نمایشگاه کار شریف یکی از رویدادهای موفق حوزه منابع انسانی و استخدام در کشور است که برگزاری 11 دوره موفق را در کارنامه خود دارد. بنا بر آمار منتشر شده، بیش از 60 درصد فرصت‌های شغلی معرفی شده در این رویداد، منجر به استخدام کارجویان می‌شود. به همین دلیل در این مقاله به بررسی نمایشگاه کار شریف از منظر کارجویی و کارفرمایی می‌پردازیم تا با این رویداد موفق بیشتر آشنا شوید.

بر اساس سخنان دبیر و مدیران، نمایشگاه کار شریف فرصتی برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت است. در واقع این رویداد تلاش می‌کند تا فارغ‌التحصیلان و دانشجویان فعال رشته‌های مختلف را به کسب‌وکارهای صنایع مختلف ارتباط دهد و فرصت تعامل و شناخت دو طرفه را فراهم کند.

مقدمه‌ای بر نمایشگاه کار

نمایشگاه‌های کار، رویدادهای منظمی هستند که در بازه‌های زمانی مشخص در مکان‌های هدف برگزار می‌شوند. این رویدادها عموماً در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرند و شرکت‌ها در این رویدادها به دنبال جذب نیروی کار خود هستند. دانشگاه‌های Michigan ،Minnesota ،MIT و…  از دانشگاه‌های پیشرو در این زمینه بودند و با اجرای این نمایشگاه، فرصت تعامل و ارتباط میان شرکت‌ها و دانشجویان را فراهم کردند.

در ایران نمایشگاه کار شریف به عنوان یکی از نمایشگاه‌های کار موفق ایران توانسته با برگزاری 11 دوره موفق، به اشتغال‌زایی بخش مهم دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کمک کرده و با ایجاد شرایط مناسب برای شرکت‌ها، مقدمات تقویت و توسعه برند کارفرمایی را ایجاد و راهبری کند.

نمایشگاه کار شریف
دوازدهمین نمایشگاه کار شریف

بسیاری از مردم بر این باور هستند که نمایشگاه‌های کار منسوخ شده‌اند و دیگر امروزه برگزاری این نمایشگاه‌ها اهمیت و تاثیر چندانی ندارد. اما متخصصان بر این باورند که برگزاری نمایشگاه‌های شغلی نه تنها بی‌استفاده نیستند بلکه روز‌به‌روز از اهمیت بیشتری برخوردار خواهند بود؛ چرا که این نمایشگاه‌ برای متقاضیان کار یک فرصت خاص را جهت ایجاد روابط کاری و شبکه‌سازی به وجود می‌آورد که در حین ارسال رزومه به صورت آنلاین وجود ندارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش اصول نگارش رزومه، CV و پروفایل علمی: اینجا را کلیک کنید (+).

نگاهی به آمارهای نمایشگاه کار شریف

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی برگزارکننده‌های این نمایشگاه، به صورت میانگین در هر دوره 15 هزار نفر بازدیدکننده داشته است که بیش از 3700 نفر استخدام شده‌اند. بهتر است بدانید که این تعداد استخدامی برای بیش از 500 سازمان در 500 موقعیت شغلی صورت گرفته است. در این نمایشگاه، برندهای معتبر مانند ایرانسل، مادیران، هایپرمی، بیمه نوین، علی بابا، کافه بازار و … شرکت داشته‌اند و بخشی از برنامه جذب و توسعه خود را از این طریق برنامه‌ریزی کرده‌اند.

مزایای نمایشگاه کار شریف چیست؟

مزایای نمایشگاه کار شریف از دو منظر قابل بررسی است؛ چرا که این رویداد علاوه بر این که برای کارجویان فرصت‌های بیشتر را فراهم می‌‌کند، همچنین باعث می‌شود با شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف آشنا شوند و می‌توانند با فرصت‌های شغلی و مهارت‌های مورد نیاز سازمان‌ها ارتباط برقرار کرده و خود را برای مصاحبه و استخدام آماده کنند. به علاوه کارجویان با شرکت در نمایشگاه کار شریف می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اطلاعات و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

نمایشگاه کار شریف
حضور شرکت‌ها و برندهای بزرگ در نمایشگاه کار شریف

از سوی دیگر کارفرماها با حضور در نمایشگاه کار شریف علاوه بر جذب نیروی مورد نیاز، می‌توانند برنامه کارآموزی یا جذب نیروی متخصص خود را پیگیری کنند. همچنین سازمان‌ها می‌توانند با حضور در نمایشگاه کار شریف، برند کارفرمایی خود را ارتقا دهند و با نفوذ در ذهن کارجویان، از اعتبار و جایگاه مناسبی در دنیای استخدامی کسب کنند. نمایشگاه کار شریف باعث می‌شود کارجویان و سازمان‌ها از تنوع فرصت‌های جذب و استخدام برخوردار شوند و این مسئله در نهایت به رشد سازمان‌ها و خلق فرصت‌های بیشتر برای کارجویان کمک کند.

خط مشی نمایشگاه کار شریف

بر اساس بیانیه‌های صادر شده از سوی برگزارکنندگان این نمایشگاه، خطی مشی نمایشگاه کار شریف براساس رویکرد چند وجهی تعریف شده است و تلاش می‌کند با اجرای این رویداد، بهترین حالت استخدام نیروی انسانی برای دو طرف پیاده‌سازی شود. در واقع خط مشی این نمایشگاه بر این پایه استوار است که فرایند اتصال متقاضیان کار به شرکت‌های متقاضی نیروی کار را تسهیل کنند.

برنامه‌های جانبی نمایشگاه شریف

در حاشیه نمایشگاه کار شریف، برنامه‌های مختلفی وجود برگزار می‌شود که برای دانشجویان می‌تواند جنبه آموزشی-تفریحی داشته باشد. از طرفی هم به شرکت‌ها اجازه عرضه اندام می‌دهد و می‌توانند مهارت‌ها و توانمندهای آموزشی، حرفه‌ای‌گری خود را به مخاطبان هدف خود نشان دهد. برای مثال وبینارها و سمینارهای آموزشی یکی از برنامه‌های آموزشی جذاب و مورد پسند ادوار گذشته بوده که بازخورد خوبی داشته است. این وبینارها هم مورد استقبال شرکت‌ها قرار گرفته و هم به دلیل رویکرد مهارت محوری که دارند، برای دانشجویان مفید و موثر بوده است. مهم‌ترین موضوعاتی که در این نمایشگاه به صورت حضوری و آنلاین توسط مدیران و کارشناسان شرکت‌ها تدریس می‌شود شامل حوزه‌های زیر است:

  • مدیریت کسب‌ و کار
  • بازاریابی، تبلیغات و برندینگ
  • وضعیت بازار کار رشته‌های مختلف
  • توانمندی‌ها و توسعه شغلی
  • ارزیابی عملکرد منابع انسانی و محیط کار
  • آشنایی کسب‌ و کارها و شرکت‌ها
نمایشگاه کار شریف
نمونه وبینارهای نمایشگاه کار شریف

انتخاب کارفرمایان برتر در نمایشگاه کار شریف

یکی از بحث‌های داغ در نمایشگاه کار شریف، انتخاب کارفرمایان برتر است. این مسئله از جهات مختلفی مانند برندینگ، منابع انسانی حائز اهمیت است و برای سازمان‌ها می‌تواند مفید باشد. برای این انتخاب هم پارامترهای مختلفی در نظر گرفته شده است تا بتوانند کارفرمایان برتر نمایشگاه کار را انتخاب کنند، بر این اساس کارفرمایان باید در پارامترهای زیر نمره مناسب کسب کنند:

  • تعریف موقعیت‌های شغلی ده روز قبل از برگزاری نمایشگاه
  • برقراری ارتباط چهره به چهره در نمایشگاه و ارتباط فیزیکی با مخاطبان
  • معرفی درست سازمان به کارجویان بر اساس امتیاز کارجویان و مخاطبان رویداد
  • تعریف موقعیت‌های شغلی کارآموزی یا موقعیت‌های بدون نیاز به سابقه کار
  • ارائه بازخورد و تعیین وضعیت و شرایط رزومه‌های دریافتی
  • اعلام افراد استخدام در طول برگزاری نمایشگاه کار و اعلام به دبیرخانه

معرفی برترین کارفرمایان در دوره دهم نمایشگاه کار

بر مبنای این پارامترها در ادوار مختلف شرکت‌ها و سازمان‌ها توانسته‌اند ملقب به بهترین کارفرمایان این رویداد شوند برای مثال در دوره دهم شرکت‌های زیر به عنوان کارفرمایان برتر شناخته شدند:

  • اسنپ
  • کارگزاری مفید
  • توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین – توسن
  • رستافن ارتباط
  • فناوران اطلاعات خبره
  • پرمان – پرتو تماس نوین
  • پرهام
  • گروه صنعتی مهبانگ
  • پایا بسپار آریا (ویسپار)
  • گروه شرکت‌های علی بابا
  • عامر اندیش هوشمند
  • همکاران سیستم
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مقالات معرفی برترین شرکت‌های ایران به همراه فرصت‌های شغلی آنها: اینجا را کلیک کنید (+).

با توجه به پارامترهای عنوان شده می‌توان ادعا کرد این شرکت‌ها به لحاظ برند کارفرمایی از وضعیت خوبی برخوردار هستند و برای کارجویان، مقاصد جذابی به شمار می‌روند.

حضور شرکت‌ها و برندهای بزرگ در نمایشگاه کار شریف
حضور شرکت‌ها و برندهای بزرگ در نمایشگاه کار شریف

اسپانسری در رویداد نمایشگاه کار شریف

این رویداد توسط دانشگاه صنعتی شریف، جاب ویژن، معاونت فناوری ریاست جمهوری، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری برنامه‌ریزی و سازماندهی می‌شود؛ اما هر ساله شرکت‌های مختلفی مانند شرکت خدمات انفورماتیک، مهابانگ، ایسمینار، یک‌و‌یک و… اسپانسر رویداد می‌شود. این مسئله فارغ از مسئولیت اجتماعی سازمان، می‌تواند به تقویت برند کارفرمایی آن‌ها کمک کند و باعث شناخته شده‌تر شدن شرکت‌ها می‌شود.

نمایشگاه کار شریف برای چه رشته‌هایی مناسب است؟

نمایشگاه کار شریف برای اکثر حوزه‌های دانشگاهی و رشته‌های دانشگاهی می‌تواند مفید باشد. گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که طیف وسیعی از کارجویان و رشته‌ها می‌توانند سازمان مد نظر خود را پیدا کنند. شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و استارتاپ‌ها بیشترین شرکت‌های متقاضی جذب نیروی کار در این نمایشگاه هستند. به همین خاطر رشته‌های مدیریت، فناوری اطلاعات، مهندسی نرم‌افزار، مهندسی صنایع، مدیریت کسب‌ و کار و … از شانس زیادی برخوردار هستند.

نمایشگاه کار شریف
فرصت استخدام در شرکتهای بزرگ در نمایشگاه کار شریف

کرونا و نمایشگاه کار شریف

دوران کرونا به دلیل خطر بالای ابتلا و تعطیلی دانشگاه‌ها نمایشگاه‌های کار به صورت آنلاین برگزار می‌شد و فرصت‌های شغلی دورکاری با رشد زیادی مواجه شدند.بر همین منوال، نمایشگاه کار شریف هم با ایجاد زیرساخت فنی، شرایط برگزاری مجازی نمایشگاه کار را فراهم کرد و شرکت‌های مختلفی مانند ایرانسل، علی بابا، نانوالوند، توسن و… در سه سالن به جذب نیروهای خود پرداختند.

نحوه اطلاع از برگزاری نمایشگاه کار شریف

وب‌سایت رسمی نمایشگاه کار شریف به عنوان مرجع رسمی اطلاع‌دهنده نمایشگاه کار شریف است. علاوه بر این از طریق روش‌های زیر می‌توانید از زمان برگزاری دوره‌های بعدی نمایشگاه کار شریف اطلاعات کامل را به دست آورید:

  • سایت رسمی دانشگاه شریف
  • وب‌سایت جاب ویژن
  • شبکه‌های اجتماعی برندهای مرتبط با حوزه کاری
  • اینفلوئنسرهای حوزه کسب‌ و کار و فناوری اطلاعات
  • مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف

این کانال‌های اطلاع‌رسانی، مهم‌ترین راه‌های اطلاع از دوره‌های آینده نمایشگاه کار شریف است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

سخن نهایی

نمایشگاه کار شریف یکی از رویدادهای معتبر حوزه کاریابی و استخدام است که شرکت‌های متقاضی کار را به کارجویان متصل می‌کند. این رویداد فرصت‌های استخدام متنوع و مختلفی را در مقابل دانشجویان قرار می‌دهد. از سوی دیگر، کسب‌وکارها با حجم زیادی از رزومه‌ها روبه‌رو می‌شوند و با برقرار ارتباط حضوری می‌توانند به شناخت بهتری نسبت به متقاضیان دست پیدا کنند. این نمایشگاه با همکاری بخش خصوصی و دولتی در دانشگاه شریف برگزاری می‌شود. دوازدهمین نمایشگاه کار شریف 30 الی 2 دی ماه 1400 در دانشگاه صنعتی شریف (سالن استاد جباری) برگزار خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این نمایشگاه می توانید به وب سایت آن مراجعه کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 8 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.