همه‌ی ما در زندگی حداقل برای یک‌بار هم که شده، حسرت فرصت‌های از دست رفته را خورده‌ایم. همواره در شرایط گوناگون، نیاز به دریافت هدایت و راهنمایی از سوی یک فردِ باتجربه و آگاه را حس کرده‌ایم. یکی از افرادی که در شرایط مختلف و در مورد انتخاب‌های سخت و سرنوشت‌ساز به دیگران راهنمایی می‌دهد کوچ (Coach) است. شغل کوچینگ (Coaching) به عنوان یکی از مشاغل نوپا در ایران شناخته می‌شود و بسیاری از افراد جامعه با وظایف و مهارت‌های مورد نیاز این شغل آشنایی ندارند. در این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» قصد داریم تا شغل کوچینگ را به طور کامل به شما معرفی کنیم و شرایط مورد نیاز برای کسب درآمد از طریق این شغل را به شما توضیح دهیم. پس اگر قصد دارید که به یک کوچ حرفه‌ای تبدیل شوید و یا صرفاً می‌خواهید بیشتر درباره این شغل بدانید، لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کوچینگ چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده و مناسب از این مفهوم ارائه دهیم، «کوچینگ» عبارت است از: «مهارتِ هدایتِ افراد در زمینه‌های مختلف، جهت اتخاذ تصمیم‌های درست، کسب موفقیت شغلی، اصلاح مسیر زندگی و…». لازم به ذکر است که در این زمینه از دو اصطلاحِ کوچ (Coach) و کوچی (Coachee) استفاده می‌شود که به ترتیب به معنای «مربی یا آموزش‌دهنده» و «آموزش‌گیرنده» هستند.

شایان ذکر است، اگرچه شغل کوچینگ به عنوان یکی از مشاغل نوین دنیای امروز شناخته می‌شود؛ اما از دیرباز استفاده از مشاوران و مربیان در زمینه‌های مختلف رایج بوده و بسیاری از افراد مهم و تأثیرگذار در طول تاریخ از راهنمایی و هدایتِ افراد برخوردار از دانش و تجربه بهره برده‌اند. به‌عنوان مثال، نمونه‌ی شناخته‌شده‌ی مفهوم کوچینگ را می‌توان در زمینه‌ی هدایت ورزشکاران دید و از فعالیت مؤثرِ کوچ برای موفقیت در فعالیت‌های ورزشی آگاه شد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شغل کوچینگ
شغل کوچینگ

تفاوت کوچینگ و مشاوره

افراد معمولاً به دلیل شباهت‌های زیادی که بین شغل مشاوره و شغل کوچینگ وجود دارد، این دو را از هم تفکیک نمی‌کنند. در حالی که در زمینه کوچینگ، بیشتر شاهد عمل‌گرایی و هدایت در جهت انجام کارهای درست و اصولی هستیم؛ اما در شغل مشاوره سعی بر رفع گره‌های فکری و کمک برای شخصیت‌سازی در مراجعین را می‌بینیم. در واقع، یک کوچ تلاش می‌کند ضمن ایجاد ارتباط با کوچی، توان تصمیم‌گیری‌های شخصی را در وی به وجود آورد؛ اما یک مشاور سعی می‌کند، با بررسی گذشته، راهکارهای مناسب ارائه نموده و تجربه یا دانش شخصی خود را در اختیار مشاوره گیرنده قرار دهد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ویژگی های یک کوچ (Coach) رسمی

اگر قصد دارید به‌صورت رسمی در زمینه شغل کوچینگ فعالیت کنید، بهتر است ویژگی‌های مورد نیاز این شغل را در خود ایجاد یا تقویت نمایید. در این راستا، سعی می‌کنیم که در ادامه‌ی مقاله، لیستی از ویژگی‌های مورد نیاز یک کوچ رسمی را در اختیار شما قرار دهیم و با توضیح هر مورد، آگاهی شما را در جهت پذیرش این شغل ارتقاء دهیم. ویژگی‌ها و توانایی‌های لازم برای یک کوچ حرفه‌ای، بر اساس مدل ارائه‌شده توسط فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) عبارت‌اند از:

  • توانایی هدف گذاری و شفاف کردن توافق
  • برخورداری از اخلاق و حرفه‌ای گری
  • توانایی ایجاد رابطه مبتنی بر اعتماد و امنیت
  • توانایی برانگیختن آگاهی
  • برخورداری از مدل ذهنی مناسب
  • توانایی گوش دادن فعال
  • حضور واقعی و مؤثر
  • بستر سازی برای رشد

در ادامه به منظور افزایش آگاهی شما – برای ورود به شغل کوچینگ – هر کدام از ویژگی‌ها و شایستگی‌های یک کوچ حرفه‌ای را توضیح خواهیم داد.

ویژگی های کوچ(Coach)
ویژگی های یک کوچ (Coach) رسمی بر اساس مدل ارائه شده در ICF

توانایی هدف گذاری و شفاف کردن توافق

یک کوچ حرفه‌ای باید توانایی هدف گذاری جلسات کوچینگ و برقراری یک توافق دوطرفه با کوچی را داشته باشد؛ در این صورت امکان کسب نتیجه مناسب از فرآیند کوچینگ بیشتر می‌شود. شایان ذکر است، هدف گذاری مناسب به شما کمک می‌کند تا نتایج به دست آمده از کار خود – به عنوان کوچ – را به خوبی ارزیابی کنید و در قالب گزارش به مراجعه‌کننده یا کوچی ارائه دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برخورداری از اخلاق و حرفه ای گری

یکی از ویژگی‌های اصلی در هر شغل برخورداری از اخلاق و حرفه‌ای گری است. از این رو، شما باید در شغل کوچینگ، اخلاق حرفه‌ای را رعایت کرده و چهارچوب خاصی در روابط میان خود و کوچی قائل باشید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی ایجاد رابطه مبتنی بر اعتماد و امنیت

تنها در صورتی می‌توانید به عنوان یک کوچ موفق فعالیت کنید که با ایجاد یک رابطه مبتنی بر اعتماد، اطلاعات کافی از مخاطب خود را کسب نمایید. شایان ذکر است که ایجاد یک رابطه امن باعث می‌شود، کوچی به راحتی ارتباط مؤثر و سازنده‌ای با شما برقرار کرده و در مواقع ضروری از نظراتتان بهره بگیرد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی ایجاد رابطه مبتنی بر اعتماد و امنیت
توانایی ایجاد رابطه مبتنی بر اعتماد و امنیت

 توانایی برانگیختن آگاهی

فقط در صورتی جلسات کوچینگ به موفقیت و بهبود کیفیت زندگیِ کوچی ختم می‌شود که مرحله شناخت خود و برانگیختن آگاهی از شرایط عملی شود. در این راستا، شما باید به عنوان کوچ با پرسیدن سؤالات مناسب، آگاهی مراجعه‌کننده را نسبت به شخصیت و اوضاعش افزایش دهید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برخورداری از مدل ذهنی مناسب

برخورداری از مدل ذهنی مناسب، لازمه‌ی شغل کوچینگ است. تنها در صورتی قادر خواهید بود در ارتباط با کوچی، مؤثر و مفید واقع شوید که از یک مدل ذهنی در کار خود بهره ببرید. شما باید به عنوان یک کوچِ حرفه‌ای، کنجکاو، انعطاف‌پذیر و باهوش باشید و با استفاده از طرح مباحث خلاقانه، ذهن کوچی را به سمت پیشرفت سوق دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی گوش دادن فعال

این توانایی نه تنها در شغل کوچینگ که لازمه تمامی شغل‌های اجتماعی است. روانشناسان، مشاوران و افراد فعال در زمینه منتورینگ به منظور برقراری ارتباط مؤثر با مراجعین خود، نیاز به تقویت توانایی گوش دادن فعال دارند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

گوش دادن فعال
گوش دادن فعال

حضور واقعی و مؤثر

حضور به عنوان کوچ در کنار کوچی، صرفاً به معنای حضور فیزیکی نیست. شما باید تمام توجه و حواس خود را متوجه مراجعه‌کننده‌ی خود نمایید؛ تنها در این صورت است که تأثیرگذار خواهید بود و می‌توانید به عنوان یک کوچ حرفه‌ای وظیفه‌ی خود را انجام دهید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

وظایف شغل کوچینگ (Coaching)

در هر شغلی شما باید یک سری وظایف را انجام دهید و ثمره فعالیت شما وابسته به اجرای درست این وظایف است. در مورد شغل کوچینگ نیز یک سری وظایف اصلی وجود دارد که شما باید با هر کدام آشنا باشید و تمامی آن‌ها را به درستی انجام دهید. به این صورت، علاوه بر اینکه نیازهای مشتریان خود را برطرف می‌کنید، قادر خواهید بود که به عنوان یک مربیِ برجسته شناخته شوید و مشتریان بیشتری را به کسب و کارتان جذب کنید. سعی می‌کنیم در ادامه مقاله، لیستی از وظایف اصلی این شغل را در اختیار شما قرار دهیم. وظایف شغل کوچینگ عبارت‌اند از:

  • ایجاد بستری امن برای ارتباط و گفتگو با مراجعه‌کننده
  • شناخت کامل جنبه‌های شخصیتی مراجعه‌کننده
  • جهت‌دهی مناسب به افکار، شخصیت و توانمندی‌ها
  • بستر سازی برای رشد فردی و اجتماعی کوچی
  • ثبت گزارش کامل از جلسات کوچینگ
  • ارائه گزارش به کوچی یا سازمان کارفرما

انواع کوچینگ

یکی از ویژگی‌های اصلی کوچینگ، گستردگی زمینه‌های کاری و تنوع در ارائه خدمات است. در بسیاری از زمینه‌ها، اشخاص مختلف نیاز به دریافت آموزش و راهنمایی از سوی افراد باتجربه دارند. در این راستا، انواع مختلفی از کوچینگ وجود دارد که در هر کدام از این انواع، شما با ارائه خدمات کوچینگ قادر به رفع نیاز مشتریان و کسب درآمد خواهید بود. سعی می‌کنیم هر کدام از این شاخه‌ها را با هم بررسی نموده و ویژگی‌های هر کدام را بیان نماییم.

انواع کوچینگ
انواع کوچینگ

کوچینگ مدیران اجرایی (Executive Coaching)

امروزه بسیاری از شرکت‌ها، کوچینگ مدیران اجرایی را به عنوان یک برنامه ضروری در جهت پیشرفت سازمان در نظر می‌گیرند. مجموعه‌های بزرگ، جهت بالا بردن راندمان کاری مدیران و گسترش توانایی‌های فردیِ افراد بااستعداد، کوچ‌های قوی و باتجربه استخدام می‌کنند.

کوچینگ مدیران اجرایی فرآیندی شامل توسعه شخصیت فردی و گسترش نگرش‌های جدید در مدیران مجموعه‌ها و سازمان‌ها است. کوچ به افراد در زمینه‌ی مدیریت و پیشبرد اهداف سازمانی کمک می‌کند؛ اما توجه داشته باشید که این مسئله، مشاوره مستقیم و ارائه راه‌حل‌های مدیریتی را در برنمی‌گیرد. در واقع هر شخص از طریق روبه‌رو شدن با سؤالات مناسب، خود به تنهایی قادر به پاسخ دادن به مشکلات و مسائل کاری می‌گردد. کوچ اجرایی با برگزاری جلسات مختلف، علاوه بر ایجاد حمایت برای مشتریان، با مهارت و ظرافت، سؤالات چالش برانگیز مطرح می‌کند و ذهن شخص را به سمت آگاهی و آمادگی بیشتر پیش می‌برد.

کوچینگ مدیران اجرایی شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارائه گزارش نتیجه جلسات
  • شناسایی مواردی که باید بهبود پیدا کنند
  • آگاهی بخشی به کوچی
  • پرسیدن سؤالات مناسب و اثربخش
  • تعیین اهداف و نقشه راه
  • حمایت روانی مؤثر و بلندمدت
  • نظارت بر پیشرفت و حل مشکلات

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کوچینگ رهبری (Leadership Coaching)

رهبران در سازمان‌ها، نهادهای اجتماعی و گروه‌های مذهبی مختلف، به دنبال جهت دهی به مدیران و مسئولان تحت هدایت خود هستند. با استفاده از کوچینگ رهبری، این امکان در اختیار رهبر قرار می‌گیرد که مجموعه‌ی تحتِ مدیریت خود را بدون اعمال قدرت و از طریق مدیریت صحیح پیش ببرد.

در این راستا، گاهی ممکن است رهبران و مدیران بزرگ، با چالش‌ها و مشکلات اساسی در کار خود روبه‌رو شوند. اینجاست که راهنمایی و حمایت یک فرد باتجربه به شدت مؤثر خواهد بود. تعدادی از این چالش‌ها و مشکلات که توسط «کوچ رهبری» برطرف می‌شوند عبارت‌اند از:

  • تسلط نداشتن بر مجموعه و نداشتن تکنیک در مدیریت زیر دستان
  • بروز مشکل میان رهبر و اعضای تیم
  • کمک به بلوغ احساسی و عاطفی مدیران
  • مشکلاتی نظیر تعدیل نیرو یا تعطیلی موقت در اثر مشکلات کاری
  • کمبود انگیزه در اعضا

در چنین مواقعی شما به عنوان کوچ رهبری وظیفه دارید که با مطرح کردن پرسش‌های مناسب یا ایجاد انگیزه در کوچی، او را برای رویارویی با مشکلات مختلف آماده سازید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

 

کوچینگ رهبری
کوچینگ رهبری

کوچینگ کسب و کار یا بیزینس کوچینگ (Business Coaching)

معمولاً بسیاری از افراد در شروع کسب و کار خود با مشکلات مختلفی روبه‌رو می‌شوند. یکی از شیوه‌های پیشرفت در کسب و کار – خصوصاً در مورد بیزینس‌های نوپا و افراد کم‌تجربه – بیزینس کوچینگ است. در واقع این نوع از کوچینگ – در میان دسته‌های مختلف آن – از بقیه رایج‌تر است. شما این امکان را دارید که با داشتن تجربه‌ی کافی از بازار یا کسب و کارهای گوناگون، به حمایت و آموزش افراد تازه وارد و کم تجربه بپردازید و از این طریق کسب درآمد کنید.

شایان ذکر است، در سایر شاخه‌های کوچینگ، مثل مدیریت اجرایی و رهبری نیاز نیست که کوچ حتماً تجربه شخصی در این زمینه داشته باشد و تنها با کسب دانش آکادمیک و مطالعه نمونه‌های مختلف، می‌تواند وظایف خود را در قالب یک مربی انجام دهد؛ اما در زمینه مربی‌گری کسب و کار یا بیزینس کوچینگ، مربی باید تجربه شخصی در تجارت و بازار داشته باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کوچینگ شغلی (Job Coaching)

«کوچ شغلی» یا «جاب کوچ» به افراد در زمینه ارزیابی توانایی‌ها و مهارت‌های شغلی کمک می‌کند و با بررسی جنبه‌های مختلف هر شغل، در کنار جنبه‌های شخصیتی افراد، آن‌ها را در زمینه اشتغال هدایت می‌نماید. شما هم می‌توانید به عنوان یک جاب کوچ مشغول به کار شوید و از طریق کمک به مشتریان خود در زمینه‌های شغلی گوناگون، کسب درآمد داشته باشید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کوچینگ فردی (Personal Coaching)

در علم روانشناسی، شخصیت فرد، مجموعه‌ای از حالات، عادت‌ها و خصوصیات اخلاقی است که در قالب اَعمال او بروز می‌کند. کوچینگ فردی، عبارت است از: به کار بردن یک مربی به منظور تشخیص نقاط قوت و ضعف شخصیتی در انسان و پیشرفت در مسیر موفقیت. در این راه، کوچ باعث می‌شود هر شخص با جنبه‌های مختلف خود آشنا شود و برای رسیدن به اهدافش سمت و سوی مناسب را بیابد. این اهداف در جنبه‌های مختلف زندگی فردی، کاری، اجتماعی، ورزشی، شغلی و… هر شخص وجود دارند و دستیابی به آن‌ها بدون استفاده از تجارب یک کوچ فردی دشوار خواهد بود.

شایان ذکر است، در صورتی که قصد دارید در این زمینه فعالیت کنید، باید ابتدا اطلاعات کاملی از علم روانشناسی داشته باشید و بتوانید از طریق برگزاری جلسات، امکان رشد و توسعه فردی را در مراجعه‌کننده‌ی خود ایجاد نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کوچینگ فردی
کوچینگ فردی

کوچینگ سلامت (Health Coaching)

سلامت هر شخص جنبه‌های مختلفی دارد. کوچینگ سلامتی به معنی هدایت فرد در جهت حفظ سلامتی و حرکت به سمت پیشرفت در جنبه‌های مختلف است. تغذیه مناسب، ورزش، رژیم‌های دارویی یا غذایی و افزایش یا کاهش وزن، بخش‌های مختلفی از سلامت یک فرد را تشکیل می‌دهند. کوچ می‌تواند با بررسی همه‌جانبه و جهت‌دهی به مراجعه‌کننده، این جنبه‌های او را به سمت پیشرفت سوق دهد. در واقع کوچینگ سلامتی، همسو با پزشکان تغذیه و علوم ورزشی سعی در بهبود سلامت جامعه دارد. در این راستا، شما هم می‌توانید با کسب دانش و تجربه در علوم تغذیه، زیست فردی و مشاوره، در زمینه کوچینگ سلامتی فعالیت نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ (Life Coaching)

هدف از این نوع کوچینگ، بهبود شرایط شخص در جنبه‌های مختلف زندگی و ارتباطات شخصی است. در کنار کوچینگ فردی که بیشتر با زندگی شخصی و فعالیت‌های انفرادی سر و کار دارد، لایف کوچینگ به مراجعه‌کننده این امکان را می‌دهد که با یافتن توانایی‌ها و تقویت مهارت‌های اجتماعی، به زندگی خود در جنبه‌های مختلف سر و سامان بدهد. در این راستا، یک لایف کوچ معتبر، در موارد زیر می‌تواند به مراجعه‌کنندگان کمک کند:

  • کنار گذاشتن عادت‌های بد فردی و اجتماعی
  • بی قراری طولانی مدت و غیر معمول
  • وسواس در جنبه‌های مختلف
  • نارضایتی از زندگی اجتماعی
  • عدم بروز خلاقیت در شغل و حرفه
  • و…

شایان ذکر است، تقریباً تمام انواع کوچینگ را می‌توان به عنوان زیرمجموعه‌ی لایف کوچینگ در نظر گرفت. شما برای ورود به این حوزه و کسب موفقیت به عنوان کوچ، نیاز به تجربه‌ی بالا و شناخت کافی از جنبه‌های مختلف کوچینگ دارید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کوچینگ زمان یا تایم کوچینگ (Time Coaching)

مدیریت زمان یا اصطلاحاً تکنیک زمان افزایی، از موارد مهم در زندگی شخصی و کاری افراد است و هر کدام از ما به دنبال استفاده بهینه از زمان هستیم. این موضوع به خصوص در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ در مورد به کارگیری تعداد زیادی از پرسنل به صورت کارآمد و در بهترین بازدهی ممکن به چشم می‌آید. کوچینگ زمان یا تایم کوچینگ این فرصت را در اختیار افراد و سازمان‌ها قرار می‌دهد که به بهترین نحو، از سرمایه ارزشمند زمان استفاده کنند و وقت خود را به صورت مناسب برای رسیدگی به امورات بیشتر و با کیفیت بالاتر صرف نمایند. در این راستا، شما می‌توانید به عنوان یک تایم کوچ با در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی افراد و نیز موقعیت‌هایی که در محل کار و زندگی آن‌ها وجود دارد، به صورت مؤثری، مدیریت زمان افزایی را تقویت کنید.

کوچینگ زمان
کوچینگ زمان

لیست مقالات مشابه در حوزه معرفی مشاغل و چگونگی موفق شدن در آنها

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی در رابطه با شغل کوچینگ

شغل کوچینگ به عنوان یک موقعیت کاری، دارای زمینه‌های زیادی برای فعالیت است. شما این امکان را دارید که در حوزه‌های دولتی و خصوصی، به عنوان یک کوچ فعالیت کنید و از این طریق به کسب درآمد بپردازید. اگر شما هم روحیه همدلی و ایجاد ارتباط با دیگران را دارید، بدون شک شغل کوچینگ، یک گزینه کاری مناسب برای شما خواهد بود.

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل کوچینگ در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به دست دوستان و آشنایان برسانید تا آن‌ها نیز اگر درصدد این هستند که به عنوان یک کوچ (coach) مشغول به کار شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.