سئو 176 بازدید

در این مقاله از آکادمی کاپریلا می‌‌‌‌‌‌خواهیم با شما در مورد خرید انبوه لینک و مزرعه لینک (Link Farm) صحبت کنیم، تکنیکی خطرناک که ممکن است مدیران سایت بدون اطلاع از عواقبش، آن را برای افزایش رتبه سئو سایتشان به کار ببرند. با توجه به ریسک و خطراتی که این تکنیک سئویی به همراه دارد، قصد داریم در اینجا اطلاعات کاملی از آن را به شما ارائه دهیم. از آنجا که خرید لینک به صورت مزرعه لینک یا همان لینک فارم مورد تایید گوگل نیست و قوانین آن را نقض می‌کند، در دسته تکنیک‌های سئو کلاه سیاه جای می‌گیرد و می‌تواند سایت را برای همیشه از نتایج جستجوی گوگل حذف نماید.

مزرعه لینک (لینک فارم) چیست؟

اصطلاح و نام مزرعه لینک، تا حدی مفهوم آن را آشکار می‌کند که یک مزرعه‌ای از پر از لینک است که محصول نهایی آن، حجم انبوهی از بک لینک خواهد بود. در دنیای بازاریابی آنلاین و سئو، به طور دقیق، مزرعه لینک به مجموعه‌ای از وب سایت‌ها گفته می‌شود که مستقیماً با یکدیگر تبادل لینک می‌کنند و فقط به هدف ایجاد و تبادل لینک ساخته شده‌اند. در مزرعه لینک، سایت‌ها با هدف نمایش و ارائه محتوای با کیفیت و ارائه اطلاعات مفید به کاربران ایجاد نشده‌اند، بلکه می‌خواهند فقط با تبادل لینک، رتبه بهتری را در نتایج جستجوی گوگل به دست آورند.

بسیاری از افراد مزرعه لینک را به کار می‌برند بدون اینکه بدانند این روش، یک تکنیک کلاه سیاه است و چه عواقب جبران‌ناپذیری را به سایتشان وارد می‌‌کند. اما این نکته را نیز باید یادآور شویم که تبادل لینک به صورت طبیعی، یک تکنیک کلاه سیاه نیست (هر چند گوگل به آن حساس شده چون لینک‌ها به طور ارگانیک ساخته نشده‌اند)، بلکه از روش‌های سئوی کلاه سفید به منظور افزایش رتبه و دریافت ترافیک بیش‌تر، به شمار می‌رود. اقداماتی مثل رپورتاژ آگهی، ایجاد اکانت و حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی، تبادل لینک دوطرفه با سایت‌‌های معتبر و مرتبط، دریافت بک لینک از سایت‌های با کیفیت و … را می‌توان در این ارتباط مثال زد.

خرید لینک و مزرعه لینک، اقدام به لینکسازی و ایجاد بک لینک به صورت مصنوعی و زیاد در مدت زمان کوتاه می‌‌کند. درسته که مزرعه لینک به سرعت بهبود رتبه سایت را افزایش می‌دهد، اما در عین حال گوگل متوجه مصنوعی بودن لینک‌ها شده و در نهایت منجر به جریمه و حذف سایت از نتایج جستجوی گوگل می‌شود.

آموزش مزرعه لینک

خرید لینک انبوه یا ساخت لینک به صورت لینک فارم مطابق با قوانین و الگوریتم‌‌‌های گوگل نیست و از جمله اقدامات ممنوعه در سئو سایت به شمار می‌رود که باید از آن پرهیز کرد. تصور نکنید که در این مورد می‌توان گوگل را فریب داد، زیرا که ربات‌های گوگل بسیار هوشمند بوده و می‌توانند لینک‌‌ها و بک‌لینک‌های مصنوعی بی‌کیفیت را تشخیص داده و سایت‌های متخلف را از نتایج جستجوی گوگل حذف کنند.

انواع مزرعه لینک چیست؟

سایت‌هایی که به عنوان مزرعه لینک توسط گوگل شناسایی می‌شود، دو نوع بوده و به دو روش ساخته‌ می‌شوند. به بیان دیگر یکی از این دو شرط زیر، سایت را به مزرعه لینک تبدیل می‌کند.

مزرعه لینک دستی

سایت‌های خرید و فروش لینک، مزرعه لینک دستی را شکل می‌دهند. روش‌های درآمدی سایت‌های خرید و فروش لینک، فروش لینک‌های انبوه با قیمت ارزان می‌باشد. یعنی آن‌ها به سایت‌ها حجم انبوهی از لینک‌ها را با قیمت ارزان می‌فروشند و سایت خریدار در یک مدت زمان کوتاه صدها بک لینک دریافت خواهد کرد، ولی بک لینک‌هایی که با کیفیت و معتبر نیست و مصنوعی بودن آن برای گوگل قابل تشخیص می‌باشد. در اینجا مزرعه لینک پدید آمده است که نقش اصلی آن، همان سایت‌های خرید و فروش لینک هستند. فقط به هدف خرید و فروش لینک ایجاد شده‌اند و هیچ محتوای و یا اطلاعات مفیدی را برای ارائه به کاربران ندارند.

مزرعه لینک غیر دستی

مزرعه لینک غیر دستی را سئوکاران سیاه شکل می‌‌دهند، آن‌ها برای اینکه بتوانند سایت‌‌های طرف قرارداد خود را به رتبه نخست نتایج جستجوی گوگل برسانند، در صفحات زیادی بدون اینکه به کیفیت و موضوع آن توجه داشته‌ای باشد، لینک قرار می‌دهند و بعضی از آنها با استفاده از ربات‌ها و نرم‌افزارها، لینک‌ها را به طور خودکار در سایت‌ها و وبلاگ‌ها منتشر می‌کنند. این امر موجب می‌شود برای سایت طرف قرارداد یک سئوکار، در مدت زمان کوتاه، بک لینک‌های زیادی ایجاد شده و رتبه سایت افزایش پیدا کند و به جایگاه‌های نخست نتایج جستجوی گوگل برسد. خوب حالا اشکال این کار کجاست؟ اشکال و مساله اساسی این است که الگوریتم‌های هوشمند گوگل می‌توانند به سرعت این بک لینک‌های مصنوعی بی‌کیفیت را تشخیص دهند و رتبه سایت را افت دهند و یا حتی به طور کلی از نتایج جستجو حذف نمایند. با این روش شاید بتوان برای زمان کوتاهی موتورهای جستجو را فریب داد و رتبه سایت را بهبود بخشید، اما بلافاصله توسط گوگل شناسایی شده و صدمات جبران ناپذیری به سایت وارد می‌کند.

مزیت‌‌های مزرعه لینک یا ریسک خطرات جبران‌ناپذیر آن؟

اگر تا اینجای مقاله را با ما همراه بوده باشید و مفاهیم آن درک کرده باشید، خودتان باید بدانید که ریسک و خطرات جبران ناپذیر مزرعه خرید لینک بر مزیت‌ کوتاه مدت و ناپایدار آن ارجح‌تر خواهد بود. توصیه ما نیز بر این است که از مزرعه لینک اجتناب کرده و ریسک‌های آن را فراموش نکنید. برای افزایش رتبه سایت می‌توانید از تکنیک‌ها و روش‌های جایگزین بهتری برای لینکسازی استفاده نمایید، روش‌هایی که شاید کمی زمان‌بر باشد، اما به صورت امن و پایدار رتبه سایت را افزایش داده و ترافیک زیادی را به همراه می‌آورد.

 ۴ دلیل برای منع استفاده از مزرعه لینک

برای اینکه با خطرات مزرعه لینک بیش‌تر آشنا شوید، ما در اینجا به دلایلی که استفاده از مزرعه لینک را منع می‌کند، اشاره کردیم.

دریافت لینک از سایت‌‌های نامرتبط نه تنها مزیت نیست، بلکه یک عامل مخرب سئو به شمار می‌رود.

در دنیای سئوی خارجی سایت، دریافت بک لینک از اهمیت زیادی برخوردار است و گوگل آن را در رتبه‌بندی سایت‌ها به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر می‌گیرد. اما نباید فراموش کرد هر بک لینکی از نظر گوگل ارزشمند نیست. بک لینک‌های بی‌کیفیت و نامرتبط، از سایت‌هایی با ویژگی‌های زیر، نه تنها ارزشی را به سایت اضافه نمی‌کند، بلکه از اعتبار سایت کم کرده و به آن صدمه می‌زنند.

  • محتوای کم و بی‌کیفیت
  • عمر دامنه کم
  • اسپم اسکور بالا
  • تعداد زیادی لینک در صفحات
  • عدم ارتباط موضوعی بین سایت‌ها (مثلاً سایت آموزش آشپزی شما از سایت محتوایی خودرو لینک بگیرد.)
  • احتمال حذف شدن بک لینک در آینده

مزرعه‌های لینک با ایجاد لینک‌های نامرتبط، ریسک زیادی را برای سایت‌ها ایجاد می‌‌کنند.

لینک فارم چیست

دریافت تعدادی زیادی لینک، سایت را اسپم می‌کند.

شما باید به تعداد، کیفیت و ارتباط موضوعی بک‌لینک‌های هر صفحه از سایت خود توجه زیادی داشته باشید. اگر صفحه و یا صفحاتی از سایت شما، تعداد زیادی بک لینک داشته باشد، به عنوان اسپم توسط گوگل شناسایی شده و به دام مزرعه لینک گرفتار می‌شوید.

تبادل لینک با هر سایتی و تحت هر شرایطی ارزشمند نیست.

تبادل لینک، روشی است که بسیاری از کارشناسان سئو آن را به کار برده و یک تکنیک مفید در سئو می‌دانند. اما با این حال همه کارشناسان با مفید بودن تبادل لینک موافق نیستند. به طور کلی با توجه به قوانین موتورهای جستجو، می‌توان گفت که تبادل لینک فقط در شرایط خاص یک روش سئویی مفید به شمار رفته و موجب بهبود رتبه سایت می‌شود. تنها در مواردی که تبادل لینک به صورت طبیعی با سایت‌های معتبر و مرتبط انجام گیرد، ارزشمند خواهد بود. ضمن اینکه این تبادل لینک باید دائمی بوده و پاک نشود.

سعی کنید تبادل لینک را با سایت‌هایی انجام دهید که اسپم نبوده و مستعد اسپم شدن نیز نباشند، تا خطر و ریسکی سایت شما را تهدید نکند.

اگر سایت شما اسپم شناخته شود، جریمه شده و یا حذف می‌شود.

گوگل خیلی هوشمند است. به حفظ اعتبار خود در برابر گوگل توجه کنید، برقراری ارتباط با سایت‌های اسپم، مزرعه لینک، خرید لینک و هر تکنیک کلاه سیاه دیگر، به اعتبار سایت شما صدمه می‌زند و موجب می‌شود گوگل سایتتان را یک سایت اسپم بشناسد. چه عواقبی در انتظار سایت‌‌های اسپم خواهد بود؟‌ جریمه شدن و در نهایت حذف سایت از نتایج گوگل، خطری که این دسته از سایت‌ها را تهدید خواهد کرد.

راهکارهای کلاه سفید جایگزین مزرعه لینک

مزرعه لینک یک روش وسوسه‌کننده در دنیای سئو است، چون می‌تواند به سادگی و در مدت زمان کوتاه، رتبه سایت را افزایش دهد. ولی نباید فراموش کرد که به همان سرعت هم توسط گوگل شناسایی شده و موجب افت رتبه، حذف از نتایج جستجوی گوگل و در نهایت اوت سایت می‌‌شود.

پس چاره چیست؟ چطور رتبه سایتمان را با روش‌های میانبر بهبود دهیم؟ آیا به طور کل از لینکسازی و دریافت بک لینک منصرف شویم؟ در این ارتباط باید بدانید که اصلاً جای نگرانی وجود ندارد، چون شما می‌توانید با ساخت لینک‌ و بک‌لینک‌‌های با کیفیت، به افزایش رتبه سایت خود کمک کنید و روش‌های جایگزین مزرعه لینک را استفاده کنید.

در اینجا چند روش لینک‌سازی را ‌آورده‌ایم که امتحان کردن آن خالی از لطف نخواهد بود و می‌تواند بدون جریمه شدن، رتبه سایت را تغییر داده و بهبود ببخشد.

دریافت بک لینک از وبلاگ‌‌های معتبر و با کیفیت

یک راه ایجاد بک لینک‌های مفید برای سایت خود، این است که به دنبال سایت‌های معتبر و با کیفیت بگردید. سعی کنید در حوزه کاری خود، سایت‌های با اعتبار بالا را پیدا کرده و با آن‌ها ارتباط بگیرید. می‌توانید با ارسال ایمیل و یا روش‌‌های دیگر از آن‌ها بخواهید لینک شما را در سایتشان قرار دهند. هر چند ممکن است در خیلی موارد پاسخی را از این سایت‌ها دریافت نکنید، اما تست آن ضرری ندارد.

پست مهمان

استفاده از پست مهمان برای ایجاد بک لینک‌های با کیفیت از دیگر روش‌هایی است که می‌تواند جایگزین خرید لینک و مزرعه لینک شود. پست مهمان روش ساده‌ای است. برای این منظور باید یک محتوای مفید و با کیفیت را ایجاد کنید و سپس آن را در سایت‌هایی که پست مهمان قبول می‌کنند، انتشار دهید. همچنین می‌توانید پست خود را در سرویس‌های اشتراک محتوا مثل virgool.io از جمله سایت‌های ایرانی و reddit.com از جمله سایت‌های خارجی به طور رایگان به اشتراک بگذارید.

حضور مفید و پررنگ در شبکه‌های اجتماعی

برای دریافت بک‌لینک‌‌های طبیعی و مفید، از شبکه‌‌های اجتماعی غافل نشوید. داشتن حساب در شبکه‌های اجتماعی مختلف، خود به خود بک لینک را برای سایتتان ایجاد می‌کند. شبکه‌‌هایی مثل اینستاگرام، امکان درج لینک در بیو را فراهم می‌کند. در رسانه‌‌هایی مثل لینکدین، فیسبوک و توییتر نیز می‌توانید لینک سایت را در هر پست و همچنین پروفایل اکانت خود قرار دهید. این روش علاوه بر اینکه به صورت ارگانیک، بک لینک برای سایت شما ایجاد کرده و اعتبار آن را نزد گوگل افزایش می‌دهد، می‌تواند ترافیک زیادی را نیز به سمت سایت سوق دهد.

 رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی یک روش عالی اما غیر رایگان برای دریافت بک لینک‌های با کیفیت است. به جای اینکه بک لینک بخرید، می‌توانید این هزینه را برای سفارش رپورتاژ آگهی صرف نمایید. رپورتاژ آگهی فرایند ایجاد یک محتوای با کیفیت است که به طور غیر مستقیم محصولات، خدمات و یا برند شما را معرفی می‌کند. رپورتاژ آگهی در ازای پرداخت هزینه در سایت‌های خبری پربازدید همراه با لینک سایت شما به صورت دائمی منتشر می‌شود.

نمونه رپورتاژ آگهی در زومیت
نمونه رپورتاژ آگهی در زومیت

 انتشار اینفوگرافیک

اینفوگرافیک یکی از تاثیرگذارترین قالب‌‌های محتوایی است که می‌تواند در یک لحظه، پیام مورد نظر را به صورت گرافیکی به مخاطبان انتقال دهند. این روزها هر چه جلوتر می‌رویم، تمایل کاربران به محتواهای تصویری افزایش پیدا کرده و بیش‌تر به این محتواها توجه می‌‌کنند. اینفوگرافیک‌ها هم نوعی از محتواهای گرافیکی هستند که اطلاعات پیچیده را سریع و ساده انتقال می‌دهند.

از اینفوگرافیک‌ها می‌توان برای ایجاد و دریافت بک لینک‌های با کیفیت استفاده کرد. شما می‌توانید اینفوگرافیک‌های جذاب – به طوری که قابلیت پخش ویروسی را داشته باشد – بسازید و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. یا اینکه می‌توانید از طریق پست‌های مهمان، اینفوگرافیک‌ها را همراه با لینک سایت خود، انتشار دهید و دیگران با انتشار اینفوگرافیک شما، سایت شما را به عنوان منبع در مطلب خود درج می‌کنند.

تفاوت Link Farm و PBN چیست؟

ظاهر دو روش لینکسازی کلاه سیاه مزرعه لینک و PBN مشابه است اما چهار تفاوت عمده در نحوه اجرا دارند:

  • معمولاً PBN توسط خود صاحبان سایت انجام می‌شود اما صاحبان سایت‌ها، استفاده از لینک فارم را برونسپاری می‌کنند.
  • در PBN ارتباط زیاد و پیچیده‌ای بین سایت‌ها و وبلاگهای لینکساز وجود دارد. یعنی مجموعه سایت‌ها به طور نامنظم اما هدفمند به یکدیگر لینک می‌دهند اما برآیند کلی لینک‌ها، به سایت اصلی ختم می‌شود. در حالیکه در مزرعه لینک، تقریباً همیشه بک لینکها برای سایت اصلی استفاده می‌شوند (مگر در حالت‌های پیشرفته که ساختاری مشابه PBN خواهد داشت).
  • اگر فرد سئوکار حرفه‌ای باشد، استراتژی لینک‌سازی PBN را به گونه‌ای اجرا می‌کند که در دسته سئو کلاه خاکستری قرار می‌گیرد و می‌تواند بدون اینکه ضرری به سایت خود برساند، از مزایای آن بهره‌مند شود. در حالیکه مزرعه لینک را به هر شکلی که اجرا کنیم، تقریباً به قطع می‌توان گفت که در دسته سئو کلاه سیاه قرار می‌گیرد.
  • در مزرعه لینک از هر جایی که امکان لینک گرفتن وجود داشته باشد، استفاده می‌شود (مثل بخش نظرات وبلاگها، انجمن‌های گفتگو و …) اما در PBN روی سایت‌ها و وبلاگهای شخصی و یا صفحات اجتماعی تمرکز می‌شود.
آموزش PBN
نمونه ساختار شبکه‌سازی PBN برای لینکدهی به سایت اصلی

جمع‌بندی مزرعه لینک یا لینک فارم

این مقاله شرح خلاصه و در عین حال مفید از مزرعه لینک به زبانی ساده بود. با مطالعه این مطلب دریافتید که خرید و مزرعه لینک از جمله روش‌‌‌های سئو کلاه سیاه است که باید از آن اجتناب کرد و متوجه ریسک‌ها و خطرات آن برای سایت بود. اگر می‌خواهید با بک لینک، رتبه سایت خود را افزایش دهید، تکنیک‌های سئو کلاه سفید زیادی وجود دارد که می‌تواند جایگزین مزرعه لینک شود. ما به بهترین‌ها روش‌های ساخت بک لینک و جایگزین مزرعه لینک نیز در این مقاله اشاره کردیم. یادتان باشد که حرفه‌ای‌ترین سئوکارها هم سئو را استراتژی بلندمدت می‌دانند و به دنبال کسب نتایج کوتاه‌مدت و مقطعی نیستند و نخواهند بود. در صورت علاقه‌مندی به یادگیری بیشتر در زمینه سئو، مقاله آموزش جامع و رایگان سئو پیشرفته را بخوانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.