همه‌ی ما تا اکنون حداقل یکبار گذرمان به عطاری افتاده است یا کسب و کار فروش ادویه و داروهای گیاهی را دیده‌ایم. شاید برایتان سؤال پیش بیاید که چگونه می‌توان یک عطاری راه اندازی نمود؟ راه اندازی کسب و کار عطاری نیازمند چه پیش‌نیازهایی می‌باشد؟ شغل عطاری چیست؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا می‌خواهیم پاسخ این سؤالات را باهم پیدا کنیم و آن‌ها را بررسی نماییم؛ پس تا انتهای مقاله با همراه باشید.

تعریف عطاری

طب سنتی از قدیم الایام در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر رواج یافته و در طی زمان به خاطر ترکیب با علوم جدید، پیشرفت‌های چشم‌گیری به همراه داشته است. داروهای گیاهی زیادی از بخش‌های مختلف گیاهان به دست می‌آیند که آنها را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه نمایید؛ پس تعریف ساده‌ای که از عطاری می‌توان ارائه داد عبارت است از: مکانی برای عرضه‌ی انواع داروها و گیاهان دارویی که در طب سنتی استفاده می‌گردد.

کسانی که در عطاری کار می‌کنند به عنوان «عطار» شناخته می‌شوند و دانش بالایی در زمینه‌ی داروهای گیاهی و گیاهان دارویی دارند که از این دانش برای درمان یا پیشگیری بیماری‌های مختلف استفاده می‌نمایند. شایان ذکر است، در دنیای امروز عطاری‌ها علاوه ‌بر گیاهان دارویی و داروهای گیاهی که به صورت دست‌ساز تهیه شده‌اند، داروهای گیاهی شرکت‌های بزرگ‌تر را نیز به فروش می‌رسانند که پایه‌ی آنها و ماده مؤثره‌شان از گیاهان دارویی گرفته شده و تا حد امکان مواد شیمیایی کمی برای تولید آنها استفاده شده است. جدای از این مواردی که گفته شد بسیاری از عطاری‌ها ادویه‌ها، روغن‌ها و مواد خوراکی (مانند کشک) را به فروش می‌رسانند.

شغل عطاری چیست؟
شغل عطاری چیست؟

دانش لازم برای راه اندازی کسب و کار عطاری

به منظور راه‌اندازی یک عطاری، علاوه بر سرمایه اولیه، باید دانش کافی در مورد انواع گیاهان دارویی، نحوه‌ی عملکرد آنها و همچنین طریقه‌ی مصرفشان کسب نمایید. این دانش را علاوه بر اینکه می‌توانید به صورت خودآموزی – با کمک کتاب‌های طب سنتی یا مقالات و وب‌سایت‌های آنلاینی که در زمینه‌ی طب سنتی وجود دارند – یاد بگیرید؛ این امکان را دارید که به صورت حرفه‌ای آن را در دانشگاه آموزش ببینید و بسیار اصولی‌تر و علمی‌تر وارد حوزه‌ی طب سنتی و راه‌اندازی عطاری بشوید. دانش لازم برای راه‌اندازی عطاری عبارت است از:

  • شناخت انواع گیاهان دارویی
  • شناخت انواع داروهای گیاهی
  • کسب دانش در مورد نحوه‌ی عمل محصولات
  • آگاهی در مورد طریقه‌ی مصرف محصولات
  • دانش لازم در مورد چگونگی ترکیب گیاهان دارویی

در ادامه موارد گفته شده را باهم بررسی خواهیم کرد.

دانش لازم برای راه اندازی کسب و کار عطاری
دانش لازم برای راه اندازی کسب و کار عطاری
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شناخت انواع گیاهان دارویی

مهم‌ترین دانشی که برای راه‌اندازی عطاری به آن نیاز دارید، شناخت انواع گیاهان دارویی می‌باشد. شما باید بر اساس ظاهر، هر کدام از گیاهان دارویی را از هم تشخیص دهید و همچنین بدانید که هر کدام از آنها دارای چه خواصی می‌باشد و برای پیشگیری یا  درمان چه بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر موارد گفته شده شما باید عوارض جانبی آنها را هم بلد باشید؛ زیرا برخی از داروهای گیاهی و گیاهان دارویی ممکن است عوارضی هم داشته باشند که اطلاع از آنها بسیار حیاتی می‌باشد.

شایان ذکر است، در مورد شناخت گیاهان دارویی استفاده از حس بویایی نیز بسیار مفید خواهد بود و می‌تواند در تشخیص گیاهان خشک شده و با ظاهر مشابه به شما کمک کند.

شناخت انواع داروهای گیاهی

داروهای گیاهی از گیاهان دارویی تهیه شده‌اند و با آن‌ها فرق دارند. گیاهان دارویی را خودتان باید برای مصرف آماده نمایید؛ در حالی که ماده مؤثر استخراج شده از گل، برگ، یا ریشه به صورت داروهای گیاهی آماده هستند و فرآوری لازم روی آنها انجام شده است. برای اینکه یک کسب و کار عطاری موفق راه‌اندازی نمایید، نیاز است تا انواع داروهای گیاهی و روغن‌های درمانی یا خوراکی را بشناسید و همانند گیاهان دارویی بدانید که هر کدام از آنها برای پیشگیری یا درمان چه بیماری مفید هستند و عوارض جانبی آنها چه می‌باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کسب دانش در مورد نحوه‌ عمل محصولات

انواع داروها – چه گیاهی و چه شیمیایی – به روش خاص خود عمل می‌کنند و از لحاظ «زمان لازم برای اثرگذاری»، «دوره‌ی درمانی برای برطرف کردن مشکل» و همچنین «چگونگی عمل بر بدن انسان» متفاوت می‌باشند. شما به عنوان یک عطار که کسب و کار عطاری خود را راه‌اندازی نموده‌اید، باید بدانید که هر کدام از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی چه ویژگی‌های عملکردی (مانند مواردی که گفته شد) دارند تا بتوانید به بهترین شکل کسانی که به شما مراجعه می‌نمایند را راهنمایی کنید.

آگاهی در مورد طریقه‌ مصرف محصولات

یکی از مهم‌ترین عواملی که در تأثیرگذاری داروهای گیاهی و گیاهان دارویی مهم است، نحوه‌ی آماده‌سازی و طریقه‌ی مصرف آنها می‌باشد. برخلاف داروهای شیمیایی که به صورت قرص یا شربت و در دُزهای مشخص از قبل آماده شده هستند و شما فقط باید آنها را مصرف نمایید، گیاهان دارویی نیاز به آماده‌سازی دارند و طریقه‌ی مصرف آن‌ها باهم متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال یک گیاه دارویی اگر سوزانده شده و دودش استشمام شود، تأثیری متفاوت با جوشاندن و مصرف به صورت دمنوش خواهد داشت. از طرفی زمان استفاده و شرایط محیطی برای افزایش تأثیر دارو نیز در موارد مختلف تفاوت‌هایی دارند.

شناخت کافی از نحوه عملکرد محصولات
آگاهی در مورد طریقه‌ مصرف محصولات

دانش لازم در مورد چگونگی ترکیب گیاهان دارویی

برخی از گیاهان دارویی (که اکثراً هم به صورت دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرند) برای اینکه یک بیماری را درمان نمایند یا از ابتلا به آن پیشگیری نمایند باید باهم ترکیب شده و مصرف گردند. شما به عنوان یک عطار و صاحب کسب و کار عطای، باید بدانید ترکیبات مناسب و لازم برای درمان یا پیشگیری از بیماری‌های مختلف چیست؟ علاوه ‌بر این، برخی از گیاهان دارویی باید جدای از هم مصرف شوند. کسب اطلاعات کافی در مورد اثرات منفی تداخل داروهای گیاهی نیز یکی دیگر از مواردی است که به عنوان عطار باید فرا بگیرید.

محصولات قابل فروش در عطاری

تصور غلطی که شاید خیلی از مردم داشته باشند این است که در عطاری‌ها فقط داروهای گیاهی و گیاهان دارویی فروخته می‌شود؛ اما باید بگوییم که این‌طور نیست و محصولات متنوعی را می‌توان در عطاری به فروش رساند که عبارت‌اند از:

  • گیاهان دارویی مانند گل گاو زبان، مریم گلی، پونه، بومادران و…
  • داروهای گیاهی مانند انواع شربت‌های گیاهی، عرق‌های گیاهی و…
  • مواد غذایی مانند گندم، جو، آرد نخود، آرد ذرت، سنجد و…
  • میوه خشک شده مانند سیب، آلو، انجیر و…
  • سبزیجات خشک شده مانند شوید، نعنا، گل سرخ و…
  • ادویه مانند انواع نمک، زردچوبه، فلفل، دارچین، کاری و…
  • دمنوش‌ مانند چای ترش، چای سبز، پونه کوهی و…
  • موارد آرایشی و بهداشتی مانند صابون‌های گیاهی، حنا، سرمه‌های طبیعی و…
  • انواع روغن خوراکی مانند روغن کنجد، ذرت، سویا و…
  • انواع روغن درمانی مانند روغن شتر مرغ، بادام، آرگان، کرچک و…
    محصولات قابل فروش در عطاری
    محصولات قابل فروش در عطاری

چگونگی راه اندازی کسب و کار عطاری

از لحاظ قانونی و اصولی برای اینکه بتوانید یک عطاری راه‌اندازی نمایید، باید دوره‌های طب سنتی را گذرانده باشید و با دانش کاملی برای اخذ پروانه‌ی تأسیس عطاری اقدام نمایید. پس از اخذ پروانه‌ی عطاری لازم است محلی برای شروع کسب و کار خود آماده کنید و در آن محل، ظرف‌های مخصوص برای نگهداری انواع گیاهان دارویی را تهیه نمایید تا در طولانی مدت گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و همچنین مواد خوراکی (مانند کشک) خراب نشوند و از گزند انواع حشرات در امان بمانند. آخرین مرحله برای تأسیس کسب و کار عطاری این است که انواع گیاهان دارویی و همچنین داروهای‌ گیاهی را از منابع توزیع کننده‌ی مطمئن تهیه نمایید. حتماً اطمینان حاصل کنید که محصولات خریداری شده تازه و مرغوب باشند؛ زیرا در طولانی مدت امکان خراب شدن آنها وجود دارد.

برای گسترش کسب و کار خود می‌توانید از انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال، مانند: « فروشگاه آنلاین»، «اکانت در شبکه‌های مجازی» و… استفاده نمایید تا قادر باشید علاوه بر مشاوره و فروش حضوری، از طریق آنلاین هم مشتریان بیشتری را به کسب و کار خود جذب نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه معرفی مشاغل و چگونگی موفق شدن در آنها

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی  در رابطه با شغل عطاری

در مقاله‌ای که باهم خواندیم، کسب و کار عطاری را بررسی نمودیم و اطلاعات کاملی را پیرامون مهارت‌های لازم جهت راه‌اندازی کسب و کار عطاری مرور نمودیم. حال با توجه به این اطلاعات و همچنین سرمایه و علاقه‌ای که به شغل عطاری دارید، می‌توانید مقدمات راه‌اندازی کسب و کار را طی نمایید تا در کمترین زمان و به بهترین شکل کسب و کار عطاری خود را تأسیس نمایید و علاوه بر رفع مشکلات مردم، به کسب درآمد هم بپردازید.

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از کسب و کار عطاری در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که از طریق شغل عطاری، به کسب درآمد بپردازند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 18 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.