برند سازی 5026 بازدید

در گذشته، انتخاب نام برای کسب‌وکار و ایجاد یک «برند» فرایندِ آسانی بود، اما گذشت زمان و مسائلی همچون: افزایش دامنه‌‌ی اسم‌های انتخابی، اشباع نام‌های مشابه، ترکیب‌های تکراری و اضافه‌ شدنِ ابزاری به نام دیجیتال مارکتینگ، موجب شدند تا کسب‌وکارهای مختلف، وقت و توجه بیشتری برای «انتخاب نام برند» خود صرف کنند. اگر به دنبال ایجاد کسب‌وکار و برندی جدید هستید و یا قصد دارید نام فعلی شرکت و برند خود را عوض کنید، جای خوبی آمده‌اید! در ادامه این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، به شما تمامی نکات مهم و ضروری برای انتخاب بهترین نام برند را توضیح خواهیم داد؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نام برند من چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

برای این‌ که نام برند شما، جایگاه خود را در میان افراد جامعه باز کند، باید به نکات مهمی توجه کنید؛ چراکه تغییر نام برند، امری پرهزینه برای کسب‌وکار شما خواهد بود، پس، از همان ابتدای کار باید سعی کنید نامی را انتخاب کنید که بتوانید کسب‌وکار خود را بر روی آن نام بنا کنید؛ به همین دلیل، ممکن است انتخاب نام برای برند، امری سخت به نظر برسد.

ویژگی‌هایی که یک نامِ برند خوب باید داشته باشد، عبارت‌اند از:

  1. با هویت کسب‌وکار شما هم‌خوانی داشته باشد.
  2. کوتاه و جذاب باشد.
  3. نوشتار و گفتار راحتی داشته باشد.
  4. در بازاریابی آفلاین و آنلاین، چشم‌گیر باشد.
  5. نامِ موردنظر در فضای مجازی (وب‌سایت‌ و شبکه‌های اجتماعی) اشغال نشده باشد.
  6. بتوان لوگوی مناسبی برایش طراحی کرد.

اجازه بدهید مختصراً هر کدام از موارد فوق را برای شما بازتر کنیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

با هویت کسب و کار شما هم خوانی داشته باشد

برای انتخاب یک اسمِ برند خوب، در قدم اول باید شخصیت و هویت کسب‌وکار خود را بشناسید. این کار به شما کمک می‌کند علاوه‌‌ بر انتخاب نام مناسبی برای برند خود، استراتژی بهتری هم برای تبلیغ و ماندگار کردن آن برند طرح کنید. برای این منظور، سعی کنید اسامی که انتخاب می‌کنید مرتبط و سازگار با هویت برند و حوزه‌ی کسب‌وکار شما باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کوتاه و جذاب باشد

اکثر انسان‌ها عادت دارند نام افراد نزدیک خود را به‌صورت مخفف و کوتاه‌شده صدا بزنند؛ زیرا با این کار، احساس نزدیکی و اعتماد می‌کنند و از طرفی آن نام راحت‌تر در ذهنشان می‌نشیند. برای انتخاب نام مناسب برای برند هم باید سعی کنید، اسمی کوتاه انتخاب کنید، تا هم به‌آسانی در ذهن مخاطبان نقش ببندد و هم نوعی حس اعتماد و راحتی با برند شما – در میان جامعه هدف – شکل بگیرد.

نوشتار و گفتار راحتی داشته باشد

نام برند شما باید به‌گونه‌ای باشد که هرکدام از اقشار جامعه بتوانند به‌راحتی آن را بنویسند، بخوانند، تلفظ کنند و در فضای مجازی آن را جست‌وجو نمایند؛ برای این کار لازم است تا نکاتی را توجه کنید:

  1. از کلماتی که از نظر آوایی یکسان ولی نوشتار متفاوتی دارند، پرهیز کنید. مانند: راضی-رازی، غریب-قریب.
  2. تا جایی که امکان دارد از مخفف کردن بپرهیزید.
  3. از لحاظ آوایی راحت به خاطر بماند.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

در بازاریابی آفلاین و آنلاین، چشم‌گیر باشد

در دنیای امروز، برای معروف شدن باید علاوه بر دنیای آفلاین، در دنیای آنلاین هم به چشم بیایید. لذا نامی که برای برند خود انتخاب می‌کنید، باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر توانایی کسب محبوبیت و مقبولیت در بازاریابی آفلاین، در بازاریابی آنلاین (Digital Marketing) نیز پتانسیل محبوب شدن را داشته باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نام مورد نظر در فضای مجازی اشغال نشده باشد

نامی که انتخاب می‌کنید علاوه بر اینکه در فضای آفلاین و واقعی نباید تکراری باشد، در شبکه‌های اجتماعی نیز نباید متعلق به اکانت خاصی باشد، همچنین باید دامنه‌ی وب‌سایت خالی برای آن وجود داشته باشد. به‌عبارتی، باید سعی کنید نامی را برای برند خود انتخاب کنید، که هم در فضای آفلاین و هم در فضای آنلاین، یکی باشد و هیچ تفاوتی در آن به چشم نیاید. همچنین، در تمامی پلتفرم‌های مجازی ثابت باشد؛ به‌عبارت دقیق‌تر، آی‌دیِ تلگرام، اینستاگرام و توییتر خود را یک چیز ثابت بگذارید تا افراد راحت‌تر شما را در پلتفرم‌های مختلف پیدا کنند.

در کسب‌وکار باید نام برند شما به‌گونه‌ای باشد که اگر کسی این نام را بر روی پوستری در یکی از خیابان‌ها دید و آن را در گوگل یا شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو کرد، مستقیماً به وب‌سایت، پیچ یا کانال مجازی شما برسد؛ مثل: برندهای نایک، رولکس، بوش و… که در تمامی پلتفرم‌های مجازی نام اکانت یکسانی دارند.

بتوان لوگوی مناسبی برایش طراحی کرد

یکی از عوامل مهم برای تبدیل شدن به برندی معروف، این است که مردم با دیدن لوگوی آن برند، سریع اسم برند در ذهن آن‌ها تداعی شود؛ به بیانی دیگر، باید اسمی انتخاب کنید که بتوان لوگویی مناسب و تداعی‌کننده‌ی اسم برند شما برای آن طراحی کرد. به‌طور مثال لوگوی شرکت M&M را مشاهده کنید:

لوگوی شرکت M&M

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نحوه انتخاب اسم برای برند

حال که ویژگی‌های یک اسم مناسب برای برند را باهم بررسی کردیم، وقت آن رسیده است که به نحوه انتخاب نام برند بپردازیم. برای انتخاب نام یک برند باید پله‌پله پیش برویم:

نحوه انتخاب اسم برند
نحوه انتخاب اسم برند

پله اول) هویت و شخصیت برند خود را تعریف کنید

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، شناخت هویت و شخصیت برند، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. از خودتان سؤال بپرسید که:

  • می‌خواهم کسب‌وکارم در آینده به کجا برسد؟ (آینده‌نگری)
  • هدف اصلی تأسیس کسب‌وکار من رفع چه نیازهایی است؟ (اهداف)
  • چه ارزش‌هایی برای شرکت و کسب‌وکار من مهم هستند؟ (ارزش‌ها)

رسیدن به پاسخ این سه سؤال، بنای استراتژی شما در تمامی قسمت‌های توسعه‌ی کسب‌وکار شما – از جمله انتخاب نام برند – خواهد بود. حال که به پاسخ که این سؤالات رسیدید، باید رقبای خود را که سال‌ها در حوزه‌ی انتخابی شما فعالیت داشته‌اند و به موفقیت رسیده‌اند را بررسی کنید و به دنبال تفاوت‌هایی باشید که شما را از آن‌ها متمایز می‌کند و موجب جلب توجه بازار هدف به محصول یا خدمت شما می‌گردد.

پله دوم) به سمت طوفان افکار حرکت کنید

طوفان افکار (Brain Storm) یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین استراتژی‌ها برای رسیدن به راه‌حل و نتیجه در مورد موضوعات مختلف است. برای این منظور، از افراد خلاق شرکت، دوستان و کسانی که به نظرتان ذهنی باز دارند دعوت کنید تا در جلسه‌ی طوفان فکریِ شما، حضور پیدا کنند؛ برای هدفمندتر شدن طوفان فکری به شما توصیه می‌کنیم تا المان‌های خاصی را برای افراد مذکور بیان کنید تا با توجه به آن‌ها به نتیجه‌ای درست برسید، مانند:

  • لیستی از کلمات مربوط به حو‌زه‌ی کسب‌وکار خود
  • ارزش‌های شرکت خود
  • هدف و نیاز مشتریانتان
  • حسی که می‌خواهید در ذهن مخاطب القا کنید.

پس از آن‌که تمامی نام‌ها پیشنهاد شد، آن‌ها را جمع‌آوری کنید و از بین آن‌ها 3 الی 5 اسم را با توجه به ویژگی‌هایی که باید داشته باشند (ویژگی‌هایی که در بالا بررسی کردیم) برای استفاده در مرحله‌ی بعد، جدا کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پله سوم) اسم های منتخب را به صورت دقیق بررسی کنید

در این مرحله اسم‌های منتخب خود را به‌دقت بررسی کنید. مواردی که باید آن‌ها را چک کنید، عبارت‌اند از:

  • در دسترس بودن نام تجاری در سامانه‌ی ثبت علائم تجاری.
  • اشغال نبودن دامنه‌ی وب‌سایت و اکانت‌های پلتفرم‌های مجازی.
  • متمایز بودن نام برند شما.
  • کدام‌یک راحت‌تر در ذهن باقی می‌ماند؟

اگر هیچ‌یک از نام‌های منتخب شما موفق به کسب شرایط بالا نشد، ناامید نشوید؛ پروسه‌ی انتخاب نام برندی که تمامِ زمان و هزینه‌ی خود را صرف توسعه‌ و پیشرفت آن بکنید، کاری مهم و زمان‌بر خواهد بود.

فراموش نکنید که «خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج»، پس عجله نکنید!

پله چهارم) اسم برند خود را در بوته‌ی آزمایش بگذارید.

پس از این‌که اسامیِ پیشنهادی، پله‌های قبل را طی کردند و به اینجا رسیدند، باید آن‌ها را همه‌جوره آزمایش کنید؛ اما چه آزمایش‌هایی؟

  • برای هرکدام لوگویی طراحی کنید.
  • کارت ویزیت خود را بر اساس هرکدام آماده کنید.
  • بسته‌بندی محصولات را مطابق هر یک طراحی کنید.
  • صفحات ورود (Landing Page) را بر اساس آن‌ها بسازید.

ساخت صفحه‌ی ورود (Landing Page) یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آزمایش‌هایی است که باید قبل از نهایی کردن اسم برند خود، آن را انجام دهید. همان‌طور که گفتیم، برای هر اسم، یک صفحه‌ی فرود بسازید و برای مدتی آن را در معرض دید بازار هدف خود قرار دهید (مثل درج در گوگل ادز). پس از آن، هرکدام از صفحاتی که بازخورد بیشتر و مثبت‌تری داشت را انتخاب کنید.

نکته: صفحات فرود، صفحاتی ساده به‌منظور معرفی محصول یا خدمات شرکت‌ها به بازار هدف می‌باشند. برای این‌که فقط نام برند ارزیابی شود، توصیه می‌کنیم صفحات فرود یکسانی طراحی کنید و صرفاً نام برند را تغییر دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به این لینک «صفحه فرود به زبان ساده | طراحی لندینگ پیج برای افزایش فروش» مراجعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پله پنجم) بالاخره به انتهای مسیر رسیدید

پس از طی کردن تمامی مراحل بالا، و انتخاب اسم دارای واجد شرایط برای برند، اول از همه دامنه‌ی وب‌سایت خود را بخرید و در تمامی پلتفرم‌های مجازی که قصد فعالیت دارید، اکانت بسازید؛ سپس مراحل قانونی ثبت برند را طی کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ایده‌ برای اسم برند

برای پیشنهاد و انتخاب اسم برند، از موضوعات مختلفی می‌توان ایده گرفت که در زیر برخی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

ایده برای اسم برند
ایده برای اسم برند
  • اسم‌‌های استعاری: نام اساطیر، کاراکتر‌ یک داستان معروف، اشخاص بزرگی که در حوزه‌ی شما فعالیت کرده‌اند. مانند کلینیک سینوهه.
  • اسم اماکن: اسمی که نشان‌دهنده‌ی محل تولید محصول یا محل قرارگیری شرکت شما است. مانند آب‌معدنی کوهرنگ، آب‌معدنی دماوند، ذوب‌آهن اصفهان.
  • اسم‌های توصیفی: اسمی که حاوی توصیفی از حوزه‌ی کاری شما باشد. مانند نان‌آوران.
  • اسم‌های ساختگی: اسمی که قبلاً وجود نداشته و معنی مستقیم یا خاصی ندارد. مانند زیراکس (Xerox).
  • اسم اشخاص: اسم افراد معروف، شخصیت‌های تاریخی یا تخیلی؛ اما توجه کنید، بعضی از نام‌ها دارای حق مالکیت معنوی هستند و برای استفاده از آن‌ها باید مراحل قانونی مختص آن ‌را طی کنید. مانند تسلا، هیوگو.
  • اسم‌های ترکیبی: ترکیب کردن دو کلمه‌ی معنی‌دار یا بخشی ‌معنی‌دار و بخشی‌ بی‌معنی. مانند دیجیکالا، پارس خزر.
  • اسم‌های غیربومی: استفاده از کلمات یا آواهای زبان‌های خارجی، که به نحوی مشابه کلمات ما هستند. مانند می‌ماس (اسم قمر زحل و همچنین مشابه ماست که از محصولات شرکت است)
  • اسم‌های طبیعی: از طبیعت الهام بگیرید؛ نام مکان‌های طبیعی یا پدیده‌ای طبیعی را انتخاب کرده یا ترکیب کنید. مانند آمازون (Amazon) که به‌دلیل گستردگی محصولات و بزرگی، خود را مشابه جنگل بزرگ آمازون می‌پندارد، یا شرکت هیمالیا (تشابه سرمایی که یخچال و فریزر‌هایش تولید می‌کنند با سرمای رشته‌کوه‌های هیمالیا).
  • اسم‌های مخفف‌شده: مخففی از نام اصلی شرکت، نام بنیان‌گذاران یا فعالیتی که انجام می‌دهید. مانند تی‌وال (تیکت به معنای بلیط و وال به معنای دیوار، یعنی دیوار بلیط) که سایتی برای فروش بلیط انواع فعالیت‌های فرهنگی می‌باشد.

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی درباره نحوه انتخاب اسم برای برند

در آخر باید نکاتی را برای انتخاب اسم برند در کشورمان رعایت کنید و در ذهن داشته باشید؛ اسم برندتان باید ریشه‌ای فارسی (بر اساس لغت‌نامه‌ی دهخدا) باشد، برای استفاده از نام‌هایی با ریشه‌ی غیرفارسی باید کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی داشته باشید، هر 10سال باید مالکیت نام برند خود را تمدید کنید وگرنه بدون هیچ هشدار قبلی، تاریخ اعتبار شما خواهد گذشت و مالکیت اسم برند خود را از دست خواهید داد.

امیدواریم که با مطالعه‌ی این مقاله، نام مناسبی برای برند خود انتخاب کنید و پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کنید. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «نحوه انتخاب اسم برای برند» دارید، یا ایده‌های دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که یک اسم برای برند خود انتخاب کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 19 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها