امروزه به‌دلیل تبلیغات گسترده‌ای که در شبکه‌های اجتماعی شاهد آن هستیم، آگاهی و استقبال مردم در پیروی از مد و استایل‌های روز دنیا افزایش یافته و همین امر «شغل مزون داری» را به یکی از مشاغل پردرآمدِ دنیا تبدیل کرده است. طبیعتاً اولین اقدام قبل از ورود به هر شغل و حرفه‌ای، کسب آگاهی و شناخت کامل از فیلد کاری مورد نظر است. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا شما را با تمام جوانب شغل مزون داری آشنا کرده و 0 تا 100 مراحل راه‌اندازی یک مزون لباس را به همراهِ ترفندهایی برای افزایش فروش در این حوزه از کسب‌وکار به شما معرفی می‌کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

آشنایی با مزایا و معایب شغل مزون داری

از مزایای شغل مزون داری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • راه‌اندازی یک مزون لباس به شما کمک می‌کند تا در زمینه خوداشغالی و مستقل شدن قدم بردارید.
  • این شغل حاشیه سود بسیار بالایی دارد.
  • با گسترش کسب‌وکارتان می‌توانید به‌عنوان یک کارآفرینِ موفق، افراد زیادی را نیز مشغول به کار کنید.
  • اصولاً مزون‌ها ساعت کاری کمتری نسبت به دیگر مشاغل دارند و محیط کاری آن‌ها بسیار آرام است.
  • ورود به این شغل راحت بوده و سختی کار کمتری نسبت به بسیاری از مشاغل دیگر دارد.
  • ظرفیت فروش و بازاریابی آنلاین در این شغل بالا است.

معایب شغل مزون داری عبارت‌اند از:

  • معمولاً فروش در مزون لباس از فروش در بوتیک و دیگر مغازه‌ها دشوار‌تر است.
  • کار مزون‌ها رقابت بسیار بالایی دارد؛ لذا لازم است همیشه متمایز و بی نقص باشید.
  • مزون داری – بر خلاف آنچه که نشان می‌دهد – شغلی تخصصی می‌باشد؛ زیرا در این شغل باید مهارت‌های لازم جهت طراحی و دوخت لباس را بلد باشید و همیشه اطلاعات خود را درباره مد و استایل‌ها به‌روز نگه‌دارید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ضرورت طراحی بیزینس پلن برای شغل مزون داری

طرح توجیهی کسب‌و‌کار یا Business Plan یک نقشه راهِ مکتوب و شخصی‌سازی شده برای انواع کسب‌وکار است که به شما کمک می‌کند تا اندازه کسب‌وکار، میزان سرمایه اولیه، درآمد، هزینه‌های جاری، تجهیزات و تمامی فعالیت‌هایی را که برای شروع و پیشرفت در کسب‌وکار خود به آن‌ها نیاز خواهید داشت را مشخص کنید.
ضرورت طراحی یک بیزینس پلن در شغل مزون داری این است که شما با نوشتن یک طرح توجیهیِ کامل، با برنامه ریزی و شناخت کافی از مزایا و معایب شغلتان وارد بازار کار می‌شوید و با مشخص کردن اهداف و اولویت‌ها، مدیریت مزون را برای خود راحت‌تر خواهید کرد. همچنین یک طرح توجیهی قوی و بی‌نقص به شما این امکان را می‌دهد تا نظر دیگر سرمایه‌گذاران را برای شراکت با خود جلب کرده و یا از بانک وام‌هایی برای راه‌اندازی و یا گسترش کسب‌وکارتان دریافت کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بیزینس پلن برای کسب و کار مزون
بیزینس پلن برای کسب و کار مزون

نحوه انتخاب مکانی مناسب برای افتتاح یک مزون لباس

انتخاب یک مکان مناسب برای افتتاح مزون می‌تواند مسیرِ موفقیت را برای شما آسان‌تر کند. قطعاً مزون‌هایی که دسترسی به آن‌ها راحت‌تر باشد و یا در مرکز‌ شهر، طبقات اول پاساژ و خیابان‌های اصلی شهر باشند، بیش از دیگر مغازه‌ها و مزون‌های اطراف در معرض دید مخاطبان هدف هستند. دومین نکته برای انتخاب مکان مناسب، در نظر گرفتن دیگر اماکن تجاری اطرافتان است؛ لذا سعی کنید مزونِ تازه‌کار خود را در کنار دیگر مزون‌های بزرگ و معروف شهرتان افتتاح نکنید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نحوه انتخاب نام مناسب برای مزون و برند

یکی از موارد مهمی که توجه مخاطبان را به کسب‌وکار شما جلب می‌کند، «نام مزون» یا «برند کاری» شماست. در انتخاب برند مناسب برای یک فروشگاه فعال در حوزه مزون لازم است به نکات زیر توجه شود:

  1. منحصر‌به‌فرد بودن نام مزون: اگر نام انتخابی شما به یک برند معروف در حوزه پوشاک شباهت زیادی داشته باشد، سبب قرار گرفتن کسب‌وکارتان در سایه رقیب شده و در ذهن مخاطبان نیز وجهه خوبی نخواهد داشت. همچنین تشابه نام مزونِ شما با کسب‌وکارهای دیگر احتمال بروز مشکلات دیگری مانند اختلال در ثبت نام تجاری، آزاد نبودن نام جهت ثبت دامنه‌ی وب‌سایت و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی می‌شود.
  2. کوتاه بودن نام مزون: از آن‌جایی که هدف، ماندگار شدن نام کسب‌وکارِ شما در ذهن مخاطبان است، تک کلمه‌ای یا کوتاه بودنِ اسم مزون به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی لوگو ‌تایپ آن را در هر جایی که لازم باشد بنویسید، بدون آنکه جلوه‌ی نامناسبی داشته باشد.
  3. تصویری و مرتبط بودن نام برند: احتمالاً برای شما نیز جالب باشد اگر بدانید که یکی از عوامل اصلی در برندینگِ قویِ محصولاتِ کمپانیِ اپل، همین ساده و تصویری بودن آن است! این شرکت به‌عنوان لوگو و نام برند خود به‌راحتی و بدون هیچ توضیح اضافه‌ای از تصویر یک سیبِ گاز زده استفاده می‌کند. شما نیز می‌توانید برای مزون خود یک نام مناسب و با قابلیتِ تصویرسازی ساده (مانند نام میوه‌ها و اشیا) و یا اسامی مرتبط با حرفه شما مانند قیچی، عروس، دانتل، تاج و…. استفاده کنید.
  4. استفاده از نام شخصی: احتمالاً نام «سالن زیبایی شبنم نظیف» یا «کلینیک دندان پزشکی دکتر شفیعی» و دیگر متخصصان عرصه‌های مختلف به گوشتان خورده باشد که در انتخاب نام، برند و لوگوی کسب‌وکارشان، از اسم شخصی خود بهره برده‌اند؛ در شغل مزون داری نیز اگر طراحی و تهیه اجناس موجود در مزون، هنرِ دستِ خودتان است، می‌توانید از نام شخصیتان به‌عنوان نام مزون و برند محصولات استفاده کنید.

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نحوه برندینگ در شغل مزون داری
نحوه برندینگ در شغل مزون داری

البته باید به این نکته نیز اشاره می‌کنیم که لزوماً دارا بودن همه شرایط بالا برای نام‌گذاری مزون شما الزامی نیست و یا حتی ممکن است اسامی فارسی و خارجیِ خاص، به سلیقه شما نزدیک‌تر باشد که در جدول زیر تعدادی از این اسامی خاص برای مزون لباس را به شما پیشنهاد داده‌ایم.

اسم‌های فارسی برای مزون لباس اسم‌های انگلیسی برای مزون لباس اسم‌های ترکی برای مزون لباس
مزون مُدامیس Fashion Hub (مرکز مد) بیرجه (یگانه)
مزون پارادایس the 90’s vibe (دهه 90) پیچک (شکوفه، گل)
مزون نگارین girlish cave (غار دخترانه) تایسیز (بی‌نظیر)
مزون ژاکلین the nightdress boutique (بوتیک لباس شب) اسین (نسیم)
مزون دانه Genuine place (مکان اصیل) سولماز (بی‌همتا)
مزون ژینوس papa’s closet (کمد پاپا) ایل یاز (بهار سال)
مزون خاتون The late 80’s boutique (بوتیک اواخر دهه 80) اولدوز (ستاره)

شایان ذکر است که انتخاب نام برای برند ممکن است از چند روز تا حتی چند هفته به طول انجامد و برای انتخاب آن باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید که در مقاله «نحوه انتخاب اسم برای برند: ویژگی های یک نام برند خوب + ایده هایی برای اسم برند» توضیحات بیشتری در این زمینه داده شده است و اگر مایل هستید که نام مناسبی برای کسب و کار خود انتخاب کنید حتماً مقاله‌ی پیشنهادی را مطالعه فرمایید.

چگونگی اخذ مجوز‌های لازم برای شغل مزون داری

با وجود آنکه در حال حاضر بدون داشتن مجوز‌های قانونی نیز می‌توانید اجناس خود را عرضه کرده و با کمک بازاریابی و تبلیغات آن‌ها را به فروش برسانید؛ اما پیشنهاد ما این است که حتماً جهت اخذ مجوزهای لازم برای کسب‌وکارِ خود اقدام نمایید؛ زیرا داشتن مجوز‌های قانونی به شما کمک می‌کند تا در قالب یک مزون حرفه‌ای فعالیت کنید و با گسترش بخش‌های مختلف بیزینس‌تان مانند: تیم طراحی و الگوسازی، تیم دوخت، تیم بازاریابی و تبلیغات، تیم فروش حضوری و آنلاین و… وارد سطح بالاتری از درآمد شده و پیشرفت چشمگیری در زمینه‌ی کسب‌وکارِ خود داشته باشید. همچنین با گسترش کسب‌وکارتان لازم است با شرکت‌های بیمه‌، شهرداری، بانک‌ها و مؤسسات تبلیغاتی مراودات کاری برقرار کنید که لازمه آن، برخورداری از شماره ثبت و یا پروانه کسب است.

مجوز‌های لازم برای یک مزون لباس شامل موارد زیر است:

  • اخذ مجوز مزون از بنیاد ملی مد و لباس
  • مجوز تأییدیه و بازدید اماکن
  • پروانه کسب یا جواز کسب

در ادامه، نحوه اخذ مجوزهای ذکر شده در بالا ارائه شده است.

نحوه دریافت مجوز مزون از بنیاد ملی مد و لباس

در ابتدا لازم است درخواست کتبی از هدف خود را همراه با رزومه‌تان به بنیاد ملی مد و لباس ارائه دهید تا پس از تأیید طرح تجاری شما در کمیسیون، امکان اقدام به ثبت شرکت‌، مؤسسه و… را داشته باشید. این نکته را در نظر بگیرید که برای این کار، باید حداقل 2 عضو باشید که یکی از شما به‌عنوان «مؤسس مزون و صاحب پروانه کسب» و دیگری به‌عنوان «عضو مؤسس» باشد. البته انتخاب سِمَت مدیر عاملی برای هر دو نفر امکان‌پذیر است و به‌صورت انتخابی. شایان ذکر است که یکی از شما دو نفر که دارای مدرک کارشناسی است، می‌تواند به‌عنوان مدیر عامل، قدرت تصمیم‌گیری و حق امضا‌ها را به‌دست بگیرد.

نحوه دریافت تأییدیه و بازدید اماکن در اخذ مجوز مزون

پس از اخذ تأییدیه از بنیاد ملی مد و لباس و انجام امور ابتدایی، باید برای اداره اماکن شهرتان یک درخواست بازدید از مکانِ کسب‌وکارتان بفرستید. اگر بعد از بازدید اولیه، مشکل یا کسری داشته باشید، به شما اطلاع داده می‌شود تا پس از اقدام به تأمین کسری‌ها و خواسته‌های مأموران اماکن، درخواست بازرسی مجدد بفرستید. در صورتی که تمام خواسته‌ها و امکاناتی که اداره اماکن برای مزون شما در نظر گرفته است را رعایت کرده باشید، پس از 2 تا 4 هفته تأییدیه اماکن برای شما ثبت می‌شود.

مواردی که برای دریافت تأییدیه از بازرس اداره اماکن باید رعایت کنید، به شرح ذیل است:

  • داشتن گاو صندوق
  • نصب دوربین مدار بسته
  • برخورداری از UPS یا برق اضطراری
  • و سیلندر آتش‌نشانی

که البته – چه برای دریافت مجوز و چه بدون جواز – بهتر است این امکانات اولیه را برای مزون خود تهیه کنید.

طراحی دکوراسیون داخلی در یک فروشگاه مزون
طراحی دکوراسیون داخلی در یک فروشگاه مزون

نحوه دریافت پروانه کسب برای شغل مزون داری

پروانه کسب در حقیقت شناسنامه کاریتان محسوب ‌می‌شود و لازم است پس از گرفتن تأییدیه اماکن، مدارک لازم را به اداره ثبت تحویل دهید. برای ثبت مزون علاوه بر داشتن مکان مناسب، باید یک نام و برند نیز برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید؛ سپس درخواست اخذ پروانه‌ی کسبِ مزونِ لباسِ خود را در سایت دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور به آدرس اینترنتی ایرانیان اصناف ثبت کرده و همراه با مدارک مورد نیاز به اتحادیه پوشاک منطقه‌ی خود مراجعه نمایید.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده در اتحادیه پوشاک:

  • اصل و کپی کارت ملی، شناسنامه و در صورت لزوم کارت پایان‌خدمت
  • اصل و کپی سند ملک و یا قول‌نامه و اجازه‌نامه
  • سه عدد عکس 3 در 4 رنگی
  • اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی
  • داشتن رضایت محضری برای دارندگان شریک و همچنین تعهد محضری برای دارندگان اجاره‌نامه عادی
  • پرداخت مبلغی برای هزینه پروانه کسب و مبلغی دیگر برای هزینه صدور سایت
  • دریافت کد رهگیریِ پیش‌ثبت‌نامِ شماره اقتصادی از اداره دارایی و ارائه آن به دفتر اتحادیه
  • ثبت نام اینترنتی و چند مرحله‌ای پروانه کسب در وب‌سایت ایرانیان اصناف

ضرورت دیزاین و طراحی دکوراسیون داخلی یک مزون لباس

پر واضح است که یک دکوراسیون زیبا و خیره‌کننده، می‌تواند افراد زیادی را جهت ورود به مزون‌تان و خرید از شما ترغیب کند. همچنین استفاده از ایده‌های جذاب و خلاقانه در دیزاین و طراحی دکوراسیون داخلی، برند شما را حرفه‌ای‌تر نشان داده و سبب افزایش فروش‌تان می‌شود. به‌همین منظور، در ادامه نکاتی برای دیزاین و طراحی دکوراسیون داخلی یک مزون لباس را ارائه داده‌ایم.

طراحی دکوراسیون داخلی در یک فروشگاه مزون
طراحی دکوراسیون داخلی در یک فروشگاه مزون

نکات مهم برای دیزاین و طراحی دکوراسیون داخلی مزون لباس

  • طراحی داخلی مزون و رنگ‌بندی‌های آن به جنسیتِ مخاطبانِ هدفِ شما بستگی دارد. در این راستا بهتر است که در مزون‌های مردانه از رنگ‌های خنثی مانند: سیاه و سفید و خاکستری و یا رنگ‌های تیره و مردانه مانند: قهوه‌ای، سبز و آبی استفاده کنید. همچنین می‌توانید در طراحی مزون‌های زنانه، رنگ‌های ملایم و پاستیلی مانند صورتی، کرم و گلبهی را به کار ببرید.
  • اگر علاوه بر لباس، اکسسوری‌هایی مانند: تاج عروس، کمربند، دستمال گردن و یا کفش و کیف را نیز در مزون خود برای فروش گذاشته‌اید‌؛ می‌توانید از قفسه‌بندی‌های چشمگیر با نورپردازی متفاوت، سکوها و ویترین‌های جذاب و متناسب با فضای داخلی استفاده کنید.
  • لوستر‌های چشمگیر و لوکس، زیبایی خاصی به مزون شما می‌دهد. البته توجه داشته باشید که سالن مزون باید نورپردازی مناسبی داشته باشد تا لباس‌ها با رنگِ واقعیِ خود دیده شوند.
  • استفاده از رنگ‌های ملایم و روشن مانند: شیری و کرمی و یا رنگ‌های خنثی باعث می‌شود لباس‌های مزون شما بهتر دیده شوند.
  • از آن‌جایی که مشتریان باید نمای کاملی از لباس خود را در زوایای مختلف ببنند، علاوه بر آینه‌های اتاق پرو حتماً از آینه‌های قدی و متناسب با طراحی دیوار‌ها استفاده کنید.
  • در دیزان دکوراسیون یک مزون، اتاق پرو از اهمیت زیادی برخوردار است. از آن‌جایی که لباس‌های موجود در مزون فضای زیادی را اشغال می‌کنند، باید ابعاد اتاق پرو به اندازه‌ای باشد که مشتریان برای تعویض لباس به مشکلی برنخورند. همچنین آینه‌های قدی، جالباسی، نور مناسب و وجود سیستم تهویه هوا از ملزومات یک اتاق پروی مناسب می‌باشد.
  • استفاده از صندلی‌های راحتی و پافر یا همان مبل‌های کوسنی در بخش‌های مختلف مزون به‌خصوص اتاق پرو، این امکان را برای مشتریان و همراهانِ آن‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند زمان بیشتری را به‌راحتی در مزون صرف کرده و از خریدشان لذت ببرند.
  • در مناسبت‌های مختلف مانند: نوروز، اوایل فصول، اعیاد، شب یلدا، کریسمس، هالووین و… می‌توانید از دیزاین‌های مرتبط با این ایام برای ویترین فروشگاه استفاده کرده و از کالکشن‌های مرتبط با این مناسبت‌ها رونمایی کنید.
  • اگر به‌صورت تخصصی در زمینه ارائه لباس عروس فعالیت می‌کنید، حتماً مدل‌های جدید و خاص خود را در ویترین‌های مزون قرار دهید تا توجهِ نو عروسان به مزون شما جلب شود.
طراحی دکوراسیون داخلی در یک فروشگاه مزون
طراحی دکوراسیون داخلی در یک فروشگاه مزون

نکات مهم برای تهیه اجناس و محصولات در شغل مزون داری

بسته به نوع فعالیتِ شما، اجناس موجود در مزون می‌توانند از روش‌های مختلفی تهیه شوند. ممکن است 0 تا 100 اجناس موجود در مزون، هنرِ دستِ خودتان و یا تیم طراحی و خیاطی مزون باشد و صرفاً برند خود را در مزونتان رونمایی کنید و یا در مقابل، قصد دارید اجناس موجود در مزون را از برند‌های اروپایی یا ترک تهیه کنید و یا حتی بخواهید با طراحان ایرانی قرارداد بسته و کالکشنی از اجناس تولید داخل را در مزون خود به فروش برسانید.

نکته قابل توجه این است که شرط پایداری و وفادار ماندنِ مشتریانِ شما، کیفیت بالا و قیمت‌گذاریِ منصفانه‌ی شما می‌باشد. در این راستا، توصیه می‌کنیم که حتماً به مزون‌های رقیب نیز سری بزنید و کیفیت، تنوع و برند لباس‌ها و یا دیگر اجناسی را که آن‌ها برای نمایش گذاشته‌اند را بررسی نمایید. همچنین توصیه می‌کنیم که به‌طور مستقیم با تولیدکنندگانِ محصولات قرارداد ببندید و به‌منظور دریافت اجناس با حداقل قیمت از دلالان و واسطه‌ها خرید نکنید. اگر قصد تهیه لباس‌های شب و یا دیگر اجناس از ترکیه را دارید، بهترین زمان برای خرید، آفر‌های پایان فصول و تخفیفات مناسبتی است.

فراموش نکنید که در شغل مزون داری، هدفِ نهاییِ شما، کسب درآمد از طریق فروش اجناس موجود در مزون می‌باشد؛ از این رو، باید نتیجه همه‌ی تلاش‌ها، خلاقیت و هزینه‌ای که در انتخاب نام، طراحی دکوراسیون و تبلیغات به کار برده‌اید، از طریق بالا رفتن میزان فروش به شما برگردد و به حاشیه سود مناسبی نیز برسید. در نتیجه تا زمانی که اجناس شما از تنوع و کیفیت بالا برخوردار نباشند، نمی‌توانید مراجعه کنندگان مزون را به خریدار تبدیل کرده و رضایت آن‌ها را جلب نمایید و در نهایت تمامی زحمات شما بی‌نتیجه خواهد ماند.

خیاطی برای مزون ها
خیاطی برای مزون ها

چگونگی استخدام نیروی کار برای مزون

شما برای پیشرفت و گسترش مزون خود قطعاً به تیم‌های حرفه‌ای و متخصص در زمینه‌های مختلفی مثل: طراحی و دوخت، فروش حضوری و آنلاین، بازاریابی، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ و… نیازمندید که میزان تخصص و تعداد هر یک از نیروهای این تیم‌ها، به نوع اجناس و اندازه کسب‌وکارتان بستگی دارد. از آن‌جایی که جذب و وفادار سازی مشتریان – چه از طریق فروش حضوری و چه آنلاین – به نحوه برخورد فروشندگان و میزان کیفیت و زیبایی اجناسِ تهیه‌شده توسط طراحانِ مزونِ شما وابسته است، پس باید در استخدام نیرو‌های خود دقت لازم را به عمل آورید. در ادامه نکات ارزشمندی جهت استخدام نیروی فروشنده در شغل مزون داری ارائه شده است تا شما با دقت و وسواس بیشتری به امور استخدام نیروی انسانی در زمینه – جهت گسترش کسب‌وکارِ خود – بپردازید.

نکات مهم در استخدام فروشنده در شغل مزون داری

  • اولین مهارت لازم، داشتن روحیه و فرهنگِ کار گروهی است. یک فروشنده ماهر باید برخورد و همکاری خوبی با دیگر کارکنان مزون داشته باشد.
  • در ساعات کاری مشخص شده و به‌موقع حضور یابد و تا پایان تایم کاری در مزون بماند.
  • از قیمت، نوع متریال استفاده‌شده، سایز و رنگ بندی و همه مشخصات اجناس موجود در مزون مطلع باشد و به مراجعه‌کنندگان مشاوره دهد.
  • آراستگی، مرتب و خوش‌پوش بودنِ تیپ کاری فروشندگان شما از ویژگی‌هایی است که به چشم مشتریان شما می‌آید و می‌تواند معرف ذوق و خلاقیت شما در استایل‌کردن لباس‌ها باشد.
  • و در نهایت یک فروشنده باید خوش‌برخورد باشد، محترمانه و با خوش‌رویی به مراجعه‌کنندگان خوش‌آمدگویی کند، با صبر و حوصله پاسخگوی سؤالاتشان باشد و آن‌ها را برای یک خرید موفقیت‌آمیز راهنمایی نماید.

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آموزش فروش و بازاریابی حضوری برای مزون

همان‌طور که اشاره کردیم هدف اصلی شما در شغل مزون داری، فروش محصول و بالا بردن درآمد است و رعایت همه موارد فوق – یعنی استخدام فروشندگان ماهر و خوش بر‌خورد، انتخاب نام و برندینگ مناسب، طراحی یک دکوراسیون جذاب و افزایش کیفیت محصولات – همه و همه با هدف افزایش فروش حضوری در مزون انجام می‌شود. در ادامه به چند نکته دیگر برای بازاریابی و افزایش فروش حضوری اشاره می‌کنیم:

  1. حفظ مشتریان فعلی: اولین اولویتِ اغلب کسب‌وکارها، وفادار سازی مشتریان و افزایش فروش به‌کمک حفظ مشتریان فعلی است؛ چرا که آن‌ها از قبل به شما اعتماد داشته و تمایل به پرداخت پول در ازای محصولات‌تان را نشان داده‌اند. شایان ذکر است که دادن هدیه، اشانیون و تخفیف‌های اختصاصی به مشتریان فعلی سبب می‌شود تا باز هم به خرید از شما ترغیب شوند.
  2. آنالیز رقبای کاری: نکته دیگر برای افزایش فروش در مزون، آنالیز رقبای کاریتان است. توجه داشته باشید هدف از این بررسی تقلید از آن‌ها نیست بلکه می‌توانید با نقاط ضعف و قوت آن‌ها آشنا شوید و راه‌های منحصر‌به‌فردی برای افزایش فروش خود بیابید.
  3. ارائه محصولات مکمل: با فروش کالا‌های مکمل نیز می‌توانید میزان فروش خود را افزایش دهید. برای مثال اگر مزون شما در زمینه ارائه لباس مجلسی و لباس عروس فعالیت می‌کند، با طراحی و فروش تاج، تور، شنل و کفشِ متناسب با هر یک از لباس‌های موجود در مزون می‌توانید فروش خود را افزایش دهید.
  4. استفاده از تکنیک‌های روانشناسی در فروش: استفاده از رایحه‌های دلنشین و پخش موزیک‌های ملایم و متناسب با جَوِ مزون، یکی دیگر از روش‌های بازاریابی است که می‌تواند احساسات مشتریان را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین درج قیمت اصلی و قیمت پس از تخفیف، بر روی محصولات موجود در مزون سبب تحریک ذهن مشتریان و تشویق آنان به خرید از محصولات دارای تخفیف می‌شود. همان‌طور که در قسمت دکوراسیون و دیزاین نیز اشاره کردیم، قرار دادن اجناس که قصد فروش بیش‌تر از آن را داریم در مانکن‌، رگال‌هایی که با سایرین متفاوت‌اند و یا ویترین‌هایی که نورپردازی متفاوتی دارند، سبب جلب توجه مراجعه کنندگان و افزایش فروش محصول می‌شود.

در نهایت علاوه بر رعایت همه موارد بالا اگر شرایط فروش غیرحضوریِ محصولات برای شما مهیا و امکان‌پذیر است، می‌توانید پروسه‌ی تبلیغات و بازاریابی آنلاین خود را نیز شروع کنید و اندازه کسب‌وکار و میزان فروش خود را تا حد بسیار زیادی گسترش دهید. از این رو، در ادامه به مبحث آموزش فروش و بازاریابی آنلاین (دیجیتال مارکتینگ) برای مزون‌های لباس می‌پردازیم.

تکنیک‌های فروش در شغل مزون داری
تکنیک‌های فروش در شغل مزون داری

آموزش فروش و بازاریابی آنلاین برای مزون

به‌تمامی روش‌های بازاریابی و تبلیغات که به‌کمک دستگاه‌های الکترونیکی و در بستر اینترنت انجام می‌شوند، دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) می‌گویند. توجه داشته باشید که استفاده از دیجیتال مارکتینگ به‌جایِ و یا در کنارِ روش‌هایِ سنتیِ تبلیغات و بازاریابی، به شما کمک می‌کند تا توجه مخاطبان بیشتری را در فضای آنلاین به مزونِ خود جلب کرده و با صرف هزینه‌های کمتر، فروش بیشتری را تجربه نمایید.

در دیجیتال مارکتینگ، روش‌ها و تکنیک‌هایی وجود دارد که به صاحبان کسب‌وکارها (از جمله صاحب یک کسب‌وکار در حوزه مزون) کمک می‌کند، فروش آنلاین و اینترنتی خود را افزایش دهند. شایان ذکر است که تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده و متنوع هستند که مناسب‌ترین و تأثیرگذارترینِ آن‌ها در حوزه مزون داری عبارت‌اند از:

  • طراحی و راه‌اندازی یک وب‌سایت فروشگاهی
  • سئو کردن سایت
  • ثبت حساب کاربری در گوگل مای بیزینس
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی ویدئویی
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی پیامکی

در ادامه به تشریح تمامیِ این تکنیک‌ها می‌پردازیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

طراحی و راه اندازی یک سایت فروشگاهی و سئو کردن آن

بسیاری از مخاطبان هدف شما برای پیدا کردن لباس عروس، کت و شلوار، لباس شب، برند‌های روز دنیا، اکسسوری‌ها و دیگر اجناسی که با حوزه کاری شما مرتبط هستند، ابتدا آن‌ها را در مرورگر‌های خود سرچ می‌کنند. از این رو، چنانچه می‌خواهید این «مخاطبان هدف» یا «مشتریان بالقوه» کسب‌وکارتان را به «مشتریان بالفعل» تبدیل کنید، ابتدا باید یک سایت فروشگاهی مناسب را طراحی و راه‌اندازی کنید و سپس آن را برای موتور جستجوی گوگل بهینه‌سازی نمایید. در ادامه به‌صورت جداگانه به هریک از این دو مقوله می‌پردازیم.

نحوه طراحی و راه اندازی یک سایت فروشگاهی در حوزه مزون

برای طراحی اصولی و حرفه‌ایِ یک وب‌سایت فروشگاهی در حوزه مزون، وب‌سایت شما باید یک سری ویژگی‌ها داشته باشد که عبارت‌اند از:

  • طراحی سایت فروشگاه اینترنتی شما – مانند دیزاین یک فروشگاه حضوری – به جنسیت مخاطبان هدف و نوع اجناس شما بستگی دارد.
  • بهتر است دسترسی به بخش‌های مختلف آن راحت بوده و کاربر پسند، زیبا و ساده باشد.
  • از امنیت کافی برای انجام پرداخت‌های اینترنتی برخوردار بوده و شرایط امنیت وب سایت مانند گواهی SSL را داشته باشد.
  • دسته‌بندی‌ها و فیلتر‌های مختلفی جهت دسترسی سریع و راحت به محصولات داشته و اجناسِ شبیه به‌هم را در کنار هم نمایش دهد تا تصمیم‌گیریِ خرید برای کاربران راحت‌تر باشد.
  • اطلاعات مهم سایت مانند: آدرس فروشگاه حضوری، شماره پشتیبانی و مشاوره، لینک شبکه‌های اجتماعی و دیگر اطلاعاتی که لازم است در دسترس کاربران باشد را در صفحه اصلی یا فوتر سایت قرار دهید.
  • برای هر محصول «قسمت نظرات» قرار دهید تا کاربرانِ سایت از تجربیات دیگر مشتریان برای یک خرید موفقیت‌آمیز استفاده کنند.
  • اضافه کردن ویدئو‌های کوتاه از اجناس مختلف و یا دیگر ویدئو‌های تبلیغاتی سبب افزایش مدت زمان حضور کاربران در صفحات سایت (time on page) شما می‌شود که در پیشرفت سایت‌تان تأثیر مثبتی دارد.
  • سرعت بارگذاری صفحات سایت شما باید بالا باشد. سرعتِ بالای لودینگ صفحات سایت و سهولت دسترسی به بخش‌های مختلف سبب می‌شود کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند، در نتیجه سبب امکان خرید بیشتر، مراجعه مکرر به سایت و افزایش تایم آن پیج شما می‌شود.
  • از همه مهم‌تر عکس‌های واضح از اجناس در تمام زوایا – همراه با مشخصاتی مانند: قیمت، جنس و اندازه‌های دقیق آن‌ها – را در سایت درج کنید.
طراحی یک سایت فروشگاه در حوزه مزون
طراحی یک سایت فروشگاه در حوزه مزون
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نحوه سئو کردن یک سایت فروشگاهی در حوزه مزون

همان‌طور که اشاره کردیم سایت شما باید برای موتورهای جستجوی مختلف به‌خصوص «گوگل» بهینه باشد که به این بهینه سازی، Search Engine Optimization یا SEO می‌گویند. یکی از مزیت‌های سئو کردن سایت – که توسط متخصصان سئو امکان‌پذیر می‌شود – این است که وب‌سایتِ شما را در نتیجه‌ی سرچ عباراتی مشخص مانند «مزون لباس مردانه»، «خرید لباس شب» و دیگر عبارات انتخابی شما در صفحات و لینک‌های اول جستجوی گوگل قرار می‌دهد. طبیعتاً بدون بهینه کردن سایت نمی‌توانید مخاطبان زیادی جذب کرده و ترافیک طبیعی سایت خود را افزایش دهید؛ زیرا در این صورت، کاربران تنها از طریق لینکی که در بایوی صفحات اجتماعی خود به اشتراک گذاشته‌اید می‌توانند به وب‌سایت شما مراجعه کنند.

همان‌طور که گفته شد، سئو (SEO) به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو (Search Engine Optimization) است که شامل مجموعه اقداماتی است که انجام می‌دهید تا سایتتان را در نتیجه سرچ یک عنوان یا یک عبارت به صفحه اول برسانید. برای این منظور، باید اصول علم سئو را بدانید تا در پیاده‌سازی استراتژی‌های آن موفق ظاهر شوید. گفتنی است که این اقدامات به دو دسته آف پیج و آن پیج تقسیم می‌شود:

  • سئو داخلی یا on page به اقداماتی گفته می‌شود که داخل صفحات وب‌سایت به هدف افزایش بازدید انجام بشود. مانند: محتوای صفحات، به کار بردن کلیدواژه‌های انتخابی، لینک‌دهی داخلی، تگ‌های مرتبط انتهای صفحات، تایتل و متنی توضیحات مناسب و…
  • سئو خارجی یا off page نیز به اقداماتی گفته می‌شود که خارج از صفحات وب‌سایت برای بهینه‌سازی آن انجام می‌دهیم مانند: اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، خرید بک لینک، خرید ریپورتاژ آگهی و…

شایان ذکر است که ریپورتاژ آگهی به صفحه‌ای تبلیغاتی گفته می‌شود که محتوای آن به شکل یک مقاله است، منتها مقاله‌ای که در آن، چند لینک از وب‌سایت شما وجود دارد و کسب‌وکار شما در آن تبلیغ شده است. «نشریلا» یکی از پلتفرم‌هایی است که برای خرید ریپورتاژ آگهی می‌توانید از آن استفاده کنید؛ که سایت‌های بزرگی نظیر: زومیت، فرادرس، تایم‌کد، تک‌تیپ، جی‌اس‌ام، تابناک باتو، پروان‌وب، یاس دانلود، موبنا و… سفارش ریپورتاژ آگهی خود را به این پلتفرم می‌دهند. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition ی که «نشریلا» ارائه می‌دهد این است که به شما کمک می‌کند، کسب‌وکار خودتان را آن‌طور که می‌خواهید (به قلم خود محتوای تولیدشده در وب‌سایت‌تان را) به مخاطبینتان معرفی کنید و آن‌ها را به استفاده از خدمات و یا محصولات خود تشویق نمایید. برای سفارش دادن ریپورتاژ آگهی به «نشریلا»، می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

رپیورتاژ آگهی با نشریلا
ریپورتاژ آگهی با نشریلا
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ثبت حساب کاربری در گوگل مای بیزینس (Google My Business)

از آن‌جایی که بسیاری از مشتریان بالقوه برای پیدا کردن یک مزون خوب، ابتدا آن را در گوگل سرچ می‌کنند، بهترین راه برای جذب مخاطبان محلی که به‌دنبال مزون هستند، ثبت لوکیشن و اطلاعات مزون‌تان در گوگل است. برای این منظور لازم است تا اطلاعات، تصاویر، لوکیشن، شماره تماس و دیگر اطلاعات فروشگاهِ مزون خود را در Google My Business ثبت نموده و محدوده خدمت‌رسانیِ خود را در آن مشخص کنید تا اگر کاربران گوگل، کلماتی مانند «مزون لباس»، «مزون‌های تهران» یا «مزون لباس در شهر …»  سرچ کردند، اطلاعاتی که شما در گوگل ثبت کرده‌اید، برای آن‌ها نمایش داده شود. شایان ذکر است که برای انجام این کار بهتر است که از متخصصانِ این زمینه کمک بگیرید.

ثبت اطلاعات فروشگاه مزون در گوگل
ثبت اطلاعات فروشگاه مزون در گوگل

فعالیت در شبکه های اجتماعی

از آن‌جایی که افراد، بیشتر وقت خود را در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنند، داشتن حساب فعال در شبکه‌های اجتماعی (به‌خصوص اینستاگرام) برای تبلیغات، فروش، مشاوره و جلب مخاطبان هدف تا حد زیادی در شناخته شدن مزون و افزایش فروش شما تأثیر مثبتی خواهد داشت.

برای فعالیت حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی توصیه می‌شود که حتماً از «نام برند» و «لوگوی اختصاصیِ» خود برای «آیدی» و «عکس پروفایل‌تان» استفاده کنید و همه اطلاعات مورد نیاز مانند لینک وب‌سایت، شماره تماس، آدرس مزون حضوری و… را در قسمت بیو پیج یا اکانت‌های کاری خود قرار دهید.

توجه داشته باشید که شما با:

  • انتشار عکس‌ها و ویدئو‌های تبلیغاتی
  • پرزنت کردن و معرفی محصولات‌تان
  • نمایش فضای زیبا و تیم حرفه‌ای مزون‌تان
  • ارائه‌ی مشاوره و راهنماییِ کاربران برای انتخاب محصول مناسب و…

در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید توجه بسیاری از مخاطبان هدف را به مزون خود جلب کنید و درآمدتان را تا حد قابل توجهی افزایش دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

فعالیت در شبکه های اجتماعی
فعالیت در شبکه های اجتماعی

بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

ویدئو مارکتینگ به‌معنای استفاده از ویدئو و ساخت محتوا‌های ویدئویی برای معرفی یک محصول، تبلیغ یک کسب‌وکار و آگاه سازی مخاطبان آن کسب‌وکار است. از آن‌جایی که محتوای ویدئویی بیش از دیگر حالت‌های تولید محتوا (متن، عکس‌، صوت) مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد؛ می‌توانید برای معرفی محصولات موجود در مزونِ خود، کلیپ‌هایی کوتاه و چالشی را تهیه کنید و آن‌ها را در سایت فروشگاهی و یا شبکه‌های مجازی خود منتشر نمایید.

ویدئو مارکتینگ
ویدئو مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

یکی از روش‌های تبلیغات که امروزه بیش از پیش رواج یافته اینفلوئنسر مارکتینگ است. احتمالاً شما نیز تعدادی از اینفلوئنسرها، بلاگرها و یا افراد نام‌آشنا در شبکه‌های اجتماعی را می‌شناسید که با انجام تبلیغاتِ مختلف در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به کسب‌وکار شما رونق ببخشند و فروش حضوری و آنلاین شما را افزایش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید به مقاله‌ی «چطور یک اینفلوئنسر مناسب برای کمپین تبلیغاتی‌مان پیدا کنیم؟» مراجعه کنید.

نکته‌ی بسیار مهم در استفاده از تکنیک اینفلوئنسر مارکتینگ این است که شما باید در انتخاب اینفلوئنسر یا بلاگر مورد نظر خود برای تبلیغات، حتماً مخاطبان هدفتان را نیز در نظر بگیرید. برای مثال در تبلیغات یک مزون لباس، «فشن بلاگرها»‌ یا «استایلیست‌ها» بهترین گزینه هستند؛ چرا که مخاطبان آن‌ها به مد و استایل کردن لباس‌ها علاقه‌مندند و با احتمال بیشتری جذب کسب‌وکار شما خواهند شد. در این راستا، شما می‌توانید با در نظر گرفتن کد تخفیف‌های اختصاصی برای مخاطبان اینفلوئنسر‌های مد نظرتان، فروش غیر‌حضوری خود را نیز افزایش دهید. همچنین حضور اینفلوئنسر‌های شهرتان در مزون شما و ضبط تیزر‌های تبلیغاتی می‌تواند علاوه بر افزایش اثرگذاری، توجه مخاطبان محلی را نیز به کسب و کار شما جلب کند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی و پیامکی

بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) و بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) دو مورد از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ هستند که با استفاده از ارسال متن‌هایی با مضامین تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی و… در قالب پیامک و ایمیل تأثیر چشمگیری بر آگاهی بخشی، وفادار سازی مشتریان و نهایتاً افزایش سود در کسب‌وکار شما خواهند گذاشت.

شما برای استفاده از این تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال، می‌توانید با ایجاد یک سامانه پیامکی برای ارتباط با مشتریانِ مزونِ خود، آن‌ها را از زمان تحویل سفارش، پرو لباس، اعلام کنسلی‌ها و یا دیگر مواردی که لازم است بدانند، مطلع کنید. همچنین ارسال تخفیف‌های اختصاصی، تاریخ رونمایی از کالکشن‌های جدید و یا خبر افتتاح شعب جدیدِ خود را نیز می‌توانید با استفاده از ایمیل و یا پیامک اطلاع‌رسانی نمایید. شایان ذکر است که ارسال متن‌هایِ تبلیغاتیِ شخصی‌سازی شده بیش از دیگر پیام‌هایِ همگانی توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بازاریابی پیامکی و ایمیلی
بازاریابی پیامکی و ایمیلی

لیست مقالات مشابه در حوزه معرفی مشاغل و چگونگی موفق شدن در آنها

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی درباره شغل مزون داری

مزون داری یکی از مشاغل و کسب‌وکارهایی است که با سرمایه‌ای کافی می‌توانید آن را راه‌اندازی کنید. اما به این نکته توجه داشته باشید که صرف داشتن سرمایه کافی برای راه‌اندازی این شغل و یا صرف هزینه‌های گزاف برای تبلیغ و بازاریابی آن نمی‌تواند شما را در این بیزینس موفق سازد. برای موفقیت در این بیزینس شما باید تمامیِ نکاتی را که در این مقاله بیان شدند را به‌کار بگیرید تا بتوانید علاوه بر راه‌اندازیِ موفقیت‌آمیز فروشگاه خود، یک سیستم فروشِ فوق‌العاده را برای کسب‌وکارتان طراحی نموده و با به‌کارگیری تکنیک‌های فروش حضوری و فروش آنلاین، – ضمن کم کردن میزان هزینه‌ها – میزان درآمد و سود خود را از این شغل به بیشترین مقدار ممکن برسانید.

امیدواریم با مطالعه‌ی این مقاله آموزشی با همه جوانب شغل مزون داری آشنا شده و به‌تمامی نکاتی که برای افتتاح یک مزون لازم است بدانید، آگاه شده باشید. در آخر از شما سپاسگزاریم که ما را تا انتهای مقاله همراهی نمودید و امیدواریم که مطالب ذکر شده برای شما مفید واقع گشته باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «شغل مزون داری» دارید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که به‌عنوان یک فعال اقتصادی در حوزه مزون به کسب درآمد بپردازند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 7 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.