اگر بودجه محدودی برای بازاریابی کسب و کارتان دارید، میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ بهترین روش برای توسعه کسب و کار شما در اینستاگرام است. میکرو اینفلوئنسرها با برخورداری از هزینه کمتر نسبت به ماکرو اینفلوئنسرها مورد توجه خیلی از صاحبان کسب و کار قرار گرفته‌اند.

این که میکرو اینفلوئنسر دقیقاً چه چیزی است و فرق آن با ماکرو اینفلوئنسرها چیست، یکی از موضوعات مورد بحث ما در این مطلب از آکادمی کاپریلا است. اما آن چه که در ادامه خواهید خواند، همه آن چیزی است که میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ را به بخش جدایی‌ناپذیر کسب و کار شما تبدیل خواهد کرد. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

میکرو اینفلوئنسر چیست؟

قبلاً در مطلب اینفلوئنسر چیست این مطلب را ذکر کردیم که اینفلوئنسر (به انگلیسی Influencer) به معنی تاثیرگذار است. زمانی که از افراد اینفلوئنسر در اینستاگرام صحبت می‌کنیم، در واقع افراد تاثیرگذاری را مدنظر داریم که هزاران، صدها هزار و حتی میلیون‌ها فالوور دارند.

به افراد فعال و تاثیرگذار در اینستاگرام که از یک محدوده فالوور بین 10 تا 100 هزار نفر برخوردارند، میکرو اینفلوئنسر گفته می‌شود. این افراد در مقایسه با ماکرو اینفلوئنسرها (که گاهی چند میلیون فالوور دارند) از نفوذ و اعتبار کمتری برخوردارند؛ این یعنی تاثیرگذاری آن‌ها زیاد است اما مخاطبین زیادی برای تاثیر گذاشتن ندارند!

البته مزیت میکرو اینفلوئنسرها نسبت به ماکرو اینفلوئنسرها در چند ویژگی است؛ یکی از مزیت‌های میکرو اینفلوئنسرها، هزینه کم و بسیار معقولانه است. بنابراین اگر از بودجه محدودی برخوردارید بهتر است سراغ این افراد بروید.

مزیت همکاری با میکرو اینفلونسرها چیست؟

همکاری با اینفلوئنسرهایی که تعداد خیلی کمتری فالوور نسبت به دیگر اینفلوئنسرها دارند، در چند مورد زیر خلاصه می‌شود:

میکرو اینفلوئنسرها مخاطبان واقعی‌تری دارند!

بخش عمده فالوورهای میکرو اینفلوئنسرها متعلق به دوستان و آشنایان‌شان است. همین ویژگی آن‌ها باعث شده است تا میزان تعامل با مخاطب یا به اصطلاح Impression پیج اینستاگرامی‌شان از آمار قابل توجهی برخوردار شود. به عبارت ساده‌تر، میزان واقعی‌ بودن و ارتباط بیشتر در فالوورهای یک میکرو اینفلوئنسر بالاست. بسیاری از صاحبان کسب و کار با استفاده از این افراد به رشد برند و فعالیت خود کمک می‌کنند.

نمونه‌ای از میکرو اینفلوئنسرهای ایرانی با زمینه فعالیت تولید محتوا

پارسا کاکویی که در تصویر بالا معرفی کردیم، میکرو اینفلوئنسر ایرانی فعال در زمینه بازاریابی محتوایی است. او ارتباط صمیمی و نزدیکی با مخاطبانش دارد. هر از گاهی هم پیج‌های اینستاگرامی که محتوای مفید تولید می‌کنند را به‌صورت رایگان معرفی می‌کند. مثلاً همین چندوقت پیش صفحه‌ای را معرفی کرده بود که در آن نحوه تشخیص وسایل برقی فیک از اصل را آموزش می‌داد!

میکرو اینفلوئنسرها تبلیغات صادقانه و پربازده‌ای دارند.

شاید بهتر باشد که بگوییم میکرو اینفلوئنسر مارکیتینگ از یک اصالت برخوردار است. این اصالت به نحوی به همان فالوورهایی بر می‌گردد که اکثرشان با میکرو اینفلوئنسر در ارتباط‌اند. بنابراین فالوورهای چنین فردی خیلی راحت‌تر به پیشنهادهای تبلیغات او اعتماد می‌کنند. نکته جالب اینجاست که آن ها این پیشنهادات را از طرف یک دوست می‌پذیرند، نه از طرف یک فرد مشهور. به همین دلیل، تبلیغ برند شما توسط یک میکرو اینفلوئنسر از لایک و مشتریان بیشتر برخودار خواهد.

هزینه کار با اینفلوئنسرها خیلی کم است.

در کنار همه این ویژگی‌های مثبت باید بدانید که هزینه تبلیغات توسط این افراد بسیار مقرون به صرفه است. ضرب‌المثل معروف «هرچه پول بدهی همان قدر آش می‌خوری» را فراموش کنید. اینجا، در کنار میکرو اینفلوئنسرها می‌شود با هزینه‌های بسیار پایین هر کاری برای رشد کسب و کار انجام داد.

استفاده از میکرو اینفلوئنسرها چقدر هزینه خواهد داشت؟

با توجه به این که بازاریابی از نوع میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ بسیار نوین و جدید است، هنوز هیچ دستمزد یا قیمت مشخصی ندارد. هنوز هم هیچ قانون جهانی خاصی برای نحوه تعیین قیمت این نوع مارکتینگ وجود ندارد. با همه این اوصاف تنها قیمت ممکن، همانی است که یک میکرو اینفلوئنسر برای نوع تولید محتوا و نحوه تبلیغات برای شما ارائه می‌دهد. نرخ قیمت هر میکرو اینفلوئنسر هم با توجه به قابلیت‌ها و تعداد فالوور و تاثیر گذاری آن متفاوت است.

بهتر است بدانید که نرخ فعالیت هر میکرو اینفلوئنسر فقط با توجه تعداد فالوورها تغییر نمی‌کند. عوامل متعددی مثل میزان تعامل با مخاطبان، میزان تاثیر گذاری، مقدار منابعی که برای تبلغ برند شما نیاز است، نوع و مقدار تولید محتوا و مدت زمان کمپین تبلیغاتی برای برند شما هم بر هزینه این افراد موثرند.

میکرو اینفلوئنسر مارکیتینگ در ایران چگونه است؟

مثل بسیاری از انواع بازاریابی، میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ هم در فضای اینستاگرام ایران وجود دارد. بسیاری از میکرو اینفلوئنسرها را می‌توان از طریق پیج‌های اینستاگرامی مختلف پیدا کرد. از طرفی، سایت‌های متعددی هم وجود دارند که با ارائه پکیج‌های تبلیغاتی مختلف (بسته به تعداد فالوور و غیره) در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌گیرند.

قیمت همکاری با میکرو اینفلوئنسرها در ایران چقدر است؟

بسیاری از همان وبسایت‌‌هایی که اشاره کردیم، از اعتبار بالایی برخوردارند.  قیمت هر کدام از اینفلوئنسرهای پیشنهادی از طرف این سایت‌ها، به گستردگی و نوع فعالیت مورد نظر شما بستگی دارد. همچنین هزینه هندلینگ و کمیسیون سایت هم باید بپردازید. همه این فعالیت‌ها فقط برای موفقیت کمپین تبلیغاتی مورد نظر شما ارائه خواهند شد.

اگر از سایت‌ها استفاده نکنید، شاید به سختی بتوانید با میکرو اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنید. در هر صورت به امتحانش هم می‌ارزد. برخی اینفلوئنسرها راه ارتباطی برای تبلیغ هم مشخص می‌کنند و شما می‌توانید به راحتی با آن‌ها همکاری کنید.

چرا باید از میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کرد؟

میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر کسب و کارهای اینستاگرامی تبدیل شده است. احتمال می‌رود که این صنعنت بازاریابی در سال 2022 از ارزشی معادل 15 میلیارد دلار برخوردار شود. قدرت فروش میکرو اینفلوئنسرها را نباید دست کم گرفت. اگرچه میزان تاثیر ماکرو اینفلوئنسرها به مراتب بیشتر است اما این سه دلیل منطقی و اقتصادی برای استفاده از میکرو اینفلوئنسر مارکیتینگ را هم بدانید:

  • هزینه کم و بازدهی بالا: بودجه بسیاری از صاحبان کسب و کار به اندازه تعرفه یک اینفلوئنسر با فالوورهای 700 هزارتایی نیست. با استفاده از میکرو اینفلوئنسرها، می‌توان با هزینه‌ای بسیار پایین و معقولانه‌ از خدمات متعدد و مفیدی برخوردار شد.
  • ارتباط موثر: فالوورهای پیج یک میکرو اینفلوئنسر بیشتر از هرکسی با او ارتباط نزدیکی دارند.این ویژگی از مزیت‌های اصلی میکرواینفلوئنسرهاست. با استفاده از این ویژگی می‌توانید نتیجه بسیار خوبی بگیرید. میکرو اینفلوئنسرها از تاثیر مثبت‌شان روی فالوورها به خوبی استفاده می‌کنند. تبلیغ یک محصول یا خدمات یک فروشگاه اینستاگرامی از طرف آن‌ها همیشه با استقبال بالای مخاطبان رو به رو خواهد شد.
  • درصد تعامل بسیار بالا: تحقیقات نشان داده است که پیج‌های اینستاگرامی با فالوور پایین از نرخ تعامل بالایی برخوردارند. میکرو اینفلوئنسرها به صورت متوسط از یک نرخ تعامل به میزان 2 درصد بهره می‌برند. این نرخ برای ماکرو اینفلوئنسرها و مگا اینفلوئنسرها (یا به اصطلاح شاخ‌های اینستاگرامی) به ترتیب 0.8 و1.3 درصد ارزیابی شده است.

چگونه با یک میکرو اینفلوئنسر کار کنیم؟

قبل از هرگونه اقدام برای همکاری با یک میکرو اینفلوئنسر مشخص کنید که دقیقاً چه چیزهایی مد نظرتان است. این چند نکته مهم را برای همکاری با یک میکرو اینفلوئنسر در نظر بگیرید:

  • اهداف و انتظارات را مشخص کنید: قبل از ورود به دنیای میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ، اهداف و انتظارات‌تان را از این همکاری تعیین کنید. آیا می‌خواهید بازدید پست‌های اینستاگرامی‌تان بالا برود یا ترجیح می‌دهید این اتفاق برای سایت‌تان بیفتد؟ آیا می‌خواهید یک کمپین تبلیغاتی برای فروش محصولات‌تان راه بیندازید یا اولویت با شناخته‌شدن‌تان و افزایش آگاهی از برندتان است؟ همه این موارد را لحاظ کنید تا بدانید در ازای پرداخت هزینه، چه خروجی مفیدی در انتظار کسب و کارتان خواهد بود.
  • میکرو اینفلوئنسر مناسب را انتخاب کنید: حالا که دقیقاً می‌دانید که چه خواسته‌هایی دارید، فرد مورد نظرتان را پیدا کنید. با توجه به نوع و فضای تبلیغ مورد نظرتان می‌توانید این افراد را به راحتی پیدا و انتخاب کنید. مثلاً اگر یک محتوای تبلیغاتی خنده‌دار مد نظرتان است، انتخاب یک میکرو اینفلوئنسر که در حوزه سرگرمی فعالیت می‌کند، گزینه خوبی است.
  • قرارداد ببندید: در مورد هزینه‌ها و دستمزد صحبت کنید و به توافق برسید. در نهایت سعی کنید که این موافقت را در قالب یک قرارداد تنظیم کنید.
  • اندازه‌گیری نتایج: این خیلی مهم است که نتایج یک کمپین تبلیغاتی را اندازه‌گیری و مشخص کنید. بدین ترتیب می‌توانید تاثیر تولید محتوای انجام‌شده یا آثار فعالیت میکرو اینفلوئنسر را مورد بررسی قرار بدهید. نتایج این بررسی برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی بعدی و انتخاب یک میکرو اینفلوئنسر بهتر مفید خواهد بود.

با همکار میکرو اینفلوئنسرتان اتمام حجت کنید!

فراموش نکنید که رفتار یک میکرو اینفلوئنسر با کسب و کار شما باید مثل یک همکار دلسوز باشد. از او بخواهید که اهمیت ویژه‌ای برای کامنت‌ها و تگ‌کردن‌ها در نظر بگیرد. تعامل شما و میزان توجه به پست‌های شما در اینستاگرام بسیار حیاتی است. دقت کنید که میکرو اینفلوئنسر از هشتگ‌های اختصاصی برند شما به خوبی استفاده کند. هشتگ‌ها بهترین نشانه‌های کسب و کار شما برای مشتریان اینستاگرامی‌تان به شمار می‌روند. به تجزیه و تحلیل‌های میکرو اینفلوئنسر دقت کنید و آن ها مورد بررسی دقیق قرار بدهید. این بسیار مهم است که تحلیل‌های میکرو اینفلوئنسر را با اهداف مورد نظر و خواسته‌های مخاطبان‌تان تطبیق بدهید.

محتویات قرارداد همکاری با یک اینفلوئنسر شامل چه چیزهایی باید باشد؟

همان طور که گفتیم، پس از به توافق‌ رسیدن در مورد هزینه‌ها باید یک قرارداد تنظیم کنید. توجه کنید که یک قرارداد این چنینی باید شامل همه موارد و نکات باشد. برای تهیه و تنظیم قرارداد با یک میکرو اینفلوئنسر، نکات زیر را فراموش نکنید:

  • پرداخت: مشخص کنید که چند تومان باید به میکرو اینفلوئنسر پرداخت کنید. مهلت پرداخت این هزینه تا چه زمانی است؟
  • جزئیات کسب و کار شما: آیا یک لیست از سوالات متداول و پاسخ‌های کامل را در اختیار میکرو اینفلوئنسر قرار خواهید داد؟ میکرو اینفلوئنسر از توضیحات در مورد محصولات و دیگر جزئیات اطلاع دارد؟
  • تولید محتوا: میکرو اینفلوئنسر از چه ابزاری برای تولید محتوا استفاده می‌کند؟
  • دد لاین: دد لاین یا مهلت تحویل مطالب برای کسب و کار شما چگونه است؟ آیا تولید و تحویل محتوا توسط میکرو اینفلوئنسر از یک ضرب‌الاجل برخودار است؟
  • طول قرارداد: کمپین تبلیغاتی برند شما یا مشخصاً مدت همکاری شما و میکرو اینفلوئنسر چقدر طول می‌کشد؟
  • حفظ حقوق: آیا از محتوای ارائه‌شده توسط میکرو اینفلوئنسر در فضاهای دیگر هم استفاده خواهید کرد؟ آیا حقوق انتشار محتوا محفوظ است؟
  • فعالیت انحصاری: آیا میکرو اینفلوئنسر امکان همکاری با رقبا در طول همکاری با شما را خواهد داشت؟
  • فسخ قرارداد: شرایط هر کدام از طرفین برای لغو یا فسخ قرارداد پیش رو چگونه است؟

حرف آخر

میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ بهترین روش اقتصادی برای بازاریابی موفق در محیط اینستاگرام است. با استفاده از نکاتی که در این مقاله ارائه شد، مناسب‌ترین میکرو اینفلوئنسرهای ایران را انتخاب کنید تا کسب و کار شما از یک رشد روزافزون بهره‌مند شود.

یادتان باشد که برای بازاریابی در اینستاگرام، باید پروفایل اینستاگرام خود را بهینه کنید. برای این کار بهتر است در بخش بیو اینستاگرام خود لینک قرار دهید. با کمک بهلینک می‌توانید چندین لینک در اینستاگرام خود بگذارید و کاربران بسیاری را به لیندینگ پیج‌های مختلف خود هدایت کنید.

اگر هنوز ایده‌ای از بازاریابی اینستاگرام ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که دیگر مطالب ما در زمینه آموزش اینستاگرام را از مجله کاپریلا بخوانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.