سئو 98 بازدید

کسب رتبه برتر در نتایج گوگل، تنها بخشی از دغدغه مدیران سایت‌ها به شمار می‌رود، چون به نظر می‌رسد حفظ و بهبود سئو سایت از اهمیت بالاتری برخوردار است و مدیران سایت‌ها را بیشتر به چالش می‌کشد. در این مقاله از آکادمی کاپریلا، مقاله‌ای از وبسایت معتبر backlinko.com را با هم بررسی می‌کنیم که در آن، از 17 روش بهبود سئو وبسایت برای این سایت استفاده شده و در نهایت، رشدی 88/18 درصدی در افزایش ترافیک ارگانیک گوگل بکلینکو به ارمغان داشته است.

بهبود سرعت بارگیری (loading) وبسایت

سرعت بالا آمدن سایت، تأثیر مستقیمی در سئو وب سایت درد. طبق تحقیقی که توسط دیجیتال مارکتر معروف، Neil Patel انجام شده، صفحاتی که در نتایج اول صفحه اول گوگل قرار می‌گیرند، سرعت بارگزاری بالاتری نسبت به رتبه‌های پایین‌تر از خود دارند. روش‌های متعددی برای سنجش میزان سرعت سایت وجود دارد که یکی از گزینه‌های محبوب و معتبر، Google’s PageSpeed Insights است. اگر هم می‌خواهید دلایل کندی سرعت سایت خود را بدانید، پیشنهاد ما استفاده از WebPageTest.org می‌باشد.

و اما چند نکته برای افزایش سرعت سایت:

  • عکس­های سایت­تان را فشرده کنید (حجم را کاهش دهید).
  • از هاست بهتری برای میزبانی سایت استفاده کنید (تأثیر زیادی دارد) یا از سرور مجازی استفاده کنید.
  • حجم فایل­های صفحات وبسایت خود را کم کنید.
  • اسکریپت­های غیر ضروری واسط را حذف کنید.

در سایت­تان Featured Snippets قرار دهید.

وبسایت بکلینکو در سال گذشته در 79 اسنیپت، رتبه اول گوگل را کسب کرد چون از راهکار جدیدی به نام Snippet Bait یا طعمه اسنیپت استفاده کرده بودند. برای استفاده از تکنیک Snippet Bait:

کلمه کلیدی‌ای را انتخاب کنید که در آن دارای رتبه سئو هستید. طبق گفته سایت Ahrefs در این زمینه، 99/59 درصد از featured snippetها از صفحه اول گوگل می‌آیند. در نتیجه اگر در صفحه دوم هستید، شانسی برای انتخاب به عنوان featured snippet ندارید.

در مرحله بعد، با توجه به اسنیپت‌های ویژه در نتایج گوگل، مشخص کنید به دنبال چه نوع اسنیپتی هستید:

  • اسنیپت توضیحی/تعریفی (Definition Snippet): مثل بازاریابی محتوایی چیست؟
  • اسنیپت فهرستی (List Snippet): مثل 10 ابزار برتر در حوزه سئو
  • اسنیپت جدولی (Table Snippet): مثل قیمت خدمات طراحی سایت

در آخر هم اسنیپتی از محتوا را که برای همان کادر اسنیپت ویژه طراحی شده، در صفحه خود قرار دهید (این کار، همان Snippet Bait است). وبسایت بکلینکو برای کلمه کلیدی nofollow links این کار را انجام داد و توضیح کوتاهی به مطلب اضافه کردند که برای اسنیپت مناسب بود (تصویر زیر).

آموزش بهبود سئو وبسایت

پس از دو هفته، صفحه مورد نظر در صدر نتایج جستجو و به صورت اسنپیت ویژه قرار گرفت.

روشهای بهبود سئو سایت

بهبود زمان توقف (Dwell time)

مدت زمان حضور کاربر در سایت، از فاکتورهای مهم سئو به شمار می‌رود. اگر کسی وارد سایت شما شده و فوراً از آن خارج شود، گوگل متوجه می‌‌شود که کاربر، از سایت شما راضی نبوده است و در نتیجه، رتبه آن را پایین می‌آورد. بر عکس این قضیه هم وجود دارد، کاهش نرخ پرش سایت (bounce rate) به بهبود سئو وبسایت کمک می‌کند.

آموزش سئوی وبسایت

برای آنکه از خروج فوری بازدیدکنندگان از سایت خود جلوگیری کنید، می‌توانید در صفحات خود از ویدئو استفاده کنید. در سایت بکلینکو، مقایسه‌ای بین صفحات دارای ویدئو و بدون ویدئو انجام شد که مشخص شد نرخ پرش صفحات دارای محتوای ویدئویی، 11/2 درصد کمتر از صفحات بدون ویدئو است.

آموزش بهبود سئو سایت

استفاده از پیوندهای سایت (Sitelinks)

یکی از راه‌های بهبود سئو وب سایت، افزایش نرخ کلیک (CTR) در نتایج گوگل است. برای اینکار علاوه بر اصلاح عنوان و توضیحات سئویی صفحه، می‌توان از قابلیت Sitelinks هم استفاده کرد. احتمالاً وقتی نام وبسایت‌های بزرگ را در گوگل جستجو می‌کنید، زیر لینک آن سایت، پیوندهایی مشابه زیر هم مشاهده می‌کنید.

آموزش بهبود سئو سایت

این پیوندها هم برای صفحه اصلی سایت و هم صفحات داخلی و حتی مقالات سایت هم قابل نمایش در گوگل هستند.

سئوی سایت آسان

برای اینکه این پیوندها را در نتایج خود قرار دهید، ساده‌ترین راه، استفاده از فهرست مطالب است. فهرست مطالب شما باید دارای لینک پرش به بخش مورد نظر در مقاله باشد تا گوگل بتواند هر سرفصل را به عنوان یک Sitelink شناسایی کند. استفاده از فهرست مطالب، حدود 15 درصد نرخ کلیک سایت بکلینکو را افزایش داد. اگر سایت وردپرسی دارید، بهترین و محبوبترین افزونه فهرست محتوا، این افزونه رایگان است.

افزایش سئو سایت

بهبود سئو وبسایت با ایجاد محتوای لینک‌­پذیر

صاحبان سایت‌ها و وبلاگها به مطالب خوب اینترنت، لینک (بک‌لینک) نمی‌دهند، آنها به مطالبی که منبع هستند، لینک می‌دهند. چند سال پیش مقاله‌ای در مورد سرچ کنسول گوگل در سایت بکلینکو منتشر شد که محتوای باکیفیت و کامل داشت که از طراحی اختصاصی هم برخوردار بود. با این وجود، فقط 353 دامنه به این مطلب لینک دادند. از طرف دیگر، تقریباً هم‌زمان با مقاله سرچ کنسول، مقاله‌ای در مورد سئوی جستجوی صوتی (موضوعی جدید و با رقابت کم) منتشر کردند که محتوایی عالی داشت اما 1210 دامنه به آن لینک دادند (حدود 3/5 برابر مقاله کنسول).

آموزش بهبود سئو سایت رایگان

تفاوت این دو مقاله از نظر کیفیت محتوا نبود، بله نوع دو مطلب تفاوت داشت. مقاله کنسول مقاله‌ای آموزشی بود اما مقاله جستجوی صوتی، نتیجه تحقیق و مطالعه موردی بود که از نظر منبع موثق آموزشی، گزینه خوبی به شمار می‌رفت و توانست بک‌لینک بیشتری به دست آورد.

جایگاه بهتری در نتایج جستجو (SERP) بدست آورید.

اگر یک کلمه خاص برای وبسایت شما ترافیک یا فروش بالایی می‌آورد، برای بهبود سئو سایت در آن کلمه می‌توانید از پتانسیل یوتیوب یا آپارات استفاده کنید. پست زیر با کلمه کلیدی “how to get more traffic” در وبسایت بکلینکو منتشر شد که در جایگاه 4 صفحه نخست گوگل قرار گرفت (چون گوگل در ابتدا ویدئوهای مرتبط با آن کلمه کلیدی را از یوتیوب نمایش می‌داد). به همین دلیل ویدئویی برای آن مقاله تهیه و در یوتیوب منتشر شد با نکات بهینه‌سازی سئو ویدئو، این ویدئو و پست آن در جایگاه بهتری قرار گرفتند.

بهبود سئو وبسایت

روی کلمات کلیدی «موضوع + آمار و ارقام» سئو کنید.

موضوعی که صاحبان سایت‌ها، رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن علاقه‌مندند را پیدا کرده و مطلبی با آمار موثق در آن مورد منتشر کنید. این کار سبب می‌شود تا بک لینک‌های زیادی به دست آورید (چون به آمارهای شما لینک منبع می‌دهند). به عنوان مثال:

  • همه چیز راجب وام مسکن + آمار به تفکیک هر استان
  • کدام ورزشکاران دوپینگ کردند؟ + آمار به تفکیک هر کشور

محتوای قدیمی را برای کاربر هدف، بهینه‌­سازی کنید.

بسیاری از محتواهای ما هیچ بازدیدی از گوگل نمی‌گیرند و در رتبه‌بندی کلمات کلیدی هدف، جایگاهی ندارند. یکی از دلایل احتمالی این امر، این است که محتوا مطابق با سلیقه و نیاز مخاطب هدف نیست. باید این مقالات را با توجه به گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل شناسایی کرده و بروزرسانی کنید.

در سال 2015 پستی در سایت بکلینکو منتشر شد که هدف آن، سئو شدن برای کلمه کلیدی “SEO Campaign” بود که در اواسط صفحه نخست گوگل جا گرفت. پس از مدتی، رتبه و بازدید آن کاهش پیدا کرد و این کاهش، ادامه داشت. پس از بررسی بیشتر، متوجه شدند که محتوای مقاله مورد پسند مخاطب نبوده و فقط در مورد یک راهکار (روش Guestographics) صحبت شده بود. مطلب مذکور بازنویسی شد و مطالب جدید و بروز به آن اضافه شد تا آنکه جز سه رتبه اول گوگل قرار گرفت.

راهنمای جامع بهبود سئو سایت

سعی کنید همکاری­ محتوایی داشته باشید.

می‌توان بازاریابی محتوایی و سئو را مشترکاً با سایت دیگری انجام دهید. وقتی دو مجموعه با همکاری یکدیگر مقاله‌ای منتشر کنند، کاربران هر دو سایت از آن مطلب دیدن کرده و تعداد اشتراک‌گذاری‌ها، بک لینک‌ها، نظرات و … افزایش پیدا می‌کند که این تعاملات در بهبود سئو سایت موثر است.

آموزش بهبود سئو سایت

وبسایت بکلینکو با همکاری سایت BuzzSumo مطلبی در خصوص بازاریابی محتوایی منتشر کرد که توانست ترافیک زیادی به دست آورد.

روشهای بهبود سئو وبسایت

محتوا را برای قالب‌های محتوایی دیگر استفاده کنید.

این قسمت را از زبان موسس بکلینکو بشنوید: «سال 2019، متوجه اشتباه بزرگی شدم؛ این­که هر وقت نوشتن پست، ویدئو یا خبرنامه­ جدیدی را شروع می­‌کردم همه چیز را از صفر می‌­نوشتم، یعنی حدود 14 روز زمان می‌­برد تا فقط یک پست وبلاگ را بنویسم. از آن­جائی که محتواهای بسیار زیادی در کانال یوتیوبم داشتم که مورد پسند مردم بود، تصمیم گرفتم پست بعدی وبلاگم را براساس ویدئویی محبوب از کانال یوتیوبم بنویسم: ویدئویی درخصوص جذب مخاطب (subscriber) بیشتر برای کانال یوتیوب».

تبدیل ویدئو به یک پست وبلاگ هم زمان‌بر می‌باشد اما می‌توان با زمانی بسیار کمتر از شروع یک محتوا از صفر، آن را تهیه و منتشر کرد. پست مذکور در سایت بکلینکو توانست جز 3 گزینه اول گوگل قرار بگیرد و ماهانه ترافیک زیادی برای آن سایت به ارمغان آورد.

از استراتژی لینک‌سازی با لینک‌های شکسته استفاده کنید.

همانطور که در مقاله‌های «آموزش سئو خارجی سایت» و «بک لینک سایت چیست؟» توضیح دادیم، یکی از روش‌های لینکسازی، شناسایی لینک‌های شکسته مرتبط در سایر سایت‌ها است. وبسایت بک لینکو از این روش استفاده کرده و نتیجه گرفته است. در ابتدا، محتوایی از سایت خود که می‌دانید مورد اقبال کاربران قرار گرفته و کیفیت بالایی دارد را انتخاب می‌کنیم (مثلاً در مورد بازاریابی محتوایی)، سپس وبسایت‌های مرتبط با آن موضوع را انتخاب کرده و در سایت‌های سنجش سئو مثل Ahrefs، لینک‌های خارجی شکسته آنها را شناسایی می‌کنیم.

آموزش بهبود سئو سایت

سپس به صاحب آن سایت پیام داده و ضمن اطلاع دادن از آن لینک شکسته – که موضوعی مشابه مقاله ما دارد – مقاله خودمان را برای لینک دادن به صاحب آن سایت پیشنهاد می‌کنیم.

با کمک ابزار « link intersect» فرصت‌های لینکسازی را پیدا کنید.

متاسفانه به دلیل نرخ دلار، استفاده از ابزارهای سئو برای کاربران ایرانی مقرون به صرفه نیست. یکی از قابلیت‌های خوبی که برای لینکسازی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، قابلیت Link Intersect است که در سایت‌های آنالیز بک لینک وجود دارد. Link Intersect به ما کمک می‌کند تا سایت‌هایی که به رقبای ما لینک داده‌اند را شناسایی کرده و سایت خود را به آنها معرفی کنیم.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، در این ابزار دامنه سایت‌های رقیب بکلینکو درج شده تا هر سایتی که به سه سایت موجود (رقبای بکلینکو) لینک داده اما به سایت آنها لینک نداده‌اند را شناسایی کند.

راهنمای سئو سایت

کلمات کلیدی جدید پیدا کنید.

برای جذب ترافیک بیشتر و بهبود سئو سایت، می‌توانید کلمات کلیدی که رقابت کمتری دارند اما احتمال می‌رود محبوبیت بیشتری پیدا کنند را شناسایی کنید. مثلاً طبق تجربه سایت بکلینکو، رقابت در کلمه کلیدی voice search پایین بوده و توانسته با یک مقاله ارزشمند و کامل، در عرض یک هفته در صفحه نخست گوگل جا بگیرد. قطعاً برخی از کلمات کلیدی کم‌رقابت به دلیل میزان جستجوی کم، ارزش تولید محتوا و سئو را ندارند اما می‌توان با مجموعه‌ای از همین کلمات و کسب رتبه در آنها، به بهبود کلی سئو سایت خود کمک کنیم.

از مفاهیم بصری استفاده کنید.

برای درک بهتر مخاطب از مطلب، می‌توان مطلب را به جدول، نمودار، آموزش تصویری یا اینفوگرافیک تبدیل کرد. این کار نه تنها به جلب رضایت مخاطب از مطلب منجر خواهد شد، بلکه احتمال گرفتن بک لینک آن مطلب هم افزایش پیدا می‌کند.

از واژه‌­نامه­‌های صنایع مختلف، برای ایده­ کلمات کلیدی جدید استفاده کنید.

هر حوزه کاری، واژه‌های تخصصی زیادی دارد که هر کدام می‌تواند به موضوع یک مقاله تبدیل شده و از آن برای بهبود سئو سایت استفاده کرد. مثلاً برای وبسایتی در حوزه معماری، می‌توان کلمه «معماری» را به عنوان کلمه کلیدی اصلی (seed keyword) در نظر گرفت و با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی (keyword research tool)، کلمات کلیدی مرتبط با این حوزه را شناسایی کرد.

روش دیگر این است که لینک وبسایت رقبا را با استفاده از این ابزارها آنالیز کنیم تا با توجه به محتوای صفحات آن، کلمات کلیدی جدید به ما پیشنهاد داده شود.

 به دنبال کلمات کلیدی پرسشی باشید.

سوالاتی که مردم در گوگل، شبکه‌های اجتماعی و یا بخش نظرات سایت‌های مختلف مطرح می‌کنند، می‌تواند به موضوعی برای مقالات جدید شما و به عنوان کلمه کلیدی جدید انتخاب و استفاده شود.

روی کلمات کلیدی نام برندها تمرکز کنید.

نام بعضی از سایت‌ها به واسطه برند خود، در گوگل جستجو می‌شود و این جستجو، حجم بالایی نیز دارد. برای استفاده از ترافیک نام برندهای مرتبط با حوزه کاری خود، می‌توان روی کلمات کلیدی مرتبط با آنها سئو کرد. البته احتمال آنکه مطلب شما در رتبه اول این کلمات قرار بگیرد بسیار کم است اما حضور در صفحه اول هم می‌توان به بهبود سئو سایت منجر شود. به عنوان مثال می‌توان برای برند اسنپ، مقالاتی با کلمات کلیدی زیر منتشر کرد:

جمع‌بندی روش‌های بهبود سئو سایت

سئو به فاکتورها و تکنیک‌های زیادی بستگی دارد که باید به طور مستمر در نظر گرفته شود. در این مقاله سعی کنیم عواملی که بر بهبود سئو سایت موثر هستند اما منطق بر تجربه موفق افراد و سایت‌های سرشناس بودند را به شما معرفی کنیم. استفاده از تکنیک‌هایی که در عمل، جواب داده و توانسته‌اند با آن روش‌ها سئوی سایت خود را ارتقا دهند، می‌تواند صفحات سایت ما را به رتبه‌های برتر گوگل نزدیک کند. در صورت علاقه‌مندی به یادگیری بیشتر در زمینه سئو، مقاله آموزش جامع و رایگان سئو پیشرفته را بخوانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.