شغل طراحی دارای شاخه‌های متفاوتی است و در حوزه‌های گوناگونی از مهارت طراحی استفاده می‌شود. یکی از این حوزه‌ها طراحی کفش می‌باشد. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا می‌خواهیم شغل طراحی کفش را باهم بررسی کنیم و ببینیم که این شغل به چه مهارت‌هایی نیاز دارد و چگونه می‌توان از مهارت طراحی کفش، درآمد کسب نمود. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تعریف طراحی کفش

شغل طراحی کفش همان‌طور که از اسمش پیداست، شغلی است که در آن به طراحی و تولید انواع کفش پرداخته می‌شود. طراحان کفش به کمک تکنیک‌های طراحی و ذوق هنری که دارند، کفش‌هایی برای استفاده‌های گوناگون و با جنس‌های مختلف طراحی می‌کنند. طراحی کفش جزو رشته‌های طراحی و هنری محسوب می‌گردد که افراد بسیاری مخصوصاً جوانان به آن علاقه‌مند هستند و نمی‌دانند که چگونه مهارت لازم برای طراحی کفش و ورود به این حوزه‌ی را کسب نمایند. به منظور افزایش آگاهی شما در ادامه قصد داریم ،مهارت‌های لازم برای طراحی کفش و راه‌های کسب درآمد از این مهارت را بررسی کنیم.

شغل طراحی کفش
شغل طراحی کفش
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

خصوصیات فردی لازم برای طراحی کفش

هر کاری جدای از یک سری مهارت‌های حرفه‌ای به خصوصیات فردی ویژه‌ای هم نیاز دارد. این موضوع باعث می‌شود فرد با شغلش سازگار باشد و قادر باشد در طولانی مدت به کارشان ادامه دهند و در آن پیشرفت نمایند. شغل طراحی کفش هم از این قاعده مستثنی نیست و برای اینکه به یک طراح کفش حرفه‌ای تبدیل شوید، باید دارای برخی از خصوصیات باشید که عبارت‌اند از:

  • ذوق هنری
  • تمرکز بالا
  • توجه به جزئیات
  • علاقه به یادگیری

در ادامه موارد گفته شده را بررسی خواهیم کرد.

خصوصیات فردی برای طراحی کفش
خصوصیات فردی برای طراحی کفش

ذوق هنری

یکی از مهم‌ترین خصوصیات فردی برای فعالیت در تمامی حوزه‌های طراحی داشتن ذوق هنری می‌باشد. در زمینه طراحی و مخصوصاً طراحی کفش، شما باید کفش‌هایی با ظاهر و ساختار جدید طراحی نمایید که در عین نوآورانه بودن، دارای زیبایی بصری هم باشد. برای این کار داشتن ذوق هنری یک لازمه‌ی مهم و اساسی می‌باشد.

تمرکز بالا

در شغل طراحی کفش، برای ایجاد طرح‌های جدید شما باید تمرکز بالایی داشته باشید و از موارد مختلفی ایده بگیرید تا در نهایت به طرحی جذاب و نوآورانه دست پیدا کنید. گاهی ممکن است چند روز و یا هفته برای طراحی یک کفش زمان بگذارید و هرچه تمرکز بیشتری بر روی طراحی خود بگذارید زودتر به نتیجه خواهید رسید.

توجه به جزئیات

اکثر افراد تصور می‌کنند که در طراحی کفش فقط به کلیات یک طرح توجه می‌شود در حالی که جزئیات از اهمیت بسیار بالای برخوردار هستند. توجه به جزئیات تفاوت بین برندهای معتبر با تولیدات بی کیفیت را مشخص می‌کند و بیش از آنچه که تصور می‌کنید در ذهن و دید بیننده و مشتری تأثیر می‌گذارند. در این راستا ویژگی توجه به جزئیات، جزو مهم‌ترین خصوصیات فردی در شغل طراحی کفش می‌باشد.

علاقه به یادگیری

حوزه‌ی کاری طراحی دائما در حال پیشرفت، تغییر و ظهور می‌باشد به همین دلیل شما باید دائما دانش، اطلاعات و مهارت خود را در این حوزه به روز نمایید. برای محقق نمودن این امر علاقه به یادگیری یکی از خصوصیاتی است که برای تبدیل شدن به طراح کفش به آن نیاز دارید. شایان ذکر است امروزه طراحی کفش بر پایه اصول ارگونومی و سازگاری با سلامت انسان استوار است و یادگیری علوم جدید در این زمینه می‌تواند به شما در ارائه طرح‌های کاربردی کمک کند.

مهارت های لازم برای طراحی کفش

در قسمت قبل خصوصیات فردی که برای یک طراح کفش نیاز است را بررسی کردیم و حال نوبت آن رسیده تا به مهارت‌های لازم برای طراحی کفش بپردازیم. در ادامه قصد داریم ببینیم که برای تبدیل شدن به یک طراح کفش شما به چه مهارت‌هایی نیاز دارید. مهارت‌های لازم برای طراحی کفش عبارت‌اند از:

  • دانش و مهارت طراحی
  • دانش طراحی کفش
  • شناخت مواد اولیه برای ساخت کفش
  • نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی
  • رنگ شناسی
  • دوخت کفش

حال بیایید مواردی که نام بردیم را باهم بررسی کنیم.

مهارت های لازم برای طراحی کفش
مهارت های لازم برای طراحی کفش

دانش و مهارت طراحی

اولین مهارتی که برای ورود به شغل طراحی کفش به آن نیاز پیدا می‌کنید، مهارت طراحی است. در این راستا، شما باید برای ورود به حوزه‌ی طراحی کفش، مهارت خود را در طراحی بسیار بالا ببرید و قادر باشید هر آنچه که در ذهنتان شکل گرفته است را به تصویر بکشید. طراحی انواع مختلفی دارد که برخی از آنها فقط تصویر ساده و کلی از ایده‌ای که در ذهنتان شکل گرفته است می‌باشد و برخی دیگر دربرگیرنده‌ی جزئیات بالایی از طرح ذهنی شما است و به عنوان یک طراح کفش لازم است تا انواع تکنیک‌های طراحی را فرا بگیرید.

دانش طراحی کفش

در قدم بعدی برای فعالیت به عنوان طراح کفش شما باید مبانی و دانش طراحی کفش را یاد بگیرید و تاریخچه‌ای از آنچه که در طراحی و تولید کفش گذشته است در ذهن داشته باشید. در کنار این شناخت کلی ضروری است که تکنیک‌ها و مهارت‌های لازم برای طراحی تخصصی کفش را فرا بگیرید. طراحی در هر حوزه‌ای دارای یک سری اصول و مهارت‌های عمومی و یک سری تکنیک‌ها و اصول تخصصی طراحی در آن حوزه می‌باشد که برای شغل طراحی کفش شما باید اصول و تکنیک‌های تخصصی در زمینه‌ی سلامت پا، اصول ارگونومی و… را فرا بگیرید و در خود تقویت نمایید.

دانش طراحی کفش
دانش طراحی کفش

شناخت مواد اولیه برای ساخت کفش

هدف از طراحی کفش، رساندن ایده کلی شما به مرحله تولید است؛ به همین منظور طرح شما باید به گونه‌ای باشد که بتوان آن را ساخت و تولید کرد. در این راستا، نیاز است تا دانش خود را پیرامون انواع مواد اولیه و تکنیک‌های ساخت کفش افزایش دهید و با توجه به ویژگی‌هایی که هر کدام از مواد اولیه برای تولید کفش دارند طراحی‌های خود را بهینه نمایید. از طرفی سازگاری مواد اولیه با پوست انسان و همین‌طور شناخت ویژگی‌های مکانیکی مواد برای تحمل فشار و اصطکاک، نیاز به کسب دانش در رابطه با مواد اولیه به کار رفته در ساخت کفش دارد.

نرم ‌افزار های طراحی سه بعدی

امروزه همه چیز به سمت دیجیتالی شدن و استفاده از نرم افزارهای مختلف در حرکت است و مهارت طراحی هم در هر حوزه‌ای که باشد به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود. طراحان کفش امروزه از ابزارهای طراحی دیجیتال و 3بعدی استفاده می‌کنند تا قبل از تولید کفش واقعی آن را با تمام جزئیات در یک فضای دیجیتال شبیه‌سازی نمایند و نتیجه‌ی کار خود را قبل از تولید مشاهده کنند. به این ترتیب طراح می‌تواند در صورت نیاز تغییراتی را پیش از شروع فرآیند تولید در محصول نهایی اعمال نماید. اگر شما هم مصمم هستید که به صورت حرفه‌ای در حوزه طراحی کفش فعالیت داشته باشید نیاز دارید تا کار با نرم‌افزارهای طراحی 3بعدی مانند CAD را فرا بگیرید.

نرم افزار طراحی سه بعدی
نرم افزار طراحی سه بعدی

رنگ شناسی

یکی دیگر از مهارت‌هایی که در شغل طراحی کفش مورد استفاده قرار می‌گیرد رنگ شناسی و نحوه‌ی ترکیب رنگ‌های مختلف با یکدیگر است. حتماً برای شما هم پیش آمده که مدل یک کفش را پسندیده باشید؛ اما رنگ‌های به کار رفته در تولید آن، باب میلتان نبوده یا ترکیب رنگ‌های به کار رفته در کفش برای شما خوشایند نباشد. در چنین شرایطی بحث آشنایی با رنگ‌های مختلف و چینش ترکیب مناسبی از رنگ‌ها در کنار هم به یک ضرورت برای دلخواه بودن یک کفش تبدیل می‌شود.

در این راستا، به عنوان یک طراح شما باید مهارت رنگ شناسی را یاد بگیرید و بدانید که چگونه رنگ‌های مختلف را در کنار یکدیگر به نحوی که هم‌خوانی داشته باشند و زیبایی بصری را برای بیننده ایجاد نمایند، استفاده کنید.

دوخت کفش

آخرین مهارتی که برای طراحی کفش نیازمند آن خواهید بود، مهارت و دانش دوخت کفش می‌باشد. پیش از این اشاره کردیم که کفش طراحی شده توسط شما باید به نمونه‌ی واقعی تبدیل شود. این امر نیازمند یک طراحی قابل ساخت، شناخت مواد اولیه مختلف و در نهایت آشنایی با مهارت و دانش دوخت کفش است. شما باید بتوانید طراحی‌های خود را متناسب با مواد اولیه موجود در بازار، اصول صنعت تولید کفش و با توجه به تکنولوژی حاضر برای ساخت کفش بهینه نمایید. علاوه بر این موارد، یک طراح کفش باید قادر باشد تا نمونه‌ای اولیه از کفشی که طراحی نموده است را تولید نماید تا مشکلاتی که در عمل وجود دارد را شناسایی و آنها را اصلاح نماید.

مراحل تبدیل شدن به طراح کفش

برای رسیدن به هر هدفی شما باید مراحلی را طی نمایید تا در نهایت به هدف خود برسید. به منظور کسب موفقیت در شغل طراحی کفش هم مراحلی وجود دارد که با گذراندن آنها در نهایت به یک طراح کفش ماهر تبدیل می‌شوید. در این قسمت از مقاله قصد داریم مراحل تبدیل شدن به طراح کفش را باهم مرور کنیم. مراحل تبدیل شدن به طراح کفش عبارت‌اند از:

  • یادگیری طراحی
  • گذراندن دوره‌های طراحی کفش
  • یادگیری نرم‌افزارهای طراحی 3بعدی
  • مهارت دوخت کفش
  • افزایش دانش در حوزه طراحی کفش
  • دنبال کردن طراحان برجسته کفش
  • پیدا کردن سبک اختصاصی خود

در ادامه هر کدام از موارد نام‌ برده شده را باهم بررسی خواهیم کرد.

مراحل تبدیل شدن به طراح کفش
مراحل تبدیل شدن به طراح کفش

یادگیری طراحی

در اولین قدم برای تبدیل شدن به طراح کفش همان‌طور که در قسمت قبل هم به آن اشاره کردیم، نیاز است تا مهارت طراحی را فرا بگیرید. در ادامه راه با تمرین و تکرارِ تکنیک‌های موجود در این هنر، مهارت طراحی خود را تقویت نمایید تا در نهایت قادر باشید هر طرحی که در ذهن دارید را به تصویر بکشید.

گذراندن دوره‌های طراحی کفش

مهارت طراحی به صورت یک دانش پایه، بسیار مهم است؛ اما از آن مهم‌تر یادگیری مهارت طراحی کفش است و اینکه چگونه یک کفش را با تمام جزئیات طراحی نمایید. در جهت رسیدن به این هدف و گذر از این مرحله لازم است تا دوره‌های طراحی کفش را بگذرانید؛ دوره‌هایی که هم به صورت مجازی و هم حضوری وجود دارند و برخی از آنها رایگان و برخی دیگر نیازمند صرف هزینه می‌باشند. در دوره‌های طراحی کفش شما مبانی اصلی طراحی کفش و همچنین تکنیک‌های لازم برای طراحی یک کفش را یاد خواهید گرفت و پس از آن فقط باید تمرین و تکرار داشته باشید تا این مهارت را تقویت نمایید.

یادگیری نرم‌افزارهای طراحی 3 بعدی

پس از یادگیری مبانی طراحی کفش و به تصویر کشیدن طرح بر روی کاغذ، زمان آن رسیده است تا طراحی کفش به صورت دیجیتال را هم فرا بگیرید. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی گفته شد، ضروری است که شما همگام با پیشرفت تکنولوژی در صنعت طراحی کفش پیش بروید و از امکانات این نرم‌افزارهای طراحی 3بعدی استفاده کنید. به این صورت شما این اکان را دارید که طرحی کامل از همه‌ی زوایا از کفش خود در اختیار داشته باشید و بتوانید ایراداتی که در آن وجود دارد را شناسایی و اصلاح نمایید.

مهارت دوخت کفش

با طی کردن مراحل بالا و یادگیری کامل انواع روش‌های طراحی کفش، نوبت دوخت و ساخت آن می‌رسد. در این مرحله نیاز است تا روش‌ها و تکنیک‌های دوخت کفش با مواد اولیه مختلف را فرا بگیرید و قادر باشید کفشی که طراحی نموده‌اید را به صورت واقعی بسازید. هیچ چیز همانند یک نمونه‌ی واقعی نمی‌تواند تمام ایرادات جزئی یا کلی که در طراحی وجود دارد را برای شما نمایان سازد؛ از همین رو شما باید بتوانید خودتان کفشی که طراحی کرده‌اید را قبل از تولید انبوه بدوزید و ایرادات موجود در آن را برطرف نمایید.

مهارت دوخت کفش
مهارت دوخت کفش

افزایش دانش در حوزه طراحی کفش

کفش‌ها تاریخچه‌ای گسترده دارند و در طول زمان بنا بر صنعت مد لباس و همچنین نیازی که جامعه به کفش داشته است دارای طراحی‌های متفاوتی بوده‌اند. در صورتی که می‌خواهید به عنوان یک طراح کفش، موفق عمل کنید، باید علاوه بر شناخت سیر تحول این محصول کاربردی، نیاز مخاطبان را بشناسید. در این راستا سعی کنید، دانش خود را در حوزه‌ی طراحی کفش و همچنین صنعت مد افزایش دهید.

دنبال کردن طراحان برجسته کفش

یکی دیگر از مراحلی که برای تبدیل شدن به طراح کفش باید آن را طی کنید دنبال کردن طراحان کفش معروف در دنیا می‌باشد. این کار به شما کمک می‌کند تا همیشه در حوزه‌ی کاری خود به روز باشید و با تکنیک‌های جدید طراحی کفش آشنا شوید. علاوه بر این می‌توانید از طراحی‌های معروف ایده و الهام بگیرید تا سطح خود را در طراحی کفش بالاتر ببرید و طراحی‌هایی به‌روز و جذاب‌تر به بازار هدف ارائه کنید.

پیدا کردن سبک اختصاصی خود

شاید بتوان گفت که این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحلی باشد که برای ادامه‌ی فعالیت در حوزه طراحی کفش و تبدیل شدن به طراحی معروف به آن نیاز خواهید داشت. در طول تمرینات و آموزش‌هایی که می‌گذرانید، باید سعی کنید تا سبک خاص خود در طراحی کفش را بیابید و آن را توسعه دهید. صاحب سبک بودن در هر زمینه‌ای باعث پیشرفت است و توجه مخاطبان را به دنبال دارد.

کسب درآمد از طراحی کفش

برای کسب درآمد از مهارت طراحی کفش و فعالیت در این حوزه راه‌های مختلفی وجود دارد که با ورود به هر کدام از آنها قادر خواهید بود درآمد مناسبی را کسب نمایید. راه‌های کسب درآمد از طراحی کفش عبارت‌اند از:

  • راه‌اندازی کارگاه تولیدی کفش
  • طراحی کفش و فروش آن به برندها
  • طراحی کفش برای برندها

حال موارد گفته شده را باهم بررسی می‌کنیم.

راه های کسب درآمد از طراحی کفش
راه های کسب درآمد از طراحی کفش

راه‌ اندازی کارگاه تولیدی کفش

به منظور تأسیس تولیدی کفش و راه‌اندازی برند خودتان، باید دارای سرمایه اولیه قابل توجهی باشید تا دستگاه‌های لازم برای تولید کفش در تعداد بالا را خریداری نمایید. در صورتی که قصد دارید برندی با محوریت کفش‌های دست‌ساز برای خود ایجاد کنید باید تعدادی نیروی ماهر استخدام کنید تا در کمترین زمان بهترین کفش‌ها را با کیفیت بالا تولید کنید. شایان ذکر است راه اندازی کارگاه و پیشرفت در بازار به عنوان تولید کننده تقریباً آرزو و هدف تمامی طراحان کفش می‌باشد؛ به همین دلیل در این راه شما علاوه بر رقبای قدیمی باید با بسیاری دیگر از برندهای نوپا هم رقابت نمایید. در صورتی که قصد ورود به این حوزه را دارید باید با ارائه‌ی کفش‌هایی دارای طراحی خاص خودتان، جایگاهی در صنعت کفش به دست بیاورید.

طراحی کفش و فروش آن به برند ها

اگر سرمایه کافی برای راه‌اندازی تولیدی کفش را ندارید، می‌توانید به صورت آزادکار (فریلنسر) کفش‌های طراحی شده‌ی خود را به برندهای دیگر بفروشید و به این طریق درآمد کسب کنید. در این روش ممکن است بسیاری از طراحی‌های شما مورد قبول واقع نگردد و زمان خود را از دست بدهید؛ اما با فروش هر طراحی درآمد مناسبی کسب خواهید نمود. از مزیت‌های این راه می‌توانیم به آزادی عمل و نبودن ریسک از دست دادن سرمایه اشاره کنیم. این در حالی است که در راه قبلی یعنی راه‌اندازی تولیدی کفش اگر طراحی نامناسبی را تولید می‌کردید و به فروش نمی‌رسید، شما باید ضرر قابل توجهی در قبال طراحی نامناسب خود پرداخت می‌نمودید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

طراحی کفش برای برند ‌ها

راه سومی که برای کسب درآمد از طراحی کفش پیش روی طراحان کفش قرار دارد، فعالیت و طراحی تمام وقت برای برندهایی است که در حال حاضر فعالیت دارند و به تولید انواع کفش برای بازار هدف مشغول هستند. در این راه شما باید مهارت کار تیمی خود را تقویت نمایید؛ زیرا تمامی برندها گروهی از طراحان کفش را در اختیار دارند که همه در کنار هم کفش‌های جدید را طراحی می‌نمایند تا به محصولی جذاب و جدید دست پیدا کنند. علاوه بر تقویت مهارت کار تیمی، در این روش شما می‌توانید تکنیک‌های مختلف و دانشی که از آن آگاهی نداشتید را از همکاران و مدیران خود فرا بگیرید که امری مهم برای پیشرفت شما به حساب می‌آید.

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه معرفی مشاغل و چگونگی موفق شدن در آنها

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی در رابطه با شغل طراحی کفش

شغل طراحی کفش یکی از جذاب‌ترین و همچنین پر چالش ترین حوزه‌های طراحی برای پوشش انسان می‌باشد. در این حوزه بر خلاف انواع لباس شما از فضا و آیتم‌های کمتری برای بهبود طراحی خود در اختیار دارید و باید با یادگیری تکنیک‌های مختلف برای طراحی کفش طراح‌های نوآورانه و مناسب ارائه دهید. به بیان دیگر با ورود به این حوزه شما وارد دنیایی می‌شوید که جزئیات در آن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و همچنین فضای کمی برای طرحی کاملاً خلاقانه در اختیار شما وجود دارد و باید تمام تلاش خود را برای ایجاد تفاوت از طرح‌ها و ایجاد نوآوری به کار بگیرید.

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل طراحی کفش در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که به عنوان طراح کفش مشغول به کار شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.