کارمندان در شرکت‌ها چه ماموریتی دارند؟ ساخت بیانیه ماموریت شرکت چگونه انجام می‌شود؟ اگر در شرکتی پرمشغله مشغول به کار هستید، احتمالاً با پرسیدن چنین سوالاتی، افکار، احساسات و جواب‌های بسیاری به ذهنتان رسیده است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند ماموریت آن‌ها نسبت به کسانی که در سایر بخش‌های شرکت کار می‌کنند، متفاوت است، اما این طور نیست. اگر باور نمی‌کنید به بیانیه ماموریت شرکت خود مراجعه کنید و اگر چنین چیزی ندارید، بهتر است یکی درست کنید. در واقع بیانیه ماموریت یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر کسب و کاری به حساب می‌آید. این بیانیه کارمندان را تشویق می‌کند که در راستای رسیدن به هدف مشخصی کار کنند. بدون وجود بیانیه‌های ماموریت، فرصتی برای پیشرفت کاری وجود نخواهد داشت و کارها بی‌هدف می‌شوند. در ادامه این مقاله از سایت کاپریلا به شما خواهیم گفت برای اینکه از مزایای بیانیه‌های ماموریت سود ببرید چه کارهایی لازم است انجام دهید.

بیانیه ماموریت چیست؟

به‌طور کلی مراحل هدف از بیانیه ماموریت (Mission statement) برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها طراحی شده‌اند:

  • هدف کارکنان از کار کردن در شرکت شما چیست؟
  • شرکت شما در حال حاضر چه قابلیت‌هایی دارد؟
  • هدف اصلی شرکت شما از کار کردن چیست؟

در اصل این اظهارات خلاصه، به «چرایی» نهایی کسب و کارها پاسخ می‌دهد و این کار را به‌سادگی با شفاف‌سازی داخلی و خارجی به انجام می‌رساند. البته اهمیت این بیانیه بیشتر از این حرف‌هاست، چرا که شرکت‌ها را برای رسیدن به حداکثر ظرفیت خود، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای آینده راهنمایی می‌کند.

با تعیین یک هدف اصلی برای شرکت خود، روزانه به همه کارکنان یادآوری می‌شود که چرا کاری که انجام می‌دهند، اهمیت دارد. خوشبختانه بیانیه‌های ماموریت الهام‌بخش تفاسیر خلاقانه‌ای در سازمان هستند و علاوه بر این، با استفاده از آن‌ها می‌توان راهکارهای جدید و هیجان‌انگیزی برای دستیابی به اهداف شرکت با روش خاص خود پیدا کرد. به یاد داشته باشید که بیانیه ماموریت باید به‌گونه‌ای نوشته شود که مکمل ارزش‌های اصلی، اصول اخلاقی و فرهنگ سازمان باشد و بتواند همزمان با پیشرفت و تغییرات شرکت، خود را نیز تغییر دهد.

چرا بیانیه ماموریت اهمیت دارد؟

ساخت بیانیه ماموریت خوب، در انجام بسیاری از کارهای درون شرکت تاثیر دارد. اول از همه بهتر است بدانید که این بیانیه‌ها ابزاری ارزشمند هستند که کسب و کار شما را در مسیر اصلی خود پیش خواهند برد. زمانی که برای شرکت، هدف تعیین می‌کنید و تصمیم‌های کاری مهم می‌گیرید، می‌توانید بارها و بارها به بیانیه ماموریت مراجعه کنید. این بیانیه به شما اظهاراتی واضح و خلاصه درباره هدف کسب و کارتان ارائه می‌دهد و با استفاده از آن متوجه می‌شوید که بهترین راه رسیدن به آن هدف چیست. از بیانیه‌های ماموریت می‌توان به‌عنوان اساس هر کاری که در کسب و کارها انجام می‌شود، یاد کرد. این بیانیه‌ها در موارد زیر مفید هستند:

  • هدایت برنامه‌ریزی کاری
  • ارزیابی عملکرد
  • ارائه راهنمایی‌های لازم به کارکنان
  • اطمینان حاصل کردن از اینکه همه افراد ذینفع در راستای رسیدن به هدفی مشخص تلاش می‌کنند.
  • هویت بخشیدن به کارکنان

فراموش نکنید که بسیاری از افراد قبل از شروع همکاری با شما به بیانیه ماموریتتان نگاه می‌کنند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند که با شما کار کنند یا خیر. پس فرقی ندارد با مشتریان بالقوه روبه‌رو هستید یا کارکنان و سرمایه‌گذاران احتمالی، در هر صورت باید بیانیه ماموریتی بنویسید که آن‌ها را به خود جذب کند.

بیانیه‌های ماموریت شامل چه مواردی هستند؟

بیانیه‌های ماموریت در هر شرکتی متفاوت هستند، بنابراین برای اینکه بدانیم شامل چه مواردی می‌شوند باید به ارزش‌ها و تمرکز اصلی آنها نگاه کنیم. به‌طور خلاصه بیانیه ماموریت شامل توضیحاتی اساسی درباره شرکت و اهداف آن می‌شود. علاوه بر این، بیانیه‌های شرکت چگونگی ارائه خدمات به مشتریان، کارکنان، صاحبان مشاغل، جامعه و جهان را مشخص می‌کند.

از بیانیه ماموریت در کجا باید استفاده کرد؟

اگر بیانیه ماموریت خود را بنویسید و در فایلی در بین سایر اسناد شرکت نگه‌ دارید، از مزایای آن بهره‌مند نخواهید شد. برای استفاده از بیانیه ماموریت باید آن را به اشتراک بگذارید. به این ترتیب بیانیه ماموریت خود را:

  • در هر فرصتی با مشتریان، کارکنان، همکاران، سرمایه‌گذاران و عموم مردم به اشتراک بگذارید؛
  • در وب‌سایت خود، نوشته‌ها، اسناد بازاریابی و ارتباطات داخلی به اشتراک بگذارید، مخصوصاً در اسناد آموزشی نیروهای استخدامی جدید.

مزایای بیانیه‌های ماموریت

بهترین بیانیه‌های ماموریت آن‌هایی هستند که پیام تاثیرگذاری برای مخاطبان مختلف شما داشته و به عنوان یکی از ابزارهای باارزش برندسازی استفاده شوند که مشتریان، کارکنان، شریکان، سرمایه‌گذاران و گروه‌های ذینفع شما را تحت تاثیر قرار دهند. به‌طور خلاصه بیانیه ماموریت خوب، کارهای زیر را انجام می‌دهد:

  • شرکت شما را در بازار متمایز می‌کند؛
  • باعث می‌شود کارکنان وفادار و متعهد را جذب و حفظ کنید؛
  • بین اعضای مختلف تیم کاری، اتفاق نظر به وجود می‌آورد و آن‌ها را با یکدیگر متحد می‌کند؛
  • با فراهم کردن چارچوبی اصلی برای ارزش‌های مشترک، کارکنان را راهنمایی می‌کند و به آن‌ها هدف شرکت را نشان می‌دهد.

چگونه از مشکلات ساخت بیانیه ماموریت در امان بمانیم؟

بر اساس گفته‌های متخصصان، بیانیه ماموریت بسیاری از شرکت‌ها مبهم و غیر واقعی است یا اینکه فقط مجموعه‌ای از اصطلاحات تجاری بی‌معنی به حساب می‌آید. در ادامه نکاتی را عنوان می‌کنیم که باعث می‌شوند از مشکلات نوشتن بیانیه ماموریت دور بمانید.

دقیق باشید.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که هنگام نوشتن بیانیه ماموریت باید به خاطر داشته باشید، دقیق بودن است. علاوه بر این موقعی که بیانیه ماموریت شرکت خود را می‌نویسید، باید فقط مواردی را ذکر کنید که با کسب و کار شما مرتبط هستند. استفاده از کلماتی که خوب به نظر می‌رسند روش جالبی است و در نهایت بیانیه ماموریت جذابی خواهید داشت، اما با این کار، نوشته شما ارزش خود را به‌عنوان راهنمایی برای شرکت، از دست می‌دهد.

واقع‌بین باشید.

با اینکه جاه‌طلبی ویژگی خوبی است، اما بیانیه‌های ماموریت باید واقع‌بینانه باشند. اگر بیانیه ماموریت شامل اهداف غیر قابل دستیابی باشد، کارکنان، آن را چندان جدی نمی‌گیرند. علاوه بر این چنین اهداف بلندپروازانه‌ای کارکنان را ناامید می‌کنند و به آن‌ها یادآوری می‌کنند که چه فاصله زیادی تا رسیدن به اهداف شرکت دارند.

خاص باشید.

از نوشتن بیانیه‌های ماموریت کلی یا مبهم خودداری کنید. یکی از بهترین راهکارها این است که از خود بپرسید که آیا ممکن است رقیبان من نیز از همین بیانیه ماموریت استفاده کنند یا خیر. این کار به شما کمک می‌کند بیشتر روی مشخص و خاص بودن اهداف و ارزش‌های خود تمرکز کنید. حالا که نحوه ساخت بیانیه ماموریت موثر را می‌دانید، از نکات گفته شده استفاده کنید و بیانیه ماموریتی واضح و خلاصه بسازید که شما را در مسیر رسیدن به اهدافتان راهنمایی کند.

بیانیه ماموریت چیست
بیانیه ماموریت به زبان ساده

5 سوال مهم که هنگام نوشتن بیانیه ماموریت باید از خود بپرسید.

بیانیه‌های ماموریت مفید یک شبه به وجود نمی‌آیند، با این حال سوالاتی وجود دارند که با پرسیدن آن‌ها از خود یک قدم به نوشتن بیانیه ماموریت موثر نزدیک می‌شوید. این سوالات عبارتند از:

  • کدام مسائل اهمیت دارند؟ چه کسی یا چه چیزی برای شما باارزش است؟ آن‌ها با زندگی شما چه ارتباطی دارند؟
  • مقصد نهایی شما چیست؟ این سوال جواب‌های مختلفی دارد. ممکن است مقصد شما معنوی، فکری یا فیزیکی باشد یا اینکه مسیر شغلی‌تان را نشان دهد.
  • بهترین چیز برای من چیست؟ بهترین نتیجه‌ای که ممکن است بگیرید را توصیف کنید. اینجا لازم نیست واقع‌بین باشید، بلکه باید رویاپردازی کنید.
  • چگونه عمل می‌کنم؟ دوست دارید دیگران چگونه شما را توصیف کنند؟ تعدادی از کلماتی که دوست دارید دیگران هنگام فکر کردن به شما به ذهنشان برسد را در نظر بگیرید.
  • چه میراثی از خود به‌جای می‌گذارم؟ فرض کنید در 100 سال آینده قرار داریم. میراثی که به‌جای گذاشته‌اید چه تاثیری دارد؟ اثر پروانه‌ای شما چگونه هنوز هم زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

جوابی که به این سوالات می‌دهید را بنویسید و هر چند وقت یک بار به آن‌ها نگاهی بیندازید. همان‌طور که به این جواب‌ها فکر می‌کنید، شروع به ساخت بیانیه ماموریت خود کنید. برای این کار دنبال کردن دستورالعمل‌های زیر واجب است:

  • خلاصه بنویسید: بیانیه ماموریت باید طوری باشد که در یک جمله بتوان آن را خلاصه کرد. به یاد داشته باشید هدف اصلی این کار متمرکز شدن روی مهم‌ترین مسئله در زندگی شماست. با به وجود آوردن محدودیت و مرز تمرکز خود را حفظ کنید.
  • دیگران را فراموش نکنید: با اینکه بیانیه ماموریت برای هر کسب و کاری، اختصاصی و شخصی است، اما همان‌قدر که در نوشتن آن به خودتان می‌پردازید باید درباره دیگران نیز بنویسید. به همین دلیل باید هنگام نوشتن بیانیه ماموریت به دیگران نیز توجه کنید.
  • آن را با مهم‌ترین افراد زندگی خود در میان بگذارید: موقع نوشتن بیانیه ماموریت از شریک زندگی، راهنمای خود و هر فرد دیگری که در زندگی شما مهم است، بازخورد بگیرید. ممکن است آن‌ها نظرات بسیار باارزشی را به شما ارائه دهند.
  • ایجاد تغییرات هیچ اشکالی ندارد: ممکن است همزمان با پیشرفت و ادامه یادگیری، ماموریت شما تغییر کند. این مسئله کاملاً طبیعی است. تا زمانی که به ماموریت اصلی خود متعهد باشید، امکان خطا کردن وجود ندارد.

نمونه‌هایی از بیانیه ماموریت شرکت‌های بین‌المللی

برای اینکه درک بهتری از بیانیه ماموریت پیدا کنید، در ادامه مثال‌هایی از هدفمندترین بیانیه‌های ماموریت برندهای معروف می‌زنیم.

  • تسلا: سرعت بخشیدن به تغییر و تحول جهان به‌سوی انرژی پایدار
  • دیزنی: ماموریت شرکت والت دیزنی سرگرم کردن، آگاه کردن و الهام بخشیدن به مردم سراسر جهان از طریق داستان‌سرایی بی‌نظیر، منعکس کردن برندهای نمادین، ذهن‌های خلاق و فناوری‌های نوآورانه است که ما را در زمینه سرگرمی تبدیل به بهترین شرکت جهان می‌کند.
  • استارباکس: الهام بخشیدن و پرورش روح انسان- یک شخص، یک فنجان و یک محله در یک زمان.
  • پاتاگونیا (حوزه پوشاک): هدف کسب و کار ما نجات سیاره‌مان است.
  • هول فودز: عمیق‌ترین هدف ما به‌عنوان یک سازمان، کمک به ارتقای سلامت، رفاه و درمان مردم از جمله مشتریان، اعضای تیم، سازمان‌های تجاری و سیاره زمین است.
  • گوگل: سازمان‌بندی اطلاعات جهان، دسترس‌پذیر کردن و افزایش کارایی آن‌ها برای همه مردم.
  • سونی: با قدرت خلاقیت و فناوری، دنیا را پر از احساس کنید.
  • Lyft: بهبود زندگی مردم با بهترین سرویس حمل و نقل جهان.
  • Chipotle: غذایی بی‌نقص.
  • Planet Fitness: کمک به ارتقای زندگی اعضا در محیط ورزشی مقرون‌به‌صرفه، باارزش، بدون استرس و قضاوت.
  • والمارت: پس‌انداز پول مردم برای داشتن زندگی بهتر.
  • مک دونالد: تبدیل شدن به مکان مورد علاقه مشتریان و محلی برای خوردن و نوشیدن.
  • سامسونگ: ما منابع انسانی و فناوری خود را به ساخت محصولات و ارائه خدمات عالی اختصاص می‌دهیم، بنابراین جامعه جهانی بهتری خواهیم داشت.
  • لینکدین: برقراری ارتباط بین افراد حرفه‌ای در جهان برای افزایش کارایی و موفقیت آن‌ها.

تفاوت بین بیانیه ماموریت و بیانیه چشم انداز

شرکت‌ها و سازمان‌ها با ساخت بیانیه ماموریت و بیانیه چشم‌انداز، چراغ راهی را برای هدایت نیروهای خود به وجود می‌آورند. بیانیه ماموریت و بیانیه چشم‌انداز از جمله عناصر اساسی مهم در هر سازمان به حساب می‌آیند. اجباری نیست که هر دوی این عناصر در سازمان‌ها وجود داشته باشند، اما اکثر شرکت‌‎های بزرگ، هر دو را دارند.

تفاوت بین بیانیه ماموریت و بیانیه چشم انداز
تفاوت بین بیانیه ماموریت و بیانیه چشم انداز

بیانیه ماموریت و بیانیه چشم‌انداز اهداف متفاوتی دارند و نمی‌توان آن‌ها را جایگزین یکدیگر کرد. علاوه بر این با وجود تغییرات اقتصادی و اجتماعی کنونی، بهتر است سازمان‌ها هر چند وقت یک بار بیانیه چشم‌انداز و بیانیه ماموریت خود را بازنگری کنند. اگر قرار است شرکت‌ها از بیانیه ماموریت و بیانیه چشم‌انداز استفاده کنند، بهتر است روش آن را درست انجام دهند. بارها پیش آمده که هیئت مدیره‌ها بیانیه ماموریت و بیانیه چشم‌انداز را در یک گروه قرار دهند، اما این دو مفهوم متفاوتی دارند. تعریفی که بسیاری از افراد از بیانیه ماموریت دارند، در واقع تعریف درست بیانیه چشم‌انداز است و برعکس.

شاید بپرسید چرا درک بیانیه ماموریت و چشم‌انداز تا این حد اهمیت دارد؟ بخشی از اهمیت این دو عنصر برمی‌گردد به ارتباطی که آن‌ها با نحوه عملکرد سازمان‌ها دارند. تحقیقات نشان می‌دهند سازمان‌هایی که بیانیه ماموریت و چشم‌انداز خود را مطابق با برنامه‌های استراتژیک خود تنظیم می‌کنند، نسبت به آن‌هایی که برنامه دقیقی برای بیانیه‌های ماموریت و چشم‌انداز ندارند، دارای عملکرد بهتری هستند.

به‌طور کلی ماموریت سازمان‌ها هدف کلی آن سازمان را تعریف می‌کنند. این ماموریت صورت فعلی سازمان را به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد آن شرکت در یک تا سه سال آینده به چه صورت خواهد بود. از طرف دیگر بیانیه چشم‌انداز نشان می‌دهد در صورتی که شرکت‌ها از پس کار خود به خوبی بربیایند، در آینده امیدوارند که به هدف خود برسند. بیانیه ماموریت نشان می‌دهد چه کاری را برای چه کسی انجام می‌دهید و انجام دادن آن کار چه سودی دارد. این بیانیه معمولاً جمله‌ای کوتاه است، جمله‌ای که کارکنان به راحتی بتوانند حفظ کنند و به پوشیدن تی‌شرتی با این نوشته افتخار کنند. چشم‌انداز باید مختصر باشد، در این صورت افراد را راهنمایی می‌کند و به آن‌ها انگیزه می‌دهد. بیانیه چشم‌انداز عبارتی آینده‌نگرانه است که باید طی 5 تا 10 سال آینده محقق شود. در صورت علاقه‌مندی به این موضوع می‌توانید مقاله تفاوت چشم انداز و ماموریت در سایت فارسی دیفرتو را مطالعه کنید.

مثال تفاوت و مقایسه بیانیه ماموریت و بیانیه چشم‌انداز

در ادامه نمونه‌هایی از بیانیه چشم‌انداز و بیانیه ماموریت شرکت‌ها را بررسی می‌کنیم. از این مثال‌ها چیزهای زیادی می‌توان یاد گرفت.

شرکت کارتر (Carter’s Inc)

  • بیانیه ماموریت: ما معتقدیم دنیای کودکی مانند جشن و نقاشی‌های رنگ است و شخصیت‌های بامزه‌ای که ما طراحی می‌کنیم برگرفته از لذت و عشقی است که بچه‌ها به زندگی ما هدیه می‌دهند. ما با طراحی‌های باملاحظه، تولید اجناس باکیفیت و امکان خرید راحت، از نوزادان، کودکان و خانواده‌ها حمایت می‌کنیم و دوران کودکی را گرامی می‌داریم. همه جزئیات کوچک را به کارتر بسپارید و تمرکز خود را روی موضوعات مهم‌تر یعنی لذت بردن از در آغوش کشیدن، خنده‌ها و قان و قون کردن کودکان خود بگذارید.
  • بیانیه چشم‌انداز: بیانیه چشم‌انداز ما شامل ارزش‌ها و باورهای ماست. ما تلاش می‌کنیم کسب و کارمان این چشم‌انداز را منعکس کند: «ما در کارتر از رهبری خلاقانه، کارگروهی نوآورانه و روحیه رقابتی استقبال می‌کنیم که تبدیل به بهترین گزینه برای مشتریان، مصرف‌کنندگان، کارکنان و گروه‌های ذینفع خود شویم.»

شرکت کارتر ارزش‌های شرکتی خود را به‌صورت عمومی منتشر کرده است. این ارزش‌ها عبارتند از:

  • صادقانه عمل کنید؛
  • فراتر از انتظارات ظاهر شوید؛
  • با کمک یکدیگر به موفقیت دست یابید؛
  • در نوآوری الهام‌بخش باشید؛
  • روی افراد سرمایه‌گذاری کنید.

شرکت تویوتا موتور آمریکا

  • بیانیه ماموریت: «جذب و حفظ مشتریان با ارائه محصولات، خدمات باکیفیت و بهترین تجربه مالکیت در آمریکا.»
  • بیانیه چشم‌انداز: «تبدیل شدن به موفق‌ترین و معتبرترین شرکت در آمریکا»

Nami (انجمن ملی بیماری‌های روانی)

  • بیانیه ماموریت: نامی با فراهم کردن امکاناتی مانند حمایت، تحصیلات و آگاهی‌رسانی عمومی به خانواده‌ها و افرادی که از بیماری‌های ذهنی رنج می‌برند، به آن‌ها کمک می‌کند که زندگی بهتری را بسازند. نامی برای رسیدن به این هدف، جنبشی را به وجود آورده است. ما به دنبال افزایش آگاهی و مشارکت عمومی در همه بخش‌های سازمان خود هستیم. همچنین می‌خواهیم بیشتر دیده شویم، میزان تاثیرگذاری خود را افزایش دهیم، صدای خود را به‌عنوان سازمانی متحد که از تجربیات واقعی شکل گرفته است به گوش بقیه رسانده، دسترسی و تعامل خود را با افراد جامعه به حداکثر برسانیم.
  • بیانیه چشم‌انداز این سازمان، دقیقاً مشابه بیانیه ماموریت آن است.

شرکت گوگل

  • بیانیه ماموریت: نظم دادن به اطلاعات جهان، دسترس‌پذیر و سودمند کردن آن‌ها.
  • بیانیه چشمانداز: دسترسی به اطلاعات جهان فقط با یک کلیک‌

شرکت دلار تیری Dollar Tree

دلار تیری برای ساخت بیانیه ماموریت و چشم‌انداز خود از رویکردی غیر سنتی استفاده می‌کند. این شرکت دارای بیانیه ماموریت و درباره ارزش‌های خود توضیحات متمایزی ارائه می‌دهد، اما بیانیه چشم‌انداز ندارد.

  • بیانیه ماموریت: شرکت دلار تیری شرکتی مشتری محور، ارزش محور و متنوع به حساب می‌آید که با سیاست فروش اجناس یک دلاری مشغول به کار است. ما عملکرد سودآوری داریم، به شریکان خود قدرت سهیم شدن در فرصت‌ها، پاداش‌ها و موفقیت‌ها را می‌دهیم و با دیگران صادقانه و باملاحظه برخورد می‌کنیم. ماموریت شرکت، حرکت در جهت رسیدن به رشد قابل اندازه‌گیری و سودآور است.
  • ارزشهای شرکت:
    • نگرش: مسئولیت‌پذیری، صداقت، تواضع: همه چیز به نگرش برمی‌گردد. نگرش معمولاً مسری است، به همین دلیل ما سعی می‌کنیم در شرایط مختلف نگرش مثبتی داشته باشیم. ما چه زمانی که به مشتریان خدمات ارائه می‌دهیم و چه زمانی که با شریکان خود مشغول به کار هستیم، رفتاری متواضع داریم، مسئولانه رفتار می‌کنیم و به صداقت پایبند هستیم.
    • قضاوت: کار درست را برای دلیلی درست انجام دهید: مهم‌ترین مواردی که هنگام گرفتن تصمیم‌های کاری ما را راهنمایی می‌کنند عبارتند از اینکه بهترین چیز برای مشتریان چیست و بهترین چیز برای شرکت و شریکان ما چیست؟
    • تعهد: افتخار و احترام برای خود و شرکت: از مشتریان گرفته تا همکاران، شرکت دلار تیری با همه افراد صادقانه، متواضع و با احترامی که درخور آن‌هاست، برخورد می‌کند.

تفاوت بین نوشتن بیانیه ماموریت و بیانیه چشم‌انداز از نظر مدیریت استراتژیک

بیانیه ماموریت و بیانیه چشم‌انداز در هر کاری که انجام می‌دهند و در هر تصمیمی که می‌گیرند، در هم تنیده‌اند. رویکرد مدرن برنامه‌ریزی و بررسی مدیریت استراتژیک به هیئت مدیره کمک می‌کند که با استفاده از راهکار مدیریتی BoardEffect، با اعتماد به نفس کامل درباره مسائل بحث کنند. تغییراتی که در بیانیه ماموریت و بیانیه چشم‌انداز به وجود می‌آیند، تبدیل به قسمت مهمی از تاریخچه شرکت‌ها می‌شوند. سیستم مدیریتی BoardEffect دارای انبار ابری نامحدود است. این انبار همه اسناد و مباحث مهم سازمان‌ها را در خود نگه می‌دارد؛ اسنادی که چرایی ایجاد تغییرات بزرگ مانند به‌روز‌رسانی بیانیه ماموریت و بیانیه چشم‌انداز را عنوان می‌کنند. نرم‌افزارهای هیئت مدیره، راهکارهای مدرنی هستند که به پایبند بودن به بیانیه ماموریت و چشم‌انداز کمک می‌کنند. BoardEffect با رویکرد مدیریتی مدرن به رهبران و هیئت مدیره‌ها کمک می‌کند که بهترین تصمیماتی را بگیرند که منجر به گرفتن بهترین نتایج می‌شوند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش استراتژی کسب و کار: اینجا را کلیک کنید (+).

نحوه ساخت بیانیه ماموریت

نوشتن بیانیه ماموریت کار ساده‌ای نیست؛ این کار زمان می‌برد و به صبر و تمرکز بالا روی اهداف، ارزش‌های تعیین شده و مهم‌تر از همه هدف اصلی شرکت دارد که از ابتدا فکر تاسیس این شرکت را در سر شما انداخت. همه بیانیه‌های ماموریت باید بتوانند به این 3 سوال اصلی پاسخ بدهند:

  1. کار شرکت شما چیست؟ پاسخ دادن به این سوال به همان سادگی که به نظر می‌رسد است. دلیل اصلی حضور شرکت شما در این کسب و کار چیست؟ آیا شما چیزی می‌فروشید؟ آیا خدماتی ارائه می‌دهید؟ شرکت شما به مردم دنیا چه چیزی ارائه می‌دهد؟
  2. مقصد شما کجاست؟ در این مرحله باید بگویید که چگونه کار خود را انجام می‌دهید و چگونه قرار است به اهداف خود برسید؟ استفاده از بیانیه چشم‌انداز در این قسمت، ایده هوشمندانه‌ای است. برای مثال روزانه چه کارهایی برای ایجاد پیامدهای چندگانه انجام می‌دهید؟ این بخش نباید بیش از حد فنی باشد، بلکه باید چیزهایی که باعث ایجاد وجه تمایز شرکت شما و انگیزه لازم برای پیشروی به‌سوی آینده می‌شود را نشان دهد.
  3. مهم‌ترین مسئله برای شما چیست؟ آخرین مرحله، هدف کلی شما و چرایی آن را نشان می‌دهد. در این مرحله باید اشتیاق و تعهدی که باعث شد از همان اول سراغ این کار بروید را نشان دهید. ارزش‌های اصلی و اصول اخلاقی در این مرحله جای می‌گیرند. سوال سوم جنبه احساسی برند شما را نشان می‌دهد و ارتباط خاصی را به وجود می‌آورد.
نوشتن بیانیه ماموریت
سه عنصر مهم سازمان‌ها

سخن آخر: ماموریت شما چیست؟

همه چیز درباره ساخت بیانیه ماموریت به هدف شما باز می‌گردد. همه انسان‌ها در زندگی خود به هدف نیاز دارند، دنیای کسب و کار نیز به همین شکل است. برای نوشتن بیانیه ماموریتی که همه موارد مورد نظر شما را بیان کند باید با فکر پیش بروید، بنابراین نشان دهید چه چیزی بیشترین اهمیت را در کسب و کار شما دارد و چه هدفی برای مشتریان، کارکنان و مردم جهان در نظر گرفته‌اید. اگر مراحل گفته شده به‌درستی انجام شوند، به خوبی ارزش بیانیه ماموریت را نشان می‌دهند، به این ترتیب بیانیه ماموریت مانند ستون فقرات شرکت عمل می‌کند و تبدیل به موتور محرکه‌ای برای به وجود آوردن انگیزه و الهام می‌شود. این انگیزه‌ها باعث رسیدن به اهداف و برنامه‌ریزی برای آینده خواهند شد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 13 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

دانش آموخته شیمی آلی از دانشگاه بین المللی امام خمینی و علاقه‌مند به مباحث دیجیتال مارکتینگ و دنیای وب و فعال در زمینه تولید محتوا

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.