و فعالیت نیاز دارد، شما می‌توانید با حاشیه سود بالاتر، قیمت پایین‌تری نسبت به سایر کسب و کارهای حوزه‌ی تهیه‌ی غذا، برای منوی خود تعیین نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

قیمت پایین منوی غذایی
قیمت پایین منوی غذایی

حاشیه سود مناسب

یکی دیگر از مزایای راه‌اندازی کسب و کار تهیه غذای خانگی – که در بالا هم به آن اشاره شد – حاشیه سود مناسب می‌باشد. به دلیل پایین بودنِ هزینه‌های راه‌اندازی، عدم پرداخت اجاره‌بها، پرداخت هزینه حامل‌های انرژی (گاز و برق) با تعرفه خانگی و… شما می‌توانید قیمتی پایین‌تر برای منوی غذای خود تعیین نمایید. شایان ذکر است، در این حالت علاوه بر برخورداری از حاشیه سود امن و مناسب، این امکان را دارید که با جذب مشتریانِ بیشتر، به درآمد بالاتری دست پیدا کنید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طعم خوش غذای خانگی

برای یافتن طعم خوش غذا، یا باید هزینه‌ی زیادی جهت سفارش غذا از رستوران‌های درجه یک صرف نمایید، یا در خانه با هزینه‌ای کمتر ولی با صرف زمان زیاد غذا تهیه کنید؛ در حالی که تهیه غذای خانگی علاوه بر اینکه در زمان کوتاه‌تر، طعم خوش غذاها را به مشتریان عرضه می‌کند، هزینه‌ی کمتری – نسبت به رستوران‌های درجه یک – به آن‌ها تحمیل می‌نماید.

کیفیت بالای مواد اولیه

یکی از مزیت‌های تهیه غذا در خانه جهت فروش، استفاده از مواد اولیه مرغوب و تازه است. در واقع با خرید محدود و در مقادیر کمتر، شما دقت بیشتری برای انتخاب محصولات باکیفیت صرف می‌کنید. این موضوع علاوه بر جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی و کاهش هزینه‌ها، باعث بهبود کیفیت غذا و رضایت مشتریان می‌شود. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کیفیت بالای مواد اولیه
کیفیت بالای مواد اولیه

اطمینان و اعتماد مشتریان

همین که کلمه‌ی «خانگی» بعد از اسم یک محصول بیاید، نوعی حس اعتماد و اطمینان در مخاطب ایجاد می‌کند. حتماً شما هم با شنیدن اسم مربای خانگی یا شیرینی خانگی، حس تجربه‌ی طعم خوب و کیفیت مناسب در ذهنتان تداعی می‌شود. همین اتفاق برای مشتریان غذاهای شما هم خواهد افتاد و با شنیدن نام تهیه غذای خانگی، اعتماد و اطمینان بیشتری، نسبت به کترینگ‌ها یا رستوران‌ها به آن‌ها دست می‌دهد. از طرفی، تهیه غذاهای خانگی به دلیل تعدادِ نسبتاً پایین غذاهایی که به صورت روزانه تهیه می‌کنند و استفاده از مواد اولیه‌ی تازه و باکیفیت، اعتماد و اطمینان مشتریان را به خوبی جذب می‌نمایند.

چگونه یک کسب و کار تهیه غذای خانگی راه ‌اندازی کنیم؟

برای راه اندازی کسب و کار تهیه غذای خانگی، شما باید مراحل مختلفی را طی نمایید تا کارتان به درستی انجام شود و قانونی باشد. برای این منظور، مراحل راه اندازی کسب و کار تهیه غذای خانگی را در ادامه بیان می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • آماده‌سازی محیط آشپزخانه
  • ایجاد مکانی برای نگهداری از مواد اولیه
  • فراهم کردن ظروف پخت و پز مناسب
  • تهیه‌ی ظروف بسته‌بندی غذا
  • کسب مجوزهای قانونی برای فعالیت
  • انتخاب نام برای کسب و کار خود
  • همکاری با سرویس‌های سفارش آنلاین غذا
  • و انجام تبلیغات مناسب و تأثیرگذار
مراحل راه‌ اندازی کسب و کار تهیه غذای خانگی
مراحل راه‌ اندازی کسب و کار تهیه غذای خانگی

به جهت افزایش اطلاعات و آگاهی شما و طی کردن مراحل راه اندازی کسب و کار تهیه غذای خانگی به صورت اصولی، با ما همراه باشید تا موارد فوق را به ترتیب بررسی نماییم.

آماده ‌سازی محیط آشپزخانه

یکی از اولین مراحلی که باید قبل از راه‌اندازی کسب و کار خود، آن را به درستی انجام دهید، آماده‌سازی محیط آشپزخانه یا حیاط (اگر می‌خواهید غذای مورد نظر را در حیاط خانه تهیه نمایید) می‌باشد. ممکن است این سؤالات در ذهن شما ایجاد شود که چگونه آشپزخانه یا حیاط را برای تهیه غذای خانگی آماده کنیم؟ و چه مواردی را در کسب و کار تهیه غذا باید رعایت نماییم؟ منظور از آماده‌سازی محیط آشپزخانه یا حیاط این است که شما فضای کافی برای فعالیت و پخت غذا، در حجمی بیش از حجم عادیِ روزانه‌ی خانواده خود داشته باشید.

 در این راستا، بهتر است، وسایل اضافی مانند تستر و غذاسازی که استفاده نمی‌کنید و هر وسیله‌ی دیگری که به صورت مداوم برای شما کاربرد ندارد را از محیط آشپزخانه خارج نمایید تا فضای بیشتری برای فعالیت داشته باشید. در صورتی که قصد دارید در حیاط خانه خود آشپزخانه‌ای راه‌اندازی کنید، باید دارای سقف باشد و محیط اطرافش را تمیز نمایید تا آلودگی‌های محیط به مواد اولیه و غذای نهایی شما منتقل نشوند و همچنین امکانات شست‌وشو مانند سینک، شلنگ آب و شست‌وشوی ظروف و مواد اولیه را در حیاط خانه‌ی خود فراهم نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ایجاد مکانی برای نگهداری از مواد اولیه

مهم‌ترین نکته برای حفظ کیفیت غذا و همچنین سلامت مشتریان، تهیه‌ی مواد اولیه‌ی مرغوب و همچنین نگه‌داری درست از آنها می‌باشد تا از فاسد شدن این مواد جلوگیری کنید. برای طی کردن این مرحله، شما می‌توانید از یخچال یا فریزری که در منزل دارید استفاده نمایید تا هزینه‌های خرید وسایل مورد نیاز، برای شما کاهش یابد. در صورتی که نیاز به خرید وسایل نگهداری مثل یخچال یا فریزر دارید، لازم نیست حتماً آن را در اندازه‌های بزرگ تهیه کنید؛ بلکه با «تهیه‌ی مواد اولیه به صورت روزانه» می‌توانید علاوه بر کاهش هزینه‌ی نگهداری آن‌ها، کیفیت بالای منوی غذایی خود را نیز حفظ نمایید.

نگهداری مواد اولیه
نگهداری مواد اولیه

فراهم کردن ظروف پخت و پز مناسب

از دیگر مراحل مقدماتی جهت راه‌اندازی کسب و کار تهیه غذای خانگی، فراهم کردن ظروف مناسب برای پخت و پز می‌باشد. ظروف شما باید دارای حجم کافی برای آماده‌سازی و پخت غذا در تعداد مورد نظرتان – و همچنین سالم – باشند تا امنیت محیط کار و کیفیت بالای غذاهایی که می‌پزید تأمین شود. شایان ذکر است که برای این مرحله لازم نیست حتماً ظروف پخت و پز جدید تهیه کنید؛ بلکه ظروفی که از قبل در خانه دارید – در صورت داشتن شرایط گفته‌شده – به راحتی و بدون صرف هزینه‌ی اضافی قابل استفاده می‌باشند.

تهیه‌ ظروف بسته ‌بندی غذا

یکی از مهم‌ترین عواملی که بعد از کیفیت و قیمت مناسب، روی افزایش مشتریان شما تأثیر می‌گذارد، استفاده از ظروف بسته‌بندی مناسب می‌باشد. کیفیت بالا و شکل مناسب ظروف مورد استفاده می‌تواند تأثیر زیادی بر نظر مشتریان در مورد کسب و کار شما داشته باشد. در این راستا بهتر است در انتخاب ظرف‌های مناسب برای تحویل غذا به مشتریان دقت لازم را به عمل آورید.

شایان ذکر است، با درج نام برند خودتان بر روی بسته بندی و ظرف غذا می‌توانید به شناخته شدن و افزایش اعتبارتان در بازار کمک کنید و برای گسترش کسب و کارتان در آینده، زمینه سازی مناسبی داشته باشید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تهیه ظروف بسته بندی غذا
تهیه ظروف مناسب بسته بندی غذا

کسب مجوز ‌های قانونی برای فعالیت

اگر قصد دارید به صورت قانونی فعالیت داشته باشید و به مرور کسب و کار خود را گسترش دهید (که توصیه می‌کنیم مورد دوم را انتخاب نمایید) باید مجوزهای قانونی برای ثبت کسب و کارتان و فعالیت قانونی خود را دریافت نمایید. این مجوزها شامل گواهی سلامت، گواهی بهداشت و تأییدیه محیط کسب و کار می‌باشد که سایر تولید کنندگان و فروشندگان غذا نیز ملزم به دریافت آن‌ها هستند.

شایان ذکر است، اگر می‌خواهید به صورت آزاد و بدون کمک پلتفرم‌هایِ سفارشِ آنلاینِ غذا به فعالیت در این حوزه بپردازید به این مرحله و مراحل بعدی نیازی ندارید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

انتخاب نام برای کسب و کار خود

اگر قصد رشد و توسعه‌ی کسب و کار خود را دارید، حتماً باید به فکر انتخاب نامی مناسب باشید. نامی که در ذهن مشتریان باقی بماند و نشان‌دهنده‌ی هویت و ارزش‌هایی باشد که پشتِ راه‌اندازی کسب و کار تهیه غذای خانگی شما نهفته است. شاید در اول راه انتخاب نام، برای شما یک موضوعِ پیش پا افتاده باشد؛ اما به یاد داشته باشید که تمامی کسب و کارهای بزرگ از پله‌های اول شروع کرده‌اند و به تدریج مسیر موفقیت و پیشرفت را طی نموده‌اند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

همکاری با سرویس ‌های سفارش آنلاین غذا

قدم بعدی که برای گسترش کسب و کار و افزایش فروش خود باید انجام دهید، همکاری با سرویس‌های آنلاین سفارش غذا مانند اسنپ‌فود، دلینو و… می‌باشد. یکی از این سرویس‌ها که مخصوص کسب و کارهای تهیه غذای خانگی می‌باشد، سرویس آنلاین سفارش غذای مامی‌فود می‌باشد. این سرویس سفارش غذای آنلاین به صورت اختصاصی، به معرفی کسب و کارهای تهیه غذای خانگی و ثبت سفارش از آنها می‌پردازد. در این راستا، شما به عنوان صاحب یک کسب و کار تهیه غذای خانگی می‌توانید به کمک این سرویس‌های آنلاین سفارش غذا، هم مشتریان بیشتری جذب نمایید و هم به نوعی کسب و کارتان را تبلیغ کنید.

انجام تبلیغات مناسب و تأثیرگذار

آخرین مرحله برای راه‌اندازی و همچنین گسترش یک کسب و کار تهیه غذای خانگی، «انجام تبلیغات مناسب و گسترده» می‌باشد. امروزه برای کسب موفقیت و بهبود بخشیدن به اوضاع اقتصادی بیزنسِ خود، حتماً باید تبلیغات مناسبی داشته باشید و کسب و کارتان را به افراد جامعه معرفی نمایید. از آنجا که تعداد زیادی کسب و کار، هر روزه در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلفی تأسیس می‌شوند، بدون انجام تبلیغات درست و تأثیرگذار، هرگز نخواهید توانست در این بازار فعالیت خود را ادامه دهید و دیر یا زود ممکن است با شکست مواجه شوید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه مشاغل و کسب و کارها

سخن پایانی در رابطه با کسب و کار تهیه غذای خانگی

در این مقاله، پیش از هر چیز، به تفاوت بین کسب و کار تهیه غذا و کترینگ پرداختیم و در ادامه ویژگی‌های کسب و کار تهیه غذای خانگی را بیان کردیم. همچنین یاد گرفتیم که برای راه‌اندازی یک کسب و کار تهیه غذای خانگی باید چه مراحلی را طی کنیم و چگونه می‌توانیم حوزه فعالیت خود را گسترش دهیم.

 در پایان، امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از راه‌اندازی کسب و کار تهیه غذای خانگی در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این موضوع دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است، دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید، به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که از طریق تهیه غذا در خانه به کسب درآمد بپردازند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 49 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

2 نظر در “معرفی کسب و کار تهیه غذای خانگی + مراحل راه اندازی

  • نیره امیریان — says: ۱۴۰۲-۰۷-۰۲ در ۰۸:۱۴

    برای مجوز قانونی با اسنپ فوود در بخش غذای خونگی گواهی مهارت چه نوع حرفهای نیاز است؟

  • با عرض تشکر،لطفا بگید که مجوز های لازمی رو که برای درست کردن غذا در خونه لازم داریم از کجا باید دریافت کنیم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.