حتماً عنوان «مشاوره روانشناسی» را شنیده‌اید و ممکن است برای شما سؤال پیش آمده باشد که شغل مشاوره روانشناسی چیست؟ و یا روانشناس مشاور کیست؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم، شغل مشاوره روانشناسی را باهم به دقت بررسی کنیم و ببینیم که یک مشاور روانشناس به چه مهارت‌هایی نیاز دارد. از طرفی می‌خواهیم فرصت‌ها و زمینه‌های شغلی در این زمینه را ذکر کنیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مشاوره روانشناسی چیست؟

مشاوره روانشناسی، یک تخصص ویژه در حوزه‌ی روانشناسی است که هدف آن «تسهیل عملکرد و فعالیت‌های شخصی یک فرد در طول زندگی» می‌باشد. این حوزه از روانشناسی، بر روی نگرانی‌ها و رفتارهای عاطفی، اجتماعی، کاری، بهداشتی و حتی موقعیت‌های سازمانی و کاری تمرکز دارد؛ به بیان دیگر به کمک مشاوره روانشناسی، شما می‌توانید از لحاظ روحی و ذهنی، فردی قوی‌تر و آماده‌تر باشید. مشاوره روانشناسی با کمک روش‌های فرهنگی، خانوادگی، اجتماعی و شخصی به افراد کمک می‌کند تا نگرانی‌ها و استرس‌های موجود در شخصیت و ذهن خود را بر طرف نمایند. به این ترتیب، شخص مشاوره گیرنده می‌تواند، عملکرد بهتری در سطوح مختلف زندگی خود (از نظر خانوادگی، اجتماعی، کاری، فردی و…) داشته باشند.

مشاوره روانشناسی چیست؟
مشاوره روانشناسی چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

یک مشاوره روانشناسی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

بررسی میزان موفقیت در هر شغل، بستگی به نتایج حاصل از اجرای صحیح وظایف مربوطه دارد. شما نیز به عنوان یک مشاور، جهت ارزیابی بهتر مشاوره روانشناسی خود، باید به نکات ریزی توجه داشته باشید. در واقع، حاصل کار شما باید نتایجی را در رفتار و شیوه‌ی زندگی مراجعین، به دنبال داشته باشد؛ به این ترتیب می‌توان گفت در شغل مشاور روانشناسی موفق عمل کرده‌اید. در این راستا، نتایجی که یک مشاوره روانشناسی خوب در مراجعه کنندگان، به دنبال دارد عبارت‌اند از:

  • بروز احساس تغییر در مشاوره گیرنده
  • بروز احساس موفقیت
  • افزایش اعتماد به نفس
  • افزایش امید به زندگی و آینده
  • ایجاد توانایی کنترل احساسات
  • کنترل و مدیریت افکار درون ذهن
  • مدیریت بهتر روابط انسانی

جهت درک بهتر این موضوع، در ادامه هر کدام از موارد گفته شده را بررسی خواهیم کرد.

نتایج یک مشاوره روانشناسی مطلوب
نتایج یک مشاوره روانشناسی مطلوب

بروز احساس تغییر در مشاوره گیرنده

مهم‌ترین و جامع‌ترین نتیجه‌ای که یک مشاوره روانشناسی باید به ارمغان بیاورد، ایجاد احساس تغییر در مراجعین می‌باشد. پس از هر جلسه‌ی مشاوره روانشناسی، مشاوره گیرنده باید حس کند که تغییری مثبت در درون او شکل گرفته و یک قدم رو به جلو در راستای رشد شخصیت فردی برداشته است؛ در غیر این صورت می‌توانیم بگوییم که جلسه مشاوره روانشناسی موفقی نداشته‌اید.

بروز احساس موفقیت

بروز احساس موفقیت در مشاوره گیرنده – به واسطه‌ی راهکارها و راهنمایی‌های مشاور – جزو ویژگی‌های مشاوره روانشناسی خوب محسوب می‌شود. در این راستا شخصی که به شما مراجعه می‌کند باید تأثیرات مثبت هر جلسه مشاوره را ببیند و به روندی صعودی در احساسات و عملکرد خود دست یابد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

افزایش اعتماد به نفس

عدم اعتماد به نفس یکی از مشکلاتی است که افراد بسیار زیادی در سطح جامعه و حتی در سطوح بالای مدیریتی از آن رنج می‌برند. شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مشاوره روانشناسی خوب، این است که قدم به قدم اعتماد به نفس مشاوره گیرنده را افزایش دهد. شما به عنوان مشاور باید تلاش کنید مراجعینتان عملکرد بهتری از خود نشان دهند و به توانایی‌های خود ایمان داشته باشند.

شایان ذکر است، افزایش اعتماد به نفس از طریق راه‌های مختلفی صورت می‌گیرد که هر مشاور روانشناس بر اساس تایپ شخصیتی فرد مشاوره گیرنده، از آن راه‌ها استفاده می‌نماید و منجر به افزایش اعتماد به نفس وی خواهد شد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

افزایش اعتماد به نفس
افزایش اعتماد به نفس

افزایش امید به زندگی و آینده

امید موتور محرکه‌ی هر انسانی در زندگی است و برای اینکه هر شخص بتواند به فردایی بهتر دست پیدا کند باید امید و انگیزه داشته باشد. در این راستا، یک مشاوره روانشناسی خوب، موجب افزایش امید به زندگی و آینده در افراد خواهد شد که به واسطه‌ی آن، مراجعین انگیزه و انرژی کافی برای پیشرفت و رد کردن موانع پیش رو را کسب خواهند کرد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ایجاد توانایی کنترل احساسات

یکی از دلایلی که افراد در موقعیت‌های مختلف و مهم زندگی توانایی تصمیم‌گیری درست را ندارند و اشتباهات زیادی را انجام می‌دهند، عدم کنترل بر روی احساسات است. توجه داشته باشید که علم روانشناسی مخالف وجود احساسات در افراد و حتی بروز احساساتی نظیر خشم و ناراحتی نیست؛ بلکه توصیه می‌کند هر فرد با کنترل این احساسات، از آنها در راستای پیشرفت جنبه‌های مختلف زندگی (شخصی، اجتماعی، کاری و…) استفاده نماید. در این راستا شما باید به عنوان مشاور سعی کنید مراجعه کننده را در زمینه‌ی کنترل احساسات در موقعیت‌های مختلف فردی و اجتماعی یاری نمایید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کنترل و مدیریت افکار درون ذهن

ذهن ما هرگز ساکت نیست و در طول شبانه روز در حال فعالیت و تفکر می‌باشد. غرق شدن در دنیای افکار، باعث می‌شود راندمان هر فرد در انجام مسئولیت‌ها و وظایفش کاهش یابد. یکی از وظایف شما به عنوان مشاور روانشناس، کمک به مراجعه کنندگان، به منظور افزایش میزان کنترل بر افکار و بهبود عملکرد در زندگی است.

 در این راستا، یکی از نتایج مهم و ویژگی‌های یک مشاوره روانشناسی خوب این است که فرد با شرکت در هر جلسه مشاوره، بیشتر و بهتر بتواند افکار درون ذهنش را کنترل و مدیریت نماید تا در نهایت به هدف درستی که برای خود تعیین نموده، دست پیدا کند.

کنترل و مدیریت افکار درون ذهن
کنترل و مدیریت افکار درون ذهن

مدیریت بهتر روابط انسانی

یکی دیگر از ویژگی‌های یک مشاوره روانشناسی خوب این است که شما بتوانید در بهبود مدیریت روابط انسانی به مشاوره گیرنده کمک کنید و باعث شوید که در زندگی – چه در حوزه‌ی شخصی و خانوادگی و چه در حوزه‌ی کاری – ارتباط مؤثر و سودمندی برقرار نماید. به این ترتیب مراجعین شما در مدیریت ارتباطات انسانی، شامل نحوه‌ی برخورد، وارد کردن افراد جدید به زندگی یا ترک کردن افرادی که برای ایشان مضر هستند موفق‌تر عمل می‌کنند.

شایان ذکر است، اگرچه نتایج حاصل از مشاوره معمولاً به صورت بلند مدت و با مراجعه پیوسته حاصل می‌شوند؛ اما تأثیر هر جلسه باید در رفتار و عملکرد مشاوره گیرنده به خوبی مشهود باشد.

مهارت ‌ها و روش‌ های مشاوره روانشناسی چیست؟

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، مشاوره روانشناسی برای کمک به افراد در تمامی جنبه‌های زندگی، مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین منظور از روش‌ها و مهارت‌های مختلفی در آن استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

  • مشاوره‌های فردی، خانوادگی یا گروهی
  • برگزاری جلسه‌های مداخله
  • مدیریت بحران‌های شخصی
  • استفاده از تکنیک‌های ارزیابی شخصیتی
  • برگزاری رویدادهای اجتماعی
  • ایجاد جلسات مشاوره در سازمان‌ها
  • توسعه تکنیک‌های نوین در مشاوره روانشناسی

در ادامه با ما همراه باشید تا هر کدام از موارد گفته شده را به طور کامل بررسی کنیم.

مهارت‌ها و روش‌های مورد استفاده در مشاوره روانشناسی
مهارت‌ها و روش‌های مورد استفاده در مشاوره روانشناسی

مشاوره‌ های فردی ، خانوادگی یا گروهی

یکی از تکینک‌های مؤثر در مشاوره روانشناسی علاوه بر جلسات فردی، استفاده از تکنیک مشاوره‌های خانوادگی یا گروهی – با دیگر افرادی که مشکلات مشابهی دارند – می‌باشد. مشاوران روانشناسی با گرد هم آوردن افراد مختلف در کنار بیماران خود، به آنها کمک می‌کنند تا مشکلاتشان را در محیطی امن بیان نمایند و مورد حمایت قرار بگیرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برگزاری جلسه ‌های مداخله

برگزاری جلسه‌های مداخله (intervention) یکی از تکنیک‌هایی است که در آن مشاور روانشناس، از افراد نزدیک فرد مشاوره گیرنده می‌خواهد تا در طی یک جلسه‌ی مداخله، نگرانی‌ها و حمایت‌های خود را نسبت به رفتارها و روند مشاوره‌ی فرد کمک گیرنده بیان نمایند. در این شیوه درمانی از لحاظ احساسی و همچنین ذهنی، فرد برای ادامه‌ی مشاوره و مقابله با مشکلاتی که دارد تشویق می‌گردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت بحران ‌های شخصی

برخی از مراجعه کنندگان به مشاور روانشناس جهت گذر از یک شرایط بحرانی – مانند مرگ عزیزان یا طلاق – نیاز به حضور و حمایت مشاور دارند. مدیریت بحران‌های شخصی، یکی دیگر از مهارت‌هایی است که مشاوران روانشناس باید از آن برخوردار باشند تا به فرد مشاوره گیرنده به منظور عبور از شرایط روحی نامناسب و کنار آمدن با مشکلات روانی کمک نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت بحران های شخصی
کمک به مدیریت بحران های شخصی

استفاده از تکنیک ‌های ارزیابی شخصیتی

اولین قدم برای کمک به افرادی که به مشاوره روانشناسی روی می‌آورند، دستیابی به درک درست از ویژگی‌های روان شناختی و شخصیتی مراجعه کننده است. برای اینکار تست‌ها و تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که به مشاوران کمک می‌کنند تا ارزیابی شخصیتی درستی از فردی که نیازمند کمک هستند انجام دهند و پس از درک و شناخت شخصیت وی، راهکارهای مؤثری برای بهبود کیفیت زندگی و حل مشکلات فرد کمک گیرنده ارائه دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برگزاری رویداد‌ های اجتماعی

یکی دیگر از کارها و تکنیک‌هایی که مشاوران روانشناس انجام می‌دهند برگزاری رویدادهای اجتماعی به منظور افزایش آگاهی نوجوانان (قشر در حال بلوغ)، جوانان و افراد بزرگ‌سال می‌باشد تا راهکارهایی جامع برای افزایش سطح سلامتِ روان و آمادگی ذهن برای حل کردن مشکلات ارائه دهند. شما این امکان را دارید که چنین رویدادهایی را در مدارس، دانشگاه‌ها، مکان‌ها عمومی برای گردهمایی افراد یک شهر یا محله و همچنین به صورت آنلاین (وبینار) برگزار کنید تا افرادی که مایل هستند از اطلاعات و دانش روانشناسی شما بهره ببرند.

شایان ذکر است، یکی از رویدادهای اجتماعی رایج در حوزه مشاوره مربوط به جلسات ترک اعتیاد و مشاوره پس از درمان است که به افراد جهت بازگشت به زندگی عادی و مبارزه با اعتیاد کمک می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ایجاد جلسات مشاوره‌ در سازمان‌ ها

بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی برای افزایش انگیزه در کارمندان خود و بالا بردن بهره‌وری آنها از مشاوران روانشناس استفاده می‌کنند، تا به صورت دوره‌ای جلسات مشاوره را در سازمان آنها برگزار کنند. شما می‌توانید به عنوان مشاور مشکلات روحی که کارمندان در محیط کار با آنها مواجه هستند را شناسایی و در جهت مقابله با این مشکلات جلسات درمانی فردی یا گروهی تشکیل دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توسعه تکنیک‌ های نوین در مشاوره روانشناسی

مشاوران روانشناس با توجه به تعداد افرادی که به آنها مراجعه می‌کنند و با کسب رضایت از آنها می‌توانند تکنیک‌های نوینی در حوزه روان درمانی به آنها دست یافته‌اند یا می‌خواهند تست نمایند را برای بهبود افراد مراجعه کننده به کار بگیرند. به این ترتیب هم گام مثبتی برای افراد مراجعه‌کننده برداشته می‌شود و هم تکنیک‌ها و روش‌های جدید به دیگر مشاوران روانشناس ارائه می‌گردد تا بتوانند به افراد بیشتری کمک کنند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مشاوره روانشناسی آنلاین

برگزاری جلسات آنلاین مشاوره یکی از شیوه‌های مناسب فعالیت در حوزه مشاوره روانشناسی است. در این حالت شما می‌توانید با مراجعه کنندگان خود از طریق بسترهای مجازی ارتباط برقرار کنید. این شیوه بیشتر برای افرادی که با مشکل کمبود اعتماد به نفس درگیر می‌باشند یا به دلیل مشغله کاری قادر به حضور در دفتر کار مشاور نیستند مناسب خواهد بود.

شایان ذکر است، هرچند ارتباط چشمی و و حضوری تأثیر مناسبی در برقراری ارتباط میان مشاور و مشاوره گیرنده دارد؛ اما هستند افرادی که در ابتدای راه و جهت افزایش اعتماد نسبت به شما، ترجیح می‌دهند به صورت آنلاین مشاوره دریافت نمایند.

مشاوره روانشناسی آنلاین
مشاوره روانشناسی آنلاین
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه معرفی مشاغل و چگونگی موفق شدن در آنها

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی در رابطه با شغل مشاوره روانشناسی

جهت ورود به شغل مشاوره روانشناسی باید علاوه بر گذراندن تحصیلات لازم در رشته‌ی روانشناسی و یادگیری روش‌های مشاوره، از مهارت‌هایی که در این مقاله با هم بررسی نمودیم نیز استفاده نمایید. در این صورت می‌توانید به نحو احسن به افرادی که نیازمند کمک هستند، یاری رسانید تا سطح سلامت روحی و ذهنی بالاتری را به دست بیاورند و در موقعیت‌های مختلف زندگی بتوانند تصمیمات درستی برای خود اتخاذ نمایند.

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل مشاوره روانشناسی در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که به عنوان مشاور مشغول به کار شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.