حرفه‌ها و مهارت‌های مختلفی در دنیا وجود دارند که برخی از آنها نوین و مدرن هستند و برخی دیگر تاریخچه‌ای کهن پشت آنها نهفته است؛ «شغل چرم سازی» یا «چرم دوزی» یکی از آن شغل‌هایی است که از گذشته‌های دور، انسان‌ها به آن مشغول می‌باشند. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا می‌خواهیم شغل چرم دوزی را با هم بررسی کنیم و ببینیم که چگونه می‌توان وارد این حوزه‌ی کاری شد و از آن به کسب درآمد پرداخت؟ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

چرم دوزی چیست؟

همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، شغل چرم دوزی یکی از قدیمی‌ترین مشاغل و حرفه‌های موجود در دنیای ما می‌باشد که برخی پیشینه‌ی آن را تا 4000 سال پیش تخمین زده‌اند؛ اگر بخواهیم این شغل را به‌صورت ساده تعریف کنیم، باید بگوییم که در این شغل، از پوست حیواناتی که به چرم تبدیل شده است برای ساخت انواع محصولات استفاده می‌نمایند و به کمک ابزارهایی که برای این کار توسعه داده‌ شده‌اند – و همچنین تکنیک‌هایی که در طول زمان ایجاد گردیده‌اند – یک چرم‌دوز از چرم طبیعی یا مصنوعی، کالای خاص و باکیفیت را تولید می‌نماید. شایان ذکر است که چرم دوزی تا حدودی شبیه به خیاطی است (شاید هم بتوان گفت خیاطی شبیه به چرم دوزی است) و شما برای اینکه یک محصول چرمی تولید نمایید، اول قطعات چرم را بر اساس الگویی که دارید باید جدا سازید و سپس آنها را به کمک انواع تکنیک‌های چرم دوزی به هم بدوزید و در نهایت محصولی باکیفیت به‌دست بیاورید.

چرم دوزی یا چرم سازی
چرم دوزی یا چرم سازی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شغل چرم دوزی به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

برای اینکه بتوانید وارد شغل چرم دوزی شوید و در آن به فعالیت بپردازید، در وهله‌ی اول باید مهارت‌های لازم برای این شغل را یاد بگیرید و با آن‌ها آشنا شوید. در این قسمت، قصد داریم تا مهارت‌های لازم برای چرم دوزی را برای شما عزیزان بررسی کنیم. مهارت‌های لازم برای ورود به شغل چرم دوزی عبارت‌اند از:

  • شناخت انواع چرم
  • شناخت ابزارهای چرم دوزی
  • توانایی ساخت الگو
  • مهارت چرم دوزی

حال بیایید موارد گفته‌شده را بررسی نماییم.

مهارت های لازم برای شغل چرم دوزی
مهارت های لازم برای شغل چرم دوزی

شناخت انواع چرم

امروزه انواع مختلفی از چرم در بازار وجود دارد و محصولات مختلفی – با کیفیت‌های مختلف – از این چرم‌ها تولید می‌شوند؛ یکی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای چرم دوزی، شناخت انواع چرم و تشخیص کیفیت آنهاست. ماده‌ی اولیه برای شغل چرم دوزی – همان‌طور که از اسمش پیداست – چرم می‌باشد و تا زمانی که شما قادر به تشخیص انواع چرم و کیفیت آنها نباشید، نمی‌توانید در این شغل پیشرفتی داشته باشید و محصولاتی با کیفیت بالا تولید نمایید؛ زیرا ممکن است چرمی نامرغوب را به جای چرمی مرغوب خریداری کنید که قاعدتاً نتیجه‌ی خوبی در بر نخواهد داشت. در قسمت‌های بعدی همین مقاله، انواع چرم را به شما معرفی خواهیم کرد.

شناخت ابزار های چرم دوزی

مهارت دیگری که برای شغل چرم دوزی به آن نیاز پیدا می‌کنید، شناخت انواع ابزارهای چرم دوزی و کاربرد آنها در این شغل می‌باشد؛ در قسمت قبل گفتیم که باید ماده اولیه (یعنی چرم) را به درستی بشناسید و حال برای اینکه چرم اولیه را به محصول نهایی تبدیل کنید، به ابزار مخصوص این کار نیاز دارید؛ به همین منظور، شناخت ابزارهای چرم دوزی هم جزو مهارت‌های ضروری برای ورود به حوزه‌ی چرم دوزی و فعالیت در آن می‌باشد. در قسمت‌های بعدی، ابزارهای ضروری برای چرم دوزی را با هم بررسی خواهیم کرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی ساخت الگو

شما برای اینکه بخواهید یک لباس بدوزید، باید الگوی مناسب آن لباس را داشته باشید؛ یا اگر خودتان لباسی طراحی کنید، جهت دوختن آن به الگو نیاز دارید؛ به همین ترتیب، چرم دوزی هم به همین شکل می‌باشد. در این راستا، برای اینکه قادر باشید یک محصول چرمی تولید کنید (حتی ساده‌ترین محصول چرمی) به الگوی مناسب آن احتیاج دارید و اگر قصد دارید به‌صورت حرفه‌ای در این حوزه مشغول به فعالیت شوید، باید خودتان محصولات را طراحی نمایید و سپس برای طراحی خود الگوی لازم را بسازید. شایان ذکر است که توانایی ساخت الگو به شما کمک می‌کند تا هر طرح و ایده‌ای از محصولات را که در ذهن خود دارید، به‌راحتی عملی نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت چرم دوزی

آخرین و مهم‌ترین مهارتی که برای فعالیت به عنوان یک چرم دوز به آن نیاز دارید، «مهارت چرم دوزی» می‌باشد؛ تمامی مهارت‌هایی که در بالا گفته شد به نوعی یک پایه بودند برای اینکه مهارت چرم دوزی را بر روی آنها بنا کنید؛ لذا شما قادر خواهید بود که به کمک این مهارت – و ترکیب آن با موارد قبلی – محصولات با کیفیت و جذابی برای بازار هدف طراحی و تولید نمایید. لازم به ذکر است که مهارت چرم دوزی را می‌توانید هم به کمک ویدئوهای آموزشی که در دنیای مجازی وجود دارد کسب کنید و هم می‌توانید دوره‌های آموزشی حضوری که در کارگاه‌های چرم دوزی برگزار می‌شود را بگذرانید و این مهارت را به طور کامل فرا بگیرید تا بتوانید به کسب درآمد بپردازید.

انواع چرم کدامند؟

در زمان‌های قدیم فقط یک نوع چرم و آن هم چرمِ تهیه شده از پوست حیوانات وجود داشت؛ اما با پیشرفت صنایع و تکنولوژی، راه‌های دیگری برای ساخت و تولید چرم به وجود آمد که در این قسمت می‌‌‌خواهیم انواع چرم را با هم بررسی کنیم. انواع چرم موجود در بازار عبارت‌اند از:

  • چرم حیوانی
  • چرم گیاهی
  • چرم مصنوعی

حال هر کدام از موارد گفته‌شده را بررسی می‌کنیم.

انواع چرم
انواع چرم

چرم حیوانی

تقریباً از پوست هر حیوانی که دارای چربی باشد، می‌توان چرم تولید نمود؛ اما بیشترین حیواناتی که از پوست آنها چرم تهیه می‌کنند عبارت‌اند از: گوسفند، گاو، شتر، بوفالو، شترمرغ، مار و… . لازم به ذکر است که چرم حیوانی مرغوب‌ترین و بهترین نوع چرم محسوب می‌گردد؛ مخصوصاً چرم گاو و بوفالو که از آن‌ها در بسیاری از محصولات مانند: کفش، کیف، کت، شلوار، کمربند و… استفاده می‌نمایند.

چرم گیاهی

نوع دیگری از چرم که در بازار وجود دارد، چرم گیاهی است که این چرم از بافت‌های مختلف گیاهی و طی فرایندهای شیمیایی خاصی به وجود می‌آید و در باطن بی‌رنگ می‌باشد و سازندگان، با اضافه کردن رنگ‌های مخصوص، چرم‌های گیاهی رنگارنگی تولید می‌نمایند. مشکل این نوع از چرم این است – که بر خلاف چرم حیوانی – در برابر رطوبت و حرارت مقاوم نمی‌باشد و به‌راحتی در طول زمان دچار فرسایش و از هم گسستگیِ بافت می‌گردد؛ همچنین گفتنی است نرمی که چرم حیوانی – به دلیل چربی طبیعی موجود در خود – دارد را در این نوع از چرم مشاهده نمی‌کنیم؛ به همین دلیل، قبل از کار با چرم گیاهی نیاز است کمی رطوبت به آن اضافه شود تا نرم و قابل استفاده گردد.

چرم مصنوعی

جدیدترین نوع چرمی که پا در دنیای چرم دوزی گذاشته است، چرم مصنوعی می‌باشد؛ چرم مصنوعی از یک لایه پلیمری پایه و روکشی از طرح چرم تشکیل شده است و نسبت به چرم حیوانی و گیاهی هزینه‌ی تولیدِ کمتری دارد؛ به همین دلیل، از قیمتِ نهاییِ پایین‌تری هم برای خریداران برخوردار می‌باشد. شایان ذکر است که این نوع چرم، بسیار به چرم حیوانی نزدیک می‌باشد اما باز هم کیفیت، طول عمر و مقاومتِ چرم حیوانی را ندارد. با این حال چرم مصنوعی (به لحاظ کیفیت و طول عمر) گاهی اوقات از چرم حیوانی بسیار بهتر می‌باشد؛ در این راستا، امروزه بسیاری از محصولات چرمی (چه کارخانه‌ای و چه دست‌ساز) از چرم مصنوعی تولید شده‌اند؛ زیرا هم قیمت پایین‌تری دارد و هم کار با آن راحت‌تر بوده و از طول عمر بیشتری هم برخوردار است.

انواع محصولات چرمی چه هستند؟

اولین لباس‌های دوخته‌شده به‌دست بشر از پوست حیوانات یا همان چرم حیوانات بوده است و کم کم جامعه‌ی بشری محصولات بیشتری را با چرم تهیه کرده‌اند که انسان امروزی نیز کماکان از آنها استفاده می‌نماید؛ انواع محصولات چرمی عبارت‌اند از:

  • کیف
  • کفش
  • کمربند
  • دستبند
  • کیف پول
  • جا سوییچی
  • کت
  • شلوار
  • کلاه
  • بند ساعت
  • روکش مبل و صندلی
  • تودوزی خودروها

برای تولید هر کدام از این مواردی که در بالا گفته شد، شما به مهارت‌های خاصی نیاز دارید و هر کدام تکنیک‌های چرم دوزی خود را دارند که با فرا گرفتن این تکنیک‌ها می‌توانید هر کدام از محصولاتی که در بالا نام برده شد را تهیه و تولید نمایید (البته به جز دو مورد آخر که به کارگاهی همراه با دستگاه‌های پیشرفته نیاز دارد). در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برای چرم دوزی به چه ابزاری نیاز داریم؟

هر کاری برای به سر انجام رسیدن، نیازمند ابزارهای خاص خود می‌باشد؛ در شغل چرم دوزی نیز ما ابزارهای خاصی را داریم که مخصوص این کار هستند و تهیه‌ی آنها برای فعالیت به عنوان یک چرم دوز ضروری است. ابزارهای لازم برای شغل چرم دوزی عبارت‌اند از:

  • تخته یا میز کار
  • مشته
  • پانچ
  • نخ موم زده
  • موم
  • سمبه
  • خط کش
  • ابزار برش

در ادامه هر کدام از ابزارهای نام‌برده را با هم بررسی خواهیم کرد.

ابزارهای لازم برای شغل چرم دوزی
ابزارهای لازم برای شغل چرم دوزی

تخته یا میز کار

ابتدایی‌ترین ابزاری که برای شغل چرم دوزی به آن نیاز دارید، «تخته» یا «میز کار» می‌باشد. برای تهیه‌ی میز یا تخته کار توصیه می‌کنیم که آن را از جنس فلزی مانند: آلومینیوم، استیل یا آهن تهیه نمایید، تا هم سطحی صاف داشته باشد و هم در برابر تیغ‌های برش‌دهنده برای چرم مقاوم باشد؛ لازم به ذکر است که اگر بخواهید تخته یا میز کار چوبی برای خود تهیه کنید، پس از مدتی چوب شما خط خواهد افتاد و ممکن است تکه تکه خرد شود و این امر دقت کار شما را پایین خواهد آورد.

مشته

«مشته» ابزاری است که برای کوبیدن چرم مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن برای صاف و یک دست کردن سطح چرم و لبه‌های برش خورده یا سوراخ‌شده استفاده می‌شود. شایان ذکر است که ابزار مشته مانند گوشت‌کوب می‌باشد و در سایزهای مختلفی با وزن‌های متفاوتی وجود دارد که بر اساس نیاز خود و محصولی که قصد تولید آن را دارید باید از مشته‌های متفاوتی استفاده نمایید.

پانچ

یکی دیگر از ابزار‌های مورد استفاده از صنعت چرم دوزی، «پانچ» یا «سوراخ‌کن» یا همان «دکمه‌زن» می‌باشد؛ از این ابزار، برای ایجاد سوراخ در چرم استفاده می‌شود و دارای سرهای متفاوتی می‌باشد که هر کدام از آن‌ها، سوراخی با قطری متفاوت در چرم ایجاد می‌نمایند. شایان ذکر است که از این ابزار در ساخت کمر‌بند، سوراخ‌های پرچ کردن و هر سوراخ دیگری در چرم استفاده می‌شود. همچنین خوب است بدانید که یکی از کاربرد‌های مشته، هموار و یک دست کردن جای سوراخی است که توسط پانچ ایجاد شده است.

نخ موم زده

«نخ موم زده» نوعی از نخ می‌باشد که توسط لایه‌ای از موم پوشانده شده است و مخصوص چرم دوزی می‌باشد؛ دوخت چرم – به دلیل جنس و ماهیتی که دارد – با نخ‌های ساده بسیار دشوار است؛ به همین دلیل از این نوع نخ – که دارای لایه‌ای موم زده می‌باشد – استفاده می‌کنند تا به‌راحتی از داخل چرم عبور کند و استحکام و مقاومت بیشتری هم به نخ می‌افزاید.

موم

اگر نخ موم زده شده در اختیار ندارید، می‌توانید به کمک «موم»، نخ‌های خود را موم بزنید تا به‌راحتی از درون چرم عبور کنند؛ یکی دیگر از کاربردهای موم، زدنِ آن بر روی الگو می‌باشد تا موجب چسبندگی الگو به چرم شود و برش چرم را برای شما هم راحت‌تر و هم دقیق‌تر نماید. علاوه بر این مواردی که گفته شد، شما باید لبه‌های بریده شده‌ی چرم را هم موم بزنید و با مشته بکوبید تا سطح آن صاف و روان شود و ظاهر زیبایی به کار شما ببخشد.

سمبه

یکی دیگر از ابزارهای که با آن می‌توان چرم را سوراخ کرد، «سمبه» می‌باشد؛ این ابزار – که ظاهری شبیه به مداد دارد اما از جنس فلز محکم می‌باشد – سری تیز با شماره‌های مختلف دارد و هر کدام از این شماره‌ها برای سوراخ خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به عنوان مثال، سمبه شماره 1.5 برای سوراخ کردن محل عبور نخ و سوزن، سمبه شماره 2 برای سوراخ کردن جای پرچ یا دکمه و سمبه شماره 3 برای دوخت چرم با نخ‌های پلاستیکی به کار می‌رود.

خط کش

کاربردِ ابزار «خط کش» هم بر همگان روشن است و از آن برای ایجاد برش‌های دقیق و صاف استفاده می‌گردد. شایان ذکر است برای اینکه ابزار شما طول عمل بیشتر و دقت بالاتری داشته باشد، توصیه می‌کنیم که حتماً از خط‌کش‌های فلزی برای چرم دوزی استفاده نمایید.

ابزار برش

برای برش چرم دو ابزار اصلی وجود دارد که بیشتر چرم سازان از آنها برای برش چرم استفاده می‌کنند؛ این دو ابزار عبارت‌اند از: «قیچی برش چرم» و «کاتر»؛ شایان ذکر است قیچی‌هایی که برای برش چرم مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای دسته‌های بزرگ و تیغه‌های مقاوم هستند تا شما با نیروی کمتری قادر باشید فشار بیشتری به چرم – جهت برش – وارد نمایید و برش‌های دقیق‌تری هم به‌دست بیاورید.

راه‌ های کسب درآمد از چرم دوزی چیست؟

برای کسب درآمد از شغل چرم دوزی راه‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آنها به سرمایه اولیه نیاز دارند و در برخی دیگر نیز شما بدون نیاز به سرمایه‌ اولیه زیادی می‌توانید به کسب درآمد بپردازید. در این قسمت قصد داریم تا راه‌های کسب درآمد از شغل چرم دوزی را با هم بررسی کنیم. این راه‌ها عبارت‌اند از:

  • تولید محصولات چرمی در خانه
  • راه‌اندازی کارگاه چرم دوزی
  • تدریس مهارت چرم دوزی
  • فعالیت در کارگاه‌های چرم دوزی

حال مواردی که نام بردیم را بررسی خواهیم کرد.

راه‌های کسب درآمد از شغل چرم دوزی
راه‌های کسب درآمد از شغل چرم دوزی

تولید محصولات چرمی در خانه

یکی از کم سرمایه‌ترین راه‌ها برای راه‌اندازی کسب و کار چرم دوزی و پول درآوردن از آن، راه‌اندازی کسب و کار خانگی و تولید محصولات چرمی در خانه می‌باشد؛ برای اینکار فقط کافی است مهارت‌های لازم برای چرم دوزی – که در بالا بررسی نمودیم – را فرا بگیرید و سپس با خرید ابزار و مواد اولیه لازم، به تولید انواع محصولات چرمیِ کوچک و متوسط مانند کیف پول، کیف رو دوشی، جا سویچی، دستبند، جای کارت، کلاه و… مشغول شوید و با فروش آنها درآمد کسب کنید.

برای فروش محصولات چرمی که در خانه تولید کرده‌اید نیز دو راه وجود دارد؛ در راه اول، شما به‌صورت حضوری محصولات خود را به فروشگاه‌ها یا افراد دیگر می‌فروشید، اما در روش دوم – که بیشتر توصیه می‌کنیم از آن استفاده نمایید – شما یک اکانت در شبکه‌های اجتماعی می‌سازید و سپس با تبدیل آن به یک فروشگاه آنلاین، قادر به فروش و کسب درآمد از محصولات خود خواهید بود. شایان ذکر است که در روش فروشگاه آنلاین شما می‌توانید محصولات خود را بهتر و به مشتریان بیشتری معرفی و عرضه نمایید و همچنین با دریافت طرح‌های سفارشی، نظر کاربران بیشتری را به کسب و کار خود جلب نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

راه‌ اندازی کارگاه چرم دوزی

اگر از سرمایه کافی برای راه‌اندازی یک کارگاه چرم دوزی برخوردار هستید، به شما توصیه می‌کنیم – که جهت کسب درآمد از مهارت و شغل چرم دوزی – کارگاهی برای خود راه‌اندازی نمایید و سپس محصولات خود را تحت نام برندتان به مردم و بازارِ هدف عرضه نمایید.

برای کسب موفقیت از کارگاه چرم دوزی شما به نیروی کار ماهر، مواد اولیه باکیفیت و همچنین طرح‌های جذاب و نو برای تولید محصولات چرمیِ خود نیازمند هستید؛ جدای از تولید محصولات باکیفیت، شما به بازاریابی و برندینگ هم نیاز دارید تا افراد بیشتری با برند و محصولات شما آشنا شوند و این امر به کمک شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها بسیار راحت‌تر اجرایی خواهد بود.

شما با انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ (یا همان بازاریابی آنلاین) و با استفاده از ابزارهای اصلی این حوزه یعنی «وب‌سایت» و «شبکه‌های اجتماعی» قادر به بازاریابی و برندینگ قوی در بازار هدف خود خواهید بود؛ اما فراموش نکنید که بازاریابی دیجیتال حوزه‌ی گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و اگر به‌صورت جدی قصد دارید به برندی معروف در زمینه محصولات چرمی تبدیل شوید، حتماً باید از متخصصان حوزه دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

همچنین، جهت آشنایی کامل با فرهنگ دیجیتال مارکتینگ توصیه می‌کنیم تا مقاله‌ی «دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | یادگیری آسان بازاریابی دیجیتال ایرانی» را مورد مطالعه قرار دهید.

تدریس مهارت چرم دوزی

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از مهارت و شغلِ چرم دوزی، تدریس آن به افراد دیگر و کسانی که مایل به ورود به این حوزه هستند، می‌باشد؛ در این روش، شما باید مدارک و مجوزهای قانونی لازم برای تأسیس آموزشگاه یا حق تدریس را از مراجع مربوطه دریافت نمایید و کارگاه آموزش چرم دوزی خودتان را تأسیس نمایید؛ یا اگر سرمایه کافی برای تأسیس کارگاه را ندارید، در کارگاه‌های دیگری که شاخه‌ی آموزش هم دارند، به عنوان مدرس چرم دوزی فعالیت خود را آغاز کنید و کسب درآمد نمایید. از مزایای این روش می‌توانیم به فروش محصولات تولیدشده در کارگاه آموزشی اشاره کنیم که منبع درآمد دومی برای کسب و کار شما خواهد بود.

فعالیت در کارگاه‌ های چرم دوزی

آخرین راهی که برای کسب درآمد از مهارت چرم دوزی با هم بررسی می‌کنیم، فعالیت در کارگاه‌های چرم دوزی می‌باشد؛ این راه جزو کم سرمایه‌ترین راه‌ها – بین موارد قبلی محسوب – می‌گردد؛ زیرا شما نه نیازی به تهیه‌ی ابزار دارید و نه نیاز است مواد اولیه را تأمین کنید، بلکه فقط بر اساس الگویی که به شما می‌دهند از مهارت چرم دوزیِ خود استفاده می‌کنید و محصولات چرمی را برای کارفرمای موردنظرتان آماده می‌نمایید.

چگونه می‌ توان در شغل چرم دوزی پیشرفت کرد؟

در هر حوزه‌ای که بخواهید فعالیت نمایید، برای رسیدن به موفقیت، باید در کارِ خود پیشرفت کنید و شغل چرم دوزی هم از همین قاعده پیروی می‌کند؛ برای اینکه بتوانید پس از گذشت زمان به چرم دوز ماهری تبدیل شوید یا برند محصولات چرمی خود را در میان مردم محبوب کنید، باید پیشرفت نمایید و برای پیشرفت در شغل چرم دوزی چند نکته‌ی بسیار مهم وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • تقویت مهارت‌های چرم دوزی
  • طراحی محصولات جدید
  • افزایش کیفیت چرم
  • بررسی بازار هدف

در ادامه موارد گفته‌شده را با هم بررسی خواهیم کرد.

راه های پیشرفت در شغل چرم دوزی
راه های پیشرفت در شغل چرم دوزی

تقویت مهارت ‌های چرم دوزی

برای اینکه به یک چرم دوزِ موفق تبدیل شوید، باید مهارت‌های چرم دوزیِ خود را تقویت نمایید ؛ تکنیک‌ها و مهارت‌های زیادی برای چرم دوزی وجود دارد که آنها را باید در طی زمان و با تمرین و تجربه به‌دست آورد یا اینکه دوره‌های آموزشی گوناگونی در زمینه‌ی چرم دوزی و طراحی محصولات چرمی بگذرانید تا دانش و مهارت خود را در این شغل افزایش دهید.

طراحی محصولات جدید

برندهای فعال در حوزه محصولات چرمی، هر ساله تعداد زیادی از محصولات چرمی را با طراحی‌های نو و جدید به بازار عرضه می‌کنند که موجب جذب مشتری و بازار هدف می‌گردد؛ به همین ترتیب، اگر شما نیز قصد دارید که کسب و کار محصولات چرمی خود را گسترش دهید و در آن پیشرفت نمایید و به موفقیت دست پیدا کنید، نیاز است محصولات چرمی جدیدی را با طراحی‌های خاص خود به مشتریان عرضه نمایید تا قادر باشید جایگاه خود را در این صنعت بزرگ پیدا کنید و قدم به قدم پیشرفت داشته باشید.

افزایش کیفیت چرم

یکی دیگر از راه‌های پیشرفت در شغل چرم دوزی، استفاده از مواد اولیه یا همان چرم باکیفیت می‌باشد. توجه داشته باشید که هرچه کیفیت چرمِ شما بالاتر باشد، قیمت نهایی محصول هم بیشتر می‌شود و بازار هدف شما نیز با توجه به قدرت خریدی که در اکثریت قشر جامعه مشاهده می‌کنیم، کاهش خواهد یافت اما سود ناشی از فروش محصولاتِ با کیفیتِ بالاتر، این کاهش بازار هدف را برای شما پوشش خواهد داد. همچنین گفتنی است که هرچه برندتان، محصولاتِ با کیفیت‌تری تولید کند، ارزش و محبوبیت برند شما هم افزایش خواهد یافت و در نتیجه بیشتر پیشرفت خواهید کرد.

بررسی بازار هدف

یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین راه‌های پیشرفت در هر حوزه‌ی کاری «بررسی بازار هدف» می‌باشد؛ در این راستا، باید به این نکته توجه داشته باشید که محصولات شما توسط بازار هدف خریداری می‌شود و درآمد شما هم از فروش محصولاتی که تولید نموده‌اید کسب می‌گردد؛ به همین دلیل، برای اینکه فروش و سود بیشتری داشته باشید، نیاز است تا نیاز بازار هدف را بشناسید و ببینید که تقاضا برای چه محصولاتی بیشتر است؟ تا بتوانید محصولاتی که بازار هدف به آن نیاز دارد – و بیشتر آن‌ها را خریداری می‌کند – را تولید نمایید.

روش صحیح بررسی بازار هدف به این صورت است که شما باید برای ماه‌های آینده پیش‌بینی نمایید که نیاز بازار هدف به کدام دسته از محصولات و با چه کیفیتی است؟ تا قادر باشید با رسیدن به زمان مد نظر، محصولات مورد نیاز را به بازار عرضه نمایید و درآمدی که انتظارش دارید را به‌دست بیاورید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه معرفی مشاغل و چگونگی موفق شدن در آنها

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی در خصوص شغل چرم سازی

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، شغل و مهارت چرم دوزی یکی از قدیمی‌ترین مشاغل موجود در دنیای ما می‌باشد و از زمان‌های بسیار دور بشر با استفاده از پوست حیوانات و تبدیل آن به چرم، انواع مختلفی از محصولات چرمی را برای رفاه حال خود طراحی و تولید کرده است؛ امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنایعِ سنگین نیز ما شاهد انواع دیگری از چرم هستیم (که در قسمت انواع چرم آن‌ها را با هم بررسی کردیم). هر کدام از چرم‌های موجود در بازار دارای ویژگی‌های خاص خود می‌باشند که همین امر موجب شده تا برای مصارف گوناگون از چرم‌های مختلفی استفاده شود؛ برای اینکه به‌صورت حرفه‌ای وارد این حوزه کاری شوید و به موفقیت دست پیدا نمایید، نیاز است تا مهارت‌ها و دانش اولیه برای این ورود به شغل چرم دوزی را فرا بگیرید و سپس در طی زمان، این مهارت و دانش را افزایش دهید و محصولاتِ با کیفیتِ بالاتر و طراحی جذاب‌تر تولید و به بازار عرضه کنید.

در این مقاله سعی شده است تا تمامی جنبه‌های شغل چرم سازی مورد بررسی قرار بگیرد و امیدواریم که توانسته باشیم پاسخ سؤالات شما را در اختیارتان قرار داده باشیم؛ اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «چگونگی ورود به شغل چرم دوزی» دارید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان‌تان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که وارد حوزه تولید محصولات مختلف از طریق مهارت چرم دوزی، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 18 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.