اگر شما صاحب برندی هستید و می‌خواهید مخاطبان خود را از برندتان آگاه کنید، باید ابتدا راه‌های آگاه‌سازی از برند را بیاموزید و بدانید که چگونه باید برند خود را بین مخاطبان تبلیغ کنید‌. در ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا، تمام نکاتی را که درباره افزایش آگاهی از برند نیاز دارید، به شما خواهیم گفت و با استفاده از این نکات می‌توانید برند خود را به شیوه‌ای درست در بین مخاطبان هدف، تعریف کنید.

آگاهی از برند چیست؟

آگاهی یا آگاه‌سازی از برند یا Brand Awareness روشی است که بوسیله آن، مخاطبان بیشتری می‌توانند با برند و تبلیغات شما ارتباط برقرار کنند و آن را بشناسند. در واقع اولین مرحله برای جلب توجه مخاطب و تبدیل او به مشتری، این است که از وجود و ماهیت برند شما مطلع باشد. برای یادگیری بیشتر، مقاله کامل آگاه‌سازی از برند چیست؟ را بخوانید.

چرا آگاهی از برند مهم است؟

آگاهی از برند به این دلیل مهم است که به مخاطبان کمک می‌کند تا بهتر بتوانند با برند شما آشنا شوند و محصولات و خدماتی را که ارائه می‌دهید، بهتر درک خواهند کرد. اگر شما بتوانید برند خود را به صورت مؤثر و هدفمند در ذهن مخاطبان جای دهید، در نتیجه هنگامی‌که آنها قصد خرید دارند، برند شما را اولویت خود قرار می‌دهند. بنابراین از آنجایی‌که مخاطبان با برند شما آشنایی بیشتری دارند، میزان فروش محصولات و خدمات شما افزایش می‌یابد. بطور کلی با افزایش آگاهی از برند می‌توانید ارتباط مؤثرتر و قابل‌ اعتمادتری را در بین طیف گسترده‌ای از مخاطبان هدف خود ایجاد کنید، به این شکل که مخاطبان ابتدا درباره برند شما تحقیق خواهند کرد و سپس خرید خود را انجام خواهند داد.

بازاریابی دیجیتال چگونه آگاهی از برند را افزایش می‌دهد؟

همان‌طور که می‌دانید امروزه مردم، بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی و بصورت آنلاین می‌گذرانند؛ بنابراین اگر به دنبال آگاهی از برند هستید، اینترنت همان‌جایی است که باید هدف خود را دنبال کنید، می‌توانید برند و شعار تبلیغاتی خود را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین منتشر کنید و مطمئن باشید برای یک‌بار هم که شده، مخاطبان آن را می‌بینند.

نحوه ایجاد آگاهی از برند آنلاین

راه‌های زیادی برای آگاهی از برند پیش روی شما است. در ادامه چند نکته مهم وجود دارد که دانستن و رعایت آنها می‌تواند به شما کمک کند.

وبلاگ‌نویسی مهمان برای سایت‌های دیگر

برای هر برندی لازم است که وبسایت خود را راه‌اندازی کند و مخاطبان خود را داشته باشد. اما یکی از راه‌هایی که می‌توانید از آن برای انتشار محتوای خود استفاده کنید «وبلاگ‌نویسی مهمان» است یعنی شما می‌توانید محتوایی را در وبلاگ شخص دیگری با درج نام و مشخصات برندتان منتشر کنید. با انجام این کار می‌توانید بصورت رایگان، از محتوایی که در سایت دیگری منتشر کرده‌اید، برای آگاه‌سازی مخاطبان آن سایت از برند خود استفاده کنید. با استفاده از این روش، مشارکت بین شما و کاربران آن وبسایت شکل گرفته و همچنین، لینک‌سازی موثر برای سئو انجام می‌شود. نحوه انجام وبلاگ‌نویسی مهمان را در فرآیند زیر مشاهده کنید و یا آنکه به مقاله پست مهمان چیست؟ مراجعه نمایید.

  • درباره وبلاگ‌ها و نشریات فعال در صنعت خود تحقیق کنید: کلمات کلیدی حوزه کاری خود را از طریق گوگل و شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید؛ همچنین می‌توانید از پلتفرم‌هایی مانند MyBlogGuest،سایت BuzzBlogger و یا ویرگول برای نوشتن محتوای خود استفاده کنید.
  • فهرستی از سایت‌های پذیرنده مهمان که برای برند شما مناسب هستند را تهیه کنید: می‌توانید برای این کار بخش نظرات و محتوای سایت‌ها را بررسی کنید تا بتوانید درک بهتری نسبت به اینکه مخاطبان آنها چه کسانی هستند و چه محتوایی را دوست دارند، پیدا کنید. در نتیجه شما باید اطمینان پیدا کنید که محتوایی که می‌خواهید ارائه دهید با نیازهای مخاطبان آنها نیز هم‌جهت باشد و به عبارت دیگر، برای آن سایت هم ارزشمند تلقی شود.
  • ایده‌های فکری برای پست‌های وبلاگ: این ایده‌ها می‌توانند شامل تفکر متفاوت و خلاقانه شما باشند. همچنین مطمئن شوید محتوایی که می‌خواهید ارائه دهید در سایت‌های دیگر در دسترس نباشد و موضوعی جدید برای آنها باشد. می‌توانید از این ایده‌ها برای جذب مخاطبان جدید استفاده کنید و آنها را به مقالاتی ارزشمند تبدیل کرده تا هم وبسایت مورد نظر از مزایای یک محتوای باکیفیت و اختصاصی بهره‌مند شود، هم شما و هم مخاطبان آن سایت از مطلب، نفع ببرند.

اینفوگرافیک‌های قابل اشتراک‌گذاری ایجاد کنید.

اینفوگرافیک چیست
کاربرد اینفوگرافیک در محتوای موثر در آگاه‌سازی از برند

اشتراک‌گذاری محتوا برای جذب مخاطبان جدید، از روش‌های مهم برای افزایش آگاهی از برند است. این روش به شما اطمینان می‌دهد که محتوایتان بجز دنبال‌کنندگان خودتان در شبکه‌های اجتماعی، توسط افراد دیگری نیز دیده می‌شود. یکی از قالب‌های محتوایی قابل اشتراک‌گذاری، اینفوگرافیک است. این قالب‌ها از نظر بصری جذاب هستند و استفاده از آنها برای مخاطب هم آسان و هم لذت‌بخش است. این نکته را به یاد داشته باشید که اکثر افرادی که قصد افزایش آگاهی از برند خود را دارند، بیشتر از تصاویر به جای متن استفاده می‌کنند؛ زیرا مخاطبان با تصاویر بصری تعامل بیشتری برقرار می‌کنند. طراحی اینفوگرافیک به مهارت بالا در کار با نرم‌افزار فتوشاپ نیاز دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش فوتوشاپ: اینجا را کلیک کنید (+).

سئوی خود را با کلمات کلیدی مرتبط با هدف کاربر بهبود دهید.

بهینه‌سازی وبسایت برای موتور جستجو (SEO) ممکن است از نظر شما پیچیده به نظر برسد، اما در واقع، فرآیندی نسبتاً آسان و مشخص است و برای آگاه‌سازی از برند هم بسیار ضروری است. با استفاده از سئو وبسایت، محتوای شما توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل خوانده می‌شود و در نتیجه، آن را در صفحات جستجوی خود و در معرض دید کاربران قرار می‌دهند. برای اینکه نحوه استفاده از کلمات کلیدی سئو را بهتر متوجه شوید، نکاتی که در ادامه گفته‌ شده را بخوانید:

  • کلمات کلیدی را در صنعت و دسته‌بندی محتوای خود جستجو کنید: کلمات کلیدی، کلماتی هستند که مخاطبان برای یافتن موضوعات مختلف در گوگل جستجو می‌کنند. هنگامی‌که قصد افزایش آگاهی از برند را دارید، باید روی این کلمات کار کنید؛ چون این‌ها کلماتی هستند که افراد هنگام کسب اطلاع برای خرید خود، آنها را جستجو می‌کنند و قصد دارند اطلاعات بیشتری درباره آن محصول کسب کنند؛ بنابراین استفاده از کلمات کلیدی اولویت اول شما برای افزایش ترافیک ارگانیک از گوگل و افزایش بازدید سایت است. می‌توانید از ابزارهایی مانند SEMrush و Moz Keyword Researcher برای پیدا کردن مهم‌ترین کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • محتوا را حول این کلمات کلیدی بسازید: نیازهای مردم را در نظر بگیرید و ببینید که به دنبال چه چیزی هستند؛ سپس می‌توانید کلماتی که در حال حاضر بیشترین جستجو در گوگل را داشته‌اند در محتوای خود اضافه کنید تا بتوانید آمار تعامل کاربران با محتوای خود را افزایش دهید.
  • کلمات کلیدی خود را در عنوان و متن خود بگنجانید: اگر بیشتر از کلمات کلیدی در متن خود استفاده کنید، گوگل راحت‌تر محتوای شما را متوجه می‌شود. برای این منظور، حتماً مقاله سئو تولید محتوا را بخوانید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

یک برنامه بازاریابی ارجاعی را شروع کنید.

یکی از راه‌های افزایش آگاهی از برند، روش بازاریابی ارجاعی یا دهان‌به‌دهان است و به این صورت انجام می‌شود که مشتریان وفادار شما می‌توانند برندتان را بین دوستان و آشنایان خود تبلیغ کنند. یک برنامه بازاریابی ارجاعی می‌تواند تعداد افرادی که با برند شما آشنا می‌شوند را بطور تصاعدی افزایش دهد و همچنین با استفاده از نظرات دیگران، مخاطبانی که تا به‌حال با شما تعامل نداشته‌اند، به شما اعتماد پیدا می‌کنند. در این زمینه، مقالات زیر برای شما مفید هستند:

حضور خود را در شبکه‌های اجتماعی به حداکثر برسانید.

بدون شک یکی از مؤثرترین روش‌ها برای افزایش آگاهی از برند، حضور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی است. برای افزایش مخاطبان خود در گام نخست، باید محتوایی با کیفیت به مخاطبان خود ارائه دهید و برای محتوای خود زمان و انرژی بگذارید و سعی کنید آنقدر محتوای شما خوب باشد تا مخاطبانتان بخواهند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. در گام دوم، برای افزایش مخاطبان خود می‌توانید مسابقه برگزار کنید و از مخاطبان خود بخواهید در ازای فرصتی برای برنده شدن، شما را در پست‌های خود تگ کنند و یا محتوای شما را برای دیگران ارسال کنند، در نتیجه باعث می‌شود کسانی که تا به‌حال نام برند شما را نشنیده‌اند با برندتان آشنایی پیدا کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی: اینجا را کلیک کنید (+).

صدایی برای برند خود ایجاد کنید.

صدای برند می‌تواند تأثیر زیادی را بر مخاطبان بگذارد و به برند شما کمک کند تا در ذهن مخاطبان ماندگار شود. صدایی که برای برند خود ایجاد می‌کنید می‌تواند خنده‌دار، احساسی، هوشمندانه و … باشد. برای ایجاد یک صدا، داشتن لحن منحصر به‌ فرد، می‌تواند برند شما را در ذهن مخاطبان ماندگارتر کند.

یک پادکست راه‌اندازی کنید.

برای افزایش آگاهی از برند، هر چقدر بتوانید بیشتر به مخاطبان خود آگاهی و دانش بدهید، بیشتر محبوب خواهید شد و احتمال بیشتری دارد که مخاطبان، شما را به دیگران معرفی کنند. برای ساختن یک پادکست صرفاً صحبت کردن و توضیح دادن محصول کافی نیست بلکه باید خلاق باشید؛ می‌توانید برای اینکه شنوندگان خود را افزایش دهید، با افراد مختلف در حوزه کاری خود مصاحبه کنید و آگاهی و دانش خود را فراتر از معرفی محصول ببرید. همچنین می‌توانید با متخصصان و کارشناسانی که در حرفه شما فعالیت می‌کنند در ارتباط باشید و با کمک آنها محتوایی را ایجاد کنید که باعث شود شنونده حس کند با گوش کردن به پادکست شما به آگاهی خود می‌افزاید، این موضوع باعث می‌شود شنوندگان ترغیب شوند تا شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند.

آگاهی از برند با پادکست
تولید محتوای پادکست برای آگاهی‌بخشی از برند

با برندهای دیگر مشارکت کنید.

یکی دیگر از راه‌های افزایش آگاهی از برند، مشارکت با دیگر برندها است. همان‌طور که شما سعی دارید آگاهی از برند خود را افزایش دهید، مطمئناً دیگر رقبای شما هم به دنبال همین کار هستند؛ بنابراین شما می‌توانید از این موقعیت استفاده کنید و برند خود را با برند دیگری که در حوزه شما فعالیت می‌کند و مخاطبانش با مخاطبان هدف شما همپوشانی دارند، ترکیب کنید. البته به یاد داشته باشید که شراکت با برند دیگر فقط به معنی ترکیب دو برند با هم نیست بلکه برای افزایش مخاطب، شما باید کاری کنید تا دسترسی مخاطبان دو طرف، به هر دو برند آسان باشد، همچنین این کار باعث می‌شود مخاطبان به هر دو برند اعتماد کنند. بعنوان‌ مثال، اگر مخاطبان برند A را می‌شناسند و به آن اعتماد دارند و برند A با برند B یک فعالیت مشترک و همکاری انجام می‌دهد، شاید برند B همان برندی باشد که مخاطبان باید او را نیز بشناسند.

همکاری مشترک چند برند برای افزایش آگاهی از برند
کمپین مشترک چند برند برای افزایش آگاهی از برند

کالا یا خدماتی را رایگان ارائه بدهید.

اگر شما به دنبال افزایش آگاهی از برند خود هستید، می‌توانید کالا یا خدماتی را به صورت رایگان به مخاطبان خود ارائه دهید. برای مثال اگر خدمات نرم‌افزاری ارائه می‌دهید، می‌توانید به مدت چند روز اشتراک رایگان به مشتریان خود ارائه دهید. ممکن است کسی نام برند شما را نشنیده باشد بنابراین نمی‌تواند خدمات و کالای شما را امتحان کند و در نتیجه نمی‌تواند تشخیص دهد که محصولات شما چگونه است، در نتیجه می‌توانید کالای خود را به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار دهید تا در صورت رضایت، از برند شما خرید کنند.

چگونه آگاهی از برند را افزایش دهیم؟

هنگامی‌که با راهکارهای ایجاد آگاهی از برند آشنا شدید، باید بدانید که چگونه آگاهی از برند خود را افزایش دهید. برای افزایش آگاهی از برند می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

از تبلیغات همسان استفاده کنید.

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای افزایش آگاهی از برند استفاده از تبلیغات همسان است. تبلیغات همسان می‌تواند به شما کمک کند تا به افرادی دسترسی پیدا کنید که در حال مطالعه مطالب مرتبط با محصول و کسب و کار شما در سایر سایت‌ها هستند. تبلیغات همسان مزایای زیادی دارد و استفاده از آن و نتایجش هم براحتی قابل تحلیل هستند. تبلیغات همسان، مقیاس‌پذیر هستند و می‌توان آنها را با دقت بالایی با محتوای مورد علاقه مخاطب، همسو کرد. برای انجام این کار می‌توانید از یک شبکه تبلیغاتی مانند کاپریلا استفاده کنید. کاپریلا می‌تواند محتوای تبلیغاتی شما را بین سایت‌های دیگر توزیع کند؛ بنابراین به این وسیله می‌توانید با استفاده از تبلیغات همسان مبتنی بر هوش مصنوعی، به مخاطبان هدف که از قبل به محتوای شما علاقه‌مند بودند، دسترسی پیدا کنید.

تصویر زیر، نمونه‌ای از عملکرد تبلیغات همسان کاپریلا است. اگر شما مقاله مربوط به «افزایش سرعت سایت‌های وردپرسی» در آکادمی کاپریلا را مطالعه کنید، مطابق تصویر، تبلیغاتی مرتبط با وردپرس به شما نمایش داده می‌شود؛ این یعنی تبلیغ شما دقیقاً به دست کسی می‌رسد که مخاطب هدف شما است.

تبلیغات همسان در برندسازی
تبلیغ همسان (عکس پایین) متناسب با موضوع صفحه (عکس بالا) است.

از تبلیغات شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

ممکن است نام برند شما در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشد اما شما با مشکل افزایش فالوور و تعامل همراه باشید. برای اینکه بتوانید از تعداد زیادی مخاطب و نرخ بالای تعامل برخوردار باشید، به استراتژی‌های تبلیغاتی در این شبکه‌ها نیاز دارید. با استفاده از این استراتژی‌ها می‌توانید تبلیغات خود را به صورت مؤثر در شبکه‌های اجتماعی ارائه دهید و به مخاطبان جدیدی دسترسی پیدا کنید که به برند شما و محصولی که ارائه می‌دهید علاقه داشته باشند. همچنین تبلیغات می‌توانند به برندها کمک کنند تا از دست الگوریتم‌های مزاحم شبکه‌های اجتماعی راحت شوند تا محتوای آنها مستقیماً به دست مخاطب هدف برسد. شما می‌توانید در اینستاگرام، کمپین‌های آگاهی از برند خود را راه‌اندازی کنید، این کار به شما کمک می‌کند تا دسترسی به مخاطبان خود را افزایش دهید.

برای بررسی برند خود با اینفلوئنسرها شریک شوید.

اگر شما در برقراری ارتباط با مخاطبان خود مشکل دارید، بهترین راه، دسترسی و کمک گرفتن از اینفلوئنسرها (افراد تاثیرگذار) است. در واقع مخاطبان به گفته‌های اینفلوئنسرها بیشتر از تبلیغات اعتماد دارند. شما می‌توانید با استفاده از اینفلوئنسرهای مختلف و استفاده از ایده‌های آنها، محتوای مورد نظر خود را ایجاد کنید. شما می‌توانید این کار را براحتی انجام دهید، فقط کافیست ابتدا هدف مورد نظر خود را از تولید محتوا مشخص کنید سپس اینفلوئنسری را که فکر می‌کنید تعامل بالایی با مخاطبان خود دارد را پیدا کنید و با او درباره ایده‌ای که دارید صحبت کنید. پس‌ از اینکه اینفلوئنسر مورد نظر خود را پیدا کردید، می‌توانید در ازای همکاری و تعامل نظر بیشتر با آنها، محصولات یا خدمات خود را بصورت رایگان به آنها هدیه دهید.

برای تولید محتوا با اینفلوئنسرها شریک شوید.

اگر راه‌های پیشنهادی برای شما مؤثر نبود می‌توانید از اینفلوئنسرها برای تولید محتوا نیز استفاده کنید. اینفلوئنسرها نوع محتوایی را که مخاطبانشان دوست دارند را می‌شناسند، در نتیجه می‌توانند به شما کمک کنند تا محتوایی تولید کنید که با سلیقه مخاطبان آنها همسو است؛ بنابراین تولید محتوا با این اشخاص می‌تواند به سود برند شما باشد.

چگونه آگاهی از برند را اندازه‌گیری می‌کنید؟

با پیدا کردن استراتژی مورد نظر خود، اکنون ممکن است برای شما سؤال پیش بیاید که چگونه می‌شود آگاهی از برند را اندازه‌گیری کرد؟ در واقع می‌توان گفت این موضوع به اهداف افزایش آگاهی از برند شما بستگی دارد. بعنوان‌ مثال، اگر روش تبلیغات همسان را برای افزایش آگاهی از برند خود انتخاب کرده‌اید، معیارهایی که به‌وسیله آن می‌توانید آگاهی از برند خود را اندازه‌گیری کنید شامل میزان مشاهده (محتوا، تبلیغ و مطالب در گوگل)، نرخ کلیک (بنرها و نتایج گوگل) و ترافیک وب‌سایت است. یا بعنوان‌ مثال، اگر بوسیله شبکه‌های اجتماعی قصد دارید آگاهی از برند خود را افزایش دهید، باید میزان تعامل و تجزیه‌وتحلیل‌هایی که از پست‌های تبلیغاتی به شما نشان داده می‌شود را بررسی کنید تا میزان Impression و Reach و شاخص‌های مرتبط را مشاهده کنید. نکته‌ای که از همه مهم‌تر است این است که شما باید همیشه بر کمپین‌های خود نظارت داشته باشید زیرا این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید سلیقه مخاطبان خود را بهتر بشناسید و بر همین اساس، آگاهی از برند خود را افزایش دهید.

سخن پایانی

در نهایت، نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که ایجاد آگاهی از برند، کار پیچیده و مشکلی نیست و با نکاتی که گفته شد قطعاً می‌توانید در افزایش آگاهی از برند خود موفق شوید. همچنین خوب است این نکات را به خاطر بسپارید:

  • آگاهی از برند مهم است زیرا به مخاطبان کمک می‌کند تا محصولات و خدمات شما را بیشتر بشناسند.
  • همان‌طور که گفته شد وبلاگ‌ها، اینفوگرافیک‌ها و پست مهمان شروع بسیار خوبی برای افزایش آگاهی از برند و تولید محتوا است.
  • تبلیغات همسان، شبکه‌های اجتماعی و مشارکت با اینفلوئنسرها راه‌های بسیار خوبی برای توزیع محتوای شما هستند.

در نهایت به یاد داشته باشید که آگاهی از نام برند همیشه به یک صورت نیست بلکه شما باید دائماً خود را از نظر اطلاعات و دانش بروز نگه‌دارید و استراتژی‌های خاص خود را بسازید و همچنین باید سلیقه مخاطبان خود را بطور مداوم بررسی کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدیویی آموزش مدیریت تبلیغات و برند: اینجا را کلیک کنید (+).

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 15 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

خاطره محمدی هستم، اول خاکشناسی خوندم و بعد ادبیات. هیچ چیز مثل دنیای کلمات، من رو به وجد نمیاره و نوشتن، روحم رو صیقل میده.

یک نظر ثبت شده در “موثرترین روش های افزایش آگاهی از برند Brand Awareness

  • محسن تاجیک — says: ۱۴۰۰-۱۰-۰۷ در ۱۴:۵۱

    برای من که تقریبا هر روز مشغول مطالعه مطالبی در زمینه برندینگ و برندسازی هستم و به این زمینه علاقه دارم یکی از جذابترین مقالاتی بود که خوندم.

    متشکرم از شما.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.