برند سازی 3488 بازدید

تولیدکنندگان یا ارائه‌دهندگان یک محصول یا خدمت، برای اینکه اسم برند یا شرکت خود را در ذهن مشتریان و مصرف‌کنندگان ماندگار کنند، از شعار برند استفاده می‌کنند. شعار برند، عبارتی کوتاه با مجموعه‌ای از کلمات جذاب و مفهومی است که می‌تواند نام برند یک شرکت را در ذهن مخاطب حفظ کند. این شعار تبلیغاتی در تمام مراحل مختلف بازاریابی استفاده می‌شود تا به ملکه ذهن مشتریان تبدیل شود؛ بنابراین هنگامی که مصرف‌کننده به محصول یا خدمتی نیاز دارد که شرکت‌های مختلف آن را تولید می‌کنند، تنها شرکتی را انتخاب می‌کند که شعار برند آن را در ذهن به خاطر دارد. در این مقاله از آکادمی کاپریلا یاد می‌گیریم چگونه یک شعار تبلیغاتی موثر برای برند بنویسیم و نکات مهمی را برای ساخت شعار برند بیان می‌کنیم.

شعار برند چیست؟

شعارهای برند به سرعت می‌توانند محصول یا شرکت مربوط به آن شعار را به یاد مشتریان بیاورند. به عنوان مثال، شعار «خوب تا آخرین قطره» شعار برند قهوه خانه ماکسول است که توانسته خیلی سریع نام این برند را در سراسر جهان به دیگران بشناساند. بطور کلی مجموعه کوچکی از کلمات یا عبارت‌های کوتاه که برای معرفی یک کسب و کار استفاده می‌شوند تا محصولات آن شرکت در ذهن مشتریان ماندگار شوند، شعار برند نام دارد. شعار برند علاوه‌بر اینکه در ذهن مخاطب می‌ماند، می‌تواند پیوند و ارتباط عمیقی با مصرف‌کننده برقرار کند.

شعار برند می‌تواند در قالب رسمی، عاطفی، طعنه‌آمیز یا طنز بیان شود و در آن در حد چهار تا پنج کلمه، کسب و کار، نگرش شرکت و ویژگی بارز محصول توصیف شود. کلمات مرتبط با کسب و کارتان را به شیوه‌های مختلف کنار هم قرار دهید تا ببینید چه ترکیبی بدست می‌آید. قبل از انتشار عمومی شعار برند، برای دریافت بازخورد در مورد آن، بهتر است شعار را بر روی واکنش همکاران، دوستان و تعداد کمی مشتریان امتحان نمایید.

برای استراتژی‌های برندسازی باید سه عنصر نام شرکت، لوگو و شعار برند به ترتیب و همسو با هم استفاده شوند. نام تجاری را باید روی قسمتی از تبلیغات چاپ یا درج کنید که در دسترس عموم افراد است. برای اینکه شعار برند تاثیرگذاری خوبی داشته باشد، باید در هر تبلیغی بطور مداوم در یک نقطه مشخص استفاده شود. معمولاً محل قرارگیری شعارهای برند در کنار یا زیر لوگو است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مدیریت تبلیغات و برند: اینجا را کلیک کنید (+).

شعارها و صداهای برند

صداها همانند شعارها جذاب هستند و برای بیان ارتباط یک محصول به برندی خاص کاربرد دارند. صداها بر خلاف شعارها معمولاً با موسیقی همراه‌اند و شعارها می‌توانند تبدیل به صدا شوند. اغلب، شعار برند با ریتم و صدای آهنگی خوانده می‌شود.

نمونه‌هایی از شعار برندهای مشهور

بسیاری از شعارهای تبلیغاتی حرفه‌ای طراحی شده‌اند و سال‌ها است توسط شرکت‌های مشهور جهانی استفاده می‌شوند و مصرف‌کنندگان هم با شنیدین این شعارها، آن را با برند یا محصولی خاص ارتباط می‌دهند. برای مثال شعار “Just Do It” به معنی «فقط انجامش بده» مخصوص شرکت نایک، شعار “Breakfast of champions” به معنی «صبحانه قهرمانان» مخصوص برند غلات Wheaties است و شعار “Think different” «متفاوت بیندیشید» شعار برند اپل هم که با تبلیغ محصولات با فناوری متفاوت، مصرف‌‎کنندگان را به سوی خود جذب می‌کند. از دیگر شعارهای معروف و موفق جهانی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آدیداس: غیر ممکن وجود ندارد.
  • ریباک: من همانی هستم که هستم.
  • دیزنی لند: شادترین نقطه روی زمین
  • سونی: باورش کن.
  • پاناسونیک: ایده‌هایی برای زندگی.
  • یوتیوب: خودتان را پخش کنید.
  • استون مارتین: قدرت، زیبایی و روح!
  • پورشه: جایگزینی نیست.
  • بی ام دبلیو: نهایت یک خودرو
  • آئودی: پیشرفت توسط فناوری
  • جنرال الکتریک: تخیل در کار
  • نسکافه: قهوه در بهترین حالت آن
  • اورئال: چون لایقش هستی.
  • ساب‌وی: تازه بخورید.
شعار برندهای جهانی
برندهای بزرگ، با شعارهای حرفه‌ای شناخته می‌شوند.

طراحی شعار برند

شعارها باید با ماهیت و هویت کسب و کار، مرتبط باشند تا بتوانند به افراد یادآوری کنند که شرکت، محصول یا خدمت شما در چه حوزه‌ای و به چه شکلی کار می‌کند. هر چند، شعار برند تنها از چند کلمه کوتاه تشکیل می‌شود ولی گاهی اوقات برای نوشتن آن نیاز به صرف زمان بسیار زیادی است. برای الهام گرفتن در مراحل نوشتن شعار می‌توان به لوگوی شرکت نگاه کنید و آن را توصیف نمایید و آن توضیحات را تا حد چند کلمه مختصر کوتاه کنید تا معنا و مفهوم درستی بدهد؛ چون معمولاً لوگو و شعار برند کنار هم نشان داده می‌شوند و باید این دو، با هم متناسب باشند. نوشتن شعار ساده و به یادماندنی و استفاده از کلمات یا قافیه‌های طنزگونه می‌تواند به خاطرسپاری آن را برای مشتریان آسان کند.

برای نوشتن شعار برند از چه کسانی کمک بگیریم؟

نوشتن شعار تبلیغاتی برای برند باید توسط نویسندگان تبلیغاتی حرفه‌ای که به کپی رایتر معروفند، انجام شود؛ زیرا هر کسی نمی‌تواند شعاری بنویسد که به موفقیت تجاری کسب و کارها کمک کند. نوشتن شعار درست و اثرگذار نیازمند استفاده خلاقانه از کلمات و رعایت درست اصول نگارشی است. برای نوشتن شعار برند می‌توان یک کپی رایتر یا نویسنده مستقل تبلیغاتی استخدام کرد و یا سفارش نوشتن شعار را به آژانس‌های تبلیغاتی سپرد. همچنین می‌توانید جلسات طوفان فکری با کارمندان خود داشته باشید؛ مثلاً برخی کارمندان مثل کارکنان فروش چون ارتباط نزدیکی با محصولات و خدمات دارند می‌توانند ایده‌های خوبی را برای نوشتن شعار برند ارائه دهند. بهتر است شعاری که نوشته می‌شود کاملاً صادقانه و به دور از هر گونه وعده‌های دروغ یا اغراق‌آمیز باشد؛ زیرا تبلیغات دورغ باعث دلسردی و آزار مشتریان خواهد شد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مراحل ساخت یک شعار تبلیغاتی موثر

کسب و کارها برای جلب توجه مشتریان به سوی محصولات و خدمات خود، از روش‌های تبلیغاتی متنوعی استفاده می‌کنند و می‌خواهند توجه مشتریان را جلب کنند تا بتوانند فروش خود را افزایش دهند. برای دستیابی به اهداف فروش کسب و کار، داشتن یک شعار تبلیغاتی حرفه‌ای و به یاد ماندنی، ضروری است؛ زیرا این چنین شعارها علاوه‌بر اینکه ساده و به یادماندنی هستند، می‌توانند جنبه‌های مهم یک برند را بیشتر نشان دهند. هر شعار تبلیغاتی نمی‌تواند موثر باشد و به همین دلیل برای ایجاد یک شعار برند خوب و هویت‌بخش برای برند، باید از تکنیک‌های مشخصی استفاده کرد که در ادامه، مراحل انجام آن را برای شما ارائه کردیم.

  • مرحله اول: برای نوشتن شعار برند باید از کلمات و عباراتی استفاده شود که به خوبی توصیف‌کننده محصولات و خدمات شرکت باشد. شعار تبلیغاتی خوب باید بتواند در مورد محصول، نکات و راهنمایی‌های مفیدی را به مصرف‌کننده ارائه کند. به عنوان مثال برای نوشتن شعار تبلیغاتی یک کافی‌شاپ می‌توان کلمات قهوه، داغ، لاته و یا کلماتی متناسب با فضای کافه مثل دنج، کلاسیک و … را یادداشت کرد.
  • مرحله دوم: لیستی از مزایای محصولات را یادداشت نمایید و آن را برای نوشتن شعار تبلیغاتی قرار دهید تا مشتریان تشویق به امتحان خدمات و محصولات شرکت شوند. مثلاً می‌توان مزایایی چون طعم خوب، آرام‌بخش یا سرحال شدن را برای شعار برند قهوه بیان کرد.
  • مرحله سوم: در این مرحله با لیست کلمات بازی کنید و در بین کلمات به صورت حرفه‌ای نام شرکت را در متن شعار برند قرار دهید. نیازی نیست که نام کسب و کار در شعار تبلیغاتی باشد؛ اما شعار نهایی باید طوری نوشته شود که مصرف‌کنندگان، شرکت شما را با کمپین‌ تبلیغاتی خاص آن بشناسند.
  • مرحله چهارم: شعار برند را تا حداکثر 10 کلمه بنویسید؛ زیرا مشتریان، شعارهای تبلیغاتی کوتاه را بیشتر به ذهن می‌سپارند.
  • مرحله پنجم: اگر قادر به ایجاد یک شعار جذاب نیستید بهتر است از ابزارهای آنلاین ساخت شعارهای رایگان کمک بگیرید. این ابزارها ممکن است شعار خوبی تولید نکنند ولی می‌توانند خلاقیت شما را تحریک کنند که بتوانید ایده‌های جذابی پیدا کنید.

ایده‌هایی برای نوشتن شعار برند

داشتن یک شعار برند خوب در کنار یک نام تجاری می‌تواند فروش را افزایش دهد و از سوی دیگر هم یک نام تجاری بد و شعار برند نامناسب می‌تواند باعث گیج شدن افراد و از بین رفتن اعتبار برند تجاری شود. تقریباً می‌توان گفت که انتخاب یک نام تجاری و شعار برند خوب، یک هنر و مزیت رقابتی است که برای داشتن رویکردی درست برای انتخاب آن می‌توان از بعضی الگوها استفاده کرد. همچنین برای نوشتن یک نام تجاری جذاب که بتواند نوع کسب و کار را به درستی نشان دهد، کمک گرفتن از شرکت‌های تبلیغاتی هم روش مناسبی خواهد بود. برای پیدا کردن کلمات جذاب برای کسب و کار خود می‌توانید از سایت Entrepreneur.com استفاده کنید. در این سایت با ترکیب دو کلمه انگلیسی، می‌توان شعار و نام تجاری خوبی برای معرفی شرکت ایجاد کرد. در ادامه روش‌هایی را بیان می‌کنیم که با استفاده از آنها می‌توان ایده‌هایی برای شعار و نام برندتان خلق کنید.

استفاده از کلمات اختصار

استفاده از کلمات اختصار که کوتاه شده یک عبارت بلند هستند می‌توانند ایده‌ای جذاب برای نوشتن شعار برند یک شرکت و محصولات آن باشند. برای مثال، ناجا مخفف «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» است یا ناسا (Nasa) کوتاه شده عبارت سازمان ملی هوانوردی و فضایی (National Aeronautics and Space Administration) است. حال از همین روش می‌توان برای شعار برند هم استفاده کرد. مثلاً وبسایت ایرانی «متمم»، نام خود را از حروف اول شعار «محل توسعه مهارتهای من» گرفته است.

کلمات مرکب برای ساخت نام تجاری

انتخاب و ترکیب دو کلمه ناقص که توصیف‌کننده شرکت یا برند هستند نیز می‌تواند ایده‌ای برای ساخت نام تجاری و شعار آن باشد. برای مثال فدرال اکسپرس به فدکس یا زباله‌های خطرناک (Hazardous Waste) به HazWaste تبدیل شده است. همچنین با ترکیب هجاها و پسوندهایی می‌توان یک نام تجاری به یادماندنی ساخت؛ مثل Logomatics یا Omniverse. مثال دیگر برای شرکت‌های ایرانی مثل نامی‌نو، شوکوپارس، پارس‌خزر، لبنیران و … می‌باشد. وقتی برای شرکت یک نام تجاری خوب انتخاب کردید، آنگاه مشتریان به راحتی نام شما را به خاطر خواهند سپرد و شما هم با دشواری کمتری می‌توانید شعاری مناسب برای نام مناسب خود طراحی کنید.

ایجاد شعار برند با تاکید بر جایگاه تجاری

از عبارات و کلماتی برای ساخت شعار برند استفاده کنید که بیان‌کننده مزیت رقابتی شرکت شما نسبت به برندهای رقیب باشند. مثلاً شرکت Allstate برای نشان دادن اینکه خدماتی عالی به مشتریان ارائه می‌دهد شعار برند خود را “You’re in good hands with Allstate” (با Allstate در دست‌های خوبی هستید) قرار داده است. این شعار در ظاهر بسیار ساده است ولی به مصرف‌کننده کمک می‌کند بفهمد که شرکت Allstate برای راضی نگه‌داشتن مشتریان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد.

انتخاب شعار با استفاده از طوفان فکری

می‌توان با اعضای تیم و کارمندان، جلسه طوفان فکری گذاشت تا برای نوشتن یک شعار برند عالی، ایده‌هایی را از طرف کل تیم جمع‌آوری کنید. ابتدا جذاب‌ترین کلماتی که با کسب و کار شما مرتبط‌ هستند را برای نوشتن جملاتی کمتر از هفت کلمه انتخاب کنید. لازم نیست شعار برند خیلی خنده‌دار یا هوشمندانه باشد، بلکه بهتر است ساده، خلاقانه و جذاب باشد.

استخدام کپی رایتر حرفه‌ای

احتمالاً هزینه استخدام یک متخصص برای طراحی و انتخاب نام تجاری و شعار برند بسیار زیاد است؛ ولی اگر توسط خودتان یا فردی غیر متخصص نام و شعار ضعیفی برای کسب و کارتان انتخاب شود ممکن است توسعه تجارت شما را با مشکل مواجه کند و باعث هدررفت هزینه‌های زیاد تبلیغات و بازاریابی شود.

ایده های شعار برند

نکات تکمیلی طراحی شعار برند

همانطور که گفته شد، یکی از عناصر کلیدی برای برندسازی کسب و کارها استفاده از شعار برند است؛ یک شرکت باید یک شعار برند موثر برای خود ایجاد کند و تا مدت‌ها در استراتژی‌های بازاریابی خود به آن پاییند باشد تا بتواند عمیقاً در ذهن مخاطب ماندگار شود. در این صورت، شعار برند تبدیل به یک بخش مهم از استراتژی بازاریابی شرکت خواهد شد و می‌تواند منجر به افزایش فروش شود. مراحل و شرایط خلق تمام شعارهایی که در کمپین‌های بازاریابی استفاده می‌شوند، یکسان نیست و برای نوشتن پیام برند باید مفهومی برای پیام اصلی برند را تعیین کنید و سپس آن را با استفاده از انتخاب چند کلمه جذاب به شعاری گیرا و تبلیغاتی تبدیل نمایید. اگر کلمات به درستی انتخاب شوند، از طریق شعار نهایی افراد می‌توانند کسب و کار شما را بهتر بشناسند. در ادامه، نکات مهمی را در این مورد بیان می‌کنیم که می‌توانند به عنوان جمع‌بندی مراحل و فرآیند طراحی شعار برند در نظر گرفته شوند.

  • برای اینکه شعار برندتان در ذهن مشتریان ماندگار شود باید از مزیت‌های اصلی و چشمگیر شرکت خود بگویید. ارائه خدمات عالی به مشتریان یا ارائه محصولات با کیفیت می‌تواند شرکت شما را از رقبا متمایز کند. در شعار برند به صورت ضمنی یا مستقیم می‌توان به مزایای شرکت اشاره کرد.
  • اعضای شرکت را جمع کنید و ایده‌های آنان را در مورد شعار برند از طریق طوفان فکری بشنوید. ایده‌های افراد را روی تابلو بنویسید و مورد بهترین عبارت و شعار تبلیغاتی شرکت با آنها گفتگو کنید. هدف از این کار، دریافت ایده‌های بیشتر از کارکنان خود است؛ بدون اینکه آنها را نقد نمایید.
  • ایجاد یک ریتم و آهنگ برای شعار می‌تواند جذابیت آن را افزایش داده و تکرار و یادآوری نام برند را برای مشتریان راحت کند. برای این کار می‌توان در هر کلمه از تعدادی هجای یکسان و یا ترکیبی از آنها استفاده کرد.
  • نوشتن شعار برند کوتاه که در حد شش تا هشت کلمه باشد به خاطرسپاری آن را راحت می‌کند. اگر شعار طولانی باشد، باعث از بین رفتن پیام کلیدی آن می‌شود و افراد کمتری می‌توانند آن را به ذهن بسپارند.
  • هر آنچه در شعار برند خود می‌گویید، باید بدون اغراق و راست باشد؛ به کاربردن کلماتی مثل بهترین یا درجه یک، اگر بدون هیچ پشتوانه‌ای بیان شوند، می‌توانند روی هویت و تصویر برند تاثیر بدی بگذارند.

چرا باید شعار تبلیغاتی آهنگ طنین‌انداز داشته باشد؟

صداها یا آهنگ شعار، نوعی قافیه‌اند که برای اولین بار در سال 1928 میلادی در تبلیغات استفاده شدند. در حال حاضر بیشتر شرکت‌ها برای تبلیغ محصولات و برند خود از جملات دارای آهنگ‌های پرطرفدار استفاده می‌‎کنند و استفاده از شعارهای قافیه‌دار کمتر به کار می‌روند. در ادامه به مهم‌ترین دلایل استفاده از صداها و آهنگ‌ها در شعار تبلیغاتی می‌پردازیم.

  • حافظه: استفاده از صدها و آهنگ‌ها در شعار تبلیغاتی باعث به خاطرسپاری بیشتر شعار در ذهن مشتریان می‌شود. استفاده از آهنگ‌های ساده در کنار کلمات ساده می‌تواند تضمین کند که مشتری برای سالیان طولانی تبلیغات یک برند یا محصول را به یادآورد.
  • تکرار: برای ارتباط دادن مشتریان یک محصول با یک شرکت، بهترین روش را می‌توان تکرار ارتباط از طریق کمپین تبلیغاتی دانست. بعد از اینکه تبلیغات یک برند یا محصول با استفاده از یک آهنگ یا صدا تکرار شود؛ مصرف‌کننده از طریق زمزمه آن آهنگ یا خواندن آن کلمات در ذهن، می‌تواند نام برند را به خاطر بسپارد.
  • نتایج اثبات شده: تاثیرگذاری آهنگ‌ها و صداها در تبلیغات برند اثبات شده است ولی هنوز اثرات بسیاری از مدل‌های تبلیغات در حال آزمایش هستند. براساس نظر کارشناسان، علاوه‌بر اینکه افراد می‌توانند صداها را به خاطر آورند، بلکه احتمال ترجیح محصولات تبلیغ شده به این شکل، نسبت به محصولات رقبا هم وجود دارد.
  • برندسازی: برای ماندگاری برند در ذهن مشتری باید از طریق برندسازی، تصویر برند خود را ایجاد کنید. یک مولفه مهم و مکمل برای انجام تبلیغات بصری در زمان ایجاد نام تجاری، استفاده از صداها و آهنگ‌ها است. مشتریانی که نمی‌توانند بطور هوشمندانه با برند شما ارتباط برقرار کنند، ممکن است با استفاده از آهنگ‌های محبوب و جذاب بتوانند نام برند را به خوبی در ذهن نگه دارند.

نحوه توسعه یک شعار برند

شعار برند به عنوان یک ابزار قدرتمند تبلیغاتی می‌تواند ذهن مشتریان را درگیر خود کند تا بین شرکت و محصولات آن، ارتباط ایجاد نماید. یک شعار برند هوشمندانه و جذاب می‌تواند به راحتی در ذهن مخاطب قرار بگیرد و فوراً به یاد آورده شود. در ادامه به چونگی توسعه یک شعار برندینگ می‌پردازیم.

  • برای ایجاد برنامه بازاریابی و الهام گرفتن به منظور نوشتن شعار برند باید توضیحات محصول را مطالعه کنید. معمولاً یک عبارت در مورد محصول یا تدوین استراتژی بازاریابی می‌تواند تبدیل به یک شعار برند شود. این شعار باید بتواند محصولات و کاری که در حوزه کسب و کار شما انجام می‌شود را مشخص نماید.
  • از بازار زمینه کاری خود درک کاملی پیدا کنید؛ زیرا شناخت جمعیت‌شناسی مشتریان می‌تواند بر روی شعار بسیار موثر باشد. اگر محصولات شما جمعیت مسن‌تری را جذب می‌کند، باید عباراتی را برای ایجاد شعار برند انتخاب کنید که توسط این افراد بیشتر شناخته شده است. همچنین در مورد جمعیت جوان طرفدار محصولات خود باید از همین روش استفاده نمایید.
  • تمام ایده‌هایی که به نظرتان می‌رسد را بر روی کاغذ بیاورید. معمولاً با تغییر یا افزودن برخی کلمات می‌توان یک شعار ضعیف را تبدیل به یک شعار برند قوی نمود.
  • شعارهایی که بهتر هستند و احتمال انتخاب آنها بیشتر است را با صدای بلند برای دیگران بخوانید؛ زیرا چیزی که بر روی کاغذ جذاب به چشم می‌آید ممکن است در هنگام شنیدن، چندان خوشایند نباشد.
  • از لیست خود سه شعاری که از همه بهتر است را انتخاب نمایید و آنها را بر روی یک گروه هدف امتحان کنید. برای ایجاد بهترین شعار برند، نیاز به انجام آزمون و خطا است. بررسی کنید گروه مورد آزمایش، بیشتر به کدام شعار انتخابی واکنش نشان می‌دهند تا بتوانید برای انتخاب نهایی شعار برند از آن استفاده کنید.
  • پس از آنکه شعار شما نهایی شد و به گزینه اصلی رسیدید، باید برنامه‌ای منسجم برای تبلیغ و بازاریابی شعارتان طراحی کنید تا شعار، به گوش مشتریان هدف برسد.
  • تبدیل کردن شعار برند به شعاری که فراگیر باشد و برندتان را با آن بشناسند، به زمان، استراتژی و هزینه نیاز دارد تا شعار بتواند در طول زمان، به رشد و فروش شما کمک کند.
  • شعار برند را در تبلیغات، در شبکه‌های اجتماعی، در محتواها و از زبان اینفلوئنسرها در جامعه هدف، جا بیاندازید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش برندسازی شخصی در فضای دیجیتال: اینجا را کلیک کنید (+).

تفاوت شعار برند با بیانیه ماموریت

شرکت‌ها با استفاده از شعارهای برند و بیانیه‌های ماموریت می‌توانند اهداف و مدل کسب و کار خود را معرفی کنند یا با چند عبارت یا کلمه خلاقانه نام تجاری خود را تبلیغ نمایند. این دو دارایی تجاری، مهم‌اند ولی از لحاظ رویکرد و نظر مخاطب با هم تفاوت دارند. هر دو مورد در سایت شرکت یک کسب و کار وجود دارند؛ اما معمولاً شعار برند نسبت به بیانیه‌های ماموریت در جاهای بیشتری دیده می‌شود؛ زیرا در آن مکان‌ها مخاطبان هدف وجود دارند.

  • شعار برند: شعار برند، عبارات‌های کوتاه بازاریابی هستند که به منظور تقویت و برجسته کردن برند یک کسب و کار استفاده می‌شوند. برای اینکه یک کسب و کار از سایر شرکت‌های رقیب متمایز شود، باید شعار برند جذاب و مختصری داشته باشد. برای مثال شعار «چیز واقعی» متعلق به کوکاکولا است که اصلاً هیچ توضیحی در مورد شرکت و محصولاتش ارائه نمی‌دهد؛ بلکه تعیین‌کننده لحن برند هستند و به مخاطب، چند کلمه را ارائه می‌دهد تا بتواند نام شرکت را در ذهن نگه دارد.
  • بیانیه ماموریت: بطور کلی بیانیه ماموریت در مورد اینکه این شرکت جیست، چه کاری انجام می‌دهد و دلیل انجام این کار چیست توضیحاتی ارائه‌ می‌کند. طول عبارت بیانیه ماموریت چند جمله و گاهی طولانی‌تر نوشته می‌شود و از جذابیت بالایی برخوردار نیستند. اما این عبارات، بیشتر در قالب یک متن ساده و صادقانه می‌تواند جایگاه شرکت را توصیف می‌کنند. نویسنده بیانیه ماموریت نیازی به تخصص ندارد و مدیران یک کسب و کار با استفاده از بازخورد کارمندان، شرکا و مشتریان می‌توانند آن را بنویسند.

تفاوت بیانیه ماموریت با شعار برند در مخاطبان هدف

از بیانیه ماموریت برای توسعه کسب و کار و از شعار برند به عنوان یک ابزار بازاریابی استفاده می‌شود؛ بنابراین مخاطبان هدف این دو با هم متفاوت هستند و گاهی با یکدیگر همپوشانی دارند. شعار برند به صورتی انتخاب می‌شود که برای مشتری و بازار هدف به یادماندنی باشد؛ ولی مخاطب بیانیه ماموریت، شرکا، مطبوعات و سرمایه‌گذاران هستند تا احساس نیاز کنند که بدانند شرکت چه می‌کند و می‌خواهد چه کاری انجام دهد. البته ممکن است مشتریان یا مصرف‌کنندگان علاقه‌مند به مطالعه بیانیه ماموریت شرکت باشند و همکاران تجاری یک کسب و کار نیز شعار برند این شرکت را ببینند. بطور کلی شعار برند و بیانیه ماموریت می‌توانند برای مخاطبان مختلفی نوشته شوند.

ارتباط بین بیانیه ماموریت با شعار برند

معمولاً شعارهای برند از بیانیه ماموریت گرفته می‌شوند و ایجاد شعار برند، بسیار دشوارتر از بیانیه ماموریت شرکت است. افراد برای ایجاد چند کلمه جذاب و تاثیرگذار در مورد کسب و کارشان ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها زمان صرف کنند. نویسندگان تبلیغاتی حرفه‌ای برای نوشتن شعار برند، ابتدا بیانیه ماموریت آن شرکت را می‌خوانند و سپس با الهام از آن شروع به ایجاد شعار می‌کنند. البته همیشه برای تولید شعار برند از این روش استفاده نمی‌شود؛ طوفان فکری یکی از راهکارهای شروع نوشتن شعار برند است که پیشتر در مورد آن صحبت کردیم.

جمع‌بندی

در این مقاله با شعار برند و نحوه ساخت آن آشنا شدید؛ بنابراین وقت آن رسیده که شرکت خود را برای دستیابی به موفقیت آماده کنید. هدف از ایجاد شعار برند، ایجاد آگاهی در مشتریان از برند و افزایش فروش و در نهایت، به خاطرسپاری نام برند در ذهن مشتری است. یکپارچه‌سازی کل کمپینهای بازاریابی حول یک مفهوم، هدف اصلی استفاده از شعار برند هر کسب و کار است.

بر اساس رای 18 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها