گوگل آنالیتیکس ابزار شرکت گوگل برای آمارگیری و تحلیل اطلاعات سایت برای اهداف بازاریابی است. در اکتبر سال ۲۰۲۰ بود که گوگل خبر از انتشار نسخه جدیدی از گوگل آنالیتیکس با نام GA4 داد. این نسخه، تفاوت‌های زیادی با نسخه قبلی خود یعنی universal داشته و به صورت آزمایشی عرضه شد؛ به این معنی که نسخه قدیم در کنار GA4 همچنان کار می‌کند و کاربران می‌توانند از هر دو آن‌ها استفاده کنند. در این مقاله از آکادمی کاپریلا به تغییرات اصلی که در این نسخه جدید به وجود آمده است پرداخته می‌شود و در کنار آن، سؤال‌‌های اساسی که ممکن است در هنگام آشنایی با این نسخه برای شما به وجود بیاید، جواب داده خواهد شد.

پیش‌نیاز آنالیتیکس نسخه 4

برای آشنایی با ماهیت، عملکرد و بخش‌های نسخه GA4، باید با نسخه قبلی آنالیتیکس آشنایی داشته باشید. برای این منظور، می‌توانید مقاله آموزشی گوگل آنالیتیکس چیست؟ را مطالعه کرده و یا از دوره آموزشی ویدئویی گوگل آنالیتیکس در وبسایت فرادرس استفاده کنید.

این دوره آموزشی در سه ساعت آموزش ویدیویی، شما را با مفاهیم و اصطلاحات اولیه، بخش‌های مختلف و عملکرد آنها و نیز داده‌خوانی در گوگل آنالیتیکس آشنا می‌شود.

ساختار اصلی گوگل آنالیتیکس نسخه GA4

این نسخه تفاوت زیادی در جزئیات نسبت به نسخه قبل داشته اما یک تغییر اساسی و بنیادی در این به‌روزرسانی وجود داشت. نسخه universal آنالیتیکس برای سایت بر اساس Page view یا بازدید صفحه کار می‌کند و تمام اطلاعات ثبت شده از کاربران و مسیر حرکت آن‌ها بر پایه صفحاتی است که از سایت بازدید کرده‌اند.

در اپلیکیشن‌ها اما ورودی اطلاعات به این شکل نبوده و بر پایه رویدادها (Events) جمع‌آوری می‌شدند. هر اقدامی که کاربر در یک اپلیکیشن انجام می‌داد به شکل رویداد به سمت نسخه اپلیکیشن گوگل یعنی فایربیس فرستاده می‌شد. این جدایی دو سیستم باعث شده بود که گوگل نتواند بین یک سایت و اپلیکیشن مربوط به یک کسب و کار، پیوستگی آمار داشته باشد. به همین دلیل در نسخه جدید خود برای رسیدن به این یکپارچگی، در سایت نیز رویداد را پایه آمارگیری قرار داده و آمار اپلیکیشن‌ها را وارد آنالیتیکس کرد.

آموزش کار با گوگل آنالیتیکس GA4

به عنوان نتیجه‌گیری باید گفت در GA4 می‌توان اطلاعات سایت و اپلیکیشن را در کنار هم تحلیل کرد و همچنین دست بازاریاب‌ها برای ساخت گزارش‌های اختصاصی و مورد نیاز خود بسیار باز است اما دیگر خبری از گزارش‌های اولیه و ساده نسخه universal نخواهد بود. به صورت خلاصه، GA4 کار را برای کاربران مبتدی خود سخت کرده اما امکانات بی‌نظیری را در اختیار کاربران حرفه‌ای قرار داده است.

نکات نصب اکانت گوگل آنالیتیکس GA4

بعد از انتشار این نسخه جدید سؤال‌‌های زیادی در مورد نصب و راه‌اندازی این نسخه در کنار نسخه قبلی پیش آمد که در این قسمت به آن‌ها جواب داده می‌شود.

در صورت ساخت اکانت جدید، کدام نسخه نصب خواهد شد؟

در حال حاضر در هنگام ثبت‌نام در گوگل آنالیتیکس نسخه جدید به صورت پیش فرض نصب خواهد شد. اما کاربران می‌توانند در مرحله دوم ثبت‌نام و بعد از تعیین نام اکانت با زدن گزینه Show Advanced option و روشن کردن دکمه نسخه universal به صورت همزمان هر دو نسخه را ثبت‌نام کنند.

چگونه می‌توان در کنار نسخه universal برای یک سایت، GA4 را هم نصب کرد؟

اگر در حال حاضر یک اکانت گوگل آنالیتیکس نسخه قدیمی برای سایت خود دارید می‌توانید به راحتی به شکل یک دارایی (Property) جدید به امکانات GA4 نیز دسترسی داشته باشید. برای این کار، از منوی آنالیتیکس و گزینه Admin می‌توانید با کلیک بر روی GA4 Setup Assistant مراحل نصب نسخه جدید را شروع کنید.

برای سایتم کدام نسخه را داشته باشم؟ آیا به هر دو نسخه نیاز است؟

شاید مهم‌ترین سؤال‌ کاربران این باشد که آیا باید به نسخه جدید مهاجرت کنم یا خیر؟ به دلیل این که GA4 بسیار جدید بوده و هنوز در مرحله آزمایش است و همچنین تغییرات اساسی و بزرگ داشته و یادگیری و سازگار شدن با آن احتیاج به زمان زیادی دارد، بهتر است همچنان تا زمانی که نسخه universal جوابگو بوده، آن را کنار نگذارید.

قابلیتهای جدید گوگل آنالیتیکس GA4

اما چون نسخه جدید امکانات زیادی را به صورت رایگان به شما می‌دهد، فعلاً این نسخه را هم نصب کرده و آمار سایت خود را به هر دو نسخه قدیم و جدید ارسال کنید. در این صورت هم می‌توانید کم‌کم روی نسخه جدید کار کرده و آن را یاد بگیرید و هم زمانی که این نسخه کامل‌تر شد و تصمیم به مهاجرت به آن گرفتید، آمارهای اولیه سایت در آن وجود داشته و لازم نباشد که از صفر شروع کنید. به این نکته توجه کنید که آمارهای سایت قابل انتقال از نسخه قدیم به جدید نیستند و اگر هر چه زودتر نسخه جدید را نصب کنید در آینده آمارهای بیشتری خواهید داشت.

ویژگی‌های گوگل آنالیتیکس نسخه GA4

همان‌طور که گفته شد این نسخه بر پایه رویدادها عمل کرده و گزارش‌های اولیه در آن بسیار کم است. در این حالت، خود کاربر باید بر اساس داده‌هایی که به سمت آنالیتیکس ارسال می‌شود گزارش‌های خود را ساخته و آن‌ها را تحلیل کند. همچنین در منو و ظاهر نسخه جدید تغییرات زیادی انجام شده که در این قسمت مقاله به آن‌ها اشاره می‌شود.

تغییرات گوگل آنالیتیکس 4

منوی متفاوت

منو آنالیتیکس جدید تفاوت‌های زیادی نسبت به قبل خود کرده است. قسمت Audience به User تبدیل شده است و بر خلاف قبل که زیر منو بزرگی داشت تنها دارای دو گزینه دموگرافیک و تکنولوژی است. همین اتفاق برای قسمت جذب مخاطب Acquisition هم افتاده است.

قسمت Behavior به Engagement تغییر کرده و خبری از گزارش‌های صفحات ورود و خروج کاربران نیست و تنها می‌توان رویدادها را مشاهده کرد. همچنین قسمت Retention برای گزارش میزان بازگشت کاربران به سایت اضافه شده است.

بخش مهمی که در منو اضافه شده Analysis هست که گزینه Analysis hub در آن وجود دارد. در این قسمت می‌توانید به صورت کاملاً حرفه‌ای گزارش‌های مخصوص خود را با پارامترهای مختلف ساخته و رفتار کاربران سایت خود را تحلیل کنید. این قسمت قبلاً تنها در نسخه پولی آنالیتیکس با نام ۳۶۰ در دسترس بود اما در این نسخه به صورت رایگان قرار داده شده است.

آموزش آپدیت گوگل آنالیتیکس GA4

ردیابی رویدادها به شکل جدید

اگر با ردیابی رویداد در نسخه universal آشنایی دارید، می‌دانید که برای این کار باید از ابزار گوگل تگ منیجر استفاده کرده و رویداد را به همراه اطلاعاتی با نام‌های Category ،Label و Action به آنالیتیکس ارسال کنید. در GA4 رویدادها کاملاً تغییر کرده و تنها دارای مشخصه پارامتر هستند. رویدادهای نسخه جدید به صورت کلی به چهار قسمت زیر تقسیم می‌شوند:

  • Automatic Event: رویدادهایی که به صورت خودکار بدون هیچ کار اضافه‌ای ردیابی می‌شوند، مانند اولین بازدید کاربر.
  • Enhanced measrment: قابلیتی که با فعال شدن می‌تواند رویدادهای پرتکرار مانند کلیک لینک‌های خارجی و دانلود فایل را بدون ابزار اضافه ردیابی کند.
  • Recommended Event: رویدادهایی که نام آن‌ها توسط گوگل پیشنهاد شده و باید توسط تگ منیجر ردیابی شوند. در صورت استفاده از نام‌های پیشنهادی گوگل می‌توان به قوی شدن هوش مصنوعی آنالیتیکس کمک کرد.
  • Custom Event: هر رویداد دیگری که جز گزینه‌های بالا نباشد. این رویدادها نیز باید توسط گوگل تگ منیجر ردیابی شوند.

شما باید هر اتفاقی که برایتان مهم است را توسط یکی از روش‌های بالا ردیابی کرده تا بتوانید در نسخه جدید رفتار کاربران خود در سایت را مشاهده کنید.

گوگل آنالیتیکس G4

حذف گزینه‌های “View” و “Goal” ،”Filter”

اگر به قسمت Admin نسخه جدید سر بزنید خواهید دید که بخش View وجود نداشته و کاربران نمی‌توانند View‌های مختلف داشته باشند. همچنین فیلترها به شکل قبل در دسترس نبوده و تنها در خود گزارشات اختصاصی می‌توان از فیلتر استفاده کرد. بخش هدف‌ها نیز وجود نداشته و به Conversion تبدیل شده است. در این حالت نمی‌توانید برای سایت هدف تعیین کنید و باید رویدادهایی که برای قیف‌های بازاریابی سایت خود مهم هستند را به عنوان Conversion معرفی کنید تا در گزارش‌ها بتوانید قیف‌های بازاریابی مخصوص بسازید.

آموزش گوگل آنالیتیکس G4

پیشرفت Insight‌

قسمت Insight در نسخه قدیمی آنالیتیکس به وجود آمد تا با کمک هوش مصنوعی بتواند خودش تحلیل‌هایی از آمار سایت کرده و نتایج کاربردی را ارائه دهد. در نسخه جدید، گوگل سعی کرده است که هوش مصنوعی خودش را قوی‌تر کرده و از اطلاعات رویدادهای سایت برای یادگیری استفاده کند. در این حالت قسمت Insight هوشمندانه‌تر شده و هر روز نیز پیشرفت خواهد کرد.

آموزش نسخه جدید گوگل آنالیتیکس G4

سازگاری بهتر با گوگل ادز و BigQuery

در آنالیتیکس جدید می‌توانید به راحتی اکانت گوگل ادز خود را به اکانت GA4  وصل کنید. با این کار می‌توانید اطلاعات خوبی از کمپین‌های خود به‌دست آورده و بهترین کانال‌های بازاریابی را برای سایت خود پیدا کنید. همچنین در این نسخه، گوگل در منوی خود قابلیت اتصال داده‌های آنالیتیکس به سیستم BigQuery را قرار داده است. با این کار می‌توانید داده‌های بزرگ و پیچیده را تحلیل کرده و برای فروشگاه‌های بزرگ نمودارها و گزارش‌های خوبی بسازید.

امکانات گوگل آنالیتیکس G4

نکات پایانی از GA4

قطعاً آشنایی با نسخه گوگل آنالیتیکس G4 بسیار گسترده‌تر از مباحث این مقاله است و برای تسلط کامل بر بخش‌های آن به آموزش‌های بیشتری نیاز است. اما سعی کردیم در مقاله‌ای مختصر و مفید، ابهامات اولیه در مورد آپدیت جدید گوگل آنالیتیکس را برطرف کنید.

در قسمت آخر مقاله برای جمع‌بندی ویژگی‌های نسخه جدید گوگل آنالیتیکس، خلاصه‌ای از مطالب مهم به شکل نکته‌های زیر آورده شده است:

  • نسخه GA4 بسیار پیشرفته و حرفه‌ای‌تر از نسخه قبل خودش است اما در حال حاضر به صورت آزمایشی در حال کار بوده و هنوز به زمان احتیاج داشته تا بتوان تنها از این نسخه استفاده کرد.
  • تا آن زمان بهتر است GA4 را نصب کرده و داده‌های سایت را به سمت آن ارسال کرد تا وقتی که قرار به استفاده از آن شد، اطلاعات در آن وجود داشته باشد.
  • GA4 نیاز به کاربران حرفه‌ای داشته که بدانند قرار است که چه استفاده‌ای از اطلاعات سایت بکنند. در آینده نیاز به متخصصان آنالیتیکس بیشتر شده و برای بازاریاب‌ها می‌تواند فرصت مناسب کاری را به وجود آورد.
  • رویدادها به همراه پارامترهای اختصاصی خودشان به مهم‌ترین عنصر در GA4 تبدیل شده‌اند. به همین دلیل یادگیری دقیق کار با آن‌ها و استفاده درست در گزارش‌های اختصاصی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که بازاریاب‌ها باید در نظر داشته باشند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.