سئو 364 بازدید

در نگاه اول و مخصوصاً کسانی که شناخت عمیقی از سئو ندارد، ممکن است بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو یا همان سئو (SEO)، رایگان به نظر بیاید؛ چرا که این موتورها مانند گوگل، پولی برای رتبه‌بندی سایت‌ها از آن‌ها نمی‌گیرند؛ اما فعالیت‌هایی که برای گرفتن رتبه باید انجام شود، نیازمند منابع مالی و انسانی است و همین امر باعث می‌شود تا سئو، نه تنها رایگان نباشد بلکه به هزینه مستمر نیاز داشته باشد. این موضوع زمانی که رقابت در یک کلمه کلیدی شکل می‌گیرد، بدتر هم می‌شود. در این حالت کسب و کاری که بودجه بیشتری هزینه کند، شانس بالاتری برای گرفتن رتبه‌های برتر دارد. به نظر می‌رسد در این بازار پررقابت سئو، کسب و کارهای کوچکی که توانایی اختصاص بودجه زیاد برای بخش سئو سایت را ندارند، نمی‌توانند امیدی به موفقیت داشته باشند؛ اما این مطلب همیشه درست نیست. در این مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم تا تکنیک‌هایی را به این کسب و کارهای کوچک و استارتاپی آموزش دهیم تا با بودجه کم نیز بتوانند در سئو موفق شوند و ورودی‌های باکیفیتی برای سایت خود گرفته و فروش خود را از این طریق افزایش دهند. پس اگر شما هم این مشکل و نگرانی را در بخش سئو دارید، این مقاله کاربردی را از دست ندهید.

مروری کوتاه بر سئو

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، فعالیتی انتخابی و مقطعی نیست، بلکه باید به عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی بازاریابی کسب و کارها در نظر گرفته شود که هیچ‌گاه متوقف نخواهد شد، حتی با کسب رتبه اول گوگل در تمام کلمات کلیدی هدف. رقابت روی جایگاه اول گوگل به دلیل ترافیک باکیفیت و هدفمندی که جذب سایت می‌کند، باعث شده تا صاحبان سایتها از هر روش و ترفندی برای بهبود رتبه سایت خود در گوگل استفاده کنند.

منابع محدودکننده در سئو

وقتی صحبت از بودجه کم می‌شود، احتمالاً تمام افراد، محدودیت در منابع مالی به ذهنشان می‌رسد؛ اما کمبود منابع مالی می‌تواند به‌صورت محدودیت‌های مختلفی خودش را نشان دهد که شناسایی این محدودیت‌ها برای تعیین استراتژی سئو کسب و کار اهمیت زیادی دارد. پس بهتر است قبل از اینکه به معرفی تکنیک‌های سئو با بودجه کم پرداخته شود، ابتدا این محدودیت‌ها معرفی شوند.

کسب و کارها فعالیت‌های سئو خود را به سه روش ممکن است انجام دهند؛ به‌صورت درون سازمانی و توسط منابع انسانی کسب و کار، محول کردن بخشی یا تمام کارها به آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و دادن پروژه سئو به فریلنسرها. در این روش‌ها محدودیت‌های زیر ممکن است وجود داشته باشد.

محدودیت زمانی

زمانی که کسب و کار بودجه کمی داشته باشد، نمی‌تواند زمان زیادی را صرف سئو سایت کند. این موضوع به دلیل کمبود نیروی انسانی یا واگذاری پروژه با هزینه کم به بیرون از کسب و کار اتفاق می‌افتد. در این حالت، کسب و کار باید تلاش کند تا از منابع دیگر مانند استفاده از وقت آزاد کارمندان دیگر بخش‌ها، تا حدودی این محدودیت را برطرف کند و در مقابل با بهینه کردن عملکرد فعالیت‌های حال حاضر سئو، بازدهی را بالاتر ببرد.

محدودیت ابزار

بسیاری از ابزارهای کاربردی در سئو دارای هزینه هستند و یک کسب و کار کوچک ممکن است نتواند این ابزارها را تهیه کند. سایت‌های تحلیل رقبا و مشاهده وضعیت سئو آنها مانند Ahrefs، Moz و SEMRush دارای اشتراک پولی ماهیانه به دلار هستند و افزونه‌های مهم سئو باید یک بار خریداری شوند. برای حل این محدودیت می‌توان تا جای ممکن از ابزارهای رایگان سئو مانند گوگل سرچ کنسول، گوگل ترند و keyword Planner استفاده کرد. این ابزارها می‌توانند بیشتر نیازهای سئو یک کسب و کار کوچک را برطرف کنند. همچنین در ایران می‌توان ابزارهای سایت‌های سئو را به‌صورت اشتراکی خریداری کرد تا هزینه آن کاهش یابد (هر چند که این روش، خریدی قانونی و اخلاقی نیست).

محدودیت تخصص و دانش

سومین محدودیتی که کمبود بودجه باعث آن می‌شود، محدودیت در تخصص است. به دلیل ناتوانی در پرداخت حقوق بالا، نمی‌توان از متخصصان سئو در کسب و کار استفاده کرد. همچنین آژانس‌های مارکتینگ و فریلنسرهای باتجربه هم نیاز به هزینه زیادی دارند. سرمایه‌گذاری بر روی نیروهای حال حاضر سئو در سازمان و آموزش آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی این محدودیت را برطرف کند. می‌توان یک متخصص سئو را به‌صورت پاره‌وقت یا مشاوره‌ای برای تیم سئو استخدام کرد تا در مواقع لازم مشکلات اصلی و تخصصی را برطرف کند.

تکنیک‌های ارزان سئو سایت با بودجه کم

اکنون که با انواع محدودیت‌های رایج سئو در یک کسب و کار کوچک و استارتاپی آشنا شدید، می‌توان به سراغ معرفی تکنیک‌های سئویی رفت که نیاز به بودجه کمی دارند. در ادامه مقاله به این تکنیک‌ها اشاره می‌شود.

کوچک شروع کنید.

اولین موضوعی که در زمان کمبود بودجه مهم می‌شود، کوچک شروع کردن کار است. درست است که در سئو باید روی موارد زیادی کار شود، اما این کار با بودجه کم امکان‌پذیر نیست. این موضوع نباید باعث شود که کلاً کار بر روی سئو کنار گذاشته شود، بلکه می‌توان به‌صورت محدود و با قدم‌های کوچک کار را شروع کرد. شروع کردن کوچک همیشه بهتر از شروع نکردن است، پس در اولین حرکت فقط به فکر شروع سئو باشید. اگر نمی‌توانید روزی یک مقاله منتشر کنید، هفته‌ای یک مقاله منتشر کنید؛ اگر نمی‌توانید بک لینک بخرید، از استراتژی‌های لینکسازی رایگان استفاده کنید.

مشکلات فنی موجود سایت را برطرف کنید.

در ابتدا می‌توان فعالیت‌های سئو را تنها به برطرف کردن مشکلات حال حاضر سایت اختصاص داد. این کار هزینه کمی دارد و می‌تواند تأثیر زیادی بر بهبود سئو داشته باشد. کامل نبودن قالب سایت، ایندکس نشدن تمام صفحات، خطاهای ۴۰۴ صفحات، افزونه‌های اضافی یا قدیمی در سایت و مشکلات نمایش سایت در موبایل،، تعدادی از این مشکلات هستند. با ابزارهای رایگان مانند سرچ کنسول و افزونه‌های ارزانی مانند Yoast SEO می‌توان به بررسی اوضاع کلی سایت پرداخت و مشکلات موجود را شناسایی و حذف کرد.

بهینه سازی سئوی موبایل
مشاهده خطاهای فنی سئو سایت در کنسول گوگل

محتوای قبلی سایت را به‌روزرسانی کنید.

بعد از حذف مشکلات موجود سایت می‌توان به سراغ محتواهای سایت رفت و آن‌ها را بهینه کرد. این کار نیز تنها به وقت نیاز دارد و هزینه زیادی ندارد. به‌روزرسانی محتوا می‌تواند سیگنال‌های مثبتی به موتورهای جست‌وجو ارسال کند و سایت را فعال نشان دهد. همچنین کاربران سایت با دیدن محتوای به‌روز و کاربردی، رضایت بیشتری خواهند داشت که این موضوع برای سئو سایت نیز مهم است. همچنین اگر در مطالب قبلی سایت اصول سئو رعایت نشده باشد و تیترها و توضیحات مناسب نباشد، می‌توان در به‌روزرسانی با ابزارهای سئو این موارد را برطرف کرد.

به لینک‌سازی داخلی اهمیت بدهید.

تکنیک بعدی سئو که می‌توان بدون هزینه آن را انجام داد، بهینه کردن لینک‌های داخلی سایت است. گوگل از طریق بررسی لینک‌های داخلی ساختار صفحات سایت را می‌فهمد و به ارتباط این صفحات با هم پی می‌برد. همچنین با این کار، قسمت‌های مهم سایت مانند مقالات مادر و اصلی یا دسته‌بندی‌های مهم فروشگاه‌های اینترنتی به گوگل معرفی می‌شود. این کار در بهبود رتبه این صفحات و کل سایت تأثیر زیادی دارد. پس لینکسازی داخلی باید جدی گرفته شود و با لینک‌های به جا با متن لینک (انکر تکست) مناسب، صفحات سایت به هم مرتبط شوند. البته توجه شود که زیاده‌روی و قرار دادن لینک‌های بی‌مورد اصلاً توصیه نمی‌شود.

استفاده از انکر تکست در سئو
استفاده از انکر تکست در سئو

در هر زمان تنها بر روی یک موضوع تمرکز کنید.

ممکن است که روش اصولی سئو، پیش بردن هم‌زمان تمامی قسمت‌های مهم مانند سئو داخلی، تولید محتوا، لینک‌سازی خارجی و خرید رپورتاژ باشد؛ اما با وجود محدودیت‌های مالی و نیروی انسانی، در صورت انجام هم‌زمان این کارها، نمی‌توان در هیچ‌کدام پیشرفت خاصی داشت. پس بهتر است در این حالت در یک بازه زمانی مشخص، روی یک قسمت سئو تمرکز شود و تمامی منابع به آن کار اختصاص یابد. بعد از رسیدن به یک نتیجه کوچک ولی موفق، می‌توان تمرکز را از این کار به یک بخش دیگر سئو انتقال داد (یا به صورت موازی پیش برد) و به این صورت بعد از یک مدت در تمامی بخش‌ها پیشرفت کرد.

واقع‌بین باشید و اهداف درستی تعیین کنید.

منطقی و واقع‌بین بودن در محدودیت مالی بسیار مهم است؛ چرا که بلندپروازی در این حالت می‌تواند انگیزه و احساس تیم سئو را خراب کند. بنابراین اهداف موفقیت باید محدود شوند و شاخص‌های کلیدی عملکرد که برای سنجش میزان پیشرفت سئو تعیین می‌شوند باید به‌صورت واقع‌بینانه و با آگاهی بر شرایط موجود انتخاب شوند. در این حالت، بعد از رسیدن به عدد تعیین شده برای هر شاخص، روحیه مثبت به تیم منتقل می‌شود و آن‌ها با قدرت بیشتری به بقیه کار ادامه می‌دهند. یکی از موارد مهمی که در این قسمت باید توجه شود، انتخاب کلمات کلیدی واقع‌گرایانه است. کلمات کلیدی که کسب و کار شما شانسی برای گرفتن رتبه در آن‌ها ندارد، تنها بودجه محدود سئو را خراب کرده و تلاش‌های تیم را از بین می‌برد.

از مهندسی معکوس استفاده کنید.

مهندسی معکوس تکنیکی است که در همه زمینه‌ها در هنگام مواجه با محدودیت‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. در سئو نیز با مهندسی معکوس می‌توان تا حد زیادی کمبود بودجه را بی‌اثر کرد. برای این کار باید رقبای اصلی کسب و کار مشخص شده و سایت‌های آن‌ها بررسی شوند. سپس با تحلیل فعالیت‌های سئو رقبا، می‌توان اطلاعات خوبی را با هزینه کم به‌دست آورده و همان کار را در سایت خود تکرار کرد. ابزار‌هایی هستند که سایت‌های رقبا را تحلیل می‌کنند. به‌عنوان‌مثال سایت Similarweb به‌صورت رایگان اطلاعات مناسبی را ارائه می‌دهد. البته توجه شود که کپی کاری از رقبا با چشم بسته خطرات زیادی دارد و تمامی اطلاعات به‌دست آمده از تحلیل رقبا باید با آگاهی از تفاوت‌های موجود در سایت استفاده شوند.

فضای خالی محتوا را پر کنید.

یکی از تکنیک‌هایی که بعد از تحلیل رقبا و محتواهای سایتشان می‌توان اجرایی کرد، نوشتن محتوا در زمینه‌هایی است که قبلاً محتوایی در آن زمینه‌ها نوشته نشده یا محتوای ضعیفی منتشر شده است. اگر کسب و کاری در این فضای خالی محتوا خودش را نشان دهد و محتوایی غنی و کاربردی منتشر کند، می‌تواند ورودی‌های زیادی را از این طریق به دست آورد. از تکنیک محتوای موازی یعنی محتوایی که موضوع اصلی سایت نیست اما مشتریان هدف سایت به آن موضوع هم احتیاج دارند، هم می‌توان استفاده کرد. البته در تمامی این حالات باید محتوایی نوشته شود که مورد نیاز کاربر باشد، چون ممکن است در قسمتی محتوایی وجود نداشته باشد؛ اما دلیل آن عدم نیاز کاربر به آن باشد و پر کردن این فضا سودی برای سایت نخواهد داشت.

سئو محلی انجام دهید.

سئو محلی به معنای رتبه گرفتن در کلمه‌های کلیدی مرتبط با محل جغرافیای کسب و کار است. به‌ عنوان‌ مثال اگر یک سایت فروش ساعت در شهر اهواز فعالیت می‌کند، می‌تواند در کلمه کلیدی «فروش ساعت در اهواز» با هزینه کمتری نسبت به کلمه کلیدی «فروش ساعت» رتبه بگیرد. تکنیک‌های سئو محلی ساده و کم‌هزینه هستند و با اضافه کردن محل فروشگاه در سایت کسب و کارهای گوگل و همچنین اختصاص دادن چند محتوا با کلمه کلیدی دارای منطقه جغرافیایی، می‌توان به رتبه‌های برتر رسید. این کاری است که رقیب‌های بزرگ و با بودجه زیاد اهمیت کمتری به آن می‌دهند و به همین دلیل فرصت مناسبی برای کسب و کارهای کوچک و محلی است.

از خلاقیت در سئو استفاده کنید.

خلاقیت می‌تواند جایگزین خوبی برای کمبود بودجه باشد. اصطلاح بازاریابی چریکی که به روش‌های خلاقانه کم هزینه با اثر مثبت می‌پردازد به همین دلیل معروف شده است. در سئو نیز می‌توان روش‌های خلاقانه استفاده کرد و سهم ورودی خوبی نسبت به رقبا به‌دست آورد. این روش‌های متفاوت و جدید به این دلیل که توسط اکثر رقبا استفاده نمی‌شوند، می‌تواند مزیت‌های زیادی را داشته باشد. به‌ عنوان‌ مثال، سئو تصاویر با هدف گرفتن رتبه در قسمت جست‌وجوی تصویر گوگل یکی از این روش‌ها است. همچنین پیدا کردن و ایجاد اسنیپت‌های گوگل در کلمه‌های کلیدی مرتبط با سایت، راهی جدید و خلاقانه است. با کمی فکر بیرون از محدوده ثابت سئو، می‌توان به روش‌های کوچک اما مؤثری دست پیدا کرد.

FAQ Snippet
اسنیپت سوالات متداول برای افزایش نرخ کلیک در گوگل

کارآموز بگیرید.

یکی از روش‌هایی که می‌تواند محدودیت نیروی انسانی را تا حدودی برطرف کند، گرفتن کارآموز سئو است. اگر یک متخصص سئو در کسب و کار وجود داشته باشد، می‌تواند برای فعالیت‌های وقت‌گیر سئو سایت از کارآموز استفاده کرده و در ازای آن، دانش خود را در حین این فعالیت‌ها به او منتقل کند. بسیاری از کسب و کارها با گرفتن دوره‌ای کارآموز قسمتی از کارهای سئو خود را به آن‌ها محول می‌کنند و در سئو جلو می‌افتند.

استخدام کارآموز سئو
استخدام کارآموز سئو توسط کسب و کارهای کوچک

بر کلمه‌های کلیدی طولانی تمرکز کنید.

یکی از تکنیک‌های کاربردی سئو کار روی “Long Tail Keywords” یا همان کلمه‌های کلیدی طولانی است. به‌عنوان‌مثال در کلمه کلیدی «فروش ساعت» کلمات «فروش ساعت مچی هوشمند» و «فروش ساعت رولکس ارزان و های کپی» کلمات Long Tail به‌حساب می‌آیند. این کلمه‌ها به دلیل طولانی بودن، تعداد جست‌وجوی کمی دارند؛ اما ورودی‌های آن‌ها هدفمند بوده و احتمال تبدیل شدن آن‌ها به مشتری زیاد است. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ به خاطر ورودی کم، روی این کلمات کلیدی هزینه نمی‌کنند. در این حالت کسب و کارهای کوچک می‌توانند با هزینه کمتر روی این کلمات، رتبه‌های برتر را گرفته و به سودهای خوبی برسند.

اهمیت کلمات کلیدی دنباله دار
اهمیت کلمات کلیدی دنباله‌دار در سئو سایت

کلمه‌های کلیدی پرفروش را پیدا کنید.

ممکن است تعدادی کلمات کلیدی وجود داشته باشند که ورودهای زیادی برای سایت ایجاد کنند، اما درصد کمی از آن‌ها به فروش تبدیل شوند. داشتن رتبه بالا در این کلمات بازدهی خوبی نسبت به هزینه انجام شده ندارد. این موضوع برای کسب و کارهای با بودجه کم، اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که آن‌ها روی کلمات کمتری می‌توانند وقت و هزینه خرج کنند. پس اگر این کلمات، بازدهی فروش بالایی داشته باشند، در نهایت، بهترین نتیجه با بودجه کم گرفته می‌شود. برای پیدا کردن کلمه‌های کلیدی پرفروش می‌توان از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده کرد و با فعال کردن Goal و تنظیمات Ecommerce و اتصال سرچ کنسول به آنالیتیکس، میزان تبدیل ورودی‌های هر کلمه کلیدی را مشاهده کرد. در مقاله محاسبه نرخ بازگشت سرمایه سئو به این موضوع پرداخته شده است.

سئو کلاه سیاه نکنید.

شاید بعضی فریلنسرها یا آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ در مواجه با بودجه کم یک سایت، به صاحب کسب و کار پیشنهاد استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه بدهند؛ با این توجیه که این روش‌ها می‌تواند با هزینه کم، اثر زیاد و سریع داشته باشد و رتبه سایت را بالا ببرد؛ اما به‌هیچ‌وجه به دلیل محدودیت در بودجه، نباید به سراغ روش‌های کلاه سیاه و دور زدن موتورهای جست‌وجو رفت. این روش‌ها خطرناک بوده و می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری به سئو سایت بزنند و حتی اگر در کوتاه‌مدت جوابگو باشند، این موفقیت ادامه‌دار نبوده و در مجموع به ضرر کسب و کار خواهد بود.

از اعتبار بیرونی کسب و کار در جهت سئو استفاده کنید.

در بعضی اوقات، سایتی که بودجه کمی برای سئو دارد در قسمت‌های دیگر دارای اعتبار و برند است. به‌ عنوان‌ مثال یک فروشگاه فیزیکی ممکن است در بین اهالی منطقه معتبر بوده ولی سایت اینترنتی خود را به‌ تازگی راه‌اندازی کرده باشد یا اینکه صاحب یک سایت، شبکه ارتباطی قوی دارد و افراد تأثیرگذار و مهمی برای او احترام قائل می‌شوند. در این حالت می‌توان از این اعتبار برای سئو خارجی سایت و گرفتن رپورتاژ آگهی و بک لینک استفاده کرد. مثلاً از آشنایانی که صاحب سایت هستند، درخواست شود که یک متن معرفی از کسب و کار در سایت خود قرار دهند.

سئو خارجی سایت را بهینه کنید.

یکی از قسمت‌های گران و پرهزینه در سئو، بخش سئو خارجی سایت است. به‌دست آوردن بک لینک‌های معتبر و مفید برای سایت هزینه زیادی دارد و در کسب و کار با بودجه کم، فرصت اشتباه در این قسمت خیلی کم است. پس بهینه کار کردن و توجه به کیفیت کار در فعالیت‌های سئو خارجی، اهمیت زیادی دارد. سئوکار باید با گذاشتن وقت بیشتر در تحقیقات مربوط به انتخاب سایت برای رپورتاژ و ساخت بک لینک، کیفیت آن‌ها را بالا برده تا با بهترین نتیجه کسب شود.

آموزش لینک سازی خارجی
فاکتورهای مهم در لینک‌سازی خارجی

با هزینه کم، سرعت سایت را افزایش دهید.

یکی از فاکتورهای مهم سئو، میزان زمان باز شدن صفحات سایت است. بعضی از معیارهای مؤثر در سرعت سایت مانند سرور میزبان سایت، برای بهبود به هزینه زیادی نیاز دارند؛ اما بعضی معیارها هستند که با تلاش و هزینه کم می‌توانند سرعت سایت را تا حدود خوبی بالا ببرند. تمیز کردن کدهای سایت با حذف قطعات کند که درخواست‌های زیادی را به سرور ارسال می‌کند، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توان با افزونه‌های ارزان و تخصص کم آن را انجام داد.

کپی رایتنیگ را در سئو جدی بگیرید.

آخرین تکنیکی که در این مقاله معرفی می‌شود، توجه به متنی‌های تبلیغاتی سئو یعنی تیترها و توضیحات صفحات سایت است. سایت‌های بزرگ که صفحه‌های زیادی دارند برای تغییرات اساسی در تیتر و توضیح این صفحات نیاز به وقت و هزینه بسیار زیادی دارند. در مقابل، کسب و کارهای کوچک می‌توانند با وقت کمتری صفحات سایت خود را بررسی کرده و تیترها و توضیحات جذاب و مرتبطی که شانس کلیک خوردن بالاتری دارند را به مطالب خود اضافه کنند. با به‌کارگیری مهارت کپی رایتینگ در نوشتن تیتر و توضیحات صفحه، می‌توان نرخ کلیک و در نتیجه رتبه سایت را بهبود بخشید.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی تکنیک‌ها و روش‌های سئو مناسب کسب و کارهای کوچک که بودجه کمی برای سئو خود دارند، پرداختیم. با اجرایی کردن تعداد بیشتری از این تکنیک‌ها می‌توان نتایج شگفت‌انگیزی را برای این کسب و کارها به دست آورد. به نظر شما چه تکنیک دیگری در سئو سایت وجود دارد که می‌تواند با هزینه کم انجام شود و در این مقاله به آن اشاره نشده است؟ تجربه‌های خود را در این قسمت با ما در نظرات به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید برای یادگیری بیشتر ترفندها و نکات کلیدی سئو، سایر مقالات آکادمی کاپریلا (لینک‌های زیر) را مطالعه کنید.

همچنین می‌توانید مقاله آموزش جامع و رایگان سئو پیشرفته را بخوانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 6 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.